eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
632 عکس
54 ویدیو
165 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم 🔰رستمي کیا هستم حسب گفتگوی پیشین، طرح جامع تان در حوزه "زبان شناسی" را لطف می کنید؟ سپاسگزارم ——————————————————— ✅پاسخ استاد احمد میرزایی از نخبگان جوان حوزه: سلام علیکم و رحمه الله خلاصه طرحی که در ذهنم هست، در نوشتار زیر گزارش دادم که البته اگر بخواد دقیقا نظارتش به مباحث روشنتر بشه، به نظرم یک نوشتار مفصل نیاز است لذا این نوشته بیشتر به درد کسانی میخورد که اون سؤالات اصلی براشون شکل گرفته باشه و ازش اطلاع داشته باشند. نقد و نظری بود، ممنون میشم بفرمایید https://b2n.ir/629666 در ضمن طرح بنده، طرح جامع زبان شناسی نیست طرح جامع فهم لایه های مختلف معانی متن به صورت روشمند است که سعی شده است مباحث مختلفی که در فلسفه تحلیلی یا مکاتب هرمنوتیکی و مباحث معنا شناسی مطرح شده است، دیده بشود ————————————————————— 💢 جهت آشنایی بیشتر با ایشان که به حق یکی از نخبگان جوان حوزه قلمداد می شوند، بر روی لینک ذیل کلیک نمایید. https://b2n.ir/889457 —————————————————————— کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
و 💠درباره رابطه فرضیه ربایی با استقراء اساساً دو دیدگاه کلی مطرح شده است: الف) دیدگاهی که این دو را قابل تحویل به یک دیگر می داند؛ طرفداران این دیدگاه، در دو دسته کلی جای می گیرند: 1) برخی نظیر هارمن، جوزفسونو پسولُس استقراء را به استنتاج بهترین تبیین تحویل برده اند و 2) برخی همچون فومرتن، استنتاج بهترین تبیین را به استقراء تحویل برده اند ؛ ب) دیدگاهی که امکان تحویل این دو را به یک دیگر رد کرده، و به استقلال این دو استدلال باور دارد. ------------------------------------------------ ✍️نظریه استقراء و ارتباط آن با استنتاج از راه بهترین تبیین (فرضیه ربایی) و ارتباط این دو با مبحث در علم، می تواند یکی از مباحث بسیار شگفت انگیز در مقام توجیه دانش محسوب شود؛ به نظر می رسد نظریه شهید صدر متأخر از استقراء به سمت فرضیه ربایی در حال تکامل بوده است؛ فقه النظریه ایشان در این راستا قابل ارزیابی است و از سوی معناشناسی شناختی ارتباط این دو را با استعاره های جهت دار و مدل ساز در علم مطرح می کند. ——————- کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠خدا رو شکر فرصتی فراهم شد تا در یک گفتگوی زنده اینترنتی با حجت الاسلام و المسلمین آزادبخت در مورد نسبت بین نظریه اعتبار و ساخت واقعیت اجتماعی از دیدگاه شهید صدر و علامه طباطبایی به گفتگو نشستم؛ ایشان مؤلف کتاب « فلسفه اعتباریات» است و در این یک ساعت به خوبی توانستند مواضع ارتباط میان نظریه و برخی از نکات را واضح کنند امیدوارم به زودی بتوانم فایل تصویری یا توضیح مبسوط تر این گفتگو را به اشتراک بگذارم 🆔 projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
خداوند رو شاکر هستم که توفیق داد تا یک بار دیگر زائر مضجع شریف و نورانی سردار دل ها " " در گلزار شهدای کرمان باشم؛ دعاگوی تک تک دوستان و اساتید ارجمند خودم در کانال هستم 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
etebaryattabatabyi&sadr.mp3
16.32M
💠ارتباط میان و در نزد شهید صدر ✅ براستی آیا و به دنبال بوده اند؟ 💢 گفتگوی مشروح با حجت الاسلام و المسلمین آزادبخت مؤلف کتاب 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠قابل توجه به علاقمندان یادگیری متون کلاسیک فلسفه تحلیلی 🌐@kiamojtabaphd
بارش فکری موضوعات مرتبط با علم اصول و فلسفه تحلیلی.docx
17.8K
💢بیش از 100 موضوع برای نگارش مقاله و حتی پایان نامه و رساله در موضوعات مرتبط با علم اصول و دانش های زبانی ✅ انشالله بزودی تعداد بیشتری از این موضوعات که حاصل بارش فکری و نیازسنجی اولیه موضوعات پژوهشی در این زمینه است تقدیم می شود ✅چنانچه سروران ارجمندی مایل باشند در این زمینه ها کار مشترکی صورت بگیرد در حد وسع خود در خدمتم. 🌐@kiamojtabaphd
"معرفت شیء بما هو مدلول" ✍️محمدعلی ملک 💠شهید صدر در کلام زیر مواردی که اصولی به دنبال آن در تحلبل زبان نیست را کاملا مشخص می کند تا مورد بحث مشخص شود : ...فنحن هنا : (1) لا نطلب الحصول على التصور المناسب لمدلول الكلمة لكي نطلب ذلك من اللغة ، لوضوح انَّ الصورة الذهنية المناسبة لقولنا ( البياض في الجسم ) موجودة في ذهننا فعلاً بوصفنا من العارفين باللغة العربية (2) ولا نطلب أي حقيقة خارجية عن البياض والجسم لنرجع إلى العلوم الطبيعية أو الفلسفة الطبيعيّة (3) ولا نريد أن ندرس كنه الوجود الذهني لهذه الصورة التي أثارها هذا الكلام في نفسنا وتشخيص ماهيّتها في نفسها لترجع إلى الفلسفة الإلهية بالمعنى الأعم (4) ولا نريد أن نعرف ماهيّة من الماهيات حسب نظرية الحدّ والرسم في المنطق الصوري (☆) وانَّما نريد أن نعرف عناصر هذه الصورة الذهنية وتركيبها بالقدر الّذي يتيح لنا تفسيرها بما هي متطابقة مع الكلام تطابق المدلول مع داله. ومع الخارج تطابق المدلول بالذات للمدلول بالعرض على النحو الّذي يجعله صالحاً للحكاية عنه والانطباق عليه ، فمثلاً هل الصورة الذهنية الموجودة في ذهننا فعلاً عند سماع جملة البياض في الجسم مكونة من عنصرين أو من ثلاث عناصر؟ وحينما نشكل جملتين إحداهما تامّة والأخرى ناقصة وهي متطابقة في عنصري البياض والجسم معاً فنقول ( بياض الجسم ) و ( ابيضَّ الجسم ) فما هو العنصر الّذي تتميّز به إحدى الصورتين الذهنيّتين عن الأخرى فجعل هذه تامّة وتلك ناقصة؟ ويمكن أن نطلق على ذلك انَّه البحث في فلسفة اللغة لأنَّه بحث تحليلي في مدلول اللغة بما هو مدلول بينما الفلسفة الاعتيادية تبحث في تحليل الشيء بما هو لا بما هو مدلول. ويدخل في هذا النطاق بحث الحروف والهيئات. [نام کتاب : بحوث في علم الأصول ؛ نویسنده : الهاشمي الشاهرودي، السيد محمود ؛ جلد : 1 ، صفحه : 220و221] 🔶پرسش های اصلی که اینجا مطرح میشود عبارت است از : "معرفت شیء بما هو مدلول" در چه موطنی بررسی میشود؟ آیا موطنی ثابت برای همه انسانها در همه زمانها و مکانها می توان در نظر گرفت که به "معرفت شیء بما هو مدلول" بدون تاثیر از مقتضیات زمان و مکان خود به صورت یکسان با همه انسانهای دیگر در همه زمانها و مکانهای دیگر برسد؟ آیا تمام نشانه ها در عالم زبان این چنین اند که به صورت یکسان و ثابت در همه زمان ها و مکان ها برای همه انسانها ، مدلول شان را نشان دهند؟ آیا فعالیتهای زبانی همه انسانها در همه زمانها و مکانها تابع شناختی است که ما از "شیء بما هو مدلول" به دست می آوریم؟ اصولی با چه روشی می خواهد ارتکازات وجدانی انسان را تحلیل کرده تا به معرفت شیء بما هو مدلول دست یابد؟ آیا مباحث اصول فقه در مورد معانی حرفی(هیئات و حروف) واقعا از مصادیق "معرفت شیء بما هو مدلول" است که می تواند شناخت وجدانی همه انسانها در همه زمانها و مکانها را پوشش دهد؟ آیا کتاب اساس النحو از آیت الله سید علی بهبهانی که نحو عربی را از دریچه همین تحلیلات اصولی می بیند ، نمونه یک زبان شناسی صحیح از زبان عرب است؟ ——————————————— کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
رول با جان سرل ✍️ جان سرل 💢تفاوت میان فلسفه زبان، زبان شناسی و فلسفه 1️⃣رول: فلسفه زبان چیست؟ با زبان شناسی و فلسفه چه رابطه ای دارد؟ 💠سرل: کلی ترین پرسش در فلسفه زبان این است: دقیقاً رابطه زبان با واقعیت چیست؟ هنگامی که من صداهایی با دهانم تولید می کنم، به طور عادی می تواند گفته شود که دارم جمله ای خبری می گویم، سوالی می پرسم، درخواستی می کنم، قولی می دهم، یا نوع دیگری از کنش های گفتاری را اجرا می کنم که آستن آنها را به عنوان کنش های غیربیانی نام گذاری کرده است. چطور چنین امری ممکن است در حالی که تمام آنچه از دهان من خارج می شود تعدادی انفجارهای صوتی است؟ شکل کلی دیگری که این سوال به خود می گیرد این است: معنا دقیقاً چیست؟ چگونه است که گوینده ای حرفی را می زند و معنای دیگری را در نظر دارد؟ معنای لغات در یک زبان چیست، چه زمانی لغات معنای متعارف دارند؟ دلیل این که دو سوال «زبان چه رابطه ای با واقعیت دارد؟» و «معنا چیست؟» شکل های متفاوتی از یک پرسش هستند این است که وظیفه زبان مرتبط کردن زبان به واقعیت است. فلسفه زبان برای پاسخ به این سوالات باید به تعداد زیادی از پرسشهای دیگر هم بپردازد، مانند: حقیقت چیست؟ مرجع چیست؟ منطق چیست؟ روابط منطقی چیستند؟ کاربرد زبان چیست و کاربرد چه ارتباطی با معنا دارد؟ و تعداد زیادی پرسش دیگر که هم سنتی و هم جدید هستند. خط تمایز واضحی میان فلسفه زبان و زبان شناسی وجود ندارد، اما به طور کلی می توان گفت که زبان شناسی به واقعیت های تجربی واقعی درباره زبان های بشری می پردازد. فلسفه زبان هم با واقعیت های تجربی سروکار دارد اما به طور کلی هدفش این است که به برخی مشخصات جهان شمول زیربنایی معین معنا و ارتباط برسد و به ویژه به تحلیل ساختار منطقی مرجع، ضرورت حقیقت، کنش های گفتاری و ... می پردازد و این تحلیل ها تنها با تحلیل واقعیت های تجربی درباره این یا آن زبان خاص ارائه نمی شوند. رابطه فلسفه زبان با فلسفه به طور کلی بسیار پیچیده است. به مدت طولانی، بسیاری از افراد فکر می کردند که واقعاً فلسفه همه اش فلسفه زبان بوده زیرا فکر می کردند که پرسش های فلسفی را می توان با تحلیل زبان حل کرد. به نظر من امروزه عده اندکی چنین باوری دارند، اما به طور کلی فلسفه زبان بخش مهمی از فلسفه باقی مانده است. یکی از دلایلی که فلسفه زبان دیگر آن مرکزیتش را مانند مثلاً پنجاه سال پیش ندارد این است که بسیاری از فیلسوفان – به طور مثال خود من – به این اندیشه رسیده اند که فلسفه زبان به خودی خود وابسته به نتایج فلسفه ذهن است. زبان شاخه ای از ظرفیت اساسی زیستی ذهن انسان است. Philosophy of Language: an interview with John Searle. ReVEL. Vol. 5, n. 8, 2007 ———————————- کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
رول با سرل 💠معرفی 5 کتاب مهم در فلسفه زبان از دید جان سرل 🔹رول: به عنوان فیلسوفی باتجربه، لطفاً می توانید برخی از کتاب های اساسی را برای مطالعه در رشته فلسفه زبان پیشنهاد کنید؟ 🔶سرل: برای مجموعه ای کلی از مقالات در مورد فلسفه زبان، موارد زیر مفید هستند: Austin, How to Do Things with Words, Cambridge, MA: Harvard University Press,1962. Grice, Studies in the Way of Words, Cambridge: Harvard University Press, 1989. Martinich, A. P, The Philosophy of Language 4th edition, Oxford University Press, 2001. Searle, Expression and Meaning, Cambridge University Press, 1979. Searle, Speech Acts, Cambridge University Press, 1969. ————————————————————————————- 👇در ذیل متن زبان اصلی این 5 کتاب تقدیم می شود: کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
austin_1962_how-to-do-things-with-words.pdf
10.97M
Austin, How to Do Things with Words, Cambridge, MA: Harvard University Press,1962 1️⃣اولین کتاب معرفی شده از سوی سرل 💠چگونه با کلمات کارها را انجام می دهیم نویسنده: جان آستین ⛔️ترجمه فارسی ندارد 🔰این کتاب نخستین اثری است که به نظریه افعال گفتاری پرداخته است، در ابتدا وی انشائیات را نیز همانند اخباری ها گزاره های فلسفی و دارای شناخت دانست، بعد از آن قائل شد که همه چیز ذیل فعل و انشاء دسته بندی می شود، حتی اخبار نیز به نوعی انشاء است، این نظریه تحت عنوان" افعال گفتاری" نامگذاری شده است کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd