eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.2هزار دنبال‌کننده
35 عکس
23 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
✊ چه کسی مراسم برائت از مشرکین را پس از ایرانی ها انجام داد!؟ 🇵🇰 در این روزها که سالگرد شهادت دکتر محمد علی نقوی شهید انقلابی و موسس سازمان دانشجویان امامیه است خاطره ای را به نقل از دکتر تقی صادقی تقدیم می کنم که بدانیم چه کسانی برای این انقلاب داده اند که حتی متاسفانه برای جوانان انقلابی ایرانی ناشناخته اند!! ⭕️ بعد از کشتار سال 66 که ورود ایرانی ها ممنوع شد این شهید می گوید ما باید کاری کنیم خواسته که حج همراه با برائت از مشرکین است زمین نخورد لذا برنامه ریزی می کند که حجاج در طول سال یک سری تبلیغات را ببرند و مخفی کنند و در ایام حج، به یکباره ها را غافلگیر می کنند و شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند. ♨️ ایشان و عده زیادی در آن ماجرا دستگیر می شوند و تا مدتها می شود. در همان ایام حجه الاسلام عارف حسینی را به شهادت می رسانند که امام آن پیام عجیب را صادر کردند. بعد از آزادی که تحت تاثیر شکنجه شناخته نمی شدند، ایشان می گوید اگر اقدام ما باعث خشنودی امام شده باشد فدای سر ایشان... 👈 جوانان ما چقدر این شهید و امثال او را می شناسند؟ 📍 @komeilialireza
🤔 چرا جامعه ایرانی در گرانی بیشتر خرید می کند؟ 🔸 برای توضیح برخی رفتارهای اجتماعی امروز، باید یک نگاه عمیق تر به صورت بگیرد تا بتواند در چهارچوب یک نظریه به توصیف ریشه های آنها بپردازد. 🔹 کتاب هایی مثل جناب نراقی گر چه تا حدی در موفق اند ولی در تحلیل و چرایی این رفتارها ورود جدی ندارند. 👈 فکر میکنم راهبردی و سیاست سرزمینی ایران که حاصل تلاش چند ساله دکتر از دل تاریخ و جغرافیای این خاک است می تواند در تحلیل برخی رفتارهای ما موثر باشد. البته حقیر بررسی نقش در رفتارهای اجتماعی معاصر ملت مان را نیز مهم می دانم. ⚠️ پیران در این نظریه معتقد است که بدلیل همزه وصل بودن بین شرق و غرب عالم، همواره محل تطاول و دست اندازی بوده لذا مساله مهمترین عامل رفتارساز جامعه ایرانی است که برخی عادات را در ما نهادینه کرده است. 📎 در این لینک توضیح تصویری مفصل در این رابطه داده است: https://linkp.ir/M6gm 📍 @komeilialireza
💰 ادعا می کند مردمی است ولی بدون بودجه نمی تواند کار کند! 💎 یکبار برای یکی از مسوولان خیلی انقلابی توضیح دادم که چطور برای برگزاری یک از پنج جای مختلف کمک گرفتیم، متعجب مانده بود! چرا که عادت نداشت بدون ردیف کار کند! گفتم اتوبوس بین شهری را یکجا، داخل شهری را جای دیگر، اردوگاه را یکجا، غذا را جای دیگر داده بود و مابقی را هم از برخی خیرین و نیز خود دانش آموزان گرفته بودیم. 🤔 آن یکی خودش را مسوول قرارگاه فرهنگی در استان خود می داند ولی می گفت تا بودجه نباشد نمی توانیم کار کنیم! خب برادر جان! شما مدیر کل هستی که اول ردیف بودجه می خواهی و از مبلغ بودجه سالیانه سوال می کنی! تو اگر مردمی بودی عادت داشتی به گدایی برای خدا و کار بدون بودجه و مصرف بهینه برای تحقق اهداف! 💠 نافی لزوم وجود بودجه نیستم ولی جریان مردمی جریانی است که خیلی از اقدامات را بدون بودجه جدی انجام می دهد. ساختمان سازی، افزون کارمند و خرج های عجیب در قاموس مردمی ها نیست! 🚫 از جمله آفات برخی قرارگاه ها و ورود انقلابیون به مسوولیت ها، کشته شدن و آتش به اختیاری آنها و عادت شان به وجود چیزی بنام ردیف بودجه بوده است! 📍 @komeilialireza
🌐 گام دوم کاملا جهانی است، چه کسی به این بعد می اندیشد!؟ 👈 بیانیه گام دوم با این نوع جملات آغاز می شود: "درود... بر نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و چهل سال دوم می شود" و تصریح می کند: "برای همه‌چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است" و دعا می کند: "این دامنه‌ی و منطقه‌ای در کنار جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد" 💎 چون از تغییر نظام قدرت در جهان می گوید من حسرت می خورم که با این چشم های به ما دوخته شده چه کردیم: "از سویی نگاه امیدوارانه‌ی ملّتهای زیر ستم و جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه‌ی رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد" در حالی که فهم مردم رشد کرده و مستعد عمل میدانی بود: "انقلاب... بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد" ⚔ اینها در حالی است که رویارویی ما با استکبار جدی تر شده است : "امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع از منطقه غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته‌ی حزب‌الله و  در سراسر این منطقه است." 💰 خوب می دانیم که ظرفیت های جهانی ما صرفا فرهنگی سیاسی نیست بلکه " بازار بزرگ با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت" هم یکی از آن فرصت هاست. خصوصا وقتی معتقدیم که "استقلال نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود.. تعریف شود" 🇮🇷 حال ما هستیم و عزتمندی و این همه فرصت و مسوولیت: " تحرّک جدید نهضت اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه  و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه.. " 🤔 چه کسانی به ابعاد بین المللی گام دوم انقلاب بدرستی توجه دارند؟ 📍@komeilialireza
🕌 به نهضت بازگشت مؤسسات مردمی به مساجد نیاز داریم در خود محل آثار معنوی و تربیتی هست که به حضور روح در فعالیت انسان ها کمک می نماید و قطعا در حال و هوای فعالیت اجتماعی اثر جدی دارد. ⚠️ سالها به دلایل مختلف از جمله عملکرد نه چندان مطلوب بسیج و هییت امنای مساجد، شاهد ایجاد موسسات تخصصی و حتی تربیتی متعدد در بیرون مسجد بودیم. 👈 حال که رویه های کلان مدیریتی امور مساجد در حال اصلاح است چه خوب است که به مساله بازگرداندن این موسسات به مساجد توجه شود که هم برای آنها و هم مساجد مفید می باشد و می تواند به کارکرد هر دو دامن بزند. 🔸 فکر می کنم قرارگاه های زودتر از اینها باید به فکر تحقق این مساله می بودند! شاید از موانع عمل، تکثر دستگاههای مرتبط است که در این باره خواهم نوشت. 📍 @komeilialireza
🇮🇷 با این حجم غرغر، نسل امیدوار هم می خواهیم؟ 👨‍👨‍👦‍ با چند دوست قدیمی جمع شده بودیم برای تجدید خاطرات. یکی شان نوجوانی داشت که آمده بود توی جمع مردانه ما که تقریبا در آن چند ساعت از مشاهده مشکلات و برخی ها و... در محیط های کاری مختلف دوستان سخن گفته شد! 💠 اواخر بیرون گردی بود که به دوستان گفتم چطور انتظار داریم این نسل درس بخواند یا انگیزه حرکت های جدی داشته باشد وقتی اینگونه ما ناخودآگاه را در آنها می کشیم!؟ ❌ واقعا انسان ها چطور به فکر تولید و اختراع و نوآوری و.. باشند اگر امید در دل آنها روشن نباشد؟ اگر امید نباشد چطور انتظار داریم آنها که تعلق عمیقی به این کشور ندارد به نروند!؟ 👈 چند نفر از ما به راههای ایجاد امید فکر کرده ایم و ایده های خوبی داریم؟ 📍 @komeilialireza
📜 زبان فارسی جهانی و نقش کمرنگ ما! 📔 دوستی که الان مالزی است می گفت اینجا خط رسمی تا قبل از ورود ، فارسی بوده و الان حضور این زبان خیلی کمرنگ شده است. دوستی که چند بار رفته می گفت آنجا هنوز هم مردم اشعار فارسی را حفظ هستند. 🕌 مسأله در هند و خیلی عجیب است چون با وجود ایجاد زبان اردو و توسعه زبان انگلیسی و هندو، هنوز نقش پررنگی دارد. در و کشورهای شوروی سابق هم که تکلیف معلوم است و در نیز حضور پررنگ این زبان را می بینیم. ⭕️ آنها که خط ترکیه و کشورهای منطقه را تغییر دادند و فارسی را تضعیف کردند خیلی بهتر از ما تاثیر اشتراک زبان را می دانند و در این میان جریان متاسفانه به این بعد کم توجهی عجیبی داشته است! ❇️ تقویت زبان بین المللی که زمانی نه چندان دور در دهها کشور رواج داشته و آثار تاریخی این کشورها همچنان نشانه این مساله است، امری شدنی و یک تکلیف است. 💠 طبعا استفاده از ابزار برای توسعه این زبان در قالب تولید آثار موسیقایی مشترک و بازخوانی شاعران پارسی گوی این کشورها راهکاری مناسب در کنار احیای نسخه ها یا آموزش زبان است که صرفا دغدغه می باشد. 🔅 اما یادمان نرود که زبان فارسی از آنجا که زبان و تصوف بود توسعه یافت، چیزی که طلب آن همچنان در همه این منطقه به شدت موجود است. 📍 @komeilialireza
⚠️ شنیدن این سوال ها در کشور همسایه عجیب نیست!؟ 🚘 یکی که اتفاقا خیلی ایران را دوست دارد می گفت مگر شما هم تولید می کنید؟ یک موزیسین سنتی می گفت نواختن این موسیقی در ایران ممنوع است؟ آن یکی وقتی تیزر فیلشاه را دید می گفت فکر نمی کردم شما انیمیشن هم داشته باشید! دیگری می گفت کسی باور نمی کند ایران اجازه فعالیت به داده باشد! ⛔️ شنیدن این حرف ها درباره ایران در جهان عادی است ولی اینکه اینها را در کشور همسایه با مردم بشدت دوستدار و از افراد نزدیک بشنوی خیلی درد دارد و این سوال را مطرح می کند که نهادهای ایرانی یا رابطین غیرایرانی ما پس چه می کنند!؟ 🌐 فرق سفرهای غیررسمی با دوستان دولتی و دیپلمات آن است که چون اولا در لایه است سانسورهای معمول در آن نیست و ثانیا تعاملات با افراد متنوع را مهیاتر می سازد و از همین رو به درک نزدیک تر می گردد. 💠 ولی چرا ما چنین وضعیتی داریم!؟ فکر می کنم یک دلیل مهم، امیدواری ما به نهادهای رسمی و کم خاصیت ما در کشورها و دلیل دیگر بسنده به ارتباط با جریان اقلیت شیعه یا بشدت همسو با ایران است! راهی جز فعال شدن بدنه های دلسوز برای کاستن از این دوری ها نیست. 📍 @komeilialireza
😳 تعجب می کنم چرا سطح شناخت ما از جهان اسلام اینقدر کم است و با ابراز ارادت نخست وزیر در حرم رضوی تعجب ما از دیوار به دیوارمان اینقدر زیاد می شود!! وقتی این لینک از یک اکانت صوفی که درباره حضرت است را مشاهده کردید بقیه مطلب آن را هم ببینید و اگر توانستید فرق آنرا با هییت های خودمان بیابید! https://www.instagram.com/p/BwHmPFzn7sn/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=11l2jae9bfcyd 📍 @komeilialireza
☺️ روایت سفر پاکستان در قصابی! 🐑 دیدم که قیمت قصد پایین آمدن ندارد و دل را زدم به دریا و برای خرید گوشت اقدام کردم. فروشنده گفت من شما را جایی دیدم. خواستم بگویم بچه همین محل هستم که گفت آهان یکی دو روز قبل روی جلد روزنامه قدس بودی! گفتم بله! گفت برای چه کاری رفته بودید ؟ گفتم ساخت یک مستند از مراسمی که دعوت شده بودیم. گفت خطرناک که نبود گفتم نه. گفت اهان فکر کردم مثل اونی که رفته بود بین ! خندیدم گفتم نه! اون هم از دوستان بود. 👈 حالا همکارش هم تیز شده بود. گفتم محافلی در ذکر و یاد داشتند. پرسید سنی بودند یا شیعه؟ گفتم سنی. با تعجب گفت چه جالب! مگر اینها دشمن علی نیستند!؟ گفتم نه برادر جان. خیلی هم محبت زیادی دارند. همکارش گفت البته از ته دل شاید نباشد. گفتم خب ما هم معلوم نیست خیلی از ته دل باشیم. گفت البته من در زندگی کردم. مردم آنجا ترکمن بودند و سنی ولی خیلی ائمه را دوست داشتند. گفتم بله، اهل بیت علیهم السلام مورد احترام همه مسلمانان هستند. ⚠️ برایم غمناک بود که چرا هنوز هستند کسانی که را مخالف اهل بیت می پندارند. خدا نگذرد از تریبون دارانی که اینچنین دروغ پراکنی کرده اند! رسالت دوستداران امت اسلامی هنوز خیلی سنگین است. 📍 @komeilialireza
🎥 به بهانه مستند بلوچستان! 💠 سال گذشته برای من از این نظر که توانستم ادای دینی به داشته باشم یک سال خوب بود چرا که توانستم نقش خودم را در راه اندازی دو مستند بازی کنم. 🔶 یکی بلوچستان که با همت یاسر عرب، محسن زارعی و احمد پاهنگ ساخته شد و دیگری مستند هفده قسمتی که به همت بچه های مخلص البرزیست به بیان ظرفیت های گردشگری طبیعی این استان پرداخت. 🔷 این اقدام را چند سال قبل با همت تیم هنری مستند بلوچستان برای شمال استان یعنی منطقه نیز انجام دادیم. دو مستند ماهی ها در سکوت می میرند (1) و نمی میرند(2) در آن زمان در حد خود توانست نگاه هایی را به آنجا بکشاند. 💎 درباره این استان که خاک آن برای من دامنگیر بوده حرف بسیار دارم ولی فقط به بهانه این این جمله را که به برخی علمای بزرگ آن منطقه نیز گفته ام را تکرار می کنم : برای بهبود زندگی مردم، منتظر کارمندان خسته ادارات نمانید! پیشرفت، به موتور محرکه اجتماعی نیاز دارد. مردم و گروههای کار آفرینی و نخبگان نقش مهمتری دارند و نیز در این میان می توانند به تشویق محرک های اجتماعی همت بگمارند. 📍 @komeilialireza
💎 این تجربه انباشته در ایران مورد نیاز امت است 🎨 چند روزی توفیق همراهی با گرافیست هایی از ده کشور را داشتم که نصف بيشترشان هم ایرانی بودند و برای با اقدامات ترامپ برای قدس در کارگاه پوستر در شهر امام رئوف جمع شده بودند. 🏵 با اینکه در ورود گرافیست های غیرایرانی سخت گیری کرده بودیم تا افراد کیفی تری بیایند ولی آنچه برای من قابل توجه بود بالاتر بودن سطح های ایرانی از بقیه بود! 👈 این را می توان به عوامل مختلف از جمله حمایت اجمالی حکومت در ایران از ربط داد ولی قطعا نقش توجه شخص به حمایت از هنر انقلابی در آن غیر قابل انکار است. 💠 در میان آنها، گرافیست های که هم از مسایل اجتماعی سیاسی کمتری نسبت به کشورهای دیگر برخوردار بوده اند و هم توسط ایرانی ها آموزش دیده بودند در رتبه دوم قرار داشتند. ✅ طبعا نباید نقش جریانات مردمی مانند نهضت مردمی پوسترهای مقاومت و خانه طراحان و هیئت هنر و... را نیز نادیده گرفت. این بالندگی و تجربه چیزی است که می تواند در اختیار قرار بگیرد و آنان را نیز در مقابل دشمن قوی کند. ⚠️ گرچه ناراحت بودم که چرا بعد از چهل سال، تجربه ما با بدنه امت اسلامی اینقدر کم است ولی با دیدن این استعداد ها به آینده امیدوارتر شدم. 📍 @komeilialireza
📄 آقایان بالا تو را به خدا دیگر گزارش نگیرید! ⭕️ بخشی از توجیه ادارات برای انجام کارهای بیخود و شتابزده و اسراف مسلمین گزارش دهی به مقامات بالاتر است! من نمی دانم این بالاتر کجاست ولی گاها از دفتر رهبری هم بعنوان بالاتر برخی نهادهای فرهنگی و بین المللی نام برده می شود که البته یک توجیه برای کارمندان فشل است! 👈 تقاضای من از ایشان آن است که رسما اعلام کنند دیگر هیچ گزارشی را از هیچ نهادی طلب نخواهند کرد و صرفا به اقدامات آنها خواهند پرداخت. البته می دانم این کار آسان نیست ولی کارایی آن بیش از دریافت گزارشات مفصل دروغین مدعی است! ⚠️ عدم وجود یکی از مهمترین مسایل نظام اداری اجرایی کشور ماست که باعث شده افراد بی خاصیت با سر و صدا ارتقا یابند و افراد ذیصلاح نیز ناشناخته بمانند! 📍 @komeilialireza
😎 کدام صنف دزدتر است؟ 📱 کافی است کاری با اصناف مختلف از موبایل فروش تا تعمیرکار ماشین و لوازم خانگی و لوله بازکنی و حتی داشته باشی تا با این سوال مواجه شوی که واقعا کدام یک دزدتر هستند؟ 😞 نمی دانم کدام یک دزدتر هستند ولی می دانم کدام یک از همه بی وجدان ترند! قطعا پزشکان! چرا که با بدن و سلامت انسان ها بازی می کنند. 👈 همه ما تجربه دروغ های ممتد این اصناف را داشته ایم و البته عده ای هم در این میان منصف و درست کار بوده اند ولی واقعا جای این سؤال وجود دارد که چرا جامعه ما به سمت این بداخلاقی ها و خوری ها رفته است!؟ ⚠️ بنده یکی از ریشه های این مسائل را آماس کردن بی رویه و کم توجهی به اخلاق عملی و مراعات فقه می دانم! 📍 @komeilialireza
⭕️ آیا این طوفان، همان بادی که کاشتیم نیست!؟ ❌ حزب افراطی بی جی پی که بهترین رابطه را با نیز دارد، بار دیگر اکثریت مجلس را از آن خود کرد. در این میان حمایت کلب جواد نقوی، روحانی مطرح و البته سنتی هند از نماینده این حزب در ایالت خود، جنجال بزرگی به پا کرد و تعجب همگان را برانگیخت! ⚠️ من اما تعجب نمی کنم چرا که با چشمان خود دیده و با گوشهایم شنیده ام که چطور در برخی مسائل، براحتی تحلیل سیاست زده مان را بر ترجیح داده ایم و این یعنی باز کردن باب توجیهاتی که ، تنها عنصر مقوم شان است! ♻️ وقتی نظریه خطرناک ترجیح سکولار را در یا حتی داخل کشور بسط می دهیم و توجیه می کنیم و نگاه تمدنی و مبانی فکری اسلامی را رها می سازیم نباید تعجب کنیم اگر بدنه مخاطبان ما نیز با توجیهات مشابهی، به اسم مصلحت، اقداماتی مشابه بکنند! 👈 بترسیم از بترسیم از عدول از مبانی، بترسیم از غلبه سیاست! 📍 @komeilialireza
⚠️ مساله توهین به مقدسات در کشور چطور حل می شود؟ ⛔️ توهین به مقدسات مذاهب در کشور دو لایه دارد : یکی لایه که توسط نهادهای منسوب به نظام باشد که من فکر می کنم بخاطر حساسیت شدید به حد صفر رسیده است و دیگری لایه عمومی که نوعا شامل هییت ها و منبری های جاهل است و هنوز هم هر از چند گاهی درگیر آن هستیم! ⚖ برای لایه اول حتما باید برخورد جدی صورت گیرد و لایه دوم نیز چنین است ولی عاقلانه آن است که در لایه دوم به برخورد قانونی اکتفا نشود چرا که ریشه بازتوليد این نوع رفتارها نوع آموزه های القا شده به این مخاطبان عاطفی است. 👈 وقتی کسی با بیشرمی درباره همسر پیامبر صلی الله علیه و آله سخنان زشتی را به کار می برد که خلاف تاریخ و عقاید شیعه است یعنی یک بیسواد است ولی می دانیم که همین افراد، جرأت جسارت را از برخی معممين آموخته اند و اینجاست که باید به فکر جدی و اصلاح فکری بود. ⭕️ اگر حوزه شیعه بخواهد در قم بماند همین دست فرمان خوب است والا باید با جدیت بیشتری به مساله لزوم بدنه احساساتی هییت ها بيانديشد! حاکمیت هم متاسفانه برای این بعد کمتر برنامه داشته و ورودش نوعا با قانون و فشار بوده که جواب نمی دهد یا برعکس جواب می دهد! 📍 @komeilialireza
👈 با این روند انتخاباتی اصولگرايان چطور امید اصلاح دارید؟ 👁 پیش تر نوشته ام که اگر کسانی واقعا دغدغه اصلاح کشور را دارند باید برای اصلاح فرآیند که روش تعیین عمده مسوولیت های کشور هست نیز وقت جدی بگذارند. ⛔️ آیا رواست که به جریان که تحت تاثیر برخی دستگاههای امنیتی و سیاسیون نادان و فرصت طلب است جهت این مهم کرد!؟ آیا تجربه های گذشته برای نشان دادن بی صلاحیتی این جریان در خدمت به انقلاب کافی نیست!؟ ⭕️ حالا که رهبری نیز دغدغه روی کار آمدن دولت را دارند گزینه های مد نظر حضرات را نمی توان از همین حالا حدس زد!؟ ⚠️ خبرهایی که از جریان مصطلح به در شهرهای مختلف می رسد نیز نشان از آن دارد که حضرات با همان لینک های سیاسی بی خاصیت خود در حال لیست بندی مجلس هستند و گزینه های ضعیف بار دیگر به خورد ما داده خواهند شد! 💠 آیا زمان آن نرسیده که جریان جوان انقلابی بساط خود را در هر شهر برای انتخابات داشته باشد و از بندی های کیلویی اینان عبور کند!؟ بدون داشتن رویکرد مجبور خواهیم بود به گزینه های متوسط و ضعیف آنان رای بدهیم و دایما بین بد و بدتر انتخاب کنیم حال آنکه گزینه های قوی، خانه نشین اند! 📍 @komeilialireza
👈مومن را به خلق و همت بشناس! نهج البلاغة گنجینه ای از معارف است که اگر در حالی به سراغ آن برویم که خود را مخاطب این کلمات بدانیم اثرات مهمی بر ما می گذارد. 🌹 درود خدا بر او در توصيف مومن فرمود: شادي در چهره او اندوه وي در دلش پنهان است سينه اش از هر چيزي فراخ تر و نفس او از هر چيزي خوارتر است برتري جويي را زشت و رياكاري را دشمن مي شمارد اندوه او طولاني و او بلند است سكوتش فراوان و وقت او با گرفته است شكرگزار و شكيبا و ژرف انديش است از كسي درخواست ندارد و نرم خو و است نفس او از سنگ خارا سخت تر اما در دينداري از بنده خوارتر است. 📍 @komeilialireza
💎 لبیک عملی به بیانیه گام دوم چگونه است؟ 👈 چندی قبل دوستانی اصرار داشتند که بیا و بیانیه ای را امضا کن برای لبیک به رهبری برای بیانیه گام دوم! گفتم بیانیه نیاز نیست و مساله خیلی فراتر از نوشتن است! 💠 معتقدم حالا که رهبری تا این حد ویژه و جدی به روی کرده اند خوب است که جوانان نیز خود را از همت های دست پایین رها سازند و قول هایی را به ایشان بدهند. 1⃣ مثلا قول بدهند که در 10 سال آینده با تشکیل گروههای اقتصادی، ده استان کشور را خواهند کرد بنحوی که سهم مهمی در و حتی صادرات بازی کند. 2⃣ یا قول بدهند که در 10 سال آینده انقدر نهادهای غیر دولتی قوی ایجاد خواهند کرد که بتوان بی خاصیت را تا حد 50 درصد کوچک کرد! 3⃣ یا تعهد کنند که در 10 سال آینده 50 درصد دانش آموزان نیازمند آموزش و کشور را با نگاه اسلامی و انقلابی پوشش خواهند داد و... ⭕️ کسی دارد این مدلی بیانیه بدهد یا همه در حد کلی گویی و تأیید سخنان رهبری خواهیم ماند!؟ می دانیم اینها یعنی چه یا فکر می کنیم با همین مدل کارهای موجود محقق خواهد شد!؟ 📍 @komeilialireza
😞 چرا روی رانت برای خودمان حساس نیستیم؟! 👈 یکی از مسوولان انقلابی که بر مساله نکردن حساس است به دوستی که جایگاه علمی خوبی دارد گفته بود که رزومه ات را بده تا بدهم به رییس فلان دانشگاه که عضو هیئت علمی بشوی! 💠 این جوان لایق که اتفاقا خیلی هم تحت فشار مالی بود من من کرده و پاسخ داده بود که خب بگویید فراخوان جذب بزنند من هم مدارک می فرستم! مطمئن هستم اگر آن مسؤول به هر کس دیگر می گفت سریع دست به قلم می شد چون می گفت حتما ایشان خودش می فهمد! ⭕️ اساسا باید درباره مساله بیشتر حساس بود چرا که علاوه بر خلاف شرع بودن، تبعات اجتماعی بدی نیز دارد. برخی جوانان انقلابی از سربازی تا شغل و... را با این روش می گذرانند که تمایز فاحشی با بقیه مردم دارد! رانت که می گویم یعنی برای برخی افراد در جایی که برای بقیه افراد دارای نسبت به آن مساله چنین فرصتی نیست! ⚠️ اخیرا هم شنیدم در اواخر تولیت قبل، تعدادی به عنوان حرم رضوی پذیرفته شده اند که خلاف رویه های طولانی جذب است. شاید برخی نمی دانستند ولی حدس زدن این مساله سخت نبوده... 📍 @komeilialireza
💎 "امام" چرا اینقدر اثربخش بود!؟ 👈 به این سوال خیلی ها پاسخ داده اند. یک عده به درستی معتقدند چون امام باور به حرکت خود داشت روی آن ایستادگی و کرد و به آن رسید. برخی هم معتقدند او چون یک رهبر بود توانست توده ها را با خود همراه سازد. یک عده هم به درستی معتقدند چون او به اتکا کرد توانست راه انقلاب خود را به پیش ببرد. دیگران نیز به درستی معتقدند چون او را در اختیار گرفت توانست اهداف خود را در سطح کلان پیگیری کند. 🌐 همه اینها درست می گویند ولی رهبرانی که یک یا چند ویژگی مذکور را داشته اند کم نداشته ایم ولی ناموفق! اینکه امام با دست خالی توانست این را در مقابل قدرت های بزرگ به پیش ببرد یک دلیل قابل پذیرش بیشتر ندارد : باور حقیقی به "لا موثر فی الوجود إلا الله" ❤️ با لقلقه زبانی خیلی فرق می کند. این باور مادامی که محک نخورده در حد یک ادعاست ولی وقتی انقلاب تو پیروز شده و داری با قدرت باز می گردی ولی هستی و احساسات بر تو غلبه نکرده و می گویی هیچ حسی نداری نشان می دهی که در کجا داری سیر می کنی! 🚢 وقتی در اوج و فشار هستی و ابرقدرت جهان هم رسما وارد دخالت در شده و ناوهای أو شاخ و شانه می کشند و تحلیل منطقی می گوید کوتاه بیا یا اقلا با دم شير بازی نکن و همه بالاتفاق می گویند کاری نکنیم و او می گوید: من اگر بودم می زدم! معلوم می شود عمق توکل تو تا کجاست. ❇️ گفتن اینها ظاهرا آسان است ولی کسی که این شرایط را درک کند می فهمد که بدون باور عمیق محک خورده و دلی به وسعت ، حتی بیان شان ممکن نیست! 🙁 چنانچه امروز می بینیم عده ای از مسوولان ما حتی فیلم و نترسیدن را نمی توانند بازی کنند! 💠 نقش عامل حاکمیت بر همه ارکان وجودی مان را چقدر در کارهای خودمان و در حقیقی دیده و لحاظ کرده ایم!؟ 📍 @komeilialireza
🍔 تاثیر تلقین بر میزان خوردن ما! 💎 در ثابت است که روح حاکم اصلی است و بدن نقشی ندارد جز آنکه آن از دستورات او تبعیت نماید. ✊ وقتی ابراهیم و یارانش دیگر توان تحرک نداشتند ولی با صدور پیام که 'جزایر باید حفظ شود' دوباره به میدان رفتند، یعنی امیدوار و قوی می تواند تن رنجور را هم به دوش بکشاند. 👈 از همین روست که در انسان ها اثر شگرفی می گذارد و یکی از مصادیق بارز آن در میزان خوردن ماست! برخی از ما در بدون احساس فشار بدنی، بلکه آرام تر از قبل بودیم و حتی با یک وعده غذا، سر می کردیم ولی همین که نظام توقعات مان را بهم می زنیم احساس نیاز به سه وعده خوردن و پی آن، گرسنگی داریم! 💠 خوب است با توجه به نکته فوق الذکر متوجه باشیم که این احساس نیاز به غذا تابع تلقین به ماست و به نیاز طبیعی بدن ربطی ندارد... فتأمل! و أقصد في مشیک... 📍 @komeilialireza
⚠️ فاصله توقع رهبری با توان جوانان زیاد است! خلاصه تحلیل ملزومات تحقق بیانیه در جمع تشکل طلبگی ربیون مشهد ❇️ بیانیه گام دوم از حیث محتوا جمع بندی همان حرف های گذشته رهبری است ولی در قامت گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی بیان شده است. بنظرم خود رهبری هم حسب شرایط کشور سیر تطوری داشته اند. ایشان یک دوره برای اصلاح بروکراسی ساختار موروثی اداری-اجرایی کشور از تلاش جدی می کنند و به مسوولان تذکر می دهند. از دهه 80 است که ظاهرا تذکرات درونی را کافی نمی بینند و برای فعال کردن از مسوولان در بدنه مردمی تلاش می نمایند و از ابتدای دهه 90 هم که شاهدیم با ادبیات فعالسازی و جوانان و آتش به اختیار سعی می کنند تا خود را فعال کنند. طی این مراحل شاید به این خاطر بود که در ابتدا توان بدنه مردمی در حدی نبود که بتوان برای اداره کشور به آن اتکا کرد والا مبنای ما لیقوم الناس بالقسط است و اتکای اصلی ما مردم بوده اند، اما بعد از جریان دوم خرداد که بدنه انقلابی نگران فعلیت انقلاب شد و از خواب خوش بینی بیدار و تازه وارد مباحث فکری و عمیق تر شد، رویش های جدی در بدنه انقلابی اتفاق افتاد و یک جدی برای انقلاب رقم خورد. 🌹 وجه ممیزه گام دوم هدف گیری جدی به عنوان مسئول مدیریت انقلاب است و رهبری تاکید می کنند که در جهاد بزرگ پیش رو جوانان باید شانه های خود را زیر بار مسئولیت قرار بدهند. ایشان می خواهند انقلاب را به دوش جوانان بگذارند و خودباوری را در آن ها ایجاد کنند تا در این سطح جدی احساس مسئولیت کنند. گام دوم باید در باب فهم مسائل کشور بصیرتی در بدنه انقلابی ایجاد کند و مقدمه اش این است که خود را متولی حاکمیت بدانند. 👈 متاسفانه ولی فاصله ای که بین باور نسل جوان به خودش و حد توقع رهبری وجود دارد خیلی زیاد است! خیلی از ما می دانیم که کارمان حیاتی نیست و در صورت تعطیل شدن خلائی ایجاد نمی کند یعنی اگر بپرسی حالا شما نروی اردوی جهادی چه می شود نخواهی شنید که مردم گرسنه می مانند یا فلان درصد اشتغال استان تغییر خواهد کرد! یعنی ما در دل مان جدی برای کارهای فعلی مان قائل نیستیم! ⭕️ ساختار اداری اجرایی کشور ما میراث گذشته است و کارآمدی انقلاب را با مخاطره روبرو کرده است. یک رویکرد اصلاحی نسبت به ساختار موجود داریم. ساختاری که قدرتش زیاد و تاثیرگذاری اش کم است. رویکرد کوچک کردن نهادهای بزرگ و فشل یا بعبارتی رویکرد اصل چهل و چهاری! البته اگر افرادی بتوانند داخل همین ساختار تغییراتی بدهند خیلی خوب است ولی ساختارها تا اطلاع ثانوی فشل اند! اما لزوما فرایند حرکت این نیست که باید وارد ساختار و نهادهای حکومتی بشویم و اصلاح کنیم. گام دوم صرفا قرار نیست با نهادهای موجود اتفاق بیفتد. بخشی از آن به عهده بدنه مردمی است. شاید مطلوب این باشد که مثلا وزارت ارشاد یک نهاد نظارتی بشود و تمام کار فرهنگ و هنر کشور به موسساتی چون اوج و عمار و... و در اقتصاد به هزاران شرکت خصوصی و مجموعه های سیاست گذار مردمی سپرده شود. البته باید برنامه ریزی برای ورود به ساختار موجود داشته باشیم تا بتوانیم رویکرد اصلاحی را حتی المقدور پیاده سازی کنیم ولی نباید به آن خیلی دل بست! چنانچه رهبری مخاطب شان را جوانان گذاشتند نه ادارات! ⏹ ما امروز در دو جنبه نظری و ساختاری ضعف داریم. مساله ما مبانی حاکم بر برنامه های توسعه است که رویکردهای کشور را به سمت شدن می برد و ما مدل توسعه جایگزین ارائه نداده ایم و در جنبه تحقق هم می خواهیم با یک ابزار خراب به اسم ادارات موجود به اهداف برسیم که شدنی نیست!
💠 راه حل چیست؟ در حد خودتان یک الگوی عملی ارائه بدهید. ما به تشکل و جمع های در حوزه های مختلف نیاز داریم. اکثر حزب اللهی ها تجربه شان در کار ضعیف است و مجموعه نمونه ای ندارند که بتواند فراگیر شود و در ساختار نفوذ کند یا الگویی حتی برای نهادها بشود! گاها آدم هایی داریم که در یک شهرستان الگوی نسبتا موفقی ارائه دادند و آنها را بردند تهران و طرحی را به آنها سپردند. یعنی اگر کسی کار موفقی داشته باشد از آن استقبال می شود ولی الگوهای ما نوعا گفتمانی و رسانه ای است نه یک اقدام میدانی موفق! 🔷 بدنه جوان حوزه باید در قامت این نقشی که در گام دوم می تواند داشته باشد قرار بگیرد و این نقش را درک نمی کند مگر اینکه واقعا در وسط میدان واقعی قرار بگیرد چنانچه امام در انتهای منشور می فرمایند: "روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات، حضور فعال نداشته باشد نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح، برای اداره جامعه کافی نیست" 💎 اقل انتظار از ، تدوین لایه فکری نظری انقلاب است. یکی از علل لنگ بودن این لایه در حوزه آن است که حوزه راه انتزاعی خود را رفته و آخوندهای حکومتی و مدیران هم راه خود را رفته اند! مثلا نمایندگان ولی فقیه در ادارات بنا بود نماینده نهاد در حاکمیت باشند. اقل فایده ای که می توانستند داشته باشند انتقال مسئله های میدانی و سوالات متعدد نهادهای خود با نهاد است. این کار می توانست حوزه را تکان دهد. یکی از دلایلی که این اتفاق نیافتاده این است که مدیر آن نهاد می بیند سطحش خیلی پایین تر از سوالات است و از مسائل نظام فاصله دارد ولی نباید از عرضه سوال استنکاف کنند چون مواجه شدن با سوالات برای حوزه می تواند منشا شروع باشد. 🔵 چطور می توان این دغدغه را ایجاد کرد؟ ما باید بدنه حوزه را درگیر مسائل مختلف سطح حاکمیتی بکنیم مثلا ده نفر می خواهیم که افق شان برنامه ریزی دهه آینده وزارت کشاورزی باشد. فرد باید در وارد شود تا بتواند حکم را استخراج کند. تاملاتی که یک نفر گوشه اتاق بدون تشخیص موضوع انجام داده است نوعا نیست و به درد ساختارهای واقعی نمی خورد. رفتن در میدان گاهی اوقات مقتضی این است که عالم دین در یک نهاد، مشاور یا مسئول بشود تا بعد از فهم موضوع بتواند برای مسئله حکم را استخراج کند. مهم ترین دغدغه باید درگیر کردن بدنه طلاب با سطح حکمرانی و دغدغه های حاکمیت باشد و برای این درگیری باید راهکار پیدا کنید. وقتی سوال مطرح می شود فرد تازه شروع به فکر کردن می کند و دنبال حل مسئله می رود. 💬 یک پیشنهاد برگزاری تورهای بازدید از وزارت خانه ها و نهادهای نظام است. پیشنهاد دیگر مطالعه اسناد نظام مثل سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه و سندهای سیاستی دیگر است، هرچند آنها را درست نفهمیم. مثلا بررسی کنید آیا نسبتی بین دین و این اسناد وجود دارد؟ این کار کمک می کند به اینکه بفهمیم سطح حاکمیت را نمی فهمیم و مسئله ما با مسائل نظام خیلی فرق دارد و این اعتراف به وجود فاصله، نقطه تحول ماست. 📍 @komeilialireza
⭕️ ما و قصه صوفیه در جهان اسلام! 👳‍♂ جدال فقیه و از قدیمی ترین دعواها در فضای فکری جامعه ماست. هر کس چند بیت از حافظ خوانده باشد فورا وارد این فضا می شود و نوعا گله های عارف به فقیه را می بیند! در طرف منتقد صوفیه نیز چنین مساله ای پررنگ است. تا جایی که اساسا کلمه در جامعه مذهبی ایران و خصوصا حوزه های علمیه، بارمعنایی منفی یافته است. ⚠️ هنوز هم نگاه فقهای ما به تصوف، تابع همان نگرش است که آنها را جریانی انحرافی و دارای بدعت های متعدد در دین می داند. شبیه همین نگاه را می توان در برخی جریانات نسبت به جریانات صوفی شان به وفور یافت! 👈 البته ضعف جریان فلسفی در حوزه را نیز نباید در توسعه این نگاه بی تاثیر دانست که در جای خود باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد که چرا جریان عرفانی ما نتوانسته بر مبنای مسائل مشترک خود با صوفیه به توسعه تعامل با جریانات صوفی جهان اسلام که بیش از نیمی از مسلمان را شامل می شوند، همت گمارد. 🔶 از سویی دیگر نگرش جریان انقلابی نیز به ، توصیف آنان به مثابه پیروان و پروژه ای در دست حکام وابسته و جهان اسلام بوده و هنوز تا حدودی چنین است. همین نوع نقدها از طرف جریان اسلام سیاسی یا اخوانی اهل سنت نیز به سنی های صوفی مطرح بوده و همچنان، هست! 🔻 یک تناقض هم در درون همین دعواهای فکری هست و آن اینکه عمده جریانات شیعی که در نظر، جریان صوفیه را به طور جدی رد می کنند، در عمل او را بر جریانات دیگر ترجیح می دهند! شاید دلیل اصلی آن هم بروزات حبی شدیدتر این جریان نسبت به پیامبر صلی الله علیهم اجمعین باشد که تربیت مناسکی و هیئتی ما حس بهتری با آن برقرار می کند. 🔷 بنظر می رسد یکی از ریشه های وضعیت فوق الذکر، کافی از جریانات متنوع تصوف در جهان اسلام می باشد. تصویر صوفیه با برساخت رسانه ای یا تاریخی آن، که شامل مجموعه ای از بدعت های حرام غیرشرعی است در شرایط فعلی مصداق زیادی ندارد چرا که مساله ، دغدغه بخش عمده جریانات صوفیه کنونی جهان اسلام می باشد و اعمال غیرشرعی تا حد زیادی رخت بربسته است. 📣 یا تصور غیر سیاسی بودن همه جریانات متصوفه نیز بار دیگر از عدم شناخت بسیاری از جریانات دغدغه مند صوفی که اثربخشی در جهان اسلام دارند ناشی می شود که امروزه در حال توسعه این اثربخشی نیز می باشند. 🔴 امروزه و پس از تجربه داعش، زمزمه لزوم روی گردانی به صوفیه در کشور ما نیز از طرف برخی نگرش های غلط و و غیرتمدنی در حال مطرح شدن است که مبنایی سکولاریستی را انتخاب کرده است! یعنی از زبان مدعیان انقلاب، همان رویکرد اماراتی – آمریکایی در تمایل به صوفیه در حال طرح است! 🔷 حال آنکه چنانچه گفتیم بخش مهمی از صوفیه مبرا از اشکالات فوق الذکر هستند و در صورت وجود برخی اشکالات هم، تعامل با آنان نیاز به اهداف پراگماتیستی یا توجیهات سیاسی ندارد و با مبانی اسلامی نیز می توان به این مساله به طور جدی وارد شد چنانچه خود حضرت بعنوان یک عارف وارد عرصه سیاست شده بودند و مبانی فکری ایشان برای تعامل با دستگاه فکری صوفیه از استعداد تفاهم بخشی بالایی برخوردار است. ◀️ طبعا انحرافات فکری و عملی نیز جز با داشتن ارتباطات فکری فرهنگی و تعاملات اجتماعی و نخبگانی قابل اصلاح نیست. ما با خالی کردن این میدان، صرفا راه را برای فعال شدن پروژه های اماراتی باز کرده ایم که با شعار اسلام معتدل، اسلام رحمانی، اسلام وسطی و... اقلا از آغاز دهه گذشته میلادی در حال برنامه ریزی برای ضریب دهی به جریان در جهان اسلام و مرجعیت سازی برای آنان می باشند! ⛔️ امارات از حوالی 11 سپتامبر در حال اجرای پروژه ای غربی است که ذیل آن دهها همایش بین المللی برگزار و چند موسسه بزرگ به راه انداخته است و هدف همه آنها ایجاد جریانی موازی جریان در جهان اسلام می باشد. اتفاقی که همزمان اسلام سیاسی سنی متمثل در و اسلام سیاسی شیعی متمثل در انقلاب اسلامی را به حاشیه خواهد راند و اسلام متعامل و همسو با غرب را بعنوان گفتمان اصلی جهان اسلام جایگزین خواهد کرد. ⚠️ این همان رویه ای است که امارات سعی کرده حتی در عربستان سعودی پیاده کند و اصلاحات غربگرایانه در سعودی و دستگیری علمای مخالف یا متمایل به اسلامگرایان در همین راستا می باشد. اخیرا حتی همایشی در دل برگزار شد که نمایندگانی از صوفی ها و شیعه نیز در آن حضور داشتند! ✅ کم توجهی ما به بدنه متنوع جهان اسلام رهاوردی جز تقویت جبهه مقابل را ندارد چون بیدار است: من نام لم ینم عنه! 📍 @komeilialireza