۳۰ نوامبر، ۱۰.۱۸.mp3
26.13M
#جلسات_نهایه_الحكمة
🎧 #جلسه۲۹
👤#استاد_حسن خواه
📗 پایان مرحله سوم
اشکالات وجود ذهنی
🗓۱۴۰۱/۰۹/۰۹ _#گیلان
هدایت شده از طبیعیات وطب قانون ،قانونچه واشارات(معارج)
۱ دسامبر، ۱۸.۴۵.mp3
25.05M
هدایت شده از طبیعیات وطب قانون ،قانونچه واشارات(معارج)
۱ دسامبر، ۱۹.۱۹.mp3
10.87M
📗#جلسات_قانون_بوعلی
🎧#جلسه ۳۸_ #استاد حسن خواه
📜#تعلیم پنجم جمله اول، فصل شش
#طب_سنتی
🗓گیلان
#مجموعه معارج
🆔 @kellasetegadi
۴ دسامبر، ۱۷.۵۹.mp3
34.7M
#جلسات_شواهد_الربوبیه
🎧#جلسه ۱۴۷_ #استاد حسن خواه
📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق پنجم
#خلاصه
تعداد ملائکه عقلیه
تعداد مجردات به تعداد متحرکات است در نگاه مشهور ۵۴ اقلا
و نگاه ادق : والله یعلم
۵ دسامبر، ۱۶.۵۳.mp3
23.9M
📗جلسات_منظومه
🎧#جلسه ۱۰۵_#استاد حسن خواه
📗#فریده سوم / مباحث سبق ولحوق
سبق دهری فکی است یعنی سابق با لاحق جمع نمی شود .
اما در بقیه سابق و لاحق جمع می شود در وجود .لا اقل آبی را از اجتماع نیست مثل علت ناقصه .
سبق انفکاکی :
۱_ سبق زمانی در سلسله عرضی : مثل حضرت ادم بر حضرت ابراهیم (علیها السلام)
۲_ سبق دهری در سلسله طولی عالم طبیعت در وعاء دهر نیست به وجود مادی در ان جا نیست . واین دو عالم است ودو مرتبه . وجود عالم دهر راسم عدم عالم ماده است در ظرف دهر ! وهم اکنون هم ان جا نیست .ودر مرتبه خود موجود است .
۳_ دهر عالم افعال اله که این فعل مجرد است می باشد. و عالم سرمد عالم اله وربوبی است . ودر در عالم سرمد به وجود دهری ندارد لذا حادث به حدوث سرمدی است . و سرمد سابق است دهر را
.
در سبق دهری وسر مردی می توانید اجتماع در وجود را داشته باشید بخلاف زمان در سبق دهری سبق دیگری هم داریم که سبق بالعلیه وبایک لحاظ سبق بالعلیه و بایک لحاظ بالعلیه .
اشکال :
فرق سبق علی وباسبق سرمدی و ... فرق دارد . برخی میگویند سبق سرمدی و دهری از اقسام سبق علی است .
که جوابش باید ذکر شود . در اینده (اشکال محقق لاهیجی)
خلاصه جواب: تقدم در تقدم علی به اعتبار عقل است اما در سرمدی ودهری تقدم به متن واقع و مرتبه است .
نکته : وهرجا تقدم دهری باشد تقدم علی هم هست و تساوی دارند .
🗓۱۴۰۱/۱۰/۱۴_ #گیلان
بطلان #حدوث_فیض
ایت الله جوادی املی (حفظه الله)
حدوث فیضِ مجهول تصوری است .نه تصدیقی ! وانقطاع فیض فرض نمی شود چرا که (کل منه قدیم ).
مرحوم علامه سمنانی(ره) صاحب حکمت بوعلی در زمان اقای بروجردی(ره) به قم امدند و دیداری با طلاب داشتند.
وقائل به انقطاع فیض بودند و اصالت الماهوی می اندیشیدند و هم چنین که فکر شان بر طبق اهل کلام بود .
ایشان در ان مجلس برای تصویر انقطاع فیض می فرمودند (یعنی زمانی نبود وبود شد):
یک مشت دانه تسبیح دست من است و مصلحت نمی دانم اینجا بریزم .
فیض دست باری است ومصلحت نمی داند . واین معلوم میشود خوب تصور نکرده است .
اشکال : این جا وان جا ومصلحت وقبل وبعد هم جز عالم است چطور میشود گفت واجب بود وفیض نبود عدم محض نه وسط است ونه طرف !
شواهد روایی:
توحیدصدوق : لم یزل خدا فیاض بود
این که در نهج هم هست : لازال سیدی بالجود معروفا .
#سمعیات
#حدوث_عالم
شواهدآهنگزنگ.mp3
37.5M
#جلسات_شواهد_الربوبیه
🎧#جلسه ۱۴۸_ #استاد حسن خواه
📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق پنجم وششم
#خلاصه
تعداد ملائکه عقلیه
و وهمیات جهال اولی و ثانیه ...
تفصیل بحث اشراق ششم در جلسه اتی
۸ دسامبر، ۱۸.۰۴.mp3
21.81M
🌱🌱🌱🌱🌱
⚡️⚡️جلسه17
⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه
👤 استاد حسن خواه
📆 ۱۷ اذر
وَ اَشْهَدُ اَنَّ اَبیمُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اِخْتارَهُ قَبْلَ اَنْ اَرْسَلَهُ، وَ سَمَّاهُ قَبْلَ اَنْ اِجْتَباهُ، وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ اَنْ اِبْتَعَثَهُ، اِذ الْخَلائِقُ بِالْغَیْبِ مَکْنُونَةٌ، وَ بِسَتْرِ الْاَهاویلِ مَصُونَةٌ، وَ بِنِهایَةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ، عِلْماً مِنَ اللَّهِ تَعالی بِمائِلِ الْاُمُورِ، وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ، وَ مَعْرِفَةً بِمَواقِعِ الْاُمُورِ
🌱🌱🌱🌱
۸ دسامبر، ۱۸.۴۱.mp3
23.13M
#جلسات_شواهد_الربوبیه
🎧#جلسه ۱۴۹_ #استاد حسن خواه
📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق ششم
#خلاصه
و وهمیات جهال اولی و ثانیه ...
تفصیل بحث اشراق ششم در جلسه
۸ دسامبر، ۱۰.۳۳.mp3
28.38M
#جلسات_نهایه_الحكمة
🎧 #جلسه۱
👤#استاد_حسن خواه
📗 مرحله هفتم / فصل اول
🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۱۷_ #گیلان
(درس ویژه پنج شنبه ها ساعت۱۱)
۸ دسامبر، ۸.۳۹.mp3
25.38M
📗#جلسات_قانون_بوعلی
🎧#جلسه ۳۹
👤 #استاد حسن خواه
📜#تعلیم پنجم جمله اول، فصل هفتم
#طب_سنتی
🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۱۷_ #گیلان
#مجموعه معارج
🆔 @kellasetegadi
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة(ص)
به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری مادر سادات حضرت فاطمه زهرا (س) درس نهایه ومنظومه روز شنبه مورخ 1401/9/19 تعطیل می باشد.
انشاءالله ادامه مباحث از روز یکشنبه آغاز خواهد شد.
💠@kellasetegadi
۱۰ دسامبر، ۱۱.۰۲.mp3
39.83M
🌱🌱🌱🌱🌱
⚡️⚡️جلسه18
⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه
👤 استاد حسن خواه
📆 ۱۸ اذر
اِبْتَعَثَهُ اللَّهُ اِتْماماً لِاَمْرِهِ، وَ عَزیمَةً عَلى اِمْضاءِ حُکْمِهِ، وَ اِنْفاذاً لِمَقادیرِ رَحْمَتِهِ، فَرَأَى الْاُمَمَ فِرَقاً فی اَدْیانِها، عُکَّفاً عَلی نیرانِها، عابِدَةً لِاَوْثانِها، مُنْکِرَةً لِلَّهِ مَعَ عِرْفانِها.
فَاَنارَ اللَّهُ بِاَبیمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و الِهِ ظُلَمَها، وَ کَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَها، وَ جَلى عَنِ الْاَبْصارِ غُمَمَها، وَ قامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدایَةِ، فَاَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغِوایَةِ، وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعِمایَةِ، وَ هَداهُمْ اِلَى الدّینِ الْقَویمِ، وَ دَعاهُمْ اِلَى الطَّریقِ الْمُسْتَقیمِ.
🌱🌱🌱🌱
باسلام
راجع به محاربه واحکام مربوط با ان مقداری توضیح بفرمایید؟!
#پاسخ
باسمه تعالی
قال الله تعالى « إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ
محاربه انچنان که فقهای عظام (قدس الله اسرارهم) فرموده اند چنانچه شیخ در خلاف می فرماید :
المحارب الذي ذكره الله تعالى في آية المحاربة هم قطّاع الطريق الذين يشهرون السلاح، و يخيفون السبيل. و به قال ابن عباس و جماعة الفقهاء.
وظاهرا این تعریف متخذ از ادله است و فقهای دیگر تعرفی مشابه دارند .
چنانچه فقیه بزرگ ابن ادریس حلی در سرائرمی فرماید :
(ولا خلاف بين الفقهاء ان المراد بهذه الآية قطاع الطريق ، وعندنا كل من شهر السلاح لإخافة النّاس في برّ كان ، أو في بحر ، في العمران والأمصار ، أو في البراري والصحاري ، وعلى كل حال)
گرچه برخی از اساتید و متاخرین در تعریف محارب نقطه نظراتی داشته که طبعا متفق علیه نیست .
واما در باره حکم مسئله که متخذ از ایه است وظاهر ایه علی سبیل تخییر است لکن طبعا ممکن است برداشت مجتهدمتفاوت باشد چنانچه از ظاهر کلمات شیخ درخلاف،مبسوط و برخی از اساتید ما مستفاد است .وشاید انسب هم باشد، لکن ظاهرا ان تبرعی است والبته روایات هم متفق نیستند و اهمیت مسئله دماء احتیاط را احوط می نمایاند . لذا دز تحریر می خوانیم : الأقوی فی الحدّ تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع مخالفاً و النفی و لایبعد أن یکون الأولی له أن یلاحظ الجنایة و یختار ما یناسبها، فلو قتل اختار القتل أو الصلب، ولو أخذ المال اختار القطع، ولو شهر السیف وأخاف فقط اختار النفی. و قد اضطربت کلمات الفقهاء و الروایات و الأولی ما ذکرنا( تخییر بدون تناسب اصل فتواست) .
اما با این حال بسیاری از فقها مثل ابن ادریس حلی(ره) میفرماید :
فإذا ثبت ذلك(محاربه ) فالإمام مخيّر فيه بين أربعة أشياء ، كما قال تعالى ، بين ان يقطع يده ورجله من خلاف ، أو يقتل ، أو يصلّب ، أو ينفي ،
هذا بنفس شهرة السّلاح واخافة النّاس.
همان طور که مستفاد است این حکم به نفس اشاعه سلاح و ایجاد رعب است وحاکم مخیر بین امور می باشد .
تنبیه : ایجاد رعب هم شانی است نه ناظر به مقصود !
#نکته_پایانی:
بحث از جزئیات ومصادیق خارج از طور فقاهت است وحاکم مبسوط الید ان را تطبیق خواهد نمود
والسلام علیکم
حسن خواه