۱۳ دسامبر، ۱۶.۰۳.mp3
37.04M
#جلسات_شواهد_الربوبیه
🎧#جلسه ۱۵۱_ #استاد حسن خواه
📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق ۷
#خلاصه
محبت حق تعالی به بندگان
۱_ حق تعالی مبتهج به ذات خود است .
۲_ حق تعالی به مادون خود شوق ندارد
۳_ حق تعالی به مادون خود رحمت و محبت دارد بما انه منسوب الیه .
۴_ اشیا تمام هویت شان منسوب به اله است .
۱۴ دسامبر، ۹.۱۹.mp3
26.27M
#جلسات_نهایه_الحكمة
🎧 #جلسه۳۵
👤#استاد_حسن خواه
📗 مرحله چهارم، فصل اول. (معانی امکان)
🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۲۳_ #گیلان
۱۴ دسامبر، ۱۷.۰۹.mp3
30.57M
#جلسات_شواهد_الربوبیه
🎧#جلسه ۱۵۲_ #استاد حسن خواه
📗# مشهد دوم. شاهد اول اشراق ۷ اتمام
#خلاصه
محبت حق تعالی به بندگان
۱_ حق تعالی مبتهج به ذات خود است .
۲_ حق تعالی به مادون خود شوق ندارد
۳_ حق تعالی به مادون خود رحمت و محبت دارد بما انه منسوب الیه .
۴_ اشیا تمام هویت شان منسوب به اله است .
هدایت شده از طبیعیات وطب قانون ،قانونچه واشارات(معارج)
۱۵ دسامبر، ۸.۰۲.mp3
26.85M
۱۷ دسامبر، ۸.۰۳.mp3
22.29M
#جلسات_نهایه_الحكمة
🎧 #جلسه۳۶
👤#استاد_حسن خواه
📗 مرحله چهارم، فصل اول. (معانی امکان اتمام فصل)
🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۲۶_ #گیلان
نتیجه و تکمیل :
فرق استعداد وامکان استعدادی
آن هسته به واسطۀ آن قوه این تهیؤ را داشته که شی ء دیگری بشود. پس بر این قوه و بر آن تهیؤ دو اعتبار می توان نمود: یک اعتبار نسبت به آن شی ء مستعد مانند هسته، و یک اعتبار نسبت به مستعد له مانند تنۀ درخت خرما.
۱_ نکته در امور مجرد امکان استعدادی وجود ندارد چون استعداد حامل میخواهد و حامل ماده است و مجردات فاقد ان اند .
۲_امکان استعدادی به یک شیء تعیّن می بخشد، بخلاف امکان ذاتی، مثلا استعداد در نطفه برای انسان شدن، نطفه را سوق به طرف انسان شدن می دهد، و این طور نیست که نسبت نطفه با انسان شدن یا نشدن، علی السواء باشد. بخلاف امکان ذاتی که که تعین به ماهیت نمی دهد نسبت آن به وجود و عدم مساوی است.
هدایت شده از طبیعیات وطب قانون ،قانونچه واشارات(معارج)
۱۷ دسامبر، ۱۱.۳۲.mp3
19.84M
📗#جلسات_قانون_بوعلی
🎧#جلسه ۴۰_ #استاد حسن خواه
📜#تعلیم پنجم جمله اول، تشریح مهره های گردن
#طب_سنتی
🗓گیلان
#مجموعه معارج
🆔 @kellasetegadi
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«مرحوم ملاّ عبدالرزّاق كاشانی (رضوان الله عليه) می گويد: «ولقد شاهدنا هم يأكلونها عيناً» ما آشكارا ديديم كسانی را كه «غسلين» می خورند. اين حرف بسيار بزرگی است!
خدای كريم در قرآن فرمود: طعام كسانی كه حرام می خورند، در جهنّم غسلين يعنی چرك است. (ولا طعام إلاّ من غسلين لا يأكله إلاّ الخاطئون)
باطن غذای حرام تيرگی است همان طور كه باطن عبادت نور است.
مرحوم صدرالمتألّهين می فرمايد: افرادی بودند كه مشاهده می كردند ديگران موقع حرف زدن، از دهانشان آتش بيرون می آيد. وقتی خاموش می شدند مثل اينكه در تنور بودند.
معصيت، فحش، غيبت، تهمت، اهانت، بد زبانی، بد گويی، زخم زبان، رنجاندن، همه اينها آتش است كه از دهان بيرون می آيد؛ اين باطن گناه است.»
سوره حاقه آیات ۳۶ و ۳۷
کتاب حکمت عبادات صفحه ۶۴
#دل_نوشت
داب بر دیدن بالجمله تلویزیون نیست اما گاهی فی الجمله نصیب میشود. در شبکه #دوم_سیما یک مجری طلبه ای دیدم که چند دقیقه راجع به یک مسئله #بنیادین #فقهی و بنوعی علوم انسانی سخن می گوید و بعد سخنی را به #شیخ_ا_لریس سترگ نسبت می دهد ... حالا بماند بخش #فقهیش هم پر از اختلاف بوده وبنظر بنده کاملا غیر کارشناسانه بوده است. واقعا شبکه های سیما را چرا بدست ضعفای از طلاب می دهید؟؟ ایا با #جدال و #جزوه های #تبلیغی #کتل های فرهنگی وعلوم انسانی حل میشود ؟؟؟
پناه بر خدا که خیلی ها گم گشته ایم ...!
ادم که سواد نداشته باشد و تحقیق جدی ننموده باشد بهتر است با اطلاعات روزنامه ای در مسائل جدی نظر ندهد . حالا اطلاعات عمومی خوب است اما طبعا شبکه دو جای اطلاعات عمومی نیست . قول میدهم تمام پزشکان پای تلویزیون امشب به این اقا میخندیدند !
۱۸ دسامبر، ۱۶.۰۷.mp3
32.29M
۱۹ دسامبر، ۱۸.۰۱.mp3
23.45M
📗#جلسات_منظومه
🎧#جلسه ۱۰۸
👤#استاد حسن خواه
📗#فریده چهارم/ قوه وفعل اتمام .
خلاصه :
قدرت اگر تفسیر شود به (صحت فعل وترک) گرچه میخواهد ذات باری را از موجَب بودن برهاند اما مع الاسف اورا ممکن می کند و تعالی عن ذلک . چرا که صحت یعنی همان امکان است . لذاهمان طور که شیخ فرموده این نحوه قدرت برای حیوان وممکن است .
حکیم قدرت را تفسیر میکند: القادر هو الذی ان شاء فعل و ان لم یشاء لم یفعل .
دائمی بودن فیض هیچ تهافتی با اراده ندارد . و موجبیت را هم پدیدار نمی کند چرا که. ذات حق اراده ازلی دارد بر ایجاد اشیاء .
قدرت مقدم بر فعل است بداهتا واین تقدم رتبی است . البته بروز وظهور قدرت مع الفعل است .
اشعری قدرت همراه فعل است :
۱_ عدم تکلیف کافر چون اگر قدرت حین فعل باشد کافر قدرت نخواهد داشت واین خلاف فرض شماست (مسلمات/ )
۲_ یا قدم عالم را پدیدار میشود : که قدیم باشد قدرت فعل هم قدیم میشود واین مخالف پندارشما ست که حدوث را قایلید .
۳_ حدوث اله را اگر فعل حادث باشد .
مطلب اخر : قوه در مقابل فعل تقدم زمانی دارد بر فعل اما بطور کلی فعلیت مقدم بر قوه است به همه انحاء تقدم مثل بشرف و سرمدی و دهری . و حتی زمانی چرا که وجود نطفه ( علت ناقصه / و زمانا/ و شرفا ) مقدم است از وجود علقه که بالقوه است . وباحرکت جوهری حاصل خواهد شد .
۲۱ دسامبر، ۱۲.۱۴.mp3
19.47M
۲۲ دسامبر، ۱۸.۲۴.mp3
17.84M
📚#قانونچه_چغمینی
📍#جلسه ۵۶#استادحسن خواه
📜مقاله پنجم
#طب سنتی
تدابیر فصول / تدابیر حبلی/ وشیردهی #تکمیلی
اشارات نمط سوم ۰۱1.mp3
37.24M
#جلسات_علم_النفس
📗#نمط_سوم_اشارات
🎧#جلسه ۱
👤#استاد_حسن_خواه
مباحث مقدماتی
سوال : مباحث علم النفس جز فلسفه است یا خیر ؟
اگر جز علم النفس چنانچه طبق نظر مشهور جز مباحث طبیعیات باشد طبق تعریف مشهورِ فلسفه جز طبیعیات است . وطبیعیات هم قسمی از فلسفه است .
طبعا اگر اصطلاح ما از فلسفه صرفا فلسفه اولی باشد علم النفس جز فلسفه نیست .
نظر خاص مرحوم صدرا : در پاسخ به انهایی گه گفتند چون نفس کمال جسم طبیعی است پس از مباحث طبیعیات است .
می فرماید بسیاری از مباحث نفس مثل از اقسام جوهر بودنش ویا مجرد بودنش و یا قدیم یا حادث بودنش از بحث های فلسفه اولی است لذا ایشان علم النفس را درمقدمه بحث معاد ذکر میکند .
تفاوت علم النفس ومعرفه النفس : ۱_ معرفت النفس با علم حضوری و جزیی و مربوط به نفس ادمی است وجنبه عملی دارد اما علم النفس با علم حصولی و مباحث کلی وراجع به همه نفوس نه نفس ادمی است .
موضوع : علم النفس نفس است .
و روش ان هم به نحو برهانی است
نفوس ارضیه : نفوسی ما دون فلک قمر هست ند
نفوس سماوی : نفوس افلاک تسعه .
الف: توضیح چیستی افلاک
ب :پاسخ به این مباحث افلاک اصل موضوعی است و درصورت بطلان ان نظریات خللی به فلسفه وارد نیست .
ورود به تعریف اول نفس و اتمام ...
ادامه دارد...
#تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۰۱_ #گیلان
#ویژه_دوستان_ثبت_نامی
۲۴ دسامبر، ۱۱.۳۸.mp3
26.22M
⚡️⚡️جلسه۲۰
⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه
👤 استاد حسن خواه
📆 ۳ دی
ثُمَّ الْتَفَتَتْ إِلَى أَهْلِ الْمَجْلِسِ، وَ قَالَتْ أَنْتُمْ عِبَادَ اللَّهِ نُصُبُ أَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، وَ حَمَلَةُ دِینِهِ وَ وَحْیِهِ، وَ أُمَنَاءُ اللَّهِ عَلَى أَنْفُسِكُمْ، وَ بُلَغَاؤُهُ إِلَى الْأُمَم حَوْلَکُمْ وَ زَعِیمُ حَقٍّ له فِیكُمْ وَ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَیْكُمْ،
۲۵ دسامبر، ۱۱.۰۶.mp3
24.6M
⚡️⚡️جلسه۲۱
⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه
👤 استاد حسن خواه
📆 ۴دی
وَ زَعِیمُ حَقٍّ له فِیكُمْ وَ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَیْكُمْ،
کِتابُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ الْقُرْانُ الصَّادِقُ، و النُّورُ السَّاطِعُ وَ الضِّیاءُ اللاَّمِعُ، بَیِّنَةً بَصائِرُهُ، مُنْکَشِفَةً سَرائِرُهُ،
۲۶ دسامبر، ۱۰.۴۲.mp3
20.5M
⚡️⚡️جلسه۲۲
⚡️⚡️شرح خطبه فدکیه
👤 استاد حسن خواه
📆 ۵دی
عَهْدٍ قَدَّمَهُ اِلَیْکُمْ، وَ بَقِیَّةٍ اِسْتَخْلَفَها عَلَیْکُمْ: کِتابُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ الْقُرْانُ الصَّادِقُ، و النُّورُ السَّاطِعُ وَ الضِّیاءُ اللاَّمِعُ، بَیِّنَةً بَصائِرُهُ، مُنْکَشِفَةً سَرائِرُهُ، مُنْجَلِیَةً ظَواهِرُهُ، مُغْتَبِطَةً بِهِ اَشْیاعُهُ، قائِداً اِلَى الرِّضْوانِ اِتِّباعُهُ، مُؤَدٍّ اِلَى النَّجاةِ اسْتِماعُهُ.
بِهِ تُنالُ حُجَجُ اللَّهِ الْمُنَوَّرَةُ، وَ عَزائِمُهُ الْمُفَسَّرَةُ، وَ مَحارِمُهُ الْمُحَذَّرَةُ، وَ بَیِّناتُهُ الْجالِیَةُ، وَ بَراهینُهُ الْکافِیَةُ، وَ فَضائِلُهُ الْمَنْدُوبَةُ، وَ رُخَصُهُ الْمَوْهُوبَةُ، وَ شَرائِعُهُ الْمَکْتُوبَةُ