eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
510 دنبال‌کننده
193 عکس
21 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تبیین نظریه الگوریتم در فرایند استنباط 📗عملیات استنباط فقهی نیز دارای الگوریتم است؛ یعنی می‌توان استنباط فقهی را بر اساس فرایندی مشخص از نقطه آغاز تا پایان تحلیل کرد.طراحی الگوریتم استنباط فقهی،‌ می‌تواند باعث شفافیت مسیر استنباط گردد. علاوه بر این که یافتن این خلأها ممکن است به نظرات جدید در علم اصول منجر شود. نگاه الگوریتمی به اصول فقه مطلوب، باب واسعی را برای تحقیقات و پژوهش‌های جدید پیش روی دانشوران علم اصول‌ می‌گشاید؛ چراکه در این زمینه، کارهای به زمین مانده، بسیار است. در کتاب «الگوریتم دانش اصول فقه» استنباط فقهی، در سطح کتاب اصول فقه مرحوم مظفر فرایندسازی شده است؛ تدوین الگوریتم دانش اصول فقه در سطح متوسطه و پیشرفته نیز در برنامه‌های آتی مد نظر می‌باشد. کتاب «الگوریتم اجتهاد» روند کلی استنباط را بررسی کرده است؛ امّا به خرده‌فرآیندهای استنباط نپرداخته است و کتاب استاد درایتی و استاد واسطی گرچه به برخی از خرده‌فرآیندها پرداخته است ولی تنها به چند محور استنباط پرداخته است؛ اما در کتاب الگوریتم دانش اصول، تمام محورهای استنباط با ارائه خرده‌فرایندها در قالب فلوچارت ذکر شده است. این الگوریتم با محوریت مراتب حکم می‌باشد؛ یعنی فرایند رسیدن به حکم و اجزاء آن در مراتب جعل، فعلیت و تنجّز، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 👈معرفی کتاب الگوریتم دانش اصول فقه: https://b2n.ir/j30477 🆔 @ijtihad
📣 ✅چند نکته در ملاکات احکام یکی از ابزارهای فقاهت تمدنی، بحث ملاکات احکام است. ممکن است برخی از اجتهادپژوهان، بدون توجه به آسیبهای این بحث شروع به تمسک به این دلیل بکنند اما از قدیم گفتند: پیشگیری بهتر از درمان است 🙏😊 ۱.اگر عقل مستقلا بخواهد کشف ملاک حکم کند همانند قیاس فقهی و سد ذرایع، مسلما باطل و نادرست است چرا که احکام و ملاکات، امور توقیفیه است و عقل راهی بدانجا ندارد😭 ۲.کشف ملاک باید توسط ادله سمعیه باشد (اصول فقه مظفر ره ص ۱۹۹ بحث تزاحم مرجح ۶ ) ۳.البته اگر تنقیح مناط قطعی باشد، اشکال ندارد. ۴.اگر از طریق ملازمه عقلیه قطعیه باشد اشکال ندارد (اصول فقه مرحوم مظفر  بحث قیاس) ۵.در قیاس منصوص العله ملاک حکم در روایت ذکر میشود و به دو شرط سرایت آن علت به موارد مشابه اشکال ندارد ۱.علم داشته باشیم که علت منصوصه علت تامه حکم باشد ۲.علم داشته باشیم که آن علت در مقیس(فرع) وجود دارد.🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
گستره دلالت سیره استفاده وجوب یا حرمت از سیره نتوان کرد بلکه حتی استحباب و کراهت نیز استفاده نمی‌شود نهایت چیزی که از سیره استفاده می‌شود 👇👇 در صورتیکه سیره معصومین علیهم السلام بر انجام یک کار است👇👇 مشروعیت آن و در صورتیکه سیره بر ترک آن کار است👇👇 حرام نبودن آن کار است. اما این حکم که سیره دلالتی ندارد یک استثنا دارد که احیانا طلاب و پژوهشگران بدان توجه ندارند😊👇 فقط در یک مورد است که سیره دلالت بر وجوب میکند و آن در جایی است که مشروعیت یک کار لازمه اش وجوب آن باشد مانند اخذ به ظواهر و خبر واحد که لازمه مشروعیت آن وجوب آنست چرا که مشروع و صحیح نیست مگر زمانی که حجت منصوب از طرف شارع باشد و وقتی که حجت شد، عمل طبق آن واجب می‌شود. منبع: اصول فقه مظفر ره بحث سیره ج ۲ ص ۱۶۴ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
در مدرسه ای که مشغول تدریس بودم صحبت از سابقه تدریس شد. می گویند آیه الله سید حسن صالحی رحمه الله علیه از اساتید مشهد که همایش مدرس صالح برای ایشان برگزار شد، حدود ۱۸ بار شرح لمعه را تدریس فرمودند  حاج آقا فرمودند: گفتند من از این مقدار هم بیشتر گفتم عجب قدیمی ها چه تصلبی نسبت به شرح لمعه داشتند و از آن عدول نمی کردند حقا که کتاب شیرین و پرمغزی است. بعدها از ایشان درباره آمار استخدام قواعد در شرح لمعه  پرسیدم 🎁شهید ثانی کدامیک از این قواعد را در اجتهاد و استنباط خود بیشتر استفاده کرده است؟ قواعد اصولی یا قواعد  فقهیه و یا قواعد ادبی؟⁉️ من هم گمانم به طرف قواعد اصولی بود ولی چیزی ابراز نکردم دیدم حاج آقا هم بر همین مطلب اذعان داشتند 📣اول قواعد اصولی بعد قواعد فقهیه و قواعد ادبی که در جایگاه خود بحث می شوند.💐 این ترتیب در حقیقت ترتیب اهمیت قواعد (البته سه دسته قواعد مذکور ) در شرح لمعه است. 🌏✅✅@karvarzi_eghtehad
مسافری که آدرس دقیق و شفاف و کامل از محل مهمانی نداشته باشد چه بسا در پیدا کردن مسیر و مقصد اذیت بشود و چه بسا که اصلا به مقصد نرسیده راه خود کج کرده و از رفتن به مقصد صرف نظر کند راهکار 👇👇 کشیدن یک کروکی دقیق است از آن خیابان به این کوچه و ... ✅🎁اجتهاد نیز مقصد ما فقه پژوهان است که متاسفانه خیلی ها بخاطر نداشتن کروکی اجتهاد راه را گم می کنند یا دیر به سرمنزل مقصود می رسند و یا خیلی ها هم از رفتن به این مقصد صرف نظر می‌کنند.😢 راهکار👇👇 بدست آوردن الگوریتم اجتهاد است. حتی مخالفین با بحث روش شناسی اجتهاد چه بخواهند و چه نخواهند از یک روش و الگوریتم خاص تبعیت می کنند. 😳 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
آخوند خراسانی"ره" در مقدمه اول "کفایة الاصول" اطلاعات مهم زیر را درباره ی "فلسفه علم عام" ارائه می دهد : ۱) تعریف موضوع علم ۲) اثبات ضمنی ضرورت موضوع داشتن علوم ۳) نسبت شناسی موضوع علم با موضوعات مسائل علم ۴) تعریف مسائل یک علم ۵) منشأ اعتبار علوم تدوینی ۶) عامل تمایز علوم ۷) علت یابی اشتراک علوم در بعض مسائل ۸) بررسی مواضع نفکیک و ترکیب علوم ۹) معیار قرار دادن حسن و قبح عقلایی برای تدوین و اعتبار علوم ۱۰) عدم ضرورت تصور کامل موضوع علم ۱۱) ضوابط بررسی موضوعات ادعایی برای یک علم از طریق نسبت یابی مسائل مهم آن علم با موضوعات ادعایی؛اگر این موارد اثبات شد،آن موضوع ادعایی،حقیقتا موضوع علم مدنظر نیست: الف) مسائل مهم آن علم، پیش فرض های تصدیقی موضوع ادعایی علم مدنظر باشد؛ ب) مسائل مهم آن علم، از آندسته عوارض ذاتیه موضوع ادعایی علم مدنظر بحث می کند که ربطی به علم مدنظر ندارد؛ ج) مسائل مهم آن علم، از عوارض ذاتیه موضوعی دیگر غیر از موضوع ادعایی، بحث می کند؛ د) مسائل مهم آن علم، از عوارض ذاتیه اختصاصی موضوع ادعایی علم مدنظر، بحث نمی کند. ۱۲) در نظر گرفتن ابواب و مسائل و نظریات مختلف درباره آنها در یک علم، برای ارائه یک تعریف جامع از علم : - محدوده "فلسفه علم عام" در کتاب "کفایة الاصول" : (نام کتاب : كفاية الأصول ؛ نویسنده : الآخوند الخراساني ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 21-24) - تعریف "فلسفه علم عام" را بنگرید در : (نام کتاب : فلسفه علم اصول ؛ نویسنده : آملی لاریجانی،صادق ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 26و35و36) - جای خالی این مباحث در این میان به شدت احساس می شود : ۱) چیستی شناسی مکتب علمی ۲) چیستی شناسی انقلاب علمی ۳) چیستی شناسی روش شناسی ۴) بررسی تقسیم بندی های مفید و کاربردی علوم همچون تقسیم علوم به "اعتباری" و "برهانی" و "غیربرهانی غیر اعتباری" ۵) مقایسه رئوس ثمانیه و اجزاء علوم با مباحث فلسفه های مضاف به علوم 👆👆ارسالی از طرف محققین کانال کارورزی اجتهاد تمدنی
👨‍🏫استاد سید صادق محمدی(با ویرایش) ✅مرزهای دانش اصول فقه هم تضییق نیاز دارد هم توسعه ۱.یعنی برخی مباحث غیر کاربردی متورم شده است پس باید زوائد حذف شود ۲.همچنین برخی مباحث را باید توسعه و تعمیق بدهیم یعنی در کتب اصولی بدان اشارتی رفته اما مفصلا حدود و ثغور آن مشخص نشده است. مانند بحث سیاق یا اصاله عدم الزیاده و اصاله عدم النقیصه ۳.یکی از کارهای دیگر در بروز رسانی علم اصول ارتباط بخشی مباحث با میدان عمل است به تعبیر دیگر اصول فقه باید مهارت محور شود ۴.کار بعدی در ویرایش اصول، ارتباط بخشی با سایر علوم است در چه علوم و معارفی تاثیرگذار و از چه علوم و معارفی تاثیرپذیر است. بنابر این اصول فقه کاربردی👇👇 هم پالایش نیاز دارد هم تکمیل 🌺اصول فقه علاوه بر علم فقه، در تفسیر قرآن و تفسیر حدیث و درایه الحدیث تاثیرگذار است از همه این موارد گذشته در عرصه مهارتهای زندگی برای دانش پژوه تاثیر می گذارد و مهارت تحلیل گری را به ارمغان می آورد و مانند علم منطق ابزاری برای تفکر روشمند خواهد بود.🙏🙏 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم الله الرحمن الرحیم 📣قابل توجه علاقمندان به مباحث مهارتهای لازم برای اجتهاد انشاء الله بزودی ✅کارگاه مهارتهای ادبی فرایند اجتهاد 👌 در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی در قالب صوت بارگذاری خواهد شد.🙏 جالب است بدانید که 👇👇 سهم مهارتهای ادبی از مهارتهای لازم برای اجتهاد حدود یک سوم (۳۵ مهارت) کل مهارتها (= ۱۰۰ مهارت) است.😳 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
متاسفانه😭 در فضای عمومی جاری کشور در مباحث روش شناسی اجتهاد 📚 غالبا به مباحث تئوری روش شناسی اجتهاد و اجتهادپژوهی پرداخته می‌شود اما آنچه یک اجتهادپژوه در میدان عمل بدان نیاز مبرم دارد 💎مباحث کاربردی مانند مهارتهای اجتهاد 🔭🔬🛠 و الگوریتم اجتهاد 📐 و قواعد کاربردی علوم پایه⚖ است در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی انشالله تمرکز بر مطالب کاربردی مورد نیاز است.💐🙏 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فقه الأقوال.mp3
45.63M
✅ روش شناسی اجتهاد؛ فقه الاقوال 🔹ارائه: استاد مبلغی @manhajah 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
المناهج. ١٠.mp3
22.26M
⭕ مناهج الاجتهاد ١٠ 🔹️ منهجية فقه السيد الخوئي @manhajah
4_5767278232483138441.mp3
25.01M
⭕ مناهج الاجتهاد ١١ 🔹️ أنواع القرائن التي تستخدمها مدرسة الاجتهاد التحليلي @manhajah