بیداری طلاب
♨️نقدهای کانال مناهج بر #نشست_اساتید ۲ ♨️کانال مناهج در ادامه نقدهای خود چهار یادداشت ارائه کرد در
♨️نقدهای کانال مناهج بر #نشست_اساتید ۳
♨️کانال مناهج در ادامه نقدهای خود به ارائه خلاصه ای از نظر حضرت امام(ره) درباره مرجعیت و نقد مرجعیت موروثی در بیت آیت الله فاضل لنکرانی پرداخت
🔻🔻🔻
حضرت امام(ره) در #منشور_روحانیت، علاوه بر تخصص در فقه و اصول و سایر علوم حوزوی، شرایط دیگری را برای مجتهد می شمارند که عبارتند از:
۱. احاطه به مسائل زمان خود
۲. تخصص در مسائل سیاسی و اظهار نظر سنجیده
۳. آشنايى به روش برخورد با حيلهها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان،
۴. داشتن بصيرت و ديد اقتصادى،
۵. اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان،
۶. شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكتهشده آنان؛
۷. درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم؛
۸. زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى
۹. خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است
۱۰. مدير و مدبر
۱۱. نگاه حکومتی به فقه
(صحيفه امام، ج۲۱، ص۲۸۹)
❓ اکنون جای این سؤالات است،
حضراتی که سودای مرجعیت دارند، به غیر از کارهای علمی حوزوی، چه سابقه ای در این شرایط دارند؟ مدیریت و مدبریت آنها کجا آزموده شده است؟
اگر در مسائل اقتصادی بصیرت دارند، چرا در مسئله FATF موضعی نگرفتند؟ یا چرا تا کنون در راستای تحقق نظریه اقتصاد مقاومتی، اعم از فعالیت علمی یا حمایتی، کاری نکردهاند؟
اگر جریان شناسی سیاسی دارند و از فرمولهای سیاسیون باخبرند، چرا با اعضا فتنه دیدار کرده، یا با سکوتشان از آنها حمایت می کنند؟
اگر نگاه حکومتی به فقه دارند، چرا با لیبرالها و سکولارها دیدار می کنند؟
🔹 جواب این سوالها، همان شاخصهایی هستند که ردای مرجعیت را هرگز اندازه تن سوداگران مرجعیت نمیداند. غیر از این است که میخواهند برای مرجعیت آینده، همه را از خودشان راضی نگه دارند؟ اینکه به سادگی از کنار این همه مسئله در جامعه میگذرند، تا نکند به کسی بربخورد، نباید ما را مشکوک کند؟ هادی چیت ساز
🔚
♨️مرجعیت موروثی، پدیده عصر جدید
📝 تقابل علنی با سنتهای اصیل حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔹 با گذشت ۱۲ سال از رحلت آیتالله فاضل لنکرانی(ره)، همچنان دفاتر ایشان در قم، تهران، کرج و مشهد، دایر هستند. پدیدهای که اگر نگوییم بیسابقه، کم سابقه است. طی ادوار مختلف، سنت متداول حوزوی بر این استوار بوده و هست که دفاتر مراجع معظم تقلید پس از مرگشان تعطیل، مهر ایشان شکسته و فعالیتهایی همچون اخذ وجوهات شرعیه مردم به دیگر مراجع، ارجاع داده میشود. نمونه بارز آن شکستن مهر آیتالله موسوی اردبیلی(ره) است؛ که با استقبال گسترده علما روبرو شد و آیتالله مکارم فرمودند بقیه عزیزان [مثل استاد محمدجواد فاضل] چنین کنند. البته طبیعی است مرکزی به عنوان نشر آثار برای مرجع متوفی باقی بماند؛ اما فعالیتهایی فراتر از این، تقابل عملی با سنت حوزوی است.
🔹 این پدیده آثار و عواقب خطرناک بسیاری ممکن است به همراه داشته باشد. از جمله:
1️⃣ موروثی شدن مرجعیت و عدم مجال برای معرفی اعلم فقهای بیرون از این دایره
2️⃣ پراکندگی قدرت نفوذ مرجعیت
3️⃣ پراکندگی قدرت مالی مرجعیت
4️⃣ بدبینی مردم به نهاد روحانیت
5️⃣ تحیر و سرگردانی مردم در تشخیص تکلیف پس از ارتحال مرجع
🔹 در این مجال به آسیب اول (موروثی شدن مرجعیت) خواهیم پرداخت:
فرض کنید پس از رحلت هریک از مراجع معظم کنونی، فرزندان ایشان تمسک به چنین رویهای پیدا کنند؛ یعنی اخذ وجوهات کنند، سؤالات جدید مردم را از نظر خویش پاسخ دهند و تمامی نهادهای تأسیسی از سوی مرجع متوفی را زعامت کنند؛ آیا دیگر مجالی برای معرفی مرجع اعلم، باقی میماند؟! چراکه وجوهات، قدرت و شهرت، همگی در دفاتر تعطیلنشده باقی مانده است. اینجاست که یکباره و ناخواسته شاهد پدیدهای بیسابقه در جهان تشیع خواهیم بود و آن هم «مرجعیت موروثی» است.
مراجع کنونی هریک بانی خیرات عظیمی هستند و هریک اقدام به تأسیس و هدایت نهادهای مختلف حوزوی و فرهنگی داشتهاند. طبیعی است اقدام فرزندان برای امتداد مرجعیت هریک از ایشان پس از ارتحال، به بهانه حفظ این دستاوردها موجب پراکندگی بیش از پیش مدیریت و از دسترفتن اقتدار مرکزی مرجعیت خواهد شد. مطمئن باشیم واگذاری امور به مراجع حی، به معنای هدم آن دستاوردها نیست.
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
#حضرت_زینب
سالروز ولادت با سعادت مظهر عفت و تقوا،قهرمان کربلا حضرت زینب کبری(س)تبریک و تهنیت باد.
@khabarehowzeh
بیداری طلاب
♨️نقدهای کانال مناهج بر #نشست_اساتید ۳ ♨️کانال مناهج در ادامه نقدهای خود به ارائه خلاصه ای از نظر ح
♨️نقدهای کانال مناهج بر #نشست_اساتید ۴
🔻🔻🔻
🔹 در این مجال به آسیب اول (موروثی شدن مرجعیت) خواهیم پرداخت:
فرض کنید پس از رحلت هریک از مراجع معظم کنونی، فرزندان ایشان تمسک به چنین رویهای پیدا کنند؛ یعنی اخذ وجوهات کنند، سؤالات جدید مردم را از نظر خویش پاسخ دهند و تمامی نهادهای تأسیسی از سوی مرجع متوفی را زعامت کنند؛ آیا دیگر مجالی برای معرفی مرجع اعلم، باقی میماند؟! چراکه وجوهات، قدرت و شهرت، همگی در دفاتر تعطیلنشده باقی مانده است. اینجاست که یکباره و ناخواسته شاهد پدیدهای بیسابقه در جهان تشیع خواهیم بود و آن هم «مرجعیت موروثی» است.
مراجع کنونی هریک بانی خیرات عظیمی هستند و هریک اقدام به تأسیس و هدایت نهادهای مختلف حوزوی و فرهنگی داشتهاند. طبیعی است اقدام فرزندان برای امتداد مرجعیت هریک از ایشان پس از ارتحال، به بهانه حفظ این دستاوردها موجب پراکندگی بیش از پیش مدیریت و از دسترفتن اقتدار مرکزی مرجعیت خواهد شد. مطمئن باشیم واگذاری امور به مراجع حی، به معنای هدم آن دستاوردها نیست.
🔹 بیراه نیست که شنیده شده حضرت آیتالله مکارم شیرازی وصیت نمودهاند که مرکز فقهی امام کاظم(ع) پس از رحلت ایشان متعلق به حوزه علمیه است و اولاد ایشان حق هیچگونه تصرفی در آن ندارند؛ بهحق، ایشان چنین آینده ناگواری را از قبل حدس زده و برای آن قبل از وقوع فاجعه، علاج کردهاند.
قدرت مرجعیت به حدی است که فرزندان مراجع با سیطره بر آن براحتی میتوانند مانع مطرحشدن دیگران در عرصههای علمی و مدیریتی شوند.
🔹 این سنت همچنان باید پابرجا بماند که هریک از فضلای حوزه علمیه، خود با زحمت تحصیل، تقریر و تدریس اگر تقوا، علمیت و هنری دارند، مطرح و مشهور میشوند. این به عدالت و صواب نزدیکتر است و مانع دیدهشدن دیگر اعاظم و اساتید علمی نخواهد شد. به همین جهت ضرب المثل شده: «گیرم پدر تو بود فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل؟!!»
🔹 امروز کم نیستند اساتیدی که بهحق از فرزندان مراجع، افضل هستند؛ اما با تکیه بر تقوا و علم خویش و بدور از دنیاطلبی و جاه مقام، فقط پیگیر رشد علمی حوزه علمیه هستند. حضرات آیات همچون شبزندهدار، خرازی، شهیدی و... .
🔚
کانال مناهج در آخرین یاداشت صحبتهای استاد علوی بروجردی درباره مرجعیت گریزی آیت الله وحید ارائه کرد
🔻🔻🔻
🌀 مخالفت آیتالله وحید با ورودشان به مرجعیت
استاد علوی بروجردی:
🔹 ایشان [آیتالله وحید] نهتنها در مقام(به دنبال) مرجعیت نبودند، بلکه با ورود در مرجعیت مخالف بودند.
در زمان آیت الله خویی، کسانی بودند که احتیاطات آیت الله خویی را به آیتالله وحید مراجعه میکردند؛ اما ایشان حاضر نبودند بهصورت رسمی به مرجعیت ورود کنند. بعد از مرحوم آیت الله خویی، با اصرار بسیاری از افراد، ایشان ورودی پیدا کردند تا زمانی که جامعۀ مدرسین بعد از فوت مرحوم آیتالله حاج شیخ محمدعلی اراکی لیستی هفت نفره از مراجع برای معرفی ارائه کرد، نام ایشان در آن لیست بود اما ایشان با این اعلام #مخالف بودند و لذا عقب کشیدند.
🔹 یک تا دو سال ایشان عقبنشینی کردند و فرمودند که نمیخواهند وارد شوند و دراینباره صحبت هم کردند. تا اینکه بههرحال وارد شدند. لذا تمایل خود ایشان این بود که در مقام تحقیق و تدریس باقی بمانند و وارد این عرصه نشوند. درواقع، ایشان خیلی پرهیز داشتند؛ یعنی یکی از مصادیق تارکاً لِهواه بودند. منتها استدلالی که ما برای ایشان داشتیم این بود که اینجا مسئله خواستن یا نخواستن شما مطرح نیست یا صحبت هواپرستی نیست، بلکه حوزه شیعه به امثال شما نیاز دارد. اینهمه شما در حوزهها زحمت کشیدهاید و برای امام زمان کار کردهاید، الان برای تصدی مرجعیت به شما نیاز دارند. مرجعیت یک ریاست نیست، بلکه یک مسئولیت بسیار سنگین است که پذیرفتن آن، دوش بسیار بااستقامتی میخواهد که این بار را بر روی آن بگذارند. بههرحال ایشان ورود کردند.
yon.ir/FYbG7
📌 مناهج:
🔹 افرادی که اظهار فضل و اطلاع دارند، طبق شواهد و مستندات تاریخی بنویسند و بنگارند که به صواب نزدیکتر است.
خود حضراتی که امروز در مقام مرجعیت برآمدهاند بر سیره و رویه متداول حوزوی #مرجعیت_گریزی اعتراف دارند؛ چرا برخی چشمشان را بر حقایق تاریخی میبندند؟ الله اعلم...
🔹 بر فرض که یکی دو مورد نقض تاریخی پیدا شود، آیا این تعداد موجب نسخ رویهی دامنهدار چند قرن مشی علما و مراجع تشیع است؟! بیمنطق و متعصب نباشیم.
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
♨️نقدهای کانال مناهج بر #نشست_اساتید ۵
🔻🔻🔻
♨️ضرورت نظارت استصوابی بر مرجعیت
🖋 رضا حسینی
🔹 در همه جوامع انسانی امروز، این مسئله پذیرفته شده و روشن است که امور تخصصی نیاز به مرجعی برای نظارت، تایید و مجوز دارد. و هرچه امر تخصصیتر و مهمتر، اهمیت نظارت برآن بیشتر.
به طور مثال در امر طبابت، حتما باید مرجعی بالادستی بر کار پزشکان نظارت داشته باشد؛ این اصل به قدری بدیهی است که اگر شنیده شود در فلان روستا کسی بدون اخذ مجوز و مراحل قانونی مطبی باز کرده، و محل رجوع مردم شده، سریعا نهادهای مربوط، -بهحق- آن شخص را توقیف و بازخواست میکنند. بدیهی است این بازخواست به این علت نیست که شخص توانایی طبابت ندارد (چه بسا از حاذقترین اطباء باشد) بلکه دلیل اصلی این است که این، باب نشود که هر کس به صرف «رجوع مردم» برای خود بساط طبابت محیا کند؛ چرا که فساد این امر واضح است و شیوع این مسئله به طور جبرانناپذیری سلامت مردم را تهدید میکند
🔹 این هم مسلم است که هیچکس نمیپذیرد به بهانه اینکه مردم خودشان میفهمند، مجوزات قانونی را لغو کنیم!! یا پزشکان به بهانه اینکه این #دو_مریض مرا حاذق میدانند از اخذ مجوز سر باز بزنند!! این مثال منحصر در طبابت هم نیست؛ در وکالت، سیاست و هر امری که در آن رجوع به متخصص موضوعیت داشته باشد عقلا این حکم را مسلم میدانند که:
«در موارد رجوع مردم به متخصص، مرجعی برای تشخیص و معرفی متخصص الزامی است و نمیتوان امر تشخیص را به عهده مردم گذاشت. بلکه انتخاب مردم، پس از تایید صلاحیت خواهد بود!»
🔹 حال #مرجعیت که تخصصی بسیار مشکل و ذو ابعاد است و با دین و دنیای مردم سروکار دارد، به طریق اولی باید مورد اهتمام باشد. نبودن مرجعی برای تشخیص و معرفی مجتهد جامع الشرایط، قبل از انقلاب اسلامی، آنچنان آسیب مهمی نبود؛ زیرا از طرفی ابزارهای ارتباطی محدود بود و از طرف دیگر تعداد مراجع بسیار کم بودند، به طور مثال: زمان آیتالله بروجردی(ره) ایشان مرجع تام بودند و مجتهدین دیگر با بزرگواری از مرجعیت کنارهگیری کرده بودند. و یا قبلتر در زمان میرزای شیرازی(ره)، ایشان به تنهایی مرجع عام بودند، و یا در زمانهای دیگر نهایتا دو یا سه مرجع مسئول امور مردم بودند
🔹 اما در دوران نزدیک انقلاب و علیالخصوص بعد از انقلاب، به علت واردشدن فقها در مسائل اجتماعی از یکسو و سرازیر شدن توجهات، نفوذ و مسائل مالی به سمت حوزه علمیه، ورود به مرجعیت (که در بسیاری موارد بر اساس وظیفه شرعی صورت میگرفت) به طرز چشمگیری افزایش یافت!! و متأسفانه فکر بایستهای هم به حال این مسئله نشد. هرچند جامعه مدرسین اقدامات مهمی در کارنامه خویش دارد: مثل برکناری آقایان شریعتمداری یا صانعی از مرجعیت؛ اما به رویه جامعه مدرسین نقدهایی نیز وارد است که در یادداشتی جداگانه به تفصیل خواهد آمد
🔻🔻🔻
♨️لزوم یا عدم لزوم نهادی برای معرفی مراجع
🖋 هادی چیتساز
❓ یکی از مسائل مهم درباره مرجعیت، این است که آیا مرجعیت منصبی است که نهادی بتواند آن را تعیین کند، یا اینکه خود مردم باید به کسی روی بیاورند و آن را به عنوان عالم دینی بپذیرند؟
🔰دو نظریه در این باره وجود دارد:
1⃣ نظر اول، مقبولیت و استقبال مردمی به مجتهد را شرط لازم مرجعیت میداند، ولی اینکه نهادی بخواهد آن را به کسی تحکم کند، قبول ندارد. به اعتقادشان، وقتی مردم کسی را به لحاظ علمی و تقوایی قبول داشته باشند، دیگر کافیست که او رساله بنویسد و مقلد داشته باشد. و نهاد بالادستی هم حق دخالت ندارد و نمیتواند تعیین تکلیف کند
2⃣ نظر دوم، مقبولیت مردمی را قبول دارند، اما برای تعیین مرجعیت، ساز و کار مشخص میکنند و وجود نهادی برای تعیین مرجعیت را ضروری میدانند. مردم در مسائل دینی نیاز به مرجع دارند. اگر نهادی نباشد که مرجعیت را تعیین کند، اکثر مردم متحیر میشوند که از چه کسی تقلید کنند. بنابراین باید نهادی متشکل از متخصصان باشد تا یک نفر یا چند نفر را به عنوان اعلم مشخص کند، نه اینکه هرکس با استقبال عدهای از مردم، اعلام مرجعیت کند. در این صورت، تشتت آراء و اختلاف سلیقهها باعث وهن مرجعیت میشود و آن را متزلزل میکند.
🔹 بعد از فوت آیتاللهالعظمی اراکی، جامعه مدرسین، هفت نفر را به عنوان مرجع اعلام کرد. مردم نیز دیگر میدانستند از بین همه مجتهدین باید به این افراد مراجعه کنند
اکنون برخی با وجود اینکه هنوز مراجع اعلام شده زندهاند، اعلام مرجعیت کردهاند. وظیفه جامعه مدرسین است که از اقدام خود حمایت کرده و از تشتت مرجعیت جلوگیری کند. نمیتوان از سویی به مرجعیت اهتمام داشت و از سویی دیگر، بر اعلام دیگران نظارت نداشت
البته مسئله به اینجا ختم نمیشود. اینکه نهاد تعیین کننده باید چه ویژگی هایی داشته باشد، و چه افرادی با چه شرایطی در آن حضور پیدا کنند، خودش نیاز به بحث مفصل دارد که در این یادداشت نمیگنجد
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
@khabarehowzeh
♨️نقدهای کانال مناهج بر #نشست_اساتید ۶
از فقه فردی تا اخلاق و تقوای فردی
علی مهدوی
1️⃣ «افتاء و اخذ خمس برای هر مجتهدی جایز است.»
2️⃣ «از مجتهد غیر اعلم نیز میتوان تقلید کرد.»
🔹 اندک تأملی در دو گزاره فوق برای هر انسان منصف و دوراندیشی دهها سؤال بوجود خواهد آورد و نه تنها سؤال، بلکه زمینهساز سراسیمگی از بحرانی نوپیدا در جهان تشیع خواهد شد. اگر قرار باشد مجتهدین از سیره سلف صالح عدول کنند و هریک افتاء و اخذ خمس را برای خود جایز برشمارند، آیا دیگر قدرتی برای مرجعیت شیعی باقی خواهد ماند؟ چه چیزی بدتر از تکثر مرجعیت برای تضعیف نهاد مرجعیت؟ اینها نه تهمت است و نه افترا! اینها آیندهاندیشی است و پیشگیری از خطری بزرگ.
🔹 بله فقه فردی میگوید: هر مجتهدی جایز است ادعای مرجعیت کند، خمس بگیرد و فتوا دهد. اخلاق فردی هم میگوید: کاری به هیچ مجتهدی نداشته باشید؛ هرکسی آزاد است اعلام مرجعیت کند و اگر به وی انتقادی کردی یا نسبت به آینده به وی تذکر دادی، این دخالت در کار دیگران است.
🔹 اما نه فقه نظام و نه اخلاق اجتماعی و نه حتی سیره متداول سلف گرانقدر، هیچیک جواز گزارههای فوق را ثابت نمیداند. اخلاق و تقوای اجتماعی، هر انسان مؤمنی را مکلف میداند که نسبت به آینده تشیع هوشیار باشد و تذکر دهد که اگر اینچنین نکند از دستور «کلکم راع و کلکم مسؤول» تخطی کرده است. آیتالله مکارم شیرازی، آیتالله شبزندهدار، دیگر اعضای جامعه مدرسین بارها تذکرات مختلفی دادهاند مبنی بر تعطیلی دفاتر مراجع تقلید متوفی، رعایت احتیاط و عدم اخذ خمس توسط بیوت ایشان؛ چراکه اخلاق حقیقی رعایت این موارد و پرهیز از ورود به دایره مرجعیت است؛ مگر در شرایط خاصی که مطابق سیره سلف صالح است. آیا این دستورات اخلاقی بزرگان لازمالاجرا نیست؟!
🔹 فارغ از همه این حرفها اگر فرزند هر مرجعی پس از ارتحال آن مرجع اقدام به استمرار بازبودن دفاتر کند، این هم گزینه دیگری است که پیامدهای بسیاری دارد. مردم از اینکه حوزه از درون خود، دست به تذکر و اصلاح بزند هیچ ملول و ناراحت و زده نخواهند شد؛ اما از اینکه حس کنند بنیاد استوار مرجعیت از مدار سابق خود خارج شده و در حال تبدیل به نهادی موروثی است، بسیار احساس پریشانی میکنند که مبادا اعلمیت و اصلحیت نیز چون امور ملوکانه موروثی شود!!
🔹 نگارنده باز تأکید میکند که هیچیک از این سخنان به معنای افترا نیست؛ بلکه همه از سر دغدغه آینده تشیع است؛ آیندهای که بزرگان نیز بارها پدرانه و مشفقانه نسبت به آن هشدار دادهاند؛ اما هشدارها و تذکرات کارگر نیفتاده و دغدغهها باقی است. سؤالاتی که هیچ جواب قانعکنندهای تابحال بدان داده نشده است. پس بهتر است بجای عصبانیت و پرخاش با استدلال و منطق به این سؤالات پاسخ مناسب داده شود.
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/1876819984C877fd4ab65
♨️ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی و عضو گروه مردمشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
به جای حوزویان
به انتقاد از فرهنگ سازی صدا و سیما پرداخت
⚠️انتقاد از نوع و روش فرهنگ سازی صدا و سیما متاسفانه از هیچ جای حوزه به گوش نمی رسد
🔻🔻🔻
♨️صداوسیما متاسفانه با فرهنگ کازینویی، با مسابقات متعدد، بخت آزماییها و جوایز میلیونی و تشویق به شرکت در جوایز به شکلی عجیبی در مسیر سقوط اخلاقی است.
♨️شما تصور کنید همه برنامههای صدا و سیما تبدیل شده به برنامههای سرگرمی،
آن هم چه سرگرمیهایی چهارتا سلبریتی دور هم جمع میشوند و سبک بازی در می آورند
و مردم هم به واسطه همین بها دادن صداوسیما به سلبریتیها در شبکههای اجتماعی از چپ و راست آنها را دنبال میکنند
♨️در واقع این صداوسیما بود که پای سلبریتیها را به زندگی مردم باز کرد و پای مردم را به زندگی سلبریتیها. میگوییم چرا سلبریتی میآورید، میگویند چون اسپانسر دارد، پس بودجهها خرج چه میشوند؟
♨️صدا و سیمای ایران مثل شبکههای آمریکایی، تبدیل به شبکههای تجاری شده است
♨️اسپانسر قصد دارد کالایی را بفروشد و متناسب با آن هر تبلیغی انجام میدهد و ارزش کالا و ارزشگذاری آن که به خورد مخاطب داده میشود اصلا مطرح نمیشود
♨️این اتفاق ساختار جامعه را به شدت به سوی غیراخلاقی شدن و غیراخلاقی بودن سوق میدهد
در این تجارتی که صداوسیما راه انداخته مهم نیست که آن شرکت چه شرکتی است، فردی که در معرض تبلیغ قرار میگیرد چه کسی است و حتی اسپانسر آنقدر دستش باز است که بیشترین هنجار شکنی را با هدف تبلیغ کالای خود انجام میدهد.
🌐خبرآنلاین
@khabarehowze
♨️پاسخ به یک شبهه
🔻اجمالی بر بودجه حوزههای علمیه
🔹 بودجههای پیشنهادی مربوط به #حوزههای_علمیه در سالهای اخیر مورد مناقشهی برخی جریانات خاص قرار گرفته است. در این میان برخی که روند سکولاریزه شدن دولت را در قالب مسئولیت نداشتن او در امور دینی و فرهنگی دنبال میکنند، معتقدند میزان بودجهی دریافتی حوزههای علمیه بسیار زیاد است و اساساً نباید چنین هزینهای برای چنین مراکزی صورت بگیرد.
در پاسخ، ذکر چند نکته ضروری است:
۱️⃣ #حوزه_علمیه همانند #دانشگاه یک مرکز علمی محسوب میشود و بالاتر از آن، خاستگاه #انقلاب_اسلامی و تداوم ایدهی #جمهوری_اسلامی است. این مرکز علمی در واقع #مزیت_نسبی ایران نسبت به سایر مراکز علمی کشورهای دیگر است.
۲️⃣ حوزهی علمیه یک مرکز اختصاصی برای طبقهای خاص از جامعه نیست و برای آحاد مردم امکان ورود در آن فراهم است.
۳️⃣ کل بودجهی پیشنهادی #مرکز_خدمات_حوزههای_علمیه در سال ۹۸ با بیش از ۲۶۰ هزار طلبه و کارمند در سراسر کشور، رقمی معادل ۶۹۶ میلیارد تومان و کمی بیشتر از #بودجه_دانشگاه_تهران با حدود ۶۰۳ میلیارد تومان است. علاوه بر اینکه این مبلغ صرف بیمهی طلابِ غیرشاغل شده و در امور دیگر هزینه نمیشود. بنابراین به سادگی میتوان پیشبینی کرد که بخش قابل توجهی از این مبلغ، مجدداً به حساب دولت (بیمههای دولتی) بازمیگردد.
۴️⃣ بودجهی #شورای_عالی_حوزه_علمیه (برادران و خواهران کل کشور) با ۲۶۰ هزار طلبه، رقمی در حدود ۵۶۳ میلیارد تومان است که کمتر از بودجهی ۷۷۵ میلیاردی دو دانشگاه شهید بهشتی و فردوسی مشهد با جمع حدوداً ۴۰ هزار دانشجو است.
۵️⃣ در این خصوص معاون حوزههای علمیه کشور معتقد است: «گاهی ۵۰ % بودجهی مصوب حوزه علمیه، تخصیص داده میشود. در دولت طاغوت بسیاری از موقوفات حوزوی به زور تملک شده است؛ اگر عایدات حوزه از موقوفات خودش به شکل کامل تأمین شود، هیچ نیازی به بودجه حمایتی هم ندارد؛ برای کل حوزههای علمیه سراسر کشور اگر نصف بودجه یک دانشگاه مثل دانشگاه تهران ارائه شود، حاضر به گرفتن هیچ کمکی نیستیم.»[۱]
۶️⃣ گزارش #مرکز_پژوهشهای_مجلس نشان میدهد حوزههای علمیه تنها ۱.۳ درصد از اعتبارات #آموزش_عالی را در کشور دریافت میکنند و ۹۸.۷ درصد دیگر متعلق به مراکز دانشگاهی است.[۲]
📚 مراجع:
۱. https://www.asriran.com/fa/news/581609
۲. http://rc.majlis.ir/fa/report/download/1103577
👤مرتضی خانجانی✍️
@Peirovir
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/1876819984C877fd4ab65
☎️ #صدای_شما
❌🚫🔯🔞🚺🚹
طرح #حیاط_پویا
اجرای طرح ابلاغی آموزش و پرورش به نام #حیاط_پویا که برگرفته از سند 2030 می باشد، به بهانه ورزش، راه را برای به ابتذال کشاندن دانش آموزان و اجرای سند 2030 هموار کرده است.
این طرح از سال 1393 توسط مهرزاد حمیدی(معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش) با شعار * #حیاط_پویا، حیات_پایا * به تمامی مدارس ابلاغ گردیده و تا الآن اجرا می شود.
مفاهیمی مانند: آموزش برای توسعه پایدار، تساوی جنسیتی و ...که همگی از مفاهیم سند 2030 می باشند، در همان زمان توسط ایشان(به طور مثال در آدرس های زیر 👇) و در جهت توضیح طرح #حیاط_پویا بیان می گردد.
⏪ارتباط رقص و آوازهای امروز دانش آموزان ما و طرح #حیاط_پویا در اظهارات مخاطبین یکی از کانال ها(کانال پاسخ به شبهات و شایعات 👇)گویای این موضوع می باشد.
♨️مطالب در جهت ترند شدن این مطلب در فضای مجازی و فهم اهمیت مطلب برای مسئولین، هشدار باش نسبت به این قضیه، درک نگرانی رهبری نسبت به قضیه 2030 و سرباز سازی برای غرب در مدارس آموزش و پرورش و در نهایت ایجاد انگیزه برای واکنش فرهنگی در قبال تهاجم فرهنگی باز نشر داده می شود.
هرگونه بی اهمیت جلوه دادن این مطلب و ساده انگاری آن، کمک به تکمیل پازل دشمن در جنگ نرم علیه ایران اسلامی است.
⛔ لطفا تمامی مطالب با هشتک #حیاط_پویا در کانالها و گروه ها بارگذاری شود.
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
♨️ضرورت حضور پررنگ گروه های تبلیغی در مناطق آسیب پذیر
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار جمعی از گروه های تبلیغی استان:
🔹طبق ارزیابی های صورت گرفته فعالیت این گروه ها در در مناطق مختلف استان با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نیز همراه بوده است.
🔹وضعیت فرهنگی جامعه به ویژه مسأله عفاف و حجاب در برخی مناطق توریستی استان نگران کننده است و حضور گروه های جهادی و تبلیغی در این مناطق را بسیار ضروری است.
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/1876819984C877fd4ab65
♨️روایت جالب محمود واعظی از خانواده رییس دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام احمد واعظی
♨️محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگوی با ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی درباره اعضای خانواده به خصوص برادرانش گفت: نمیتوانم بگویم برادرانم مبارز بودند، اما مذهبی بودند و مسائل سیاسی را میفهمیدند. وقتی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم دو برادر دیگرم من را همراهی میکردند. ما ۶ برادر هستیم که ۳ نفرمان آمریکا بودیم و ۳ نفرمان در قم.
واعظی گفت: یکی از برادرانم درحالحاضر رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است، یکی از برادرانم استاد دانشگاه و معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی است، برادر دیگرم هم که درس خارج و علوم قدیمی خوانده، پزشک است. دوستان به شوخی میگفتند که حاجآقا خیلی آیندهنگرند زیرا ۳ تا از پسرهایشان را به قم و ۳ تا را به آمریکا فرستادهاند
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
بیداری طلاب
♨️ضرورت حضور پررنگ گروه های تبلیغی در مناطق آسیب پذیر حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، مدیر حوزه عل
♨️دستورات دادستان قم برای برخورد با مانکن های زننده ، پوشش نامناسب فروشندگان خانم و مردانی که در مشاغل مختص زنان فعالیت دارند
♨️کاهه دادستان عمومی و انقلاب قم طی دستورالعملی به پلیس اماکن ، سازمان صنعت معدن تجارت و اتاق اصناف دستورات قضایی برخورد با واحدهای صنفی متخلف را در قم ابلاغ کرد.
♨️دادستان قم گفت: حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن حفظ نظام خانواده که تامین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی و سبب نجات وی است ، بسیار ارزشمند بوده و احکام اخلاقی ، فقهی و دینی مربوط به پوشش به ویژه بانوان براساس این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده که باید جهت ارتقاء آن از هیچ تلاشی دریغ ننمود فلذا دستورات لازم جهت برخورد با معدود صنوف هنجار شکن به پلیس اماکن و اتاق اصناف صادر گردید.
♨️این مقام قضایی بیان داشت : به پلیس اماکن ابلاغ گردید با برخی از مغازه هایی که در پشت ویترین مبادرت به جانمایی مانکن و لباس های که عفت عمومی را جریحه دار می نمایند و مغایر با ارزش های دینی و اخلاقی مردم انقلابی قم بوده مقابله جدی و به منظور برخورد قانونی به مرجع قضایی معرفی گردد.
♨️وی ادامه داد : همچنین در مشاغل مختص امور بانوان و زنان جامعه ، چنانچه فروشندگان مرد اقدام به فروش می کنند که تخلف است اعمال قانون نمایند.
♨️دادستان قم به اتاق اصناف هم دستور داد با توجه به این که پوشش برخی از متصدیان و فروشندگان خانم در فروشگاه ها و پاساژهای شهر نامناسب می باشد فلذا باید کلیه اتحادیه های مربوطه ضمن بازرسی مستمر از واحد های زیر مجموعه خود و تذکر و در صورت عدم توجه صاحبان به وضعیت حجاب کارکنان با همکاری پلیس اماکن جهت پلمپ محل اقدام شود .
♨️بدیهی است در صورت عدم نظارت اتحادیه ها و انجام وظیفه قانونی ، عواقب کوتاهی و مسامحه در انجام وظیفه متوجه انان خواهد شد.
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/1876819984C877fd4ab65
بیداری طلاب
♨️دستورات دادستان قم برای برخورد با مانکن های زننده ، پوشش نامناسب فروشندگان خانم و مردانی که در مشا
♨️وقتی که صدای گلوله شنیده میشود ، همه فرار می کنند و فریاد می زنند و از پلیس امنیت می خواهند و کاری به نوع ایجاد امنیت ندارند.
.
ولی الان مهاجم گلوله تفنگش صدا دار نبود🔇 که همه بدانند و متوجه باشند .
.
▪️در خیابانی از شهر رشت که شلوغ ترین خیابان شهر است و این شلوغی تا ۲ بامداد ادامه دارد زنی هرزه فریاد می زند که میخواهم ۵ دقیقه برقصم. .
💤باید به این زن گفت مگر دیوانه شدی ولی کسی نگفت چون مستی زن از حرکاتش معلوم بود و هرکس جلو می رفت با بی حیایی زن معلوم نبود چه کند.
.
فقط همه اسلحه به دست بودن کدام اسلحه؟؟؟؟
.📱 اسلحه ای به اسم دوربین که جدیدا مد شده حتی لحظه مرگ هم نجاتت نمی دهد ولی لحظاتت را ضبط می کند تا هر رسانه ای به نفع خود مرگت را نشان دهد.📷
.
👥شاهدین واقعه همه می دانند زن مقصر بود و حال طبیعی نداشت . و شاید کسی او را با ان حال به آن خیابان آورده بود هر چه بود قطعا سناریو بود برای تحت الشعاع قرار دادن واقعه بانوی خمام و غیرت بانوی خمامی.
.
طبق گفته شاهدین گشت دو بار به این هرزه خیابانی تذکر داد و ولی چون این زن حالش طبیعی نبود با الفاظی بابا بیخیال ، گمشو برو گشت را خطاب کرد و پلیس بین هنجار شکن و قانون ارامش در برخورد با هنجار شکن برای جلوگیری از تشنج مواجه بود. که بار سوم هجمه موقعیت بسی سخت امد و پلیس (یا غیر پلیس که در این مقوله شبهه است) در برابر بی حیایی زن دست به اقدام زد. .
👤 از دور منتظران چنین لحظه فیلم های لحظه اقدام پلیس را به شبکه های معاند مخابره کردند. و ان شبکه ها جریان ناقص را به نفع خود به سمع مستمعین رساندن.
.
آنکه دنبال حقیقت بود فقط اخبار یک رسانه را رصد نکرد ولی انکه فقط لحظه ای خبر را شنید شبهه در افکارش دمید....
.
.پ.ن: حالا اگر کشف حجاب می کنید دیگر خیابان ها را کاباره نکنید
.
.
پ.ن۲: مدافعان حقوق زن در ایران رقص در ملاعام چه برای زن و چه برای مرد ممنوع است. ان هم وسط خیابان کدام عاقلی می رقصد که راننده حواسش پرت شود و رقاصه را راهی قبرستان کند😂😂
.
لطفا خودمان را مسخره جهانیان نکنیم. کمی با فرهنگ باشیم. 😊
.
پ.ن۳: مطمئنم که قانون کشورم به گونه ای تنطیم شده که با هر بی قانونی برخورد میشود نه کم و نه زیاد و مطالبه گران تیز بینی هم وجود دارد که نظارت دارند بر عملکرد قانون.
.
پ.ن۴: همه باید اگاه باشیم تا فتنه ای جدید رقم نخورد.
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/1876819984C877fd4ab65