📒همانطور که بارها از اساتید متعدد و متفکرین و اصولیین شنیدید
علم اصول زوائد دارد که باید از
📒 درسنامه اصول فقه حوزه
حذف شود
و به جای آن
🌺قواعد کاربردی🌺
شفاف و روشمند و متمرکز و کارگاهی آموزش داده شود.
دروس دیگر نیز از این قاعده مستثنی نیستند
صرف و نحو و بلاغت و منطق و رجال و درایه همه
نیاز به بازنویسی دارد
قواعد کاربردی تقویت شود
و مطالب زوائد که هیچ کاربردی ندارد حذف شود
قواعد و مطالب کاربردی دو گونه اند:
1⃣پرکاربرد
2⃣کم کاربرد
هر کدام باید باندازه اهمیت خود مورد توجه قرار گیرد.
لذا ادبیات نیز باید👇👇
پاکسازی شده و قواعد کاربردی آن اولویت گذاری شود.
بخشی از این👆 پروژه در گروه پیشگامان مدینه فاضله انجام شده است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
عیدی عید غدیر عید الله الاکبر 👇😊
🌷جلسه نهم9⃣
💐مهارت هشتم8⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📣الحمدلله بسته مهارتهای لغوی اجتهاد کامل شد.🙏
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ عبدالحمید واسطی؛ شایسته تقدیر چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی
🔻در آیین اختتامیه چهاردهمین #جشنواره_بین_المللی_فارابی که با حضور اندیشمندان و نخبگان علوم انسانی و اسلامی در مرکز همایش های صدا و سیما برپا شد، جوایز برگزیدگان داخلی جشنواره توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعطاء گردید.
🔹 حجت الاسلام والمسلمین #عبدالحمید_واسطی برای نگارش طرح پژوهشی اجتهاد تمدنی: چیستی، چرایی چگونگی، عنوان شایسته تقدیر این جشنواره بین المللی را به خود اختصاص داد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/vasetej
#افتخارات
🆔 @iictchannel
بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی حدیث.pdf
346.4K
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_سندشناسی
📚حدیث شناسی و راوی شناسی
یکی از لوازم لا ینفک اجتهاد جواهری و تمدنی است.
📒یکی از قالبهای روشمندسازی مطالعات،
داشتن سیر مطالعاتی است.
✅بسته سیر مطالعاتی حدیث شناسی و رجال شناسی
👨🏫استاد ملکیان
🎁قابل توجه علاقمندان مطالعه در عرصه حدیث پژوهی و راوی پژوهی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از محمدحسن توحیدی نیا
📖آیه مباهله اثبات ولایت وامامت امام علی علیه السلام
🌺به مناسبت روز #مباهله
📚مناظرهی جالب آلوسی و مرحوم کاشفالغطاء
🔆گویند در سفری که «شیخ محمود شکری آلوسی» از بزرگترین دانشمندان اهلسنت و صاحب تفسیر «روح المعانی» به نجفاشرف رفته بود، به درس «کاشف الغطاء» حاضر گشت و لابلای تدریس وی، سخنش را برید و گفت ای شیخ! گیرم که پذیرفتیم خدا ما را به پیروی علی علیه السلام امر فرموده است؛ ولی دیده نشده که از پیروی غیر او نهی کرده باشد و دلیل شما بر آنکه پیروی او مقتضی ترک پیروی غیر اوست، چیست؟!
🔶کاشف الغطا بیدرنگ فرمود: ما نهی از پیروی غیر علی علیه السلام را از این آیه فهمیدهایم:
«مَا کَان لاهِل المدینه و مَن حَولَهم مِن الاعراب اَن یَتَخَلفُوا عَن رسول الله و لایَرغبوا بانفسهم عَن نَفسِه...»
«مردم مدینه و پیرامونش را نرسد که از -فرمان- پیامبر صلی الله علیه وآله سر باز زنند و جان خود را عزیزتر ازجان او بدانند . توبه/۱۲۰
🔶ایشان چنین ادامه داد:
جزء اصول و مسلمات زبان عربی است که هرگاه برای چیزی، اسم ظاهر بکار ببرند و برای بار دوم بخواهند از همان کس یاد کنند، با ضمیر از او یاد میکنند، نه با اسم یا صفت؛ اما در این آیه، خدای متعال «رسول الله» را ذکر کرده و سپس چنین فرموده «و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه» حال آنکه اگر مقصود خدای متعال فقط شخص رسول الله صلی الله علیه وآله بود، میبایست میفرمود «لایرغبوا بانفسهم عنه» پس چراگفت «عن نفسه»؟!!!
🔶آلوسی در پاسخ حیران شد و با خود گفت: اگر بگویم که قاعدهی مزبور نادرست است، باید بیشتر قواعد نحو و بالتبع، بخش اعظم تفسیر خود را نیز باطل اعلام نمایم؛ زیرا این تفسیر بر اساس همین قواعد مسلم عربی استوار است. و اگر صحت آن قاعده را بپذیرم، واجب بود که میفرمود «عنه». لذا از شیخ خواهش کرد که عبارت «عن نفسه» را تشریح کند.
🔶شیخ فرمود: «عن نفسه» یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام؛ لذا در این آیه نهی فرموده است از آنکه مسلمانی خود را بر علی علیه السلام مقدم بدارد.
آلوسی پرسید این معنی را از کجا استنباط کردید؟! فرمود: از تعبیر «انفسنا و انفسکم» در آیهی شریفهی مباهله، آنجا که رسول الله و علی و زهرا و حسنین علیهم السلام برای مباهله رفته بودند؛ زهرا سلام الله علیها را نساء، و حسنین علیهما السلام را ابناء، و علی علیه السلام را نفس خود قرار داده است.
کارورزی اجتهاد تمدنی
📖آیه مباهله اثبات ولایت وامامت امام علی علیه السلام 🌺به مناسبت روز #مباهله 📚مناظرهی جالب آلوسی و
#ضرورت_ادبیات
✅ضرورت و اهمیت مباحث ادبی
طلاب و رفقای سطح ۱ و ۲ و همه رفقای اجتهادپژوهی ببینید👆👆👆
۵۰ درصد مطلب تفسیری کلامی
به یک نکته ادبی نحوی وابسته است.
#مهارتهای_اجتهاد
#نظام_آموزشی_حوزه
#استاد_واسطی
✅بسته پیشنهادی استاد واسطی جهت تحول آموزشی در حوزه های علمیه
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#نظام_آموزشی_حوزه
#استاد_واسطی
در دوره توانمندسازی و کادر سازی مدارس بیان کردند:
✅اهرم اصلی تحول در عرصه های حوزه های علمیه
🌺مهارت محوری🌺
کلید طلایی برای 👇👇👇
1⃣تمدن سازی
2⃣معنویت محوری
3⃣اجتهادپژوهی
4⃣تفکرگرایی
5⃣کیفیت گرایی
6⃣برنامه محوری
7⃣عمل گروی
📚مدیران اساتید طلاب پژوهشگران علوم و دروس را مهارت محور ببینیم نه موضوع محور تا پیشرفت حاصل شود.
📣نظر به اهمیت و تاثیرگذاری مهارت محوری
🌷دوره مهارتهای اجتهاد🌷
در این کانال آغاز شده و بشرط حیات و توفیق ادامه خواهد یافت.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از جعبه ابزار تبلیغی
✅سوره توحید، شناسنامه خداست
🎁توحید زیر بنای تمام معارف اسلامی
📚توضیح و استخراج ۱۴ صفت از صفات الهی از کلمات آیات سوره
📒منبع: تفسیر کشاف زمخشری
📣یکی از سوژه ها و قالبهای سخنرانی در ماه محرم
بررسی خداشناسی در آیینه امام حسین علیه السلام است.
📣از آنجایی که بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی از نبود خداباوری نشات می گیرد،
حتما حتما رفقای مبلغ بصورت مستقل یا در خلال مباحث از توحید و خداشناسی و رفع شبهات مربوطه سخن به میان آورند😳
🌏🌏✅ https://eitaa.com/tablighonarmandaneh
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه دهم0️⃣1️⃣
💐مهارت نهم9️⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📣بحول الله و قوته ارائه
*بسته مهارتهای صرفی اجتهاد*
آغاز شد.🙏
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#نظام_آموزشی_حوزه
🌺🎁طبق نظر شهید ثانی
چه علومی به چه میزان
برای اجتهاد لازم است؟⁉️
طبق نظر ایشان و بسیاری از علما که با شهید همنوا هستند
میزان لازم برای اجتهاد👇
فقط قواعد کاربردی و به تعبیر خودشان مادون متوسط اگر در علوم پایه تسلط بر محتوا داشتی برای اجتهاد کفایت است😳
و این بمعنای حذف زوائد محتوای علوم دارجه است.👆👆
✅برشی از کلام شهید
📚و الاجتهاد في الأحكام الشرعية و أصولها، و يتحقق بمعرفة المقدمات الست
و هي الكلام، و الأصول، و النحو، و التصريف، و لغة العرب، و شرائط الأدلة(علم منطق) ،
و المعتبر من الأصول
ما يعرف به أدلة الأحكام من الأمر و النهي، و العموم و الخصوص، و الإطلاق و التقييد، و الإجمال و البيان و غيرها مما اشتملت عليه مقاصده،
و من النحو و التصريف
ما يختلف المعنى باختلافه ليحصل بسببه معرفة المراد من الخطاب ، و لا يعتبر الاستقصاء فيه على الوجه التام، بل يكفي الوسط منه فما دون،
و من اللغة
ما يحصل به فهم كلام اللّٰه و رسوله و نوابه عليهم السلام بالحفظ، أو الرجوع إلى أصل مصحح يشتمل على معاني الألفاظ المتداولة في ذلك.
📒الروضة البهیة في شرح اللمعة الدمشقیة (۱۰ جلدی)، جلد: ۳، صفحه: ۶۴
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad