فلسفه زبان اسلامی
حلقه مباحثاتی خوانش ویتگنشتاین 🎙 حجت الاسلام دکتر سعید امینایی دکتر مجتبی رستمیکیا جلسه اول (
#نظر_مخاطبین
سلام علیکم
بنده صوت مربوط به خوانش ویتگنشتاین را گوش کردم خیلی خوب بود
لطفا اگر فایل انگلیسی کتاب را در اختیار دارید وامکان دارد برای بنده ارسال بفرمایید در اینترنت هر چه جستجو کردم پیدا نکردم
👇
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Philosophical Investigations (en face German-English edition) ( PDFDrive ).pdf
3.16M
متن انگلیسی _ آلمانی
پژوهشهای فلسفی
ویتگنشتاین
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
یکی از دروس پیشنهادی خارج فقه در حوزه: "بررسی تطبیقی #رساله_حرمت_مشروطه شیخ فضل الله و #تنبیه_الامه محقق نائینی" اولی به مفصل بندی #استکبار و دومی به صورت بندی #استبداد انجامیده است. فارغ از داوری، هر دو اثر ویژه است، به جای #الفائق و #الشخص_الاعتباری فقه معاصر مشروطه را جزو کتاب های درسی قرار دهیم
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
⭕️ مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی
با سلام و احترام
💻 برگزاری سومین نشست؛ شنبه ۲۰ مرداد
⭕ جلسه سوم: مؤلفههای شناختی مفهومسازی مفردات قرآن کریم در تفسیر حضرت آیتالله خامنهای مدظلهالعالی
⭕ ارائه توسط: دکتر مجتبی رستمیکیا
⭕ زمان ارائه: ساعت ۱۶:۰۰
☘️ نوّر الله قلوبنا بالقرآن
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از مدرسه ادبیات و زبانشناسی
🏷 #مرور_مطالب | میانبر صوت و تقریرات نشستهای مدرسه ادبیات و زبانشناسی دارالعلم (۱۴۰۳) به تفکیک هر استاد:
🎙استاد مهدی رضایی «زیدعزه»:
جلسات اول تا سوم | تقریر
🎙استاد محمد عشایریمنفرد «زیدعزه»:
جلسات اول تا سوم | جلسات چهارم تا ششم | تقریر
🎙استاد محمدباقر سعیدیروشن «زیدعزه»:
جلسات اول تا سوم | جلسات چهارم تا ششم | تقریر
🎙استاد مرتضی کریمینیا «زیدعزه»:
جلسه اول و دوم
🎙استاد احمد پاکتچی «زیدعزه»:
جلسه اول و دوم | جلسهسوم | جلسهچهارم | تقریر
🎙استاد علیرضا قائمینیا «زیدعزه»:
جلسه اول و دوم | جلسات سوم تا پنجم | تقریر
🎙استاد حامد اکبرپور «زیدعزه»:
جلسه اول و دوم | جلسات سوم تا پنجم | تقریر
🔻آرشیو کــــلاسهای سال گذشته
🔻آرشیو نشستهای سال گذشته
💠 مدرسه ادبیات و زبانشناسی دارالعلم
#تکفیر را از حوزه باید ورنداخت
نباید از راه های غیرعلمی مثل تکفیر و تفسیق در حوزه استفاده کرد.
#رهبری
✍تکفیر تا زمانی که در دایره فقه است امر معمولی است، ورود تکفیر به دائره فیلسوفان عجیب و حاکی از غلبه نگاه کلامی بر دیدگاه های فلسفی و حکمی ایشان است. خداوند رحمت کند حکمای گذشته را که در عین مخالفت جدی با برخی تفکرات رقیب ، از برچسب گذاری مخالفان به #کفر خودداری کردند.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از رسانهی نخبگان
دولت ها عوض می شوند، استراتژی ها ثابت می ماند.
دوباره مهندسین و فهم ریاضی تجربی از مدیریت نخبگان کشور
#حسین_افشین
#بنیادملی_نخبگان
#معاونت_علمی
🔘 رسانه نخبگان
https://eitaa.com/najmnews
Wittgenstein-investage-02.mp3
14.29M
حلقه مباحثاتی
خوانش ویتگنشتاین
🎙
حجت الاسلام دکتر سعید امینایی
دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه دوم (20مرداد 1403)
بند 18 تا 24
کتاب پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
#پژوهشهای_فلسفی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Mofradatshenakhti- leader.mp3
19.9M
شنبه ۲۰ مرداد
⭕ مؤلفههای شناختی مفهومسازی مفردات قرآن کریم در تفسیر حضرت آیتالله خامنهای مدظلهالعالی
⭕ ارائه توسط: دکتر مجتبی رستمیکیا
☘️ نوّر الله قلوبنا بالقرآن
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
دانشگاه ریجنت در ویرجینیا برای رهبری مسیحیان بر تغییر جهانی پایه گذاری شده، این دانشگاه در بیش از 150 زمینه از جمله تجارت، ارتباطات و هنر، امنیت سایبری و فناوری، الهیات، آموزش، دولت، قانون، رهبری، پرستاری و مراقبت های بهداشتی و روانشناسی دروس مسیحی ارائه می کند .
مخالفان اسلامی سازی نظری ندارند؟
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
Wittgenstein-investage-03.mp3
19.47M
حلقه مباحثاتی
خوانش ویتگنشتاین
🎙
حجت الاسلام دکتر سعید امینایی
دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه سوم (27 مرداد 1403)
بند 25 تا 30
کتاب پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
#پژوهشهای_فلسفی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
چرا ویتگنشتاین مهم است؟
✍دکتر مجتبی رستمی کیا
▫️ویتگنشتاین کلید فهم فلسفه تحلیلی جدید است _ اگر شاه کلید نباشد _؛ در کشور ما که عادت داریم فلسفه را از دکارت شروع کنیم و با هگل ختم کنیم، آشنایی با فیلسوفان تحلیلی و قاره ای بعد از کانت بسیار ضروری است.
▫️ اگر شما بخواهید فلسفه معاصر غرب را بیاموزید لاجرم هستید که دو فرد را حداقل بشناسید: ویتگنشتاین، هایدگر.
▫️ویتگنشتاین آکادمی گریز است، کوتاه نویس و سخت بیان است، سبک نوشته اش مغلق و بسیار مندمج است، ویت شاگرد پرور است، حلقه های دانشجویی فراوانی دارد شاگردان زیادی تربیت کرده است، به همین دلیل حجم بسیار خوبی از شارحین ویتگنشتاین امروز موجود است.
▪️ویتگنشتاین متأخر منتقد نگاه های پوزیتویستی و فلسفه علمی به فلسفه است، از این رو در عین فهم فرگه، راسل و پوپر منتقد جدی این افراد است.
▫️ویتگنشتاین پر کار است، پر جولان است، به هر جایی سرک کشیده است، و در همه جا هم سرآمد بوده است، در منطق و ریاضی، در فلسفه زبان، در فلسفه ذهن، در معرفت شناسی، در روش شناسی، در فلسفه دین و ... در بسیاری از موارد دیگر ویتگنشتاین نوشته و سخنرانی کرده است.
▪️من ویتگنشتاین را در دوره ارشد شناختم، در پایان نامه ام _ روش شناسی تطبیقی زبان متعارف و علم اصول فقه ( ویتگنشتاین متاخر، آستین و محقق اصفهانی) _ به برخی از آرا او پرداختم، بی شک اگر در تاریخ فکر فلسفی با او آشنا نمی شدم در عقل محض و نقد آن فرو می رفتم و کانت من را درخود می بلعید.
▫️ویتگنشتاین پدر #فلسفه_فعل است و این پراگمات بودن او برای من الهام بخش است.
▫️لابد مخاطب این کانال از خود می پرسد خب همه این ها که گفتی صحیح ! باز هم چه ضرورتی دارد روی میز من « پژوهش های فلسفی» قرار گیرد؟ چه دردی از تفکر فلسفی اسلامی معاصر ما دوا خواهد کرد؟ شاید او را رندانه تشویق کنم که اگر به « کارآمدی» فلسفه می اندیشد باز هم ویتگنشتاین گزینه مناسب و معقولی است.
☑️مباحثه خوانش ویتگنشتاین می کوشد از رهگذر شارحین و ترجمه های بعضا نادقیق، حقیقت تفکر فلسفی او را بازنمایی کند. از این رو سعی خواهم کرد در مدت زمانی که به این مباحثه مشغولم برخی از شروح بسیار خوب بر ویتگنشتاین را معرفی کرده و با شما به اشتراک بگذارم.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
The Oxford Handbook of Wittgenstein ( PDFDrive ).pdf
5.47M
📌دستنامه آکسفورد در خصوص ویتگنشتاین
ماری مک گین
ناشر: آکسفورد
▫️ماری مک گین فیلسوفی است که در زمینه فلسفه ذهن و ویتگنشتاین کار می کند. مک گین استاد بازنشسته فلسفه در دانشگاه یورک است.ماری مکگین دارای مدرک لیسانس از دانشگاه منچستر و BPhil و DPhil از دانشگاه آکسفورد است و در آکسفورد، دانشگاه ویسکانسین در مدیسون و دانشگاه یورک تدریس میکند. در سال 2011 به ریاست انجمن ارسطویی منصوب شد.
▫️ماری مک گین آثار و شروح زیادی بر ویتگنشتاین دارد. از این رو کتاب های وی بسیار قابل استفاده است
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Wittgenstein and Analytic Philosophy ( PDFDrive ).pdf
1.38M
📌ویتگنشتاین و فلسفه تحلیلی
هانس یوهان گلوک، جان هایمن
سال نشر: 2009
ناشر: آکسفورد
▫️گلوک به عنوان متخصص فلسفۀ لودویک ویتگنشتاین شهرت دارد. او به توضیح اصطلاحاتی تخصصی پرداخته است که ویتگنشتاین یا آنها را وارد بحثهای فلسفی کرده، یا به شکلی متفاوت این اصطلاحات را در مسائل فلسفی به کار برده و یا در تکوین آنها سهم قابل توجهی داشته است. گلاک ایده های ویتگنشتاین را در رابطه با مباحث فلسفی کنونی مورد بررسی قرار داده است و علاوه بر اینکه خطوط بحثهای او را ترسیم کرده، به ارزیابی نقاط قوت و ضعف این بحثها و شفاف سازی مجادله های تفسیری بنیادی پرداخته است. گلاک اندیشه های ویتگنشتاین را که در حالت عادی برای خوانندۀ غیرحرفه ای مشکل و غیرقابل فهم است، آسان و فهم پذیر می سازد.
▫️آثار گلوک برای کسانی است که به دنبال فهم فلسفۀ تحلیلی و عملکرد آن هستند، منبعی ارزشمند است. درحالیکه فلسفۀ تحلیلی قدمتی صدساله دارد و نفوذ آن در فلسفۀ امروز غرب هویداست و نیز علاقه به تطور تاریخی آن رو به افزایش است، اما تاکنون هیچ تلاش مستمری برای روشن کردن اینکه فلسفۀ مذکور دقیقاً به کجا می رود و تفاوتش با فلسفۀ معروف به «قارّه ای» چیست، صورت نگرفته است.گلوک سعی دارد تا این خلأ را پر کند و از زوایای متفاوتی به این فلسفه می پردازد.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 ماجرای ویتوگ
▫️من کتاب ای سی گریلینگ در مورد ویتگنشتاین ترجمه ابوالفضل حقیری _ نشر حکمت ـ را می بینم خنده ام می گیرد؛ این خنده نه به انتشارات، نه به مؤلف محترم و نه به مترجم گرامی ربطی دارد.
▫️بهار 1394 بود که این کتاب برای اولین بار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد، روبروی غرفه انتشارات « حکمت» ایستاده بودم، داشتم کلی حساب و کتاب می کردم که آیا میتونم با باقیمانده کارت یارانه ای کتاب، این اثر را خریداری کنم؛ تقریبا بن کارت کتاب اعلام کرد که موجودی بسیار کم است و من مردد بودم که اگر از کارت عادی بانکی ام استفاده کنم همچنان می توانم قسط آخر ماه را بدهم یا پوشک محمدصدرا را بگیرم یا خیر؟!
▫️در همین حین، مادر و دختر جوانی از راه سر رسیدن، بهشان نمی آمد فلسفی خوان باشند، بنرها و پوسترهای این کتاب جذب شان کرد و چند دقیقه ای سر اینکه نام این کتاب چیست با هم کلی گفتند و خندیدند: ویتوگ نِشتاین، وُی تُنگ اشتاین، ... مردد بودند که این کتاب را بخرند یا خیر!
▫️دست آخر دختر رو به مادر کرد و گفت مهم نیست اسمش چیه، خیلی دهن پر کن هست، این رو بگیریم و بگذاریم در ویترین کتاب ها در پذیرایی «فلانی» که آمد پوزش را بزنیم
▫️راست و حسینی عرض کنم یکی از عوامل موثر بر من که باعث شد زبانم را تقویت کرده و از مترجمین بی نیاز شوم، حساب و کتاب های اقتصادی بود 🤓، بعدها که اشتباهات فاحش ترجمه ها را دیدم از گرانتر کردن کتاب های ترجمه ای در حوزه فلسفه تحلیلی حمایت کردم.
به نظر من گرانی ترجمه کتاب همسان با گرانی پاکت سیگار توجیه اخلاقی دارد.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
The Voices of Wittgenstein_ The Vienna Circle ( PDFDrive ).pdf
1.9M
صدای ویتگنشتاین
حلقه وین
لودویگ ویتگنشتاین
و فردریش ویزمن
متن اصلی آلمانی و ترجمه انگلیسی
رونویسی، ویرایش و با مقدمه ای توسط گوردون بیکر
ترجمه گوردون بیکر، مایکل مکرت، جان کانولی و واسیلیس پولیتیس
✍️یکی از شارحان نامدار ویتگنشتاین، گوردون بِیکِر است، بیکر,فیلسوف آمریکایی-انگلیسی؛ موضوعات مورد علاقه او شامل لودویگ ویتگنشتاین، گوتلوب فرگه، فردریش ویزمن، برتراند راسل، حلقه وین و رنه دکارت بود. او به دلیل همکاری با پیتر هکر و اختلافاتش با مایکل دامت ( = صاحب کتاب خاستگاه های فلسفه تحلیلی) مورد توجه قرار گرفت. برای کسانی که به دنبال تطبیق دو دوره زندگی ویتگنشتاین یعنی دوره متقدم و متأخر هستند، این کتاب و بیکر یکی از مناسب ترین گزینه هاست
- استادی داشتم و نکته کلیدی به من آموخت برای زبان آموزی، مقابله بهترین کار است، برای تقویت زبان آلمانی و تطبیق آن با انگلیسی می توانید از این متن استفاده کنید
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
مواجهه ایرانیان با فلسفه غرب
✍️دکتر مجتبی رستمی کیا
▫️شاید برخی از روشنفکران تاریخ فلسفه غرب فروغی ( سیر حکمت در اروپا) را اولین کتاب و مواجهه ایرانیان با فلسفه غرب بدانند، اما براستی نخستین مواجهه بر می گردد به بدایع الحکم مرحوم آقا علی مدرس و همچنین پاسخ های آقامیرزا علیاکبر حِکَمی یزدی معروف به حکیم الهی، این دو فیلسوف در پاسخ به سوالات شاهزاده بدیع الملک اثری نگاشته اند. در هر دو اثر ایمانوئل کانت به صورت جدی نقد شده است. ( البته از پاسخ ها و نقدها می توان فهمید آشنایی این دو با فلسفه غرب عمیق نبوده است، اما به هر صورت مواجهه ایجاد شده است)
▫️بدیعالملک به فلسفۀ اسلامی اشراف داشته و از مسائل فلسفۀ اروپایی نيز آگاه بودهاست. او با زبان فرانسوی آشنایی داشته و پیش از طرح پرسشهای خود در جستجوی كتاب «امر نامتناهی و كمیت (بررسی دربارۀ مفهوم نامتناهی در فلسفه و علوم)» نوشتۀ اولن (۱۹۱۰-۱۸۳۰)از فیلسوفان نو كانتی فرانسه و از پیروان شارل رنویه بودهاست. او ابتدا پرسشهای خود را از استادش میرزا علیاكبر حكمی یزدی (م ۱۹۲۵) میپرسد و چون از پاسخهای وی قانع نمیشود بار دیگر همان پرسشها را از آقاعلی میپرسد. پاسخهای آقاعلی به اكثر پرسشها مفصل و عميق است، اما پاسخ وی به پرسش هفتم كه در آن نام چند تن از فیلسوفان غرب از جمله كانت به ميان آمده بسیار مختصر و ناكافی است. وی صاحب کتاب عماد الحکمه ترجمه روان بر مشاعر ملاصدرا است.
▫️از سوی دیگر اولین مواجهه با دکارت بر می گردد به ترجمه این کتاب توسط ملا لاله زار همدانی که در زمان سفارت سفیر مختار فرانسه گونت دو گوبینو صورت گرفته است. این ترجمه در کتاب حکمت ناصری ( دیاکرت) از فرانسوی به فارسی برگردان شده است.ترجمه دیگری هم از سوی افضلالملک کرمانی از روی متن ترجمه شده ترکی انجام شده که هیچگاه چاپ نشد.
🔸... این همه قبل از فروغی بوده است، این همه تاریخ فلسفه خواندیم، تاریخ فلسفه اسلامی معاصر جایش خالی است.
▫️کنت گودوبینو به نقل از آقاعلی مدرس طبقه فیلسوفان آقا علی را در کتاب « فلسفه و ادیان در آسیای میانه» به صورت لیست منتشر می کند و ادعا می کند آقاعلی در حال نگارش کتابی است که فیلسوفان بعد از صدرا تا زمان خود را به صورت کامل شرح کند، این کتاب اما در هیچ گزارش تاریخی موجود نیست. آقا علی طبقات فیلسوفان پس از صدرا را در 5 طبقه دسته بندی کرده بود:
طبقه اول
ملامحسن فیض کاشانی
ملاعبدالرزاق
قاضی سعید قمی
طبقه دوم:
آقا محمد بیدآبادی
میرزا محمدعلی پسر میرزا مظفر
میرزا ابوالقاسم مدرس ( عنوان مدرس نشان دهنده نشان دولتی برای تدریس است)
ملامصطفی قمشه ای
ملامهدی نراقی
طبقه سوم:
ملاعلی نوری
ملامحمدعلی نوری
ملامحمد هرندی
آقاسید یوسف
شیخ مهدی مشهدی
ملا احمد یزدی
ملااسماعیل
حاح محمدجعفر لاهیجی ( آقا علی بر آراء او شروحی نوشته است)
ملاآقای قزوینی
طبقه چهارم
ملاعبداله زنوزی ( حکمت، ماوراالطبیعه، سیاست مدن و ریاضیات)
حاج محمد ابراهیم نقشه فروش ( آقا علی بر آراء وی شروحی نوشته است)
آقاسید رضا لاریجانی ( نقد و تفسیر دارد)
محمدتقی خراسانی
ملا ابراهیم نجم آبادی
ملاباقر فشندی
آقا سید قوام قزوینی
ملارضا تبریزی
ملاصفرعلی قزوینی
شیخ صدرای تنکابنی
میرزا سلمان تبریزی
میرزا محمد حسن نوائی
ملامحمد حمزه بارفروشی ( ردیه بر افکار شیخ احمد احسایی)
میرزا علی نقی نوری
ملاعبدالله قمشه ای
طبقه پنجم
ملاهادی سبزواری ( شاگرد ملا اسماعیل= شاگردان زیادی از هندوستان، ترکیه و عربستان) کنت دو گوبینو ملاهادی را با کانت مقایسه کرده است. ملا لاله زار همدانی افکار و بیانات فیلسوف معروف دکارت را به فارسی ترجمه خواهد کرد و ناصر الدین شاه نیز بر این کار دستور داده است
ملاعبدالله گیلانی ( شاگرد ملاآقای قزوینی)
ملایوسف قزوینی ( شیخی )آقا سید علی تنکابنی
ملاحسینعلی طالقانی
ملارجبعلی کنی
آقا محمدرضا قمشه ای
میرزا محمد حسین جیلانی
آقا رضاقلی قزوینی
آقا سید صادق کاشانی
ملا مرتضی قلی طالقانی
میرزا محمد حسین کرمانی ( به بابیت گرایش پیدا کرد)
شیخ علی نقی طالقانی
ملازین العابدین مازندرانی
میرزا محمدهادی ( سید اصفهانی)
آقا هادی شیرازی
حاج محمد اسماعیل اصفهانی
به نظر می رسد از این طبقات فقط مختصری از طبقه اول و طبقه پنجم امروزه در فلسفه اسلامی قابل رهگیری است و بقیه این فیلسوفان گمنام اند.
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
🔸اولین جلسه شورای سیاستگذاری رویداد نوآوری اربعین 1403 (مشایه)
این جلسه 21 مردادماه 1403 به میزبانی مرکز نوآوری آلاء و با حضور مسئولان و نمایندگان ۲۰ نهاد و مرکز حامی رویداد نوآوری اربعین ۱۴۰۳ در سالن همایش مرکز نوآوری آلاء برگزار شد.
|ایتا|بله|سایت|اینستا|روبیکا|آپارات|یوتیوب|
✅ @aalaa_ir
✍ دینداری موکبی
گزینش گری دینی
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻پیشرانی برای آیندۀ نزدیک
➖چرایی گسست فلسفۀ بومی از حوزۀ علومشناختی
🔹 دکتر مجتبی رستمی کیا، مدیر مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی اسلامی مسعی، در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️امروزه، علومشناختی بهعنوان یکی از پیشرانهای آیندۀ نزدیک، مورد گفتوگوی متفکران قرار دارد. علومشناختی، بررسی علمی میانرشتهای ذهن و هوش و شامل ایدهها و روشهای روانشناسی، زبانشناسی، فلسفه، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، علوم اعصاب و انسانشناسی است.
▫️ویژگی متمایز رویکرد پیوندگرا این است که فرایندهای محاسباتی به طور جمعی و موازی انجام میشوند و نه بهصورت گامبهگام، مانند مدل مبتنی بر قانون نماد و در اکثر انواع برنامههای رایانهای، محاسبات نه از طریق یک سری استنتاج، بلکه از طریق ارضای همزمان محدودیتهای متعدد انجام میشود.
▫️بخشی از پروژۀ فلسفی علومشناختی مربوط به ایجاد دیدگاه مثبت و جدید از معنای زندگی است که با درک علمی از نحوۀ عملکرد ذهن همخوانی دارد. این خود میتواند آینده و اثربخشی این دانش را تهدید یا آن را با فرصتی جدید روبرو کند.
▫️برخی متفکران و کنشگران فلسفۀ بومی معتقدند علومشناختی مباحثی مربوط به «عالم ماده» هستند و قابلیت صورتبندی در ذیل مقولههای فلسفۀ بومی و الهیات را دارند؛ ازاینرو به دلیل تفاوت در عوالم، میتوان بهنوعی علومشناختی را در نظریۀ عوالم جایگذاری کرد. این نوع ترکیب بسیار شبیه به الهیات طبیعی است.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
Intention and intentionality_ essays in honour of G. E. M. Anscombe ( PDFDrive ).pdf
14M
گرترود الیزابت مارگارت اَنسکوم (۱۸ مارس ۱۹۱۹– ۵ ژانویه ۲۰۰۱) فیلسوف تحلیلی بریتانیایی بود که در زمینههای فلسفه فعل، اخلاق، ذهن و منطق فعالیت میکرد. انسکوم از شاگردان لودویگ ویتگنشتاین بود و کتاب پژوهشهای فلسفی او را به انگلیسی برگرداند. به راستی خانم انسکوم قوی ترین شارح ویتگنشتاین در روزگار کنونی و احیا کننده نظریه فلسفه فعل است.
تفاوت میان انسکوم و عمده شارحین ویتگنشتاین این است که به مقام یک فیلسوف تمام عیار رسیده است و در برخی از شاخه های بیان شده صاحب نظر است « کتاب قصد و حیث التفاتی» که به پیوست آمده « مفهوم کانونی فلسفه فعل» و « لب لباب» نظریه ویتگنشتاین است که با مقدمه انسکوم تحت یک اثر مستقل فلسفی به قلم کورا دیاموند و جنی تیچمن به نگارش درآمده است. این کتاب ادامه دهنده نگاشته انسکوم با عنوان « التفات» در 1957 است.
کسی فلسفه فعل را نخواهد فهمید مگر بر نظریه حیث التفاتی مسلط باشد.
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd