برای ما ورودی 83 و 84 مدرسه علمیه #حقانی، #سید_محمد_واحدی فقط مدیر نبود، پدر معنوی بود که جوانی خودش را خرج تربیت کرد، برازنده ترین فرد در جایگاه تهذیبی حوزه اوست، استعدادیاب قویی که سنت تهذیبی گذشته حوزه را می داندو محیی حقانی در زمانه فعلی است، چه شب ها تا صبح در مدرسه می ماند...
#بابا_واحدی
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️وقتی هوش مصنوعی گزارشگر فوتبال میشود
🔹این ویدیو با استفاده از مدل هوش مصنوعی «GPT-4 with Vision» یا «GPT-4V» به همراه فناوری تبدیل متن به گفتار (TTS) ساخته شده است. طبق ادعای سازنده، تک تک فریمهای ویدیو به GPT-4V داده شده و از پرامپتهای سادهای برای ساخت نریشن استفاده شده است.
🔹در این ویدیو که هوش مصنوعی آن را گزارش میکند، یکی از گلهای معروف لیونل مسی با لباس تیم بارسلونا به تیم ختافه در سال ۲۰۰۷ را میبینیم. این گل شباهت زیادی به گل معروف دیگو مارادونا، ستاره سابق تیم ملی آرژانتین، به انگلیس در سال ۱۹۸۶ دارد/دیجیاتو
خبـــرهای فـــوࢪی مهم⇩⇩
☑️ @Akhbar_Fori
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#حوزه_علمیه و نهاد #علوم_انسانی_اسلامی با شیب بسیار تندی در حال حرکت به سمت دانشگاه های #نسل_چهارم آمریکایی است، مظهر این تغییر در ظهور استارتاپ ها، شرکتهای دانش بنیان، مراکز رشد، شتابدهنده ها و پارک های علمی و فناوری در فضای حوزههای علمیه است. این روند کلان منجر به کالایی شدن دانش اسلامی خواهد شد
https://virasty.com/rostamikia/1700106389921030669
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
چهارمین شماره فصلنامه تخصصی ارغواننامه با موضوع
«انسان و ساحتهای او در عصر هوش مصنوعی»
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و فناوری وزارت علوم، چهارمین شماره ارغواننامه با موضوع «انسان و ساحتهای او در عصر هوش مصنوعی» به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و فناوری وزرات علوم و حمایت معاونت علوم انسانی، هنر و دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد. ارغواننامه پژوهش نامهای در ساحت فرهنگ، علم و فناوری است که در هر شماره به موضوعی خاص در قالب اقتراح، گفتگو، جستار و یادداشت میپردازد. با توجه به اهمیت و فراگیری پدیده هوش مصنوعی، چهارمین ارغوان نامه به این موضوع اختصاص یافته است.
در سخن سردبیر این شماره آمده است: در این شماره از ارغواننامه به این طیف گسترده از نظرات دربارۀ ظهور هوش مصنوعی تا حد امکان پرداختهایم و تلاش کردهایم تا در میانۀ نظرات مثبتاندیشان و نگاههای منفی به پیامدهای ظهور هوش مصنوعی نشان دهیم که انسان و ساحتهای وجودی او در عصر هوش مصنوعی ممکن است دستخوش چه تغییراتی شود و این تغییرات احتمالی چه فرصتها و چالشهایی را پیشِروی انسان قرار خواهد داد.
✍ نوشته فرااخلاق و هوش مصنوعی را در صفحه 188 ببینید
دریافت فهرست و مقدمه سردبیر
B2n.ir/a98570
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تراژدی فلسطینیها!
" مردم اساسا به حساب نمیان"
🔸️نوام چامسکی، نظریه پرداز، زبانشناس و فیلسوف برجسته آمریکایی:
بخشی از تراژدی فلطسینیها این است که هیچ حمایت بینالمللیای نمیشوند، چون ثروت ندارند، قدرت ندارند، پس حقوقی ندارند.
@amniatemeli
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوش مصنوعی در واقع نه باهوش است و نه مصنوعی!
پاسخ سفارشی درباره #فلسطین و اسرائیل😒
#سواد_رسانه
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔸کرسی علمی- ترویجی نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی
💢 به مناسبت فرارسیدن سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه
🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالفضل_کیاشمشکی
#مهدی_عباس_زاده
✍️ دبیرعلمی: #محمدمهدی_حکمت_مهر
⏰ یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hooshmanoeei
#کرسی I #روز_فلسفه
#علامه_طباطبایی
🆔 @iictchannel
@hekmatebaleghe
@quantum_philosophy_of_mind
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
1402-08-25 فقه هوش مصنوعی-7.mp3
21.99M
جلسه هفتم #فقه_هوش_مصنوعی
پنجشنبه 25 آبان ۱۴۰۲
🎙استاد مفیدی
▪️بررسی روایات در مورد نفس و مزاج و دو نوع هوش اشراق محور و پایه محور
▫️روی مبنای جسمانیت حدوث بودن حرکت جوهری است و در سخت افزار حرکت نیست، مگر روزی سخت افزار به این قابلیت برسد به همین خاطر این بحث را نمیتوان مطرح کرد
◽️حیف است از ابزار هوش مصنوعی استفاده نکرد
◽️جوهره اصلی اتاق چینی مهم است، بحث را به این صورت صوری سازی محض می کنیم
◽️ زبان صوری محض محض می توانیم داشته باشید بدون اینکه معنا در آن دخیل باشد، فقط نماد است
◽️ با علامات فقط کارکرد به کودک یاد دادیم نه معنا، فقط نماد است، به همین خاطر مثال اتاق چینی را تغيير دادیم، از این نظر اتاق چینی پیروز است
◽یکی از مسائل مورد اتفاق حکما "نسبت" است،
◽️ تجانس اولین نوع تناسب است که در رادیکال دو در قطر و ضلع مربع عدد گنگ کشف شد، جذر 2 تا بی نهایت به جایی نمی رسد، ما گزاره های این چنینی را دارای وفاق و بدیهی می دانیم
◽️عدد p یک عدد ریاضی است که محیط دایره 3.14 برابر قطر آن خواهد بود. الان حدود 200 سال است که عدد p را گنگ می دانند، تا بی نهايت بروید تمام نمی شود. این الان بدیهی است. امروزه 70 تریلیون رقم اعشار برای عدد p رسیدند و به بی نهایت میل می کند
◽کار نداریم 4 در ذهن ما متعین است یا در ماشین متعین است؟ این سوال ساده است، عدد p و ارقام را باید از افرادش جدا کنیم. اگر انسان نبود فرمول ها یکسان بود پس طبیعی از کل افراد هم مستقل فرض می شود. و ربطی به ادراک و دسترسی انسانی ندارد.
◽گودل:چشم ریاضی بینمان چیزی می بیند که تفاوتی با واقع ندارد
🌐@kiamojtabaphd
علم از مسئله آغاز می شود
🔹" مسئله" در روش های مرسوم پژوهش به نوعی در دو حوزه رشته ای (دیسپلینی) و میان رشته ای (اینتر دیسپلینی) تقسیم می شود. اما آنچه که در #مبتدا به دنبال آن هستیم نوعی صورتبندی فرا رشته ای ( متادیسپلینی) است.
🔸تیم های حل مسئله در این رویداد در این سه روز تلاش کردند تا روی مسئله " کاهش امر به معروف و نهی از منکر در محیط های عمومی" تمرکز کنند و هر کدام بر اساس چرخه نیروپویایی، بوم شهودی و نظام مند خود را استخراج کنند.
🔸شگفت انگیزترین مرحله کار، تمرکز بر روی " کهن الگوها" بود که یک کار بسیار فنی و تحلیلی در صورتبندی مسئله است.
از همه مسئولین محترم، اساتید داور و برگزار کنندگان و شرکت کنندگان سپاسگزارم.
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی
▫️استاد مجتبی رستمی کیا
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6093
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826bه
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم
#زبانشناسی
مناسبات متقابل زبانشناسی و اصول فقه چیست؟
با حضور استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
@manaatt
@hekmatebaleghe
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
زبان شناسی و علم اصول- استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
مناسبات زبانشناسی با علم اصول
29آبان محفل فقاهت
@hekmatebaleghe
#قائمی_نیا
🔸تفاوت میان زبان شناسی، معناشناسی و کاربرد شناسی در علم اصول فقه
▫️ذره گرایی زبان شناسی و وضع در علم اصول
▪️زبان شناسی فرهنگی و معناشناسی در تغییر جمع عرفی
▫️تاثیر جدی در موافقت معنایی
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هوش مصنوعی قوی.mp3
28.69M
🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کرسی علمی- ترویجی نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی
🆔 @iictchannel
▫️هوش یعنی توانایی حل مسئله و تکثیر نمادها و حقیقت اش همین است بنابراین روزی خواهد رسید که هوش مصنوعی آگاهی خواهد داشت، آیا ماشین می تواند هوش داشته باشد؟ آیا می تواند فکر کند؟
▫️هوش مصنوعی قوی یعنی هوش به مرحله آگاهی رسیده است
▫️در بین فلاسفه ذهن و بین متفکران دینی انتقادات جدی دارد و می خواهد انسان شناسی جدیدی را ترویج کند، اگر ماشین هوش قوی داشته باشد اشرفیت انسان زیر سوال می رود
▫️اعتباریات در سه سطح مطرح شده است:
_ برخی از معرفت شناسی جدید است، ادراکات بر می گردد به چارچوب های انسانی و زیر بنای فرهنگ است ( اصول فلسفه و روش رئالیسم)
_ هستی شناسی اعتباریات
_ لایه های فلسفه دینی ( رساله الولایه)
▫️بحث در لایه معرفت شناختی است
▫️حیث التفاتی انسان به اشیاء دو جور می تواند باشد: التفات حقیقی، یا التفات در " حد چیزی را به چیزی دادن" است. اعتبار در این معنا کاملا شناختی است. تحلیل شناختی است.
▫️حیث التفاتی در حیث ادراکات حقیقی معمولا مطرح است، در اعتباریات به سمت دو چیز معطوف می شوید.
▫️ماشین حیث التفاتی طولی ندارد که مالکیت را درک کند و فقط با دستور من کار می کند. طوری برنامه ریزی شده است که اینطوری کار می کند. آیا ماشین می تواند اعتبار کند؟ یا حیث التفاتی طولی می بیند؟
▫️علامه طباطبایی در حیث التفاتی ذهنی این را معنا می کند، اما حیث التفاتی را می توان به وجود انسان تحویل برد. نحوه در " عالم بودن" را مشخص می کند.
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
مشاهده فایل کامل
نشست ارائه و بررسی کتاب الهیات سایبر
👇
https://www.aparat.com/v/yozYw
دکتر قائمی نیا در این فایل به این سوالات پاسخ می دهند:
◽️مواجهه خود شما با فضای سایبر چگونه بوده است؟ وجودی یا متافیزیک
◽️شما در کتاب این مدعا را داشتید که انسان مجازی در ایران ساخته شده و به نحوی در دوره کرونا در جهان توسعه پیدا کرده است این مدعا مستلزم ادله و شواهد بسیاری است.
◽️از ظرفیت های فلسفه اسلامی، فلسفه قاره ای و فلسفه تحلیلی استفاده می کنم چگونه با توجه به اختلاف مبانی از این ها بهره برده اید؟ و آیا گزینش امکان دارد؟
◽️رتروفیوچریزم ( گمانه زنی نسبت به آینده) یک مسئله ای است که تصورشون نسبت به آینده چه بوده است؟ آنچه ما تصور کنیم خیلی وابسته است به برخی از تغییرات کوچکی که در حوزه تکنولوژی رخ می دهد. فلسفه تکنولوژی، آینده پژوهی، مورد سوم از همه دقیق تر و همه جوانب رو دیدند نویسندگان ادبیات علمی تحیلی و گمانه زنی اند، تجربیات سریالی لنگ از جمله داستان هایی است که داستان قبل از اختراع اینترنت و رایانه های شخصی است. چیزی به اسم ناوی به وجود آمده است.
◽️در فضای سایبر معرفت به دیتا کاسته شده است نه اطلاعات، ما چیزی به نام اطلاعات نداریم.
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پدرخوانده هوش مصنوعی: نمیدانیم هوش مصنوعی دقیقا چگونه کار میکند
🔹جفری هینتون، پدرخوانده هوش مصنوعی که چند وقت پیش از گوگل استعفا کرد و تا به امروز بارها در مورد خطرات هوش مصنوعی صحبت کرده، حالا در مصاحبهای با شبکه CBS گفته است که ما بهطور دقیق نمیدانیم هوش مصنوعی چگونه کار میکند.
خبـــرهای فـــوࢪی مهم⇩⇩
☑️ @Akhbar_Fori
#هوش_مصنوعی_قوی
#یادگیری_عمیق
#پیوندگرایی
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
26.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چت و گفتگو با پیامبران
هوش مصنوعی حاوی تجربه های دینی گسترده ای خواهد بود. شبیه ساز فوق العاده ای برای دینداران در حال وقوع است
#مسیح_مجازی
#هوش_مصنوعی_قوی
#یادگیری_عمیق
#پیوندگرایی
#دین_مدل_فرهنگی
#دینداری_مجازی
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از Dr rostamikia
موافقت معنایی 11.pdf
751.4K
پیوست جلسه یازدهم
موافقت معنایی
دکتر رستمی کیا
گشتار در ترکیب افرادی:
گشتار در اضافه
گشتار در مصدر عامل
گشتار در مصدر مؤول
گشتار در توابع ( نعت، توکید معنا، عطف بیان و نسق، بدل)
هدایت شده از Dr rostamikia
movafaqat11.mp3
6.33M
جلسه یازدهم
موافقت معنایی
دکتر رستمی کیا
گشتار در ترکیب افرادی:
گشتار در اضافه
گشتار در مصدر عامل
گشتار در مصدر مؤول
گشتار در توابع ( نعت، توکید معنا، عطف بیان و نسق، بدل)
📌افشاگری نیویورکتایمز/ مرگ و زندگی آدمها در اختیار هوش مصنوعی!
ایالاتمتحده و چین قصد دارند به هوش مصنوعیها استقلال تصمیمگیری برای کشتن اهداف انسانی بدهند. منتقدان میگویند استفاده از بهاصطلاح «رباتهای قاتل» یک پیشرفت نگرانکننده را نشان میدهد. چنین رویکردی در میدان نبرد، مرگوزندگی انسانها را کاملاً در اختیار هوش مصنوعی میگذارد.
وستانیوز
https://eitaa.com/westanews
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
1402-09-02 فقه هوش مصنوعی-8.mp3
22.58M
جلسه هشتم
#فقه_هوش_مصنوعی
#استاد_مفیدی_یزدی
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
▪️قصد و فهم و آگاهی و جایگاه آن در فقه
▪️رفتار هوشمندانه انتظار ماست از هوش مصنوعی ضعیف
▪️هوش برخوردار از آگاهی را تقسیم کردیم به هوش پایه محور و هوش اشراق محور
▪️ارواح خمسه ( روح البدن ، روح الحیاة و روح المَدْرَجْ سه عنوان برای یک روح ؛ هوش پایه محور)
▪️هوش اشراق از بیرون وارد بر هوش پایه محور میشود
▪️شرط برقرار شدن نسبت بین دو کمیت ، متجانس بودن دو کمیت است
▪️کمیتهای متجانس به دو شکل است؛ متشارک و متباین
▪️دو مرحله مهم : کندن طبیعت از دل فرد ، کندن طبیعت از دل تاریخ و بشر
▪️غیاث الدین جمشید کاشانی در رساله محیطیه خودش، اولین نفری است که عدد پی را بصورت فرمول در آورده است ، ارشمیدس عدد پی را با رسم شکل بدست آورده بود
▪️عدد پی، بینِ ۳/۱۴ و ۳/۱۵ قرار دارد
▪️عدد پی معین رسم ناپذیر است
▪️برای فهم هوش پایه محور ، فهم صوری سازی و معنا شناسی ( سمانتیک ) خیلی مهم است
▪️هوش پایه محور چهار بعدی است
••••••••••••••••••••••••••••••
@hoomas
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
صد رحمت بر مخالفین و متنفرین از فلسفه ای که با مخالفت خود باب جدیدی از گفتگوی فلسفی پیش کشیدند ( غزالی، ملا امین استرآبادی، فیض) و به صرف تنفر و ایهام و گمراهی اهل فلسفه اکتفاء نکردند. چقدر ناامید کننده هست برخی از مصاحبه ها! پر از سردرگمی و نداشتن نقشه راه! پر از متن خوانی های انبوه بدون فایده!
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#نظر_مخاطبین
سلام
امروز صبح، با استاد حشمتپور، بعد درس اسفار، در مدرسه خان، راجع به این مصاحبه، حدود نیم ساعت صحبت کردیم.
انصافاً برداشت شما نسبت به این موضوع، کمی تند است.
وقتی با افراد از نزدیک و حضوری صحبت میکنیم، بسیاری از زوایای مخفی، آشکار میشود.
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#نظر_مخاطبین
واقعا مصاحبه عجیبی است!
سخنان استاد حشمت پور مملو از سخنان احساسی است که نشان میدهد این راه طولانی را با بصیرت کامل طی نکرده اند و هدف مشخصی در تحصیل و تدریس خود نداشتند!
در همین مصاحبه نیز چند جا تغییر موضع میدهند و سخن قبلی خود در همین مصاحبه را نقض میکنند!
البته روشن است که مقصودشان از "تنفر از فلسفه"تنفر ذاتی و بطلان مطالب فلسفی نیست بلکه بخاطر طولانی شدن زمان پرداختن به مقدمه و کم وقت گذاشتن به ذی المقدمه است.
البته به نظر حقیر و بلکه به نظر بزرگانی چون علامه حسن زاده آملی و علامه قزوینی و... حکمت متعالیه و عرفان و علوم عقلی نه تنها مقدمه نیستند بلکه لب اللباب ذی المقدمه و تفسیر عمیق و انفسی آیات و روایات هستند.
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#نظر_مخاطبین
#بحران
وقتی آدم حسابیای مثل استاد حشمتپور دچار بحران روحی و معنا میشود، دیگر از من چه انتظاری است؟
یگانه استاد شفا در حوزه و مدرس مبرز متون پیچیده فلسفی، متنفر از فلسفه شده و به مسیر پیشینش بدبین شده و روح و توان کارش را از دست داده... سبحانالله.
من از بیرون فکر میکنم کسی مثل استاد حشمتپور دقیقا در یک نقطه ویژه مشغول به کار حسابی است، ولی او خودش را بیمعنا میبیند.
چقدر آدم و زندگی پیچیده است. چقدر کار خدا سخت است. چقدر خدا بزرگ است. چقدر ما کوچک و ضعیف هستیم.
iqna.ir/fa/amp/news/4183268
@aliebrahimpour_ir
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd