eitaa logo
محمد شهبازیان /الف لام میم
8.3هزار دنبال‌کننده
671 عکس
504 ویدیو
87 فایل
✳️الف لام میم 👈 انسان لایق موعود به تعبیر سهراب سپهری، خرده هوشی سر سوزن ذوقی در مباحث مهدویت دارم. شاید؛ نوشتارهای من مصداقی از آن جهاد تبیین باشد. راه ارتباطی با استاد جهت ارسال سوالات👇 @shahbaziyanclass
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجت الاسلام دکتر زهیر دهقانی آرانی از اساتید مرکز تخصصی مهدویت نشستی با عنوان «سیر تحول آراء مستشرقان در موضوع مهدویت» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی داشتند که شاید مطالب مطرح شده در آن برای برخی از اعزه و اساتید مفید باشد. لذا لینک گزارش آنرا تقدیم می کنم. نشست اول: https://iqna.ir/fa/news/4148626 نشست دوم: https://iqna.ir/fa/news/4150227 التماس دعا🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خرافات قربانی و مالیدن خون به اطراف 👀 بنا به گزارش‌های تاریخی، از خرافات دوران این بود که وقتی کسی خانه‌ای می‌خرید یا کار جدیدی انجام می‌داد حیوانی در برابر دیگران می‌کشت تا از چشم‌زخم در امان بماند. 🐑 این رفتار از سوی رسول‌خدا منع شد؛ چنانکه برخی گفته‌اند نزول آیه «لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ» ناظر به این رفتار بود که خون را به در و دیوار می‌مالیدند. @Mostabin ⛔️ در روایتی از امام (ع) نیز مالیدن خون عقیقه بر سر نوزاد، از اعمال دوران جاهلیت و شرک دانسته شده است. 🗞 المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ۸۰۸/۶؛ معانی الاخبار، ۲۸۲. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
این هم به مناسبت ایام عید قربان و دهه امامت 👇💐
@sokhanetarikh نقش روایات نبوی در کاربرد «مهدی» در عصر حضور نویسنده: حامد منتظری مقدم کاربرد «مهدی» بازتاب اندیشه مهدویت و برگرفته از روایات نبوی است. در نوشتار حاضر، بر پایه روش تحلیل تاریخی، در پاسخگویی به این مسئله که: «روایات نبوی در کاربرد مهدی در عصر حضور ائمه؟عهم؟، چه نقشی داشت»، دانسته شد: در روایات نبوی، مهدی در دو مفهوم انعکاس یافت: «هدایت شده»(لغوی) و «مُنجی»(اصطلاحی). این دو مفهوم، خاستگاهی برای کاربردهای دوگانه و متمایز مهدی در عصر حضور شد. در این میان، کاربرد لغوی، کمتر واکنش برانگیز بود. این کاربرد، گاهی به مفهوم اصطلاحی می آمیخت و به عدل گستری منجی، یادشده در روایات، اشاره داشت. همچنین دقیق نبودن شناخت کاربران از روایات، سبب می شد تا گاهی کاربرد مهدی صرفاً از سرِ امید _ و نه، اعتقاد _ باشد. روایات نبوی، بسترساز کاربرد مهدی در قیام های شیعی بود. این کاربرد درباره محمدبن حنفیه در قیام مختار، لغوی بود و پس از وفات ابن حنفیه، به اصطلاحی تطور یافت. در قیام محمدبن عبدالله حسنی، هم مدعیان و هم منکران مهدویت وی، به روایات توجه داشتند. کاربرد مهدی درباره خلفا، ابزاری برای قداست و توأم با تحریف روایات بود. کاربرد مهدی درباره امام دوازدهم، در عصر حضور، با روایات نبوی و شرایط نقل آنها ارتباط تنگاتنگ داشت و پس از آن، به پایاترین کاربرد اصطلاحی و اعتقادی منجر شد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/m93875 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh