eitaa logo
دکتر کاظم فولادی قلعه
1هزار دنبال‌کننده
400 عکس
116 ویدیو
5 فایل
کانال شخصی دکتر کاظم فولادی قلعه @kfouladi_ir عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سرپرست آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران http://kazim.fouladi.ir http://profile.ut.ac.ir/~kfouladi 🌀 ویراستی: https://virasty.com/r/D8G
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ گزارش تصویری از سی و سومین سلسله نشست های علوم انسانی اسلامی 🔹موضوع: هوش مصنوعی و کاربرد آن در علوم انسانی 👤سخنران: جناب آقای دكتر كاظم فولادی قلعه 👤ناقد: جناب حجت الاسلام و المسلمين دكتر مجتبی مصباح زیده عزه 🗓 سه‌شنبه 1402/11/3 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از راز مستوری
✅ عجب تمثیلی است اینکه علی مولود کعبه است؛ یعنی باطن قبله را در امام پیدا کن! اما ظاهرگرایان از کعبه نیز تنها سنگ‌هایش را می‌پرستند! «شهید مرتضی آوینی» 🌹میلاد با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه بر همه‌ی شیعیان حضرت مبارک. 🌟 الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام. 🆔 @SOHEILSALIMI 🆔 @RAZEMASTORI
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
خانه پدری (به مناسبت روز پدر): زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه یکی از واژه‌هایی که برای همه ما ایرانیان بیانگر خاطرات دوران کودکی و نوجوانی است، واژه «خانه پدری» است. اما واقعیت انکارناپذیر این است که این واژه در برخی شهرها و به ویژه کلانشهرهای معاصر ما به تدریج در حال فراموشی است. طی دهه‌های اخیر (به ویژه از اواسط دوران پهلوی دوم به بعد) جابجایی‌های جمعیتی در کشور ما آنقدر شدید بوده است که سبب بروز پدیده‌ای تحت عنوان «از جاکندگی» شده است. این پدیده که از تبعات سبک زندگی معاصر است به معنای کنده شدن روابط اجتماع از محیط‌های محلیِ همکنش است. تحولات اقتصاد سیاسی در ایران معاصر به نحوی بوده است که سبب ازجاکندگی‌های شدید (هم از روستاها به سمت کلانشهرها و هم در داخل خود کلانشهرها) شده است. سه عامل اصلاحات ارضی، تزریق پول نفت به کلانشهرها و توسعه اقتصادی بدون توجه به اصول آمایش سرزمین سبب شد تا طی چند دهه، جمعیت زیادی از روستاییان با رهاکردن خانه‌های خود، به امید یافتن کار به شهرهای ایران هجوم آورند. به نحوی که روستاییان که تا حدود ۶۰ سال قبل، نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شدند اکنون فقط ۲۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. اما این همه ماجرا نبوده است؛ زیرا در داخل خود کلانشهرها نیز به دلیل دوقطبی شدن و همچنین کالایی شدن فضا که از تبعات نظام سرمایه‌داری است، کلانشهرها به قطبهای مرفه‌نشین و فقیرنشین تقسیم شدند (برخلاف شهر سنتی که شهری یکپارچه بود و تموّل اقتصادی، در کالبد شهر و فضای شهری بروز و ظهور چندانی نداشت). شکل‌گیری مفاهیم بدیع و جدیدی نظیر بالاشهر و پایین شهر از شواهد این پاره پاره شدن و تجلی اختلاف طبقاتی در شهرهای معاصر ما است. وقتی که شهر، محل بروز اختلاف طبقاتی شد چه اتفاقی می‌افتد؟ هر کسی که توان اقتصادی لازم را دارد دائما سعی می‌کند مکان خود را از جایی که هست به مناطقی تغییر دهد که بیشتر مصداق بالاشهر باشد. یعنی اگر مالک و صاحب خانه باشد خانه خود را می‌فروشد تا به منطقه متموّل‌تری نقل مکان کند و اگر هم مستاجر باشد، سعی می‌کند سال بعد، در منطقه برخوردارتری ساکن شود. آنهایی هم که توان اقتصادی لازم برای جابجایی به مناطق بهتر را ندارند در این نبرد فضایی، دائماً به سمت مناطق پایین‌تر سوق داده می‌شوند و نهایتا اگر وسعشان از مناطق جنوبی شهر هم خارج باشد به حاشیه و شهرک‌های اقماری اطراف کلانشهرها پرتاب می‌شوند. نتیجه چه می‌شود؟ این می‌شود که هم مستأجرها و هم مالکان، در جبر غیرمرئی نظام سرمایه‌داری، دائماً به جابجایی مکان خود ترغیب می‌شوند و در چنین شرایطی، دیگر خانه پدری که لازمه شکل گیری مفهوم آن در ذهن انسانها، ثبات و دوام اسکان در خانه مشخصی است معنای خود را از دست می‌دهد. کودک و نوجوانی که پدرش طی ده پانزده سال، شش هفت مرتبه نقل مکان می‌کند کدام خانه پدرش را بایستی با عنوان خانه پدری به خاطر بسپارد؟! اما هنوز بخش دیگری از این ماجرا باقی مانده است و آن این است که خانه‌های امروز، اساساً کارکردهای سابق خود را نیز از دست داده‌اند و از خانه به معنای محل زندگی، به سرپناه به معنای محلی برای خواب تقلیل یافته‌ است. کما اینکه برخلاف خانه‌های سنتی، اکنون تولد و بزرگ شدن در خانه پدری نیز منسوخ شده است و فرزندان در زایشگاه متولد و سپس در شیرخوارگاه و مهدکودک بزرگ می‌شوند؛ با تبدیل خانه‌های تولیدی و مولد دیروز به سرپناه‌های مصرفی امروز، کسب دانش و مهارت نیز به کلی از این نوع خانه‌ها حذف شده و به دانشگاه و آزمایشگاه و ... منتقل شده است فلذا مجموعه‌ای از زایشگاه و آزمایشگاه گرفته تا دانشگاه و ... سبب تهی شدن خانه امروز از تمام کارکردهای سابقش شده است. اندک زمانی نیز که کودکان در چنین خانه‌ای هستند، اغلب در بازی‌های رایانه‌ای سیر می‌کنند تا به واقع، در فضایی مجازی رشد کنند و حلقه‌های نابودی خانه پدری به عنوان مکانی برای انباشت خاطره تکمیل شود. چنین سرپناهی باتوجه به مجازهای دائم التغییر از یک سو و ازجاکندگی‌های مکرر از سوی دیگر، دیگر مصداق "أَصْلُهَا ثَابِتٌ" (ابراهیم/۲۴) نیست و بلکه ترجمان "مَا لَهَا مِنْ قَرَار" (ابراهیم/۲۶) است. اکنون جا دارد از خود بپرسیم که آیا این عدم قرار و از جاکندگی‌های مکرر، محصول شجره خبیثه‌ نظام سرمایه‌داری نیست که در سبک زندگی معاصر بروز یافته است؟ "وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ" (ابراهیم/۲۶).دکتر منان رئیسی @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 دکتر اعرابی استاد برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در گفتگو با شبکه UTV می گوید هوش مصنوعی ترس ندارد! فقط باید با آن فعال عمل کنیم @ut_internet_tv| شبکه دانشگاه تهران
◽️بیستمین هم اندیشی اعضای هیات علمی 🔸 با حضور اعضای محترم هیأت علمی ، چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در قم برگزار شد. 🔹 این هم اندیشی با ارائه دکتر محمدرضا کریمی قهرودی(عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر) با موضوع: «انقلاب صنعتی چهارم» و دکتر کاظم فولادی(عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) با موضوع: «آینده فضای سایبر و تاثیر آن بر انسان و جامعه» دنبال شد. 🔍 مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/20ham 🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
🔰مدرسه زمستانه تنظیم‌گری فضای مجازی(پردیس قم) ◻️با حضور ارزشمند؛ ▫️جناب آقای دکتر محمدامین آقامیری ▫️جناب آقای دکتر کاظم فولادی ▫️جناب آقای دکتر محمدصادق نصرالهی ▫️حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند ✅ مزایای شرکت در دوره : ▫️دعوت از برگزیدگان برای همکاری ▫️همکاری پژوهشی ▫️اعطای گواهی معتبر 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ماه ساعت ۸ صبح الی ۱۸ 📍مکان: صفاییه، کوچه۲۸، پلاک۴۵ پژوهشگاه فضای مجازی_ پردیس قم 💵 هزینه دوره: رایگان(۴۰۰ هزار تومان ودیعه) ▫️لینک ثبت‌نام: http://B2n.ir/a99831 ▫️جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا مراجعه و یا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید @pajoheshgahpardisqom ۰۹۳۸۳۸۷۲۲۳۰ 💢 پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم) https://eitaa.com/OISC_Majazi
💤«اتکای روز افزون مردم به AI (هوش مصنوعی) به حدی خواهد رسید که "هوشیاری شان کاهش پیدا می‌کند" ( …cognitively diminished…) و بدون کمک AI قادر به زندگی نخواهند بود!» ➖برگرفته از کتاب The Age of AI, نوشته شیطان بزرگ کیسینجر و دست پرورده‌اش اریک اشمیت 🆔@MizPodcast
🔴 درباره‌ی یک تصمیم در عرصه‌ی حکمرانی در دو روز گذشته، انتشار خبر یک مصوبه از سوی شورای عالی فضای مجازی، موجب شده موجی از تحلیل‌ها، نگرانی‌ها، پیش‌بینی‌ها و ... ایجاد شود و فضای بحث و تضارب آرا پیرامون آثار فنی، امنیتی، فرهنگی و ... این مصوبه شکل پذیرد. 🔖 مصوبه‌ای که بر اساس آن «اشخاص حقیقی و حقوقی و بخش خصوصی داخلی و خارجی می‌توانند با ارائه‌ی پوسته‌های حکمرانی‌پذیر با دریافت مجوز قانونی، به مردم ارائه‌ی خدمت کنند». ✴️ عموم صاحب‌نظران عرصۀ فضای سایبر معتقدند این مصوبه، منفی است زیرا باعث بازگشت دوباره‌ی سرویس‌های اخلال‌گر و خرابکار مانند اینستاگرام، تلگرام و ... می‌شود. بنده عرض می‌کنم این، همۀ ماجرا نیست‼️ این یک فاجعه است که در عرصۀ برون‌سپاری و تفویض اصل رقم خورده و نباید محدود به چند پلت‌فرم تصور شود. ⬅️ از آنجا که عرصۀ اطلاعات، از حیث جنس و ادراک و کارکرد و ... مانند عرصۀ فیزیکی و مادی نیست، لذا مرزبندی‌های معین و تجسمی نیز اشتباه است. لذا این مصوبه: 1⃣ سرویس‌های داخلی را در خدمت سرویس‌های خارجی قرار می‌دهد؛ 2⃣ اصالت جریان اطلاعات و شناخت را به بیگانه می‌دهد؛ 3⃣ همین میزان از حاکمیت نیم‌بند ج. ا. ایران بر فضای سایبر را نیز از بین می‌برد؛ 4⃣ استقلال تصمیم و عملکرد در حوزه‌های تحت تأثیر را می‌زداید؛ 5⃣ سلطه‌ی سایبرنتیکی دشمن را قوی‌تر می‌کند؛ ⭕️ در یک کلام: به تمدن یهودی - غربی برای استیلا بر تمدن اسلامی در ابعاد حکمرانی نرم،‌ بهترین کمک را می‌کند. ✍️ تمدن‌نگار | شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
آفرینش اشیاء عالم بر مبنای مهندسی است؛ خلقت مبتنی بر قَدَرهاست. قَدَر یعنی اندازه و «هندسه» معرّب «اندازه»ی پارسی است. مهندسی، شاخه‌ای از حکمت است و در نقشه‌ی علم الهی جایگاه ویژه‌ای دارد. روز بر مهندسان حکیم مبارک باد! ✍️ دکتر کاظم فولادی قلعه @kfouladi_ir 🌐 پیوند کانال: https://eitaa.com/joinchat/2260009079C2fcc92c468
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه رهبرانقلاب به مهندسین کشور 🌹 انتشار به مناسبت 📜 💻 Farsi.khamenei.ir
| مراقب قالتاق‌ها باشید ◽️مراقب باشید آدم‌های قالتاق را در این دستگاه پیچیده راه ندهید. | شهید بهشتی(ره) ◽️یازده دوره از عمر مجلس شورای اسلامی میگذرد. انتخابات گاه تا حدی سطحی شده که برخی بدون هیچ سابقه مدیریتی و تنها با تکیه بر توزیع شیرینی و موسیقی زنده توانستند تصمیمات مهم کشور را به قهقرا ببرند و نه تنها هیچ پاسخگویی به مردم نداشتند، بلکه مجلس را میراث پدری خود دانستند... اما چرا یک نفر با این سطح از وقاحت و حماقت میتواند وکیل مردم باشد؟! دلیلش روشن است: چون مردم او را انتخاب کردند. خواه با تطمیع و تشویق، خواه با تفکر و شناخت... یادمان باشد ما فقط برای خودمان تصمیم نمی‌گیریم... تصمیم امروز، تصویر فرداست. ▫️طراح گرافیک: مهدی ایمانی ▫️طراح نوشتار: علی خلج | | 🔹خانه‌ی طراحان انقلاب اسلامی @KHATTMEDIA
| مراقب قالتاق‌ها باشید ◽️در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در سحرگاه امروز (پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۰) از جدیدترین میدان حضرت ولیعصر(عج) با جمله‌ای از رونمایی شد. | | 🔹خانه‌ی طراحان انقلاب اسلامی @KHATTMEDIA
| مراقب قالتاق‌ها باشید ◽️این صندلی ارزش دارد. آن را به هرکسی نسپاریم... | | 🔹خانه‌ی طراحان انقلاب اسلامی @KHATTMEDIA
مردم عزیز ایران! راه‌حل اساسی مشکلات کشور در حضور در صحنه و انتخاب آگاهانه مردم است. باید در مشارکت کنیم و نمایندگانی را انتخاب کنیم که عمیقاً باور داشته باشند مسیر «تمدن نوین اسلامی» از اجرای اسناد «توسعه پایدار» نمی‌گذرد. ✍️ دکتر کاظم فولادی قلعه @kfouladi_ir 🌐 پیوند کانال: https://eitaa.com/joinchat/2260009079C2fcc92c468
امروز (۴ مارس) روز جهانی مهندسی برای است. به امید اینکه در افق تمدنی، روز جهانی مهندسی برای داشته باشیم. 📷 تصویر: پالایشگاه نفت آبادان، امروز ✍️ دکتر کاظم فولادی قلعه @kfouladi_ir 🌐 پیوند کانال: https://eitaa.com/joinchat/2260009079C2fcc92c468
. ✅ هم اکنون دکتر فولادی قلعه در مدرسه تنظیم‌گری فضای مجازی در‌حال ارائه بحث می‌باشند ... معرفی استاد و بررسی جزئیات سرفصل هایی که قرار است در این ساعت ارائه شود ... با ما همراه باشید ... 🖥 کانال پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم) : 📡 https://eitaa.com/OISC_Majazi .
. 🔹جناب آقای دکتر فولادی قلعه در مدرسه‌ی امروز در خصوص نقش پروتکل در تنظیم‌گری فضای مجازی فرمودند: فضای سایبر برگرفته از یک دانش سایبرنتیک می‌باشد. دانش سایبرنتیک دانش حکومت و سلطه است و ما امروز با این دانش روبرو هستیم. با ما همراه باشید ... 🖥 کانال پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم) : 📡 https://eitaa.com/OISC_Majazi .
✳️ پروتکل و نقش آن در تنظیم‌گری فضای سایبر 💢 ارائه شده در مدرسه زمستانی تنظیم‌گری برگزار شده توسط پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم) مرکز ملی فضای مجازی مورخ پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ 🔸 دانلود منابع این رویداد: 🔗 http://file.cysp.ir/courses/protocol402wt 🌐 http://cysp.ut.ac.ir 🆔 @ut_cyber
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جنایت نامرئی
25.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 شر مطلق! 👆🏻 🆔 سیستم اعتبار اجتماعی چیست؟ گلوبالیست‌ها با ایدئولوژی نظم نوین جهانی در دوران پسا کرونا به دنبال ایجاد یک سیستم کنترل اجتماعی هستند که بردگی کامل انسان را به همراه خواهد داشت. این سیستم هیچ امر ماورائی را نمی‌پذیرد و فقط با الگوریتم‌های هوش مصنوعی و کدهای صفر و یکی سر و کار دارد. سیستم اعتبار اجتماعی نابودگر تقواست، زیر بشر را بجای اطاعت از خداوند به اطاعت از ماشین محکوم می‌کند. سیستم اعتبار اجتماعی در یک کلام شر مطلق است. Join 🆔 @SOHEILSALIMI Join 🆔 @INVISIBLECRIME
هدایت شده از دانشگاه تهران
💠 وعده صادق 🔹تجمع دانشجویی در حمایت از مجاهدت سربازان سپاه اسلام در پاسخ قاطع به رژیم خونخوار صیهونیستی 📆 یکشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه ⏰ پس از نماز ظهر و عصر 📍مقابل مزار شهدای دانشگاه تهران @Basijut_ir
🔸️دانشکده علوم پایه با همکاری انجمن علمی علوم کامپیوتر دانشگاه قم برگزار می‌کند: 💠همایش هوش مصنوعی: ملاحظات قانونی و اخلاقی 🎙با حضور : آقای دکتر کاظم فولادی 🔻موضوعات مورد بحث: •تعریف و تاریخچه هوش‌مصنوعی و سیستم‌های هوشمند •ملاحظات اخلاقی و قانونی •مباحث فلسفی، حد و توان 📆تاریخ:سه‌شنبه، ۲۸فروردین‌ماه ⏰ساعت:۹:۴۵ الی ۱۲:۳۰ 📍مکان:تالار شهید بهشتی-دانشکده علوم پایه 🔗جهت ثبت نام، از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: لینک ثبت‌نام ⚠️ظرفیت همایش محدود بوده، لذا اولویت حضور با افراد است که نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند. ▫️معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم
هدایت شده از تعلیقات
📝 ماجرای تعطیلی شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت اول 🔻 وسط این همه مسئله ریز و درشت در کشور از حجاب گرفته تا طوفان الاقصی و عملیات اخیر و... مسئله به مسئله برای بچه‌های جبهه انقلاب تبدیل نشد. دقیقاً همین مقطع جریانی خزنده از غفلت عمومی بهره برد و با تولید محتوا، ذهنیت سازی و ادبیات آفرینی کوشید پروژه‌ای را بی سروصدا به پیش ببرد. اما موضوع از چه قرار است و چرا بايد نسبت به آن حساس شد؟ 🔹سکانداری جریان غرب‌گرا در ماجرای تعطیلی شنبه 🔻 بنابر رصدی که انجام گرفت بیشترین تولید محتوا اعم از مقاله، مصاحبه، گزارش و... درباره ضرورت تعطیلی شنبه‌ها را جریان همراه با روزنامه و البته با میدان‌داری این روزنامه انجام داد. و می‌دانیم دنیای اقتصاد ارگان مطبوعاتی در کشور است. پس همین مقدار ایجاب می‌کند کمی با حساسیت مسئله را دنبال کنیم. 🔹 معناداری زمان در اسلام 🔻 در فرهنگ دینی دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد که توضیح آن در قالب چند مقاله تفصیلی از زوایای مختلف قابل بحث است. عناوینی چون "شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه، روز جمعه، و..." نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. در اسلام نسبت به هریک ازاین زمان‌های خاص فراوان درباره ، اهمیت، اعمال، جایگاه و آداب و ادعیه آن وارد شده است. 🔹 زمان و سبک زندگی 🔻 اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم گر در را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به است. 🔻 محور تنظیم گری رفتار فردی، اجتماعی و عبادی انسان است. ظرف زمان یکی از بسترهای پدیدآمدن غم و شادی انسان مسلمان است. عید و عزا و حزن و فرح و حتی تفریح و استراحت و عبادت همه بر مدار زمان تنظیم می‌شود. پس زمان امری مهم است. 🔹 پیامدهای فرهنگی تعطیلی شنبه 🔻 تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه می‌کند؟ 1. نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به‌طور طبیعی روز دوم به‌عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح و... به‌شمار می‌آوردند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به‌عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد. 2. هیچگاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد. 3. جایگاه جمعه در اما جایگاه خطیری است. در اسلام محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به‌شمار آمده است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده است. روز خاص و است و به‌نوعی از اسلامی شناخته می‌شود. در برابر که است و یکشنبه که است. ما نسبت به روزها غفلت داریم. بعد نمادین دین یکی از عناصر دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و شما را تعیین می‌کند. اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ادامه دارد... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
هدایت شده از تعلیقات
📝 ماجرای تعطیلات شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت دوم 🔹 تعطیلی شنبه یا تغییر نظم اجتماعی؟ 🔻 ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. 🔻 مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.) 🔹 نظم جهانی یا نظم اسلامی 🔻 در نامه اخیر ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است: "اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر است." 🔻 این استدلال که باید خودمان را با در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از می‌زدند. اما این جهان، جهانی است که آمریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است. 🔹 ارتجاع تمدنی 🔻 تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ چون و و... پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از سوق دادن کشور به سمت آن نوعی است. 🔹 لزوم تحلیل کلان و غیر اتمیک مسئله 🔻 تأکید می‌کنم را نباید و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها، و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، این تصمیم به است. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat