eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
342 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین دویست و پنجاهم ✳️ : 📚متن: يا ذا الذي كان قبل كل شي‏ء ثم خلق كل شي‏ء ثم يبقى و يفنى كل شي‏ء 🔰سؤالات: 🔸1. نوع «ذا» را تعیین کنید. 🔸2. جمله «و يفنى كل شي‏ء» چه نقشی دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پنجاه و دوم ✳️ : 📚متن: لینفق ذو سعة من سعته 🔰سوالات: 🔸برخی از فقهای عامه برای اثبات اشتراط غنا در عاقله به این آیه تمسک کرده اند. نحوه دلالت را تقریر کنید و نظر خودتان را ضمیمه نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پنجاه وسوم ✳️ : 📚متن: هذا مقام من اعترف بسبوغ النعماء و قابلها بالتقصير و شهد على نفسه بالإهمال و التضييع‏ 🔰سوالات: 🔸جمله قابلها بالتقصیر را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پنجاه و چهارم ✳️ : 📚متن: در دعا وارد است:«اللهم واقیة کواقیة الولید» 🔰سوالات: 🔸عبارت 👆را تجزیه و ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پنجاه و پنجم ✳️ و : 📚متن: در دعا وارد است:« إلهي عجبا لقلوب سكنت إلى الدنيا و تروحت بروح المنى و قد علمت أن ملكها زائل و نعيمها راحل و ظلها آفل و سندها مائل و حسن نضارة بهجتها حائل و حقيقتها باطل كيف لا يشتاق إلى روح ملكوت السماء و أنى لهم‏ ذلك و قد شغلهم حب المهالك و أضلهم الهوى عن سبيل المسالك‏» 🔰سوالات: 🔸1. «عجبا» را ترکیب کنید. 🔸2. جمله‌های «كيف لا يشتاق إلى روح ملكوت السماء» و «أنى لهم‏ ذلك و قد شغلهم حب المهالك و أضلهم الهوى عن سبيل المسالك» چه نقشی دارند؟ 🔸3. علت فراغت باطل از تاء تأنیث چیست؟ 🔸4. در بدیع می دانیم که در فواصل مسجع متوازی، احسن تأخیر فقره اطول بر فقره اقصر است. چه وجهی برای تقدیم «حسن نضارة بهجتها حائل» بر حقیقتها باطل به ذهنتان می رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پنجاه و ششم ✳️ : 📚متن: روى الشيخ أبو جعفر محمد بن بابويه قال حدثني عبد الله بن رفاعة قال حدثني إبراهيم بن محمد بن الحارث النوفلي قال حدثني أبي و كان خادم علي بن موسى الرضا ع قال: لما زوج المأمون محمد بن علي بن موسى ع ابنته كتب إليه أن لكل زوجة صداقا من مال زوجها و قد جعل الله أموالنا في الآخرة مؤجلة لنا فكنزناها هناك كما جعل أموالكم في الدنيا معجلة لكم فكنزتموها هنا و قد أمهرت ابنتك الوسائل إلى المسائل و هي مناجاة دفعها إلي أبي و قال دفعها إلي موسى أبي و قال دفعها إلي جعفر أبي و قال دفعها إلي محمد أبي و قال دفعها إلي علي أبي و قال دفعها إلي الحسين بن علي أبي و قال دفعها إلي الحسن أخي و قال دفعها إلي علي بن أبي طالب ع و قال دفعها إلي النبي محمد ص في صحيفة و قال دفعها إلي جبرئيل ع و قال ربك يقول هذه مفاتيح كنوز الدنيا و الآخرة فاجعلها وسائلك إلى مسائلك تصل إلى بغيتك و تنجح في طلبتك و لا تؤثرها لحوائج دنياك فتبخس بها الحظ من آخرتك و هي عشر وسائل إلى عشر مسائل تطرق بها أبواب الرغبات فتفتح و تطلب بها الحاجات فتنجح و هذه نسختها .... الخ 🔰سوالات: 🔸با توجه به مؤلفه‌های تحلیل سیاسی عملکرد فوق امام جواد علیه السلام را تحلیل کنید. (از کتاب های روش تحلیل سیاسی و انسان 250 ساله نیز می توانید کمک بگیرید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پنجاه و هفتم ✳️ ، و : 📚متن: سیدی! انا أسألك ما لا استحق و أنت أهل التقوى و أهل المغفرة فاغفر لي وألبسني من نظرك ثوبا يغطي علي التبعات و تغفرها لي و لا اطالب بها ... انت الذي تفيض سيبك على من لا يسألك و على الجاحدين بربوبيتك فكيف سيدي بمن سألك 🔰سوالات: 🔸۱. علت وصل در و أنت أهل التقوی؟ 🔸۲. نقش جمله لا اطالب بها؟ 🔸۳. علت استفاده از فعل مجهول در جمله بالا؟ 🔸۴. تطبیق تقسیمات استعاره در ألبسنی .... الخ. 🔸۵. ترکیب فكيف سيدي بمن سألك. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پنجاه و هشتم ✳️ و : 📚متن: عن موسی بن جعفر علیه السلام عند قبر إن شيئا هذا آخره لحقيق أن يزهد في أوله و إن شيئا هذا أوله لحقيق أن يخاف من آخره 🔰سوالات: 🔸۱. چه ارایه‌های ادبی در خبر شریف وجود دارد؟ 🔸۲. یک قیاس از خبر استخراج نمایید. 🔸۳. با توجه به خبر چه صورتی از قبر را می‌شود داشت؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پنجاه و نهم ✳️ و : 📚متن: أللهم صل علی محمد وآل محمد أللهم إنا نشهد یوم القیامة و یوم حلول الطامة أنهم لم یذنبوا لک ذنبا و لم یرتکبوا لک معصیة و لم یضیعوا لک طاعة 🔰سوالات: 🔸امکان قصد انشاء در نشهد وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصتم ✳️ : 📚متن: أسألك أن لا تدع لي ذنبا إلا غفرته و .... و لا عريانا إلا كسوته و لا مريضا إلا شفيته و لا داء إلا أذهبته 🔰سوالات: 🔸معنای لام در لی چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و یکم ✳️ و : 📚متن: معرفتی یا مولای دلیلی علیک و حبی لک شفیعی الیک و انا واثق من دلیلی بدلالتک و ساکن من شفیعی الی شفاعتک 🔰سوالات: 🔸۱. تقسیمات جناس و سجع را در عبارت زیبای فوق تطبیق کنید. 🔸۲. معنای «من» جاره؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و دوم ✳️ : 📚متن: أَیْ رَبِّ جَلِّلْنِی بِسَتْرِکَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِیخِی بِکَرَمِ وَجْهِکَ فَلَوِ اطَّلَعَ الْیَوْمَ عَلَى ذَنْبِی غَیْرُکَ مَا فَعَلْتُهُ وَ لَوْ خِفْتُ تَعْجِیلَ الْعُقُوبَةِ لاجْتَنَبْتُهُ لا لِأَنَّکَ أَهْوَنُ النَّاظِرِینَ [إِلَیَ‏] وَ أَخَفُّ الْمُطَّلِعِینَ [عَلَیَ‏] بَلْ لِأَنَّکَ یَا رَبِّ خَیْرُ السَّاتِرِینَ وَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ وَ أَکْرَمُ الْأَکْرَمِینَ ... الخ 🔰سوالات: 🔸۱. علت عطف به فاء در فلو اطلع الیوم...؟ 🔸۲. معنای جمع بین لو و الیوم؟ 🔸۳. متعلق لانک؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و سوم ✳️ : 📚متن: أسألك باسمك الذي أشرق به كل شي‏ء و باسمك الذي أشرقت به السماوات و الأرض و باسمك الذي صلح به الأولون و به يصلح الآخرون يا حي [حيا] قبل كل حي و يا حي [يا حيا] بعد كل حي يا حي لا إله إلا أنت صل على محمد و آل محمد و ... و تجمع لي و لأهلي و لولدي الخير كله و تصرف عني و عن ولدي [والدي‏] و أهلي الشر كله‏ 🔰سوالات: 🔸1. تجمع به کجا عطف می‌شود؟ 🔸2. هر کدام از دو نسخه یا حیُّ و یا حیّاً چه توجیه نحوی دارند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و چهارم ✳️ : 📚متن: حضرت آقا در دیدار سال گذشته با مردم قم فرمودند:«(مسؤولان) قدر جوان ها را بدانند،قدر بلندپروازی های جوان ها را بدانند، جوان ها بلندپروازند؛ ایرادی ندارد؛ این بلندپروازی هاست که یک ملت را جلو می برد» 🔰سوالات: 🔸بلندپروازی را ذیل کدام فضیلت اخلاقی قرار می دهید؟ (می توانید برای داشتن تصور از بحث ساختار تراز نظام اسلامی علم اخلاق به این لینک https://drive.google.com/file/d/1TM0lNHnV9C0oCB3TbInm7mBIJUf8g7F5/view?usp=drivesdk مراجعه نمایید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و پنجم ✳️ : 📚متن: حضرت آقا در دیدار سال گذشته با مردم قم فرمودند:«رفتار صحیح و عقلانی وظیفه مسئولان است، چرا که با احساساتِ صرف، نمی شود کشور را اداره کرد البته احساسات به عنوان پشتوانه عملی شدن تصمیمات عقلانی لازم است.» 🔰سوالات: 🔸حد وسط احساسات در کدام فضیلت اخلاقی قرار دارد؟ (می توانید برای داشتن تصور از بحث ساختار تراز نظام اسلامی علم اخلاق به این لینک https://drive.google.com/file/d/1TM0lNHnV9C0oCB3TbInm7mBIJUf8g7F5/view?usp=drivesdk مراجعه نمایید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و هفتم ✳️ : 📚متن: در ادعیه شب بیست و یکم وارد شده است: 🔰سوالات: 🔸۱. صل على محمد و آل محمد كما أنت أهله أن تصلي عليهم أجمعين 🔸۲. یا رازق من یشاء بغیر حساب ترکیب کنید., 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و ششم ✳️ : 📚متن: حضرت آقا در دیدار امسال با شاعران و اهل ادب فرمودند: «ایشان با اشاره به یک مغالطه ناشیانه که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم می‌کند و می‌کوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزش‌زدایی کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قله‌های شعر فارسی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و مولوی آکنده از اخلاق، تعلیم، تعهد، حکمت، عرفان، معنویت و اسلام ناب است، بنابراین تفکیک جنبه هنری و زیباشناختی شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطه‌ای واضح و ناشی از غفلت یا کم‌سوادی است.» 🔰سوالات: 🔸نوع مغالطه را حسب تقسیمات مناطقه تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و هشتم ✳️ : 📚متن: من غرس في نفسه محبة أنواع الطعام جنى ثمار فنون‏ الأسقام‏. 🔰سوالات: 🔸اقسام استعاره را در خبر شریف تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و نهم ✳️ : 📚متن: در زیارت روز سه شنبه خطاب به مولایمان امام صادق علیه‌السلام عرض می‌کنیم: «السلام علیک یا صادقا مصدقا فی القول و الفعل» 🔰سوالات: 🔸علت اعراب صادقا چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتادم ✳️ و : 📚متن: أَنَّ امْرَأَتَيْنِ كَانَتَا تَحْتَ رَجُلٍ مِنْ هُذَيْلٍ فَضَرَبَتْ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى بِعَمُودٍ فَقَتَلَتْهَا وَجَنِينَهَا فَاخْتَصَمُوا إِلَى النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- فَقَالَ أَحَدُ الرَّجُلَيْنِ كَيْفَ ندی من لا صاح لا اکل وَلاَ شرب وَلاَ استهل. فَقَالَ « اسجع کسجع الاعراب ». وَقَضَى فِيهِ بِغُرَّةٍ و فی نقل آخر فَقَالَ أَبُو الْقَاتِلَةِ إِنَّهُ كَاذِبٌ إِنَّهُ وَاللَّهِ مَا استهل وَلاَ شرب وَلاَ اکل فمثله یطل. فَقَالَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- « اسجع الجاهلیة و کهانتها اد فِى الصَّبِىِّ غرة » و فی نقل آخر قال علیه السلام لاولیاء الضاربة دوه فقالوا اندی من لا صاح و لا استهل و لا شرب و لا اکل و مثل دمه یطل فقال علیه السلام اسجع کسجع الکهان قوموا فدوه 🔰سوالات: 🔸1. افعال امر را تجزیه کنید. 🔸2. اعراب سجع را در این سه نقل مشخص کنید. 🔸3. معنای استفهام انکاری در عبارت اولیای قاتل را با بحث ادات ابن هشام در «هل»، تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و یکم ✳️ و : 📚متن: أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن يُتْرَكُوٓا۟ أَن يَقُولُوٓا۟ ءَامَنَّا وَ هُمْ لاَ يُفْتَنُون وَ لَقَدْ فَتَنَّا ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۖ فَلَيَعْلَمَنَّ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ صَدَقُوا۟ وَ لَيَعْلَمَنَّ ٱلْكَٰذِبِينَ أَمْ حَسِبَ ٱلَّذِينَ يَعْمَلُونَ ٱلسَّيِّـَٔاتِ أَن يَسْبِقُونَاۚ سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ 🔰سوالات: 🔸۱. غرض از استفهام اول و عطف به أم؟ 🔸۲. معنای أن در أن یقولوا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و سوم ✳️ 📚متن: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر سوره عنکبوت آیه ۲۶ فرموده‌اند: و كأن المراد بالمهاجرة إلى الله هجره وطنه وخروجه من بين قومه المشركين إلى أرض لا يعترضه فيها المشركون ولا يمنعونه من عبادة ربه فعد المهاجرة مهاجرة إلى الله من المجاز العقلي 🔰سوالات: 🔸طبق تفسیر ایشان علاقه مجاز چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و دوم ✳️ : 📚متن: وَ قَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّبِعُوا۟ سَبِيلَنَا وَ لْنَحْمِلْ خَطَٰيَٰكُمْ وَ مَا هُم بِحَٰمِلِينَ مِنْ خَطَٰيَٰهُم مِّن شَیْءٍۖ إِنَّهُمْ لَكَٰذِبُونَ 🔰سوالات: 🔸۱. چه نکاتی در مورد استفاده از صیغه امر در لنحمل به ذهنتان می‌رسد؟(برای وعده داده چرا به امر عدول شده است؟) 🔸۲. علت استفاده از اسلوب در تاکید در جمله آخر چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: برخی از فقها در جواب سلام، مماثلت با سلام در تقدیم و تأخیر جار و مجرور را شرط می‌دانند و برخی تقدیم سلام را واجب می‌دانند. 🔰سوالات: 🔸اگر کسی به محتاط در نماز بگویید علیک یا علیکم السلام چه باید بکند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تمرین دویست و هفتاد و پنجم ✳️ : 📚متن: این عکس ☝️پرسش و پاسخی است بین حقیر و یکی از اساتید آذربایجان. 🔰سوالات: 🔸نحوه استدلال ایشان بر مدعایشان را تقریر کنید. (شکل کامل منطقی تأیید مذکور در آخر بیان ایشان چیست؟) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov