eitaa logo
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
1.7هزار دنبال‌کننده
498 عکس
91 ویدیو
129 فایل
مجموعه ی مجازی ،آموزشی و فرهنگی معارج ⭕ هدف: نشر معارف وعلوم دینی در سطوح مختلف و به ویژه احیای کتب سابقین میباشد. #عقلی #نقلی #طب ⁦🎗️⁩بدون #وابستگی ⁦⁦⁦🎗️ ⁦ 🔖ادمین: @Hekmat_hasan ⭕صفحه ما⭕: https://moarej.blog.ir/ ⭕حامی معارج ⭕👇👇 @Hami_mareg
مشاهده در ایتا
دانلود
این هم سخن جناب مجتهدی ره که از بزرگان علوم غریبه بودند لکن رمز راز موفقیت را چیز دیگر بیان میکنند . خدا کند ماهم دنبال نخود سیاه نباشیم. 🆔 @kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸ آوریل،‏ ۱۰.۴۲.mp3
24.47M
🔴بدایه الحکمه ❎بحث اصالت الوجود 🆔 @kellasetegadi
۸ آوریل،‏ ۱۱.۲۰.mp3
18.75M
🔴منطق منتظری مقدم جلد دوم ❎درس دهم 🆔 @kellasetegadi
۸ آوریل،‏ ۱۵.۵۹.mp3
27.28M
👤 🎧 📜اشراق_رابع وخامس_از_شاهد سوم 🗓1400/01/19_ آیدی کانال علم و معرفت👇👇 🆔 @kellasetegadi
۸ آوریل،‏ ۲۰.۲۹.mp3
28.82M
👤 🎧 📜قسمت_دوم_برهان_چهارم_زیادت وجود 🗓1400/01/19_ آیدی کانال علم و معرفت 👇👇👇 🆔 @kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹ آوریل،‏ ۱۰.۰۲.mp3
28.67M
🔴۹ ❎باب اضطرار الی الحجه 🔷اتمام حدیث سوم 🆔 @kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
#جلسات_شواهد 👤#حسنخواه 🎧#جلسه43 📜#شاهد_سوم_اشراق5 🗓1400/01/20_ #گیلان 🆔 @kellasetegadi
علم به مخلوقات اما اثبات علم به مخلوقات مخصوصاً قبل از پيدايش آنها و تبيين فلسفي آن به اين آساني نيست، و در اينجاست كه اقوال و آراي گوناگوني وجود دارد و مهم‌ترين آنها از اين قرار است: 1. قول پيروان مشائين مبني بر اينكه علم به مخلوقات به‌وسيله صورت‌هاي عقلي است كه از لوازم ذات الهي مي‌باشند. اين قول اشكالات قابل ملاحظه‌اي دارد، زيرا اگر اين صورت‌ها عين ذات الهي فرض شوند، لازمه‌اش وجود كثرت در ذات بسيط الهي است، و اگر خارج از ذات فرض شوند ـ چنانكه از تعبير «‌لوازم ذات‌» برمي‌آيدـ ناچار معلول و مخلوق خداي متعالي خواهند بود و لازمه‌اش اين است كه وجود الهي در مقام ذات و صرف‌نظر از اين صورت‌هاي علمي، علم به مخلوقاتش نداشته باشد و خود اين صورت‌ها را هم بدون علم آفريده باشد! افزون بر اين، علمي كه به‌واسطه صورت‌هاي عقلي حاصل مي‌شود، علمي حصولي خواهد بود و لازمه اثبات چنين علمي براي خداي متعالي، اثبات ذهن در ذات الهي است، در صورتي كه ذهن و علم حصولي، ويژه نفوس متعلق به ماده مي‌باشد؛ 2. قول اشراقيين مبني بر اينكه علم الهي به مخلوقات، عين وجود آنهاست و نسبت مخلوقات به ذات الهي، نظير نسبت صورت‌هاي ذهني به نفس است كه وجود آنها عين علم مي‌باشد. اين قول هر‌چند مستلزم نسبت دادن علم حصولي به خداي متعالي نيست، ولي در اشكال نفي كشف تفصيلي در مقام ذات، با قول قبلي شريك است؛ 3. قول صدرالمتألهين مبني بر اينكه علم به ذات عيني علم حضوري به مخلوقات است. مهم‌ترين اصل براي تبيين اين قول همان اصل تشكيك خاص در وجود مي‌باشد كه براساس آن، وجود معلول شعاع و جلوه‌اي از وجود علت به‌شمار مي‌رود و علت هستي‌بخش در ذات خود، داراي كمالات معلولاتش هست، پس حضور ذات براي خودش عين حضور آنها خواهد بود. اما وي معتقد است كه هيچ علمي مستقيماً به وجود مادي تعلق نمي‌گيرد و همان‌گونه كه تجرد، شرط وجود عالم است، شرط معلوم بالذات هم مي‌باشد. ولي چنان‌كه در درس چهل و نهم اشاره شد، غيبوبت اجزاء مكاني و زماني ماديات از يكديگر، منافاتي با حضور همه آنها نسبت به علت هستي‌بخش ندارد.(1) بنابراين خداي متعالي علم حضوري به همه مخلوقات اعم از مجرد و مادي دارد، علمي كه عين ذات مقدسش مي‌باشد. نكته‌اي را كه بايد در اينجا خاطرنشان كنيم اين است كه در ساحت قدس الهي، به هيچ وجه زمان و مكان راه ندارند و وجود مقدس الهي بر همه زمان‌ها و مكان‌ها احاطه دارد، و گذشته و حال و آينده نسبت به او يك‌سان است. بنابراين هم‌چنان‌كه تقدم وجود او را بر مخلوقات نمي‌توان از قبيل تقدم زماني دانست، همچنين تقدم علم او را بر وجود مخلوقات نمي‌توان تقدم زماني شمرد، بلكه منظور از تقدم علم او، تقدم سرمدي است، چنان‌كه وجود و علم ساير مجردات نسبت به جهان مادي، تقدم دهري دارد.(2) 📚اموزش فلسفه مصباح یزدی 🆔 @kellasetegadi
علم الهی اثبات آن به این نحو است که هر وجود و هر کمال وجودی که هست از طرف خداوند افاضه شده است. همچنین هر چه که او افاضه کرده است ابتدا آن را داشته است و الا نمی توانست آن را افاضه کند و علت آنها قرار گیرد. بنا بر این آنچه در تفاصیل خلقت است یعنی از عالم مجرد محض که عالم عقل است گرفته تا پائین ترین درجه با همه ی تفاصیل و جزئیات و تمامی حرکاتی که دارد و نظامی که دارد همه در ذات خداوند موجود هستند. البته به نحو وحدت و بساطت نه به نحو کثرت. بنا بر این وقتی خداوند به ذات خودش علم دارد به تمام آنچه در ذاتش هست یعنی به تفاصیل خلقت که علمش در ذاتش است علم دارد. بنا بر این خداوند وقتی چیزی را خلق می کند آن را آگاهانه خلق می کند نه اینکه اول خلق کند و بعد از خلقت کردن به آن علم پیدا کند. استاد 🆔 @kellasetegadi
باسلام . بحث کتاب :آموزش حکمت اشراق(از کتاب های مهم و مناسب اموزش حکمت اشراق و تقریبا خلاصه ارا شیخ شهاب الدین سهر وردی و پیش نیاز حکمت متعالیه ) اثر . ویژه ماه مبارک رمضان همه روزه بر گزار میشود . 🖥درس به صورت انلاین خواهد بود . 📝 برای ثبت نام پیام بدهید: 🆔 @Hekmat_hasan آیدی کانال علم و معرفت👇👇👇 🆔 @kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام طبق برنامه ریزی های انجام شده درس حکمت الاشراق از اول ماه مبارک رمضان ان شا الله یک ساعت قبل از برگزار خواهد شد . که البته این منوط بر اطلاع مجدد از اعضای ثبت نام نموده است و اعلام امادگی ایشان است . ♨️ کلاس بصورت انلاین برگزار خواهد شد. با آیدی زیر در ارتباط باشید👇👇 🆔 @Hekmat_hasan کانال علم و معرفت در پیام رسان ایتا👇👇 🆔 @kellasetegadi