کشکول ناب حوزوی
💥عروسی حضرت قاسم در کربلا؟! (۳) ✍آیت الله محمدباقر بیرجندی(ره): بدان كه حكايت عروسى (قاسم بن الحسن
💥عروسی حضرت قاسم در کربلا؟! (۴)
✍شیخ ذبيح الله محلاتي عسکری(ره):
چندان كه كتابهاي معتبر و روايتهاي قابل اعتماد را سير كردم، اثر و اطلاعي از اين عروسي به دست نياوردم و اين مطلب در آثار مثبته و كتب معتبره وجود ندارد و شكي نيست كه فاطمه بنت الحسين، زوجه ي حسن مثني بود و شوهرش در كربلا حاضر بود. چگونه ممكن است اين نقل اصلي داشته باشد، حال آنكه در كربلا دختر ديگري، به نام فاطمه، از امام حسين عليه السلام نبوده است.
📚فرسان الهيجاء، ج 2، ص 31
#عروسی_قاسم
#تاریخ_اسلام
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥عروسی حضرت قاسم در کربلا؟! (۲) ✍مرحوم علامه سید عبدالرزاق مقرّم: هر چه در عروسی قاسم میگویند، نا
💥عروسی حضرت قاسم در کربلا؟! (۵)
سؤال 2184: ما تقول فيما اشتهر في ألسن الناس و جرى عليه المأتم و التعزية باسم تزويج قاسم ابن الحسن عليهما السّلام في الكربلاء؟
✍پاسخ حضرت آیت الله شیخ محمد #فاضل_لنکرانی(ره):
كل ما يذكر في عرس السيد الممتحن القاسم بن الحسن عليهما السّلام غير صحيح، و لم يرد به نص صحيح من المحدثين و المورخين في الكتب المعتبرة، مع عدم بلوغه سن الزواج.
نعم، نقل في منتخب الطريحى رحمه اللّه بعض الأمور المناسبة للزواج، لكن الظاهر (كما قال المقرّم رحمه اللّه فى مقتله) انها مدسوسة في كتابه، و الّا فهو اجلّ من أن يذكر هذه القضية غير المناسبة لوقعة يوم العاشوراء مع اشتمالها على امور غير مناسبة لسيد الشهدا، عليه آلاف التحية و الثناء. مضافا الى أن المنقول فيه ليس بهذه الكيفية الخرافية. و على اىّ حال لا تصح النذورات المذكورة. و بديهى انّ وظيفة العلماء و الخطباء الكرام بيان الحوادث الواقعة من الكتب المعتبرة، مثل كتاب كامل الزيارة و اللهوف و نفس المهموم و مقتل المقرّم و امثالها. و ايضا من وظيفتهم ارشاد الجهلاء العوام، و أمرهم بالمعروف و نهيهم عن المنكرات. عصمنا اللّه و إياكم و جميع المؤمنين من الزلل و الهفوات.
📚جامع المسائل ج1 ص585
#عروسی_قاسم
#تاریخ_اسلام
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
✍مقدمه مهم آیت الله میرجهانی(ره) بر کتاب تفسیر ام الکتاب خود
بر ارباب بينش و دانش پوشيده نماند امروز كه انواع فتن و محن و شدائد و ابتلاءات در جامعه بشر صورت بحرانى به خود گرفته و جامعه منتحلين بتشيّع غالبا به پيروى از هواهاى نفسانى به ماديگرى و هواپرستى سوق داده شده اند و نواميس دينى و مذهبى اهميّتى نمى دهند و اصول عقايد دينيّه كه نورانى كننده دلهاى اهل توحيد و ايمان و ميراننده دلهاى اهل كفر و شرك و نفاق و اعداء دين مبين و دشمنان ائمه طاهرين صلوات الله عليهم اجمعين است مورد توجّه عامه مردمان نيست مگر عده كمى از ايشان لذا مى توان گفت كه اشرف عبادات و افضل طاعات دعوت كردن خواص ايشان است عوامشان را بسوى خداى تعالى از طريقى كه قرآن مجيد راه دعوت بحق را نشان داده چنانچه فرموده اُدْعُ إِلىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جٰادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ اعم از اينكه اين دعوت بزبان باشد
يا بقلم و تذكر دادن به اين كه ساير خيرات و مبرّات و صفاتى كه متعلق بامور و لوازم دنيويّه است در معرض زوال و تغيير و تبديل است خصوص در اين زمان دندان گيرى كه مانند شتر مست اهل ايمان بخصوص را بدندان گرفته و مى توان گفت كه نوشتن كتب و انتشار دادن آن در ميان مردمان بمراتب اهميّتش از تبليغ بزبان زيادتر است زيرا تبليغات زبانى ممكن است تاثير آن براى عده خاصى كه حاضرند و مى شنوند باشد و عموما از آن بهره نبرند ولى اگر بصورت جمع و تاليف درآمد و كتابى شد و منتشر گرديد سالها باقى مى ماند و در دسترس مردمان در شهرها و قصبه و دهكدهها گذارده مى شود از خارج و داخل در كرور دهور طبقه اى پس از طبقه اى از آن استفاده كنند چنانچه خداى تعالى فرموده وَ الْبٰاقِيٰاتُ الصّٰالِحٰاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوٰاباً
📚مقدمه تفسیر ام الکتاب، آیت الله سیدحسن میرجهانی طباطبائی رحمه الله علیه
#تفسیر
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
به علت حضور در مراسم پیاده روی اربعین امکان بارگزاری مطالب وجود ندارد
ان شاء الله چند روزی بعد از اربعین فعالیت کانال دوباره آغاز خواهد شد
دعاگو و نائب الزیاره اعضای محترم کانال خواهم بود
قال بعض الحكماء لأبي هذيل العلاف أقم الدليل على حدوث العالم من غير تمسك بالحركة و السكون فقال يا هذا إن مثلك مثل من يقول لخصمه اثبت دعواك عند القاضي من غير أن تحضر شاهديك.
📚الكشكول، #شیخ_بهایی ، ج3، ص: 295
#کلام_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره هوکشیدن در هیئات
#آسیب_شناسی_هیئات
#مکارم_شیرازی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب "اسلام و تشیع" ✍آیت اللّٰه #یحییٰ_نوری (ره) 🖨بنیاد علمی و اسلامی مدرسة الشهداء؛ تهران ای
آیت الله #یحییٰ_نوری(ره) از علمای تاثیرگذار و مهم تهران در تاریخ معاصر
انتشار به مناسبت حادثه واقعه خونین میدان ژاله(شهدا) در ۱۷شهریور
آیت الله یحیی نوری اندیشمند بروز و دغدغه مندی بود که برای حل مسائل و مشکلات فرهنگی و دینی زمانه خود تلاش های زیادی کرد و تالیفات جالبی دارد...👉
#تراجم_علما
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
آیت الله #یحییٰ_نوری(ره) از علمای تاثیرگذار و مهم تهران در تاریخ معاصر انتشار به مناسبت حادثه واقع
خاطرم هست روزی از همین سالهای آخر حیات مبارک آيت الله العظمی #صافی_گلپایگانی قدس سره به یاد علامه حاج شیخ #یحییٰ_نوری افتادند و امر فرمودند آقازاده ايشان را پیدا کنیم تا با ایشان تلفنی صحبت و احوالشان را بپرسند.
توسط یکی از دوستان شماره آقای دکتر سعید نوری فرزند مرحوم علامه را پیدا کردم و آقا با ایشان احوالپرسی کردند و ضمن تجلیل از والدشان، برای آن مرحوم طلب رحمت الهی نمودند. رضوانالله تعالی علیهما
✍حجت الاسلام اکبری شاهرودی
تصویر: از سمت چپ مرحوم آیت الله یحیی نوری در کنار استادش مرحوم آیت الله سید ابوالحسن #رفیعی_قزوینی ره در بین جمعی از طلاب و مردم
#خاطرات_علما
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت تحصیلی - جایگاه فقه و اصول در منظومه علوم اسلامی - جلسه 1.mp3
17.11M
💥نشست طلبگی "اهمیت فقه و اصول و روش صحیح تحصیل آن"
🎤آیت الله ابوالقاسم #علیدوست
🕌 دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین دی ماه 1398
#مشاوره_طلبگی
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
آیت الله #یحییٰ_نوری(ره) از علمای تاثیرگذار و مهم تهران در تاریخ معاصر انتشار به مناسبت حادثه واقع
🔺آیت الله یحیی نورى ۱۳۵۱ - ۱۴۲۹ ق
آقاى حاج شيخ #یحییٰ_نوری ، يكى از علماى مشهور تهران و از انديشمندان جهان تشيع بود.
معظم له در سال ۱۳۱۱ ش (۱۳۵۱ ق) در بلده نور، در خاندان علم و فضيلت زاده شد. پدرش حاج شيخ اسماعيل و عموى پدرش آيت اللَّه حاج ميرزا يحيى نورى و جدّ مادرى اش حجةالاسلام شيخ محسن سلطان احمدى نورى بوده است. آن فقيد سعيد، از كودكى، خواندن رآن را فراگرفت و تحت نظارت نياى مادرى اش حاج شيخ محسن نورى مقدمات، ادبيات و منطق را آموخت. سپس در سال ۱۳۲۳ ش به حوزه علميه قم مهاجرت كرد و سطوح عاليه را نزد اساتيد بنام آموخت و پس از آن در دروس خارج آيات عظام: #بروجردى و حجت كوهكمرى شركت نمود. پس از وفات آيت اللَّه حجت در سال ۱۳۷۲ ق، رهسپار نجف اشرف شد و چند سال در دروس آيات عظام: #خويى و سيدعبدالهادى شيرازى حاضر شد و مبانى علمى اش
را استوار نمود. سپس به تهران آمد و در درسهاى آيت اللَّه شيخ #محمدتقى_آملى و آيت اللَّه سيدابوالحسن #رفيعى_قزوينى شركت نمود و به غير از آن به تأليف و تدريس و تحقيق و ارشاد مؤمنان پرداخت.
وى در تهران، مؤسسه علمى سيدالشهدا را بنيان نهاد و ساليان فراوان به ارائه خدمات بزرگ دينى، به ويژه راهنمايى غيرمسلمانان و هدايت آنان به اسلام نمود و موفق شد هزاران نفر را با گفتار مستدل و منطقى و شيرين خويش مسلمان نمايد، كه يادگار نوشته هاى ايشان در دفاتر مخصوص موجود است.
او در اوان تحصيل در حوزه علميه قم، به دانشكده الهيات دانشگاه تهران رفت و دوره ليسانس و دكترى آن را با رتبه ممتاز گذراند و ساليانِ چند به تدريس تفسير، مناهج تفسيرى، آيات الاحكام، فقه الحديث، تاريخ اديان، و تمدن اسلامى پرداخت.
او در طول اقامت خويش در تهران، با مجامع فرهنگى كشورهاى غربى ارتباط برقرار نمود و به تبادل فرهنگى و ارسال كتابهاى اسلامى به زبانهاى گوناگون به آن ديار پرداخت. در طول انقلاب اسلامى، حضور فعال داشت و پس از سخنرانى پرشور او بود كه واقعه عظيم جمعه سياه - ۱۷ شهريور ۱۳۵۷ ميدان ژاله (شهدا) اتفاق افتاد.
📕برخى از آثار آن مرحوم عبارتند از:
۱. اسلام و عقايد و آراء بشرى (يا: جاهليت و اسلام)
۲. حكومت اسلامى و تحليلى از نهضت حاضر
۳. ريشه هاى انقلاب اسلامى ايران و شرحى از ۱۷ شهريور
۴. حقوق زن در اسلام و جهان
۵. تحقيق در تشيع، امامت و مهدويت
۶. اسلام، دين برتر
۷. ماركسيسم و كمونيسم از ديدگاه علم و اسلام
۸. آئين يهوديت و مسيحيت
۹. پژوهش در مكتب شيخيه
۱۰. امتيازات و ويژگى هاى اسلام
۱۱. ضرورت مذهب و بيان عوامل الحاد
۱۲. سيستم حكومت اسلامى
۱۳. خاتميت پيامبر اسلام و ابطال تحليلى بابى گرى و قاديانى گرى
۱۴. نقش علماى اسلامى در تطور علوم جهانى
۱۵. تحقيقى كوتاه درباره شيعه
۱۶. خداشناسى و افكار روز
۱۷. ستارگان فروزان (تذكره علماى اسلام)
۱۸. تفسير قرآن (۲۲ جلد، تفسير ۳۲ سوره قرآن)
۱۹. فلسفه ثورة الحسين
۲۰. توضيح المسائل
۲۱. مناسك حج و عمره
۲۲. وصول به كرامت انسانى
۲۳. نه ۷۲تن بلكه ۲۲۸ تن از شهداى كربلا
۲۴. فلسفه دعا و ضوابط و شرايط آن
۲۵. معرفة اللَّه، معرفت نفس
۲۶. شناخت تحليلى اسلام
۲۷. مطارحات مع قادة الفكر الاسلامية
۲۸. تحقيق در آئين يهود، مسيحيت و زردشتى
۲۹. كلياتى از حكومت و صابئين اسلامى
۳۰. خدا و دلائل ايمان و اقرار
۳۱. خاطرات (شرح زندگى علمى و اجتماعى)
۳۲. هزار پاسخ
سرانجام آن عالم بزرگ و مدافع غيرتمند دين، در ۷۵ سالگى در روز يكشنبه ۳۰ دى ماه ۱۳۸۶ ش (ظهر عاشوراى ۱۴۲۹ ق) بدورد حيات گفت و پيكر پاكش پس از تشييع در تهران، به زادگاهش انتقال يافت
و در كنار اجداد و نياكانش به خاك سپرده شد.
📚اختران فضیلت: زندگی و درگذشت علمای شیعه، ناصرالدین انصاری قمی، ص ۶۳۴
#تراجم_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab