eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
501 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
💥دکتر غلامرضا اعوانی (استاد پیشکسوت فلسفه و عرفان دانشگاه) امروز در حرم حضرت معصومه(س) 📽مستند سالک حکمت(زندگینامه استاد اعوانی)👉 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
💥فتوای تاریخی الازهر مصر: شهرک‌نشینان اسرائیلی غیرنظامی نیستند و فقط زبان زور را می‌فهمند «مرکز بین‌المللی فتواهای الکترونیکی الازهر» روز گذشته با صدور بیانیه‌ای آتشین و تاریخی در مورد شهرک‌نشینان در اراضی اشغالی فلسطین تاکید کرد: آنها اشغالگر سرزمین هستند، غاصب حقوق هستند و غیرنظامی نیستند. در این بیانیه که در صفحه رسمی فیسبوک این مرکز منتشر شده، آمده است که شهرک‌نشینان صهیونیست هستند و متجاوز به اماکن مقدس شهر تاریخی بیت المقدس از جمله میراث اسلامی و مسیحی آن هستند. مرکز بین‌المللی الازهر برای فتواهای الکترونیکی «عملیات مقاومت فعلی علیه شهرک‌نشینان را بخش کوچکی از پاسخ فلسطین به تجاوزات تاریخی اسرائیل دانست». این مرکز با تاکید بر اینکه شهرک‌نشینان تنها زبان زور را می‌فهمند، استواری مردم فلسطین و پایبندی آنها به سرزمین خود را با وجود خطرات بمباران وحشیانه صهیونیست‌ها تمجید کرد. در این بیانیه همچنین آمده است که: ▪️مردم فلسطین جهانیان ساکت و ضعیف را در دوراهی قرار دادند و شگفت‌انگیزترین نمونه‌های قهرمانی را به نمایش گذاشتند. ▪️مقاومت توانست پرده دروغین انسانیت را از جهان بزداید. ▪️حملات مستمری که توسط اشغالگر انجام می شود، جنایات جنگی تمام عیار است که دیر یا زود پاسخگوی آنها خواهد بود. ▪️تاریخ اسامی کسانی را خواهد نوشت که مرتکب این جنایات شدند، آنها را تحریک کردند و با رسوایی و ننگ بیشتری از آنها حمایت کردند. @dolatedin @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه خوانی جمعی از دوستداران مرحوم آیت الله سید کاظم بر سر مزار ایشان در امامزاده ابوالحسن علیه السلام شهر ری شب جمعه ۲۷مهر ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
روزی مرحوم آیت الله موحّد به مغازه پدرم آمد که در آن روز کسب ضعیفی داشت؛ تابستان بود و من آن روزها در مغازه پدر که شغلش در آن زمان جوراب بافی بود کار می‌کردم، ایشان رو به پدرم کرده و گفت: بیا این فرزندت را وقف امام زمان علیه السلام کن تو پنج فرزند داری خمس آن «ناصر» را ادا کن. پدرم با این که کمک زیادی به او می‌کردم پذیرفت که مرا به خدمت ایشان در مدرسه علمیّه آقاباباخان بفرستد. با جدّیتی که استاد بسیار دلسوز و پرکارم آیت الله موحّد داشت، از اوّل «سیوطی» [۱] تا آخر «کفایه» [۲] را که امروزه در حوزه‌ها در مدّت ده سال خوانده می‌شود، نزد او در مدّت چهار سال خواندم، حدود هفده سال داشتم که کفایه را تمام کردم و حاشیه ای بر آن نوشتم. ---------- [۱]: کتاب درسی سال دوم حوزه علمیّه. [۲]: پیشرفته ترین کتاب اصولی که در حوزه علمیّه تدریس می‌شود. 📚رمز موفقیّت؛ خاطراتی از زندگی آیت الله العظمی ، مسعود مکارم ، ص۱۹ 🌐مکارم الآثار(مطالعه آنلاین آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی)👉 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ آیت الله محمدحسن از مدرسین برجسته معقول و منقول و نماینده خبرگان دار فانی را وداع گفت 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود ✍حضرت آیت الله : 🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع تنها در صورتى مجاز به اجراى حكم مرتد است كه بداند او اسلام را با آگاهى و بينش كامل و از روى درايت و بصيرت پذيرفته، و هيچ‌گونه «شبهه‌ى علمى» باعث رويگردانى او از اسلام نشده است. اگر قاضى شرع در تحقيقات خود به اين نتيجه برسد كه رويگردانى مرتد از اسلام به دليل برخى مشكلات فكرى و مسايل حل نشده براى او بوده است، نمى‌تواند او را «مرتد» شمرده و حكم ارتداد را بر او جارى سازد. 🔸صاحب جواهر از فقهاى برجسته‌ى شيعه مى‌گويد: «... بنابراين نمى‌توان انكار فرد تازه مسلمان و يا دور از محيط اسلامى و مانند آن را، موجب كفر آنان دانست، بلكه انكار هر كس كه بدانيم انكار او به دليل وجود شبهه‌اى بوده است و يا حتى - طبق نظر عده‌اى - احتمال دهيم شبهه‌اى داشته است، موجب كفر نيست». مطابق جمله‌ى اخير صاحب جواهر، حتّى اگر قاضى شرع مطمئن نباشد كه روى گردانى مسلمانى به دليل وجود شبهات علمى و مشكلات فكرى بوده، بلكه تنها «احتمال» اين نكته را بدهد، كافى است كه از مرتد شناختن او و اجراى حد ارتداد بر او دست بكشد. 🔻از دلايلى كه گذشت نتيجه مى‌گيريم كه نه تنها وجود سؤال و ترديد و شبهه علمى - كه اعمالى غير اختيارى هستند - موجب ارتداد نيست، بلكه حتى انكارى كه از روى مشكل فكرى و ناتوانى از پاسخگويى به شبهات و سؤال‌هاى معرفتى و علمى ناشى شده است، موجب مرتد شمرده شدن فرد نمى‌شود. مرتد كسى است كه از روى آگاهى و يقين، به معارف و اصول اسلام پى برده است، و سپس آنها را بدون هيچ‌گونه دليل علمى و منطقى ردّ و انكار مى‌كند. به عبارت ديگر مشكل مرتد، مشكل علمى و فكرى نيست، بلكه مشكل عملى و سربرنتافتن در مقابل برهان و استدلال است كه با عناد و لجبازى در مقابل حقيقت ايستادگى مى‌كند. طبيعى است كه راه برخورد با مشكلات علمى افراد، استفاده از منطق و استدلال، و شيوه‌ى برخورد با افراد لجوج و عنود، استفاده از برخورد عملى است. (1) . «... و من هنا لم يحكم بالكفر بإنكار جديد الإسلام و بعيد الدار و نحوهما، بل وكلّ من علم انّ إنكاره لشبهة بل قيل وكلّ من احتمل وقوع الشبهة في حقّه». جواهر الكلام، حسن نجفى: 46/6. 📚ارتداد و آزادی ، آیت الله جعفر سبحانی ص ۲۱👉 🌐مطالعه برخط کتاب ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ آیت الله سید علی میبدی از دیروز دار فانی را وداع گفت 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
از قرآن كريم استفاده می شود كه احكام دنیوی و اخروی مرتد در صورتی است كه شخص آگاهی و علم به اسلام پيدا كند و سپس انكار كند «مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ»، بنابراين كسانی كه شاک در دين باشند و يا در اثر تبليغات سوء و تحریک ديگران منكر دين شوند از اين حكم مستثنی هستند، البته در اين موارد هم برخي از فقهاء تأمل دارند كه در محل خود بايد به صورت مفصّل بررسي شود. مرحوم آية الله العظمی فاضل لنكرانی(قده) در استفتائی فرموده‌اند: جواناني كه تازه به سن بلوغ مي‌رسند و نسبت به اسلام عنوان شاك را پيدا مي‌كنند نمي‌توان حكم مرتد را بر آنها جاري نمود، بلكه بايد به آنها مهلت داد. ✍آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی 🌐پاسخ به شبهات پیرامون ارتداد👉 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab