💢با توجه به ذکر شواهدی که در بالا گذشت ( حداقل 26 مورد از مسائل در دیدگاه #صدر_متأخر)، مسئله پیش گفته در مورد پروژه شهید صدر در زمینه تبدیل اصول فقه به فلسفه زبان نمود بیشتری پیدا می کند که تا حدودی مناسبات دانش اصول فقه و فلسفه را نمایان می سازد.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پیغامی - رابطه خطی و تولیدی میان مبانی و تئوریهای علمی از نظر شهیدصدر مردود است.mp3
13.02M
🔰نقدی بر برداشت دکتر عادل پیغامی در مورد ارتباط خطی و تولیدی میان مبانی و دانش
💠 در فایل صوتی بالا، دکتر #عادل_پیغامی سعی نموده است، با استفاده از " رسالتنا" شهید صدر، ارتباط خطی و تولیدی میان مبانی و دانش را در اندیشه شهید صدر نفی کند.
💢 این حقیر ضمن تأیید کلی نفی " مبناگروی" در اندیشه #صدر_متأخر، به نحوه نتیجه گیری و برداشت های وی از #علم_دینی در دیدگاه #صدر_متأخر نقد دارم؛ اینگونه نیست آنگونه که برخی برداشت کرده اند " کل گرایی" را مبنای انحصاری حجیت بداند، بلکه در دیدگاه شهید صدر متأخر، تولید یقین به معنای توالد ذاتی در حجیت نظام سازی ها باید مورد توجه قرار گیرد. و این تفکر، نحوه ای از دور هرمنوتیکی جهت صدق و درجات یقین را پیش خواهد کشید؛ به عبارت دیگر نوعی "#علم_دینی_پیچیده" رقم خواهد خورد، نه "#علم_دینی_خام"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💠به زودی نخستین متن مقابله "#ساخت_واقعیت_اجتماعی" جان سرل
❇️ مقایسه مترجمین آقایان عابدینی و محمد امینی
مقابله- ساخت واقعیت اجتماعی.pdf
466.9K
✅در فایل پیوست شده، قسمت اول از #مقابله ترجمه جناب آقایان #عابدینی و #محمدامینی از متن #جان_سرل تقدیم می گردد.
🔰امیدوارم با تذکر خطاها و اشتباهات احتمالی و ارائه انتقادات و پیشنهادات، مسیر آینده را برای حقیر واضح نمایید.
💠 سعی کرده ام بحث کوتاهی را نیز در مورد پروژه های فکری جان سرل در این نوشته بیان کنم، و جایگاه " ساخت واقعیت اجتماعی" را در اندیشه های سرل مشخص نمایم.
🔶 همچنین اشاره های کوتاهی به ارتباط : ساخت واقعیت اجتماعی" و " نظریه اعتباریات" علامه طباطبایی کرده ام و منابعی را برای مطالعه پیشنهاد داده ام.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5cd13c6f9c71e47af6e635df_3098538253830874494.mp3
9.98M
✅ویتگنشتاین - جلسه اول
💢 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 در این فایل ها، استاد عزیز کوشیده اند در 13 جلسه کلیت فکر " #ویتگنشتاین_متقدم " را بیان نمایند؛ برای دوستانی که مایل اند با فلسفه تحلیلی به خصوص دوران کلاسیک آشنا شوند توصیه می کنم حتما گوش فرا دهند.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💠علوم شناختی به پنج دانش اطلاق می شود که عبارتند از:
1️⃣عصب شناسی شناختی Cognitive neuroscience
2️⃣روان شناسی شناختی Psychology Cognitive
3️⃣هوش مصنوعی Artificial intelligence
4️⃣زبان شناسی شناختی Cognitive linguistics
5️⃣فلسفه ذهن philosophy of mind
البته برخی علوم کامپیوتری را هم به این مجموعه افزوده اند.
✅هر یک از این دانش ها به گونه ای با تحلیل ذهن و پدیده ادراک سرو کار دارد و در مجموع این دانش ها، به طور مستقیم یا غیر مستقیم به بررسی فرایند شناخت و نحوه پردازش اطلاعات در ذهن مربوط می شوند.
زبان شناسی شناختی امروزه دارای گرایش ها و مکاتب زیادی است که به موارد ذیل می توان اشاره کرد:
1️⃣دستور زبان شناختی ( لنگ اکر)
2️⃣معناشناسی قالب ( فیلمور)
3️⃣تعبیر دستور زبانی ( تالمی)
4️⃣شبکه شعاعی ( بروگمان و لیکاف)
5️⃣نظریه پیش نمونه ( راش و گیرارتس)
6️⃣شبکه طرح واره ( تاگی)
7️⃣استعاره مفهومی ( لیکاف)
8️⃣طرح واره تصویری ( گیبسن و کلستن)
9️⃣فضاهای ذهنی ( فوکونیه و ترنر)
🔶آنچه زبان شناسان شناختی را علی رغم همه اختلافات با یکدیگر متحد می کند، تعهد آن ها در مقابل این اصل است که عبارت های زبان شیوه خاصی از ادراک صحنه جاری زندگی روزمره را کدگذاری و نشانه شناسی می کند.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔰بازخوانی دکتر شریعتی در کلام رهبری
(به مناسبت سالروز درگذشت دکتر شریعتی)
1️⃣به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست.
2️⃣شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند.
3️⃣شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دادن به سوال ها و روشن کردن نقاط ،مبهم و تاریک بود اما اینکه او را با سیدجمال یا با اقبال مقایسه کنیم، نه. اگر کسی چنین مقایسه ای بکند ناشی از این است که اقبال و سیدجمال را به درستی نشناخته است.
4️⃣شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند.
5️⃣آن روزی که مجاهدین تغییر ایدئولوژی دادند و کتاب مواضع ایدئولوژیک تازه شان چاپ شد و در اختیار این و آن قرار گرفت، که هم من دیده بودم و هم مرحوم دکتر جلسه ای داشتیم در مشهد یک نفری از مواضع جدید مجاهدین که مارکسیستی بود دفاع می کرد.شریعتی آن شخص را چنان کوبید در آن جلسه ای که برای من حتی تعجب آور بوده که شریعتی اینقدر ضد چپ است و شما آثارش را بخوانید، مقابله و مخالفت او را با اندیشه چپ و مارکسیستی و اصول تعلیمات مارکسیستی به روشنی در می یابید. بنابراین هرکس و هر چپ گرایی (اگرچه زیر نام اسلام) اگر امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همچنین مجاهدی که امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است.
6️⃣من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل های مربوط به شریعتی محسوب می شد، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) بخاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش بکوبیم، این صحیح نیست این دقیقا نشان می داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی.
7️⃣بنابراین من معتقدم چهره شریعتی در میان این موافقان و این مخالفان چهره مظلومی است و اگر من بتوانم در این باره یک رفع ظلمی بکنم به مقتضای دوستی و برادری دیرینی که با او داشتم و حتما ابایی ندارم.
8️⃣ترکیبی از زیبایی های شریعتی با بتون آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم آن بنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد.
🔶
گفت و گوی مجله سروش (شماره 102 ، خرداد 1360 ) با حضرت آیت الله خامنه ای
_____________________________________
✍️پی نوشت: دکتر شریعتی هر چند در آثارش به طور مستقیم وارد مباحث مربوط به فلسفه زبان نشد، اما به جهت ورود به مباحث مهمی از فلسفه فعل، عمل گرایی و ایدئولوژی قابلیت بازخوانی را دارد.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
مقام معظم رهبری : ترکیبی از زیبایی های شریعتی با بتون آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم آن بنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد.
————————————————
✍️ اگر دوستان انقلابی بنده خرده نگیرند، این تیزبینی حضرت آقا می تواند منجر به تولید یک طرح قوی برای دوره های دانشجویی شود؛ ایده تولید یک طرح " ولایت جدید"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5cd13c6f9c71e47af6e635df_-3490193863336316422.mp3
11.35M
✅ویتگنشتاین - جلسه دوم
💢 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 در این فایل ها، استاد عزیز کوشیده اند در 13 جلسه کلیت فکر " #ویتگنشتاین_متقدم " را بیان نمایند؛ برای دوستانی که مایل اند با فلسفه تحلیلی به خصوص دوران کلاسیک آشنا شوند توصیه می کنم حتما گوش فرا دهند.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#استعاره
#معناشناسی_شناختی
💠یکی از مباحث بسیار مهم که امروزه در زبان شناسی شناختی و فلسفه مورد توجه قرار گرفته است، مبحث " استعاره" است؛ از معروفترین فیلسوفانی که در استعاره قلم زده اند می توان به :
1️⃣در فضای اسلام همچون جاحظ، عبدالله بن معتز، جرجانی و سکاکی ( مبتنی بر دیدگاه جانشینی و یا مقایسه ای)
2️⃣مکس بلک ( دیدگاه تعاملی، معروفترین نظریه در باب استعاره)
3️⃣دونالد دیویدسون ( دیدگاه علّی)
4️⃣جان سرل
5️⃣لیکاف ( دیدگاه شناختی)
6️⃣ویتگنشتاین
7️⃣روسو
8️⃣هردر
9️⃣برگسون
🔟گاست و بلومنبرگ
اشاره کرد
——————————————-✍️
امروزه ورود استعاره ها در علم بسیار طبیعی است و علوم از حیث هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی به استعاره ها نیازمندند. ( این مهم را هم در کشف [ مقام گردآوری] و هم در داوری [ مقام حجیت ] به کار برده اند)؛ با این نگرش در علم می توان از مدل ها و الگوها نام برد و مبحث طراحی نظام به راحتی وارد علم می شود. طراحی نظامات با مبحث استعاره ها در علم گره می خورد و استراتژی طراحی و استعاره ها نقش بی بدیلی را در علم ایفا می کند.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💢از همه سروران ارجمند، اساتید و فضلای محترمی که در فضای معناشناسی و فلسفه زبان ( به خصوص با نگاه های تطبیقی به دانش های زبانی در فضای اسلام) یادداشت هایی جهت انتشار دارند، درخواست دارم که چنانچه مایل باشند و بنده حقیر کمترین را قابل بدانند با نام خود ایشان مطالب و نکاتشان در کانال به اشتراک گذاشته شود
💠 از همه سرورانی که کمک می نمایند حلقه علاقمندان و اندیشمندان در این زمینه ها تکمیل شود، سپاسگزارم
#فلسفه_زبان_متعارف
#فلسفه_زبان_اسلامی
#نظریه_فعل
ارتباط با ادمین
@projectsystem
—————————————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔰عینیت کلام و وجود الهی
✍️غلامحسین ابراهیمی دینانی
فیلسوف متأله صدر المتالهین شیرازی معتقد است، عالم هستی جز به واسطه کلام الهی ظاهر و آشکار نگشته است. اگر چه به اعتبار دیگر، عالم عین کلام خداوند شناخته می شود. در نگاه او نخستین صدایی که در گوشش ممکنات طنین افکن شد کلمه « کن» وجودی بود که کلم خداوند تبارک و تعالی شناخته می شود. عین بخشی از عبارت او در این باب چنین است:
فأول کلام شقّ اسماع الممکنات کلمه « کُن» فما ظهر العالم الّا عن الکلام بل العلام عین الکلام ( مفاتیح الغیب، ج 1، ص 30)
---------------------
📚فلسفه و ساحت سخن، غلامحسین ابراهیمی دینانی، ص 2
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
May 11
#احمد_میرزایی
سلام علیکم
🔰رستمي کیا هستم
حسب گفتگوی پیشین، طرح جامع تان در حوزه "زبان شناسی" را لطف می کنید؟
سپاسگزارم
———————————————————
✅پاسخ استاد احمد میرزایی از نخبگان جوان حوزه:
سلام علیکم و رحمه الله
خلاصه طرحی که در ذهنم هست، در نوشتار زیر گزارش دادم که البته اگر بخواد دقیقا نظارتش به مباحث روشنتر بشه، به نظرم یک نوشتار مفصل نیاز است
لذا این نوشته بیشتر به درد کسانی میخورد که اون سؤالات اصلی براشون شکل گرفته باشه و ازش اطلاع داشته باشند. نقد و نظری بود، ممنون میشم بفرمایید
https://b2n.ir/629666
در ضمن طرح بنده، طرح جامع زبان شناسی نیست
طرح جامع فهم لایه های مختلف معانی متن به صورت روشمند است
که سعی شده است مباحث مختلفی که در فلسفه تحلیلی یا مکاتب هرمنوتیکی و مباحث معنا شناسی مطرح شده است، دیده بشود
—————————————————————
💢 جهت آشنایی بیشتر با ایشان که به حق یکی از نخبگان جوان حوزه قلمداد می شوند، بر روی لینک ذیل کلیک نمایید.
https://b2n.ir/889457
——————————————————————
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#شهید_صدر_متأخر و #فرضیه_ربایی
#فقه_النظریه
#استعاره
💠درباره رابطه فرضیه ربایی با استقراء اساساً دو دیدگاه کلی مطرح شده است: الف) دیدگاهی که این دو را قابل تحویل به یک دیگر می داند؛ طرفداران این دیدگاه، در دو دسته کلی جای می گیرند: 1) برخی نظیر هارمن، جوزفسونو پسولُس استقراء را به استنتاج بهترین تبیین تحویل برده اند و 2) برخی همچون فومرتن، استنتاج بهترین تبیین را به استقراء تحویل برده اند ؛ ب) دیدگاهی که امکان تحویل این دو را به یک دیگر رد کرده، و به استقلال این دو استدلال باور دارد.
------------------------------------------------
✍️نظریه استقراء و ارتباط آن با استنتاج از راه بهترین تبیین (فرضیه ربایی) و ارتباط این دو با مبحث #استعاره در علم، می تواند یکی از مباحث بسیار شگفت انگیز در مقام توجیه دانش محسوب شود؛ به نظر می رسد نظریه شهید صدر متأخر از استقراء به سمت فرضیه ربایی در حال تکامل بوده است؛ فقه النظریه ایشان در این راستا قابل ارزیابی است و از سوی معناشناسی شناختی ارتباط این دو را با استعاره های جهت دار و مدل ساز در علم مطرح می کند.
——————-
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💠خدا رو شکر فرصتی فراهم شد تا در یک گفتگوی زنده اینترنتی با حجت الاسلام و المسلمین آزادبخت در مورد نسبت بین نظریه اعتبار و ساخت واقعیت اجتماعی از دیدگاه شهید صدر و علامه طباطبایی به گفتگو نشستم؛
ایشان مؤلف کتاب « فلسفه اعتباریات» است و در این یک ساعت به خوبی توانستند مواضع ارتباط میان نظریه #اعتباریات #علامه_طباطبایی و برخی از نکات #شهید_صدر را واضح کنند
امیدوارم به زودی بتوانم فایل تصویری یا توضیح مبسوط تر این گفتگو را به اشتراک بگذارم
🆔 projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
خداوند رو شاکر هستم که توفیق داد تا یک بار دیگر زائر مضجع شریف و نورانی سردار دل ها " #حاج_قاسم_سلیمانی" در گلزار شهدای کرمان باشم؛ دعاگوی تک تک دوستان و اساتید ارجمند خودم در کانال هستم
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
etebaryattabatabyi&sadr.mp3
16.32M
💠ارتباط میان #اعتباریات_علامه و #تعین_اجتماعی_معنا در نزد شهید صدر
✅ براستی آیا #علامه_طباطبایی و #شهید_صدر به دنبال #ساخت_واقعیت_اجتماعی بوده اند؟
💢 گفتگوی مشروح با حجت الاسلام و المسلمین آزادبخت مؤلف کتاب #فلسفه_اعتباریات
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💠قابل توجه به علاقمندان یادگیری متون کلاسیک فلسفه تحلیلی
🌐@kiamojtabaphd
بارش فکری موضوعات مرتبط با علم اصول و فلسفه تحلیلی.docx
17.8K
💢بیش از 100 موضوع برای نگارش مقاله و حتی پایان نامه و رساله در موضوعات مرتبط با علم اصول و دانش های زبانی
✅ انشالله بزودی تعداد بیشتری از این موضوعات که حاصل بارش فکری و نیازسنجی اولیه موضوعات پژوهشی در این زمینه است تقدیم می شود
✅چنانچه سروران ارجمندی مایل باشند در این زمینه ها کار مشترکی صورت بگیرد در حد وسع خود در خدمتم.
🌐@kiamojtabaphd
"معرفت شیء بما هو مدلول"
✍️محمدعلی ملک
💠شهید صدر در کلام زیر مواردی که اصولی به دنبال آن در تحلبل زبان نیست را کاملا مشخص می کند تا مورد بحث مشخص شود :
...فنحن هنا :
(1) لا نطلب الحصول على التصور المناسب لمدلول الكلمة لكي نطلب ذلك من اللغة ، لوضوح انَّ الصورة الذهنية المناسبة لقولنا ( البياض في الجسم ) موجودة في ذهننا فعلاً بوصفنا من العارفين باللغة العربية
(2) ولا نطلب أي حقيقة خارجية عن البياض والجسم لنرجع إلى العلوم الطبيعية أو الفلسفة الطبيعيّة
(3) ولا نريد أن ندرس كنه الوجود الذهني لهذه الصورة التي أثارها هذا الكلام في نفسنا وتشخيص ماهيّتها في نفسها لترجع إلى الفلسفة الإلهية بالمعنى الأعم
(4) ولا نريد أن نعرف ماهيّة من الماهيات حسب نظرية الحدّ والرسم في المنطق الصوري
(☆) وانَّما نريد أن نعرف عناصر هذه الصورة الذهنية وتركيبها بالقدر الّذي يتيح لنا تفسيرها بما هي متطابقة مع الكلام تطابق المدلول مع داله. ومع الخارج تطابق المدلول بالذات للمدلول بالعرض على النحو الّذي يجعله صالحاً للحكاية عنه والانطباق عليه ، فمثلاً هل الصورة الذهنية الموجودة في ذهننا فعلاً عند سماع جملة البياض في الجسم مكونة من عنصرين أو من ثلاث عناصر؟ وحينما نشكل جملتين إحداهما تامّة والأخرى ناقصة وهي متطابقة في عنصري البياض والجسم معاً فنقول ( بياض الجسم ) و ( ابيضَّ الجسم ) فما هو العنصر الّذي تتميّز به إحدى الصورتين الذهنيّتين عن الأخرى فجعل هذه تامّة وتلك ناقصة؟ ويمكن أن نطلق على ذلك انَّه البحث في فلسفة اللغة لأنَّه بحث تحليلي في مدلول اللغة بما هو مدلول بينما الفلسفة الاعتيادية تبحث في تحليل الشيء بما هو لا بما هو مدلول. ويدخل في هذا النطاق بحث الحروف والهيئات.
[نام کتاب : بحوث في علم الأصول ؛ نویسنده : الهاشمي الشاهرودي، السيد محمود ؛ جلد : 1 ، صفحه : 220و221]
🔶پرسش های اصلی که اینجا مطرح میشود عبارت است از :
"معرفت شیء بما هو مدلول" در چه موطنی بررسی میشود؟
آیا موطنی ثابت برای همه انسانها در همه زمانها و مکانها می توان در نظر گرفت که به "معرفت شیء بما هو مدلول" بدون تاثیر از مقتضیات زمان و مکان خود به صورت یکسان با همه انسانهای دیگر در همه زمانها و مکانهای دیگر برسد؟
آیا تمام نشانه ها در عالم زبان این چنین اند که به صورت یکسان و ثابت در همه زمان ها و مکان ها برای همه انسانها ، مدلول شان را نشان دهند؟
آیا فعالیتهای زبانی همه انسانها در همه زمانها و مکانها تابع شناختی است که ما از "شیء بما هو مدلول" به دست می آوریم؟
اصولی با چه روشی می خواهد ارتکازات وجدانی انسان را تحلیل کرده تا به معرفت شیء بما هو مدلول دست یابد؟
آیا مباحث اصول فقه در مورد معانی حرفی(هیئات و حروف) واقعا از مصادیق "معرفت شیء بما هو مدلول" است که می تواند شناخت وجدانی همه انسانها در همه زمانها و مکانها را پوشش دهد؟
آیا کتاب اساس النحو از آیت الله سید علی بهبهانی که نحو عربی را از دریچه همین تحلیلات اصولی می بیند ، نمونه یک زبان شناسی صحیح از زبان عرب است؟
———————————————
#موطن_مدلول
#محمد_علی_ملک
#فلسفه_زبان_اسلامی
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#مصاحبه رول با جان سرل
✍️ جان سرل
💢تفاوت میان فلسفه زبان، زبان شناسی و فلسفه
1️⃣رول: فلسفه زبان چیست؟ با زبان شناسی و فلسفه چه رابطه ای دارد؟
💠سرل: کلی ترین پرسش در فلسفه زبان این است: دقیقاً رابطه زبان با واقعیت چیست؟ هنگامی که من صداهایی با دهانم تولید می کنم، به طور عادی می تواند گفته شود که دارم جمله ای خبری می گویم، سوالی می پرسم، درخواستی می کنم، قولی می دهم، یا نوع دیگری از کنش های گفتاری را اجرا می کنم که آستن آنها را به عنوان کنش های غیربیانی نام گذاری کرده است. چطور چنین امری ممکن است در حالی که تمام آنچه از دهان من خارج می شود تعدادی انفجارهای صوتی است؟ شکل کلی دیگری که این سوال به خود می گیرد این است: معنا دقیقاً چیست؟ چگونه است که گوینده ای حرفی را می زند و معنای دیگری را در نظر دارد؟ معنای لغات در یک زبان چیست، چه زمانی لغات معنای متعارف دارند؟
دلیل این که دو سوال «زبان چه رابطه ای با واقعیت دارد؟» و «معنا چیست؟» شکل های متفاوتی از یک پرسش هستند این است که وظیفه زبان مرتبط کردن زبان به واقعیت است.
فلسفه زبان برای پاسخ به این سوالات باید به تعداد زیادی از پرسشهای دیگر هم بپردازد، مانند: حقیقت چیست؟ مرجع چیست؟ منطق چیست؟ روابط منطقی چیستند؟ کاربرد زبان چیست و کاربرد چه ارتباطی با معنا دارد؟ و تعداد زیادی پرسش دیگر که هم سنتی و هم جدید هستند.
خط تمایز واضحی میان فلسفه زبان و زبان شناسی وجود ندارد، اما به طور کلی می توان گفت که زبان شناسی به واقعیت های تجربی واقعی درباره زبان های بشری می پردازد. فلسفه زبان هم با واقعیت های تجربی سروکار دارد اما به طور کلی هدفش این است که به برخی مشخصات جهان شمول زیربنایی معین معنا و ارتباط برسد و به ویژه به تحلیل ساختار منطقی مرجع، ضرورت حقیقت، کنش های گفتاری و ... می پردازد و این تحلیل ها تنها با تحلیل واقعیت های تجربی درباره این یا آن زبان خاص ارائه نمی شوند.
رابطه فلسفه زبان با فلسفه به طور کلی بسیار پیچیده است. به مدت طولانی، بسیاری از افراد فکر می کردند که واقعاً فلسفه همه اش فلسفه زبان بوده زیرا فکر می کردند که پرسش های فلسفی را می توان با تحلیل زبان حل کرد. به نظر من امروزه عده اندکی چنین باوری دارند، اما به طور کلی فلسفه زبان بخش مهمی از فلسفه باقی مانده است.
یکی از دلایلی که فلسفه زبان دیگر آن مرکزیتش را مانند مثلاً پنجاه سال پیش ندارد این است که بسیاری از فیلسوفان – به طور مثال خود من – به این اندیشه رسیده اند که فلسفه زبان به خودی خود وابسته به نتایج فلسفه ذهن است. زبان شاخه ای از ظرفیت اساسی زیستی ذهن انسان است.
Philosophy of Language: an interview with John Searle. ReVEL. Vol. 5, n. 8, 2007
———————————-
#زبان_شناسی
#معنا_شناسی
#جان_سرل
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#مصاحبه رول با سرل
💠معرفی 5 کتاب مهم در فلسفه زبان از دید جان سرل
🔹رول: به عنوان فیلسوفی باتجربه، لطفاً می توانید برخی از کتاب های اساسی را برای مطالعه در رشته فلسفه زبان پیشنهاد کنید؟
🔶سرل: برای مجموعه ای کلی از مقالات در مورد فلسفه زبان، موارد زیر مفید هستند:
Austin, How to Do Things with Words, Cambridge, MA: Harvard University Press,1962.
Grice, Studies in the Way of Words, Cambridge: Harvard University Press, 1989.
Martinich, A. P, The Philosophy of Language 4th edition, Oxford University Press, 2001.
Searle, Expression and Meaning, Cambridge University Press, 1979.
Searle, Speech Acts, Cambridge University Press, 1969.
————————————————————————————-
👇در ذیل متن زبان اصلی این 5 کتاب تقدیم می شود:
#زبان_شناسی
#معنا_شناسی
#جان_سرل
#معرفی_کتاب_سرل
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
austin_1962_how-to-do-things-with-words.pdf
10.97M
Austin, How to Do Things with Words, Cambridge, MA: Harvard University Press,1962
1️⃣اولین کتاب معرفی شده از سوی سرل
💠چگونه با کلمات کارها را انجام می دهیم
نویسنده: جان آستین
⛔️ترجمه فارسی ندارد
🔰این کتاب نخستین اثری است که به نظریه افعال گفتاری پرداخته است، در ابتدا وی انشائیات را نیز همانند اخباری ها گزاره های فلسفی و دارای شناخت دانست، بعد از آن قائل شد که همه چیز ذیل فعل و انشاء دسته بندی می شود، حتی اخبار نیز به نوعی انشاء است، این نظریه تحت عنوان" افعال گفتاری" نامگذاری شده است
#زبان_شناسی
#معنا_شناسی
#جان_سرل
#معرفی_کتاب_سرل
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Studies in the Way of Words ( PDFDrive ).pdf
10.25M
Grice, Studies in the Way of Words, Cambridge: Harvard University Press, 1989
2️⃣دومین کتاب معرفی شده از سوی سرل
💠مطالعاتی در مورد کلمات
✍️پل گرایس
#زبان_شناسی
#معنا_شناسی
#جان_سرل
#معرفی_کتاب_سرل
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd