#فهرست_مطالب
#الگوریتم_اجتهاد
قابل توجه اعزه اجتهادپژوه در بخش الگوریتم تا کنون
نمونه هایی از برخی مراحل
الگوریتم اجتهاد
ارائه شده است:
1⃣الگوریتم فشرده فرایند لغوی اجتهاد
https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/99
2⃣الگوریتم فشرده فرایند صرفی اجتهاد
https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/100
3⃣الگوریتم فشرده فرایند نحوی اجتهاد
https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/103
4⃣الگوریتم فشرده فرایند بلاغی اجتهاد
https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/101
5⃣الگوریتم فقهی صاحب جواهر از منظر استاد واسطی
https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/403
6⃣الگوریتم تفسیر کاربردی(الگوریتم تفسیر فیض کاشانی)
https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/364
7⃣الگوریتم تحلیل لغوی استاد واسطی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/111
استاد شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در درس مکاسب:
يک کتاب بسيار مفصلي در حقوق مدني از فردي سنّي بنام سنهوري نوشته شده است كه شايد حدود ده جلدِ هزار صفحهاي ضخامت دارد و عمدتاً مربوط مسائل معاملات است.
ايشان گفته:
من تأسف ميخورم از اين که کتابم را تمام کردم و چاپ کردم، بر مکاسب شيخ انصاري اطلاع پیدا کردم
اگر زمانی که مينوشتم، اطلاع داشتم که مکاسب شيخ انصاري وجود دارد، تحولي در کتاب من بوجود ميآمد.
کتاب ایشان گويا مثل قانون ابن سينا بسيار معروف و محکم است.
✅قدر داشته های خود را بدانیم.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از مدرسه مهارتهای اجتهاد تمدنی
بسم الله الرحمن الرحیم
📋فهرست مهارتهای ادبی اجتهاد
که بصورت فشرده ارایه شده است
📚بخش مهارتهای لغوی
بحث مقدمات
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/5
1⃣مهارت وضع شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/8
2⃣مهارت اصطلاح شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/12
3⃣مهارت پدیده شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/20
4⃣مهارت استعمال شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/22
5⃣مهارت توسعه معنایی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/24
6⃣مهارت تطور معنایی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/26
7⃣مهارت مرادشناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/28
8⃣مهارت فرق شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/31
📚بخش مهارتهای صرفی
9⃣مهارت ریشه یابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/35
0⃣1⃣مهارت معنایابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/39
1⃣1⃣مهارت وزن یابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/42
2⃣1⃣مهارت کلمه شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/44
3⃣1⃣مهارت تغییر شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/46
4⃣1⃣مهارت صیغه شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/49
📚بخش مهارتهای نحوی
5⃣1⃣مهارت تفکیک متن
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/56
6⃣1⃣مهارت نقش یابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/57
7⃣1⃣مهارت معنایابی نحوی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/59
8⃣1⃣مهارت عمل شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/62
9⃣1⃣مهارت محذوف یابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/64
🌏🌏✅https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#مهارت_لفظ_شناسی
برای بدست آوردن قواعد عامه شریعت و قوانین بالادستی چه باید کرد؟
قواعد کلی دین را میتوان از
کلیدواژه های و الفاظ عموم بدست آورد.(یکی از روشهای کشف قواعد عامه)
در قرآن ۲۴۷ واژه (کل) فراوانی دارد مشخص است که هرکدام بعنوان یک قاعده کلی در عرصه مربوطه شمرده خواهد شد.
📗فهرست کامل این کلیدواژه ها کدام است؟
۱.کل ۲.جمیع و (اجمع اکتع ابصع) ۳.قاطبه ۴.حذف متعلق ۵.اداه استثنا ۶.مفرد محلی به لام جنس ۷.جمع محلی به لام جنس ۸.من موصوله ۹.ما موصوله ۱۰.ای شرطیه ۱۱.ای استفهام ۱۲.ای موصوله ۱۳.نکره در سیاق نفی و نهی
لازم به ذکر است این فهرست از تتبع در شروح کفایه مانند عنایه الاصول و کتب ادبی بدست میآید.
مانند نمونه ذیل
كُلُّ نَفۡسِۭ بِمَا كَسَبَتۡ رَهِينَةٌ (مدثر ۳۸) یک اصل اساسی در زندگی را بیان می کند و آن اصل مهم اجتماعی مسئولیت پذیری است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
روش بررسی سند 7.pdf
313.2K
📝 متن سلسله مباحث "روش شناسی بررسی سند"
🔹 جلسه هفتم (بررسی اسناد و ارسال سند + بررسی وثاقت راویان)
#رجال
#روش_شناسی_رجال
#روش_شناسی_اجتهاد
@y_talabegi
هدایت شده از 🇵🇸سنصلی فی القدس🇮🇷
استاد واسطی.mp3
7.65M
﷽
⚪️ فقه آرمانشهر و تفاوت نگاه خرد و کلان
▫️ فقه آرمانشهر برای ما طلبهها از نان شب واجبتر است!
▫️ سخنرانی استاد واسطی در همایش دستاوردهای پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
سیره_امام_هادی_ع_استاد_واسطی_99_11_26.mp3
22.31M
﷽
⚪️ شهادت حضرت امام هادی علیهالسّلام
▫️ استاد واسطی
🔹 زیارت جامعه کبیره اصلی ترین مطلب حیاتی رسیده به ما از امام هادی علیهالسّلام است
🔹 زیارت جامعه درسنامه توحید و ولایت است که تحلیل آن جز از اهل معرفت و عرفان برنمیآید.
🔹 زیارت جامعه بیان شاخصههای امام بهعنوان رابط بین خلق و خالق است.
🔻 ما در این عالم در سه بعد حیاتی بیحیاتیم:
۱. علم حیاتبخش است و ما مبتلا به جهلیم
۲. قدرت حیاتبخش است و ما مبتلا به عجزیم
۳. زنده بودن حیاتبخش است و ما مبتلا به مرگیم
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه بیست و یکم 1⃣2⃣
💐مهارت بیستم0⃣2⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚اجتهاد سه سطح دارد
آیا چنین ادعایی درست است؟
آیا مجتهد باید اعلم باشد و تنها کسی مجتهد است که شیخ حسین حلی باشد
پاسخ را در این صوت بشنوید.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
سلام علیکم
دوستان علاقمند به امر مهم تبلیغ
اگر در جستجوی فهرست ریز و کامل روشها و مهارتهای تبلیغی هستند
میتوانند به لینک زیر مراجعه نمایند👇
📚۱۱۰ روش تبلیغ هنرمندانه و موفقیت آمیز
https://eitaa.com/tablighonarmandaneh/1332
🌷🌷🌷
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_صرفی
#مهارت_ریشه_یابی
#تمدن_سازی
معنای واژه انسان چیست؟
انسان از ماده انس مشتق شده است یا از ماده نسیان؟
نکته ای جالب و سئوالی که ذهن خیلی از طلاب پیگیر را به خود مشغول ساخته است
جواب را از شرح نظام ببینید👇
(و «إنسان»: «فعلان» من «الأنس» ) بأصالة الهمزة و زيادة الألف و النّون (و قيل): إنّه (إفعان) منقوص «إفعلان» (من «نسي») بزيادة الهمزة و أصالة الياء و حذفها (لمجيء «أنيسيان»)- في تصغيره- على وزن «أفيعلان»، و استدلّوا عليه أيضا بقول ابن عبّاس: إنّما سمّي إنسانا؟ لأنّه عهد عليه فنسي كما قال- عزّ من قائل-: وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً .
و الأوّل أرجح
1. لمجيء «الإنس»- بكسر الهمزة و سكون النون- و «الأنس»- بفتحتين- في معنى «الإنسان»
2. و لأنّ اشتقاقه من «الأنس» أقرب من اشتقاقه من «النسيان» إذ الاستيناس فيهم أكثر منه في سائر الحيوانات،
3. و لأنّ ما قالوه يقتضي الإعلال بحذف اللّام في «الإفراد» و هو ظاهر، و في «الجمع» أيضا إذا قلت «أناسيّ» لأنّ يائه الأخيرة مبدلة من النّون إذ أصله: «أناسين» و الياء المتقدّمة عليها زائدة و ليس بلام الفعل، إذ لا يقع بعد ألف الجمع ثلاثة أحرف بغير هاء إلّا و أوسطها حرف مدّ زائد ك «مصابيح».
4. و أيضا يلزم منه وجوب ردّ لام في التّصغير من غير حاجة إليه لحصول بناء التّصغير دونها،
5. و حديث ابن عبّاس غير محقّق.
شرح النظام على الشافية، ص: 431
📚 بنابراین واژه «انسان» بمعنای انس گرفتن و نیاز به ارتباط با دیگران است نه فراموشکار
از اینجا به اهمیت مهارت ارتباط کلامی و تأثیرگذاری آن در زندگی پی می بریم.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یک نمونه کاربردی
✅مهارت مرادشناسی
✅مهارت معناشناسی
📖فرازی از زیارت جامعه کبیره
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مکاسب
✅مسیر بحث بیع تا بحث اجازه بیع فضولی
✅مهارت آدرس دهی به مباحث
✅نگاه کلان و نموداری به مباحث
✅مکاسب /بیع/مبحث بیع فضولی
✅مهارت خلاصه نویسی
توجه: این مطلب خلاصه بحث بیع فضولی نیست.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#مهارت_آسیب_شناسی
آسیب شناسی /اصالة العموم/
تمسک به عام در شبهه مصداقیه
اصل موضوعی
📋گاهی حکم اصالة العموم وجود دارد اما منشا حکم اصالة العموم نیست بلکه اصل عدم ازلی است که یک اصل موضوعی است
مثال
نمیدانم این زن قرشيه هست تا مندرج تحت عنوان قرشیه باشد (حیض تا 60سال)=خاص
و یا اینکه غیر قرشیه است تا مندرج تحت عنوان غیر قرشیه باشد (حیض تا 50سال) =عام
جواب : این زن حکم عام بر او جاری میشود (تا 50 سال)
منتهی نه از باب تمسک به عام در شبهه ی مصداقیه که لا یجوز
بلکه از باب اصل موضوعی استصحاب عدم ازلی(استصحاب عدم نسبت بین او و قریش)
📘کفایه الاصول ج۲ ص ۱۵۸
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
📚فهرست مهارتهای بلاغی
✅۹۳ روش بلاغی جهت پردازش کلام که روش کشف معانی مقصوده در آیات و روایات و غیر آن است.
البته از این تعداد همه مهارتها برای اجتهاد کاربرد ندارد.
قسمت اول
شیوه های علم معانی
حتما قسمت دوم را در مطلب بعد ببینید 👇
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
📚فهرست مهارتهای بلاغی
✅۹۳ روش بلاغی جهت پردازش کلام که روش کشف معانی مقصوده در آیات و روایات و غیر آن است.
قسمت دوم
1⃣شیوه های علم بیان (شفاف سازی سخن)
2⃣شیوه های علم بدیع (جذاب سازی)
3⃣شیوه های ارتباطی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
چند نکته نسبت به مهارتهای بلاغی
۱.تعداد مهارتهای بلاغی، بیش از این موارد است که در مطالب گذشته بدان اشاره شده است.
۲.هدف از بارگذاری مطلب، آشنا شدن با رویکرد جدید بوده است لذا همه این مهارتها برای اجتهاد کاربرد ندارد.
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه بیست و دوم 2⃣2⃣
💐مهارت بیست و یکم1⃣2⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
Rasael_090_استاد موسوی تهرانی4.mp3
2.45M
.
🔊 گفتار اصولی استاد موسوی تهرانی
🗓 تاریخ تدریس: ۱۳۸۰/۰۱/۲۰
⭕️تفاوت راهکار رفع تعارض بین دو خبر و دو آیه
⏱ زمان صوت: ۵:۵۵ دقیقه
⛔️ انتشار مطالب بدون لینک کانال جایز نیست.
منبع:
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad/144
🌐لینک کانال استاد موسوی تهرانی: 👇
https://eitaa.com/joinchat/3350069850C070d95a3c3
هدایت شده از اجتهاد
بررسی تأثیر مبانی قرآنی مقام معظم رهبری در استنباط احکام فقهی.mp3
20.79M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «بررسی تأثیر مبانی قرآنی مقام معظم رهبری در استنباط احکام فقهی»
🎙ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم
🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۲، مکان: قم، مدرسه الامام علی بن موسی الرضا (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_دلیلشناسی
#مهارت_عقلشناسی
✅دلیل عقلی نزد مرحوم مظفر (یکی از ارکان و منابع اصلی اربعه اجتهاد)
📋مواردی که دیگران بعنوان دلیل عقلی معرفی میکنند و ایشان قبول ندارند:
1. لحن الخطاب (قرینه عقلی بر حذف لفظ)
2. فحوی الخطاب (مفهوم موافق)
3. دلیل الخطاب (مفهوم مخالف)
4. استصحاب
5. برائت اصلیه
6. اصل اباحه در منافع و حرمت در مضار
7. اخذ به اقل عند التردید
💎فهرست ادله عقلیه صحیح:
1. تلازم بین حکمین بصورت کلی
2. حکم به حسن و قبح چیزی (مستقلات عقلیه)
3. حکم عقل نظری به ملازمه بین حکم ثابت شرعا یا عقلا و حکم دیگر شرعی
4. حکم به ملازمه در مساله اجزاء
5. حکم به ملازمه در مقدمه واجب
6. حکم عقل در باب اجتماع امر و نهی
8. حکم به ملازمه در مساله ضد
9. دلالت نهی بر فساد عمل
7. استحاله تکلیف بلا بیان که نتیجهاش برائت است
8. حکم به تقدیم اهم در تزاحم
9. حکم به وجوب مطابقت حکم الله با حکم عقلا در آراء محموده (قضایا مشهورات)
10. حکم عقل نظری و عملی بانضمام شرع به حکمی (عقل نمیتواند مستقلا حکم شرع را درک کند)
⚖قانون کلی: کل قضیه عقلیه یتوصل بها الی العلم القطعی بالحکم الشرعی
📘اصول الفقه ج 2 ب 4 دلیل عقل
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
.
🔰پرسش ها و اشکالاتی پیرامون فقه مضاف (بخش دوم)
🖊آیت الله احمد مبلغی
🔹فقههای مضاف تشنه ساختار و نیازمند بازسازی
فقههای مضاف را میتوان به چهار دست کلان “فقه وجودها”،” فقه پدیدهها”، “فقه نهادها” و” فقه ساحتها” تقسیم کرد. اهمیت این چهار دسته در این است که روی هم رفته میتوانند همه مسائل انسان معاصر را با زوایای خاص آنها پوشش دهند. هر یک از این چهار سنخ اگر شکل نگیرد یا نادیده گرفته شود، پوشش دهی فقه نسبت به مسائل جامعه معاصر و زوایای آنها دچار اختلال و کاستی میگردد.
1️⃣ فقه وجودها (اشیاء و موجودات): فقه اشیاء و موجودات همچون فقه انسان، فقه حیوان، فقه زمین و.. مقصود اشیاء و موجوداتی است که شایسته است فقه به رفتارهای پیرامونی آنها که گاه بسیار مهم و کلان هستند، بپردازد. وقتی فی المثل رشته “فقه انسان” شکل بگیرد، مسائل و زوایای بسیاری پیش روی قرار میگیرد که بسیاری از آنها متعلق به انسان معاصر و نیازهای متحول و مناسبات متطور او است.
▫️فقه حقوق بشر را میتوان در ذیل همین عنوان به بحث گذاشت. یا فی المثل اگر فقه الارض شکل گیرد، بسیاری از مسایل کلان مربوط به آن، همچون مسائل زیست محیطی؛ از قبیل توازن زیست محیطی، گازهای گلخانهای و… یا مساله انرژی و… یا رابطه امکانات مستقر در زمین با نسلهای انسانی (والارض وضعها للانام) و … قابل طرح میگردد.
2️⃣ فقه پدیدهها: فقه پدیدهها مربوط به اموری است که از دو خصلت “حادث و عارض بودن بر زندگی انسانی (خواه در سطح داخلی یا خارجی)” و “تطور داشتن ذات آن در گذر زمان” برخوردار است. پدیدههای اجتماعی (همچون آسیبهای گوناگون اجتماعی) ذیل موضوع این فقه جای میگیرند.
▫️ وقتی فقه پدیده را از فقه اشیاء جدا میکنیم، به این معناست که به آنها نگاه ساده نمیشود که فتوا بدهیم، بلکه از ابتدا به تخصص بها میدهیم تا آنها را خوب بشناسیم.
▫️پدیدهها بر خلاف اشیاء، شکل گیریشان از عوامل مختلف ناشی میشود و امروزه پدیدهها وسیع تر، درهم تنیده تر، پیچیده تر و جهانی تر شده است، بر این اساس، در فقه پدیدهها، نگاه ما به ریشهها، نیز معطوف خواهد شد.
▫️در فقه پدیدهها به سه سنخ احکام یکی” رفتارهای قابل تصور در قبال خود پدیدهها” و دیگری “رفتارهای قابل تصور در قبال ریشههای پیدایش این پدیدهها” و “در قبال وضعیت تبادلی و تعاملی پدیدهها با هم” توجه میشود.
3️⃣ فقه نهادها و موسسات: وقتی فقه نهادها مطرح میشود باید ابعاد و شؤون سازمانها و رفتارهایِ قابل تصور در قبال آنها بررسی شود؛ زیرا موسسات دارای اهمیت و نقش تاثیرگذار در فضاهای اجتماعی و بین المللی هستند و گاهی کارکردهای فراملی، فرامنطقهای و جهانی، و کارکردهایی به موازات دولتها دارند.
▫️مقصود رفتارهایی است که در قبال سازمان به عنوان سازمان انجام میشود، خواه مطرح در قبال سازمان به صورت عام یا مطرح نسبت به هر سازمان به صورت خاص.
▫️مباحثی مانند ایجاد سازمان، تقویت یا تضعیف سازمان، رعایت نظم و ساختار سازمانی، مسئولیت سازمانی و موسسه ای، انتقاد در سازمان، ورشکستی سازمان و … شخصیت حقوقی سازمان و نیز وضعیتهای اختصاصی هر سازمان همگی در این فقه نهادها میگنجند.
▫️فقه الدوله را هم میتوان در فقه نهادها بحث کرد و هم در فقه ساحتها؛ یعنی فقه سیاسی (فقه ساحت سیاست) که هر کدام توجیهی دارد و میتوان در هر دو دوجا بحث کرد ولی در یک، از زاویهای خاص بحث شود؛ چون هم ابعاد سیاسی دارد و هم ابعاد ساختاری و موسساتی.
4️⃣ فقه ساحتها (فقه حوزههای دانشی): فقه ساحتها (یا حوزههای دانشی) فقهی است که به حوزهها و ساحتهایی میپردازد که دانشهایی در قبال آنها شکل گرفته است، نمونه آن فقه اقتصادی، فقه سیاسی، فقه پزشکی و…می باشد.
#فقه_مضاف
#گفتمان_فقه_مضاف
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از مدرسه مجازی رویش پژوهش
🌿 #خلاصهسازی مقالات فارسی
🌿 بسیاری از هوش مصنوعیهایی که در کانالهای مختلف معرفی میشوند، از زبان فارسی پشتیبانی نمیکنند
🌿 شما برای خلاصه کردن متن و مقالات #فارسی میتوانید از هوش مصنوعی گوگل و همچنین هوش مصنوعی #نور (محصول موسسه کامپیوتری نور) استفاده کنید:
https://ai.inoor.ir/text-summarizer/
#اختصاصی_رویش
#آموزش
🌱 مدرسه مجازی رویش پژوهش، مرجع پژوهش
🍃@mroyesh_ir
🌐 www.mroyesh.ir
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه بیست و سوم 3⃣2⃣
💐مهارت بیست و دوم2⃣2⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad