هدایت شده از فضائل 🌙ماهمن علي علیهالسلام
1⃣ روز مانده تا #عید_غدیر
🔰 از افق غدیر
در آسمانِ دستهای محمد
خورشیدی طلوع کرد
طلوعی بی غروب
طلوعی مهربان بر دلهای مشتاق.
چه کسی در روز روشن خواب سیاه میبیند؟
مگر با چشم باز نمیبینی، خورشیدی را که از دستهای محمد طلوع کرده است؟
پس گوش کن
این تنها طلوع خورشید نیست
که در بستر به خون نشستهٔ تاریخ
سیلاب کلام رسول هم، علی را زمزمه میکند
آیا وقتی سیلاب کلام و طلوع خورشید همبستر شدند
در دلهای عاشق، تصمیم نمیروید؟
بر شاخههای تصمیم، اقدام نمیشکوفد؟
هر چند دستهای سیاه
شکوفههای سفید را بسوزانند
آخر سوختن، زمزمه ساختن را
به گوش همانها که از دست هاشان آتش میبارد، میرساند.
در باغ شهادت میبینی
شکوفههایی را که در آتش هم میرویند
در دشت تاریکی میبینی
رویش شادِ چراغهای سرخ ولایت را.
آیا نمیخواهی زندگی شکوفهها را تجربه کنی
و از سینهٔ آتش
بهشت را صدا بزنی؟
📚 #مجموعه_اشعار
📝 استاد علے صفایے حائرے
#️⃣ #متن #غدیر
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 زندگی نامه (استاد علی صفایی حائری)
📢 |اینستاگرام| |ایتا| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود کیفیتهای مختلف از آپارات:
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.aparat.com/v/lm2Q1
🌐سایت انتشارات لیله القدر
WWW.EINSAD.IR
╭✤ @Einsad ✤╮
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ #روششناسی در نگاه استاد علی #صفایی_حائری (عین صاد)
🔹من از دیرباز همیشه در جستجوی #روشها بودم و از استاد، بیشتر از مطالب، به روش و سبکش نظر داشتم، آن هم روش و سبکی که استاد، ناخودآگاه و #ارتکازی از آن استفاده میکرد، نه آگاهانه و با توجه.
🔹چه بسا هنگامی که از #استادی روش میخواستم، میلنگید و جواب منظمی نداشت؛ او به #مقصد رسیده بود، اما از #کجا؟ و #چگونه؟ اینها برایش مطرح نشده بود.
🔹جواب دادن به این سوالها به مرور و بازگشت ذهنی نیاز داشت و استاد مجبور بود به تمام راهی که طی کرده، دوباره بازگردد و آن را بررسی کند و سپس بازگو نماید. او نمیتوانست در یک لحظه به جواب قاطع برسد؛ اما در هر حال طرح سوال، مقدمه ای بود برای تفکر و توجه به روشهایی که به آسانی مورد استفاده قرار میگیرند و به #سختی بازگو میشوند.
@einsad
www.einsad.ir
🔸مجموعه فقهی روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 غدیر یک قطعه تاریخی نیست
📝 غدیر، نوع نگرش به حکومت است
🎥 استاد علی صفایی حائری
⛔️ اگر از حکومت، صرفاً خدمات و امکانات رفاهی بخواهی، خواه ناخواه به #امامت نمیرسی!
✅ اما اگر با نگرش غدیر به حاکمیت نگاه کنی، متوجه میشوی که...
〰〰〰〰〰〰
💐 عید الله الأکبر، عید با سعادت ولایت و سیاست، عید تعیین امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به عنوان خلیفه بلافصل پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله تهنیت باد.
#غدیر
#سیاسی_ترین_عید
@Manahejj
✨با عنایات حضرت باب الحوائج و در روز ولادت امام کاظم علیهالسلام یک رساله دیگر در موضوع آثار مرحوم استاد صفایی با موفقیت و نمره عالی دفاع شد.
✨جلسه دفاعیه رساله سطح سه مرکز تخصصی اخلاق قم برگزار شد.
🔺موضوع زیر با نمره 0⃣2⃣
دفاع شد:
" گزارش، تحلیل و ارزیابی آرای استاد علی صفائی در تأثیر خودشناسی بر تربیت اخلاقی "
🔻محقق: حجه الاسلام محسن مؤذنی
🔻راهنما: حجه الاسلام محمد جواد فدایی
🔻داور: حجه الاسلام موسوی نسب کرمانی
📆 چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰
🕌 مکان: دارالشفا
🌷🇮🇷🌷
https://hadizadeh110.blog.ir/
✨استاد محمد تقی هادیزاده 👌
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از KHAMENEI.IR
♻️ احساس هویّت، جوان را از انحراف، خیانت و تنبلی دور میکند
🔻 رهبر انقلاب: دانشآموز ما بایستی با احساس هویّت ملّی رشد کند و تربیت پیدا کند و بزرگ بشود و پیش برود.
🔹️ وقتی یک جوان احساس هویّت کرد، از انحراف، از خیانت، از سستی و تنبلی پرهیز خواهد کرد.
🔹️ عمدهی این اشکالاتی که گاهی پیش میآید بهخاطر این است که آن احساس هویّت حقیقی، احساس هویّت ملّی در یک انسان وجود ندارد. وقتی احساس هویّت وجود نداشت، دیگران میتوانند او را به این سمت و آن سمت [بکشند]:
میکشد از هرطرف چون پَر کاهی مرا
وسوسهی این و آن، دمدمهی خویشتن
🔺️ احساسات هست، غرایز هست، انگیزههای درونی هست، شیطانِ هوای نفس ما هست؛ از بیرون هم دهها دست ما را به این سمت و آن سمت میکشد؛ آن چیزی که نمیگذارد ما منحرف بشویم، پایبندی ما است، احساس هویّت ما است.۱۳۹۷/۰۲/۱۹
🌷 بازخوانی روزانهی توصیهها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | #هویت_ملی
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | عاقبت عجیب دو جوان موتوری!
🔸روایتی از #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت سالروز وفات استاد صفائی حائری (عین_صاد)
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
🔰 مجموعه #لوح | برگی از زندگانی استاد #عین_صاد
🗓| به مناسبت سالروز درگذشت استاد علی صفائی حائری
🌐 پیوند مشاهده این مجموعه لوح
https://b2n.ir/w04147
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
خاطرات من از آقای صفایی
۸.از کتاب الهدایه فی النحو تا تاریخ هنر(تنوع مطالعه)
از خاطراتی که از آقای صفایی دارم که آن روزهای پر التهاب و رقابت مکتب ها و ایدئولوژی های گوناگون و ایسم های رنگارنگ که به گفته یکی از طنز پردازان حتی مادربزرگ او نیز مکتبی را انتخاب کرده بود(رماتیسم)، سبب بازشدن افق اندیشه امثال من میشد این بود که از همان آغاز ما را با افق های تازه و نو که در زمینه فکر و اندیشه در جهان معاصر بود آشنا میکرد.
خود بارها گفته بود که هر طلبه بایستی در سه زمینه کار کند:
زمینه درسی از فقه و اصول و ادبیات گرفته تا تفسیر و منطق و معانی و بیان و بدیع و...
زمینه روحی که همان خودسازی و تهذیب نفس و پرداختن به ضعف ها و کمبودهای اخلاقی مثل حرص و حسد و خود خواهی و مانند آنهاست.
و بُعد فکری که برداشت آن روز من از این بُعد، شناختن مکتب های گوناگون مثل مارکسیسم، اگزیستانسیالیسم، عرفان های گوناگون و...بود که خود شیخ در روش نقد به برخی از آنها پرداخته و آنها را به نقد کشیده است.
یادم هست زمانی که تازه درس سیوطی را آغاز کرده بودم و هدایه درس می دادم همه رسالت خود را در حفظ ابیات منظومه ابن مالک می دانستم.
یکی از آن همان روزها که به منزل آقای صفایی در باجک رفته بودم کتابی را درباره تاریخ هنر از انتشارات دانشگاه تهران به دستم داد.
این کتاب تاریخ هنر را از دیدگاه مارکسیستی از زمانی که انسان به تعبیر آنان غار نشین بود تا امروز به تصویر کشیده بود وخاستگاه هنر را بر اساس روابط تولیدی و ابزار تولید تحلیل کرده و آنها را زیربنا و هنر و مذهب و مقوله هایی از این دست را روبنا به حساب آورده بود.
من آن روز از این کتاب سر در نمی آوردم اما می دانستم در دنیای اندیشه چیزهایی هست که من نمی دانم اما باید بدانم و دانستم که دنیای طلبگی نباید در حصار جامع المقدمات و سیوطی و لمعه و رسائل محصور بماند.
راستی می توان گفت که او یک آگاه و زمان شناس بود.
این حقیقت اکنون مرا به یاد سخنی پربار از امام صادق علیه السلام میاندازد که فرموده است:
کسی که آگاه به زمان خودش باشد اشتباهات بر او هجوم نمی آورد.
الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ.
شهید مطهری در توضیح این حدیث در اسلام و مقتضیات زمان نگاشته است:
مفهوم این سخن آن است که کسی که از شرایط زمان خود آگاه نباشد اشتباهات بر او هجوم می آورد.
خواندن کتابهایی از قبیل تاریخ هنر که شاید در آن روزها از کتب به اصطلاح ضلال به حساب می آمد و نقد آنها که پس از آن در کتابهای روش نقد و درسهایی از انقلاب از آقای صفایی خواندم کم کم زیرساختهای فکری و نقادانه ای را در من شکل داد که خدا را بر همه آنها سپاسگزارم.
شگفت انگیز بود برای من ببینم شیخی که مسلط بر مبانی فقه و اصول و شیوه های اجتهادی است و همچون استادی سنتی استصحاب قهقرائی را تبیین می کند هیچ گاه در قهقرا نمی ماند و شاگردانش را به جلو می راند.
حکایت همچنان باقی
مرتضی دانشمند
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 صَلَّی اللَّه علیک یا ساکن کربلا
یه سلام از راه دور
منو نزدیک میکنه به کربلا🥀
یه روز آخر میمیرم توی روضه غریب کربلا..
شهرِ منه کربلا، روح و تنه کربلا🥀
صلی الله و علیک یا ساکن کربلا🥀
🏴🇮🇷🏴
✏️مباحثه سیر تربیتی آثار استاد
علی صفایی حائری
✅ تحت نظر استاد حجت الاسلام محمد تقی هادی زاده ( از شاگردان استاد علی صفایی حائری )
✅ کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس
با شماره : ۰۹۱۵۸۴۹۲۹۶۶
💡 کارگروه جهاد تبیین طلاب
✅پایگاه مقاومت بسیج شهید مزاری
حوزه علمیه امام جعفر صادق
علیه السلام زاهدان
✅ @kanoon_masjed_emamali
هدایت شده از ابوحیران درونی
اکنون که مرگ حتمی است، بگذار مرگی را انتخاب کنیم که آبستن زندگی باشد و سازندگیهایی بیاورد و آگاهیهایی متولد کند و روحهایی را حرکت دهد.
📌به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/abou_heirane_darouni
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨حتما بشنوید. 👌 ۱:۱۹ ثانیه
🔺در طول تاریخ این خواص بودهاند که عهدهدار هدایت یا گمراهی تودههای مردم بودهاند.
🔺«هدف این است که تودههای مردم مورد اغوا قرار بگیرند امّا وسیلهی اغوای تودههای مردم اغوای خواص است .
🔺امروز یکی از کارهای مهم، اغوای خواصّ جامعه است، [یعنی] کسانی که عنوانی دارند و امکانی دارند و احیاناً سوادی دارند و مانند اینها. چون وقتی خواص اغوا شدند، اگر به این خواصّ اغواشده فرصت... و امکان داده بشود، راحت تودهی مردم را اغوا خواهند کرد.
🔺 یکی از سنگینترین جنگهای نرم تاریخ کشور ما امروز در همین زمینه در جریان است. دارند دائم با مزدورپروری، با حرامخوارسازی ، با لطایفالحیل افرادی را حرامخوار میکنند؛
🔺وقتی حرامخوار شد، مثل حیوان جلّال (نجاستخوار) دیگر خیلی مشکل میشود او را از حرامخواری دور کرد.
و مزدورپروری میکنند؛ بعضیها را با تهدید ، بعضیها را با تطمیع و انواع و اقسام این چیزها. بنابراین الان یک جنگ نرم سختی وجود دارد.»
#خواص
#خودبانی
#جنگ_نرم
#سخت_پذیری
📆 ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
https://farsi.khamenei.ir/others-report?id=49774
هدایت شده از بیم موج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠❌ روضه مکشوف
🔻 آدم سنگینی #مصیبت را با رقتی که در ما می آید باید مصائب را بسپاریم.
🔻نه با تعظیمی که از مصیبت میکنیم. بزرگنمایی مصائب برای دلهای ما، قساوتها را زیادتر میکند.
🔻اگر میگویند [مصائب] خیلی باز نکنید. برای این است که خب دل، یا جریحهدار میشود [و] از بین میرود یا عادت میکند. بگذارید آن حضور تحقق پیدا کند. بو کند، ببیند سوختن را بشنود، حس کند، لبهای چروکیده زبان خشک را
🔻 حس این را برای خودتان نزدیک کنید. این هم لازمهاش این است یک مقدار خودتان کمک کنید. این است که حالا؛ شعرها! هست، گفتوگوها هست، سوز، صداها...
🔻بعضی نواها هست من خودم وقتی که میشنوم آرام میگیرم یا آتش میگیرم این بحث در توانمندیهایی که در وجودهایی هست عنایت هایی که شده
🔻ولی اینها مزد شما نیست.
🔻مزد شما به اندازه حضوری که پیدا میکنید است.
در مجلس کربلا حضور پیدا کنید
🔻در مجلس #حسین همراه حسین‹ع› باشید.
#عین_صاد
@bimemoj
✨معرفی پایاننامه ارشدی که اخیرا درموضوع مرحوم استادصفایی دفاع شد:
📗 "مقایسه زمینههای سلوک از دیدگاه علی صفاییحایری و اکهارتتله"
👨🎓سهراب سحابی
🕌دانشکدهالهیاتومعارفاسلامی شهیدمطهری دانشگاه فردوسی مشهد
🔺مقدمه پایان نامه:
درابتدای این مقدمه توضیح وتبیین این سوال ضروری به نظر میرسد که آیا انتخاب این دو شخصیت از میان دهها و شاید صدها گزینه در میان عارفان، فیلسوفان، عالمان اخلاق، دینپژوهان و معلمانمعنوی گذشته وعصرحاضر ازمزیت خاصی برخوردار است؟
🔺نگارنده: این نکته را درخلال متن پایاننامه اثبات خواهم کرد که گزینش علیصفاییحایری به این دلیل است که او در طرح جامع خود با تسلط بر دانش شرق و غرب اندیشهاش را مطرح نموده است.
《تا كسى به مجموعه نظريهها و عقايد موجود از مسلمين و شرق و غرب مسلحنباشد و تا كسى بنبست مشكلات را تجربه نكرده باشد و نارسايىها را در عمل نديده باشد، نه ضرورت طرح اين مباحث را مىفهمد و نه تفاوتها و ما به الامتياز و ما به الاشتراك مطالب را و ناچار بر سطح مىلغزد و اگر پيش داورى و قضاوتهاى پيش ساخته نداشته باشد و حرفها را به التقاط و انحراف نبندد، ناچار به پرگويى و لفاظى و هيجان پراكنى خواهد بست و دلخويش، راحت خواهد داشت. 📗 انسان دردوفصل، ص: ۱۱》
🔺از سوی دیگر اکهارتتله به این دلیل انتخاب شده که اندیشه او پازل کاملی را در بردارد که بخشهایی ازاین مجموعه درآثار دیگر معلمان معنوی معاصر دیده میشود و بهجرات میتوان ادعا کرد دراندیشه اکهارتتله نه تنها تفکری کامل، ساده، روشن، راهگشا وجوددارد و میتوان اندیشه او را آرامش در متن بحرانها نامید. بلکه او قادر شده هسته اصلی آیینها و مذاهب را در چارچوب آثارش ارایه دهد:
🔺آموزههای این استاد جوهره اصلی و ماهیت واقعی همه آیین ها و مذاهب را در برمیگیرد و با هیچ باور، فطرت و هر حقیقت دیگری در تضاد نیست. نیروی حال ص ۱۶.
🔺نکته بعدی که بسیار مهم است نسبت بین این دو اندیشه است. از یک سو علیصفاییحایری معتقد به این است که دین اصیل نه یک راه در کنار راههای دیگر بلکه *؟تنها راه** برای رشد بشر است.
《 مقصود ما اين نيست كه مذهب يك راه است، بل مقصود ما اين است كه مذهبِ اصيل تنها راه است. انتظار ص ۸۴》
🔺می توان نسبت بین این دو اندیشه را عموم و خصوص مطلق تعریف کرد به این معنی که علی صفایی حایری در طرح جامع خود تمام آنچه را که باید گفت از تمامی مناظر فلسفی ، عرفانی، دینی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و ... مطرح کرده و شاید از نظر بسیاری از طرفداران ایشان هیچجای خالی برای هیچ متفکر دیگری نگذاشته باشد. اما به استناد آثار خود او، اذعان میدارد و خود را در جرگه هنرمندانی میداند که مخاطب مورد نظر خود را نمیبینند و فهم اندیشه خود را منوط به تولد مخاطبانش می کند که صد البته منظور او تولد دوباره و نیل به بلوغ است.
《هنرمندانى هستند كه از محدوديت مخاطبهاى موجود و از عمق شعور و شهود خويش آگاهند و اينجاست كه نمىتوانند اين همه بار را در ظرف ذهن همانها كه هستند بريزند و اينجاست كه به دنبال كسانى مىروند و براى كسانى حرف مىزنند كه اميدوارند به دنيا بيايند و آن گونه حرف مىزنند كه حدس مىزنند آن مخاطبهاى آينده مىفهمند و يا آن گونه حرف مىزنند كه هركس درخور ظرفيتش از آن بهرهمند شود. و اينجاست كه چنين اثر هنرى براى هر نسلى معنا دارد و شعاعى بر آنها مىتاباند، كه منشور زبان اين هنرمند براى هر نسل تشعشعى دارد و بر هر ذهن تابشى دارد و در هر دل چيزى سبز مىكند. استاد و درس (ادبيات، هنر، نقد)، ص: ۲۳》
🔺این نقطه یعنی بلوغ مخاطب و کمک به نیل این بلوغ نقطه ایست که به نظر نگارنده پاشنه آشیل اندیشه علی صفایی حایری است که اولا ایجاد تحول و بلوغ را در مراجعان به آثارش را با ابهام و اشکال اساسی مواجه کرده و نکته اساسی این است که اکهارت تله توانسته در دو اثر مهم خود شناخت این مانع بلوغ و راه حل های خود را در دهها وضعیت ارایه دهد.
🔺می توان اینگونه گفت که درگاه ورود به بوستان سرشار اندیشه علیصفایی به کارگیری رهیافتهای سلوکی اکهارت تله است که در خلال متن به آنها اشاره خواهد شد!!
🔺ساختار رساله برای اثبات این مدعا:
مقدمه
فصل 1⃣: شرح زندگینامه و بررسی مختصر گزیده ای از آثار این دو اندیشمند
فصل 2⃣: زمینههای سلوک از دیدگاه علی صفایی: مبانی و سیر تحول شخصیت و اندیشه با رجوع به اثر گذشتگان بر این اندیشمند، خانواده، دوران کودکی، تحصیلات و تاملات و نظرها و نظریه ها و رهیافتهای سلوکی و سلوک و جذبه و ...
فصل 3⃣ زمینههای سلوک از دیدگاه اکهارت تله: مبانی، سیر تحول اندیشه و شخصیت، نظرها و نظریهها و رهیافتهای سلوکی
فصل 4⃣ مقایسه دو اندیشه
نتیجه گیری.