eitaa logo
یادداشت های یک خمینیست (ماسک فراموش نشود)
31 دنبال‌کننده
56 عکس
1 ویدیو
0 فایل
لذات دغدغه
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا آنچه از امام آموخته ایم (۳۳۹) (۱۹) امشب توفیق یافتم برای عرض تبریک به مناسبت بازگشت پیکر مطهر شهید علیرضا بریری، خدمت پدر بزرگوارش برسم. در بین راه، دامادم از من پرسید: باید الان تبریک بگیم یا تسلیت؟ پدرش، آقا جواد گفت: خب، معلومه تبریک و تهنیت. شهادت تسلیت نداره. جواد که از رزمندگان گردان امام حسین (لشکر ویژه ۲۵ کربلا) بود، هنوز رایحۀ خوش و دل انگیز ادبیات دوران دفاع مقدس از زبانش جاری و مشام ذهن را معطر می کند. 🚩🚩🚩 وقتی به پیچی که در ادامه به خانۀ پدری شهید بریری ختم می شود، رسیدیم؛ چراغانی دم در خانۀ پدرش همراه با پرچم های نصب شده که بیشتر هنگام اعیاد ملی و مذهبی، دم در خانه ها نصب می شود، نظر ما را به خود جلب کرد. برگشتم با اشاره به چراغانی به کمیل گفتم: برای این بود که بابا گفت شهادت تسلیت ندارد. 🚩🚩🚩 هنگام احوالپرسی با حاج حسین (پدر شهید علیرضا) به او تبریک گفتم و پرسش کمیل از ما را هم به او‌ گفتم تا یکبار دیگر کمیل اینبار از زبان پدر شهید پاسخ اینکه چرا شهادت شادباش دارد را بشنود. که از رزمندگان دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت است و قبل از شهادت ، شهادت در دفتر زندگی مجاهدانۀ خانواده شان ثبت شده است؛ با لبخند دلنشینی گفت: تسلیت به کسانی باید گفت که چیزی را از دست داده اند. ما علیرضا را از دست نداده ایم؛ بلکه او را تازه به دست آورده ایم. او زنده جاوید شده است؛ تسلیت برای مردن است نه شهادت که جاودانگی ابدی ست. با همان لبخند دلنشین ادامه داد: دوستی در تشییع جنازه علیرضا به من گفت: ایکاش امروز لباس سیاه می پوشیدی! به دوستم گفتم: اگه چاره داشتم برای این مقامی که خدا نصیب پسرم کرد، لباس روشن تر و شادی می پوشیدم. 🚩🚩🚩 با مطالبی که حاج حسین گفت؛ شعفی وجود ما را در بر گرفت که وصف ناپذیر است. از حاج حسین اجازه گرفتم، مطالبی را که برای مان گفت را تحت عنوان بنویسم. با همان لبخند گفت: . @khomeinism 🍃🇮🇷
۱۸ دی ۱۳۹۷
#چراغانی_دم_در_منزل_شهید_بریری امشب: ۱۸ دی ۱۳۹۷ @khomeinism 🍃🇮🇷
۱۸ دی ۱۳۹۷
(۲۰) «سواد مقاومت از نظر تا عمل»  (متولد ۱۳۷۹- قائم‌شهر) جوان‌ترین استاد فیده شطرنج ایران است که در سال ۱۳۸۹ به این مقام دست یافته‌است. وی قهرمانی زیر ۸ سال جهان را در اواخر سال ۲۰۰۹ در آنتالیای ترکیه بدست آورد. غلامی چندی پیش نیز مقام نخست رده سنی ۹ سال مسابقات قهرمانی شطرنج مدارس جهان را در شهر قیصریه ترکیه به خود اختصاص داد، استاد فیده آرین غلامی، نوجوان نام آشنای شطرنج ایران که از چهره‌های فوق‌العاده محبوب و پر طرفدار شطرنج ایران است، طی چند ماه گذشته، نتایج بسیار خیره کننده‌ای را به نام خود ثبت کرده‌است. ⚠️ از غیرت حرفه‌ای مصری و تهدید او به ترک تیم لیورپول در صورت جذب بازیکن اسرائیلی بگوئیم، از انفعال برخی افراد در قبال این موضوع بگوئیم اما از اقدام استاد بین‌المللی ۱۶ ساله کشورمان که نماینده را به رسمیت نشناخته است و از رویارویی با نماینده این رژیم انصراف داده و با وجود ۶ پیروزی پیاپی به همین دلیل از سکوی اولی مسابقات ریلتون سوئد بازماند، حرفی نزنیم؛ آنهم درحالیکه این ورزشکار با خود در این مسابقات شرکت کرده بود!! 🚨 به قید فوریت و تمام قد را دریابیم!! @khomeinism 🍃🇮🇷
۱۸ دی ۱۳۹۷
 متن مهمان (۲۱) ✍ نویسنده: نامشخص از منظر امام (بخش ششم/ پایانی)   🔹 «شاخصه های سلبی از منظر امام خمینی» ⭕️ / مذمت تحجرگرایی: بیداری اسلامی امام از مقدس‌نماها به عنوان یکی از موانع شناخت و بیداری اسلامی نام برده و برای گسترش اسلام ناب محمدی، شناخت این سردمداران تحجر و مبارزه با آنان را ضروری می‌داند. «آمریکا و استکبار، در تمامی زمینه‌ها افرادی را در آستین دارند. در حوزه‌ها و در دانشگاه‌ها، اینان با تزویرشان، ‌از درون محتوای انقلاب و اسلام را نابود می‌کنند. اینها با قیافه حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را بی‌دین معرفی می‌کنند...همه اینها نتیجه نفوذ بیگانگان در جایگاه و در فرهنگ حوزه ‏هاست، و برخورد واقعى هم با این خطرات بسیار مشکل و پیچیده است» (صحیفه امام، ج‏21،277-281). امام برخورد و مقابله جهت دفع آسیب هایی که اسلام از جانب این گروه متحمل می شود را دشوار می داند و این از آن جهت است که مسلمین را متوجه خطر این گروه نموده، تفاوت اسلام ناب را با اسلام متحجرین مشخص نماید و از این راه جبهه مقاومت علیه زوایای پنهان و نامشخص آنان را تقویت نماید. «علاقمندم که فرد فرد شما عالم و متخصصى متعهد براى اسلام ناب محمدى و مبارزى سرسخت علیه اسلام امریکایى و مرفهین باشید و بتوانید با چراغ علم و عمل و تقوا، ظلمت نفاق و کج‏ فکریها و تحجرها و مقدس مآبیها را از دامن اسلام بزدایید»(صحیفه امام، ج‏21، 137). سلاح مسلمین برای زدودن تحجر، علم و عمل، تقوا معرفی شده و هر سه این موارد خود به سلاحی مجهزند که نام دارد. ⭕️ رمز پیروزی در برابر استعمار جهانی  اساس رویکرد امام در تشکیل نهضت، بر اسلام ناب مبتنی است و بنا به فرمایش ایشان، این اسلام بشریت را به قیام و ایستادگی در برابر ظالمان دعوت می نماید. همانطور که قیام رسول الله اینگونه آغاز شد و با استقامت تضمین شد؛ قیام امام نیز با استقامت ایشان و ملت محفوظ ماند. ایستادگی امام تنها در برابر رژیم نامشروع پهلوی نبود بلکه از همان ابتدا تمامی مظلومان و مستضعفان، روشنفکران و دولتمردان، صاحبان خرد و علمای ادیان جهان را به ایستادگی مقابل جهان ظلم و استعمار دعوت نمود. چرا که اسلام نابی که امام قصد احیاء و اجراء آن را داشت، با دعوت به قیام و مقاومت در برابر دشمنان انسانیت آغاز شده بود. «قُمْ فَأَنذِرْ» (مدثر/2) امام در این رابطه می فرمایند: «لکن استقامت که لازمه رهبری انبیای گرام است به طور کامل در رسول اکرم بود؛ نهضت کن و استقامت کن. این استقامت موجب شد که با اینکه هیچ در دست نداشت و تمام قدرتمندان برخلاف او بودند، مأیوس نشود» (صحیفه نور، ج 6، ص 142-141). در بیانات امام آگاهی مستضعفان از حقوق خویش و قیام جهت بازپس گیری مهم است اما استقامت برای حفظ دستاوردها مهم تر؛ چه در غیر این صورت قیام کاری عبث می نماید و هدررفت جان و مال است. «ای مستضعفین جهان برخیزید و در مقابل ابرقدرت ها بایستید که اگر ایستادید، این ها هیچ کاری نمی توانند بکنند دیدید که ملت ایران با هم قیام کردند و با دست خالی در مقابل آن قدرتهای عظیم شیطانی ایستادند تا پیروز شدند» (صحیفه نور، ج 16، ص 286). نتیجه آن که همانطور که تا زمانی که شیطان هست مقاومت در برابر او باید باشد، تا زمانی که شیطان بزرگ و کشورهای وابسته به او هستند نیز، مقاومت برای غلبه به او باید باشد؛ که همین مقاومت تنها راه احقاق حقوق مظلومان است. «تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم» (صحیفه نور، ج 20، ص 236). @khomeinism 🍃🇮🇷
۱۸ دی ۱۳۹۷
به نام خدا آنچه از امام آموخته ایم (۳۴۰) « / / » : آخه شاید من قبل از تو بشم. به یه نفر دیگه هم * رو بگو. نگاهی به من کرد و خیلی مطمئن و محکم : نگران نباش، تو شهید نمی‌شی! : آخه تو از کجا می‌دونی؟ : تو باید و من را برسونی. ⭕️🚩⭕️🚩⭕️ صدای غرش هواپیما های عراقی با صدای اذان ظهر به هم گره خورده بود. به نظرم اولین نفری بودم که خودمو به داخل سنگرهای کوچک کنار چادر رسوندم. به پشت، داخل سنگر دراز کشیدم تا میگ های عراقی و یا احیاناً راکت های پرتاب شده ی توسط آن ها را ببینم. صدای انفجار بمب های خوشه ای که محوطه ی گردان حمزه سیدالشهدا را شخم می زد، به گوش می رسید. داشتم آیه الکرسی می خوندم که کسی پرید داخل سنگر. هن هن نفسش حاکی از دویدن او بود. وقتی که دقت کردم دیدم محمد است. از برو بچه های . تو دسته، جانشین من بود. گفتم: «چته محمد؟‌« نفس نفس زدنش نگذاشت جوابم را بده. به خیالم ترسیده بود، بهش گفتم:‌ «قل هوالله بخون». شروع کرد به خوندن «قل هوالله» سوره توحید تو نفس هایش گم می شد. پیش خودم گفتم: وای! این میخواد با این وضعیت تو عملیات، کمک من باشه! اون روز گذشت. محمد برای مشکلی که براش پیش اومد، به مرخصی رفت. درست یکی دو ماه بعد. تو عملیات کربلای 5 وقتی شهید شد. (فرمانده گروهان) که از دوستی من و مرتضی و بچه محل بودن مان، با خبر بود، غروب به من و دستور داد، بریم عقب و رو فرستاد، جای ما. وقتی با محمد خداحافظی کردیم با لبخندی ما رو بدرقه کرد و برامون دست تکون داد. فردا موقع نماز صبح از پشت بی سیم صدای "کلانتری" را شنیدم که بهم می گفت:‌ «خودمو سریع به بچه ها برسونم». من اول نادر رو فرستادم و خودم بعد نماز به سمت بچه ها حرکت کردم. وقتی به نیروهای دسته رسیدم و خواستم برم داخل سنگر، رو دیدم که بود. ترسیدم؛ طوری که دیگران نیز متوجه شده بودند. گفت: «شهید غلامی هست، خمپاره 60 به سرش خورده». علی اصغر در ادامه گفت: جلوش نشسته بود، ترکشی نخورد، فقط شوکه شد. من هاج و واج داشتم به سرنوشتم فکر می کردم. به یاد بمباران هفت تپه افتادم و قضاوتی که در قبال محمد کرده بودم. پیش خودم چند بار این موضوع را تکرار کردم: «درست همون جایی که تا .» وقتی به پیکر مطهرش خوب دقت کردم ،خودکاری رو دیدم که هنوز نوکش روی کاغذ دفترچه قرار داشت. خون و مغزی که روی کاغذ پاشیده شده بود را با نوک انگشتانم پاک کردم ‌تا جمله ای که داشت می نوشت را بخونم. می دونید چی نوشته بود؟؟ باورتون نمی شه، نوشته شده بود:«خدایا مرگ مرا قرار بده». وقتی خمپاره به سر مبارکش اصابت کرده بود داشت این جمله را پر رنگ می کرد. وقتی این جمله رو ‌خوندم به یاد این جمله ی افتادم: «نگران نباش! تو شهید نمی شی!!». *حتما خواب این شهید را برای مطالعه، در مرورگری جستجو کنید. --------------------- / قائمشهر / بابلسر، بهنمیر / گنبد : / بابل / فریدونکنار / فریدونکنار : مفید اسماعیلی سراجی @khomeinism 🍃🇮🇷
۱۹ دی ۱۳۹۷
به نام خدا آنچه از امام آموخته ایم (۳۴۱) «خیر فرهنگی» عرصۀ «کارزار فرهنگی» بر کسی پوشیده نیست که کار فرهنگی پر هزینه، وقت گیر و طاقت فرساست و نتیجه اش، با گذشت زمان به دست می آید. امروز برای چاپ اطلاعیه دو مراسم نیاز به مبلغی داشتیم که در دست نبود. طراح محترم طرح ها رو زیبا و رنگی طراحی کرده بود که در صورت چاپ آن به مشکل مالی بر می خوردیم. دیشب مدیر مالی اندیشکده چند بار برای چگونگی چاپ برای من پیام داد و من هر بار در جواب گفتم: سیاه و سفید چاپ کنید. امروز یکی از عزیزان پیامی فرستاد مبنی بر اینکه: باید هزینه ای رو برای چاپ و تبلیغات در نظر بگیرید، یکی از اولویت های [مهم در ] هر کاری هست. و من در نوشتم: سلام. ضمن عرض تشکر و خسته نباشی بابت ارسالی تان. در خصوص هزینه کردن برای کار تبلیغی، در صورت داشتن درست می فرمایید. در اندیشکده چیزی نداریم و از طرفی چون اعتقاد بر اینه، برای کارهای فرهنگی از استفاده نشه... چون تأثیر معکوس میده... نمی تونیم به هر فردی رو بزنیم و ازش پول بخوایم. متاسفانه افراد خیر دغدغه مند در حوزه فرهنگی آنهم از جنس فعالیت های اندیشکده، پیدا نمی شن و اگر هم باشن، یافتن اونها برای ما، خیلی سخته؛ درنتیجه با کار رو پیش ببریم. به نظرم، حتی شدن به افراد هم، کار فرهنگی نیست. برای همینه که برخی از دوستان، کار فرهنگی را با و پیش می برند تا دین کسی به گردن شون، نباشه. @khomeinism 🍃🇮🇷
۲۰ دی ۱۳۹۷
متن مهمان (۲۲) ✍ حجت الاسلام دکتر محمد میرزایی مقاومت یک اصل قرآنی (قسمت اول) شناسی_مقاومت در قرآن برداشت‌های مختلف از سبب شده است تا عده زیادی این مقوله را صرفاً در یک فضای سیاسی و به اقتضای زمان حاضر تجزیه و تحلیل کنند لذا همواره سعی می‌کنند به دنبال راه جایگزین برای آن باشند چرا که اساسا مقاومت با هزینه همراه است و گروهی هم نگاه راهبردی به آن دارند و آن را در عرصه‌هایی به جز عرصه سیاست نیز جاری و ساری می دانند. اما به درستی مقاومت یک تاکتیک موقتی فقط در عرصه سیاسی است یا اینکه می‌توان آن را در عرصه‌های دیگر هم به عنوان یک استراتژی پذیرفت؟ آیا قرآن ماهیت مقاومت را تبیین کرده یا واژه مقاومت صرفاً یک واژه ساختگی در عالم سیاست است؟ ⭕️🍃⭕️🍃⭕️ وقتی از صحبت می‌کنیم، اذهان فقط به سمت جریانات سیاسی خاصی در منطقه می‌رود. جریاناتی که در مقابل جبهه استکبار و زیاده‌خواهی های صیهونیست‌ها مقاومت می‌کنند. البته این فعالیت، به دور از مقاومتی که در قرآن آمده است نیست. این جریانات که به دفاع از جان، مال، ناموس و دین خود برخواسته‌اند، مبتنی بر همان فرهنگی است که از کتاب و سنت گرفته شده است. اما در باب اینکه قرآن ماهیت مقاومت را تبیین و تعریف کرده یا نه؟، باید گفت: _مقاومت در فراتر از یا است. در قرآن است. قرآن وقتی می‌خواهد را تبیین و توضیح دهد در مباحث گوناگون و در تجربه‌های عینی و زنده، از واژه‌های استقامت، صبر و ثابت‌قدمی استفاده می‌کند. خداوند خطاب به پیغمبرش فرموده است: «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ» یعنی همان‌گونه که دستور یافته‌اى ایستادگى کن، و هر که با تو توبه کرده نیز چنین کند. در اینجا استقامت همان مقاومت است. ، ، ، از ماده‌ی «قوم» گرقته شده است. «قوم» به معنای قرار گرفتن یک شیء به شکلی است که تمامیِ آثار و منافع آن شیء مترتب بر آن حالت باشد. برای نمونه انسان در حالت قیام می‌تواند بیشترین کارایی را داشته باشد. در ، دوام، ثبات و انجام درستِ فعل مدنظر است. فَاستَقِم کَما أُمِرتَ یعنی در باب آنچه که به تو امر شده باید مقاومت کنی و این مقاومت باید مبتنی بر انجام درست فعل باشد. یعنی انسان کار را طوری انجام دهد که هیچ‌گونه خللی در فعل او راه پیدا نکند لذا در آیه 6 سوره فصلت آمده: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَـهُکُمْ إِلَـهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِیمُوا إِلَیْهِ» » یعنی: حق توحید را به درستی ادا کردن. پس «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ» یعنی دوام و ثبات داشته باش و نقشت را نیز به درستی ایفا کن. @khomeinism 🍃🇮🇷
۲۱ دی ۱۳۹۷
متن مهمان (۲۳) ✍ حجت الاسلام دکتر محمد میرزایی مقاومت یک اصل قرآنی (قسمت دوم) در قرآن در برخی دیگر از آیات قرآن، با آمده است. در دو آیه از قرآن آمده است: «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» یعنی از شکیبایى و نماز یارى جویید. ماه رمضان نیز به سبب تحمل انسان در پرهیز از خوردنی‌ها، آشامیدنی‌ها و برخی دیگر از لذّتها، «شهر الصبر» نامیده شده است. صبر به معنای نگهداری و تحمل نفس در برابر امور سخت و بی‌تاب کننده، یکی از مفاهیم مقاومت در فرهنگ قرآنی است. واژه « » نیز در قرآن مفهوم مقاومت را در بردارد. این اصطلاح به مفهوم نیرومندی و پایداری در برابر دشمن در سه جای قرآن مطرح شده است. اول آنکه به عنوان یک اصل استوار در میان گروه مومن به خدا در طول روزگاران در سوره آل‌عمران از زبان قرآن این‌گونه بیان شده که: «وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ، ... رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فِی أَمْرِنا، وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا، وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ» .. دیگری درسوره انفال آیه 45 است که خداوند خطاب به مومنین فرموده است: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا، وَ ... ✅ نمونه‌ی عینی این مفهوم، در داستان و است. در این داستان، جبهه‌ی ضعیف و مؤمنِ طالوت با جبهه قوی و مستکبر جالوت مواجه می‌شود. در این رویارویی عده‌ای جا می‌زنند و خداوند متعال خطاب به آن عده قلیلی که سعی می‌کنند مقابل استکبار بایستند می‌فرماید: «کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرینَ» بسا گروهى اندک که بر گروهى بسیار، به اذن خدا پیروز شدند، و خداوند با شکیبایان است. همین عده کوچک معتقد به خدا، وقتی در برابر لشکر جالوت قرار گرفتند دعا کردند:« قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا» یعنی خداوندا! تمام وجود ما را مالامال از صبر کن و دل‌های ما را قوی گردان. وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا یعنی ما را با لطف خودت یاری کن تا گام‌هایمان در مسیر تو ثابت باشد. اصحاب حق از خدا خواستند دل‌های آن‌ها را قوی کند تا از معرکه جنگ فرار نکنند. طالوت که به عنوان یکی از فرماندهان الهی معرفی می‌شود، به دلیل مقاومتی که انجام داد پیروز شد. نقطه مقابل این گروه، جماعت ترسو و غیر مقاومی است که خداوند در آیه ۲۴۳ سوره بقره در باره‌ی آنها می‌فرماید: «لَمْ تَرَ‌ إِلَى الَّذِینَ خَرَ‌جُوا مِن دِیَارِ‌هِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ‌ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّـهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیَاهُمْ» این گروه که عده‌شان فراوان بود باز هم از ترس مرگ فرار کردند اما این عدم مقاومت برایشان کارساز نشد و خداوند جانشان را گرفت. ⭕️ در قرآن، در چه عرصه‌هایی به کار رفته است؟ در عرصه‌های مختلف وجود دارد. گاهی می‌تواند در عرصه اندیشه و گاهی می‌تواند در عرصه عمل باشد.  انسان که به گواه آیه « فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَ» فطرت الهی دارد، اما در عین حال خواهش‌های نفسانی از درون و وسوسه‌های جنّی و انسی از بیرون تهدیدی برای انسان است. و لذا در خودِ این ساختار – که محل کشمکش است - مقاومت مفهوم و معنا پیدا می‌کند.  شهید بهشتی در جایی گفتند: « را به بها ‌دهند نه به »؛ یعنی هر چیزی که بها دارد باید برای آن هزینه شود و . اگر انسان بخواهد نفس خودش را تزکیه کند و انسانیت خودش را رشد و ارتقا دهد یا در عرصه سیاسی مستقل باشد نیاز به مقاومت دارد. حتی اگر انسان می‌خواهد به لحاظ مادی رشد کند و زندگیِ مرفهی داشته باشد، باز هم نیاز به تلاش و مقاومت دارد. پس عرصه‌های متفاوتی دارد. ... @khomeinism 🍃🇮🇷
۲۱ دی ۱۳۹۷
  متن مهمان (۲۴) ✍ حجت الاسلام دکتر محمد میرزایی مقاومت یک اصل قرآنی (قسمت سوم) در قرآن برای نمونه، در متون روایی که یکی از مفاهیم مقاومت است، بر است: ⭕️ اول؛ در مقابل . البته مصیبت‌ها متفاوت است. قرآن کاستی‌هایی که در زندگی وجود دارد به عنوان مصیبت ذکر کرده است و انسان اگر بخواهد بر کاستی‌ها غلبه کند یقیناً نیازمند صبر و مقاومت است. ⭕️ دوم؛ در مقابل است؛ طاعت فقط کارهایی مثل نماز، روزه، حج و برخی مناسک خاص نیست. هر چیزی که خداوند متعال به آن دستور داده است طاعت الهی است. تمام واجباتی که در فقه از آن به واجب کفایی یاد شده و مورد نیاز جامعه است طاعت الهی محسوب می‌شود. یکی از دستوارات خداوند، «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ » است. یعنی شما باید قوی شوید. ما باید ببینیم دشمن از چه چیز هراس دارد یا ممکن است به واسطه چه چیزی بر ما غلبه کند و برای آن تمهیدات لازم را بیاندیشیم. این یکی از طاعات الهی است که اجابت آن نیاز به تلاش و مقاومت دارد. همچنین خداوند در آیه 41 سوره توبه می‌فرمایند:« وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ» زمانی که به مخاطره می افتید، از جانتان و مالتان هزینه کنید. اجابت این طاعت نیازمند مقاومت در برابر حب مال و حب جان است.  قرآن درباره سفارش هر فرد به اهل بیت خودش در خانه و برادران دینی‌ فرموده است: وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها یعنی علاوه بر سفارش به نماز در این سفارش مقاومت کن و در این مسیر ثبات داشته باش. بنابر این تمام دستورات خداوند در قرآن هر یک مصداقی از طاعت الهی و عرصه‌های از عرصه‌های مقاومت در طاعت الهی است.  ⭕️سوم؛ در مقابل است. معصیت فقط اختصاص به دزدی، غیبت، دروغ و ... ندارد. هر چه را که خداوند نهی کرده است و آن را ناپسند می‌داند معصیت الهی است. اعتماد به دشمن، همراهی و تکیه بر دشمن و ظالم شدن و با ظالم بودن را معصیت می‌داند و به صراحت از آن منع نموده است. وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّار قرآن علاوه بر پرهیز از همراهی و همگامی با ظلم از طغیان و تجاوز نیز منع نموده از آن نهی می‌کند. از حسن بصری نقل شده است که: جعل اللّه الدّین بین لاءین وَ لا تَطْغَوْا وَ لا تَرْکَنُوا [هود: 113]. یعنی خداوند دین را بین دو «لا» قرار داده است که طغیان نکنید و به ظالمین نیز پناه نیاورده و اعتماد ننمایید.  تکیه بر ظلم و ظالم ممکن است با خواسته‌های نفسانی در دنیا همسویی داشته باشد اما به واقع نافرمانی خداوند است و نیازمند مقاومت در برابر خواهش‌های آغشته به آلودگی‌های دنیاست. ...   @khomeinism 🍃🇮🇷
۲۱ دی ۱۳۹۷
متن مهمان (۲۵) ✍ حجت الاسلام دکتر محمد میرزایی ؛ یک اصل یا یک ؟ (قسمت چهارم) ⭕️ پیش نیاز های مقوله مقاومت چیست؟ آیا هر نوع ایستادگی را می‌توان مبتنی بر فرهنگ مقاومت در قرآن دانست؟ مقاومتی که مد نظر قرآن است مبتنی بر اندیشه صحیح و برنامه‌ریزی درست است. مقاومت بدون این دو پیش فرض، پوچ وبی‌معنا یا نافرجام است. یکی از لوازم مهم اندیشه صحیح، «التفقه فی الدین» است. یعنی برداشتی کامل و درست از دین داشته باشیم. گروه‌های انحرافی که در طول تاریخ وجود داشته اند - مانند خوارج یا گروه های تکفیری- سلفیِ داعش در روزگار ما و ... – مقاومتشان مبتنی بر اندیشه درست الهی نیست چون «تفقه» درستی از دین ندارند. از منظر قرآن چنین تحرکاتی به دلیل عاری بودن از اندیشه زلال نه تنها مقاومت نیست بلکه انحرافی است که در نهایت محکوم به شکست است. . ⭕️ قرآن هدف از مقاومت را چه می‌داند؟ وعده‌ی قرآن به صابرین و کسانی که مقاومت می‌کنند چیست؟ خدای متعال همه چیز، از جمله زمین و آسمان‌ها را برای انسان آفریده است که البته فقط به این دنیا خلاصه نمی‌شود. انسان اگر جز خداوند چیزی نخواهد، به جایی می‌رسد که خطاب این آیه قرار می گیرد: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی إِلى رَبِّکِ ... »[فجر۲۷,۳۰] یعنی پایان کار جوار و قرب الهی است. در آیات دیگر قرآنی خداوند می‌فرمایند که این جوار و قُرب، بدون مقاومت معنایی ندارد. در دیدگاه قرآن، مقاومت و صبر یک تاکتیک نیست بلکه یک فرهنگ است. خداوند در آیه 214 سوره بقره می فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ...»خداوند می فرماید، شما چطور فکر می‌کنید وارد بهشت می‌شوید اما سختی‌هایی که دیگران به آن دچار شده‌اند، شما دچار نشوید؟! بهشت از درون مقاومت بیرون می‌آید و اگر می‌خواهید وارد بهشت شوید باید از این مسیر حرکت کنید. همچنین خداوند انسان را آفریده است که به کمال برسد. و این جز از مسیر صبر نمی‌گذرد و جز در سایه مقاومت به دست نمی‌آید. در یک جامعه قرآنی، انسان‌ها زمانی می‌توانند به جامعه سالم برسند که اهل مقاومت باشند: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ .... »[فصلت۳۰] در حقیقت، کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداست»؛ سپس ایستادگى کردند، فرشتگان بر آنان فرود مى‌آیند و مى‌گویند: «هان، بیم مدارید و غمین مباشید، و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید.» در این آیه همه ابعاد زندگی اجتماعی انسان وجود دارد. امنیت جانی، امنیت روانی، رسیدن به بهشت الهی و همراهی خداوند در دنیا. پس آن چیزی که زمینه رشد درست انسانیت را فراهم و جامعه را سالم می کند، مقاومت مبتنی بر تفکر توحیدی و برنامه‌ریزی و مدیریت درست است. در آیه 7 سوره محمد نیز داریم: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» اگر شما خداوند را یاری کنید، خداوند نیز شما را یاری می کند. یعنی بعد از مقاومت یاری خدا شامل مومنان می شود. پس راه رسیدن به بهشت و امدادهای الهی در این دنیا نیز مقاومت است و بدون مقاومت، خداوند امدادهای خودش را نمی‌فرستد. در عرصه جهاد با دشمن نیز خداوند قدرت صابران با ایمان را ده برابر دیگران انگاشته و تکلیف مومنان را با جمعیتی معادل ده درصد دشمن معین نموده است. « إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ... » هرگاه بیست نفر با استقامت از شما باشند، بر 200 نفر غلبه میکنند؛ و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شدند، پیروز میگردند؛ چرا که آنها گروهی هستند که نمیفهمند. در این برهه زمانی که ما در آن زندگی می کنیم نیز، دو حادثه بسیار بزرگ در جهان اسلام روی داد که این وقایع نمونه ی بارز مقاومت بودند. اول جنگ تحمیلی، که تمامیِ استکبار در مقابل ملت مظلوم ایران قرار گرفت و دیگری، رویارویی جبهه مقاومت در برابر صهیونیست هاست که نشان داد خداوند چطور به وعده‌ی خودش عمل می‌کند. همچنین، قرآن سرنوشت کسانی که مقاومت نکردند را اینگونه توضیح می دهد. در آمده است، «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ خَرَجُواْ مِن دِیَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ» [بقره۲۴۳] اینان از دیار خودشان به خاطر ترس از مرگ خارج شدند. «فَقَالَ لَهُمُ اللّهُ مُوتُواْ» و خداوند به آنها گفت تن به مرگ بسپارید. اگر فرد یا گروهی مقاومت از خود نشان ندهند، به این معنی است که به بردگی دیگران رضایت داده است. بندگیِ غیرِ خدا یعنی نابودی و شکست. نتیجه‌ی سستی، چه در زندگی شخصی، چه در اجتماع و چه در عرصه سیاست و بین‌الملل جز نابودی نیست. رهبر معظم انقلاب نیز در این باره گفتند: «اگر در دنیا قوی نباشیم به ما زور می‌گویند» این برگرفته از فرهنگ قرآنی است. @khomeinism 🍃🇮🇷
۲۲ دی ۱۳۹۷
صبح که رفتم سراغ کانال ها تا اخبار روز را بخوانم، یه متن کوتاه (توئیت) از #احمد_بن_حسن، توجه مرا به خود جلب کرد؛ ابن الحسن در متن کوتاهی برای شیخ مخلوع اللباس شده، این شعر وزین #مرحوم_سعدی (ره) را آورد: تن آدمی شریف است به جان آدمیت/نه همین لباس زیباست، نشان آدمیت. بنده هم خواستم به این تازه به دوران رسیدۀ آقازاده بگم : «نه همین لباس زیباست، نشان #خمینیت!» @khomeinism 🍃🇮🇷
۲۳ دی ۱۳۹۷
(۲۸) در کلام امام خامنه ای (بخش دوم) / این را نباید فراموش کرد که به توفیق الهی و به فضل الهی، در مقابل ظلم و زور، امروز در دنیا وجود دارد، متّکی به نام خدا و به اسلام. منطقۀ ما یک نمونه‌ی از آن است. امروز در منطقۀ ما روحیۀ بیداری اسلامی بر بسیاری از ملّتها و کشورها حاکم است. اینکه شما ملاحظه می کنید قدرتمندان مستکبر دنیا، در رأس آنها آمریکای جنایت‌کار -شیطان بزرگ- نسبت به این منطقه حسّاس هستند، به‌خاطر این است که در این منطقه روحیه‌ی گرایش به اسلام و اقبال به اسلام و بیداری اسلامی به‌طور واضح به چشم می خورد؛ اینها با بیداری ملّتهای مسلمان مخالفند، اینها از بیداری ملّتهای مسلمان می ترسند. در هرجایی که اسلام توانسته است بر دل و جانِ مردم مسلّط بشود، استکبار سیلی خورده و ما جدّاً معتقدیم که استکبار، بار دیگر از بیداری اسلامی در این منطقه سیلی خواهد خورد. عرض ما به برادران مسلمان، به ملّتهای مسلمان، به روشنفکران دنیای اسلام، به علمای محترم دینی در کشورهای اسلامی همین است؛ این حرکت اسلامی را هرچه می توانید تقویت کنید؛ راه نجات این منطقه تقویت بیداری اسلامی است، تقویت حرکت مقاومت اسلامی است. این وظیفه متوجّه عموم آحاد ملّتهای مسلمان است؛ به خصوص علمای اسلام، به خصوص روشنفکران، نویسندگان، شعرا، دانشمندان، هنرمندان، نخبگان سیاسی؛ اینها موّظفند، اینها مخاطبند به خطاب دعوت پیامبر اسلام و هدایت اسلامی. امروز این زمینه در دنیای اسلام پدید آمده است؛ به خصوص در این منطقه‌ی غرب آسیا زمینۀ بیداری اسلامی فراهم است؛ همه باید کمک کنند، این بیداری را به ثمر برسانند. 📅۱۳۹۷/۰۹/۰۴ بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی @khomeinism 🍃🇮🇷
۲۵ دی ۱۳۹۷