۱۱ دسامبر، ۱۶.۰۰.mp3
30.27M
#جلسات_شواهد_الربوبیه
🎧#جلسه ۱۵۰_ #استاد حسن خواه
📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق ششم اتمام
#خلاصه
و وهمیات جهال اولی و ثانیه ...
تفصیل بحث اشراق ششم در جلسه
باسمه تعالی
برخی از جرم ها مثل افسادِ فی الارض و محاربه ولو صاحبان دم ویا جرح ویا مظلومین ببخشند، اما قانون الهی ان هارا رها نمی کند . وحق الله باید انجام شود.
ولکم فی القصاص حیاة یا اولی الباب !
بهتر است این دکترهای قلابی حقوق! تا وقتی که #مجتهد نشده اند دور اظهار نظر راجع به احکام دینی را خط بکشند ( لا تقف ما لیس لک به علم ) .
اون بیچاره ای که در هنگام بیان حکم الله از #کانت سخن میگوید: وای بحال او !!!. وقتی فقه اصغر بدون پشتوانه فقه اکبر تدریس شود ان هم دست پا شکسته وبا ترم و واحد از این بهتر نخواهد بود . انکه جهانبینی غلط دارد و جمع مکسر کرده بین حقوق ،مبانی عملیه و مبانی جهانبینی سرانجام این طعام هضم نشده را قی خواهد کرد چه حوزوی باشد وچه دانشگاهی مگر حد خود را بشناسد ودر حد مُطَبِق باقی بماند!
#سوال
راجع به سند حدیث کساء لطفا توضیح دهید ؟!
#جواب
باسمه تعالی
واقعه کساء و نزول ایه تطهیر درمیان فریقین قطعی است . واقلا متواتر معنوی است .
ابن تیمیه :
اما حديث الكساء فهو صحيح (منهاج السنة، ج3، ص4؛ ج4، ص20).
آلوسي نيز گفته است: و أخبار إدخاله صلي الله عليه و آله و سلم علياً و فاطمة و ابنيهما رضي الله عنهم تحت الكساء، و قوله عليه الصلاة و السلام: اللّهمّ! هؤُلاء أهل بيتي و دعائه لهم و عدم إدخال اُم سلمة أكثر مِن أن تحصي (روح المعاني، مج12، ج22، ص21).
مجلسي اول(ره)، مرحوم سيد هاشم بحراني در كتاب غاية المرام، ص287ـ292 چهل و يك حديث از طرق عامه (اهل سنت) و سي و چهار حديث از طرق خاصه (شيعه) در تأييد اينكه آيه تطهير درباره خمسه طيّبه نازل شده، نقل كرده است.
لکن خصوصِ حدیثِ مشهور، به حدیث کساء از جهت سندی برایمان ثابت نیست واین بیان حتی مخالف با مشهورات نیست چرا که شیخ عباس(ره) هم این حدیث را در مفاتیح ذکر نکرده است . گرچه شهرت متاخرین هم حجت نخواهد بود اما می توان ازباب تسامح ادله و محتوای مناسب ان را رجاء به قصد ثواب قرائت نمود الله عالم
حسن خواه
۱۲ دسامبر، ۱۶.۰۹.mp3
24.74M
📗جلسات_منظومه
🎧#جلسه ۱۰۶_#استاد حسن خواه
📗#فریده سوم / مباحث سبق ولحوق
مافیه التقدم
یعنی ملاک تقدم وتاخر
۱_ در سبق زمانی: ملاک خود زمان است
۲_ در سبق رتبی: ملاک انتساب سلسله به صدر طبعی ویا حسی است
۳_ در سبق طبعی (علت ناقصه ) :ملاک وجود است
۴_ در سبق عِلیّ (علت تامه بر معلوم ): ملاک وجوب است و معلوم وجوب بالغیر را از علت میگیرد چ علت اقوی است
۵_ در سبق بالماهیه : ملاک تقرر ذهنی است
۶_ در سبق بالشرف : ملاک در همان فضیلت و مزیت است
۷_ در سبق بالحقیقه : ملاک همان انتساب وجود ولو مجازا است
۸_ درسبق سرمدی ودهری : ملاک همان متن واقع وحاق خارجیت مرتبه است .
۱۳ دسامبر، ۱۰.۵۶.mp3
17.75M
#جلسات_نهایه_الحكمة
🎧 #جلسه۳۴(دوره از ابتدا مرحله رابع تا سر بحث )
👤#استاد_حسن خواه
📗 مرحله چهارم، فصل اول
🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۲۲_ #گیلان
۱۳ دسامبر، ۱۶.۰۳.mp3
37.04M
#جلسات_شواهد_الربوبیه
🎧#جلسه ۱۵۱_ #استاد حسن خواه
📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق ۷
#خلاصه
محبت حق تعالی به بندگان
۱_ حق تعالی مبتهج به ذات خود است .
۲_ حق تعالی به مادون خود شوق ندارد
۳_ حق تعالی به مادون خود رحمت و محبت دارد بما انه منسوب الیه .
۴_ اشیا تمام هویت شان منسوب به اله است .
۱۴ دسامبر، ۹.۱۹.mp3
26.27M
#جلسات_نهایه_الحكمة
🎧 #جلسه۳۵
👤#استاد_حسن خواه
📗 مرحله چهارم، فصل اول. (معانی امکان)
🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۲۳_ #گیلان
۱۴ دسامبر، ۱۷.۰۹.mp3
30.57M
#جلسات_شواهد_الربوبیه
🎧#جلسه ۱۵۲_ #استاد حسن خواه
📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق ۷ اتمام
#خلاصه
محبت حق تعالی به بندگان
۱_ حق تعالی مبتهج به ذات خود است .
۲_ حق تعالی به مادون خود شوق ندارد
۳_ حق تعالی به مادون خود رحمت و محبت دارد بما انه منسوب الیه .
۴_ اشیا تمام هویت شان منسوب به اله است .
هدایت شده از طبیعیات وطب قانون ،قانونچه واشارات(معارج)
۱۵ دسامبر، ۸.۰۲.mp3
26.85M
۱۷ دسامبر، ۸.۰۳.mp3
22.29M
#جلسات_نهایه_الحكمة
🎧 #جلسه۳۶
👤#استاد_حسن خواه
📗 مرحله چهارم، فصل اول. (معانی امکان اتمام فصل)
🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۲۶_ #گیلان
نتیجه و تکمیل :
فرق استعداد وامکان استعدادی
آن هسته به واسطۀ آن قوه این تهیؤ را داشته که شی ء دیگری بشود. پس بر این قوه و بر آن تهیؤ دو اعتبار می توان نمود: یک اعتبار نسبت به آن شی ء مستعد مانند هسته، و یک اعتبار نسبت به مستعد له مانند تنۀ درخت خرما.
۱_ نکته در امور مجرد امکان استعدادی وجود ندارد چون استعداد حامل میخواهد و حامل ماده است و مجردات فاقد ان اند .
۲_امکان استعدادی به یک شیء تعیّن می بخشد، بخلاف امکان ذاتی، مثلا استعداد در نطفه برای انسان شدن، نطفه را سوق به طرف انسان شدن می دهد، و این طور نیست که نسبت نطفه با انسان شدن یا نشدن، علی السواء باشد. بخلاف امکان ذاتی که که تعین به ماهیت نمی دهد نسبت آن به وجود و عدم مساوی است.
هدایت شده از طبیعیات وطب قانون ،قانونچه واشارات(معارج)
۱۷ دسامبر، ۱۱.۳۲.mp3
19.84M
📗#جلسات_قانون_بوعلی
🎧#جلسه ۴۰_ #استاد حسن خواه
📜#تعلیم پنجم جمله اول، تشریح مهره های گردن
#طب_سنتی
🗓گیلان
#مجموعه معارج
🆔 @kellasetegadi
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«مرحوم ملاّ عبدالرزّاق كاشانی (رضوان الله عليه) می گويد: «ولقد شاهدنا هم يأكلونها عيناً» ما آشكارا ديديم كسانی را كه «غسلين» می خورند. اين حرف بسيار بزرگی است!
خدای كريم در قرآن فرمود: طعام كسانی كه حرام می خورند، در جهنّم غسلين يعنی چرك است. (ولا طعام إلاّ من غسلين لا يأكله إلاّ الخاطئون)
باطن غذای حرام تيرگی است همان طور كه باطن عبادت نور است.
مرحوم صدرالمتألّهين می فرمايد: افرادی بودند كه مشاهده می كردند ديگران موقع حرف زدن، از دهانشان آتش بيرون می آيد. وقتی خاموش می شدند مثل اينكه در تنور بودند.
معصيت، فحش، غيبت، تهمت، اهانت، بد زبانی، بد گويی، زخم زبان، رنجاندن، همه اينها آتش است كه از دهان بيرون می آيد؛ اين باطن گناه است.»
سوره حاقه آیات ۳۶ و ۳۷
کتاب حکمت عبادات صفحه ۶۴
#دل_نوشت
داب بر دیدن بالجمله تلویزیون نیست اما گاهی فی الجمله نصیب میشود. در شبکه #دوم_سیما یک مجری طلبه ای دیدم که چند دقیقه راجع به یک مسئله #بنیادین #فقهی و بنوعی علوم انسانی سخن می گوید و بعد سخنی را به #شیخ_ا_لریس سترگ نسبت می دهد ... حالا بماند بخش #فقهیش هم پر از اختلاف بوده وبنظر بنده کاملا غیر کارشناسانه بوده است. واقعا شبکه های سیما را چرا بدست ضعفای از طلاب می دهید؟؟ ایا با #جدال و #جزوه های #تبلیغی #کتل های فرهنگی وعلوم انسانی حل میشود ؟؟؟
پناه بر خدا که خیلی ها گم گشته ایم ...!
ادم که سواد نداشته باشد و تحقیق جدی ننموده باشد بهتر است با اطلاعات روزنامه ای در مسائل جدی نظر ندهد . حالا اطلاعات عمومی خوب است اما طبعا شبکه دو جای اطلاعات عمومی نیست . قول میدهم تمام پزشکان پای تلویزیون امشب به این اقا میخندیدند !
۱۸ دسامبر، ۱۶.۰۷.mp3
32.29M
۱۹ دسامبر، ۱۸.۰۱.mp3
23.45M
📗#جلسات_منظومه
🎧#جلسه ۱۰۸
👤#استاد حسن خواه
📗#فریده چهارم/ قوه وفعل اتمام .
خلاصه :
قدرت اگر تفسیر شود به (صحت فعل وترک) گرچه میخواهد ذات باری را از موجَب بودن برهاند اما مع الاسف اورا ممکن می کند و تعالی عن ذلک . چرا که صحت یعنی همان امکان است . لذاهمان طور که شیخ فرموده این نحوه قدرت برای حیوان وممکن است .
حکیم قدرت را تفسیر میکند: القادر هو الذی ان شاء فعل و ان لم یشاء لم یفعل .
دائمی بودن فیض هیچ تهافتی با اراده ندارد . و موجبیت را هم پدیدار نمی کند چرا که. ذات حق اراده ازلی دارد بر ایجاد اشیاء .
قدرت مقدم بر فعل است بداهتا واین تقدم رتبی است . البته بروز وظهور قدرت مع الفعل است .
اشعری قدرت همراه فعل است :
۱_ عدم تکلیف کافر چون اگر قدرت حین فعل باشد کافر قدرت نخواهد داشت واین خلاف فرض شماست (مسلمات/ )
۲_ یا قدم عالم را پدیدار میشود : که قدیم باشد قدرت فعل هم قدیم میشود واین مخالف پندارشما ست که حدوث را قایلید .
۳_ حدوث اله را اگر فعل حادث باشد .
مطلب اخر : قوه در مقابل فعل تقدم زمانی دارد بر فعل اما بطور کلی فعلیت مقدم بر قوه است به همه انحاء تقدم مثل بشرف و سرمدی و دهری . و حتی زمانی چرا که وجود نطفه ( علت ناقصه / و زمانا/ و شرفا ) مقدم است از وجود علقه که بالقوه است . وباحرکت جوهری حاصل خواهد شد .
۲۱ دسامبر، ۱۲.۱۴.mp3
19.47M