eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1هزار دنبال‌کننده
566 عکس
49 ویدیو
148 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
salam,+Journal+manager,+8+-.pdf
403.6K
salam,+Journal+manager,+8+-.pdf کار کلاسی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
hermeneutics-14.mp3
12.29M
هرمنوتیک و زبان قرآن 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه چهاردهم (پایانی) دکتری تفسیر تطبیقی المصطفی 17 خرداد 🔸هرمنوتیک روشی شلایر ماخر 🔹مفهوم بیلدونگ 🔸بازسازی شخصیت مولف 🔹اثرات هرمنوتیک شلایر ماخر بر مطالعات قرآنی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از رسانه‌ی نخبگان
تجربه شخصی: هر چقدر از سیستم های رسمی شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان فاصله میگیریم، نخبگان واقعی بیشتری یافت می شوند. ————— 🔘 رسانه نخبگان https://eitaa.com/najmnews
Alidost1- maqased-hoseinikia.mp3
24.67M
گل کرایی در روش استنباط فقهی شیعه با تمرکز بر آراء فقهی استاد علیدوست گفتگوی اول در سال های گذشته یکی از دغدغه های مطالعاتی من، نحوه خوانش فقه مقاصدی در فقه تشیع و روش استنباط و برجستگی « کل گرایی» به عنوان یک تکنیک زبان شناختی بوده است؛ از این رو کوشیدم برای تسلط بر نظریه آیت الله علیدوست، با سه تن از شاگردان ایشان گفتگو کرده و زوایای مختلف « کل گرایی ساختگرایانه» در اندیشه ایشان را به نظاره بنشینم. 🎙حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین حسینی کیا میزبان گفتگو: دکتر مجتبی رستمی‌کیا ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
Alidost 2- maqased-hoseini.mp3
18.47M
گل کرایی در روش استنباط فقهی شیعه با تمرکز بر آراء فقهی استاد علیدوست گفتگوی دوم در سال های گذشته یکی از دغدغه های مطالعاتی من، نحوه خوانش فقه مقاصدی در فقه تشیع و روش استنباط و برجستگی « کل گرایی» به عنوان یک تکنیک زبان شناختی بوده است؛ از این رو کوشیدم برای تسلط بر نظریه آیت الله علیدوست، با سه تن از شاگردان ایشان گفتگو کرده و زوایای مختلف « کل گرایی ساختگرایانه» در اندیشه ایشان را به نظاره بنشینم. 🎙حجت الاسلام والمسلمین حسینی میزبان گفتگو: دکتر مجتبی رستمی‌کیا ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
Alidost3-zeraatkashani.mp3
19.22M
گل کرایی در روش استنباط فقهی شیعه با تمرکز بر آراء فقهی استاد علیدوست گفتگوی سوم در سال های گذشته یکی از دغدغه های مطالعاتی من، نحوه خوانش فقه مقاصدی در فقه تشیع و روش استنباط و برجستگی « کل گرایی» به عنوان یک تکنیک زبان شناختی بوده است؛ از این رو کوشیدم برای تسلط بر نظریه آیت الله علیدوست، با سه تن از شاگردان ایشان گفتگو کرده و زوایای مختلف « کل گرایی ساختگرایانه» در اندیشه ایشان را به نظاره بنشینم. 🎙حجت الاسلام والمسلمین حمید زراعت کیش میزبان گفتگو: دکتر مجتبی رستمی‌کیا ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی ❇️ کارشناس: حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم(ره) ❇️ دبیر علمی: جناب استاد دکتر دانشیار گروه مبانی نظری دانشگاه معارف اسلامی قم 🗓 پنج‎شنبه 24/ 03/ 1403 🕰10:30 صبح 📍 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، اولین فرعی سمت چپ، مجمع عالی حکمت، سالن همایش. 👈 شرکت حضوری در نشست برای عموم برادران و خواهران بلامانع است. ✅ پخش آنلاین در کانال مؤسسه پژوهشی امام علی‎(ع): http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا |کانال پشتیبان| تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ هرمنوتیک و شلایرماخر جلسه چهارم 🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا ▫️ پنج شنبه/۲۴ خرداد ماه/ساعت۱۶ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
این مدل شایستگی مدیران است، در مدیر عالی مهارت های ادراکی و در مدیر عملیاتی (پروژه) مهارت های فنی قوی تر است، ریاست جمهوری مقام عالی است، چه بسا یک تصمیم گیری یا پلن یا استراتژی یا خلاقیت در مدیر ارشد از هزاران پروژه عملیاتی ارزشمندتر باشد. دچار مغالطه نشویم ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
بازخوانی صحنه: 👇 با حداقل 3 استراتژی در کاندیداهای ریاست جمهوری مواجهیم: استراتژی های تحولی SO ( یک جهان فرصت، نقطه قوت: مردم) یک جهان فرصت با توجه به روندهای جدید جهانی و پیشران بودن هوش مصنوعی ، در قسمت برنامه اقتصادی: سیستم متمرکز و جلوگیری از هدر رفت نوعی استراتژی محافظه کارانه است و نوعی تناقض اگر کاندیدای دیگری با تمرکز بر تحریم ها ( تهدیدها) به دنبال برطرف کردن نقاط ضعف باشد در استراتژی WT قرار گرفته است، اتخاذ این استراتژی از 92 تا 1400 هر چند منجر به سازش حداکثری شد اما گره گشایی نکرد. برداشتم این است حداقل دو کاندیدا تدافعی اند. اگر شما بر نقاط قوت متمرکز شوید و بخواهید تهدیدها را از خود دور کنید استراتژی شما محافظه کارانه است WO ( 3 نفر باقی مانده همگی محافظه کار اند) البته اگر سختگیرانه بخواهم نظر بدهم این 3 کاندیدا هم تدافعی خواهند بود. سوال مهمتر این خواهد بود که کدام یک صحنه را درست دیده اند؟ سوال مهمتر آنست که ما به دنبال چه هستیم؟ آینده را چه می بینیم؟ امیدواریم یا در نقطه ضعف تاریخی ایستاده ایم؟ معتقدم در این پیچ تاریخی بیش از هر موقعی به استراتژی های تحولی نیازمندیم. اما عدم تنظیم برنامه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با این راهبرد دولت را ناکارآمد خواهد کرد ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
یکی از مهمترین شایستگی های رئیس جمهور آینده توجه به اقتصاد دانش بنیان و نخبگان حاضر در زیست بوم نوآوری است. به نظر می رسد تست اقتصاد پلتفرمی ( سکویی) ارزش ریسک را داشته باشد. خطرپذیری لازمه یک انتخاب تحولی است. از نظر ما بچه های زیست بوم، شکست در نوآوری بهتر از اعتماد به رویه های روتین و عادی است ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
امروز با یکی از نخبگان و فضلای پاکستانی (مولف بیش از 10 اثر به 30 زبان زنده) در دفترم ملاقات کردم، پیامش واضح بود: شما فکر می کنید انتخاب شما فقط بر ایران اثرگذار است، قلب شیعیان برای رئیس جمهوری می تپد که ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشد، شیعیان در اقصی نقاط جهان در مظلومیت اند، قوت قلبشان باشید ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
یادداشت دکتر رستمی کیا.pdf
14.36M
پایان علوم انسانی اسلامی در ایران ✍ دکتر مجتبی رستمی‌کیا مجله علوم انسانی اسلامی صدرا سناریوهای تغییر در علوم انسانی اسلامی 🔻جنگ در فضای ابری 🔺ایمنی گله ای 🔻تخصص گرایی 🔻عمومی سازی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
دوستانی که با ادبیات رهبری و مدیریت آشنا هستند می دانند نقش با مفهوم رهبری سازگارتر است تا مدیریت؛ شهید رئیسی یک مدیر نبود، یک رهبر بود، یک رهبر فداکار، یک رهبر فداکار اینقدر انسانی عمل می کند که مردم و اصناف مختلف او را دوست دارند و به وی احترام می گذارند بدون قانون بالادستی. سختی ها را به جان می خرد که ملت در راحتی باشند. به دنبال تعیین رهبر باشید تا مدیر رک: دیدگاه چوئی و مالتون در باب رهبری ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
هدایت شده از Dr rostamikia
میدان معنایی صلح و جنگ در قرآن کریم ( نقدی بر کاربست امروزین آیه 62 سوره انفال) ✍️دکتر مجتبی رستمی کیا ▫️در روزهای گذشته یکی از وزای خارجه سابق با استناد به مجموعه آیات سوره انفال از 55 تا 62، اظهاراتی مبنی بر صلح با کفار را مطرح کرده و خود را از برخی تهمت ها تبرئه کرده اند. نوشته ذیل می کوشد تا با نگاه « میدان معنایی» اظهارت ایشان را نقد و از رهگذر آن، چشم انداز جدیدی به مطالعات زبان قرآن و هرمنوتیک باز کند. ▫️ میدان معنایی نوعی روش ساختگرایانه در مطالعه قرآن کریم است که با استخراج واژگان کلیدی و شناور می کوشد، میدان ها و حوزه های معنایی قرآن کریم را استخراج نماید. این میدان ریشه در نوعی کل گروی دارد که در آن جهان بینی مخاطبین قرآن و سیاق و بافت قرآن معنای جدیدی می یابد. ▫️در همه ترجمه های انگلیسی قرآن برابرنهاد واژه « سِلم»، واژه «peace» گذاشته شده است، در اکثر ترجمه‌های شکل گرفته در 50 سال اخیر واژه « صلح» در مقابل ترجمه فارسی این واژه گذاشته شده است؛ در قرن دوم هجری برای آشتی و معاهده میان مومنین از واژه « اصلاح» با ترکیب اضافی به « امت» ـ اصلاح امتی ـ استفاده شده است. ▫️ از سوی دیگر، امروزه واژه peace در مقابل واژه war قرار داده می شود و دوگانه جنگ و صلح را می آفریند. آنچه که این نوشته می کوشد آن را کمی وارسی کند این است که آیا در اسلام واژه سِلم در مقابل حرب است؟ آیا برابرنهاد صلح در مقابل واژه سلم صحیح است؟ آیا صلح مدرن قابل تطبیق بر سلم است؟ در آیه 61 و 62 سوره انفال می خوانیم: وَ إِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لهََا وَ تَوَكلَ‏ْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ(61) وَ إِن يُرِيدُواْ أَن يخَْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِى أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ(62) ▫️به زبان فارسی، واژه های همسویی با سلم وجود دارد: 🔸صلح = در این صورت مقابل این واژه « جنگ» و « حرب» خواهد بود. 🔸معاهده/ وعده= در این صورت مقابل این واژه « خلف وعده» یا « عدم پای بندی به پیمان» خواهد بود. 🔸اسلام آوردن ( سلم)= مقابل این واژه کفر خواهد بود. [ در بسیاری از میدان های قرآنی، واژه سلم به معنای پذیرش اسلام ( یا قوانین اسلام) است] 🔸آشتی و اصلاح= مقابل این واژه « نزاع» خواهد بود. [ کارکرد این واژه در میدان معنایی قرآن داخلی _ یعنی بین المسلمین _ است] ▫️بدیهی است واژه سِلم در میدان معنایی قرآن نه در مقابل جنگ که در ذیل جنگ قرار می گیرد، سلم از دال های شناور مبارزه است. اصل بر مبارزه است و چنانچه شواهدی مبتنی بر خیانت وجود ندارد معاهده و سلم بسته می شود. از این رو برابرنهاد این واژه در میدان معنایی قرآن کریم صلح نیست بلکه نوعی پناهندگی مبتنی بر معاهده پیش و یا پس از جنگ است. ▫️از آیات دیگری نیز که مومنین را تشویق به فراهم آوردن « قوت جنگی» می کند می توان فهمید که دال شناور دیگر این میدان، تدارکات جنگی و تهیه زیرساخت های مبارزه است. وقتی میدان معنایی « مبارزه» و « جهاد» در برابر کفار در قرآن وجود دارد، برابر نهادهای مدرن در مقابل این واژه بسی جای تامل دارد. ▫️چنانچه از هرمنوتیک روش شناختی نیز استفاده کنیم « بازسازی تاریخی» و تجمیع شواهد و قرائن نزول این آیات نیز بر مطلب فوق دلالت می کند. از سوی دیگر متفکرین انقلاب اسلامی ( همچون مقام معظم رهبری) از آیه 62 سوره انفال جهت « مردم داری» و جایگذاری « مردم سالاری دینی» در منظومه تفکر سیاسی بهره برده اند و دال مرکزی این آیات را تکیه بر مومنین و نصر الهی دانسته اند. 👇 https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=8&npt=7&aya=62 ▫️از سوی دیگر این نحوه برداشت، یعنی برداشت دال مرکزی صلح از آیات مذکور در بیانیه نهضت آزادی ایران در نامه سرگشاده به رهبری و تفسیر راهنمای مرحوم هاشمی رفسنجانی دیده می شود، این مسئله خود می تواند حاکی از نوعی اختلاف قرائت یا اختلاف در گفتمان قرآنی نیز باشد. 👇 B2n.ir/h43089 B2n.ir/u81313 ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ انتشار نخستین‌بار 🎥 اشاره یکی از مدال‌آوران المپیادهای علمی به تصویری که اخیرا از رهبر انقلاب در کتابخانه شخصی‌شان منتشر شده بود/ +پاسخ رهبر انقلاب: شما که فلسفه غرب را میخوانید، سعی کنید با فلسفه اسلامی هم آشنا شوید 📥 مشاهده نسخه کامل مستند "پرچمداران خیزش علمی"👇 khl.ink/f/56748
669.8K
☝️ سلم به معنای کوتاه آمدن و پذیرفتن و تسلیم شدن است 🎙حجت‌الاسلام دکتر سعید امینایی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◽️ ارتقاء رتبه علمی ۳ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸 سی وهفتمین جلسه هیأت ممیزه مشترک مراکز و مؤسسات غیر دولتی پژوهشی و آموزش عالی علوم انسانی، هنر و معارف دینی استان تهران برگزار شد. 🔅 در این جلسه ۳ پرونده از پژوهشگاه بررسی و شرایط اعضای محترم هیأت علمی به شرح ذیل جهت ارتقاء به مرتبه علمی بالاتر احراز گردید: ➖ عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه/ ارتقاء از دانشیاری به استادی ➖ عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه/ ارتقاء از استادیاری به دانشیاری ➖ عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه/ ارتقاء از استادیاری به دانشیاری 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/erteqa3 🆔 @iictchannel ✍ به عنوان شاگرد کوچک جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا، کسب مرتبه استادی را به ایشان تبریک عرض می کنم و عزت روزافزون ایشان را از درگاه الهی خواستارم ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
یادش بخیر سال 84 در کمال ناباوری در مقابل به دور دوم رفت، در ستاد دکتر در کرمان فعال بودم، توکل به خدا و کار جهادی در هفته آخر به ثمر نشست و در مقابل پول پاشی وحشتناک ستاد رقیب برای خرید رای و تبلیغات گفتیم. کافی است یک نفر از مرددین را همراه کنیم! همین ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
به نظرم وقت آن شده که علی‌رغم مخالفت آقای v مشروح مذاکرات منتشر شود. بعد با متن مقایسه شود.چرا هیات مذاکره کننده در آلماتی بابرخی از تعهدات که بعدها در متن برجام قرار داده شد مقاومت کرد؟ و چرا رهبری پی نوشتی در ذیل گزارش آلماتی نوشته و دستور انتشار دادندبه رسانه ملی اما هرگز پخش نشد؟ ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
دکتر علی اصغر سعد آبادی است، مخترع و نوآور اجتماعی، چند سال پیش در دیداری می گفت به دلیل عدم توجه به طرح و ایده هایش قرار بوده بره ، تنها کسی که برای ایده اش احترام گذاشت و ایشان در ایران ماندگارشد بوده است.برای زیست بوم نوآوری و شکستن حلقه مدیران ناشایست همین الان تصمیم بگیرید. ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
⬅️لئونارد تالمی پروفسور ممتاز زبان‌شناسی و فلسفه و مدیر بازنشسته مرکز علوم شناختی در دانشگاه بوفالو در نیویورک است. وی متولد 17 ژوئن 1942 است، دکترای خود را در زبان شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، در سال 1972 دریافت کرد. ⏹او یک زبان شناس برجسته آمریکایی است که به پیدا کردن و توسعه حوزه معناشناسی شناختی کمک کرده است. تحقیقات او گونه‌شناسی‌ها و کلیات ساختار معنایی را پوشش می‌دهد. تعامل بین ساختار معنایی و ساختار واژگانی، صرفی و نحوی؛ رابطه این امر با گفتمان، دیاکرونی، فرهنگ و تکامل. و پیامدهای همه این مطالب برای سازمان مفهومی و نظریه شناختی. کارهای پیشگام و نوآورانه او در سطح جهانی بسیار تأثیرگذار بوده است. 🔘کار او مبنای اولین، دومین و سومین کنفرانس معناشناسی تالمیان در چین در سال‌های 2019، 2020 و 2021 بود. آلمان، برای کمک های برجسته به تحقیقات در زمینه زبان شناسی. در سال 2011 در دهمین کنفرانس دوسالانه انجمن بین المللی زبان شناسی شناختی به عنوان یکی از سه «پدر بنیانگذار» زبان شناسی شناختی از وی تجلیل کرد. و او در سال 2002 به عنوان عضو انجمن علوم شناختی انتخاب شد. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
Leonard Talmy - Concept Structuring Systems (Toward a Cognitive Semantics, Vol. 1) (2000).pdf
2.56M
به سوی معناشناسی شناختی جلد اول ✍️لئونارد تالمی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
(Language, Speech, and Communication) Leonard Talmy - Toward a Cognitive Semantics_ Typology and Process in Concept Structuring . volume 2-The MIT Press (2003).pdf
1.87M
به سوی معناشناسی شناختی جلد دوم ✍️لئونارد تالمی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd