eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
324 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین صد و هشتاد و یکم ✳️ : 📚متن: خبر1-اولی الاشیاء ان یتعلمها الاحداث التی اذا صاروا رجالا احتاجوا الیها خبر 2-قال كيف رأيت مسارعة الناس إلى هذا الأمر و دخولهم فيه قال و الله إنهم لقليل و لقد فعلوا و إن ذلك لقليل فقال عليك بالأحداث فإنهم أسرع إلى كل خير 🔰سوالات: 🔸با توجه به ترکیب 2خبر بالا نتیجه بگیرید که اساتید باید با توجه به نیازهای آتی شاگردان به آن ها تعلیم بدهند؟(سعی کنید که کمترین مقدمه را در تقدیر بگیرید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و سوم ✳️ : 📚متن: حدثني أسود بن أصرم المحاربي، قال: قلت: يا رسول الله أوصني، قال: أتملك يدك؟ قلت: فما أملك إذا لم أملك يدي؟ قال: أتملك لسانك؟ قلت: فما أملك إذا لم أملك لساني؟ قال: لا تبسط يدك إلا إلى خير، ولا تقل بلسانك إلا معروفا. 🔰سوالات: 🔸نوع حجت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله را از جهت ماده و از جهت صورت بیان کنید. (صورت: قیاس، تمثیل و استقرا؛ و ماده: مبادی هشتگانه اقیسه و نوع صنعت از صناعات خمس، تطبیق شود.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و دوم ✳️ : 📚متن: نهج البلاغه خطبه 108 🔰سوالات: 🔸فاستمعوا من ربانیکم(نهج‌البلاغه، خ۱۰۸) از فقره بالا این قیاس برداشت شده است: ۱. أنا ربانیکم ۲. کل ربانی یجب الاستماع منه نتیجه: استمعوا منی نحوه برداشت را تقریر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: 1. استمکن ای اتخذ مکانا و المعنی اذا اتخذت من قلب ابن ادم و عقله و روحه مکانا فی هذه الثلاث لم ابال ... الخ استکثر به معنای مفعول را کثیر یافت آمده است یعنی عمل خود را زیاد بداند و لو اینکه در این اعتقاد خطاکار هم باشد. ابن الحاجب، ج1 ص 111 2. بدل از اذای اول و متعلق به ابال است و این تأیید مهمی است برای قولی که می گوید عامل در اذای شرطیه فعل جزا است و نه شرط زیرا اگر عامل استمکنت بود باید به مقتضای اتحاد عامل در تابع و متبوع همان استمکنت را در اذای دوم عامل می گرفتیم در حالی که شرط اذای دوم استکثر است و نه استمکنت اما جزا برای هر دو لم ابال است.(دقت شود.) فتأمل. ، ج‏1، ص: 96 مسألة- فى ناصب إذا مذهبان‏ 🔰سوالات : 🔸چه جوابی به استدلال فوق در مورد عامل در اذای شرطیه دارید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و ششم ✳️ : 📚متن: عن جعفر بن محمد ع قال: امتحنوا شيعتنا عند ثلاث عند مواقيت الصلاة كيف محافظتهم عليها و عند أسرارهم كيف حفظهم لها عند عدونا و إلى أموالهم كيف مواساتهم لإخوانهم فيها. 🔰سوالات: 🔸1. معنا و متعلق«إلی»؟ 🔸2. نقش جمله‌های «کیف ... الخ»؟ 🔸3. علت تفاوت تعبیر در «محافظة» و «حفظ»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
10.jpg
448.4K
🔴 صد و هشتاد و پنجم: ✳️ 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸۱. حکم حرمت فروشندگی در این شرکت چگونه از استفتای فوق، برداشت می‌شود؟ 🔸۲. مستند حکم حرمت چه می‌تواند باشد؟ مواردی ذکر نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و هفتم ✳️ 📚متن: ٱلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ ٱلنَّاسُ إِنَّ ٱلنَّاسَ قَدْ جَمَعُوا۟ لَكُمْ فَٱخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَٰنًا وَ قَالُوا۟ حَسْبُنَا ٱللَّهُ وَ نِعْمَ ٱلْوَكِيلُ فَٱنقَلَبُوا۟ بِنِعْمَةٍ مِّنَ ٱللَّهِ وَ فَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوٓءٌ وَ ٱتَّبَعُوا۟ رِضْوَٰنَ ٱللَّهِۗ وَ ٱللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ 🔰سوالات: 🔸۱. جمع فعل متعدی است و لکن این‌جا مفعول به برایش نمی‌بینیم. چرا؟ 🔸۲. ایمانا تمییز از نسبت مبهمه است و یا مفعول به؟ 🔸۳. علت وصل در حَسْبُنَا ٱللَّهُ وَ نِعْمَ ٱلْوَكِيلُ؟ 🔸۴. علت فصل در لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوٓءٌ و وصل در جمله‌ی بعدش؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و هشتم ✳️ : 📚متن: ... قال سمعت النبي ص يقول ليلة أسري بي إلى السماء أوحي الي في علي بن أبي طالب بثلاث خصال انه سيد المسلمين و أمام المتقين و قائد الغر المحجلين 🔰سوالات: 🔸١. نقش ليلة و علت تقديم آن؟ 🔸٢. تعيين حركت همزه انه؟ 🔸٣. تعيين نائب فاعل أوحي؟ 🔸٤. تجزيه غر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
11.jpg
89.3K
🔴 تمرین صد و هشتاد و نهم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸حکم حرمت در استفتای فوق ناظر به عمل رنگ کردن است یا خرید و فروش؟ 🔸حکم وضعی معامله در این فرع چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نودم ✳️ : 📚متن: از برخی صحابه نقل شده است: لقد کنا علی عهد رسول الله صلی الله علیه و سلم یهدی لاحدنا الضبة المکون احب الیه من ان یهدی الیه دجاجة سمینة 🔰سوالات: 🔸1. تجزیه مکون؟ 🔸2. نقش احب؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و دوم ✳️ : 📚متن: خلق الخلق من غير روية إذ كانت الرويات لا تليق إلا بذوي الضمائر و ليس بذي ضمير في نفسه 🔰سوالات: 🔸۱. شکل منطقی استدلال فوق را بنویسید. 🔸۲. تجزیه رویه؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نود و یکم ✳️ : 📚متن: من اعظم الشقاوة القساوة 🔰سوالات: 🔸۱. اسلوب القای خبر را تعیین کنید. 🔸۲. علت تقدیم خبر چیست؟ 🔸۳. نوع جناس در الشقاوة و القساوة کدام است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
12.jpg
459.3K
🔴 تمرین صد و نود و سوم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸با توجه به مباحث فقهی که خوانده اید بفرمایید منبع قید «تفاوت قیمت به قدری باشد که عرفا مسامحه نمی‌شود» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
13.jpg
446.6K
🔴 تمرین صد و نود و ششم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا 🔰سوالات: 🔸 در هر دو بخش الف و ب استفتا و جواب آن، علت تقیید به شرط برای احتراز از چه عنوانی است و مراد از اشکال، تکلیفی است یا وضعی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و چهارم ✳️ : 📚متن: همه جا منزل عشق است؛ که یارم همه جاست کور دل آنکه نیابد به جهان، جای تو را 🔰سوالات: 🔸در این بیت امام راحل، یک قیاس برای مصرع نخست بسازید و یک قیاس نیز با انضمام مصرع دوم. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صدو نود و پنجم ✳️ : 📚متن: اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفا ناشی از تحریم است و علت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه‌ی گرگ است » خطایی نابخشودنی است. 🔰سوالات: 🔸مغالطه ای که حضرت آقا در بیانیه گام دوم ایراد فرموده اند مادةٌ و صورةٌ تحلیل کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴صد و نود و هفتم ✳️ : 📚متن: يا مولاي يا أمير المؤمنين هذا يوم الأحد و هو يومك و باسمك و أنا ضيفك فيه و جارك فأضفني يا مولاي و أجرني‏ 🔰سوالات: 🔸در زیارات سایر ائمه در ایام هفته چنین تعبیری مشاهده می شود. چرا عبارت هذا يوم الأحد حشو نیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نود و هشت ✳️ : 📚متن: عَنِ الرِّضَا (ع) قَالَ: مَثَلُ الِاسْتِغْفَارِ مَثَلُ وَرَقٍ عَلَى شَجَرَةٍ تُحَرَّكُ فَيَتَنَاثَرُ وَ الْمُسْتَغْفِرُ مِنْ ذَنْبٍ وَ يَفْعَلُهُ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ 🔰سوالات: 🔸ارکان تشبیه را در جمله اول تظبیق نمایید و جمله دوم خبر را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و نهم ✳️ : 📚متن: آن زمان کارزوی دیدن جانم باشد در نظر نقش رخ خوب تو تصویر کنم 🔰سوالات: 🔸غرض اصلی از القای این خبر توسط مرحوم خواجه چیست؟ عبارت چگونه بر این غرض دلالت دارد؟(بیان منطقی و بلاغی) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین دویستم ✳️ : 📚متن: أَنْقَصُ النّاسِ عقلاً مَن ظَلَمَ دونه و لَمْ یَصْفَحْ عَمَّنِ اعْتَذَرَ إِلَیْهِ 🔰سوالات: 🔸نقش دون، چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دوم ✳️ و : 📚متن: رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: أبَى اللَّهُ أن يَقبَلَ عَمَلَ صاحِبِ بِدعَةٍ حَتَّى يَدعُ بِدعَتَهُ 🔰سؤالات: 🔸۱. بحث کنید که مراد از عمل، همه ی اعمال است یا خصوص عملی که فرد ان را مقرون بدعت انجام می‌دهد؟ 🔸۲. آیا خبر فوق بر بطلان عبادت مقرون به بدعت دلالت دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و یکم ✳️ : 📚متن: رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: اِئتِ المَعرُوفَ وَ اجتَنِبِ المُنكَرَ وَ انظُر ما يُعجِبُ أذنَكَ أن يَقول لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَأتِه وَ انظُرِ الَّذي تَكرَه أن يَقولَ لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَاجتَنِبهُ 🔰سؤالات: 🔸جمله«انظُر ما يُعجِبُ أذنَكَ أن يَقول لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَأتِه» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
14.jpg
439.2K
🔴 تمرین دویست و سوم ✳️ : 📚متن: با توجه به عکس فوق 🔰سؤالات: 🔸چرا استصحاب مکث امام در حالت رکوع، جاری نمی‌شود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهارم ✳️ و : 📚متن: برخی از فقهای عامه گفته‌اند: لاَ خِلاَفَ بَيْنَ الْفُقَهَاءِ فِي أَنَّهُ إِذَا اجْتَمَعَ رِجَالٌ، وَصِبْيَانٌ، وَخَنَاثَى، وَنِسَاءٌ، فِي صَلاَةِ الْجَمَاعَةِ، تَقَدَّمَ الرِّجَال، ثُمَّ الصِّبْيَانُ، ثُمَّ الْخَنَاثَى، ثُمَّ النِّسَاءُ 🔰سؤالات: 🔸چه توجیه اصولی و فقهی برای ترتیب فوق به ذهنتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
15.jpg
129.7K
🔴 تمرین دویست و پنجم ✳️ : 📚متن: فقهای شیعه، سد ذرایع را حجت نمی‌دانند. 🔰سؤالات: 🔸چه توجیهی برای فتوای فوق به نظرتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov