هدایت شده از مجله خردورزی
🔻پیشرانی برای آیندۀ نزدیک
➖چرایی گسست فلسفۀ بومی از حوزۀ علومشناختی
🔹 دکتر مجتبی رستمی کیا، مدیر مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی اسلامی مسعی، در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️امروزه، علومشناختی بهعنوان یکی از پیشرانهای آیندۀ نزدیک، مورد گفتوگوی متفکران قرار دارد. علومشناختی، بررسی علمی میانرشتهای ذهن و هوش و شامل ایدهها و روشهای روانشناسی، زبانشناسی، فلسفه، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، علوم اعصاب و انسانشناسی است.
▫️ویژگی متمایز رویکرد پیوندگرا این است که فرایندهای محاسباتی به طور جمعی و موازی انجام میشوند و نه بهصورت گامبهگام، مانند مدل مبتنی بر قانون نماد و در اکثر انواع برنامههای رایانهای، محاسبات نه از طریق یک سری استنتاج، بلکه از طریق ارضای همزمان محدودیتهای متعدد انجام میشود.
▫️بخشی از پروژۀ فلسفی علومشناختی مربوط به ایجاد دیدگاه مثبت و جدید از معنای زندگی است که با درک علمی از نحوۀ عملکرد ذهن همخوانی دارد. این خود میتواند آینده و اثربخشی این دانش را تهدید یا آن را با فرصتی جدید روبرو کند.
▫️برخی متفکران و کنشگران فلسفۀ بومی معتقدند علومشناختی مباحثی مربوط به «عالم ماده» هستند و قابلیت صورتبندی در ذیل مقولههای فلسفۀ بومی و الهیات را دارند؛ ازاینرو به دلیل تفاوت در عوالم، میتوان بهنوعی علومشناختی را در نظریۀ عوالم جایگذاری کرد. این نوع ترکیب بسیار شبیه به الهیات طبیعی است.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
Intention and intentionality_ essays in honour of G. E. M. Anscombe ( PDFDrive ).pdf
14M
گرترود الیزابت مارگارت اَنسکوم (۱۸ مارس ۱۹۱۹– ۵ ژانویه ۲۰۰۱) فیلسوف تحلیلی بریتانیایی بود که در زمینههای فلسفه فعل، اخلاق، ذهن و منطق فعالیت میکرد. انسکوم از شاگردان لودویگ ویتگنشتاین بود و کتاب پژوهشهای فلسفی او را به انگلیسی برگرداند. به راستی خانم انسکوم قوی ترین شارح ویتگنشتاین در روزگار کنونی و احیا کننده نظریه فلسفه فعل است.
تفاوت میان انسکوم و عمده شارحین ویتگنشتاین این است که به مقام یک فیلسوف تمام عیار رسیده است و در برخی از شاخه های بیان شده صاحب نظر است « کتاب قصد و حیث التفاتی» که به پیوست آمده « مفهوم کانونی فلسفه فعل» و « لب لباب» نظریه ویتگنشتاین است که با مقدمه انسکوم تحت یک اثر مستقل فلسفی به قلم کورا دیاموند و جنی تیچمن به نگارش درآمده است. این کتاب ادامه دهنده نگاشته انسکوم با عنوان « التفات» در 1957 است.
کسی فلسفه فعل را نخواهد فهمید مگر بر نظریه حیث التفاتی مسلط باشد.
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Intention ( PDFDrive ).pdf
2.46M
التفات
✍مارگارت اَنسکوم
کسی فلسفه فعل را نخواهد فهمید مگر بر نظریه حیث التفاتی مسلط باشد.
———-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Wittgenstein-investage-04.mp3
17.33M
حلقه مباحثاتی
خوانش ویتگنشتاین
🎙
حجت الاسلام دکتر سعید امینایی
دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه چهارم (10 شهریور 1403)
بند 31 تا 35
کتاب پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
#پژوهشهای_فلسفی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
متاسفانه بنده از آن نوع انسان هایی هستم که تا چیزی رو از دست ندادم قدرش را نمی دانم، تازه دارم قدر #رئیسی_عزیز را می دانم.
روحش را با نثار فاتحه ای شاد کنید
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از علوم شناختی دین
رحلت حضرت رسول اکرم محمد مصطفی (ص) و شهادت امامان حسن مجتبی (ع) و علی ابن موسی الرضا (ع) بر مسلمانان و عاشقان اهل بیت (ع) تسلیت باد.
@cognitive_science_of_religion
Wittgenstein's Philosophical Investigations_ Text and Context ( PDFDrive ).pdf
1.13M
پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
متن و زمینه
رابرت ارینگتون و هانس یوهان گلوک
انتشارات راتلج
#پژوهشهای_فلسفی
یکی از شروح بسیار خوب که سعی کرده بر اساس ترتیب بندهای کتاب مطالب مهمی را شرح کند
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Wittgenstein-investage-05.mp3
15.5M
حلقه مباحثاتی
خوانش ویتگنشتاین
🎙
حجت الاسلام دکتر سعید امینایی
دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه پنجم (17 شهریور 1403)
بند 36 تا 38
کتاب پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
#پژوهشهای_فلسفی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📂دروس و مباحثات دکتر رستمی کیا در سال تحصیلی 1403- نیم سال اول
👇
✅شنبهها
مباحثه خوانش پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
خانه بامداد اسلامی
✅چهارشنبهها
زبان قرآن
سطح 4 رشته تفسیر و علوم قرآنی، موسسه تمهید
✅پنجشنبهها
روش تحقیق پیشرفته مبتنی بر رویکرد قرآن و علوم حدیث
دکتری رشته تفسیر تطبیقی، موسسه آموزش و عالی معارف، جامعه المصطفی العالمیه
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
2406.05809v1.pdf
165K
#معرفی_مقاله
پارادوکس کنش جمعی و قطعیت
ما پارادوکس کنش جمعی و قطعیت در علم را بررسی می کنیم که در آن هر چه دانشمندان بیشتر با هم تحقیق کنند، آن کار کمتر به ارزش اطمینان جمعی آنها کمک می کند. هنگامی که دانشمندان به مشکلات مشابه رسیدگی می کنند و داده ها، روش ها و همکاران را به اشتراک می گذارند، درک و اعتماد آنها نسبت به تحقیقات همکارانشان افزایش می یابد، کیفیتی که برای پیشرفت علمی لازم است. این امر تقویت مثبتی را که دانشمندان برای باورهای مشترک دریافت میکنند افزایش میدهد زیرا بیشتر به دانش، علایق و یافتههای همکاران خود وابسته میشوند. این اقدام جمعی، پتانسیل دانشمندان را برای اقامت در «حبابهای» معرفتی افزایش میدهد که ظرفیت آنها را برای اکتشافات جدید یا تعمیم اکتشافاتشان محدود میکند. به طور خلاصه، با نزدیکتر شدن دانشمندان، تجربه اعتبار علمی آنها با کاهش احتمال تکرار واقعی افزایش مییابد، و مبادلهای بین قطعیت و حقیقت ایجاد میکند.
#شبه_علم
#قطعیت
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
Four Examples of Pseudoscience.pdf
810K
#معرفی_مقاله
چهار مثال برای شبه علم
یک موضوع مرتبط در فلسفه علم، مسئله مرزبندی است: چگونه علم را از غیرعلم، و به طور خاص تر، علم را از شبه علم تشخیص دهیم.
پس از در نظر گرفتن مجموعه ای از معیارهای مرزبندی، چهار شبه علم مورد بررسی قرار می گیرند: روانکاوی، روانشناسی تکاملی نظری، دستور زبان جهانی، و نظریه ریسمان.
نتیجهگیری میشود که این چارچوبهای نظری شرایط لازم برای علمی تلقی شدن را ندارند.
#شبه_علم
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
نسبت به شرکت در #درس_اخلاق مقید نبودم، تا زمانی که #آیت_الله_محفوظی جهت وعظ اخلاقی به مدرسه #حقانی تشریف آوردند. روحشان قرین رحمت. تمثل اخلاق و عرفان اهل بیتی در زمانه ما بود.
در حالی که به لحاظ علمی و اخلاقی برتر از سایر اقران خود بود، هیچگاه سودای #مرجعیت نداشت
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عظمی را حذف کنید
نثار روح ایشان فاتحه ای قرائت نمایید
🌿
#آیت_الله_محفوظی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
zabanquran-01.mp3
19.33M
🎙زبان قرآن
جلسه اول
👤دکتر مجتبی رستمیکیا
سطح 4 رشته تفسیر تنزیلی، موسسه تمهید (21 شهریور 1403)
آنچه در این صوت می شنوید:
👇
💠زبان قرآن و خاستگاه فلسفه تحلیلی زبان
▫️زبان قرآن استاندارد ( مبتنی بر انگاره ترجمه زبان قرآن به منطق و ریاضی، بازرگان، سحابی، مشکینی، طالقانی، محمد تقی شریعتی، مرحوم ملاصدرا)
▫️زبان قرآن متعارف ( مبتنی بر ترجمه زبان قرآن به کنش های گفتاری، کتاب وحی و افعال گفتاری، آملی لاريجانی، ابوالفضل ساجدی)
💠زبان قرآن و خاستگاه فلسفه قاره ای زبان
▫️هرمنوتیک کلاسیک قرآن ( روشی _ ارتباط زبان عبری و عربی، علامه مصطفوی در التحقیق فی کلمات القرآن الکریم)
▫️هرمنوتیک رمانتیک قرآن ( روش شناختی، دکتر فیاضی، ارتباطات با علم اصول فقه )
▫️هرمنوتیک فلسفی قرآن ( اشاره به برخی از آراء قرآنی نصر حامد ابو زید، مجتهد شبستری، شهید بهشتی)
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Wittgenstein-investage-06.mp3
12.93M
حلقه مباحثاتی
خوانش ویتگنشتاین
🎙
حجت الاسلام دکتر سعید امینایی
دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه ششم (25 شهریور 1403)
بند 39 تا 48
کتاب پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
#پژوهشهای_فلسفی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#یادگاری
( چهارشنبه 28 شهریور)
حضور در جلسه دفاع و داوری رساله دکتری دانشجوی محترم پاکستانی پردیس فارابی دانشگاه تهران با موضوع
چیستی و نحوه وجود واقعیت های اجتماعی از دیدگاه جان سرل و شهید سید محمد باقر صدر
✍ برای بنده افتخاری بود که در کنار اساتید گذشته خود جناب حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد علی عبداللهی، دکتر حسن عبدی و جناب دکتر ذاکری حضور داشتم.
✅آقای کوثر علی ( دانشجوی محترم) و استاد رفیق طاهری (مشاور محترم) اذعان داشتند که در پاکستان نه سرل را می شناسند و نه شهید صدر را، انشاالله این رساله و تلاش های مشابه راه را برای دیپلماسی علمی باز کند.
▫️از آنجایی که این رساله به زبان انگلیسی نگارش یافته بود، صاحب ابداعاتی در واژه گزینی برای برگردان اصطلاحات شهید صدر به انگلیسی بود که نیازمند تأمل و کار جدی است.
▫️دیروز در جلسه بخاطر کارهای نکردهای و ضعف های موجود و کم کاری هایمان برای معرفی تراث بزرگ شیعه به جهان استغفار کردم. به نظر می رسد خیلی عقبیم.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
zabanquran-02.mp3
20.6M
🎙زبان قرآن
جلسه دوم
👤دکتر مجتبی رستمیکیا
سطح 4 رشته تفسیر تنزیلی، موسسه تمهید (28 شهریور 1403)
آنچه در این صوت می شنوید:
👇
💠مقدمات
▫️معرفی چند منبع
▫️زبان شناسی اسلامی ( معرفی کیس ورستینگ)
💠 آشنایی با معناشناسی تاریخی
▫️ روش درزمانی
🔺 اشاره به تلاش های دکتر پاکتچی
🔻 قرآن مورخان پروفسور امیرمعزی
▫️روش همزمانی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔹مسئله ی دوم که آقایان مطرح کردید، مسئله ی چشم انداز است. خیلی خوب است که شما به فکر چشم انداز ده ساله و بیست ساله و پنجاه ساله باشید. به نظر من آن چشم انداز بلند مدت - حالا چه فرض کنیم که این بلند مدت، به قول شما پنجاه سال است، یا سی سال است، یا بیست سال است - باید گسترش گفتمان فلسفه ی اسلامی در دنیا باشد؛ این را هدف قرار دهید.
🔺 امروز مطلقاً اینجور نیست، بلکه بعکس است. یعنی امروز در ایران مثلاً در محیطهای دانشگاهی و علمی ما فلسفه ی کانت بمراتب رائجتر و شناخته شده تر است از فلسفه ی بوعلی سینا. یعنی ابن سینای با این عظمت که همه ی تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفی اش شناخته شده نیست به آن اندازه ای که کتاب فکر فلسفىِ مثلاً کانت شناخته شده است. این یک مسئله ی مهمی است. ما باید عکس این را عمل کنیم. یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفه ی اسلامی - حالا با همان مشخصاتی که دارد؛ که خود این، جای بحث و گفتگو دارد که فلسفه ی اسلامی چیست - در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود، در دانشگاهها رواج پیدا کند، متفکرین عالم از آنها مطلع باشند، روی آنها بحث کنند، نقد و انتقاد کنند، در مجلات علمی شان منعکس شود. خب، این کار طبعاً متوقف به این است که شما کارهای بین المللی داشته باشید؛
دیدار با اعضا مجمع عالی حکمت، 23- 11-1391
————-
✍ من این درسنامه ها را مقایسه می کنم مثلا با زمان آقا علی مدرس و با سطح انتظارات مقام معظم رهبری ناامید می شوم.
#فلسفه_مدرسی
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پدرم بازنشسته معدن #زغال_سنگ کرمان است، شاید باورتان نشود خواب شب های کودکی ما از ترس انفجار معدن همواره نا آرام بود.
اگر نبود صدای توسل و قرآن خواندن های مادرم، بعید بود از اضطراب بخوابیم، صبح ها که پدر بر می گشت نعمت دوباره ای خدا بهمان بخشیده بود.
#معدنجوی
#انفجار_معدن
#طبس
✍درگذشت هموطنان عزیز را به خانواده های داغدار تسلیت عرض می کنم
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#پرسش_پاسخ
مهدی:
سلام علیکم
عرض ادب و احترام
جناب دکتر رستمی کیا، مصدع شدم سوالی از حضرتعالی بپرسم.
آیا میان بازیهای زبانی ویتگنشتاین چه متقدم و چه متاخر فرقی نمیکند با مقولهی هرمنوتیک ارتباطی وجود دارد؟
متشکر و سپاسگزارم
👇
Dr rostamikia:
سلام و احترام
ارتباطاتی به لحاظ تعاریف، کارکردها میان ویتگنشتاین متأخر و هرمنوتیک فلسفی قابل رویت است
کتاب ویتگنشتاین و گادامر اثر کریس لان | ایران کتاب
https://www.iranketab.ir/book/17883-wittgenstein-and-gadamer
این هم کتاب قابل استفاده ای است
________
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
«کانت و مسئله دانشگاه»
(اولین پیشنشست همایش بینالمللی کانت و جهان معاصر)
با حضور:
🔻دکتر منوچهر صانعی درهبیدی
🔻دکتر حسینعلی نوذری
🔻دکتر احسان شریعتی
🔻دکتر رضا ماحوزی (دبیر نشست)
🔻 دکتر امیرحسین خداپرست
🔻دکتر زهره سعیدی (دبیر اجرایی همایش؛ عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)
یکشنبه 8 مهر 1403- ساعت 9 تا 12
خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، پلاک 4
برخط: skyroom.online/ch/irip/kant2
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
بعد از شهادت #سیدمحمدباقر_صدر شاگردان ایشان و اعضای #حزب_الدعوه نا امید بودند، خدا خواست عراق امروز را آن ها اداره می کنند.
آینده از آن ما و #حزب_الله و #سید_حسن_نصرالله است و این اراده الهی است، خیلی وقته ما با مشت های گره کرده و سفت کردن بند پوتین هایمان گریه مان را می خوریم
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd