نشست_ایت_الله_بهجت_پور۲.m4a
36.74M
🔺نشست علمی "بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم و تغییر یا تحریف قرآن کریم"
🎤استاد عبدالکریم بهجت پور (از شاگردان مبرز آیت الله معرفت(ره) و محقق علوم قرآنی و تفسیر)
جلسه دوم (آخر)
مرکز تخصصی کلام(موسسه امام صادق علیه السلام قم)
#علوم_قرآنی
#عدم_تحریف_قرآن
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟠 @kashkolenab
ceab754c-7f0b-4aad-b854-437410fd4ede_333836383136.pdf
980K
📙 #مقاله "پیدایش اصول فقه و ادوار نخستین آن"
✍استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
🗃کنگره جهانی بزرگداشت دویستمین سالگرد میلاد شیخ انصاری
#اصول
#تاریخ_علوم
📌 کشکول ناب حوزوی👇
💎 @kashkolenab
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
6.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چندی قبل صوتی از آقای ذوالنور نماینده قم منتشر شد که مدعی شده بود حاج قاسم گفته اگر جلیلی رای بیاورد از ایران خواهم رفت!
دو هفته قبل آقای ذوالنور را در مجلس دیدم و از او پرسیدم این حرف را از خود حاج قاسم شنیدید؟ گفت: خیر! و تاکید کرد که تا الان چندبار به خاطر این اشتباه حلالیت طلبیده است...
حالا این روایت از سردار نوعی اقدم که سالها در سوریه کنار حاج قاسم بود را هم ببینید. میگوید یکی از کسانی که حاج قاسم بیشترین علاقه را به او داشت، سعید جلیلی بود و هر وقت کارشان گیر میکرد، شهید سلیمانی میگفت بروید سراغ جلیلی تا کار را راه بیندازد.
بعد هم توضیح میدهد که بعد از انتخابات ۹۲، حاج قاسم دفتر و تشکیلات شخصی خودش را به جلیلی داد؛ همان دفتری که بعد ۱۱ سال هنوز جلیلی در آنجا مستقر است...
#نشر_حداکثری
@Sabeti ✅
💥امروزه ، نیازها برخاسته از ذات انسانها نیست!
ادیان سرقت را حرام دانسته اند... این سرقت امروز به صورت استثمار و احتکار در آمده است و در پوشش صنعتی یا تامین نیازهای ساختگی و از طریق ابزارهای تولید بر انسان تحمیل می شود تا او اشتهای کاذبی احساس کند و بیشتر مصرف کند. امروزه ، نیازها برخاسته از ذات انسانها نیست، بلکه به یاری تبلیغات ِ وابسته به ابزارها و قدرتهای تولیدی خلق شده اند و این گونه است که هر روز نیازی نو بر انسان تحمیل می شود و نیرو و توان او را به خود مشغول می کند. این نیازهای ساختگی مانع از آن می شود که انسان این توانایی ها را در راهی که خود می خواهد مصرف کند...
🎤سخنرانی امام #موسی_صدر در کلیسای کبوشیین بیروت سال ۱۳۵۳
📚ادیان در خدمت انسان ، ص ۱۸
#مدرنیته_و_تاثیرات_آن
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥مناظره بین امام جواد علیه السلام و عالم سنی
✍ استاد شهید #مطهری :
🔹در زمان مأمون خليفه، يك نهضت علمى پيدا شد.
مأمون مجلس مباحثه و مناظره، زياد برقرار مى كرد و خيلى لذت مى برد، چون خودش اهل مطالعه و دانشمند بود و به تمام اديان و مذاهب آزادى مى داد.
🔸مباحثات امام رضا عليه السلام با اصحاب ملل و نحل در همين مجالس مأمون صورت گرفته است.
مجالس زيادى مخصوصا راجع به اهل تسنن و تشيع تشكيل مى داد.
🔹در كتاب « تشريح و محاكمه »كه آن شخصيت ترك به نام قاضى بهلول بهجت افندى نوشت- كه به فارسى ترجمه شده و بسيار كتاب خوب و نفيسى است- مباحثه بين مأمون و علماى اهل تسنن راجع به خلافت نقل شده است.
🔸از جمله يك مباحثه شيعى و سنى ميان حضرت جواد كه هنوز طفل بودند و علماى اهل تسنن برقرار شد.
🔹در آنجا آن عالم اهل تسنن در حرفهايش احاديثى در فضيلت ابو بكر و عمر روايت كرد.
🔸به حضرت عرض كرد:
شما درباره شيخين- ابوبکر و عمر - چه مى گوييد و حال اينكه ما حديث معتبرى از پيغمبر داريم كه فرمود:
ابو بكر و عمر سيدا كهول اهل الجنة
يعنى ابو بكر و عمر دو آقاى پيرمردان اهل بهشتند.
🔹همچنين حديث ديگرى نقل كرد كه :
روزى جبرئيل به پيغمبر نازل شد، از جانب خدا عرض كرد: من از ابو بكر راضى هستم، از ابو بكر بپرس آيا او از من راضى هست يا نه؟
🔸حضرت جواد فرمود: ما منكر فضيلت ابو بكر نيستيم
ولى يك مطلب هست و آن اين است كه همه قبول دارند كه پيغمبر در حجة الوداع فرمود: « كثرت على الكذابة » دروغگويان بر من زياد شده اند، و معيارى در اختيار قرار داد كه : هر حديث را كه از من روايت كردند اول بر قرآن عرضه بداريد، اگر موافق قرآن بود قبول كرده و الا رد كنيد.
🔹قرآن مى گويد تمام اهل بهشت، جوان هستند.
و اما حديث ديگرى كه گفتيد،
خدا در قرآن مى فرمايد:
«و لقد خلقنا الإنسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن أقرب إليه من حبل الوريد» ما انسان را آفريده ايم و از تمام خطورهاى قلبى او آگاه هستيم.
پس چطور مى شود خدايى كه قرآن او را اينطور معرفى مى كند، از پيغمبر بپرسد كه من از فلان بنده راضى هستم، تو از او بپرس كه از من راضى است يا نه؟!
📚مجموعه آثارشهيدمطهرى، ج21، ص، 99-98 (با ویرایش جزئی)
#مناظره
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام : اَوْحَى اللّهُ اِلى بَعْضِ الأنبِياءِ: أمّا زُهْدُكَ في الدُّنيا فَتُعَجِّلُكَ الرّاحَةَ وَامّا انْقِطاعُكَ اِلىَّ فَيُعَزِّزُكَ بي، وَلكِنْ هَلْ عادَيْتَ لي عَدُوّا وَ والَيْتَ لي وَليّا.
🔸 امام جواد علیه السلام فرمودند: خداوند به يكى از پيامبران وحى كرد: اما زهد تو، آسايشى را به دنبال دارد كه به زودى به تو خواهد رسيد، اما جدايى از ديگران و پيوستنت به من، تو را عزيز خواهد كرد، اما آيا براى من با دشمنم دشمنى كردى؟ و با دوستم رفاقت كردى؟
📚 تحف العقول، ابن شُعبه حرّانی، صفحه ۴۵۵-۴۵۶
کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
مقبره مرحوم علامه #شعرانی نزدیک حرم حضرت عبدالعظیم(ع)
نشانی
جمعه ۱۸خرداد ۱۴۰۳
کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 معرفی تفسیر گرانقدر "منیة الطالبین" حضرت آیت الله سبحانی
✍استاد رفیع پور تهرانی:
🔸️دو جلد اول این کتاب به مباحث #علوم_قرآنی می پردازد و بایسته است که برای استفاده بیشتر علاقه مندان علوم قرآنی به فارسی ترجمه شود. مباحث تفسیری از جلد سوم آغاز و تا پایان جلد سیام ادامه دارد...
🔹آیت الله العظمی #سبحانی هدف خود را از نگارش این اثر ارائه تفسیری جامع برای مدرسان و مبلغان معرفی کردهاند و در ابتدای جلد ۳۰ ص ۷ مینویسند:
(ولا یخفىٰ أنّ المکتبة الإسلامیة وإن کانت مکتظة بالتفاسیر، إلّاأن الذی دعانا للقیام بهذا العمل هو محاولة تقدیم تفسیر جامع میسّر یکون مصدراً لما یحتاج إلیه المدرّسون والمبلغون فی دروسهم ومحاضراتهم فی توضیح الآیات الکریمة، وتقریبها إلى أذهان الناشئة المؤمنة، وقد بذلنا جهدنا فی تحقیق هذا الهدف راجین من اللّٰه سبحانه أن یصوننا من الخطأ والزلل، وأن یجعل عملنا هذا ذخراً لیوم لا ینفع فیه مال ولا بنون)
از همینجا میتوان درک کرد که مخاطب این تفسیر بر خلاف تفسیر نمونه، عموم مردم نیستند، قلم نویسنده همچون دیگر آثارشان روان است و تعقید ندارد. مباحث فقه و کلام مقارن و توجه به نقد و بررسی تفاسیر اهل سنت در تفسیر منیة پر رنگ و با نشاط است...
🔻بیتردید تفسیر منیة الطالبین از جمله تفاسیر اجتهادی معاصر است که تلاش دارد تا برای فهم آیات قرآن کریم هم از منهج تفسیر قرآن به قرآن و هم از منهج تفسیر روایی و هم از تأملات عقلی برای معنی کردن آیه مورد بحث بهره ببرد...
🌐 متن کامل یادداشت 👉
📖 مطالعه برخط کتاب 👉
#تفسیر
#معرفی_کتاب
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab