لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی آیت الله شیخ حسین اوسطی در مراسم بزرگداشت آیت الله ضیاءآبادی (ره) در مسجد علی بن حسین(ع) تهران - پنج شنبه ۱۹بهمن ۱۴۰۲
آیت الله اوسطی امام جماعت مسجد قدس(واقع در خیابان پیروزی تقاطع خیابان اول نیروی هوایی) و استاد درس خارج مدرسه عالی شهید مطهری(سپهسالار) می باشند.
#علمای_تهران
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
مقاله ملاحظات روششناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد - استاد شاکرین.pdf
455.1K
📕 #مقاله "ملاحظات روششناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد"
✍️استاد حمیدرضا #شاکرین
چکیده
الحاد جدید جنبشی سیاسی اجتماعی در ستیز با هرگونه اعتقاد و عمل دینی است. جریان یاد شده عمدهترین کانون تولید و ترویج شبهات گوناگون در حوزه باورهای پایه دینی، خاستگاه دین، نقش و کارکرد دین در زندگی بشر، رابطه دین و علم، رابطه دین و اخلاق و... است. این مساله باحثان و اندیشمندان بسیاری را در سراسر جهان به تکاپو و تلاش در جهت نقد و برجسته ساختن بنیادهای سست، روشهای خردگریزانه، دین سوز و دانش ستیز آن واداشته است. آنچه در این میان تا حد زیادی غایب است نگاهی به روش مواجهه و پاسخگویی به شبهات این جریان و بایستهها و شایستههای آن است. تحقیق حاضر بر آن است تا با روش توصیفی تحلیلی الحاد جدید را معرفی، سپس بایستههای مناسب در مواجهه با این جریان را بررسی کند.
🔸ماحصل تحقیق معرفی دانشها و گامهای لازم در این عرصه، روشن ساختن وجه حاجت به فلسفه در این زمینه، ظرفیت مناسب الهیات و #فلسفه_اسلامی و لزوم احتراز از در غلطیدن به دامان نظامهای الهیاتی مدرن در این مصاف است.
#کلام_جدید
#جریان_آتئیسم
#روش_شناسی_علم_کلام
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
گسترش شیعه در جهان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به اعتراف وهابیت👆
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
💥آسیب شناسی آموزش فلسفه
🎤استاد #عبودیت
در مورد متون نیز مشکلات زیادی وجود دارد. هیچ کتاب تاریخ فلسفه معتبر و مشخصی نداریم تا بتوانیم افکار هر فیلسوف را به صورت فنی و دقیق یاد بگیریم و مثلاً سیر اندیشه را تا زمان معینی مثلاً زمان کِندی به خوبی فهم کنیم و بعد شخصاً در مورد شیخ اشراق به تحقیق بپردازیم و ببینیم او در این سیر چه جایگاه و نقشی دارد. متون درسی هم ضعف فراوانی دارند. امروزه اگر کسی بخواهد الاسفار الاربعة بخواند، باید نه جلد آن را در پانزده سال بخواند و فقط مقدار زیادی جزئیات پراکنده در ذهن خود جمع کند، حال آنکه پیکر کلی و اسکلت مباحث در ذهنش نیست. به علاوه مشکل مهمتر این است که فرد مبتدی با بدایة و نهایة که حکمت متعالیه هستند، شروع میکند و بعد هم کمی اسفار میخواند. نه در حکمت متعالیه متخصص میشود و نه از فلسفههای قبلی چیزی میداند؛ خلاصه آنکه بهلحاظ کتاب و متن درسی در #فلسفه_اسلامی مشکل اساسی وجود دارد. از لحاظ آموزشی هم تا زمانی که صورتگرایی در حوزه رواج یافته و همه چیز در مدرک، کلاس، نمره و واحد خلاصه شده، نباید انتظار افراد باسوادتر و فعالتر از این را داشته باشیم، مگر کسانی که خودشان علاقه مند باشند وگرنه نظامهای آموزشی موجود - چه در حوزه و چه در دانشگاه - انسانهای قهار در #فلسفه پرورش نمیدهند. ضرر بزرگی که متوجه حوزه شد، همین توجه به مسئلۀ مدرک، ترم... بود که نتیجه آن این است که افراد معدودی هم که فلسفه میخوانند، عمق فلسفه را نمیفهمند و در مقابل فلسفه غرب، خودشان ا میبازند و به آن متمایل میشوند...
🌐منبع
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🔴 @kashkolenab