eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
606 عکس
52 ویدیو
158 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
دانشجو و استاد عقبه کارشناسی دولت مدرن اند، اصلاحات از زمان هاشمی تا خاتمی تلاش وافری کرد جامعه مدنی رو بر روی بناکند ولی نتوانست، جالب است دانشگاه را گردن نمیگیرد. در مقابل نامزد دیگر بر بودن هر دانشگاه تاکید می کند. نخبگانی ترین ایده بعد از انقلاب اسلامی همین است ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
لولوی اولی (به بهانه بیانیه انتخاباتی دکتر داوری اردکانی ، تئوری ترس) ✍مجتبی رستمی کیا ▫️از منظر برخی از فیلسوفان ( به خصوص آن هایی که سنت گرایند) تضاد لازمه شکل گیری فلسفه است، کنش امتداد لاجرم نظر است و این نه تنها حُسن تلقی می شود که اگر فیلسوفی آن را نداشته باشد محل تأمل است. ▫️بر خلاف این همه، اردکانی معتقد است رأی به غیر پزشکیان، رای به « سوادها» و « اوهام» باطلی است که منجر به « نابودی ایران» می شود. از منظر وی امروز رأی ما در میانه « بودن» و « نبودن» است. و رأی به غیرپزشکیان « جنگ » و « ویرانی» ایران را در پی خواهد داشت. ▫️این نوع موضع گیری و بیانیه خوانی های شبِ امتحانی، مرا یاد طنزی انداخت که یکی از اساتید فلسفه در توضیح « هیولای اولی» برایمان گفت! و اینکه وقتی می خواسته برای فرزند نوجوانش ابهام هیولای اولی را توضیح دهد از عبارت « لولوی اولی» استفاده کرده است. استعاره " لولو" در " ترساندن" ملت ایران را دست کم نگیرید. امروز این استعاره ها هستند که زندگی ایرانیان را می سازد، بیش از دو دهه است که ایرانیان را از « لولوی اولی» ـ که مشخص نیست دقیقا چیست ـ ترسانده اند. ▫️لولوی اولی نه یک قاعده فلسفی بلکه برساخت استعاره‌ای است که ظرفیت ملت ایران را دست کم گرفته و به جای صلح « ترس» نشانده و به عنوان فعل ضمن گفتاری « ناامیدی» را در قلب ملت ایران می کارد. ▫️از شما که فیلسوف محافظه کار و محتاط این سال های ایران بودید بعید بود! می خواستم مطلبم را با "هایدگر و ایدئولوژی" به پایان ببرم، حس کردم برای کسی که سال ها از سنت گرایی بریده و مشغول اغوای مدرنیته است علی القاعده فایده ای ندارد... ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
شما را از ها و نترسانند، کار جهادی و توکل فراموش نشود این شایعات از جنگ احد تا الان بوده ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
این برای دوستانی که از احتمال جنگ می‌ترسند 👇 همان‌طور که روحانی نتوانست جلوی ترامپ بایستد هم نمی تواند، بهترین دفاع حمله است، احتمال جنگ را افزایش می دهد. استاد موازنه هست، حریف واقعی خواهد بود. برخی اوقات برای صلح باید جنگید. ✍ من در این لحظات دوباره تلگرام و اینستاگرامم را فعال کردم شما چطور؟! ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با استفاده از هوش مصنوعی صدای آقای رئیسی رو.... روحشان شاد راهشان پر رهرو لاجرم بر دل نشیند. پیداست که اين کار عاشقانه ساخته شده است. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
دنبال مقصر نگردید. چالش خیلی جدی تر از این حرف هاست، یکی از پیشران های موثر آینده نزدیک جمهوری اسلامی، است. و هیچ تفاوتی نمی کرد کدام نامزد جبهه انقلاب دور دومی می شد چرا که در صورت‌بندی این تغییر خاصی ایجاد نمی شد. بیش از 60 درصد آراء پزشکیان مرهون این واقعیت است ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
با عرض تبریک به رئیس جمهور منتخب، و ضمن تشکر از جناب آقای دکتر جلیلی و ضمن تشکر از همراهی مخاطبان محترم کانال فلسفه زبان اسلامی، از امروز کانال به فعالیت های عادی و روزمره خود بازخواهد گشت؛ از اینکه در این ایام همراهی کردید. سپاسگزارم. در این ایام خب روی بحث « استعاره ها در حکمرانی مقام معظم رهبری» متمرکزم، انشالله کار خوبی از آب در بیاید.
✍ مجتبی رستمی‌کیا ▫️یازده ساله بودم که عمر سیاسی من با انتخاب سید محمد خاتمی در 1376 آغاز شد، سیزده ساله بودم که ماجرای کوی دانشگاه رخ داد، در همین سال صیاد دل ها با وضعیت عجیبی درب منزلش ترور شد، 16 ساله بودم که پرونده هسته ای ما در شورای امنیت و آژانش مطرح شد و چه استرس هایی بهمان وارد نشد. ▪️18 ساله که شدم دکتر احمدی نژاد در یک رای تاریخی هاشمی رفسنجانی را از صحنه سیاسی ایران کنار راند و 22 ساله بودم که ماجرای فتنه 88 نقاب از چهره خود برداشت و در اوج خوشحالی، ماجرای خانه نشینی سال 91 دکتر پیش آمد، تو گویی تمام آرزوهای خود را بر باد رفته دیدیم. ▫️برای ما سخت بود سال 92، روحانی با « لولو هراسی» با یک رأی ناپلئونی رئیس جمهورمان شود و 8 سال ما را سرگرم برجام بدون فرجام کند، 96 ماجرای بنزین رخ داد و 98 یکی از تلخ ترین سال های زندگی من شد، تا مرز ناامیدی رفتم، حاج قاسم را ازمان گرفته بودند، 1400 رئیسی شهید آمد و هنوز طعم دوران خدمت او را نچشیده او را از دست دادیم و 1403 مسعود آمد و سعید در رقابت ناکام ماند. ▫️عمر 27 ساله سیاسی من محصولی از شکست ها و پیروزی هاست، ما در این مسیر پخته شدیم، ما این آیه را با گوشت و پوست خود لمس کرده ایم که « عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم» در اوج نا امیدی، امید خوابیده بود، به قول حاج قاسم: فرصتی که در تهدیدهاست در خود فرصت ها نیست؛ من عادت کرده ام زندگیم را در پس همه این شکست ها و پیروزی ها بسازم، تا مرز ناامیدی رفتم اما نا امید نشدم، پیروزی دکتر پزشکیان را نیز حمل بر یکی از این موقف ها می کنم و در پس آن خیرها و فرصت ها و الطاف خفیه ای می بینم که در ذیل به برخی از این موارد اشاره می کنم: 1⃣مردم برای بیان صدای خود مکانيسم قانون اساسی را انتخاب کردند نه کف خیابان را، این به نوعی پاسداشت مبانی انقلاب اسلامی و امام راحل است 2⃣50 درصد آرا مقبولیت نظام را نشان داد، سرمایه اجتماعی نظام در حال بازسازی است. 3⃣ حاکمیت برای اولین‌بار رئیس جمهور قومی را تجربه می کند و این خود باعث کنترل گروه های تجزیه طلب کرد و ترک و اهل سنت خواهد شد 4⃣به واسطه همزبان بودن دکتر پزشکیان، ارتباط با کشورهای آذری زبان قفقاز و ترکیه بسیار تسهیل خواهد شد 5⃣ فرصت 4 ساله کار گفتمانی و تشکیلاتی در دولت سایه و تربیت نیرو بیشتر برایمان فراهم شده است 6⃣ گفتمان علم گرایی و برنامه محوری از اصلاح طلبان خارج و وارد جریان انقلاب شده است. 7⃣ با نفوذ در اطراف رئیس جمهور می توان به انشعاب یک شاخه اصلاح طلب عدالت خواه امیدوار بود ( گفتمان غالب اصلاحات شکسته خواهد شد) 8⃣ آزادی های مشروع همچون اینترنت و... نسل z را همراه تر خواهد کرد. در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم چون غبار از زیر پای کاروان برخاستم ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📍رونمایی از جلد شماره پنجم مجله خردورزی ➖تبیین دستاوردها و ترسیم ضرورت توسعه علوم شناختی؛ ⚠️ تهاجم شناختی در کمین ❓چرا غفلت از علوم شناختی، جوامع مختلف را استعمار زده می‌کند؟ ✔️ برخی از مطالب این شماره: 🟢 معمار اقتدار ایران پنج گفتار پیرامون کنش‌های علمی و عملی دانشمند شهید دکتر محسن ‌فخری‌زاده در عرصه علوم‌شناختی‌ و امور دفاعی 🔺نماز، سلاح مبارزه با اومانیسم مکاتب سکولاریستی چگونه مقاصد انسان را منحرف می‌کنند؟ 🔺نبرد میان اذهان دکتر هدایت صحرایی در گفتگو با مجله خردورزی: وقایع 1401 بر پایه نوروتکنولوژی و ابزارهای جنگ شناختی بود 🔺علوم‌شناختی در احتضار پاسخ‌هایی به ادعای مرگ علوم شناختی ➕ گفت‌وگوهایی با: دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر مهدی گلشنی، دکتر ابراهیم آزادگان، دکتر ابراهیم اصولی و... 🖌 نقاشی جلد: آرش فروغی 🛒 پیش‌خرید به‌زودی آغاز خواهد شد... 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com مصاحبه با دکتر مجتبی رستمی‌کیا با موضوع 👇 چرایی گسست فلسفه بومی از حوزه علوم شناختی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ هرمنوتیک و شلایرماخر 🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا جلسه پایانی تاریخمندی در هرمنوتیک شلایر ماخر ▫️ چهار شنبه/۲۰ تیر ماه/ساعت۱۶ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
منابع.docx
14K
چند منبع خوب فارسی جهت مطالعه زبان قرآن و هرمنوتیک ✍️ سروران بنده می دانند اساس هرمنوتیک به زبان آلمانی و فلسفه تحلیلی به زبان انگلیسی است، با مقایسه کتاب های ترجمه شده و یا تالیفی در فارسی با منابع زبان اصلی، اختلاف شگرفی میان « آنچه در هرمنوتیک هست» با « آنچه در هرمنوتیک ترجمه شده» به چشم می خورد. از این رو منابع پیوست شده صرفا برای آشنایی اولیه خواهد بود ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔰دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔶مدرسه ادبیات و زبان شناسی 🎙حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🎙حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🔶حضرات آیات،حجج اسلام و اساتید محترم: 🎙احمد پاکتچی 🔸ریشه شناسی واژگان قرآنی 🔻شنبه ۶ مرداد 🎙محمد عشایری منفرد 🔸مطالعات تطبیقی دانش های زبانی با سایر دانش ها 🔻یک شنبه و دوشنبه ۷و۸مرداد 🎙محمدباقرسعیدی روشن 🔸معناشناسی قرآن 🔻سه شنبه و چهارشنبه۹و۱۰مرداد 🎙مهدی رضایی 🔸هندسه دانش های زبانی 🔻شنبه ۱۳ مرداد 🎙علیرضاقائمی نیا 🔸نشانه شناسی قرآن 🔻یک‌شنبه و دوشنبه ۱۴و۱۵مرداد 🎙حامداکبرپور 🔸زبان شناسی و جنگ شناختی 🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶و۱۷مرداد 🔘ثبت نام: تا ۲۵تیرماه 🔷زمان برگزاری: ۶الی۱۸ مرداد 🌐لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers ✍🏻 مدرسه تابستانه دارالعلم
ایسنا/برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل قرار بگیرد. کتاب «نامیرا» این مسئولیت را دارد که مخاطب را با خود به کوفه برده و تصویری از شرایط اجتماعی و تاریخی مردمش ارائه کند. ✍ بیشترین حضور هرمنوتیک شلایر ماخر در فیلم و رمان است، اگر دتبال یک کار روش مند در حدزه هستید. از این کتاب بهره ببرید ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
ایسنا/برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل ق
ایسنا/برای درک بهتر عاشورا نیاز است که شرایط تاریخی و اجتماعی محل وقوع واقعه، یعنی کوفه مورد تحلیل قرار بگیرد. کتاب «نامیرا» این مسئولیت را دارد که مخاطب را با خود به کوفه برده و تصویری از شرایط اجتماعی و تاریخی مردمش ارائه کند. عبدالله گفت: «از کدام ستم سخن می‌گویی؟ از یزید؟ او که تازه خلیفه است و هنوز کاری نکرده. از معاویه می‌گویید که او را نزدیک‌ترین صحابۀ رسول خدا به حکومت شام گماشت و در دوران خلافت خویش نیز چنان مشرکان را ذلیل کرد که هنوز هم رومیان از شنیدن نام سپاه شام بر خویش می‌لرزند. در سرزمین‌های اسلامی نیز چنان امنیت و آرامشی فراهم ساخت که اگر ربیع و مادرش تا مصر و حجاز هم می‌رفتند این بر سرشان نمی‌رفت که از نخله تا کوفه. شما نیز گمان نکنید که اگر شام ضعیف شود کوفیان تقویت می‌شوند. یقین داشته باشید که چه شام ضعیف شود چه کوفه، آنکه بهره‌اش را می‌برد رومیان هستند نه مسلمانان.» این پاراگراف، بخش کوتاهی بود از کتاب «نامیرا» نوشتۀ صادق کرمیار که انتخاب کرده و تقدیم‌تان کردم. از همین پاراگراف کوتاه می‌توان فهمید که «نامیرا» واقعۀ عاشورا را از دل موقعیت‌ اجتماعی و تاریخی‌ آن توضیح داده است. استدلال‌های متفاوت و مواضع مختلفی که شخصیت‌های این داستان بلند ارائه می‌کنند، ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد و پرسشی را در ذهن او تقویت می‌کند: «اگر من در آن زمان زندگی می‌کردم، چه موضعی داشتم؟» صادق کرمیار تلاش کرده است که پیچیدگی موقعیت را برای مخاطب روایت کند تا مخاطبی که پس از هزارسال با ماجرا مواجه می‌شود، چون یک قهرمان به ذم مردم کوفه نپردازد و خودش را نیز بسنجد و درگیر موقعیت زمانی کند. «نامیرا» علاوه بر اینکه مخاطب را به دل داستان می‌کشاند، به او تمرین ولایت‌پذیری نیز می‌دهد. هرچند که باید گفت در این بخش خوانش دقیقی از مفهوم ولایت و ولایت‌پذیری نداشته است و درگیر خوانش‌های امروزی از این مفهوم شده است. این کتاب که در ۷ فصل و ۳۳۶ صفحه ارائه شده و نویسنده تلاش کرده است که به این سوال‌ها پاسخ دهد: «چرا امام حسین(ع) ناگهان در صحنه کربلا تنها شدند؟ چرا همان‌ها که با نامه‌های التماس آمیز خود، از ایشان دعوت کرده بودند، به جای دست بیعت، شمشیرهای شقاوت از نیام برکشیدند؟ راز و رمز دگردیسی مردم کوفه چه بود؟ آیا از ابتدا دروغ گفته بودند یا در عرصه‌های پرمخاطره و بحبوحۀ حوادث، کم آوردند و بر پیمان خویش پا نهادند؟ چرا از میان یک لشکر و سپاه یکی حر درآمد و دیگری ابن سعد؟ چرا امام حسین(ع) با اینکه مردم کوفه را می‌شناختند، باز هم دعوت آنان را پذیرفتند؟ چرا با همه خاندان گرامیشان به کوفه رفتند؟ چگونه امکان دارد مردمی که با شور و اشتیاق امام(ع) را به کوفه دعوت می‌کنند، در مدت اندک یا در مقابل ایشان شمشیر می‌زنند یا شرمنده و ترسان فرار می‌کنند تا چشم در چشم امام نشوند؟» پاسخ بسیاری از معماهای عاشورا و کربلا در رمان تاریخی تحلیلی «نامیرا» ارائه شده است. «نامیرا» داستان امروز ما هم هست، چرا که ماجرای ندای امام زمان هر عصر به عکس‌العمل امت در طول تاریخ استمرار دارد. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
وقتی نظر امثال در نوشته را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300 سال است که از برنامه توسعه عقب مانده و در رنسانس متوقف شده اند. نمی دانم چيزی از ایده درباره شنیده اند؟ ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فلسفه زبان اسلامی
وقتی نظر امثال #محسن_رنانی در نوشته #روستای_نصف_جهان را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300
سوال: سلام و احترام عمرتون به خیر و نیکی و عاقبت بخیری عزاداری‌هایتان قبول راستش من دقیق متوجه پُست امروزتان نشدم... بحث آقای محسن رنانی دقیق چه بوده است و ایده پُست مدرنیسم درباره بازگشت به روستا چیست؟ بله. هم نوشته اولش و هم نوشته دوم... نوشته اولش به نظرم اشکالی نداشت تا اینکه رسید به پاراگراف آخر که از انتخابات گفت... و در نوشته دوم که گفت منظورش این نبوده و اگر چنین برداشتی شده، عذرخواهی کردند. عشق من روستای نصف‌جهان | تارنمای محسن رنانی https://renani.net/texts/notes/my-love-esfahan-village/ پاسخ: سلام و احترام عزاداری ها قبول (اگر جناب رنانی این را مصداق عدم توسعه یافتگی ندانند) متاسفانه همان ادعاهای گزاف در مورد توسعه مطرح شده است هیچ کدام از مصادیق مطرح شده، مصداق توسعه و توسعه گرایی نیستند، امیدوارم بسیاری از ما درک کنیم گره اول توسعه پذیرش زیست بوم ایرانیان است، کسانی که این مسئله را درک نکنند لاجرم در برنامه های توسعه رضاخانی و اتاتورکی محصور می شوند. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
روزی هزاران در این مملکت برگزار می شود، توسعه است، خیر روزی هزاران هیات و مجلس و میتینگ و گردهمایی مذهبی برگزار می شود، توسعه است، خیر روزی صدها نوشته اعتراضی در باب دولت در ایران نوشته می شود، توسعه هست، نوشته های انتقادی ما خیر ✍ بنده غرب ستیز نیستم اما به نظر می‌رسد جناب و امثالهم توسعه را می پندارند ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ دکتر علی شریعتی ▫️ما داستان کربلا را از روز تاسوعا می دانیم و عصر عاشورا ختمش می کنیم؛ بعد دیگر نمی دانیم چه شد! داستان کربلا, نه از آغاز تاسوعا و یا محرم شروع می شود و نه به عصر عاشورا و اربعین تمام می شود. این است که از دو طرف قیچی اش کردیم و آن را از معنی انداختیم, مثل قلبی که از داخل بدن در بیاوریم, که دیگر قلب نیست. باید قلب را در این سینه و اندام بزرگ بشری و در تسلسل عظیم یک دست تاریخ انسان بگذاریم؛ و آن وقت تپش پیدا می کند و آن وقت خون "حسین", خون می شود. اما الان از آن ماده تخدیری درست کرده ایم. ▫️در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می‌کنند اما برای حسینی که آزاده زندگی کرد٬می‌گریند. ▪️حسین بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود.افسوس که به جای افکارش، زخم های تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند. ▫️دیدم عده ای مرده متحرک که بر زنده ی همشه جاوید عزاداری میکردند! ▫️اگر در جامعه ای فقط یک حسین و یا چند ابوذر داشته باشیم هم زندگی خواهیم داشت هم آزادی هم فکر و هم علم خواهیم داشت و هم محبت هم قدرت و سرسختی خواهیم داشت و هم دشمن شکنی و هم عشق به خدا... ▫️آنان که رفتند، کاری حسینی کردند. آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند. ▪️از کودک حسین (ع) گرفته تا برادرش، و از خودش تا غلامش، و از آن قاری قرآن تا آن معلم اطفال کوفه، تا آن مؤذن، تا آن مرد خویشاوند یا بیگانه، و تا آن مرد اشرافی و بزرگ و باحیثیت در جامعه خود و تا آن مرد عاری از همه فخرهای اجتماعی، همه برادرانه در برابر شهادت ایستادند تا به همه مردان، زنان، کودکان و همه پیران و جوانان همیشه تاریخ بیاموزند که باید چگونه زندگی کنند . ▫️این که حسین (ع) فریاد می‌زند:آیا کسی هست که مرا یاری کند و انتقام کشد؟» «هل من ناصر ینصرنی؟» مگر نمی داند که کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد؟ این سؤال، ‌سؤال از تاریخ فردای بشری است و این پرسش از آینده است و از همه ماست. ▪️حسین‏علیه السلام زنده جاویدی است که هر سال، دوباره شهید می‏شود و همگان را به یاری جبهه حق زمان خود، دعوت می‏کند . ▫️امام حسین‏ علیه السلام یک شهید است که حتى پیش از کشته شدن خویش به شهادت رسیده است؛ نه در گودى قتلگاه، بلکه در درون خانه خویش، از آن لحظه که به دعوت ولید - حاکم مدینه - که از او بیعت مطالبه مى ‏کرد، «نه» گفتُ .این، «نه» طرد و نفى چیزى بود که در قبال آن، شهادت انتخاب شده است و از آن لحظه، حسین شهید است. ▪️فتواى حسین این است: آرى! در نتوانستن نیز بایستن هست. ▫️حسین ضعیفی که باید برای او گریست نبود... آموزگار بزرگ شهادت اکنون برخاسته است تا به همه آنها که جهاد را تنها در توانستن مى ‏فهمند و به همه آنها که پیروزى بر خصم را تنها در غلبه، بیاموزد که شهادت نه یک باختن، که یک انتخاب است؛ انتخابى که در آن، مجاهد با قربانى کردن خویش در آستانه معبد آزادى و محراب عشق، پیروز مى ‏شود و حسین «وارث آدم» - که به بنى‏آدم زیستن داد - و «وارث پیامبران بزرگ» - که به انسان چگونه باید زیست را آموختند ... ▫️مقتدایان امام حسین‏ علیه السلام کسانى هستند که از مایه جان خویش در راه خدا نثار مى‏کنند و به راستى حسین آموزگار بزرگ شهادت است که هنر خوب مردن را در جان بى‏تاب انسان‏هاى عاشق، تزریق می کند. ▫️"آنها که تن به هر ذلتى مى ‏دهند تا زنده بمانند، مرده‏ هاى خاموش و پلید تاریخند و ببینید آیا کسانى که سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده ‏اند و مرگ خویش را انتخاب کرده ‏اند - در حالى که صدها گریزگاه آبرومندانه براى ماندنشان بود و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود - توجیه و تأویل نکرده ‏اند و مرده‏ اند، اینها زنده هستند؟ آیا آنها که براى ماندن‏شان تن به ذلت و پستى، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده ‏اند؟ ▪️اکنون شهیدان کارشان را به پایان رسانده‌اند. و ما شب شام غریبان می‌گرییم، و پایانش را اعلام می‌کنیم و می‌بینیم چگونه در جامعه گریستن بر حسین (ع)، و عشق به حسین (ع)، با یزید همدست و همداستانیم؟ ✍ در کلاس های معناشناسی استفاده دو گانه دکتر علی شریعتی از ساخت شکنی _ساخت گرایی را مطرح کرده ام. دوگانه سازی تشیع علوی _صفوی در همین راستا ارزیابی می شود ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔻منطق سرخ حسین و منطق بی‌رنگ ما: ارادت دینی، اراده‌ی انقلابی 🖊مهدی جمشیدی ۱. روزگار عجیبی‌ست که در آن، کسانی کربلا را در سال شصت‌ویک هجری متوقف کرده‌اند و برای امام شهید، حسین -علیه‌السلام- ناله سر می‌دهند، اما حاضر نیستند که در کربلای امروز، سر بدهند. همراهی‌شان با حسین، از سوگواری و گریه فراتر نمی‌رود؛ چنان‌که اشک‌های کوفیان نیز پس از کربلا جوشید، اما قیامی از آن نخروشید. نشسته‌اند و به گذشته می‌نگرند و اکنون‌شان، شبیه میلیون‌ها نظاره‌گر سال شصت‌ویک هجری است. نه این سو هستند و نه آن سو. در هنگامه‌ی کربلا، خاموش و بی‌طرف هستند و پس از کربلا نیز، جز عزا و مویه و فغان نمی‌دانند. دلداده‌ی عزای حسین هستند و نه خط حسین. می‌گریند، اما فریاد برنمی‌آورند. تشنه‌ی چای روضه هستند، اما از شمشیرهایی که تشنه‌ی خون‌شان هستند، هراس دارند. با خون، عهد نبسته‌اند و جان خویش را عزیزتر از راه حسین می‌شمارند. از کربلا، یک داستان غم‌انگیز ساخته‌اند که فقط باید در سوگ آن گریست و محزون بود، اما اکنون‌شان و انتخاب‌های اکنون‌شان را به آن عرضه نمی‌کنند. در این روایت، کربلا نمی‌تواند خودآگاهی تاریخی ایجاد کند و مسئولیت اجتماعی بیافریند، بلکه در احوال و نقلیات شخصی، محدود می‌ماند و از درس و عبرت تاریخی، تهی‌ست. براین‌اساس، خط مقاومت و مخالفت و تضاد و عصیان از درون آن برنمی‌خیزد که هزینه‌دادن برای آن، معنا پیدا کند. ۲. و کاش فقط نظاره‌گر بودند و بیرون از معرکه، در مرداب زندگی شخصی خویش فرومی‌رفتند، اما بسیاری، با کربلای دیروز، هم‌دردی می‌کنند و با کربلای امروز، نامردمی. زخم زهرآگین بر قلب خط مقاومت و مبارزه و انقلابی‌گری می‌نشانند و جبهه‌ی سازش و تسلیم و انقیاد را برمی‌گزینند. از راه‌ رفته، بازمی‌گردند و تجربه‌ی گره‌گشای مقاومت را کنار می‌نهند. مقاومت را باطل و بی‌فرجام می‌شمارند و بی‌اعتنا به خط حسین، به سوی قبله‌ی مذاکره و التماس و ذلت، سجده‌ می‌کنند. وعده‌ی همراهی می‌دهند اما اندکی بیش، دوام نمی‌آورند و به جبهه‌ی مقابل می‌گریزند. برای غربت حسین، بر سینه می‌کوبند، اما برای تداوم راه حسین، قدم برنمی‌دارند. منطق حسین را دفن کرده و قیام خونینش را به یک خاطره‌‌ی محزون فروکاهیده‌اند که بازخوانی سالیانه‌اش، حاصل عملی و عینی ندارد. در طلب ثواب شخصی هستند نه صواب جمعی. حق را می‌بینند و می‌یابند، اما جانب لذت و منفعت و تعصب را می‌گیرند. هم‌اشک و هم‌درد حسین هستند، نه هم‌راه و هم‌منطق او. حقیقت را تنها نهاده‌اند و سر در لاک زندگی شخصی فروبرده‌اند. جز به خود نمی‌اندیشند و نصیبی از بی‌تعلقی نبرده‌اند. حسین را برای محرم و هیأت می‌خواهند و نه برای همیشه و جامعه. حزن را بر حماسه ترجیح می‌دهند و مذاکره را بر مقامت. به میدان رفتن حسین را می‌ستایند، اما خودشان، دیپلماسی را برمی‌گزینند و حتی از احتمال جنگ می‌هراسند. آداب تقیه می‌دانند و با مبارزه بیگانه‌اند. برای حسین، قیام را می‌پسندند و برای خویش، تقیه را. از حسین، توقع خون دارند و از خویش، توقع اشک. در پوسته‌ها و ظواهر، متوقف مانده‌اند و خط و مرام و منطق حسین را دور افکنده‌اند. هم‌عهد با عافیت هستند و تن به بلا نمی‌سپارند. رفیق منفعت هستند و نارفیق مصیبت. ۳. چه کنیم با این تعارض‌ها و تهافت‌ها؟! چه کنیم با این تذبذب‌ها و تلاطم‌ها؟! چه کنیم با این فهم تاریخی‌شده از حسین؟! چه کنیم با ناهمسازی ادعا و عمل؟! چه کنیم با این ارادت‌های منهای اراده‌ی انقلابی؟! تشنگی حسین کجا و خوف اینان از تحریم کجا؟! معامله‌گری اینان کجا و مقاومت حسین کجا؟! او برای دین، هم نان می‌دهد و هم جان، و اینان برای دنیا و لذت، دین‌فروشی می‌کنند. از دین خویش می‌فرسایند برای طلب دنیا. دنیای‌شان تا آنجا دینی‌ست که هزینه ندارد. دین‌داری‌شان، بی‌هزینه و عافیت‌طلبانه و کاسبکارانه است. دکان گشوده‌اند و کیسه دوخته‌اند، اما حسین نیزه‌نشین را می‌ستایند. هرکه به مکتب و مرام حسین، نزدیک‌تر باشد را افراطی و‌ تندرو می‌خوانند؛ چنان‌که در زمانه‌‌ی حسین نیز، او را خارجی شمردند. اهل دنیا، در طلب زندگی هستند و نه مبارزه. و حسین، چه زیبا و‌ موجز، این حقیقت تلخ را در قالب کلمات ریخت و فرمود: «إنَّ الناسَ عَبيدُ الدُّنيا و الدِّينُ لَعقٌ على ألسِنَتِهِم يَحوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائشُهُم، فإذا مُحِّصُوا بالبلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ؛ همانا مردمان، بنده‌ی دنيايند و دين، لقلقه‌ی زبان آنهاست، و هر جا منافع‌شان به‌وسيله‌ی دين، بيشتر فراهم آید، زبان مى‌چرخانند و چون به بلا آزموده شوند، آنگاه دين‌داران، اندكند.» این سخن حسین، اعتراض صریح و گزنده‌ی او به جامعه‌ای است که دین را در سایه‌ی دنیا می‌طلبد و هر آن‌گاه که زمینه‌ی امتحان و ابتلاء فراهم گردد و میان این دو، تزاحم رخ بدهد، دین را به کناری می‌افکند و دنیا را بر صدر می‌نشاند.
فلسفه زبان اسلامی
🔻منطق سرخ حسین و منطق بی‌رنگ ما: ارادت دینی، اراده‌ی انقلابی 🖊مهدی جمشیدی ۱. روزگار عجیبی‌ست
نمونه دیگری از ساخت شکنی( گفتمان) در مطالعات تاریخی که در نوشته دکتر مهدی جمشیدی به وضوح دیده می شود، دکتر مهدی جمشیدی را از افراد توانمند در حوزه مطالعات فرهنگی عاشورا و استعاره های مفهومی پیرامون کربلا می دانم. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍ آیت‌الله شهید مرتضی مطهری کلمه‌ی حماسه به معنای شدت و صلابت است و نیز به معنای شجاعت و حمیت. چنان‌که در ادبیات فارسی و عربی شعر و نثر حماسی داریم، حادثه و شخصیت حماسی نیز هست. شخصیت حسین‌بن‌علی علیه‌السلام صبغه‌ی حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت، رثا و نفله شدن. شخصیت‌های حماسی جنبه‌ی نژادی و قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاکند، اما در مورد امام حسین علیه‌السلام چنین نیست. او یک شخصیت حماسی است، اما حماسه‌ی انسانیت و بشریت، نه حماسه‌ی قومیت. سخن، عمل و روح امام حسین علیه‌السلام هیجان و حماسه‌ی مافوق حماسه‌هاست و علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است. شخصیت امام از نظر شدت حماسی بودن و علو و ارتفاع جنبه‌ی انسانی بی‌نظیر است و ما این حماسه را نشناخته ایم..» از این رو «کلید شخصیت امام حسین علیه‌السلام حماسه است و عظمت و شور و صلابت و شدت و ایستادگی و حق‌پرستی. کلمات و اشعاری هم که از آن حضرت نقل شده، حاکی از همین روحیه حماسه و صلابت، خداپرستی و حماسه‌ی الهی و انسانی است.» ✍ مطالعات شهید مطهری را می توان نمونه کاملی از ساختگرایی حادثه عاشورا دانست که دنبال استاندارد کردن ساخت و قرائت رسمی از عاشوراست، این اثر شباهت تحلیلی زیادی با روش شناسی "سیری در سیره ائمه اطهار" دارد ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
15399-ar-alhosino-vasit.pdf
5.48M
الحسین الوسیط: دراسه تحلیلیه بنیویه لواقعه کربلاء ✍اثر هایلین نیز نوعی خوانش ساختگرایانه (بنیویه) از واقعه کربلاست —- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
همرزمان حسین علیه السّلام ✍ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «امام صادق دوشادوش حسین است، هم‌رزم حسین است، در کنار حسین است و با همان دشمن میجنگد و مبارزه میکند؛ با همان دستی که حسین (علیه‌السّلام) را شهید کردند، او را هم شهید کردند. ‌‌مسئله این است که یک مسافر زبده‏ کارآزموده‏ مصمّم، قدم در راه مینهد و راه می ‏افتد؛ هر جایی به هر صورتى که مقتضى بود، عمل میکند. ‌‌ملاک وحدت در اینها هست و «کلّهم نور واحد»؛ اینها همه یک نورند.» ✍ نمونه دیگری از مطالعه تاریخی ساخت گرایانه در کتاب همرزمان حسین و انسان 250 ساله مقام معظم رهبری قابل مشاهده است ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔰 آخرین مطالب کانال را تحت عنوان ساختگرایی و ساخت شکنی کربلا از طریق لینک های ذیل دنبال کنید: 👇 💠ساخت شکنی و ساخت گرایی در کلام دکتر شریعتی https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1349 💠ساخت شکنی عاشورا از دیدگاه دکتر مهدی جمشیدی https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1350 💠مطالعات ساختگرایانه شهید مطهری از حماسه حسینی https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1353 💠مطالعات ساختگرایانه (بنیویه) کربلا هایلین https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1354 💠مطالعات ساختگرایانه تاریخی در همرزمان حسین https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1355 💠 بررسی انتقادی نقد ساختگرایانه منسوب به دکتر فیرحی https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1357 ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd