eitaa logo
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
1.7هزار دنبال‌کننده
499 عکس
91 ویدیو
129 فایل
مجموعه ی مجازی ،آموزشی و فرهنگی معارج ⭕ هدف: نشر معارف وعلوم دینی در سطوح مختلف و به ویژه احیای کتب سابقین میباشد. #عقلی #نقلی #طب ⁦🎗️⁩بدون #وابستگی ⁦⁦⁦🎗️ ⁦ 🔖ادمین: @Hekmat_hasan ⭕صفحه ما⭕: https://moarej.blog.ir/ ⭕حامی معارج ⭕👇👇 @Hami_mareg
مشاهده در ایتا
دانلود
۴ دسامبر،‏ ۱۷.۵۹.mp3
34.7M
🎧 ۱۴۷_ حسن خواه 📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق پنجم تعداد ملائکه عقلیه تعداد مجردات به تعداد متحرکات است در نگاه مشهور ۵۴ اقلا و نگاه ادق : والله یعلم
۵ دسامبر،‏ ۱۶.۵۳.mp3
23.9M
📗جلسات_منظومه 🎧 ۱۰۵_ حسن خواه 📗 سوم / مباحث سبق ولحوق سبق دهری فکی است یعنی سابق با لاحق جمع نمی شود . اما در بقیه سابق و لاحق جمع می شود در وجود .لا اقل آبی را از اجتماع نیست مثل علت ناقصه . سبق انفکاکی : ۱_ سبق زمانی در سلسله عرضی : مثل حضرت ادم بر حضرت ابراهیم (علیها السلام) ۲_ سبق دهری در سلسله طولی عالم طبیعت در وعاء دهر نیست به وجود مادی در ان جا نیست . واین دو عالم است ودو مرتبه . وجود عالم دهر راسم عدم عالم ماده است در ظرف دهر ! وهم اکنون هم ان جا نیست .ودر مرتبه خود موجود است . ۳_ دهر عالم افعال اله که این فعل مجرد است می باشد. و عالم سرمد عالم اله وربوبی است . ودر در عالم سرمد به وجود دهری ندارد لذا حادث به حدوث سرمدی است . و سرمد سابق است دهر را . در سبق دهری وسر مردی می توانید اجتماع در وجود را داشته باشید بخلاف زمان در سبق دهری سبق دیگری هم داریم که سبق بالعلیه وبایک لحاظ سبق بالعلیه و بایک لحاظ بالعلیه . اشکال : فرق سبق علی وباسبق سرمدی و ... فرق دارد . برخی میگویند سبق سرمدی و دهری از اقسام سبق علی است . که جوابش باید ذکر شود . در اینده (اشکال محقق لاهیجی) خلاصه جواب: تقدم در تقدم علی به اعتبار عقل است اما در سرمدی ودهری تقدم به متن واقع و مرتبه است . نکته : وهرجا تقدم دهری باشد تقدم علی هم هست و تساوی دارند . 🗓۱۴۰۱/۱۰/۱۴_
بطلان ایت الله جوادی املی (حفظه الله) حدوث فیضِ مجهول تصوری است .نه تصدیقی ! وانقطاع فیض فرض نمی شود چرا که (کل منه قدیم ). مرحوم علامه سمنانی(ره) صاحب حکمت بوعلی در زمان اقای بروجردی(ره) به قم امدند و دیداری با طلاب داشتند. وقائل به انقطاع فیض بودند و اصالت الماهوی می اندیشیدند و هم چنین که فکر شان بر طبق اهل کلام بود . ایشان در ان مجلس برای تصویر انقطاع فیض می فرمودند (یعنی زمانی نبود وبود شد): یک مشت دانه تسبیح دست من است و مصلحت نمی دانم اینجا بریزم . فیض دست باری است ومصلحت نمی داند . واین معلوم میشود خوب تصور نکرده است . اشکال : این جا وان جا ومصلحت وقبل وبعد هم جز عالم است چطور میشود گفت واجب بود وفیض نبود عدم محض نه وسط است ونه طرف ! شواهد روایی: توحیدصدوق : لم یزل خدا فیاض بود این که در نهج هم هست : لازال سیدی بالجود معروفا .
شواهدآهنگزنگ.mp3
37.5M
🎧 ۱۴۸_ حسن خواه 📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق پنجم وششم تعداد ملائکه عقلیه و وهمیات جهال اولی و ثانیه ... تفصیل بحث اشراق ششم در جلسه اتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸ دسامبر،‏ ۱۸.۰۴.mp3
21.81M
🌱🌱🌱🌱🌱 ⚡️⚡️جلسه17 ⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه 👤 استاد حسن خواه 📆 ۱۷ اذر وَ اَشْهَدُ اَنَّ اَبی‏مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اِخْتارَهُ قَبْلَ اَنْ اَرْسَلَهُ، وَ سَمَّاهُ قَبْلَ اَنْ اِجْتَباهُ، وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ اَنْ اِبْتَعَثَهُ، اِذ الْخَلائِقُ بِالْغَیْبِ مَکْنُونَةٌ، وَ بِسَتْرِ الْاَهاویلِ مَصُونَةٌ، وَ بِنِهایَةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ، عِلْماً مِنَ اللَّهِ تَعالی بِمائِلِ الْاُمُورِ، وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ، وَ مَعْرِفَةً بِمَواقِعِ الْاُمُورِ 🌱🌱🌱🌱
۸ دسامبر،‏ ۱۸.۴۱.mp3
23.13M
🎧 ۱۴۹_ حسن خواه 📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق ششم و وهمیات جهال اولی و ثانیه ... تفصیل بحث اشراق ششم در جلسه
۸ دسامبر،‏ ۱۰.۳۳.mp3
28.38M
🎧 👤 خواه 📗 مرحله هفتم / فصل اول 🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۱۷_ (درس ویژه پنج شنبه ها ساعت۱۱)
۸ دسامبر،‏ ۸.۳۹.mp3
25.38M
📗 🎧 ۳۹ 👤 حسن خواه 📜 پنجم جمله اول، فصل هفتم 🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۱۷_ معارج 🆔 @kellasetegadi
۸ دسامبر،‏ ۸.۰۱.mp3
22.29M
📚 📍 ۵۳ خواه 📜مقاله پنجم فصل دوم سنتی حمام / دلک / ریاضت
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة(ص) به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری مادر سادات حضرت فاطمه زهرا (س) درس نهایه ومنظومه روز شنبه مورخ 1401/9/19 تعطیل می باشد. انشاءالله ادامه مباحث از روز یکشنبه آغاز خواهد شد. 💠@kellasetegadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰ دسامبر،‏ ۱۱.۰۲.mp3
39.83M
🌱🌱🌱🌱🌱 ⚡️⚡️جلسه18 ⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه 👤 استاد حسن خواه 📆 ۱۸ اذر اِبْتَعَثَهُ اللَّهُ اِتْماماً لِاَمْرِهِ، وَ عَزیمَةً عَلى اِمْضاءِ حُکْمِهِ، وَ اِنْفاذاً لِمَقادیرِ رَحْمَتِهِ، فَرَأَى الْاُمَمَ فِرَقاً فی اَدْیانِها، عُکَّفاً عَلی نیرانِها، عابِدَةً لِاَوْثانِها، مُنْکِرَةً لِلَّهِ مَعَ عِرْفانِها. فَاَنارَ اللَّهُ بِاَبی‏مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و الِهِ ظُلَمَها، وَ کَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَها، وَ جَلى عَنِ الْاَبْصارِ غُمَمَها، وَ قامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدایَةِ، فَاَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغِوایَةِ، وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعِمایَةِ، وَ هَداهُمْ اِلَى الدّینِ الْقَویمِ، وَ دَعاهُمْ اِلَى الطَّریقِ الْمُسْتَقیمِ. 🌱🌱🌱🌱
باسلام راجع به محاربه واحکام مربوط با ان مقداری توضیح بفرمایید؟! باسمه تعالی قال الله تعالى « إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ محاربه انچنان که فقهای عظام (قدس الله اسرارهم) فرموده اند چنانچه شیخ در خلاف می فرماید : المحارب الذي ذكره الله تعالى في آية المحاربة  هم قطّاع الطريق الذين يشهرون السلاح، و يخيفون السبيل. و به قال ابن عباس و جماعة الفقهاء. وظاهرا این تعریف متخذ از ادله است و فقهای دیگر تعرفی مشابه دارند . چنانچه فقیه بزرگ ابن ادریس حلی در سرائرمی فرماید : (ولا خلاف بين الفقهاء ان المراد بهذه الآية قطاع الطريق ، وعندنا كل من شهر السلاح لإخافة النّاس في برّ كان ، أو في بحر ، في العمران والأمصار ، أو في البراري والصحاري ، وعلى كل حال) گرچه برخی از اساتید و متاخرین در تعریف محارب نقطه نظراتی داشته که طبعا متفق علیه نیست ‌. واما در باره حکم مسئله که متخذ از ایه است وظاهر ایه علی سبیل تخییر است لکن طبعا ممکن است برداشت مجتهدمتفاوت باشد چنانچه از ظاهر کلمات شیخ درخلاف،مبسوط و برخی از اساتید ما مستفاد است .وشاید انسب هم باشد، لکن ظاهرا ان تبرعی است والبته روایات هم متفق نیستند و اهمیت مسئله دماء احتیاط را احوط می نمایاند . لذا دز تحریر می خوانیم : الأقوی فی الحدّ تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع ‌‎ ‌‏مخالفاً و النفی و لایبعد أن یکون الأولی له أن یلاحظ الجنایة و یختار ما ‌‏یناسبها، فلو قتل اختار القتل أو الصلب، ولو أخذ المال اختار القطع، ولو شهر ‌‎ ‌‏السیف وأخاف فقط اختار النفی. و قد اضطربت کلمات الفقهاء و الروایات و الأولی ما ذکرنا( تخییر بدون تناسب اصل فتواست) . اما با این حال بسیاری از فقها مثل ابن ادریس حلی(ره) میفرماید : فإذا ثبت ذلك(محاربه ) فالإمام مخيّر فيه بين أربعة أشياء ، كما قال تعالى ، بين ان يقطع يده ورجله من خلاف ، أو يقتل ، أو يصلّب ، أو ينفي ، هذا بنفس شهرة السّلاح واخافة النّاس. همان طور که مستفاد است این حکم به نفس اشاعه سلاح و ایجاد رعب است وحاکم مخیر بین امور می باشد . تنبیه : ایجاد رعب هم شانی است نه ناظر به مقصود ! : بحث از جزئیات ومصادیق خارج از طور فقاهت است وحاکم مبسوط الید ان را تطبیق خواهد نمود والسلام علیکم حسن خواه
۱۱ دسامبر،‏ ۱۲.۱۶.mp3
15.24M
⚡️⚡️جلسه۱۹ ⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه 👤 استاد حسن خواه 📆 ۲۰ اذر ثُمَّ قَبَضَهُ اللَّهُ اِلَیْهِ قَبْضَ رَأْفَةٍ وَ اخْتِیارٍ، وَ رَغْبَةٍ وَ ایثارٍ، فَمُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و الِهِ مِنْ تَعَبِ هذِهِ الدَّارِ فی راحَةٍ، قَدْ حُفَّ بِالْمَلائِکَةِ الْاَبْرارِ وَ رِضْوانِ الرَّبِّ الْغَفَّارِ، وَ مُجاوَرَةِ الْمَلِکِ الْجَبَّارِ، صَلَّى اللَّهُ عَلی أَبی نَبِیِّهِ وَ اَمینِهِ وَ خِیَرَتِهِ مِنَ الْخَلْقِ وَ صَفِیِّهِ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ.
۱۱ دسامبر،‏ ۱۳.۰۳.mp3
19.71M
📗اصول کافی 📗کتاب الحجه 📗باب بَابُ مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ وَ الرَّدِّ إِلَيْه‏ ۸ _۴۳
۱۱ دسامبر،‏ ۱۶.۰۰.mp3
30.27M
🎧 ۱۵۰_ حسن خواه 📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق ششم اتمام و وهمیات جهال اولی و ثانیه ... تفصیل بحث اشراق ششم در جلسه
باسمه تعالی برخی از جرم ها مثل افسادِ فی الارض و محاربه ولو صاحبان دم ویا جرح ویا مظلومین ببخشند، اما قانون الهی ان هارا رها نمی کند . و‌حق الله باید انجام شود. ولکم فی القصاص حیاة یا اولی الباب ! بهتر است این دکترهای قلابی حقوق! تا وقتی که نشده اند دور اظهار نظر راجع به احکام دینی را خط بکشند ( لا تقف ما لیس لک به علم ) . اون بیچاره ای که در هنگام بیان حکم الله از سخن میگوید: وای بحال او !!!. وقتی فقه اصغر بدون پشتوانه فقه اکبر تدریس شود ان هم دست پا شکسته وبا ترم و واحد از این بهتر نخواهد بود . انکه جهانبینی غلط دارد و جمع مکسر کرده بین حقوق ،مبانی عملیه و مبانی جهانبینی سرانجام این طعام هضم نشده را قی خواهد کرد چه حوزوی باشد وچه دانشگاهی مگر حد خود را بشناسد ودر حد مُطَبِق باقی بماند!
راجع به سند حدیث کساء لطفا توضیح دهید ؟! باسمه تعالی واقعه کساء و نزول ایه تطهیر درمیان فریقین قطعی است . واقلا متواتر معنوی است . ابن تیمیه : اما حديث الكساء فهو صحيح (منهاج السنة، ج3، ص4؛ ج4، ص20). آلوسي نيز گفته است: و أخبار إدخاله صلي الله عليه و آله و سلم علياً و فاطمة و ابنيهما رضي الله عنهم تحت الكساء، و قوله عليه الصلاة و السلام: اللّهمّ! هؤُلاء أهل بيتي و دعائه لهم و عدم إدخال اُم سلمة أكثر مِن أن تحصي (روح المعاني، مج12، ج22، ص21). مجلسي اول(ره)، مرحوم سيد هاشم بحراني در كتاب غاية المرام، ص287ـ292 چهل و يك حديث از طرق عامه (اهل سنت) و سي و چهار حديث از طرق خاصه (شيعه) در تأييد اينكه آيه تطهير درباره خمسه طيّبه نازل شده، نقل كرده است. لکن خصوصِ حدیثِ مشهور، به حدیث کساء از جهت سندی برایمان ثابت نیست واین بیان حتی مخالف با مشهورات نیست چرا که شیخ عباس(ره) هم این حدیث را در مفاتیح ذکر نکرده است . گرچه شهرت متاخرین هم حجت نخواهد بود اما می توان ازباب تسامح ادله و محتوای مناسب ان را رجاء به قصد ثواب قرائت نمود الله عالم حسن خواه
۱۲ دسامبر،‏ ۱۶.۰۹.mp3
24.74M
📗جلسات_منظومه 🎧 ۱۰۶_ حسن خواه 📗 سوم / مباحث سبق ولحوق مافیه التقدم یعنی ملاک تقدم وتاخر ۱_ در سبق زمانی: ملاک خود زمان است ۲_ در سبق رتبی: ملاک انتساب سلسله به صدر طبعی ویا حسی است ۳_ در سبق طبعی (علت ناقصه ) :ملاک وجود است ۴_ در سبق عِلیّ (علت تامه بر معلوم ): ملاک وجوب است و معلوم وجوب بالغیر را از علت میگیرد چ علت اقوی است ۵_ در سبق بالماهیه : ملاک تقرر ذهنی است ۶_ در سبق بالشرف : ملاک در همان فضیلت و مزیت است ۷_ در سبق بالحقیقه : ملاک همان انتساب وجود ولو مجازا است ۸_ درسبق سرمدی ودهری : ملاک همان متن واقع وحاق خارجیت مرتبه است .
۱۳ دسامبر،‏ ۱۰.۵۶.mp3
17.75M
🎧 (دوره از ابتدا مرحله رابع تا سر بحث ) 👤 خواه 📗 مرحله چهارم، فصل اول 🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۲۲_