eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
606 عکس
52 ویدیو
158 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم 🔰رستمي کیا هستم حسب گفتگوی پیشین، طرح جامع تان در حوزه "زبان شناسی" را لطف می کنید؟ سپاسگزارم ——————————————————— ✅پاسخ استاد احمد میرزایی از نخبگان جوان حوزه: سلام علیکم و رحمه الله خلاصه طرحی که در ذهنم هست، در نوشتار زیر گزارش دادم که البته اگر بخواد دقیقا نظارتش به مباحث روشنتر بشه، به نظرم یک نوشتار مفصل نیاز است لذا این نوشته بیشتر به درد کسانی میخورد که اون سؤالات اصلی براشون شکل گرفته باشه و ازش اطلاع داشته باشند. نقد و نظری بود، ممنون میشم بفرمایید https://b2n.ir/629666 در ضمن طرح بنده، طرح جامع زبان شناسی نیست طرح جامع فهم لایه های مختلف معانی متن به صورت روشمند است که سعی شده است مباحث مختلفی که در فلسفه تحلیلی یا مکاتب هرمنوتیکی و مباحث معنا شناسی مطرح شده است، دیده بشود ————————————————————— 💢 جهت آشنایی بیشتر با ایشان که به حق یکی از نخبگان جوان حوزه قلمداد می شوند، بر روی لینک ذیل کلیک نمایید. https://b2n.ir/889457 —————————————————————— کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
و 💠درباره رابطه فرضیه ربایی با استقراء اساساً دو دیدگاه کلی مطرح شده است: الف) دیدگاهی که این دو را قابل تحویل به یک دیگر می داند؛ طرفداران این دیدگاه، در دو دسته کلی جای می گیرند: 1) برخی نظیر هارمن، جوزفسونو پسولُس استقراء را به استنتاج بهترین تبیین تحویل برده اند و 2) برخی همچون فومرتن، استنتاج بهترین تبیین را به استقراء تحویل برده اند ؛ ب) دیدگاهی که امکان تحویل این دو را به یک دیگر رد کرده، و به استقلال این دو استدلال باور دارد. ------------------------------------------------ ✍️نظریه استقراء و ارتباط آن با استنتاج از راه بهترین تبیین (فرضیه ربایی) و ارتباط این دو با مبحث در علم، می تواند یکی از مباحث بسیار شگفت انگیز در مقام توجیه دانش محسوب شود؛ به نظر می رسد نظریه شهید صدر متأخر از استقراء به سمت فرضیه ربایی در حال تکامل بوده است؛ فقه النظریه ایشان در این راستا قابل ارزیابی است و از سوی معناشناسی شناختی ارتباط این دو را با استعاره های جهت دار و مدل ساز در علم مطرح می کند. ——————- کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠خدا رو شکر فرصتی فراهم شد تا در یک گفتگوی زنده اینترنتی با حجت الاسلام و المسلمین آزادبخت در مورد نسبت بین نظریه اعتبار و ساخت واقعیت اجتماعی از دیدگاه شهید صدر و علامه طباطبایی به گفتگو نشستم؛ ایشان مؤلف کتاب « فلسفه اعتباریات» است و در این یک ساعت به خوبی توانستند مواضع ارتباط میان نظریه و برخی از نکات را واضح کنند امیدوارم به زودی بتوانم فایل تصویری یا توضیح مبسوط تر این گفتگو را به اشتراک بگذارم 🆔 projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
خداوند رو شاکر هستم که توفیق داد تا یک بار دیگر زائر مضجع شریف و نورانی سردار دل ها " " در گلزار شهدای کرمان باشم؛ دعاگوی تک تک دوستان و اساتید ارجمند خودم در کانال هستم 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
etebaryattabatabyi&sadr.mp3
16.32M
💠ارتباط میان و در نزد شهید صدر ✅ براستی آیا و به دنبال بوده اند؟ 💢 گفتگوی مشروح با حجت الاسلام و المسلمین آزادبخت مؤلف کتاب 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠قابل توجه به علاقمندان یادگیری متون کلاسیک فلسفه تحلیلی 🌐@kiamojtabaphd
بارش فکری موضوعات مرتبط با علم اصول و فلسفه تحلیلی.docx
17.8K
💢بیش از 100 موضوع برای نگارش مقاله و حتی پایان نامه و رساله در موضوعات مرتبط با علم اصول و دانش های زبانی ✅ انشالله بزودی تعداد بیشتری از این موضوعات که حاصل بارش فکری و نیازسنجی اولیه موضوعات پژوهشی در این زمینه است تقدیم می شود ✅چنانچه سروران ارجمندی مایل باشند در این زمینه ها کار مشترکی صورت بگیرد در حد وسع خود در خدمتم. 🌐@kiamojtabaphd
"معرفت شیء بما هو مدلول" ✍️محمدعلی ملک 💠شهید صدر در کلام زیر مواردی که اصولی به دنبال آن در تحلبل زبان نیست را کاملا مشخص می کند تا مورد بحث مشخص شود : ...فنحن هنا : (1) لا نطلب الحصول على التصور المناسب لمدلول الكلمة لكي نطلب ذلك من اللغة ، لوضوح انَّ الصورة الذهنية المناسبة لقولنا ( البياض في الجسم ) موجودة في ذهننا فعلاً بوصفنا من العارفين باللغة العربية (2) ولا نطلب أي حقيقة خارجية عن البياض والجسم لنرجع إلى العلوم الطبيعية أو الفلسفة الطبيعيّة (3) ولا نريد أن ندرس كنه الوجود الذهني لهذه الصورة التي أثارها هذا الكلام في نفسنا وتشخيص ماهيّتها في نفسها لترجع إلى الفلسفة الإلهية بالمعنى الأعم (4) ولا نريد أن نعرف ماهيّة من الماهيات حسب نظرية الحدّ والرسم في المنطق الصوري (☆) وانَّما نريد أن نعرف عناصر هذه الصورة الذهنية وتركيبها بالقدر الّذي يتيح لنا تفسيرها بما هي متطابقة مع الكلام تطابق المدلول مع داله. ومع الخارج تطابق المدلول بالذات للمدلول بالعرض على النحو الّذي يجعله صالحاً للحكاية عنه والانطباق عليه ، فمثلاً هل الصورة الذهنية الموجودة في ذهننا فعلاً عند سماع جملة البياض في الجسم مكونة من عنصرين أو من ثلاث عناصر؟ وحينما نشكل جملتين إحداهما تامّة والأخرى ناقصة وهي متطابقة في عنصري البياض والجسم معاً فنقول ( بياض الجسم ) و ( ابيضَّ الجسم ) فما هو العنصر الّذي تتميّز به إحدى الصورتين الذهنيّتين عن الأخرى فجعل هذه تامّة وتلك ناقصة؟ ويمكن أن نطلق على ذلك انَّه البحث في فلسفة اللغة لأنَّه بحث تحليلي في مدلول اللغة بما هو مدلول بينما الفلسفة الاعتيادية تبحث في تحليل الشيء بما هو لا بما هو مدلول. ويدخل في هذا النطاق بحث الحروف والهيئات. [نام کتاب : بحوث في علم الأصول ؛ نویسنده : الهاشمي الشاهرودي، السيد محمود ؛ جلد : 1 ، صفحه : 220و221] 🔶پرسش های اصلی که اینجا مطرح میشود عبارت است از : "معرفت شیء بما هو مدلول" در چه موطنی بررسی میشود؟ آیا موطنی ثابت برای همه انسانها در همه زمانها و مکانها می توان در نظر گرفت که به "معرفت شیء بما هو مدلول" بدون تاثیر از مقتضیات زمان و مکان خود به صورت یکسان با همه انسانهای دیگر در همه زمانها و مکانهای دیگر برسد؟ آیا تمام نشانه ها در عالم زبان این چنین اند که به صورت یکسان و ثابت در همه زمان ها و مکان ها برای همه انسانها ، مدلول شان را نشان دهند؟ آیا فعالیتهای زبانی همه انسانها در همه زمانها و مکانها تابع شناختی است که ما از "شیء بما هو مدلول" به دست می آوریم؟ اصولی با چه روشی می خواهد ارتکازات وجدانی انسان را تحلیل کرده تا به معرفت شیء بما هو مدلول دست یابد؟ آیا مباحث اصول فقه در مورد معانی حرفی(هیئات و حروف) واقعا از مصادیق "معرفت شیء بما هو مدلول" است که می تواند شناخت وجدانی همه انسانها در همه زمانها و مکانها را پوشش دهد؟ آیا کتاب اساس النحو از آیت الله سید علی بهبهانی که نحو عربی را از دریچه همین تحلیلات اصولی می بیند ، نمونه یک زبان شناسی صحیح از زبان عرب است؟ ——————————————— کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
رول با جان سرل ✍️ جان سرل 💢تفاوت میان فلسفه زبان، زبان شناسی و فلسفه 1️⃣رول: فلسفه زبان چیست؟ با زبان شناسی و فلسفه چه رابطه ای دارد؟ 💠سرل: کلی ترین پرسش در فلسفه زبان این است: دقیقاً رابطه زبان با واقعیت چیست؟ هنگامی که من صداهایی با دهانم تولید می کنم، به طور عادی می تواند گفته شود که دارم جمله ای خبری می گویم، سوالی می پرسم، درخواستی می کنم، قولی می دهم، یا نوع دیگری از کنش های گفتاری را اجرا می کنم که آستن آنها را به عنوان کنش های غیربیانی نام گذاری کرده است. چطور چنین امری ممکن است در حالی که تمام آنچه از دهان من خارج می شود تعدادی انفجارهای صوتی است؟ شکل کلی دیگری که این سوال به خود می گیرد این است: معنا دقیقاً چیست؟ چگونه است که گوینده ای حرفی را می زند و معنای دیگری را در نظر دارد؟ معنای لغات در یک زبان چیست، چه زمانی لغات معنای متعارف دارند؟ دلیل این که دو سوال «زبان چه رابطه ای با واقعیت دارد؟» و «معنا چیست؟» شکل های متفاوتی از یک پرسش هستند این است که وظیفه زبان مرتبط کردن زبان به واقعیت است. فلسفه زبان برای پاسخ به این سوالات باید به تعداد زیادی از پرسشهای دیگر هم بپردازد، مانند: حقیقت چیست؟ مرجع چیست؟ منطق چیست؟ روابط منطقی چیستند؟ کاربرد زبان چیست و کاربرد چه ارتباطی با معنا دارد؟ و تعداد زیادی پرسش دیگر که هم سنتی و هم جدید هستند. خط تمایز واضحی میان فلسفه زبان و زبان شناسی وجود ندارد، اما به طور کلی می توان گفت که زبان شناسی به واقعیت های تجربی واقعی درباره زبان های بشری می پردازد. فلسفه زبان هم با واقعیت های تجربی سروکار دارد اما به طور کلی هدفش این است که به برخی مشخصات جهان شمول زیربنایی معین معنا و ارتباط برسد و به ویژه به تحلیل ساختار منطقی مرجع، ضرورت حقیقت، کنش های گفتاری و ... می پردازد و این تحلیل ها تنها با تحلیل واقعیت های تجربی درباره این یا آن زبان خاص ارائه نمی شوند. رابطه فلسفه زبان با فلسفه به طور کلی بسیار پیچیده است. به مدت طولانی، بسیاری از افراد فکر می کردند که واقعاً فلسفه همه اش فلسفه زبان بوده زیرا فکر می کردند که پرسش های فلسفی را می توان با تحلیل زبان حل کرد. به نظر من امروزه عده اندکی چنین باوری دارند، اما به طور کلی فلسفه زبان بخش مهمی از فلسفه باقی مانده است. یکی از دلایلی که فلسفه زبان دیگر آن مرکزیتش را مانند مثلاً پنجاه سال پیش ندارد این است که بسیاری از فیلسوفان – به طور مثال خود من – به این اندیشه رسیده اند که فلسفه زبان به خودی خود وابسته به نتایج فلسفه ذهن است. زبان شاخه ای از ظرفیت اساسی زیستی ذهن انسان است. Philosophy of Language: an interview with John Searle. ReVEL. Vol. 5, n. 8, 2007 ———————————- کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
رول با سرل 💠معرفی 5 کتاب مهم در فلسفه زبان از دید جان سرل 🔹رول: به عنوان فیلسوفی باتجربه، لطفاً می توانید برخی از کتاب های اساسی را برای مطالعه در رشته فلسفه زبان پیشنهاد کنید؟ 🔶سرل: برای مجموعه ای کلی از مقالات در مورد فلسفه زبان، موارد زیر مفید هستند: Austin, How to Do Things with Words, Cambridge, MA: Harvard University Press,1962. Grice, Studies in the Way of Words, Cambridge: Harvard University Press, 1989. Martinich, A. P, The Philosophy of Language 4th edition, Oxford University Press, 2001. Searle, Expression and Meaning, Cambridge University Press, 1979. Searle, Speech Acts, Cambridge University Press, 1969. ————————————————————————————- 👇در ذیل متن زبان اصلی این 5 کتاب تقدیم می شود: کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
austin_1962_how-to-do-things-with-words.pdf
10.97M
Austin, How to Do Things with Words, Cambridge, MA: Harvard University Press,1962 1️⃣اولین کتاب معرفی شده از سوی سرل 💠چگونه با کلمات کارها را انجام می دهیم نویسنده: جان آستین ⛔️ترجمه فارسی ندارد 🔰این کتاب نخستین اثری است که به نظریه افعال گفتاری پرداخته است، در ابتدا وی انشائیات را نیز همانند اخباری ها گزاره های فلسفی و دارای شناخت دانست، بعد از آن قائل شد که همه چیز ذیل فعل و انشاء دسته بندی می شود، حتی اخبار نیز به نوعی انشاء است، این نظریه تحت عنوان" افعال گفتاری" نامگذاری شده است کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
Studies in the Way of Words ( PDFDrive ).pdf
10.25M
Grice, Studies in the Way of Words, Cambridge: Harvard University Press, 1989 2️⃣دومین کتاب معرفی شده از سوی سرل 💠مطالعاتی در مورد کلمات ✍️پل گرایس کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
The philosophy of language ( PDFDrive ).pdf
38.03M
Martinich, A. P, The Philosophy of Language 4th edition, Oxford University Press, 2001 3️⃣سومین کتاب معرفی شده از سوی سرل 💠فلسفه زبان ✍️مارتینیچ کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
Expression and Meaning_ Studies in the Theory of Speech Acts ( PDFDrive ).pdf
5.64M
Searle, Expression and Meaning, Cambridge University Press, 1979 4️⃣چهارمین کتاب معرفی شده از سوی سرل 💠بیان و معنی ✍️جان سرل کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
Speech Acts_ An Essay in the Philosophy of Language ( PDFDrive ).pdf
10.92M
Searle, Speech Acts, Cambridge University Press, 1969 5️⃣پنجمین کتاب معرفی شده از سوی سرل 💠افعال گفتاری ✍️جان سرل 🔶 این اثر به قلم دکتر محمدعلی عبداللهی به فارسی برگردان شده است؛ کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💢از همه سروران ارجمند، اساتید و فضلای محترمی که در فضای معناشناسی و فلسفه زبان ( به خصوص با نگاه های تطبیقی به دانش های زبانی در فضای اسلام) یادداشت هایی جهت انتشار دارند، درخواست دارم که چنانچه مایل باشند و بنده حقیر کمترین را قابل بدانند با نام خود ایشان مطالب و نکاتشان در کانال به اشتراک گذاشته شود 💠 از همه سرورانی که کمک می نمایند حلقه علاقمندان و اندیشمندان در این زمینه ها تکمیل شود، سپاسگزارم ارتباط با ادمین @projectsystem —————————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
———————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠 صفحه این حقیر برای ترویج فلسفه در فضای دانشگاه و رشته های عمومی طراحی شده و عمومی سازی علوم اسلامی، فلسفه و سبک زندگی از دغدغه هایم برای اداره اش بوده است؛ خوشحال میشوم مرا از نظرات ارزشمند خود محروم نکنید. 👇👇 I'm on Instagram as @kiamojtabaphd ______________________________ کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠یکی از مخاطبین محترم کانال، سؤالات ارزشمندی را در زمینه مطالعات زبانشناختی در علوم اسلامی و فضای تطبیقی مطرح نمودند، که بسیار پخته و به جا بود، بسیار خوب خواهد بود که این سؤالات در قالب پایان نامه، رساله و یا مقاله ای جداگانه مورد بررسی جدی تر قرار گیرد. 🔹سوال اول : مباحث پیرامون "حقیقت وضع و اقسام آن" که پایه ای ترین مباحث زبان شناسی در علم اصول فقه است ، خود مبتنی بر چه پیشینه های فلسفی و معرفتی است؟ 🔹سوال دوم : با توجه به ساختار کلی مباحث پیرامون زبان در علم اصول فقه ، می توانید مشخص کنید هر یک از این مباحث ناظر به کدامیک از ساحتهای زبان است؟ 🔹سوال سوم : با تقسیم بندی شهید صدر در مورد فصول مباحث اصول فقه پیرامون زبان تا چه اندازه موافق هستید؟ [منبع : بحوث فی علم الاصول ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 217] 🔹سوال چهارم : نسبت مرجعیت عرف مخاطب نزول آیات و صدور روایات در فهم لسان قرآن و سنت با تحلیلات عمیق زبان توسط اصولیون چیست؟ 🔹سوال پنجم : تفکیک حریم خصوصی زبانها و حریم عمومی آنها چگونه میسر است؟ 🔹سوال ششم : اگر گفته شده در علم اصول فقه مباحث الفاظ من جهه عامه بررسی می شود ، روش شناسی (یعنی : منابع ، شیوه استناد دهی به منابع ، چینش منابع و ادله ، اولویت بندی رجوع به آنها ،...) تحلیل این جهه عامه مباحث الفاظ (یا به عبارتی روش تحلیل حریم عمومی زبانها) از چه الگو یا الگوهای روشی تبعیت می کند؟ 🔹سوال هفتم : آیا بر اساس مباحثی که در علم اصول فقه پیرامون زبان شکل گرفته است ، می توان میان مکاتب اصولی یا دانشمندان مطرح اصول فقه در این عرصه ، تفاوتهایی در حوزه های مختلف روش شناسی شناسایی کرد؟ 🔹سوال هشتم : متناظر با مباحث زبانی در فصول وضع و الفاظ علم اصول فقه چه حوزه های دانشی در علوم زبانی جدید شکل گرفته است؟ 🔹سوال نهم : نسبت حجیت ، شارع و تصرفات او در عرصه زبان چه مباحثی را در زبان شناسی اصول فقه ایجاد کرده است؟ 🔹سوال دهم : دانشمندان اصولی در طی تاریخ علم اصول فقه در حوزه مباحث زبانی ، چه اندازه به مسائل حریم خصوصی زبان عرب توجه کرده اند؟ 🔹سوال یازدهم: "زبان و اعتباریات" 1)کدام ساحت از زبان مصداق نفس اعتبار و کدام ساحت مصداق معتبر است؟ 2)آیا نتایج بررسی های عقلی ساحت نفس اعتبار در عالم زبان حتما دال بر محالیت وقوع پدیده های زبانی مخالف این استنتاج ها است؟ 🔹سوال دوازدهم : چه نسبتی می توان میان "نظریات و اصول پذیرفته شده مکاتب بزرگ زبان شناسی" و "بناء عقلاء" (که مورد استناد دانشمند اصولی برای تایید اصول زبانی همچون اصاله عدم النقل و اصاله التطابق و اصاله عدم التقدیر و ... قرار میگیرد) یافت و تعریف کرد؟ نظریات قرن اکید شهید صدر و تداعی معانی امام خمینی چه نسبتی با اعتباری دانستن حقیقت وضع دارد؟ 🔹سوال سیزدهم : زبان با چه ساحتهایی از مراتب وجودی انسان پیوند دارد؟ 🔹سوال چهاردهم : اصلی ترین دوران تطورات نظریات دانشمندان اصول در حوزه مباحث زبان متعلق به کدام دوره و اصولیون هستند و آثار آموزشی حوزه در رشته اصول فقه در این عرصه چه جایگاهی دارند؟ ————————————————— ✍️آیدی ارتباط با جناب آقای @ALImaa ________________________ کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠خوش آمد گویی به زبان شناسان ✍️جان سرل تا همین اواخر تعیین مرز ، هر چند مبهم ، بین زبان شناسی و فلسفه زبان امکان پذیر به نظر می رسید: زبان شناسی با واقعیت های تجربی زبان های طبیعی انسان سروکار دارد. فلسفه زبان با حقایقی مفهومی سروکار دارد که زیربنای هر زبان یا سیستم ارتباطی احتمالی است. با توجه به این تمایز ، به نظر می رسید که مطالعه افعال گفتاری کاملاً در فلسفه زبان است و تا چند سال گذشته بیشتر تحقیقات درباره اعمال گفتاری توسط فیلسوفان انجام می شده است و نه توسط زبان شناسان ، همه اینها تغییر کرده است. در دوره کنونی، زبان شناسان به سادگی به قلمرو وسیعی نقل مکان کرده اند که قبلاً فقط فیلسوفان در آن کار می کردند و نوشته های فلاسفه ای مانند آستین ، گریس و دیگران اکنون به ابزار کار زبان شناس معاصر تبدیل شده است. 💢فیلسوف زبان فقط می تواند از این پیشرفت استقبال کند و به آنها خوش آمد بگوید ، چرا که زبان شناس واقعیات زبانهای طبیعی انسان را همراه با تکنیک های تجزیه و تحلیل نحوی که حداقل در گذشته ، در نوشته های کاملاً فلسفی در مورد زبان وجود نداشته است، تحقق می بخشد. همکاری بین زبان شناسان و فیلسوفان به ویژه در مطالعه سوالات ذیل دارای اهمیت است: ساختار و عملکرد چگونه با هم تعامل دارند؟ چه ارتباطی بین افعال گفتاری و اشکال نحوی آنها در زبان طبیعی وجود دارد؟ EXPRESSION AND MEANING, p 162 ———————————- کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نظر یکی از مخاطبان محترم کانال ______________________ کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نظر یکی از مخاطبان محترم کانال ______________________ کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
در جواب به پیام 👆 : 📝 محمد علی ملک اینکه برخی مباحث وضع و الفاظ علم اصول فقه با علوم و مباحث زبانی نوین از جمله زبان شناسی و افعال گفتاری مشترک است که لاریب فیه است.(می توانید به کتاب درآمدی بر فلسفه اصول استاد حسن معلمی و آدرس اینترنتی 👇 رجوع کنید : http://ijtihadnet.ir/%d9%85%d8%b9%d9%86%d8%a7%d8%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d9%88-%d8%a7%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84-%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87-%d8%b2%d8%a8/ ) اما اینکه میان عرف محاورات زمان پیامبر (ص) و قراردادهای اجتماعی ، تضاد می بینید ، باید عرض کنم آن زمان عرب جاهلی بود که پذیرش قدرت مرکزی بر اساس قوانین اجتماعی مدنی ، غیر قابل پذیرش بود. (به نقل تاریخی زیر توجه کنید ، خصوصا به قسمت علامت گذاری شده👈) عُثْمَانُ بْنُ الْحُوَيْرِثِ فَإِنّهُ ذَهَبَ إلَى الشّامِ، وَلَهُ فِيهَا مَعَ قَيْصَرٍ خَبَرٌ، وَلَمْ يَذْكُرْ ذَلِكَ الْخَبَرَ، وَذَكَرَ الْبَرْقِيّ عَنْ ابْنِ إسْحَاقَ أَنّ عُثْمَانَ بْنَ الْحُوَيْرِثِ قَدِمَ عَلَى قَيْصَرٍ، فَقَالَ لَهُ: إنّي أَجْعَلُ لَك خرجا على قريش إن جاؤا الشّامَ لِتِجَارَتِهِمْ، وَإِلّا مَنَعْتهمْ، فَأَرَادَ قَيْصَرٌ أَنْ يفعل ... فذكر أن قيصر كَانَ قَدْ تَوّجَ عُثْمَانَ، وَوَلّاهُ أَمْرَ مَكّةَ، فَلَمّا جَاءَهُمْ بِذَلِكَ أَنِفُوا مِنْ أَنْ يَدِينُوا لِمَلِكِ، وَصَاحَ الْأَسْوَدُ بْنُ أَسَدِ بْنِ عَبْدِ الْعُزّى: 👈 أَلَا إنّ مَكّةَ حَيّ لَقَاحٌ لَا تَدِينُ لِمَلِكِ [1] ، فَلَمْ يَتِمّ لَهُ مُرَادُهُ ... [1] أى لا تخضع للملوك [نام کتاب : الروض الانف - ت الوكيل ؛ نویسنده : السهيلي ؛ جلد : 2 ؛ صفحه : 359و360] اما تحولات ناشی از شرایع دین اسلام و ایحاد قرار دادهای اجتماعی توسط رسول الله با اقوام مختلف (که در برخی آیات قرآن نیز بازتاب داشته است) بدون شک محاورات عرفی و قواعد زبانی قوم عرب را زیر و رو کرده است. (شواهد این مدعا را در بازخوردهای رنگارنگ مخالفین پیامبر(ص) با احکام دینی و قوانین حکومتی ایشان از مشرکین مکه تا منافقین مدینه می توان پیدا کرد) پس باید توجه کرد عرف محاوراتی که از زمان بعثت پیامبر (ص) تدریجا شکل گرفت ، کاملا با عرف محاوراتی عرب جاهلی و قواعد زبانی آن متفاوت است. به خاطر همین مطلب نیز آیت الله سیستانی در کتاب الاصول ، می نویسد : الحاجة للمصطلحات الفلسفية(فی علم الاصول) وبيان ذلك في مقدمتين : أ ـ إن اللغة العربية لم تكن لغة قانونية فهي رغم كثرة مفرداتها وتعدد أساليب التعبير والتجوز فيها الا أنها لا تضم بين طياتها مفردات قانونية دقيقة ، وذلك بسبب عدم معاصرتها لكيان حضاري مهم في عهد الجاهلية ، ومن هنا حينما أراد الشرع المقدس إيصال الأفكار القانونية كالوجوب والحرمة والاستحباب والكراهة والطهارة والنجاسة والحقوق كحق الرهانة والغرامة والجناية لأذهان المسلمين استخدم اللغة المولوية ، وهي لغة الأمر والنهي والوعد والوعيد ، إذ لا يمكن طرح هذه المفاهيم بحدودها الدقيقة لعدم وجود مفردات قانونية في اللغة العربية تعبر عنها تعبيراً واضحاً ، وقد تعرضنا لهذا البحث في مبحث علل اختلاف الحديث ودور اللغة في ذلك الاختلاف ، وذكرنا أن القرآن والحديث قد يعبر عن القانون التكليفي والقانون الوضعي بصيغة واحدة مثلاً يقول القرآن : ( وَعَاشِرُوهُنَّ بِالمَعْرُوفِ ) و هو حكم مولوي ، ويقول : ( فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ ) وهو حكم وضعي ، أي شرطية العدة في الطلاق ، فهذا الاشتراك في الصيغة سبب من أسباب اختلاف الحديث ومنشأه فقر اللغة العربية من المصطلحات القانونية. ب ـ إن الأصوليين عندما بحثوا حول قواعد الاستنباط وأرادوا وضع المصطلحات فيها وجدوا أن اللغة العربية فقيرة من المفردات الصريحة الوافية بتحديد المعنى الأصولي القانوني تحديداً دقيقاً ، فاستخدموا المصطلحات الفلسفية المترجمة إلى اللغة العربية للتعبير عن ذلك ، فمثلاً يعبرون عن الارتباط بين الحكم التكليفي وموضوعه بالشرط فيقولون الزوال شرط لوجوب الصلاة ، ويعبرون عن الارتباط بين الحكم الوضعي وموضوعه بالسبب فيقولون الغسل سبب للطهارة ، مع أنه لا توجد سببيبة وعلية واقعية بين الحكم وموضوعه بل الموجود هو الارتباط الجعلي لا الواقعي ، وهذا عامل يؤثر في فهم الفكر الأصولي واستيعابه لبقاء رواسب الفكر الفلسفي في نفس هذه المصطلحات مما يؤدي لاختلاط الافكار كما سيأتي البرهنة عليه. [نام کتاب : الرافد في علم الأصول ؛ نویسنده : محاضرات السید علی السیستانی،السيد منير السيد عدنان القطيفي ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 59و60]