eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
506 دنبال‌کننده
184 عکس
20 ویدیو
53 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐نگرش سیستمی به دین 🎞 در کلام حجة الاسلام والمسلمین استاد شیخ عبدالحمید واسطی 🔷 نگرش سیستمی به دین 🔶 برنامه ریزی کلان در محیط رقابت 👈 راهکار قدم به قدم اسلام چیست؟ 🤔 تشخیص لایه های نیاز 🗂 بهینه سازی پایدار زندگی 👈شاخصه های خانواده مطلوب با اقتباس از نگرش اسلام 👈مدل تامین اجتماعی در نگاه کلان چیست؟ ✅ برای‌ آشنایی‌ با‌ مباحث تمدن‌ اسلامی 👇به کانال ما بپیوندید.👇 ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 🆔 @mhgolkar
🌺 در کوچه جان همیشه مادر باقیست 🌸 دریای محبتش چو کوثر باقیست 🌺 در گویش عاشقانه، نام مادر 🌸 شعریست که تا ابد به دفتر باقیست ✨ فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت (س)، روز بزرگداشت مقام مادر و زن را تبریک عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
✍️نویسنده: استاد عبدالحسین خسروپناه دزفولی 📌ناشر: دانشگاه علامه طباطبایی 📙تعداد صفحات 352 🔰این اثر محصول نظریه پردازی مولف و تولید پارادایم جدیدی با عنوان الگوی حکمی - اجتهادی است که نقشی بی بدیل و راه گشا در حل مسائل علوم انسانی ایفا می نماید. 📌الگوی حکمی - اجتهادی الگویی است که مبانی، اصول، استراتژی پژوهش و روش آن مبنتی بر محکمترین مبانی، اصول، استراتژی پژوهش و روش ها است. استادان علوم انسانی بعد از آنکه فلسفه دانش خود را بر اساس آنچه اکنون و در غرب رایج است، به دست آوردند و دانش محقق را شناختند و نگاهی درجه دوم به آن دانش پیدا کردند و نیز بعد از آنکه با مبانی مهم و روش حکمی - اجتهادی آشنا شدند به اربتاط مسایل دانش خود با مبانی پی خواهند برد و به روشهای مختلف توجه پیدا خواهند کرد و تعارض ها، چالش ها، و اشتراکات مبانی و روش‌ها را خواهد دید و با جایگزینی مبانی و روش های اسلامی به جای مبانی و روش های آن دانش خواهند توانست به دستاورد و نظریه جدیدی دست یابند که نظریه حکمی خواهد بود. 🆔 @khosropanah_ir
سلام علیکم ✅اصطلاح‌شناسی لطیفه‌ای😊 می‌گویند: فلانی شخص فاضلی است. آیا تابحال به معنای اصطلاح "فاضل" فکر کرده اید؟⁉️ یکی از مهارت‌های اصلی در هر علمی مهارت اصطلاح‌شناسی است باید دید اصطلاح فاضل به چه معنایی به‌کار رفته است بار مثبت دارد و به‌معنای انسان سرشار از علم افزون است و یا این‌که بار منفی دارد؟⁉️ 📣۲ احتمال دارد: اگر منظور از فاضل، علم فزاینده در علوم مفید و نافع است فاضل بار مثبت دارد. اگر فاضل به‌معنای علوم فضل است بار منفی دارد. این اصطلاح در حدیث " إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ " وارد شده و می‌بینیم که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم علم انساب و نسب‌شناسی را علم نمی‌شمارند و علوم مفید درحقیقت همین سه‌دانش است و مابقی علوم و دانش‌ها فضل و اضافه بر سازمان است لذا دارنده علوم ثلاثه، عالم نامیده میشود و دارنده مابقی فنون، فاضل شمرده میشود. لذا اگر فاضل بمعنای رهاکردن علوم نافع و پر بودن از علوم غیرنافع باشد، بار منفی خواهد داشت.😳 📚استفاده شده از شرح حدیث آقای غفاری الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 32 🤲📣پیشنهاد می‌شود بجای واژه فاضل از اصطلاح عالم "خرّیت" که بمعنای ماهر است، استفاده شود و یا از واژه عالم "متضلّع" استفاده شود. ⁉️سئوال بعدی که مهمتر است اینست که مصداق هر عنوان از عناوین علوم ثلاثه فوق چه علمی است؟ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚قاعده اصاله العموم ✅عنوان: جدول شبهه مصداقیه بر اساس کفایه الاصول ✅مساله بحث: آیا در صورتی که در فرد شک داریم که مشمول عام هست یا نه، تمسک به اصاله العموم جایز است؟ ✅آدرس کاربردی بحث: 👈ادله لفظیه/اصاله العموم/موانع/سرایت اجمال مصداقی خاص به عام ✅آدرس ترتیبی کتاب: 👈مباحث الفاظ/عام و خاص/فصل 5/سرایت اجمال مخصص به عام 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🔷معرفی‌ پنجاه و پنج وبگاه علمی کشور ۱. قائمیه ghbook.ir بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد. ۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت. ۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir ۴. گنج؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir ۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد. ۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد. ۷. التفسیر http://www.altafsir.com/ این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد. ۸. مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد. ۹. المکتبه الشامله shamela.ws ۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد. ۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com ۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net ۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف ۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir ۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home ۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir ۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index ۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa ۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com ۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com ۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir ۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com ۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com ۲۴. حدیث نت http://www.hadith.net ۲۵. شهر حدیث http://hadithcity.com ۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان http://mizan.hadith.net اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد. ۲۷. پرسمان http://www.porseman.org ۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی http://www.pasokhgoo.ir ۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات http://x-shobhe.com ۳۰. تبیان http://www.tbyane.net ۳۱. تنزیل http://tanzil.net/#19:1 ۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com/fa/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.html ۳۳. امام علی imamalin.net ۳۴. الشیعه http://farsi.al-shia.org ۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر http://www.ghadeer.org/Home ۳۶.الجامعه الاسلامیه http://www.uofislam.net/uofislam ۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php ۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa ۴۱. اسلام پدیا http://islampedia.ir/fa ۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/fa/journal ۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir ۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://www.balaghah.net ۴۵. واژه یاب https://www.vajehyab.com ۴۶. آبادیس https://dictionary.abadis.ir علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند. ۴۷. گوگل ترنسلیت https://translate.google.com ۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی https://thesaurus.isca.ac.ir ۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی http://pajoohe.ir ۵۰. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir ۵۱. حوزه نت hawzah.net ۵۲. مقالات https://www.magiran.com ۵۳. پایگاه مجلات تخصصی https://www.noormags.ir ۵۴. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور https://abrenoor.ir ۵۵. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی http://negaresh57.whc.ir اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ┄┅═══••✾••═══┅┄ @kashkolsokhan
📚گاهی وزن اسم تفضیل بمعنای غیر تفضیل می آید. 📣در مکاسب (مکاسب ج 3 ص 539) بحث ولایت اب👮‍♀ و جد👳‍♂ این مساله مطرح است که تصرف ولی (اب و جد) در اموال یتیم باید چگونه باشد؟⁉️ آیا باید به بهترین وجه باشد و مصلحت و منفعت باید رعایت شود یا هرگونه تصرفی که مفسده نداشته باشد کفایت است؟⁉️ 1⃣قول1: (شهیدین محقق حلی و محقق ثانی ابن ادریس) رعایت مصحلت در تصرف ولی در مال یتیم، شرط است 2⃣قول2: (شیخ اعظم) عدم مفسده کفایت است و رعایت مصلحت و بهتر بودن عائدی تصرف، نیاز نیست. 🌺یکی از ادله بر لزوم رعایت مصلحت آیه شریفه "لا تقربوا مال الیتیم الا بالتی احسن" است 📒استدلال به آیه به کلمه "احسن" وابسته است که اگر افعل تفضیل باشد (طبق ظاهر) نتیجه اش، لزوم رعایت مصلحت است و اگر تفضیلی نباشد لازم نیست😳 🔍نظر شیخ اعظم اینست که احسن بمعنای حسن و افعل وصفی است نه تفضیلی تا رعایت مصلحت لازم باشد چرا که دلالت بر افعل تفضیل نیاز به قرینه دارد زیرا در موارد متعددی این کلمه به معنای "حسن" است یعنی ضد قبیح پس مهم این است که تصرف پدر مفسده نداشته باشد.(هدایة الطالب إلی أسرار المکاسب، ج2، ص326) ✅میتوان نمونه فوق را در صیغه‌شناسی هم مطرح نمود چرا که ظاهر صیغه، افعل التفضیل است اما باطنا و معنا بمعنای حسن (وصفی) است نه احسن🙏💐🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📖کریمه "انا لله و انا الیه راجعون" آیه جامع و کاملی است مبدا و معاد را در خود جای داده است. قسمت اول توحید است و قسمت دوم معاد حال سئوال ادبی معنامحور اینست که معنای لام در "لله" چیست؟ 📚دو احتمال دارد👇👇 1⃣بمعنای اختصاص باشد که از نظر لفظی لا باس به چون بین دو اسم ذات قرار گرفته (انا و الله) است مانند المنبر للخطیب و الجل للفرس در اینصورت معنی محصل و ترجمه چنین میشود که👇 ما اختصاص به خدا داریم یعنی دل را به جای دیگر نبند ذهن را در جای دیگر خرج نکن اختصاص یعنی فقط برای خدا 2⃣ملکیت باشد کما اینکه در روایت آمده است "انا لله" اقرار علینا بالملک و "انا الیه راجعون" اقرار بالهلک در اینصورت بندگان و جمیع مخلوقات ملک طلق خدا هستیم یعنی ما ملک خودمون نیستیم بلکه صاحب و مالک داریم اختیاردار نیستیم به همین جهت برخی فقها گفتند حتی اگر پوست بدن کنده شده و مقدار اندکی از آن باقی مانده است اجازه نداری تصرف کنی در ملک غیر بدن تو مال و ملک تو نیست بلکه اختیار تصرف و استفاده از آنرا به شما داده اند.🌺 در هر دو صورت معانی زیبای توحیدی دارد😊🙏💐🎁 ظرافتهای ادبیات به قرآن و روایات حلاوت می‌بخشد 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🎁مهارتهای کلان بلاغت در یک نگاه👆 📚بلاغت علم و مدل ارتباط کلامی موثر است.😳 شهید ثانی: اجتهاد سید مرتضی سرشار و مستحکم است بعلت تضلع و مهارت او در بلاغت🌺 🎁در علوم بلاغی👇 📣حدود ۲۴۵ ابزار پردازش لفظ و معنی در سه علم بلاغی داریم که قرآن و روایات مشحون از بکارگیری آنهاست و مهارت آموز اجتهاد مستغنی از فراگیری آنها نخواهد بود.🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🏢ساختار متون درسی بلاغت در حوزه های علمیه که عموما دو کتاب جواهر البلاغه و مطول (و یا مختصر آن) است، ناقص به نظر میرسد. نواقص در تصویر👆 آمده است. 📣ساختار پیشنهادی🙏 برای بلاغت 🌺مدل و نظریه (ساختار) بلاغت کاربردی🌺 مطلب بالاست.👆👆👆 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
۲۵+ژانویه،_+۱۰.۱۱_+استاد+اشرفی+اجتهاد_out.mp3
6M
❇️ وجوب عینی اجتهاد در کلام آیت الله اشرفی شاهرودی 🔺 شیخ انصاری تحصیل اجتهاد را برای طلبه های مستعد واجب عینی می دانستند آن هم در زمان خودشان که امثال نراقی ها در ایران زیاد بودند پس به طریق اولی در زمان ما واجب است. 🔺 مرحوم حضرت امام و آیت الله حکیم نیز تحصیل اجتهاد را برای طلبه مستعد واجب عینی می دانستند. 🔸 آیت الله اشرفی شاهرودی از اساتید درس خارج حوزه علمیه خراسان - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ 🕌حوزه علمیه خراسان مدرسه سطح چهار ┏━━━━━━━📚┓ https://b2n.ir/g62934 ┗📚━━━━━━━
🌷💐در تشرفی که آیت‌الله الهی طباطبائی (برادر علامه طباطبائی) به محضر حضرت بقیةالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) داشتند، حضرت به ایشان فرمودند: اگر مشکل و گرفتاری داشتید خدا را قسم بدهید به ریزه‌خواران سفره ما.😳 آیت‌الله الهی طباطبائی فرمودند: با وجودی که منظور حضرت را فهمیدم اما می‌خواستم از لسان شریف خودشان بشنوم! سؤال کردم: آقا جان! ریزه خواران سفره شما چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: همین طلبه‌ها. سؤال کردم: آقا جان! شما از آنها راضی هستید؟ حضرت سکوت کردند و بعد از تأملی فرمودند: 🌺ما کسی را غیر از آنها نداریم!🌺 منبع: کتاب پای درس علما، محمد تقی صرفی پور، ص ۶۵۷ 📣امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شما مستعدین اجتهاد روشمند و تبلیغ هنرمندانه دل بسته اند حاجت حضرت رو روا می‌کنید؟ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
etebar-sanji-ahadis-ba-tarikh.mp3
34.3M
🎧 صوت نشست علمی «اعتبار سنجی احادیث شیعه با نگاه به تاریخ حدیث» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، پژوهشگاه قرآن و حدیث 📆 زمان: دوشنبه ۱۲ دیماه، ساعت ۱۲:۴۵ 🏢مکان برگزاری: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه‌السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎁نسخه ۱ فرآیند اجتهاد سیستمی استاد واسطی ✅مبتنی بر روش تحقیق شبکه ای ✅مراحل تحقیق مدل سازانه ✅ الگوریتم نظریه پردازی 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣مطالبه گری طلاب پاسخ خواهد داشت ان شاءالله سئوالات مهمی که طلاب از مسئولین و اساتید دارند؟⁉️👆👆 🌺رسالت این کانال پاسخ به سئوالات فوق و سئوالات مشابه مربوط به روش شناسی کاربردی اجتهاد پژوهی است. 🙏😊💐🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣این پیشنهاد،📒 برنامه عملی کارورزی مهارتهای اجتهاد است. اما 📝دستورالعمل گام به گام مشق اجتهاد به شکل مساله محور در آینده نزدیک ان شاءالله 🌺دوستان عزیز از طلاب سطوح و خارج سئوال می کنند:👇👇 🔍چگونه ملکه اجتهاد رو بدست بیاوریم در حالیکه دروس پایه رو خوب کار نکردیم⁉️ پاسخ: اولا تشکر میکنم که به فکر انجام واجب عینی (طبق تصریح آیه الله سبحانی دام عزه) خود هستید و موجبات سرور حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم می کنید😌🙏 ثانیا مطالب بارگذاری در این حجره مباحثه روش شناسی اجتهاد برای گشودن کانال و فتح طریق کارورزی اجتهاد بوده و ان شاءالله تا سرحد اجتهاد تمدنی ادامه خواهد داشت بحول و قوه الهی. ثالثا نگران گذشته تحصیل خود نباشید اگر روش کاربردی و قاعده محور و مهارت محور باشد ان شاءالله به مطلوب خواهید رسید. 🎁پاسخ کوتاه و مهم و جامع👇👇 1⃣گام اول: ✅اینکه قرآن رو باز کنید ببینید برای فهم معانی آیات قرآن چه قواعد ادبی و تفسیری لازم است و کدام قواعد پرکاربرد است سپس به متن درسی مربوطه مراجعه میکنید و قاعده مربوطه را به شکل کاربردی تمرین میکنید در خود قرآن مثلا معانی حروف جر هیچ صفحه ای از قرآن نیست مگر اینکه ۱۵ حرف جر در آن نیامده باشد یا اقسام الف و لام که در هر صفحه بیش از ۲۰ بار استفاده شده، به کتاب نحوی مراجعه کرده معانی حرف جر را بر اساس شاخص کشف معنی استخراج میکنید. 2⃣گام دوم: ✅از کتب آیات الاحکام بخصوص زبده البیان در فرایند کشف معنای آیه با تمرکز بر قواعد کاربردی استفاده نموده و براساس آنها آیات قرآن را تحلیل و بررسی نمائید حتی قواعد صرفی نحوی لغوی و بلاغی که برای تحلیل آیات لازم بوده و نیاورده اند را در تحلیل آن بکار بگیرید.🙏🙏🙏 🌷گامهای بعدی در مطالب بعدی ان شاءالله 👇👇 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚معرفی کتاب کاربردی و ارزنده القواعد الاصولیه ✅مولف: شیخ محمد حسن جواهری ✅اجرا: توسط محقق ارجمند هاشم شادپور فایل صوتی معرفی کتاب 👇 فایل صوتی تبیین مثال از قواعد 👇 🌺🌺🌺🙏🙏🙏 📲لینک دانلود سه جلد 1 و 2 و 3 کتاب http://alfeker.net/library.php?id=3075 🌺🌺🌺🌷🌷🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
مثال برای قواعد اصولی.aac
7.95M
فایل صوتی تبیین مثال قاعده واجب کفائی👆
📣تمرین و کارورزی بر اساس این برنامه در قرآن و روایات بخصوص برای طلاب جدید الورود به درس خارج پیشنهاد میشود.👇👇👇 🌺ادامه برنامه کارورزی مهارتهای اجتهاد 3⃣گام سوم بررسی احادیث وسائل الشیعه و انس گرفتن با تحلیل روایات با ابزارهای ادبی فقهی و تفسیری است. یکی از قالبهای تحلیل روایات، استفاده از شروح روائی📚 است. 📙 تهذیب الاحکام 📘مرآه العقول 📕معانی الاخبار صدوق 📒ملاذ الاخیار 📗شرح کافی ملاصالح مازندرانی 4⃣گام چهارم بررسی خودآگاه قواعد الفقهیه کتاب القواعد و الفوائد شهید اول و تمهید القواعد شهید ثانی و کتب قواعد فقهیه جدید (مرحوم بجنوردی، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، سید محمد شیرازی، ایروانی) با عینک شفاف سازی ابعاد قاعده بالاخص تطبیقات صحیح و غلط مطالعه و پیگیری شود. 5⃣گام پنجم بررسی اقوال فقهاء به تعبیر استاد مبلغی فقه الآراء و یا بقول برخی فقه النظریه یعنی بررسی اقوال فقهاء در کتاب جواهر الکلام و جامع المقاصد و مفتاح الکرامه بررسی شود برای بدست آوردن شهرت یا اجماع 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣بارها شنیدید یا مشاهده کردید یا دوره شرکت نموده اید👨‍💻 که گفته می‌شود عنوان بحث نشست ◀️روش شناسی اجتهاد فلان فقیه▶️ برگزار می شود 📣حال واقعا مراد از روش شناسی چیست؟⁉️ گاه مکتب شناسی مراد است گاه روش شناسی عام و مبانی است و گاه روش شناسی کاربردی اما 🌺روش شناسی کاربردی اجتهاد🌺 به نظر میرسد تشکیل شده است از سه محور:👇 1⃣قاعده شناسی اجتهاد (۱۶۰ قاعده) 2⃣مهارت شناسی اجتهاد (۱۳۰ مهارت) 3⃣فرآیند شناسی اجتهاد (الگوریتم و مراحل اجتهاد ۱۰۰گام) 🔍اگر در مطالب نشست یا کتابی که با عنوان روش شناسی اجتهاد برگزار و نگاشته شده و ادعای کاربردی بودن شده است و از این سه محور اصلی روش شناسی اجتهاد سخن به میان نیامده است به نظر داعی، متاسفانه مدّعی با محتوا ناهمخوان است. 😳 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚قاعده اصاله العموم ✅اصول فقه قاعده محور ✅باب عام و خاص کفایه الاصول به زبان قاعده محور ✅تبدیل عنوان ۱۳ فصل باب عام و خاص به زبان اصول فقه کاربردی ✅قالبی برای کاربردی سازی اصول فقه موجود ✅آدرس دهی و مسیریابی قاعده محور مباحث کفایه 🌺📣اصول را قاعده محور ببینیم و بیان کنیم تا ربط مطالب به یکدیگر واضحتر و کاربردی بودن آن محسوس تر شود و فهم آن راحتتر گردد. 🎁روشی برای بروز آوری کفایه الاصول جهت محققین و مدرسین محصلین کفایه الاصول نمونه فصلهای باب عام و خاص👆👆 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🎁مساله: 🌺نکره جزو مجرای اصاله العموم است یا اصاله الاطلاق⁉️ ✅اصول فقه کاربردی = قاعده محور ✅مجری شناسی مصداقی اصاله الاطلاق و اصاله العموم ✅حالات نکره 📚جالب است بدانیم غالبا مجرای قواعد در اصول بصورت کلی بیان می‌شود اما مجری شناسی کاربردی شناخت مصادیق است. بنابراین ما به مجری شناسی مصداقی نیز نیاز داریم.👆👆👆 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
Sharee.mp3
24.88M
✅ فایل صوتی کشف 🔹ارائه: استاد عبدالحمید 🔹ناقدان: استاد محمود حکمت نیا، استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی 🔹دبیر علمی: استاد محمدعلی سوادی 🔹زمان برگزاری: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @iictchannel 🔹گزارش نشست: https://iict.ac.ir/2023/02/share 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad