eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
341 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین دویست و هفتم ✳️ : 📚متن: أما وصيتي فالله لا تشركوا به شيئاً و محمدا صلى الله عليه و آله و سلم فلا تضيعوا سنته 🔰سؤالات: 🔸۱. چه توجیهی برای خبر واقع شدن جمله انشائیه دارید؟ 🔸2. رابط مبتدا از جمله خبر چیست؟ 🔸3. طبق قواعد باب اشتغال، حکم الله و محمد چیست؟ در فرض نصب، ناصب چه می‌تواند باشد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتم ✳️ : 📚متن: در تمرین دویست و ششم 🔰سؤالات: 🔸۱. مراد از حرمت، وضعی است یا تکلیفی یا هر دو؟ 🔸۲. اگر بعد از خرید، بداند طرف معامله صهیونیستی بوده حکم معامله و تصرفات لاحق چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نهم ✳️ و : 📚متن: الناس من خوف الذل متعجلوا الذل 🔰سؤالات: 🔸1. در خبر شریف دو مورد عدول از اصل پیدا کنید. یک مصداق برای ایجاز و یک مصداق برای اطناب. 🔸2. غرض از هر کدام از عدول‌ها را بیابید. 🔸3. مبحث تقسیمات استعاره را در متعجلوا الذل تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دهم ✳️ : 📚متن: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم : الخصلة الواحدة تكون في الرجل يصلح الله له بها عمله كله 🔰سؤالات: 🔸چرا تکون به عنوان متعلق ظرفی که نقش حال یا نعت دارد، حذف نشده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و یازدهم ✳️ : 📚متن: قالَ رَسولُ صَلى الله عليهِ وسلم : «... كل الناس يغدو ، فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها» و در کتب شیعه وارد شده «: الناس غاديان ؛ فغاد مبتاع نفسه فمعتقها، و غاد بائع نفسه فموبقها» 🔰سؤالات: 🔸متن فوق را ترکیب نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دوازدهم ✳️ و و : 📚متن: إنما الدنيا كالسم يأكله من لا يعرفه إن العبد إذا مات قالت الملائكة ما قدم و قال الناس ما أخر فقدموا فضلا يكن لكم و لا تؤخروا كلا يكن عليكم‏ 🔰سؤالات: 🔸1) انقسامات تشبیه را در جمله نخست تطبیق کنید. 🔸2) علت فصل در إن العبد .... الخ؟ 🔸3) ترکیب دو جمله‌ی آخر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سیزدهم ✳️ : 📚متن: فإن أحدكم لاقي الله وقائل له ما أقول لكم : ألم أجعل لك سمعا وبصرا ؟ فيقول : بلى . ألم أجعل لك مالا و ولدا ؟ فيقول : بلى . فقال : أين ما قدمت لنفسك ؟ فینظر قدامه وبعده ، وعن يمينه وعن شماله ، ثم لا يجد شيئا يقي به وجهه جهنم ، ليق أحدكم وجهه النار ولو بشق تمرة ، فان لم يجد فبكلمة طيبة ، فإني لا أخاف عليكم الفاقة ، فإن الله ناصركم ومعطيكم حتى تسير الظعينة فيما بين يثرب والحيرة ما تخاف على مطيتها السرق 🔰سؤالات: 🔸1. در خبر شریف یکی از محل نزاع های کوفیون و بصریون را در بحث خبر مبتدا کشف و تطبیق کنید.(از سیوطی، می توانید استفاده کنید.) 🔸2. نقش قدام و متعلق بکلمة چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهاردهم ✳️ : 📚متن: در شرح لمعه، کتاب الاجارة، آخر بحث اجیر خاص می فرماید:«لو حاز شيئا من المباحات بنية التملك ملكه» الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌4، ص: 347‌ 🔰سؤالات: 🔸این دو دلیل را طوری معنا و تطبیق کرده و رابطه آن ها را کشف کنید که حکم «ملکه» استنباط شود. الف) یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود ب) من‏ سبق‏ الى ما لا يسبقه إليه مسلم‏ فهو أحق به‏ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پانزدهم ✳️ : 📚متن: قَالَتْ الرُّبَيِّعُ بِنْتُ مُعَوِّذِ بْنِ عَفْرَاءَ جَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَخَلَ حِينَ بُنِيَ عَلَيَّ فَجَلَسَ عَلَى فِرَاشِي كَمَجْلِسِكَ مِنِّي فَجَعَلَتْ جُوَيْرِيَاتٌ لَنَا يَضْرِبْنَ بِالدُّفِّ وَيَنْدُبْنَ مَنْ قُتِلَ مِنْ آبَائِي يَوْمَ بَدْرٍ إِذْ قَالَتْ إِحْدَاهُنَّ وَفِينَا نَبِيٌّ يَعْلَمُ مَا فِي غَدٍ فَقَالَ دَعِي هَذِهِ وَقُولِي بِالَّذِي كُنْتِ تَقُولِينَ 🔰سؤالات: با اغماض از وضع خبر 🔸۱. نقش کمجلسک منی؟ 🔸۲. نقش جمله یضربن؟ 🔸۳. تجزیه جویریات و إذ؟ 🔸۴. یک اشراب (تضمین) در خبر پیدا کنید. 🔸۵. یک تنازع در خبر پیدا کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شانزدهم ✳️ : 📚متن: فرض کنید ما سه کاسه داریم به نام های الف، ب و ج که می دانیم یکی از الف و ب غصبی است. دو قطره خون از بالا افتاد و می‌دانیم که یکی از آن دو در کاسه ای افتاده که غصبی است و نمی‌دانیم دیگری در کاسه ج افتاد و یا در یکی از دو کاسه دیگر. 🔰سؤالات: 🔸حکم شرب کاسه ج و نیز نماز گزاردن در لباس ملاقی با آن چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هجدهم ✳️ : 📚متن: ما أهول اللهم ما نشاهده من ملكوتك و ما أحقر ذلك فيما غاب عنا من عظيم سلطانك. 🔸1. در عبارت یک استعمال خلاف ضوابط مذکور در نحو نحات بیابید. 🔸2. معنای«فی»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفدهم ✳️ و و : 📚متن: ما الإنسان لو لا اللسان إلا صورة ممثلة أو بهيمة مهملة 🔰سؤالات: 🔸1. خبر را ترکیب کنید. 🔸2. غرض از قالب القای روایت را تعیین کنید. 🔸3. نوع انفصال مذکور در روایت شریفه را مشخص کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نوزدهم ✳️ و : 📚متن: رب ما أحرصني على ما زهدتني فيه‏ و حثثتني عليه إن لم تعني على دنياي بزهد و على آخرتي بتقوى هلكت رب دعتني دواعي الدنيا من حرث النساء و البنين فأجبتهما سريعا و ركنت إليها طائعا و دعتني دواعي الآخرة من الزهد و الاجتهاد فكبوت لها و لم أسارع إليها مسارعتي إلى الحطام الهامد و الهشيم البائد و السراب الذاهب عن قليل رب خوفتني‏ و شوقتني و احتججت علي فما خفتك حق خوفك و أخاف أن أكون قد تثبطت عن السعي لك و تهاونت بشي‏ء من احتجاجك‏ 🔰سؤالات: 🔸1. چه توجیهی برای معنای جمع زهدتنی و حثثتنی علیه به ذهنتان میرسد؟ 🔸2. نقش مسارعة و حق چیست؟ 🔸3. معنای باب در تثبطت و تهاونت کدام است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیستم ✳️ : 📚متن: اللهم اجعل درجاتي في الجنان رفيعة و أعوذ بك رب من رفيع المطعم و المشرب و أعوذ بك من شر ما أعلم و من شر ما لا أعلم و أعوذ بك من الفواحش كلها ما ظهر منها و ما بطن و أعوذ بك رب أن أشتري الجهل بالعلم كما اشترى غيري أو السفه بالحلم أو الجزع بالصبر أو الضلالة بالهدى أو الكفر بالإيمان‏ 🔰سؤالات: 🔸1. چرا بین جمله اجعل درجاتی فی الجنان الرفیعة و جمله بعد وصل اتفاق افتاده با اینکه ظاهرا جامعی در مسند ندارند؟ 🔸2. علت تقیید بخش اول «اعوذ» چهارم به کما اشتری غیری به خلاف سایر بخش ها و «اعوذ»ها چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و یکم ✳️ : 📚متن: لأنا من فتنة السراء أخوف‏ عليكم من فتنة الضراء، إنكم ابتليتم بفتنة الضراء فصبرتم و إن الدنيا حلوة خضرة. 🔰سؤالات: 🔸چه ارتباط معنایی(جامع) بین جمله آخر خبر با جملات سابق وجود دارد که وصل شده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و سوم ✳️ و و : 📚متن: (12) و قد استحوذ علي عدوك الذي استنظرك لغوايتي فأنظرته، و استمهلك إلى يوم الدين لإضلالي فأمهلته. (13) فأوقعني و قد هربت إليك من صغائر ذنوب موبقة، و كبائر أعمال مردية حتى إذا قارفت معصيتك، و استوجبت بسوء سعيي سخطتك، فتل عني عذار غدره، و تلقاني بكلمة كفره، و تولى البراءة مني، و أدبر موليا عني، فأصحرني لغضبك فريدا، و أخرجني إلى فناء نقمتك طريدا. 🔰سؤالات: 🔸1. یک مورد تنازع پیدا کنید. 🔸2. یک مورد استعاره پیدا کنید که جامع در آن، افضای حال به اضطرار و فقدان توان دفع بلا باشد. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و چهارم ✳️ و : 📚متن: فسبحانك! ما أبين كرمك في معاملة من أطاعك أو عصاك: تشكر للمطيع ما أنت توليته له، و تملي للعاصي فيما تملك معاجلته فيه. 🔰سؤالات: 🔸1. نقش جمله تشکر؟ 🔸2. علت تعریف فرمانبردار و نافرمان در وهله اول با موصول و در وهله دوم با الف و لام چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و دوم ✳️ : 📚متن: لا تجعل عيشي كدا كدا .... اللهم فأطلبني بقدرتك ما أطلب‏ 🔰سؤالات: 🔸1. نقش کد دوم چیست؟ 🔸2. معنای باب افعال در صیغه اطلبنی 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و پنجم ✳️ و : 📚متن: فصل على محمد و آله، و اجعلني أسوة من قد أنهضته بتجاوزك عن مصارع الخاطئين، و خلصته بتوفيقك من ورطات المجرمين، فأصبح طليق عفوك من إسار سخطك، و عتيق صنعك من وثاق عدلك. إنك إن تفعل ذلك- يا إلهي- تفعله بمن لا يجحد استحقاق عقوبتك، و لا يبرئ نفسه من استيجاب نقمتك. تفعل ذلك- يا إلهي- بمن خوفه منك أكثر من طمعه فيك، و بمن يأسه من النجاة أوكد من رجائه للخلاص، لا أن يكون يأسه قنوطا، أو أن يكون طمعه اغترارا، بل لقلة حسناته بين سيئاته، و ضعف حججه في جميع تبعاته‏ 🔰سؤالات: 🔸بین این فقره از دعای زین العابدین علیه السلام با اخباری مانند « قال أبو عبد الله ع كان أبي يقول إنه ليس من عبد مؤمن إلا [و] في قلبه نوران نور خيفة و نور رجاء لو وزن‏ هذا لم‏ يزد على هذا و لو وزن‏ هذا لم‏ يزد على هذا.» جمع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و هفتم ✳️ : 📚متن: در مبحث اختلافات باب اجاره شرح لمعه به آدرس الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌4، ص: 360‌ می خوانیم: السابعة لو اختلفا في عقد الإجارة حلف المنكر لها، سواء كان هو المالك أم غيره، لأصالة عدمها. ثم إن كان النزاع قبل استيفاء شي‌ء من المنافع رجع كل مال إلى صاحبه، و إن كان بعد استيفاء شي‌ء منها، أو الجميع الذي يزعم من يدعي وقوع الإجارة أنه متعلق العقد و كان المنكر المالك، فإن أنكر مع ذلك الإذن في التصرف و حلف استحق أجرة المثل، و إن زادت عن المسمى بزعم الآخر 🔰سؤالات: 🔸چرا در فرع «و ان زادت عن المسمی بزعم الآخر» اصالت عدم زیادت و برائت از زائد جاری نمی شود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و ششم ✳️ : 📚متن: در مبحث اختلافات باب اجاره شرح لمعه به آدرس الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌4، ص: 362‌ بحث اختلاف در اینکه مورد اجاره دوختن قبا بوده و یا دوختن پیراهن، 🔰سؤالات: 🔸الف) چرا اصل عدم مدعای مالک جاری نشده تا با اصل عدم ما یدعیه الخیاط معارضه کند؟ 🔸ب) چرا شهید ثانی قول شهید اول را بر «قیل یحلف الخیاط لدعوی المالک علیه ما یوجب الارش و الاصل عدمه» مقدم کرده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و هشتم ✳️ : 📚متن: نقل شد که اخیرا برخی از مراجع عظام تقلید سلّمه الله و ایّده در درس خارج خودشان برای اثبات عدم حرمت شرعی وسواس تمسک کرده اند به اینکه مبارزه با وسواس اراده قوی می خواهد و بعضا برخی از بزرگان را دیدیم که نمی توانست نجات پیدا کند. 🔰سؤالات: 🔸وجه فنی استدلال را بفرمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و نهم ✳️ و : 📚متن: اُتِيَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام بِخِوانِ فالوذَجٍ ، فوُضِعَ بَينَ يَدَيهِ فنَظَرَ إلى صَفائهِ و حُسنِهِ ، فوَجِئَ بِإصبَعِهِ فيهِ حَتّى بَلَغَ أسفَلَهُ ، ثُمَّ سَلَّها و لَم يَأخُذْ مِنهُ شَيئا ، و تَلَمَّظَ إصبَعَهُ و قالَ : إنَّ الحَلالَ طَيِّبٌ و ما هُوَ بِحَرامٍ ، و لكِنّي أكرَهُ أن اُعَوِّدَ نَفسي ما لَم اُعَوِّدْها ، اِرفَعوهُ عَنّي ، فرَفَعوهُ 🔰سؤالات: 🔸۱. معنای باب در تلمظ؟ 🔸۲. شکل قیاس در إنَّ الحَلالَ طَيِّبٌ و ما هُوَ بِحَرامٍ؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سیم ✳️ : 📚متن: و🔰سؤالات: 🔸بین خبر «من كثر فكره في المعاصى دعته إليها» و خبر «ألفكر فى الخير يدعو إلى العمل به‏» رابطه ی منطقی وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سی و یکم ✳️ : 📚متن: عن أبي عبد الله ع قال سمعته يقول‏ إن أناسا كانوا على عهد رسول الله ص- أبطئوا عن الصلاة في المسجد فقال رسول الله ص ليوشك قوم يدعون الصلاة في المسجد أن نأمر بحطب فيوضع على أبوابهم فتوقد عليهم نار فتحرق عليهم بيوتهم. 🔰سؤالات: 🔸1. یدعون الصلاة فی المسجد را ترکیب کنید. 🔸2. خبر یوشک را تشخیص دهید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov