eitaa logo
کشکول یک طلبه
1.4هزار دنبال‌کننده
788 عکس
486 ویدیو
12 فایل
محمد رضایی هستم، طلبه رشته تخصصی فقه و اصول در قم. 🔸این کانال فرصتی است برای اشتراک تجربیات طلبگی و تاملات تنهایی حقیر... ارتباط با نگارنده: @mohammad_rezaei65
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ شاگردان آقای علیدوست به آقای عالی: https://eitaa.com/asnadkashkool/204 لطفا به دقت بخوانید و به استدلال ها توجه کنید.
🎙 بخش هایی از مطالبی که آقای جلیل محبی در حمایت از لایحه عفاف و حجاب مطرح کردند را در کانال اسناد قرار می دهم، حتما گوش کنید، مطالب مهمی هست👇 https://eitaa.com/asnadkashkool/209
1⃣ به توصیه برخی عزیزان یادداشت دوم آقای علیدوست را هم لینک می دهیم خدمتتان: https://eitaa.com/alidost_fiqh/4451 2⃣ همانطور که در پست قبل نوشتم، در نوشته های شاگردان آقای علیدوست به استدلال ها توجه کنید [و الا ادبیات متن قابل قبول نبود] 3⃣ از میان یادداشت های پسینی این واقعه، این یادداشت آقای قنبریان را هم بخوانید مفید است: https://eitaa.com/m_ghanbarian/4312 4⃣ پر واضح است که بنده هم مانند شما تقویت نظام جمهوری اسلامی را لازم می دانم شاید اختلافمان در تشخیص است، قطعا بنده بسیاری از دفاع ها را مصداق این ضرب المثل می دانم که یکی بر شاخ بود و بن می برید؛ یا برخی دفاع های دیگر را در نقش مخدری می دانم که نقش تسکین روح و روان انقلابیون را به عهده دارد و باعث می شود خودمان را فریب دهیم و برخی واقعیت ها را نپذیریم و بالطبع وقتی مشکل پذیرفته نشود، کسی هم دغدغه رفع آن را نخواهد داشت. برخی دفاع ها هم به حق و منطقی است و در برابر هجمه ناجوانمردانه دشمنان باید ایستادگی و دفاع کرد.
نمی دانم چه بگویم؟ همین عزیزی که نامشان برده شد، از نظر بنده از متهمین واقعه مهسا امینی هستند! اصرار به روش ناصحیح گشت ارشاد بود که کار را به اینجا کشاند و سال ها باید تلاش کنیم بلکه وضعیت حجاب به قبل از مهسا برگردد! فرمان را به دست عقلا بدهید و الا کم کم منتظر چاه ویل بی دینی و برهنگی باشید! این چند فایل صوتی که توضیحات آقای محبی درباره لایحه جریمه نقدی بود را گوش کنید. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 فیلمی در فضای مجازی با عنوان «درگیری راننده اسنپ و مسافر بدلیل نداشتن حجاب» منتشر شده که در آن راننده با الفاظ رکیک و برخورد فیزیکی مسافر را پیاده کرده و صحنه را ترک می‌کند. فارغ از اینکه واقعیت ماجرا هم همین است یا نه، می خواهیم درباره موضع گیری هایی که با فرض صحت این خبر اتخاذ شده است صحبت کنیم. 1⃣ می دانید توسل به قوه قهریه در چنین مواردی توسط مردم و بدون اذن حاکم نباید انجام شود. و لذا بر فرض که دست بلند کردن روی زن مردم و لمس بدنشان و ناسزا گفتن هم حرام نبود، همین ورود بدون اذن حاکم به مرحله عملی و توسل به زور هم کافی بود برای تخطئه آن راننده(درصورت صحت نقل ماجرا) 2⃣ این مطلب از نهج البلاغ درباره نهی از اذیت زنان کافره ای که در جنگ به بزرگان ما ناسزا می گویند را ببینید و اینکه چنین رفتاری حتی در جاهلیت هم ننگ بوده ✅ نکته بسیار مهم! وقتی افرادی را می بینیم که حتی در تخطئه چنین افرادی هم ان قلت می آورند و در مرام و کلامشان انگار نه انگار این عمل از چند جهت خلاف شرع و اشتباه است و فقط اشتباهات آن زن را می فهمند، به نظر می رسد بهترین حرفی که می توان زد این است که بخشی از حامیان دو آتشه امروزی حجاب، نه دغدغه دین و شریعت را دارند نه دغدغه عقل و عقلانیت، بلکه در واقع با یک تعصب افراطی مردانه مواجهیم که به یک روحیه سیاست زده‌ی تک بعدی ضمیمه شده است و چنین خروجی ای را نتیجه داده است! لذا زیاد به ژست غیرت دینی و حمایت از شریعتشان توجه نکنید! پوششی است برای آن اختلالات درونی! به قول حافظ: خرقه پوشی من از غایت دین داری نیست/پرده‌ای بر سر صد عیب نهان می‌پوشم 🔰 کشکول یک طلبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 از روز اول دولت که آقای رئیسی، زیدآبادی و برخی همفکرانشون رو دعوت کرد برای شنیدن پیشنهاداتشون برای اداره کشور، از مشرب عقلانیت محور آقای رئیسی خوشم آمد، هر چه هم که گذشت بیشتر ثابت کرد که در تعامل با مخالفین، انسان معتدل و عاقلی‌ست. 🔹 دو سال پیش که برخی سوپرانقلابیون مثل صادق کوشکی در مخالفت با این اقدامات رئیسی لب به انتقاد گشودند، پست بالا را نوشتیم و امروز بحمدالله می بیینیم دولت تلاش کرده افسار خودش را به دست این جماعت ندهد. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 خداوند به موسی و هارون چنین فرمود: اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ، فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ این از توصیه خداوند و اون هم از ماجرای نامه جمهوری اسلامی به ایلان ماسک👆 ❗️حالا فرض کنید به جای دولت رئیسی، یک دولت دیگه سر کار بود که زحمت نوشتن اون نامه رو به سردبیر کیهان، مجری جهان آرا، آقای نبویان یا آقای رسائی می داد! احتمالا امروز همگی دور هم داشتیم از نعمت اینترنت ماهواره ای لذت می بردیم😂 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
📸 امروز خروجی دارالشفاء، به صورت اتفاقی آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه رو دیدم که می خواست سوار ماشینش بشه. 🔹 قبلا دیده بودم که پیام ها و درخواست طلاب رو در واتساپ و ایتا شخصا میخونه و جواب میده، امروز هم دیدم در طول مسیر به صحبت های طلاب گوش میداد، نهایتا هم سوار یک «پراید» شد. در هیچ کدام از این اقدامات هم قیل و قال و کار رسانه ای ندیدم. ✅ حقیقتش اینه که چنین شخصیتی باید الگوی مسئولین باشه، خصوصا که در مواجهه با مسائل مهم مملکتی انسان معتدل و عاقل و عملگرا و به دور از شعازدگی های مرسوم بوده است. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 مطالبی از مرحوم حضرت آیت الله مصباح یزدی در وصف حضرت آقا و توضیح ولایت فقیه ✅ این توضیحات را لطفا بخوانید. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔰 قبلا عرض کرده بودم که نگاه مرحوم آیت الله مصباح در مسئله ولایت فقیه با نگاه صاحبان اصلی این نظریه(و البته سایر فقهایی که نظریاتشان منتشر شده) متفاوت است و این در شاگردانشان، در برخی نقل قول هایشان و بعضا در رفتارشان نمود داشت. 🔹 اما اینکه با روشن بودن ادله ولایت فقیه، چرا ایشان اینگونه متفاوت شده است را خوب نمی توانستم تبیین کنم(البته مطالبی برای توضیح بود ولی کافی نبود)، اکنون با این توضیحی که ایشان در ویدئوی بالا می دهند، تقریبا محل نزاع روشن می گردد. 👈 ایشان بیان می کنند که وجوب اطاعت ولی فقیه یعنی ایشان مصالح جامعه اسلامی را بهتر از ما درک می کند. اگر این را ندانیم دچار آفت بزرگی می شویم به نام «از دست دادن ایمان به رهبری» و خدای ناکرده ممکن است فکر کنیم مصلحتی را ما بهتر از ایشان می فهمیم و ایشان دارند اشتباه می کنند. 🔹 در واقع ایشان هم می داند که بر اساس ادله، نهایتا وجوب اطاعت در اوامر اجتماعی و حکومتی ثابت می شود، اما ایشان دارد یک لازمه گیری می کند و آن را مبنای تمام نتایج بعدی قرار می دهد و آن این است که وجوب اطاعت یعنی ولی فقیه درست تر می گوید و ما باید به تشخیص ایشان هم ایمان داشته باشیم و الا ایمانمان و علاقه مان به ایشان کم می شود!(یعنی مطلبی فراتر از اطاعت) 📽 اکنون این ویدئو و پست قدیمی را دوباره ببینید! 🔹در واقع طبق این بیان باید حضرت آقا زمان ریاست جمهوری اینطور می گفتند که لابد حضرت امام بهتر می فهمد که می گوید میرحسین موسوی نخست وزیر باشد و بر آن اصرار دارد و من نباید فکر کنم این کار اشتباهی است! یا شهید بهشتی باید پیش خودش اینطور می گفته که لابد امام در تعامل با بنی صدر دارد درست رفتار می کند و من نباید در نامه به ایشان می گفتم که اگر ادامه این روند را صلاح می دانید من می روم به وظایف طلبگی ام میرسم. یا حضرت آقا و بهشتی و موسوی اردبیلی و هاشمی که به امام نامه نوشتند و گفتند در سایه حمایت های شما و اطرافیانتان دارد به ما ظلم می شود، اشتباه کردند و باید تشخیص می دادند که امام به درستی به اطرافیانش(همان هایی که کثیرا بعدا اصلاح طلب شدند) اعتماد دارد و لازم نیست ما تذکری در این زمینه دهیم. 👈 در تمام این موارد و تمام موارد دیگری که این آقایان به علاوه شهید مطهری سعی در تغییر تصمیمی در امام راحل داشته اند، این بزرگان ایمانشان به ولی فقیه‌شان کم بوده و اشتباه می کردند. ✅ اشکال ندارد! شما می توانید بگویید کار آنها درست نبوده، اما بپذیرید که نظریه ای که به نام ولایت فقیه معرفی می کنید، با نظریه سایر فقها متفاوت است و امر جدیدی است و به نام خودتان ثبت می شود و این را به مومنین و انقلابیون اعلام کنید. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 چقدر با شکوه و لذت بخش است! بارها مشاهده کردم و لذت بردم؛ حمایت تماشاگران مراکشی از فلسطین 🎥 یا این فیلم که حمایت تماشاگران مصری از فلسطین است. ❌ و چقدر افسوس خوردم که تماشاگران ایرانی در بازی پرسپولیس با الفاظ رکیک به اهتزاز پرچم فلسطین واکنش نشان دادند! و غصه‌دارتر شدم وقتی شنیدم سال 1347 همین مردم ایران بعد از پیروزی مقابل اسرائیل به خیابان ها ریخته بودند و علیه اسرائیل شعار داده بودند. اینکه اکنون چه اتفاقی افتاده انصافا محل تامل است! چرا موقع پخش سرود سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی، تماشاگران هو می کشند؟ چرا با الفاظ رکیک با اهتزاز پرچم فلسطین مواجهه می کنند؟! آن هم در ایران که یگانه حکومتی هست که برای فلسطین هزینه جدی می پردازد و قطعا منشأ اصلی پیروزی ها و پیشرفت های فلسطینیان است. ای کاش این اتفاقات کاممان را تلخ نمی کرد! 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 حمایت تمام قد طرفداران مالزیایی از مردم مظلوم فلسطین👆 🔹 راستش وقتی حمایت شدید تماشاچی های مراکشی و مصری رو می دیدم و با فحش های رکیک حامیان پرسپولیس نسبت به پرچم فلسطین مقایسه می کردم، می گفتم شاید به خاطر این هست که اونها عرب هستند و ما عرب نیستیم. بالاخره مسئله فلسطین، همواره یکی از دغدغه های جهان عرب بوده. اما با دیدن این کلیپ که مرتبط با مسلمانان مالزیایی هست، اون فرضیه هم تضعیف شد! 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 بعضی اعضای عزیز کانال محبت داشتند و گفتند چرا دیر به دیر پست میذاری؟ 📽 نمی‌دونم این مطالبی که این آقا توی ویدئوی بالا میگه علمی هست یا نه ولی من مطمئن شدم کثیری از افرادی که من باهاشون سر و کار دارم عملا همینجور هستند، یعنی تمام تلاششون رو میکنن تا مطلبی که بهش باور دارند تغییری نکنه، حتی اگر صد در صد باطل و اشتباه باشه و حتی اگر ذره ذره و با استفاده از مسلمات خودشون براشون استدلال بیاری و اونها هم هیچ پاسخی نداشته باشند! 🔹 الان که فکر می کنم می گم شاید اصلی ترین دلیل بی اشتیاقی به بحث و استدلال همین باشه. حتی مدتی سعی کردم در فضاهای کوچک تر، استدلال و گفت و گو رو تجربه کنم ولی واقعا الان فکر می کنم بسیاری از آدم ها تصمیماتشون رو بر اساس تعصباتشون گرفتند و قرار هم نیست عوضش کنند و تلاش در این راستا هم جز اتلاف وقت و انرژی و انگیزه ثمر خاصی نخواهد داشت. 👈 ناگفته نماند که انصافا بعضی ها اینطور نیستند یا لااقل دایره خط قرمزهای تعصبشون به گستردگی بقیه نیست. و از همه مهم تر که ما ابرئ نفسی، این حرف ها به این معنا نیست که من از این اشکالات مصون هستم. ✅ مطلب آخر هم اینکه ما به حرمت اعضای عزیز کانال، کج‌دار و مریز، راه ارتباطی‌مان را ادامه خواهیم داد ان شاالله.... 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
📊 آخرین نظرسنجی از ساکنان نوار غزه اطلاعات جالبی دارد: 1⃣ ۷۲ درصد فلسطینی‌ها از عملیات طوفان الاقصی توسط نیروهای حماس در ۷ اکتبر حمایت می‌کنند. 2⃣ رضایت فلسطینی ها از عملکرد پس از جنگ بازیگرهای منطقه ای: ۱.انصارالله یمن، ۲.قطر، ۳.حزب‌الله لبنان ۴.ترکیه و ایران ⬅️ قطر به خاطر نقش دیپلماسی فعال در میانجیگری، محبوبیت زیادی کسب کرده است و ایران به خاطر عدم ورود نظامی بعد از جنگ و دیپلماسی ای که ثمری برای فلسطینیان نداشته جایگاه چندان مطلوبی ندارد. ⬅️ از عجائب این است که بین اهل غزه، عملکرد ترکیه، 10درصد محبوب تر از ایران بوده است! و بین اهالی کرانه باختری، عملکرد ایران بهتر از ترکیه. 3⃣ نمودار بالا سمت چپ تصویر، پاسخ به این سوال است که با توجه به آنچه تا کنون اتفاق افتاده، آیا تصمیم حماس برای آغاز حمله خود به اسرائیل در 7 اکتبر درست بوده یا نادرست؟ همانطور که مشاهده می کنید، اهالی کرانه باختری رضایت بسیار بالاتری نسبت به اهالی غزه دارند و حدود 40 درصد از اهل غزه نسبت به انجام عملیات 7 اکتبر رضایت ندارند، در حالی که تنها 12 درصد از اهالی کرانه باختری از انجام آن عملیات راضی نیستند. قاعدتا عمده دلیلش هم این است که سختی ها و فشارهایش برای اهالی غزه است نه دیگران. 4⃣ نکته جالب دیگر نظرسنجی، محبوبیت بسیار بالای یحیی سنوار و مقبولیت پایین محمود عباس است و این از مهم ترین ثمرات حمله 7 اکتبر است. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 این استدلال تمام نیست. شاید اینکه گزارشی از برخورد با بی‌حجابی در روایات نداریم به این جهت باشد که در آن زمان بی حجابی در حدی نبوده که به «مسئله» تبدیل شود. حاکم جامعه اسلامی اینطور صلاح دیده که وارد چالش آن نشود. اما در قرن اخیر که فرهنگ برهنگی پیشرفت چشمگیری داشته و گسترش آن میتواند جامعه را وارد فضای فحشاء و لابالی گری نماید، معلوم نیست صلاح جامعه مثل سابق باشد. 🔹 در واقع ما با دو نگاه اشتباه مواجهیم که ریشه هر دو به یک جا برمیگردد! چه افرادی که طرفدار برخورد فیزیکی کف جامعه تحت هر شرائطی هستند و به عواقب آن فکر نمی‌کنند و چه کسانی که طرفدار رها کردن مسئله به بهانه عدم گزارش تاریخی و سیره معصومین هستند. 👈 هر دو نگاه دچار نوعی جمود نواخباری‌گریانه هستند؛ هیچ کدام نمی‌توانند بفهمند حکومتداری دائر مدار فهم تخصصی تزاحمات شرعی، عناوین ثانویه و مصالح جامعه است. دسته اول بدون درک تفاوت ماهیت بی‌حجابی در یک برهه هزارساله و بدون فهم عناوین ثانوی که بر بی‌حجابی در این زمان عارض شده است، حکم به رها کردن مسئله می‌کنند و دسته دوم هم با بستن چشم بر نتیجه‌ی صددرصد معکوسِ برخورد فیزیکی تنش‌زا، کار را به جایی رساندند که به قول این بنده خدا «حجاب مهسا امینی آرزوی امروز حکومت باشد»😔 بی‌گمان اگر بعد از ماجراهای پارسال، تصمیمات مملکت به دست همین عده باقی می‌ماند، سالگرد مهسا باید منتظر فاجعه‌ای جدید میبودیم! ✅ حکومتداری در جامعه پیچیده و چندلایه قرن21 ، نه با فهم خطی و بسیط از ظواهر دین ممکن است و نه با جمود بر مشهورات اذهان متشرعین و تکیه بر تعصباتی که رنگ دین به خود زده اند. کشکول یک طلبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 در مورد این فرمایشات رهبری، لطفا در نظرسنجی زیر شرکت کنید: https://EitaaBot.ir/poll/ojksx?eitaafly 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 عادل رضایی مداح دانشگاهمون بود. این آخرین مداحیش مربوط به امروز صبح توی هست. پسر بامعرفت و جهادی و مخلصی بود. یک بار رفتم منزلشون، توی اتاقش پر از عکس‌های سیدحسن نصرالله و عماد مغنیه و رهبری بود. رحمت الله علیه... لطفا فاتحه ای بخوانید 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بخش هایی از مناجات عادل رضایی از شهدای حادثه تروریستی : همیشه به آقام گفتم، اگر هم شهید نشدم، یک مرگی رقم بزن که بفهمم نوکر تو بودم😢 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔹 حضرت آقا در سخنرانی اخیر فرمودند هر کس با انتخابات مخالفت کند، با اسلام مخالفت کرده. ⬅️ پرواضح است که«انتخابات» یعنی «انتخاب مسئولین توسط مردم» و لذا این مطلب یعنی «انتخاب مسئولین توسط مردم جزء اسلام است» و تا آنجایی که ما می‌فهمیم بالملازمه یعنی آهای آنهایی که فکر می کنید انتخابات و جمهوریت، نمایشی و فرمالیته و برای اسکات خصم و بهانه ندادن به دشمن است! بدانید که انتخاب مسئولین جزء اسلام و جمهوری اسلامی است.(باز بگویم که منطوق کلام چیز دیگریست،این مطلب ملازم آن است. مضافا که در جاهای دیگر به این لازمه تصریح کرده اند که در پستهای بعدی آورده میشود) 🔹 در سخنرانی دیگر فرمودند مردم حق انتخاب دارند. حتی در انتخاب رهبر [به واسطه نمایندگان خبرگان] حق دارند. 🔹همچنین جای دیگر فرمودند در دوران پهلوی، انتخابات نمایشی بود و همه می دانستند که انتخابات به معنای انتخاب مردم نیست.(یعنی درست است که رای گیری است ولی صدق نمی کند «انتخاب مردم») 👈 در مواضع متعدد فرموده اند یک پای مشروعیت حکومت، مردم هستند و بدون آنها حکومت مشروعیت ندارد. ✅ حالا العجب کل العجب! کسانی که خودشان مردم را هیچ کاره و نهایتا ابزار تحقق حکومت و صرفا مکلف به رای دادن می دانند، این جمله رهبری را چماق کرده اند بر سر کسانی که می گویند: آقا جان! انتخابات یعنی انتخاب مردم! باید صدق کند انتخاب مردم! باید رقابت باشد! باید احزاب و جریانات مختلف باشند نه تنها بخشی از یک جریان! جمله رهبری را چماق کرده اند بر سر اینها که پس شما طبق بیانات رهبری مخالف اسلام هستید!!! انصافا هر چه تعجب کنیم کم است!!! 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔰 بخش هایی از بیانات رهبری درباره مشروعیت بخشی مردم: ⬅️ مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است... ⬅️ در اسلام مردم‌ یک رکن‌ مشروعیّتند... ⬅️ مشروعیّت دادن به رأی مردم و بیعت مردم، این یک اصل اسلامی است ⬅️ در تفکّر دینى، اساس حاکمیّت دین و نفوذ دین و قدرت دین، تکیه‌ى به مردم است... اگر مردم حکومتى را نخواهند، این حکومت در واقع پایه‌ى مشروعیت‌ خودش را از دست داده است پ.ن: نقش مردم لااقل در دو مرتبه قابل تصور است: 1⃣ یکی اینکه حضور مردم تحقق بخش به حکومت باشد. در واقع معلوم است که حاکم حتی اگر نماینده مستقیم خدا هم باشد وقتی مردم پای کار نباشند نمی تواند حکومت تشکیل دهد. این یک حدی از نقش مردم است. ⬅️ این مطلب مشخص است و فکر نمیکنم مخالفی داشته باشد! خب معلوم است که وقتی مردم نباشند هیچ حاکمی حتی امام معصوم هم نمی تواند حکومت تشکیل دهد. 2⃣ اما مرتبه بالاتر که برخی قبول دارند و برخی قبول ندارند این است که اساسا خداوند مشروعیت تشکیل یک حکومت را به خواست مردم گره زده است. یعنی یک فقیه جامع الشرائط هم مادامی که مردم انتخابش نکنند، مادامی که مردم با او بیعت نکنند، از طرف خداوند حق حکومت ندارد و حکومتش مشروع نیست. یعنی علاوه بر سائر شرائط باید منتخب مردم هم باشد. ✅ نتیجه اینکه اگر کسی مثل حضرت آقا به این مرتبه دوم از جایگاه و نقش مردم تصریح کرد، معلوم است که مرتبه اول را هم قبول دارد و لذا اگر یک جایی علاوه بر مرتبه دوم، به مرتبه اول هم اشاره کند، هیچ تهافتی در کلامش نیست. این را برای این گفتم که حضرت آقا در یکی دو تا موضع، بعد از مرتبه دوم، به مرتبه اول هم اشاره کرده اند، در بعضی جاها هم فقط به مرتبه دوم اشاره کرده اند. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔰 انتخابات موجود و مبنای فقهی رهبر انقلاب 🔹 میدانید که در بحث ولایت فقیه، دو مبنا در مشروعیت حکومت فقیه وجود دارد: مبنای انتصاب و مبنای انتخاب ⬅️ به طور خلاصه بر اساس مبنای اول، فقیه در عصر غیبت از طرف شارع مقدس به نصب عام، منصوب شده است و بر مردم واجب است بیعت با او و تبعیت از او. حضور مردم در اینجا تحقق بخش حکومت است به این معنا که اگر مردم نیایند روشن است که حکومت تشکیل نمی‌شود و الا مردم هیچ نقشی در مشروعیت بخشی به فقیه ندارند. نهایتا رای گیری از مردم این حُسن را دارد که از بین فقهایی که حکومتشان مشروع است، فقیهی حاکم می‌شود که مقبولیت بالاتری دارد. در اینجا نقش انتخاب مردم در شورای نگهبان در همین حدی هست که مطرح شد. ⬅️ اما بر اساس مبنای مشروعیت مردمی، عنصر انتخاب، یک پای مشروعیت بخشی به حکومت فقیه است. یعنی شارع مقدس در عصر غیبت، هر فقیهی را صاحب ولایت در تشکیل حکومت نمی داند بلکه حکومتِ فقیهی را مشروع می‌داند که مردم انتخابش کرده باشند. حال این انتخاب یا در قالب رای گیری رایج خواهد بود یا در قالب بیعت اختیاری اکثریت مردم با یک فقیه یا هر قالبی که در آن «انتخاب مردم» صدق کند. خلاصه طبق این مبنا انتخاب مردم موضوعیت دارد، مشروعیت ساز و حیاتی است. در واقع مشروعیت حکومت به این انتخابات گره خورده است و خدای ناکرده اگر انتخاباتی نمایشی یا شبه انتصابات باشد و به شکلی نباشد که خروجی آن «انتخاب مردم» صدق کند، مشروعیت فقیه منتخب آنها زیر سوال است. 👈 در پست قبلی عرض کردیم که بیانات حضرت آقا ظاهر در همین مبنای دوم است و ایشان انتخاب مردم را مشروعیت بخش به حکومت می‌دانند. همانطور که مبنای آیت الله سیستانی و مرحوم آقای منتظری همین است. ✅ اکنون سوال خاضعانه ما خدمت فقهای عظام شورای نگهبان و فقهای قانون‌گذار در مجلس خبرگان این است که آیا با این رویّه‌ی اتخاذ شده در تایید صلاحیت ها(چه مصوباتی نظیر محدودیت سنی چه تطبیق های سخت گیرانه) که در موارد متعدد، تعداد نامزدهای تایید شده مساوی کرسی های لازم است یا نهایتا از حوزه ای دیگر یک نفر را می آورید که فقط شکل انتخابات به خود بگیرد، آیا به خروجی آن، احدی می‌گوید «منتخب مردم»؟! آیا با توجه به اهمیت موضوع، ولو که خودتان قائل به مبنای انتصاب باشید(البته بنده اطلاعی از نظر همه این فقها ندارم) ولی مراعاتاً لمبنای رهبر انقلاب و فقهای بزرگ و از باب اهمیت ویژه موضوع، نباید طرحی نو در اندازید؟! آیا سختگیری بیشتر و ایجاد محدودیت سنی که مصوبه جدیدتان است(و چه بسی همین مصوبه باعث این خروجی عجیب شده است)، روشی موافق احتیاط بوده یا خلاف احتیاط؟!! 🔹 از همه این مبانی فقهی بگذریم! برگزاری انتخابات فرمالیته و شبه انتصابات و در این قالب موهن که مستمسک تمسخر دیگران شده در شان انقلاب مردمی ما نیست، حالا هر طور صلاح می دانید.... 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
هدایت شده از اصول استاد شهیدی
وَ جَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ 📚 یس {۲۰} و مردى (با ایمان) از دورترین نقطه شهر با شتاب فرا رسید، گفت: اى قوم من! از فرستادگان (خدا) پیروى کنید!
🔰 مبنای مشروعیت مردمی، صریح و بی‌پرده 🔺 در این سخنرانی که مربوط به نمازجمعه سال 1362 است، حضرت آقا به صراحت به مبنای مشروعیت مردمی اشاره می کنند و مبنا را توضیح می‌دهند. 🔹 خلاصه متن بالا این است که در زمان معصومین ع، مشروعیت حاکم الاهی‌ است و ربطی به مردم ندارد و مردم صرفا ظرف تحقق حکومت هستند(یعنی اگر بودند حکومت محقق می‌شود مثل حکومت امیرالمؤمنین ع و اگر نبودند، محقق نمی‌شود مثل سایر معصومین ع) 👈 اما در زمان غیبت که حاکم معینی توسط خداوند تعیین نشده، دیگر چنین نیست. اینجا نقش مردم فراتر است. در این زمان حاکم دارای دو رکن است نه یک رکن؛ یکی واجدیت شرائطی که اسلام برای حاکم معین کرده و دیگری 🔹 کسی که همه شرائط را داشته باشد و مردم نپذیرندش، حاکم نیست و اگر دو نفر واجد شرائط باشند، آن کسی که مردم بخواهند حاکم است. ✅ این یعنی تصریح به مبنای مشروعیت مردمی در جایی که مقام بیان آن بوده... 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
در بین این همه تصریحاتی که از مواضع مختلف بیانات حضرت آقا آوردیم، یک جمله متفاوت هم ذیل همان خطبه نمازجمعه وجود دارد که آن را هم می آوریم: «اگر مردم رژیم اسلامی را نپذیرفتند، رژیم اسلامی از اعتبار نمی‌افتد» ابتدائاً ممکن است احساس تهافت بین تصریحات فوق و این جمله ذیل شود، اما دقت در جملات قبلی، به نظر تعارضی را باقی نمی‌گذارد. حضرت آقا مسئله تعیین حاکم را با همان تصریحات فوق تمام می کنند و سپس می‌خواهند به مرتبه ای بالاتر اشاره کنند و آن هم اساس پذیرش حاکمیت اسلامی توسط مردم است. می؟ خواهند بیان کنند که اینجا هم مردم نقش دارند لکن به شکل دیگری. به روند بیانات دقت کنید: [ابتدا همان مطالب صریح بالا را در مشروعیت بخشی مردم به شخص حاکم می گویند و ادامه می‌دهند:] می‌بینید مردم در تعیین حاکم اسلامی در سطوح طراز اوّل حاکمیت و ولایت در جامعه‌ی اسلامی دارای نقشند. [اینجا بحث قبلی که مربوط به تعیین شخص حاکم بود تمام می شود و یک بحث جدید مطرح می کنند و آن هم اصل پذیرش حکومت اسلامی است نه تعیین شخص حاکم:] و می‌توان گفت که مردم در اصلِ تعیین رژیم اسلامی هم دارای نقش هستند. البتّه این را به‌عنوان یک شرط حقیقی بیان نمیکنیم؛ یعنی اگر مردم رژیم اسلامی را نپذیرفتند، رژیم اسلامی از اعتبار نمیافتد، امّا قاعدتاً چون رژیم اسلامی به ایمان مردم متّکی است، مردم در آن هم دارای نقش هستند.
🔺 این موضع جماعتی از انقلابیون قم برای تحصن علیه آقای اکبرنژاد یا به قول خودشان «شیخ فتنه‌گر»👆 🔹 بعد از آن هم ایتا زحمت بستن کانال آقای اکبرنژاد را کشید و نهایتا هم جماعت انقلابی خوشحال شده و از ایتا تشکر کردند! ✅ توجه شما عزیزان را به این کلیپ از بیانات رهبری، که می‌فرمایند بارها گفته ام حرف زدن مخالف بنده نه جرم است نه مؤاخذه دارد جلب می‌کنم. همچنین این کلیپ که می‌فرمایند در فضای مجازی هم به من انتقاد کنند هیچ اشکالی ندارد. نهایتا هم به این جملات توجه کنید👇 « امروز در کشور ما آزادی فکر هست، آزادی بیان هست، آزادی انتخاب هست؛ هیچ‌کس به‌خاطر اینکه فکرش و نظرش مخالف نظرِ حکومت است، مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمیگیرد.... افراد متعدّد در رسانه‌های مختلف، افکارِ گوناگونِ ضدّ حکومت را -که عقیده‌شان است- ابراز میکنند و کسی هم با اینها کاری ندارد؛ بنا هم نیست که کسی متعرّض اینها بشود. آزادی بیان هم هست؛ میتوانند بگویند.» پ.ن: اصلا قصد حمایت از محتوای صحبت های آقای اکبرنژاد را ندارم(کما اینکه روشن است)، بلکه کلام ناظر به این رویه‌ی جاری بین بخشی از دستگاه‌ها و تفکر بخشی از انقلابیون است که اظهار مخالفت با سیاست‌های حکومت و شخص رهبری را عملی توهین آمیز، فتنه‌گرانه و جرم می‌دانند! لااقل بدانید که رهبری نظر دیگری دارند. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید