eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
639 دنبال‌کننده
548 عکس
320 ویدیو
98 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
احساس تقصیر.mp3
10.03M
🎧 ۱۲ دقیقه پرسوز و حرارت از مرحوم استاد صفایی حائری در شب قدر 🔰سلسله پادکست‌های : (۳) ▪️احساس تقصیر _حس طلب‌کاری از خدا: 00:00 _نقل خاطره (اگر برای او نباشی، هر کاری بکنی مجازات دارد) : 03:00 _نحوه محاسبه خود برای آغاز سیر روحی : 05:05 _نقل خاطره (حس عدم امکان بازگشت و تنهایی ) : 06:14 _توبه ی او: 09:40 _دعاهای پایانی : 10:48
2_1152921504700125884.mp3
782.8K
روزی که سنگینی کارهای ما کمر ما را میشکند فریاد ما بلند میشود که چه کردیم ؟ خدایا دل ما را محط اولیا خودت قرار بده دل ما را محرم آنها قرار بده ... خدایا آنجائی که خواسته های تو وسط بود ما به خواسته های خودمان پرداختیم از پاک کردن ته یک کاسه از جویدن یک لقمه لذیذ از نوشیدن یک جرعه آب گوارا به خاطر امر تو چشم نپوشیدیم ...😔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در شب قدر چه کار کنیم؟.mp3
7.36M
🔰 امشب چه عمل و یا عبادتی انجام دهیم؟ 🎧 سلسله پادکست‌های (۴) _ شب‌ بیست و سوم احتمال بیشتری برای شب قدر بودن دارد. _ در شب قدر چه کار کنیم؟ 00:33 _ چگونه دعا کنیم؟ 03:33 _ امشب چگونه به محاسبه خود بپردازیم؟ 05:05 _ اگر حرکت را باور ندارید، کاری نکنید و همین‌طور ادامه دهید. 07:00 ‼️ حتما قبل از شروع اعمال شب قدر ۲۳رمضان این پادکست را گوش کنید.‼️ ╲\╭┓ ╭‌💠🍃 ┗╯\╲ ┄┄┅┅┅❅🇮🇷🇮🇷🇮🇷❅┅┅┅┄┄
توبه-استاد علی صفایی.MP3
1.72M
امشب شب توبه است... ⭕️ اما از چی توبه کنیم...؟! ⭕️ آیا ما معتقد به گناه کار بودن خودمون هستیم؟! 🎙 علی صفایی حائری ـــــــــــــــــــــــــــــ مجموعهٔ تربیتی یاران در گپ، ایتا و بله ما را دنبال کنید 🔗 @mt_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما صدای مرحوم علی صفایی حایری را می شنوید . 💠 سطر بیست و ششم بالاخره طعم مرگ را خواهید چشید کل نفس ذائقه الموت ❇️ برای شرکت در مسابقه روزانه ی «زندگی با آیه ها» و برنده شدن در جوایز ارزنده نقدی و کمک هزینه حج عمره، کربلای معلی، مشهد مقدس و قم: حتماً عدد ۵ را به سامانه ۳۰۰۰۵۲۱۳ پیامک کنید. https://eitaa.com/masturank
2_1152921504697937348.mp3
11.76M
🔺شرح دعای امام سجاد (ع) در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان توسط استاد صفائی: اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الإِْنَابَهَ إلَي دَارِ الْخُلُودِ وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ خدايا دوري از خانه فريب، و بازگشت به خانه جاويدان، و آمادگي براي مرگ پيش از رسيدن آن را روزي ام گردان.
شب بیست و ششم.mp3
10.12M
🎧 مجموعه پادکست‌های بشنو از نی شرح دعای ابو حمزه ثمالی با بیانی روان و متفاوت از استاد علی صفایی حائری 🎙 🌙 قسمت بیست و ششم ماه مبارک رمضان 📚 #️⃣ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🌄 قطار رمضان... ✍🏻 عین‌صاد ❞ انسان مى‌بيند كه رمضان دارد مى‌رود؛ مثل قطارى كه آخرين واگنش رسيده است و ما هم در راهى مانده‌ايم كه حتى اميد معجزه‌اى در آن نيست. اگر سوار نشويم، تنهايى است!! من يادم نمى‌رود كه يك احساس عجيبى از حركت ماشين‌ها يا قطارها از كودكى در ما بود؛ چون شنيده بوديم كه اگر به قطار دير برسيم، مى‌رود، بعد هم مشكلاتى پيش مى‌آيد. ما هم ديگر فكر نمى‌كرديم، همين مقدار رفتنِ قطار رنجمان مى‌داد. يادم نمى‌رود كه ما حتى از قطار پايين نمى‌آمديم، گاهى هم كه پايين مى‌آمديم خيلى فاصله نمى‌گرفتيم. گاهى هم فكر مى‌كرديم كه اگر قطار رفت به كجاى آن بچسبيم، اين احساس در ما بود. حال كه قطار رمضان، لحظه‌ها و روزها و شب‌هايش دارد مى‌گذرد، ما اگر جا مانديم و نرسيديم، محروميم و ملعونيم - نفرين شده‌ايم - به خصوص در آنجا كه جمعى داشته‌ايم و در كنار قبر «ولّى» بوده‌ايم. 📚 | ص 127 #️⃣ ▫️ @einsad
شب بیست و هشتم.mp3
10.12M
🎧 مجموعه پادکست‌های بشنو از نی شرح دعای ابو حمزه ثمالی با بیانی روان و متفاوت از استاد علی صفایی حائری 🎙 🌙 قسمت بیست و هشتم ماه مبارک رمضان 📚 #️⃣ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
1_10703548479.mp3
6.89M
▫️قطعه‌ای صوتی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان توسط استاد علی صفایی حائری ۲۹ رمضان ۱۳۶۸ _ مشهد مقدس ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
هدایت شده از باور
. 🔹 داستان يكى از اقوام نزديك من كه با هم همكلاسى و هم دوره بوديم براى من درسى شده است: 🔸 او در دوره‏هاى پايين به قدرى سنّتى و مذهبى و مقيّد بود كه مادرم بارها مرا به او سرزنش مى‏كرد كه فلانى پدرش بهمان بوده و امروز دارد چه‏ها مى‏كند، نماز شب مى‏خواند، قرآن را از حفظ مى‏داند، حتى در مجالسى كه مى‏خواهند روضه مى‏خواند و به سبك فلسفى سخنرانى مى‏كند، اما تو چى؟ 🔹 امّا همين شخص در دوره دبيرستان نماز شبش آب رفت و نمازهاى روزانه‏اش هم به حال رقص در آمد. در ميان نمازش چه كارها كه نمى‏كرد! 🔸 وقتى بزرگ‏تر شد و موفقيت‏هايى به دست آورد و شخصيّتى به هم زد، تمام حرف‏ها تمام شد و نمازش كنار رفت و حالت ضد مذهب هم در او اوج گرفت و بعدها از آمريكا براى من مى‏نوشت كه مى‏دانى! عيب من همين است كه به خرافات معتقد نيستم، به جن و ملك اعتقادى ندارم و جوشن صغير و جوشن كبير نمى‏خوانم و ... 🔹 اما ياد گذشته‏ها به خير كه چه كارها كه نمى‏كرد! و ياد شب‏هاى احيا بخير كه خودش الغوث مى‏كشيد و پشت بلندگو هم مى‏نشست و ياد دوره بچگى بخير كه بر سر تكبير گفتن با هم دعوا داشتيم. 🔸 خودش در نامه‏اى برايم نوشت كه اگر من از زادگاه خودم بيرون نيامده بودم حتماً الآن يك ته ريشِ حنايى داشتم و پشتِ سرِ ملّاىِ ده، نماز جماعتم ترك نمى‏شد و اذان را هم به عهده مى‏گرفتم. و راست مى‏گفت كه اگر آن جور مى‏ماند و مى‏ماندم حتماً از من متعصب‏تر و پَر و پا قرص‏تر مى‏بود. 🌱 1⃣ ✍ | تربیت کودک، صفحات ۴۱ الی ۴۳. 🔰 باور خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️ زن محکوم شرایط نیست ✍🏻| خانم مریم اردویی 🔸این روزها هر وقت صحبت از وضعیت حجاب می‌شود غالب تحلیل‌گران پیکان نقدشان را به سمت علل اجتماعی گرفته و فقط از عوامل محیطی می‌گویند. به عبارتی کمتر کسی به عاملیت و اراده‌ورزی زن در مسأله‌ی کشف حجاب یا حتی انتخاب نوع پوشش اشاره می‌کند. برخی تحلیل‌ها به گونه‌ای است که گویی هیچ نقشی برای عاملیت زن در این میان قائل نیستند و او را محکوم شرایط می‌دانند. انگاره‌ی بی‌ارادگی زن در انتخاب مسیر و سبک زندگی‌اش تا جایی در اذهان نهادینه شده که یک خطیب دلسوز و صاحب نام را که طبیب‌وار دغدغه‌ی هدایت گناهکاران را دارد، به چنان وادی می‌کشاند که مسوولیت زنی که به هر دلیل مبتلا به گناهان منافی عفت شده را کان لم یکن قلمداد کرده و تمام بار گناهان او را بر دوش جامعه و مسوولان می‌ا‌ندازد و از او در قبال عملی که مرتکب شده سلب مسوولیت می‌کند. همه ‌از نقص قانون، مردسالار بودن ساختارهای مدرن، جادوی رسانه و ...سخن به میان می‌آورند و اراده‌ی زن را محکوم تمام آنها می‌دانند و اینچنین است که زن مظلوم و جامعه ظالم می‌شود. 🔹البته راقم این سطور به دنبال نفی کامل این تحلیل‌ها نیست که خود نیز بارها منتقد چنین ساختارها و عوامل زمینه‌ساز سبک زندگی غیراسلامی بوده است. اما آنچه نگارنده را به نوشتن این متن واداشته است پررنگ شدن جبرانگاری‌های ساختاری است که مختار بودن زن را به عنوان یک انسان نادیده می‌گیرد. در حالی که انتخاب نوع پوشش و حتی کشف حجاب در نهایت با اراده‌ی زن رقم می‌خورد. اگر بخواهم دقیق‌تر بحث را پیش ببرم باید بگویم عوامل متعدد از جمله ساختارها جزو علل معده برای انتخاب فرد محسوب می‌شوند اما در نهایت این اراده‌ی فردی زن است که به عنوان علت تامه دست به انتخاب می‌زند. 🔸اما رهبر انقلاب بر خلاف باورهای موجود در دیدار اخیرشان با مسوولان نظام در کنار گوشزد کردن مسوولیت تمام قوا و نهادها فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّه‌ی قضائیّه، در بخش‌های مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّت‌های قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. خود بانوان ما بیش از همه در این زمینه مسئولیّت دارند؛ و رعایت کنند جنبه‌ی حجاب اسلامی را.» در واقع این نگاه که سهمی را برای اراده‌ورزی زنان لحاظ کرده و از مسوولیت بیشتر آنان در این رابطه سخن به میان آورده است کاملا منطبق بر منطق قرآن است که می‌فرماید: ««وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى..هیچ کس بار دیگری را برنخواهد داشت و اگر کسی بخواهد مسئولیت کارش را به شانه‌ی دیگری بیندازد ولو آن دیگری از نزدیکانش باشد این اتفاق نخواهد افتاد.» 🔹استاد صفایی حائری نیز در کتاب «حرکت» تحلیل درست و دقیقی در رابطه با نسبت بین اراده انسان و شرایط جامعه بیان می‌کنند: « انسان کلیتی است که جبرهای گوناگون در او جریان دارند کلیتی است که جبر اجتماعی، جبر تاریخ جبر وراثت، جبر محیط و تربیت در او مؤثرند، نه حاکم. اینها زیر مجموعه‌اند، نه اینکه آدمی جزئی از کلیت جامعه‌اش باشد. با این توجه هنگامی که این جبرها با هم ترکیب شوند زمینه‌ی انتخاب و اختیار و حکومت او را فراهم می‌کنند و انسانی که از این ترکیب برخوردار است هیچ وقت محکوم نیست که مسئول است؛ مسئول تمام جرم‌هایی که در سطحی گسترده در جامعه‌اش جریان دارد. 🔸پس شرایط زمینه‌ساز انتخاب آدمی است نه حاکم بر انتخاب او. انسان محصور و محکوم شرایط نیست، بل‌که متأثر از شرایط است. ما مسأله را محدود به شرایط می‌کنیم و خودمان را تبرئه می‌‌کنیم و می‌گوییم ما کنار میکروب‌ها بودیم در حالی که میکروب‌ها و موقعیت‌ها و شرایط هیچ کدام ملاک نیست اینکه ما چه موضعی در برابر آنها داشته‌ایم مطرح است. مهم موضع‌گیری ما در برابر موقعیت‌هاست و این چیزی است که کاملا در اختیار ماست.» بنابراین منطق تحلیل‌هایی که بدون در نظر گرفتن عاملیت زن از او سلب مسوولیت کرده و اراده‌ی او را محکوم شرایط می‌دانند بر خلاف منطق قرآن و نظر رهبر انقلاب است. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
هدایت شده از باور
. 🔰 كودك وقتى كه چشم باز مى ‏كند و پدر نيرومند و نان آور خود را مى ‏بيند، خود به خود شيفته او مى‏ شود و به تقليد از او مى‏پردازد، به شرط آن كه اين شخصيت پدر...مورد تحقير مادر و ديگران قرار نگيرد و يا تا سطح شخصيت كودك پايين نيايد. 💠 پدرانى هستند كه خود را كوچك و خوار مى ‏سازند و يا پدر و مادرانى هستند كه يكديگر را در مقابل چشم فرزند مى‏ كوبند كه در نتيجه هيچ كدام‏ نمى ‏توانند قهرمان و الگوى محبوب كودك باشند، 🔻اینجاست كه كودك به ديگران رو مى‏ آورد و يا به خود پناه مى‏ برد؛ در صورتى كه به خود پناه برد، گرفتار روح انزوا و غرور و خودبينى مى ‏شود و در صورتى كه به ديگران رو بياورد، خطر اشتباه در انتخاب الگو زياد است و چه بسا به هلاكت و نابودى و فساد بكشد. 🌀 پدر با شخصيت مى‏ تواند حتى هنگام شوخى و بازى و بگو و بخند، عظمت خود را داشته باشد، حتى هنگامى كه فرزندش بر سر و رويش مى‏پرد اين عظمت را حس كند. پدر با شخصيت مانند كوه است، حتى هنگامى كه بر سر او پا مى‏ گذاريم، در دل از او وحشت داريم و از بلنديش مى‏ هراسيم. 📸 3⃣ ✍ | تربیت کودک، صفحه ۴۴ و ۴۵. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
❌ كسانى‌كه مى‌توانند در پناه رضاخان يا محمدرضاخان با آن‌همه فشار زندگى كنند، كسانى‌كه مى‌توانند همراه صدام و مبارك و حسن و حسين و فهد با اسلام خود جشن بگيرند، كسانى‌كه مى‌توانند در سوئد يا هلند يا اروپا و آمريكا با آزادى به انسانيّت خويش پاى‌بند باشند، بايد بدانند كه اين‌ها از آدميّت و اسلام و تشيّع بهره‌اى نبرده‌اند. كسانى كه خود را باور كرده‌اند و از حكومت، رشد و تربيت و تعليم، نه سوادآموزى و بهداشت و رفاه، را مى‌خواهند، چگونه مى‌توانند در زير اين سقف‌هاى كوتاه سر بلندكنند؟ گرچه با تو بودن را هنوز نياموخته‌ام ولى با غير تو بودن را هم نمى‌توانم تشيّع و اسلام و انسانيّت ما با اين ناتوانى از تحمل غيرمعصوم و غير اولياى حق آغاز مى‌شود و درجه مى‌گيرد. 📚 وارثان عاشورا؛ صفایی حائری/ص ۲۶۵ و ۲۶۶ 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از کتاب‌فروشی غلامی
پرسه در میان کتاب‌ها | شماره 5⃣ چند سال پیش بود که کتاب «مغازه‌ی خودکشی» گل کرده بود. هنوز هم در ویترین و بخش پرفروش‌های بعضی از کتاب‌فروشی‌ها دیده می‌شود. می‌دانم که فقط ترجمه‌ی نشر چشمه‌ی آن ۹۵ بار تجدید چاپ شده! من این کتاب را هنوز نخوانده‌ام. اما یکی از جملات نیرومند آن را اخیرا در طاقچه دیدم که توجه‌ام را جلب کرد: «چرا به جای لعنت فرستادن به تاریکی یه چراغ روشن نمی‌کنی؟». از آن جملات انگیزشی‌ای که دوست داشتم با شما هم به اشتراک بذارم. راستی این جمله‌ من را به یاد یک جمله از نویسنده‌ای دیگر هم انداخت: «اگر در مملکتی هستی که تمامش تاریک است، این نشان می‌دهد که تو یک کبریت هم روشن نکرده‌ای. نباید مسأله را توجیه کنیم و بگوییم دیگران اقدام نکرده‌اند، که تو باید فرض کنی کسی جز تو در این عالم نیست. باید خود شروع کنی و هر مقدمه‌ای را که می‌خواهد، فراهم نمایی.»
هدایت شده از باور
. 🔰 مادام كه فرزند در خانه است، تنها با مراعات پدر و مادر كار تمام است و همين كه پا به بيرون مى‏گذارد و با ديگران محشور مى‏شود، پدر و مادر بايد به جز مراعات سابق، به بت‏ها و مرجع تقليدها و الگوهاى ديگر كودك نيز توجه داشته باشند. ✴️ از آن‏ها كه مى‏توانند الگوى خوبى باشند، تمجيد كنند و از آنها كه نمى‏توانند، با زرنگى انتقاد كنند، تا اين كه وازدگى در فرزند به وجود بيايد. 🌀 اين غلط است كه با زور كودك را از چنين شخصيتى محبوب جدا كنند؛ چون اين جدايى جز عطش و علاقه چيزى زياد نمى‏كند و هر چه فرزند بزرگ‏تر شود، بيشتر به خود فرو مى‏رود و از پدر و الگوى سابقش فاصله مى‏گيرد. 🔺در اينجاست كه پدر بايد فرزند را با الگوهاى بزرگتر و شخصيت‏هاى عظيم‏تر آشنا كند و آنها را براى او ترجمه نمايد، وگرنه فرزند خود سرانه به اين كار دست مى‏زند و با اشتباه‏هاى خود، فسادهايى به بار مى‏آورد و از دست مى‏رود. 📸 4⃣1⃣ ✍ | تربیت کودک، صفحه ۵۵ و ۵۶. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat