eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
511 دنبال‌کننده
193 عکس
20 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺دوره تخصصی: منهج شناسی آیت‌الله بروجردی 👤 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی 🗓 زمان: روزهای پنج شنبه به صورت مجازی (آفلاین) 📎لینک شرکت در دوره http://masathe4.lms2.hozehkh.com/course/23312 🆔 @ijtihad
📣یک نکته جالب 👇👇 برخی فکر میکنند ما فقط یک جور ظهور داریم اگر قرآن یا روایات یا کلمات دیگران ظهور بدوی داشت که خوب اگر نداشت دیگر قابل استفاده نیست😔 در حالیکه اینگونه نیست این مربوط به ظهور جلی کلام است اما گاهی ظهور خفی است و با دقت و تدبر🔍 ظهور حاصل می شود مانند سوره کوثر ظهور اولیه می گوید کوثر معانی متعدد دارد خیر کثیر و حوض کوثر و حضرت فاطمه علیها سلام الله ولی وقتی به آیه آخر توجه می کنیم درباره ابتر و بریده شدن نسل است درمی یابیم که منظور کثرت نسل است که از طریق حضرت فاطمه سلام الله علیها منتشر می شود پس این ظهور خفی نیز حجت است. منبع: اصول فقه مرحوم مظفر ره بخش حجیت ظهورات 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🌷زَرکَشی در البرهان فی علوم القرآن درباره اهمیت آشنایی با غریب القرآن (الفاظ مشکل قرآن) می‌گوید: 📣 کسی که آشنایی با این فن نداشته باشد، نمی‌تواند درباره قرآن اظهار نظری داشته باشد.👇👇 📗لذا بر عموم افرادی که می خواهند از قرآن استفاده کرده و طبق آن پیام یا نکته ای یا توصیه ای یا برنامه ای برای مردم یا تلامیذ خود بدهند، آشنایی با کلمات قرآن واجب و ضروری است. ✅بر این اساس آشنایی این اصناف با غریب القرآن و مفردات قرآن الزامی است. یعنی 👇👇👇 1⃣مبلغان 2⃣مربیان 3⃣اساتید حوزه و دانشگاه و مراکز آموزشی فرهنگی 4⃣معلمین 5⃣مسئول فرهنگی ها 6⃣مولفین 7⃣والدین 8⃣طلاب علوم دینی که کار اصلی آنها شناخت و معرفی قرآن و روایات است 9⃣دانشجویان بخصوص رشته های مرتبط با معارف 0⃣1⃣و هرکه می خواهد از قرآن برداشتی داشته باشد.😊 پس در محضر قرآن باشیم📖 🌏🌏✅@loghatquran
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا و سید الانبیاء محمد و آله و سلم 🍀در ماه متعلق به صاحب شریعت غراء (ماه شعبان) یا علی گفتیم و عشق آغاز شد😊 🌷القرآن نور و هدی و شفاء قرآن 👇👇 در تاریکیها، نور و روشنایی و در گمراهی ها راهنما و در بیماری ها شفاء 📣فهم قرآن وظیفه ما مسلمانان است. ✔️ بدون شک قدم اول از فهم قرآن کتاب موفقیت و سعادت بشر ، فهم لغات و مفردات آنست لذا هدف از ایجاد کانال مرور یک دوره لغات قرآن کریم است. برنامه کانال لغت شناسی قرآنی👇👇 ✅درس مفردات راغب اصفهانی با عنوان 🌺کارگاه مفردات خوانی🌺 بصورت روزانه بعنوان متن درسی لغت شناسی قرآن بصورت صوتی 📣 بارگذاری می‌شود انشا الله 😌 📗این کتاب یکی از بهترین منابع تفسیر لغات قرآن کریم است. 🙏 👨‍🏫مجری کارگاه: العبد الراجی الی رحمه ربه سید حسن رفعتی زاده 🌏🌏✅@loghatquran
آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی (رحمةالله‌علیه): کمبود جامعه اسلامی ما امروز، کمبود تفکر است؛ کمبود پژوهش و تحقیق است؛ کمبود تأمل است. 📒کتاب تفکر_بخش تفکر، وجه تمایز دین انحرافی و سالم ــــــــــــــــــــ واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق علیه السلام شهرستان •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
✅اصطلاح شناسی سیره ⁉️یک سئوال: اینکه می گوییم سیره نبوی یا سیره علوی یا سیره معصومین علیهم السلام آیا به اصطلاح اصولی درست است؟ چه دقتی می‌تواند داشته باشد؟🧐 📒سیره یک اصطلاح در علم اصول دارد و یک اصطلاح در علم تاریخ سیره در علم اصول 👇 سیره به رفتار جمعی همه عقلا یا صنف خاصی اطلاق می شود (استمرار عاده الناس بر انجام یا ترک یک کار) 🌺سیره🌺 به سیره عقلا (بنای عقلاء) و سیره متشرعه تقسیم می شود و به معصوم بصورت مستقیم نسبت داده نمی شود هرچند بعنوان یکی از اهل شرع در سیره متشرعه شامل معصومین علیهم السلام بشود اما اینکه می گوییم سیره نبوی یا سیره علوی یا سیره معصومین علیهم السلام یک اصطلاح تاریخی است نه اصولی سیره شناسی شاید بعنوان شعبه ای از علم تاریخ مطرح باشد البته میتوان معادل امروزی سیره شناسی را، بحث سبک زندگی در نظر گرفت.👨‍👩‍👧‍👧 اما اگر بخواهیم سیره را به زبان اصولی به معصوم بصورت مستقیم نسبت بدهیم باید بگوئیم سنت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم یا سنت علوی علیه السلام و ... نه سیره نبوی 🙏🙏 🌷چون سنت = قول و فعل و تقریر معصوم است 🌷و سیره = رفتار جمعی عقلا (۸ ملیارد انسان) یا متشرعه (نزدیک ۲ ملیارد مسلمان) است 🌏✅@karvarzi_eghtehad
▪️مدرسه مجازی سبحان تقدیم می‌کند: 🔅 آغاز ثبت‌نام دوره معرفتی اجتهاد روشمند + کتابچه حاوی متن تنظیم شده جلسات (نگاهی به مکتب فقهی رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله) 🔰 استاد سلمان رئوفی ▪️در ۱۰ جلسه به صورت مجازی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه تا ۳۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ ▪️بعد از نماز عصر ▪️سرفصل‌‌های دوره: 🔘 معنای مکتب‌شناسی فقهی 🔘 هدف و فوائد مکتب‌شناسی فقهی 🔘 برش‌های مکتب‌شناسی فقهی 🔘 معرفی مکتب فقهی رهبر معظم انقلاب 🔘 خصوصیات اصلی مکتب فقهی آیت الله خامنه‌ای 🔘 مبانی آیت الله خامنه‌ای در موضوع‌شناسی فقهی 🔘 مراحل موضوع‌شناسی فقهی در مکتب فقهی آیت الله خامنه‌ای 🔘 روش‌های آیت الله خامنه‌ای در بررسی و تعیین موضوع فقهی ⚠️ظرفیت محدود⚠️ 🔅لینک ثبت‌نام: https://www.sobhan-ins.com/product/ejtehade_raveshmand/ 👈برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق پیام‌رسان ایتا با شماره ۰۹۱۰۹۶۵۷۲۳۶ (@Poshtibans) در ارتباط باشید. 📣کانال موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان: https://eitaa.com/joinchat/284950666Cbc95ef4db3
✅ استاد محمدی قائینی: درس خارج باید کارگاهی باشد 🔹روش آموزشی سامرایی با آنچه در حوزه‌های قم و نجف مرسوم هست، تفاوت دارد؛ در این حوزه‌ها درس‌ها است، از ابتدا تا انتهای جلسه درسی، این استاد است که طرح بحث می‌کند، رد و اثبات می‌کند و بحث را به پیش می‌برد، نهایتاً شاگردان هم یکی دو اشکال طرح می‌کنند. 🔹اما میرزای شیرازی روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی مجتهدپرور است و به اصطلاح امروزی‌ها در تکنولوژی‌های آموزشی این روش را روش ی و نامگذاری می‌کنند. 🔹 در این روش طلبه پخته می‌شود و از نقش عنصر در بحث به عنصر تبدیل می‌شود؛ این موجب می‌شود که طلبه کم‌کم را عملاً فرا بگیرد. @ghaeeni 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ تمرین حل یک مساله فقهی (زیارت امام حسین علیه السلام، استحباب یا وجوب؟) 🔹ارائه: استاد سیدمحسن حسینی فقیه (مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد) 🔹 زمان: شنبه 27 فروردین ساعت ۲۱:۳۰ 🔹مکان: مشهد، چهارراه شهدا، شیرازی ۱۶، مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🌐پخش زنده در اینستاگرام: https://instagram.com/m_tahghigh_islami?igshid=YmMyMTA2M2Y= @m_tahghighateislami 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
💢تبیین نظریه الگوریتم در فرایند استنباط 📗عملیات استنباط فقهی نیز دارای الگوریتم است؛ یعنی می‌توان استنباط فقهی را بر اساس فرایندی مشخص از نقطه آغاز تا پایان تحلیل کرد.طراحی الگوریتم استنباط فقهی،‌ می‌تواند باعث شفافیت مسیر استنباط گردد. علاوه بر این که یافتن این خلأها ممکن است به نظرات جدید در علم اصول منجر شود. نگاه الگوریتمی به اصول فقه مطلوب، باب واسعی را برای تحقیقات و پژوهش‌های جدید پیش روی دانشوران علم اصول‌ می‌گشاید؛ چراکه در این زمینه، کارهای به زمین مانده، بسیار است. در کتاب «الگوریتم دانش اصول فقه» استنباط فقهی، در سطح کتاب اصول فقه مرحوم مظفر فرایندسازی شده است؛ تدوین الگوریتم دانش اصول فقه در سطح متوسطه و پیشرفته نیز در برنامه‌های آتی مد نظر می‌باشد. کتاب «الگوریتم اجتهاد» روند کلی استنباط را بررسی کرده است؛ امّا به خرده‌فرآیندهای استنباط نپرداخته است و کتاب استاد درایتی و استاد واسطی گرچه به برخی از خرده‌فرآیندها پرداخته است ولی تنها به چند محور استنباط پرداخته است؛ اما در کتاب الگوریتم دانش اصول، تمام محورهای استنباط با ارائه خرده‌فرایندها در قالب فلوچارت ذکر شده است. این الگوریتم با محوریت مراتب حکم می‌باشد؛ یعنی فرایند رسیدن به حکم و اجزاء آن در مراتب جعل، فعلیت و تنجّز، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 👈معرفی کتاب الگوریتم دانش اصول فقه: https://b2n.ir/j30477 🆔 @ijtihad
📣 ✅چند نکته در ملاکات احکام یکی از ابزارهای فقاهت تمدنی، بحث ملاکات احکام است. ممکن است برخی از اجتهادپژوهان، بدون توجه به آسیبهای این بحث شروع به تمسک به این دلیل بکنند اما از قدیم گفتند: پیشگیری بهتر از درمان است 🙏😊 ۱.اگر عقل مستقلا بخواهد کشف ملاک حکم کند همانند قیاس فقهی و سد ذرایع، مسلما باطل و نادرست است چرا که احکام و ملاکات، امور توقیفیه است و عقل راهی بدانجا ندارد😭 ۲.کشف ملاک باید توسط ادله سمعیه باشد (اصول فقه مظفر ره ص ۱۹۹ بحث تزاحم مرجح ۶ ) ۳.البته اگر تنقیح مناط قطعی باشد، اشکال ندارد. ۴.اگر از طریق ملازمه عقلیه قطعیه باشد اشکال ندارد (اصول فقه مرحوم مظفر  بحث قیاس) ۵.در قیاس منصوص العله ملاک حکم در روایت ذکر میشود و به دو شرط سرایت آن علت به موارد مشابه اشکال ندارد ۱.علم داشته باشیم که علت منصوصه علت تامه حکم باشد ۲.علم داشته باشیم که آن علت در مقیس(فرع) وجود دارد.🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
گستره دلالت سیره استفاده وجوب یا حرمت از سیره نتوان کرد بلکه حتی استحباب و کراهت نیز استفاده نمی‌شود نهایت چیزی که از سیره استفاده می‌شود 👇👇 در صورتیکه سیره معصومین علیهم السلام بر انجام یک کار است👇👇 مشروعیت آن و در صورتیکه سیره بر ترک آن کار است👇👇 حرام نبودن آن کار است. اما این حکم که سیره دلالتی ندارد یک استثنا دارد که احیانا طلاب و پژوهشگران بدان توجه ندارند😊👇 فقط در یک مورد است که سیره دلالت بر وجوب میکند و آن در جایی است که مشروعیت یک کار لازمه اش وجوب آن باشد مانند اخذ به ظواهر و خبر واحد که لازمه مشروعیت آن وجوب آنست چرا که مشروع و صحیح نیست مگر زمانی که حجت منصوب از طرف شارع باشد و وقتی که حجت شد، عمل طبق آن واجب می‌شود. منبع: اصول فقه مظفر ره بحث سیره ج ۲ ص ۱۶۴ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad