🔴 تمرین صد و هشتادم
✳️ #صرف #اصول:
📚متن:
قال أبو جعفر من قتل دون ماله و مظلمته قتل شهيدا ثم قال يا أبا مريم و تدري ما مظلمته قلت نعم الرجل يراد ماله فيقاتل عنه حتى يقتل قال نعم إن الفقه عرفان اللحن
🔰سوالات:
🔸1. با توجه به تفسیری که خود حضرتاز معنای مظلمة دادند، این کلمه را تجزیه کنید.
🔸2. جمله اخیر حضرت ناظر به کدام عنوان از سرفصل های علم اصول است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و هفتاد و نهم
✳️ #اصول:
📚متن:
در متن سوال مشخص میشود
🔰سوالات:
🔸۱. هر کدام از اصول برائت عقلیه، برائت شرعیه و استصحاب را در دو فرع بالا تطبیق کنید.امکان جریان دارند و یا خیر؟
🔸۲. مبنای حضرت آقا را در مورد مرفوع در حدیث رفع حدس بزنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و یکم
✳️ #منطق:
📚متن:
خبر1-اولی الاشیاء ان یتعلمها الاحداث التی اذا صاروا رجالا احتاجوا الیها
خبر 2-قال كيف رأيت مسارعة الناس إلى هذا الأمر و دخولهم فيه قال و الله إنهم لقليل و لقد فعلوا و إن ذلك لقليل فقال عليك بالأحداث فإنهم أسرع إلى كل خير
🔰سوالات:
🔸با توجه به ترکیب 2خبر بالا نتیجه بگیرید که اساتید باید با توجه به نیازهای آتی شاگردان به آن ها تعلیم بدهند؟(سعی کنید که کمترین مقدمه را در تقدیر بگیرید.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و سوم
✳️ #منطق:
📚متن:
حدثني أسود بن أصرم المحاربي، قال: قلت: يا رسول الله أوصني، قال: أتملك يدك؟ قلت: فما أملك إذا لم أملك يدي؟ قال: أتملك لسانك؟ قلت: فما أملك إذا لم أملك لساني؟ قال: لا تبسط يدك إلا إلى خير، ولا تقل بلسانك إلا معروفا.
🔰سوالات:
🔸نوع حجت حضرت رسول اکرم صلیالله علیه و آله را از جهت ماده و از جهت صورت بیان کنید. (صورت: قیاس، تمثیل و استقرا؛ و ماده: مبادی هشتگانه اقیسه و نوع صنعت از صناعات خمس، تطبیق شود.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و دوم
✳️ #بلاغت:
📚متن:
نهج البلاغه خطبه 108
🔰سوالات:
🔸فاستمعوا من ربانیکم(نهجالبلاغه، خ۱۰۸)
از فقره بالا این قیاس برداشت شده است:
۱. أنا ربانیکم
۲. کل ربانی یجب الاستماع منه
نتیجه: استمعوا منی
نحوه برداشت را تقریر کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و چهارم
✳️ #نحو:
📚متن:
1. استمکن ای اتخذ مکانا و المعنی اذا اتخذت من قلب ابن ادم و عقله و روحه مکانا فی هذه الثلاث لم ابال ... الخ
استکثر به معنای مفعول را کثیر یافت آمده است یعنی عمل خود را زیاد بداند و لو اینکه در این اعتقاد خطاکار هم باشد.
#معانی_ابواب
#شرح_شافیة ابن الحاجب، ج1 ص 111
2. بدل از اذای اول و متعلق به ابال است و این تأیید مهمی است برای قولی که می گوید عامل در اذای شرطیه فعل جزا است و نه شرط زیرا اگر عامل استمکنت بود باید به مقتضای اتحاد عامل در تابع و متبوع همان استمکنت را در اذای دوم عامل می گرفتیم در حالی که شرط اذای دوم استکثر است و نه استمکنت اما جزا برای هر دو لم ابال است.(دقت شود.) فتأمل.
#ادوات_شرط
#مغني_اللبيب، ج1، ص: 96 مسألة- فى ناصب إذا مذهبان
🔰سوالات :
🔸چه جوابی به استدلال فوق در مورد عامل در اذای شرطیه دارید؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و ششم
✳️ #نحو #بلاغت:
📚متن:
عن جعفر بن محمد ع قال: امتحنوا شيعتنا عند ثلاث عند مواقيت الصلاة كيف محافظتهم عليها و عند أسرارهم كيف حفظهم لها عند عدونا و إلى أموالهم كيف مواساتهم لإخوانهم فيها.
🔰سوالات:
🔸1. معنا و متعلق«إلی»؟
🔸2. نقش جملههای «کیف ... الخ»؟
🔸3. علت تفاوت تعبیر در «محافظة» و «حفظ»؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
10.jpg
448.4K
🔴 صد و هشتاد و پنجم:
✳️ #اصول #فقه
📚متن:
مراجعه به تصویر بالا👆
🔰سوالات:
🔸۱. حکم حرمت فروشندگی در این شرکت چگونه از استفتای فوق، برداشت میشود؟
🔸۲. مستند حکم حرمت چه میتواند باشد؟ مواردی ذکر نمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و هفتم
✳️ #نحو #معانی
📚متن:
ٱلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ ٱلنَّاسُ إِنَّ ٱلنَّاسَ قَدْ جَمَعُوا۟ لَكُمْ فَٱخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَٰنًا وَ قَالُوا۟ حَسْبُنَا ٱللَّهُ وَ نِعْمَ ٱلْوَكِيلُ فَٱنقَلَبُوا۟ بِنِعْمَةٍ مِّنَ ٱللَّهِ وَ فَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوٓءٌ وَ ٱتَّبَعُوا۟ رِضْوَٰنَ ٱللَّهِۗ وَ ٱللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ
🔰سوالات:
🔸۱. جمع فعل متعدی است و لکن اینجا مفعول به برایش نمیبینیم. چرا؟
🔸۲. ایمانا تمییز از نسبت مبهمه است و یا مفعول به؟
🔸۳. علت وصل در حَسْبُنَا ٱللَّهُ وَ نِعْمَ ٱلْوَكِيلُ؟
🔸۴. علت فصل در لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوٓءٌ و وصل در جملهی بعدش؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و هشتم
✳️ #نحو #صرف:
📚متن:
... قال سمعت النبي ص يقول ليلة أسري بي إلى السماء أوحي الي في علي بن أبي طالب بثلاث خصال انه سيد المسلمين و أمام المتقين و قائد الغر المحجلين
🔰سوالات:
🔸١. نقش ليلة و علت تقديم آن؟
🔸٢. تعيين حركت همزه انه؟
🔸٣. تعيين نائب فاعل أوحي؟
🔸٤. تجزيه غر؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
11.jpg
89.3K
🔴 تمرین صد و هشتاد و نهم
✳️ #فقه:
📚متن:
مراجعه به تصویر بالا👆
🔰سوالات:
🔸حکم حرمت در استفتای فوق ناظر به عمل رنگ کردن است یا خرید و فروش؟
🔸حکم وضعی معامله در این فرع چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نودم
✳️ #نحو #صرف:
📚متن:
از برخی صحابه نقل شده است:
لقد کنا علی عهد رسول الله صلی الله علیه و سلم یهدی لاحدنا الضبة المکون احب الیه من ان یهدی الیه دجاجة سمینة
🔰سوالات:
🔸1. تجزیه مکون؟
🔸2. نقش احب؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و دوم
✳️ #منطق #صرف:
📚متن:
خلق الخلق من غير روية إذ كانت الرويات لا تليق إلا بذوي الضمائر و ليس بذي ضمير في نفسه
🔰سوالات:
🔸۱. شکل منطقی استدلال فوق را بنویسید.
🔸۲. تجزیه رویه؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نود و یکم
✳️ #معانی #بدیع:
📚متن:
من اعظم الشقاوة القساوة
🔰سوالات:
🔸۱. اسلوب القای خبر را تعیین کنید.
🔸۲. علت تقدیم خبر چیست؟
🔸۳. نوع جناس در الشقاوة و القساوة کدام است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
12.jpg
459.3K
🔴 تمرین صد و نود و سوم
✳️ #فقه:
📚متن:
مراجعه به تصویر بالا👆
🔰سوالات:
🔸با توجه به مباحث فقهی که خوانده اید بفرمایید منبع قید «تفاوت قیمت به قدری باشد که عرفا مسامحه نمیشود» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
13.jpg
446.6K
🔴 تمرین صد و نود و ششم
✳️ #فقه:
📚متن:
مراجعه به تصویر بالا
🔰سوالات:
🔸 در هر دو بخش الف و ب استفتا و جواب آن، علت تقیید به شرط برای احتراز از چه عنوانی است و مراد از اشکال، تکلیفی است یا وضعی؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و چهارم
✳️ #منطق:
📚متن:
همه جا منزل عشق است؛ که یارم همه جاست
کور دل آنکه نیابد به جهان، جای تو را
🔰سوالات:
🔸در این بیت امام راحل، یک قیاس برای مصرع نخست بسازید و یک قیاس نیز با انضمام مصرع دوم.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صدو نود و پنجم
✳️ #منطق:
📚متن:
اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفا ناشی از تحریم است و علت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجهی گرگ است » خطایی نابخشودنی است.
🔰سوالات:
🔸مغالطه ای که حضرت آقا در بیانیه گام دوم ایراد فرموده اند مادةٌ و صورةٌ تحلیل کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴صد و نود و هفتم
✳️ #معانی:
📚متن:
يا مولاي يا أمير المؤمنين هذا يوم الأحد و هو يومك و باسمك و أنا ضيفك فيه و جارك فأضفني يا مولاي و أجرني
🔰سوالات:
🔸در زیارات سایر ائمه در ایام هفته چنین تعبیری مشاهده می شود. چرا عبارت هذا يوم الأحد حشو نیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نود و هشت
✳️ #نحو #بیان:
📚متن:
عَنِ الرِّضَا (ع) قَالَ: مَثَلُ الِاسْتِغْفَارِ مَثَلُ وَرَقٍ عَلَى شَجَرَةٍ تُحَرَّكُ فَيَتَنَاثَرُ وَ الْمُسْتَغْفِرُ مِنْ ذَنْبٍ وَ يَفْعَلُهُ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ
🔰سوالات:
🔸ارکان تشبیه را در جمله اول تظبیق نمایید و جمله دوم خبر را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و نهم
✳️ #معانی #بیان #منطق:
📚متن:
آن زمان کارزوی دیدن جانم باشد
در نظر نقش رخ خوب تو تصویر کنم
🔰سوالات:
🔸غرض اصلی از القای این خبر توسط مرحوم خواجه چیست؟ عبارت چگونه بر این غرض دلالت دارد؟(بیان منطقی و بلاغی)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین دویستم
✳️ #نحو:
📚متن:
أَنْقَصُ النّاسِ عقلاً مَن ظَلَمَ دونه و لَمْ یَصْفَحْ عَمَّنِ اعْتَذَرَ إِلَیْهِ
🔰سوالات:
🔸نقش دون، چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دوم
✳️ #اصول و #فقه_الحدیث:
📚متن:
رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
أبَى اللَّهُ أن يَقبَلَ عَمَلَ صاحِبِ بِدعَةٍ حَتَّى يَدعُ بِدعَتَهُ
🔰سؤالات:
🔸۱. بحث کنید که مراد از عمل، همه ی اعمال است یا خصوص عملی که فرد ان را مقرون بدعت انجام میدهد؟
🔸۲. آیا خبر فوق بر بطلان عبادت مقرون به بدعت دلالت دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و یکم
✳️ #نحو:
📚متن:
رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
اِئتِ المَعرُوفَ وَ اجتَنِبِ المُنكَرَ وَ انظُر ما يُعجِبُ أذنَكَ أن يَقول لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَأتِه وَ انظُرِ الَّذي تَكرَه أن يَقولَ لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَاجتَنِبهُ
🔰سؤالات:
🔸جمله«انظُر ما يُعجِبُ أذنَكَ أن يَقول لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَأتِه» را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
14.jpg
439.2K
🔴 تمرین دویست و سوم
✳️ #اصول:
📚متن:
با توجه به عکس فوق
🔰سؤالات:
🔸چرا استصحاب مکث امام در حالت رکوع، جاری نمیشود؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov