eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
506 دنبال‌کننده
184 عکس
20 ویدیو
53 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا میتوان برای مسأله ای که فقها درباره آن اجماع ندارند به اجماع تمسک کنیم؟ ✅یکی از روشهای استفاده از اجماع تعمیم معقد اجماع است. در بحث شرط تنجیز در عقد بیع شیخ انصاری با اینکه فقها برای بیع ادعای اجماع ذکر نکرده اند اما از آنجا که بر اعتبار شرط تنجیز در هر عقد در عقود دیگر سخن گفته اند در عقد بیع نیز میتوان قایل به اجماع بر اعتبار این شرط شد. لذا عمومیت معقد اجماع را، می‌توان بعنوان راهکاری برای اکتشاف دلیل بر مسأله مورد نظر مطرح نمود. 📚مکاسب، ج ۳، ص ۱۶۳ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
سالها پیش از استاد فرزانه که در مباحث روش شناسی علوم کار کرده بودند درباره هدایت تحصیلی و روش تحقیق کردن در مباحث اسلامی با این فرصت اندک سئوال کردم پاسخی دادند طلایی که جامع الاطراف بود فرمود: «هر درسی که میخوانید (تحصیل) در همان موضوع هم تحقیق کنید هم همان را تدریس کنید» و بنده اضافه کنم و از همان موضوع و درس خروجی بگیرید یعنی بصورت مقاله یا کتاب یا محتوای سخنرانی همان محتوا را به خروجی برسانید. تا تمرکز بیشتر باعث فهم کامل و تثبیت مطلب و استفاده دیگران گردد. ✅تألیف و تحقیق و تحصیل و تدریس و تبلیغ را بصورت متمرکز در یک عرصه قرار دهید (مباحث علمی تخصصی و مباحث مفهومی سبک زندگی یا خانواده یا مباحث اعتقادی شبهه شناسی و ...) تا در آینده نزدیک تخصص در آن عرصه پیدا کرده و نقش آفرین آن موضوع در سطح جامعه باشید. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از ادله اربعه برای استنباط احکام شرعی اجماع است آمار استفاده از آن در کتابهای فقهی بر اهمیت دو چندان اجماع رهنمون می شود. نتیجه جستجوی تنها دو کلیدواژه مرتبط در کتاب جواهر الکلام «اجماع و لا خلاف» بیش از ۱۸ هزار بار کاربرد اجماع در این کتاب را به ما نشان می دهد. شاید برای بعضی سئوال باشد که چند نوع اجماع معتبر وجود دارد؟ (بصورت جامع و متمرکز نه پراکنده) ✅فهرست اجماعات حجت و معتبر ۱.اجماع محصل ۲.اجماع منقول به خبر متواتر ۳.اجماع منقول به خبر واحد مطابقی (تشرفی) ۴.اجماع منقول به خبر واحد تضمنی (دخولی) (نقل سبب (قول علما) و مسبب (رای امام علیه السلام) عن حس) ۵.اجماع منقول به خبر واحد التزامی (نقل سبب عن حس اما با سببیت تامه) ۶.اجماع مبعض (التزامی) مانند اینکه قول ۵۰ نفر از فقهاء را شیخ و ۵۰ نفر را آخوند خراسانی تحصیل کند ۷.اجماع التزامی (کشفی) عقلی (لطفی) در صورتیکه منقول الیه قاعده لطف را قبول داشته باشد ۸.اجماع عملی (سیره متشرعه) مبنای فعل معصوم علیه السلام مشخص باشد ۹.اجماع مرکب (قول به عدم فصل) ۱۰.عند بعض: اجماع منقول به خبر واحد حجه مطلقا از باب حجیت خبر واحد 📚نکته قابل توجه👇 اقسام ۱ تا ۴ نادر است و غالب اجماعات از قبیل اجماع کشفی حدسی اتفاقی است. کفایه الاصول/ امارات/ اجماع 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🖋️حاج شیخ عبدالحمید واسطی 📖 تعداد صفحات:320 📚قطع کتاب:رقعی 📔نوع جلد:شومیز 🔵در این کتاب، مرحله بعدیِ فرآیند استنباط، که الگوریتم »استظهار مدلول ادلۀ انفرادی« است با ذکر مبانی و روش و شاخصها و مراحل، ارائه خواهد شد. روش شناسی استنباط فقهی درمرحله دوم 🔴بخش اول: نظریه های پشتیبان و ابزارهای الزم برای استظهار: -چیستی زبان، معنا، پیام، دلالت، وضع، حمل، متن، تفسیر متن -ابزار اصل یاب، محدوده باب، زمینه یاب، قرینه یاب، اختلال یاب، اصول لفظیه، تحلیل محتوا، برنامه نویسی 🟢بخش دوم: عملیات اجرایی استظهار از ادله: -چگونگی تشخیص محدوده دلیل -چگونگی تشخیص اجزاء و روابط درون متنی -چگونگی تشخیص موضوع و متعلَّق موضوع -چگونگی تشخیص قیود -چگونگی تشخیص نوع حکم -چگونگی تشخیص مناسبت حکم و موضوع و مناط حکم -چگونگی تشخیص مدلول های التزامی، سیاق و مفاهیم ◻️برای تهیه این کتاب میتوانید از سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 📞با شماره تلفن های
05132285800
-
09151042109
📩یا با ارسال پیام در ایتا تهیه بفرمائید. موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
✅تمام اقسام اجماع براساس کفایه الاصول در یک نمودار ✅نگاه کلان و نموداری به مباحث 📘منبع: جزوه درس استاد موسوی تهرانی رحمه‌الله علیه از پیشنهادات و انتقادات اعزه اساتید و پژوهشگران نسبت به محتوای کانال استقبال می‌شود. ادلوا بدلوکم لتکون کلمه الله هی العلیا 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅نگاه حداقلی و حداکثری به اجتهاد برخی از علما اجتهاد را به دو قسم اجتهاد معارفی و اجتهاد فقهی تقسیم میکنند ثمره تقسیم این می‌شود که برخی از محتوای منابع دین تنها در سطح نگرش (معرفت) قابل استفاده اند و به سطح رفتار که علم فقه متکفل آنست نمی‌رسد. می‌گویند برخی از این مهارتهایی که شما بیان کردید جزو مهارتهای فقهی هستند و بسیاری از آنها جزو مهارتهای اجتهاد معارفی هستند مثلاً مهارتهای بلاغی جز اندکی بقیه در اجتهاد فقهی استفاده ندارند. و قس علی هذا فعلل و تفعلل در نتیجه اجتهاد فقهی فقط یک اجتهاد بسیار گوشه‌گیر و با قلمروی کوچک تعریف می شود. آیا شما این نگاه حداقلی را می‌پسندید مگر نمی‌گوییم اسلام دین جاودانه است و پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا ابد است. آیات الاحکام را فقط ۵۰۰ آیه از قرآن بدانیم یعنی بقیه قرآن به درد زندگی فقهی نمیخورد تعطیل قرآن لازم نمی آید ؟! نگاه به فقه در قدیم احیانا، یک فقه فردی و گاهی اجتماعی به تصویر می‌کشد در حالیکه فقه، علم زندگی با دیدگاه اسلامی است در تمام عرصه ها و نیازهای بشر پاسخ دارد و باید داشته باشد بنابراین علم فقه باید اجتهادی را فراتر از آنچه بدان نگریسته شده پیدا نماید که از آن به فقه و اجتهاد تمدنی تعبیر میشود. علم فقه ظرفیت دارد برنامه هفتم توسعه بنویسد برای فرایندهای سازمانی رساله بنویسد و تمدن اسلامی بسازد. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅دلیل شناسی از حیث قطعی یا ظنی بودن دلیل شناسی یکی از مهمترین مهارتهای اجتهاد است که در علم اصول بحث می‌شود دلیل شناسی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می گیرد که در این نمودار از حیث قطعی یا ظنی بودن دلیل مورد نظر قرار گرفته است. 📘منبع: اصول الفقه مرحوم مظفر 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅تعداد مهارتهای اجتهاد با توجه به رویکرد برخی فقها میتوان نسخه فشرده و حداقلی در مهارتهای اجتهاد و الگوریتم اجتهاد قائل شد که دیگر به 130 مهارت نیاز نباشد چرا که ۱.برخی از فقها مانند آیه الله خویی مقدار نیاز به ادبیات را بسیار اندک می دانند ۲.در رجال نیز برخی قائلند که روشهای جایگزین داریم ۳.برای اجتهاد به قواعد فلسفه نیاز نیست ۴.به بلاغت و مهارتهای آن نیاز نیست ۵.به منطق نیز نیاز چندانی نیست و موارد دیگر آیه الله خویی و همفکران ایشان قائلند به اینکه اساس مهارتهای اجتهاد همان مهارتهای اصولی و رجالی است بعلاوه اندکی لغت و قواعد آن (بیشتر نحو) لذا کانال کارورزی اجتهاد تمدنی در نظر دارد نسخه پیشنهادی با توجه به رویکرد فوق ارائه کند ان شاء الله تعداد مهارتهای اجتهاد با توجه به رویکرد فوق بشدت کاهش می یابد. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه بیست و ششم 6⃣2⃣ 💐مهارت بیست و پنجم5⃣2⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. بحول و قوه الهی بسته سوم مهارتهای نحوی اجتهاد رو به اتمام است ان شاء الله. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
معنی شناسی ادوات حرف باء در قاعده ما یضمن بصحیحه شیخ انصاری در مکاسب در بحث مقبوض به عقد فاسد بعنوان دلیل چهارم بر وجود ضمان در عقد فاسد استدلال میکند سپس به بررسی قاعده میپردازد. یکی از مطالب قاعده اینست که حرف «باء» در قاعده ما یضمن بصحیحه به چه معناست⁉️ بمعنای «فی» است یا «سببیت» احتمال اول: اگر به معنای ظرفیت بگیریم، بین عقد فاسد و عقد صحیح از نظر اینکه هر دو ظرف برای ضمان هستند، فرقی نمی‌کند، هم عقد صحیح ظرف برای ضمان است و هم عقد فاسد. احتمال دوم: به معنای سببیت باشد. «کل عقد یضمن بصحیحه»، یعنی عقد صحیح سبب برای ضمان واقع شود. و«یضمن بفاسده»، معنایش این می‌شود که عقد فاسد هم سبب ضمان می‌شود. ظاهراً فرق این دو آنست در معنای ظرفیت همیشه عقد ظرف ضمان است اما در معنای سببیت همیشگی نیست. 📘مکاسب ج ۳ ص ۱۸۷ 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از مهارتهای اجتهاد تمدنی، ترجمه بلاغی است ترجمه های موجود قرآن و روایات در برخی موارد غلط و در برخی موارد نارسا هستند. اکنون به یک نمونه توجه کنید 📖آیه شریفه (انما المومنون اخوه) را ترجمه کنید این آیه با توجه به بلاغت بالایی که دارد و موضوع مهم اجتماعی (همبستگی اجتماعی) که بدان می‌پردازد، یکی از آیات تمدنساز است اما ترجمه های موجود قرآن را ببینید ترجمه ۱: تنها مومنان برادران یکدیگرند (فن ترجمه یحیی معروف) ترجمه ۲: مومنان برادر یکدیگرند(آیه الله مکارم شیرازی) ترجمه ۳: هرآینه مومنان برادرانند (ناظمیان گنجیان) ترجمه ۴: مومنین، تنها برادر یکدیگرند(اصلا هیچ صفت دیگری ندارند) از نظر نحوی (انما در ترجمه حذف شده) و از نظر بلاغی (ترجمه ۱ محصور فیه را اشتباه گرفته دو ترجمه دیگر اصلا حصر را حذف کردند) سه ترجمه اول نادرست و نارسا است. شرح ترجمه چهارم این می‌شود که آنقدر همبستگی اجتماعی و اتحاد و دوست صمیمی بودن (=برادر بودن) مهم است که مومنان تمام صفات دیگر را باید کنار بگذارند و فقط این صفت را با یکدیگر مد نظر قرار می‌دهند. الگوریتم کلی ترجمه بلاغی تقدیم می‌گردد👇 لازم به ذکر است هر مرحله روش خاصی دارد. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بعد از توجه به هویت ترجمه بلاغی (انتقال غرض گوینده به مخاطب و ایجاد حس از سخن) و آسیبهای ترجمه (۲۳ آسیب) اقدام به ترجمه‌ی متن (قرآن یا احادیث یا هر متنی) می‌شود گام1⃣: برای کشف معنای دقیق لغوی و ریشه به معاجم معتبر و کاربردی مراجعه میگردد👇 پیشنهاد کمکی: نرم افزار قاموس نور گام 2⃣ و 3⃣ و 4⃣: برای کشف ظرافت‌های صرفی و نحوی و بلاغی به 👇 نرم افزار کمکی قرآن نور و منابع مربوطه مراجعه می‌کنیم گام 5⃣ ترجمه اولیه بر اساس نکات ادبی (رویکردهای چهارگانه ادبی)=«جمع بندی اولیه نکات ادبی 📣توجه توجه: در تمام فرآیندهای ادبی باید به دنبال کشف معنای اولیه و ثانویه (گمشده ما) باشیم. گام 6⃣ جهت ارزیابی و صحت سنجی ترجمه اولیه به تفاسیر قرآن و حدیث (شأن نزول و ورود) مراجعه می‌شود 👇 برای قرآن👈 نرم افزار قرآن نور برای حدیث👈 نرم افزار جامع احادیث نور گام 7⃣ معادل گذاری لغات با اصطلاحات بروز (علمی، عرفی) بر اساس بررسی معادل های فرهنگ لغت های فارسی (بهترین منبع منتهی الارب) گام 8⃣ نارسایی های ترجمه های موجود آیه و روایات را کشف کنید گام 9⃣ توسط ترجمه اولیه (نکات ادبی) ترجمه های موجود را تصحیح و تکمیل کنید گام0⃣1⃣ با توجه به مطالب و معارف تفاسیر، ویراستاری محتوایی کنید پیشنهاد تفسیر المیزان گام 1⃣1⃣ ویرایش ادبی کنید (زیبا سازی متن با آرایه های ادبی) گام2⃣1⃣ صحت سنجی و ارزیابی نهایی با سنجه ها (قواعد تفسیری و مسلمات معارفی) 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
image_2024-06-02_08-48-33.png
497.5K
ابزار معناشناسی صرفی افعال ثلاثی مزید👆 یکی از ظرافت‌های ادبی که در ترجمه بسیار تأثیرگذار است بررسی معانی ابواب ثلاثی مزید در علم صرف است تمام معانی ابواب ثلاثی مزید در این تصویر آمده است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
13919-fa-qavaedmohemfeqhi-j1.pdf
5.91M
🔰 قواعد مهم فقهی ترجمه کتاب القواعد الفقهیه جلد اول ✍ آیت‌الله مکارم شیرازی ترجمه از محمدجواد نوری همدانی 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
مهارت ترجمه بلاغی در یک نگاه 👆 ابعاد ترجمه بلاغی فایل با کیفیت با فرمت png تصویر و مطلب قبلی است.👆 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚بسته مهارت ترجمه بلاغی (فراگیری آن برای هر محصل و مدرس و مبلغ و مولف و محقق معارف اسلامی واجب است.) چیستی چرایی چگونگی ترجمه بلاغی را در مطالب و نمونه های ذیل ببینید 👇 1⃣ابعاد مهارت ترجمه بلاغی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/566 2⃣الگوریتم ترجمه بلاغی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/562 3⃣ترجمه صرفی/ابزار معناشناسی/معانی ابواب ثلاثی مزید https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/563 4⃣ترجمه بلاغی/نمونه و لو انّ اهل القری آمنوا https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/524 5⃣ترجمه نحوی/نمونه انا لله و انا الیه راجعون https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/318 6⃣ترجمه نحوی/نمونه معنای لو شرطیه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/259 7⃣ترجمه صرفی/نمونه فانتهوا https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/255 8⃣ترجمه بلاغی/نمونه لا تلبسوا لباس أعدائي https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/414 9⃣شرایط ترجمه بلاغی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/413 0⃣1⃣ترجمه نحوی/نمونه لا حول و لا قوه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/284 1⃣1⃣مراحل/مرحله یک(فهم متن مبدا) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/107 2⃣1⃣ترجمه بلاغی/نمونه انما المومنون اخوه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/561 3⃣1⃣آسیبهای ترجمه در صفحه آپارات https://www.aparat.com/v/4nEwU 4⃣1⃣چیستی ترجمه در آپارات (ادامه مطلب در جلسه دوم) https://www.aparat.com/v/r149923
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قابل توجه جویندگان مهارت مهم ترجمه بلاغی آنچه در مطالب این👆 بسته آمده است، صِرف برخی ابعاد و چند نمونه برای آشنایی با فضای کلی و احساس ضرورت آن بوده است و اصل پاور کارگاه ترجمه بلاغی حدود ۲۰۰ اسلاید است که ان شاء الله امید است در آینده نه چندان دور در قالب کتاب یا درسنامه در معرض استفاده اهالی فکر و قلم قرار بگیرد ان شاء الله
قاعده لاضرر و حفظ محیط زیست🍃به مناسبت روز جهانی محیط زیست✨ 🟢 بخشی از بیانات آیت‌ﷲ احمد مبلّغی با موضوع «کاربردی سازی گزاره‌های فقهی؛ امکان سنجی، ساحت‌ها و روش‌ها» پیرامون ارتباط کاربردی سازی قواعد فقهی و حفظ محیط زیست از نظر می‌گذرد: 🔸اگر از فقه سنتی سؤال کنند که چنانچه فردی زباله خودش را که محتوی پلاستیک است، در کوچه یا خیابان یا بیابان یا ساحل دریا بیندازد، حرام است؟ خیلی سخت است که بگوید حرام است؛ و می‌گوید: این چه ضرری دارد؟! پلاستیک چه ضرری دارد؟ 🔸اما نگاه کاربردی سازی گزاره‌های فقهی می‌گوید: این ضرر، فرآیندی شده. اینجا ضرر این طور نیست که تک و موردی باشد؛ فرآیندی است؛ یعنی وقتی من پلاستیک را می‌اندازم و پلاستیک در جامعه به وفور در اختیار همه است و فرهنگ از روی همخوانی شکل می‌گیرد یعنی دیگری می‌بیند من می‌اندازم او هم می‌اندازد؛ پس من با این عمل، بخشی از یک فرآیند اضرار به محیط زیست هستم؛ آن هم با ابعاد خطرناک. 🔸وقتی شما ضرر را فرآیندی تعریف می‌کنید، می‌بینید که از انداختن یک پلاستیک حتی یک نفر آزرده می‌شود و شما به عنوان یک عنصر فعال در یک فرآیندی قرار می‌گیرید که دیگران را هم با این کارتان دعوت می‌کنید به این کار و ممکن است در یک زمان ده‌ها و صدها نفر این کار را بکنند و شما هم بخشی از این فرآیند آسیب زدن به محیط زیست هستید. 🔸آنوقت براساس لاضرر می‌توانید این کار را حرام به حساب بیاورید. @feghhemohitezist
image_2024-06-08_18-43-15.png
264.8K
فایل با کیفیت قاعده شناسی اصاله الاطلاق 👆
قاعده شناسی شاید مهمترین مهارت اصولی باشد. 🎁شناسنامه قواعد🎁 📒قاعده اصاله الاطلاق با نگاهی شفاف و نسبتا جامع 📚قالب کاربردی برای قاعده شناسی👆 مهارت تحلیل و بررسی ابعاد یک قاعده و شفاف سازی آنها و تطبیق آن در مسائل فقهی این مورد بعنوان یک نمونه است 📣اگر اصول فقه کاربردی میخواهید اگر تحول در آموزش اصول فقه میخواهید این قالب میتواند درسنامه اصول فقه را متحول کند. فایل با کیفیت در تصویر بالا موجود است.👆 با رعایت امانتداری نقل مطالب بلامانع است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه بیست و هفتم 7⃣2⃣ 💐مهارت بیست و ششم6⃣2⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. الحمدلله بسته سوم مهارتهای اجتهاد به پایان رسید. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
تعداد آیات الاحکام چند تاست؟ 1.مشهور در بین کتب آیات الاحکام اینست که تا 500 آیه و اندکی شمرده اند 2.استاد باقر ایروانی در دروس تمهیدیه فی تفسیر آیات الاحکام میگوید آیات با حذف مکررات و اخراج برخی آیات از گردونه فقاهتی 600 آیه است (ج1، ص22) 3.اما طبق روایتی (ربع فرائض و احکام) یک چهارم یعنی حدود هزار و ششصد آیه 4.و طبق روایت دیگر (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 628) یک سوم قرآن (ثلث فرائض و احکام) یعنی بیش از دو هزار آیه پرداخته است 5.تازه حدیث در مقام تحدید نبوده است یعنی ممکن است آیات الاحکام بیشتر بوده باشد (تصریح محشّی کافی ذیل حدیث) 6.اگر قرآن «جدید غض طری» (بحار22، 477) است که هست اگر «لانذرکم به و من بلغ» است که هست پس باید همه قرآن دلیل و راهنما و مدرکی باشد برای تمام زندگی چنانکه فقه تمدنی اقتضا دارد لذا انس با قرآن و تفسیر برای مجتهد از نان شب واجبتر است دائره را بر خود ضیق نکنیم شتابزده سراغ اصول عملیه و قواعد دیگر نرویم قرآن کتاب قانون زندگی را دریابیم اهل فقه القرآن باشیم قبل از فقه الحدیث و قبل از قواعد و اصول. زمانه ابن ادریسی میخواهد که جرات عبور از گذشتگان را داشته باشد اکتفا کردن به 500 آیه به فهم قاصر بنده ظلم است به قران عزیز • چرا که موجب تعطیل شدن بقیه قرآن از حیز انتفاع میگردد. • آیا خطاب آیه «رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» پرِ اهل فقاهت و فتوا را نمی‌گیرد • کنار گذاشتن مستندترین و قوی ترین منبع و دلیل در اجتهاد است اکتفا کردن به 500 آیه ظلم است به مسلمانان • چرا که باعث محرومیت آنان از معارف بلند قرآنی میشود حال چگونه به اصل خویش بازگردیم ؟ و به سراغ قرآن برویم؟ اولین مرحله از تفسیر چنانکه در تفاسیر مشهور و غنی (مجمع البیان، کشاف، المیزان و ...) مشهود است رجوع به مهارتهای ادبی یعنی مهارتهای لغوی صرفی نحوی و بلاغی است لذا تسلط بر ادبیات و مهارتهای ادبی برای مجتهد از اوجب واجبات است. برای بررسی مهارتهای ادبی میتوانید این مطلب را ببنید👇 https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/531 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad