eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.2هزار دنبال‌کننده
34 عکس
24 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 تتمه ای بر انتخابات 1400 ♦️ اگر نبود احساس از حضور کمرنگ مردم که هنوز هم هست و مشاهده مظلومیت عده ای جوان مخلص در برخورد چکشی رسانه ای جناح راست، بعد از یک دهه ترک کار انتخاباتی این بار هم همچون یک شهروند عادی فقط می دادم و متحمل شنیدن فحش ها و تهمت ها نمی شدم. 👈 برای عدم سوء برداشت، بارها در متن های استوری ها متذکر شدم که حساب این برخوردها را از طرفداران مخلص و خود جناب و برخی نزدیکان شان که آنها را از نزدیک می شناسم جدا می کنم ولی سکوت در مقابل این هجمه سنگین را جایز و مردانگی ندیدم. ✅ چه در طرفداران جناب و چه جناب رئيسی و چه سایر کاندیداها افراد مخلص فراوانی بودند و هستند که نه تنها نانی نداشتند که اتفاقا از جیب خود مایه گذاشته و برای کاندیدای مطلوب خود تبلیغ کردند و در این شرایط سخت، به گرم کردن فضا همت گماردند که تلاش شان حتما است. ⭕️ بدلایلی وارد سابقه کاندیداها نشدم و صرفا به مواجهه به رفتارهای انتخاباتی ناصحیح پرداختم ولی از مشاهده نقد و بررسی های حسرت خوردم که چرا شناخت دقیق از عملکرد عمده کاندیداها بخاطر سکوت نخبگان مطلع در جامعه وجود ندارد و چه بحث های سطحی که درباره اینها در بدنه جریان نداشت! 🚨 نتیجه هر چه بشود، نباید بگذاریم مبانی فاسد و روش های در بدنه انقلابی تثبیت و جاری بشود و به آنها خو بگیرند. اگر می خواهیم الگوی را اجرا کنیم باید حقیقتا به نقش مردم و آنان باور قلبي داشته باشیم والا تحمیق یا تحمیل رای، بیشتر مردم سواری است! ⛔️ آنکه اوج استدلال اش برای مردم انتشار عکس کاندیدایش با حاجی است به باور ندارد و جنس رفتار او با جلب رای های رقیب بی تقوایش تفاوت چندانی نمی کند و این یک زنگ خطر است برای عدم موضوعیت و آگاهی سیاسی مردم! 💠 اميدوارم جمعه، هر چه مردم و کشور است رخ بدهد و ها در جریان سالم انقلاب به ها ضربه نزند. جوانان انقلابی باید با قدرت و مبانی صحیح وارد میدان شوند تا عرصه را برای پیرمردان سیاست باز تنگ کنند و را به ثمر حقیقی بنشانندانشالله. 📍 @komeilialireza
کرسی آزاداندیشی با عنوان رفتارشناسی انتخاباتی اهل‌سنت ایران برگزار شد به همت پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نهمین کرسی از سلسله کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی با حضور علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده با موضوع «رفتارشناسی انتخاباتی اهل‌سنت ایران» در محل پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد. علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده طی سخنانی در این نشست با تقسیم‌بندی اهل‌سنت در چند جریان، تاریخچه کنش‌های سیاسی برادران و خواهران اهل سنت را مورد بررسی و تحلیل قرارداد و با اشاره به ساختار اجتماعی و اقتصادی و سیاسی اهل‌سنت به تحلیل دیدگاه آنان و نیز دیدگاه‌های آنان به موضوع انتخابات پرداخت و در پایان به سناریوهای رفتاری ممکن از سوی برادران اهل‌سنت در انتخابات پیش رو اشاره نمود. برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنید. 💢اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی با عضویت در کانال اطلاع رسانی امت واحده... @unified_ummah
🔰 تحلیلی کوتاه درباره جریان نوطالبان جریان «امارت اسلامی» موسوم به اینک تقریبا همه افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است. تحلیل ما از این جریان در میزان نگرانی ها اثر دارد. چند گزاره زیر درباره این جریان قابل تامل است. یادمان نرود، نکته مهم در تحلیل های سیاسی این است که آن را به صورت صفر و یک نبینیم. برخی افراد با این مدل، به یک طرف غش می کنند. این افراد، افغانستان را سوریه و طالبان را داعش تصویر کرده و حتی از لزوم دخالت نظامی ایران یا فاطمیون سخن می گویند حال آنکه ماجرا چیز دیگری است. اساسا طالبان هم از نظر مذهبی و هم فکری سیاسی جریانی پیچیده است و تحلیل های بسیط یا سیاه سفید به کار نمی آیند. - تصویر عمومی از طالبان، از جریانی با همین عنوان که در دهه هشتاد میلادی با حمایت شکل گرفت و بعدا در افغانستان خشونت زیادی به کار برد، قرار دارد و باعث شده به جریان جدید آن هم همانگونه نگریسته شود و همچنان نگرانی های زیادی در قبال آنها وجود داشته باشد. - امروز،تصویر از رسانه گرفته می شود و کار رسانه ضریب دهی است. گاهی یک رفتار غلط بزرگنمایی می شود یا برعکس! باید طوری عمل کنیم که یک تصویر جامع و واقع بینانه داشته باشیم. - تعارض قومی در افغانستان جدی است لذا این جریان که نوعا و از نظر جمعیتی اکثریت این جامعه اند نوعی هراس در سایر قومیت ها ایجاد کرده و بعید نیست تعصبات قومی را نیز بروز دهند. به همین دلیل حساسیت سایر اقوام خصوصا هزاره ها بیشتر بود. - پشتوانه فکری معرفتی این جریان برخلاف سایر جریانات اسلامگرای جهان اسلام، به روز شده نیست هر چند بخاطر دیوبند بودن از حیث مذهبی، نیستند و نوعی صوفی گرایی هم در آنها هست و در کنار شیعیان نیز زندگی کرده اند اما بعد مذهبی آنان بخاطر امیزه فکری از سلفیت، دچار نوعی افراط گرایی نیز هست. - طالبان ضد آمریکا جنگیده و چند هزار سرباز انان را کشته است و نمی شود براحتی آنرا هماهنگ با آنها دانست. هر چند طبعا توافقاتی بین آنها در ماههای اخیر صورت گرفته است و آمریکا ترک خودخاسته این کشور را بدون دستاورد انجام نداده است. خروج آمریکا از افغانستان یکباره نبوده و سالهاست از این مساله سخن می گویند. - باید مراقب باشیم در دام تحلیل هایی که آمریکا را قدرت علی الاطلاق معرفی کرده و بقیه را به نوعی در پازل آنان معرفی می کنند نیفتیم چرا که با این تحلیل ها حتی ایران هم در ، ابزار دست آمریکا بوده است و ذیل برنامه آنان عمل نموده چرا که در این مدل تحلیل، آمریکا قدرت شکست ناپذیر و قاهر علی الاطلاق و طراح اصلی همه چیز است! طبق تصریح اخیر رهبری آمریکا در افغانستان شکست خورد. - آمریکایی ها در این سالها به دنبال توسعه و جریانات غربگرا در این کشور بودند. دست پروردگان شان امروز در حال روایتی مطلقا سیاه از طالبان هستند. حمایت مستقیم بی بی سی و رسانه های خارجی از آنان مشهود است. باید مراقب باشیم در عین نقد تحجر، در بازی این جریانات نیز قرار نگیریم. - اینکه برنامه در این شرایط چه خواهد بود باید مورد توجه ما باشد ولی نقش ایران در جهت دهی به طالبان در این سالها و کنترل برخی رویکردهای آنان را نباید نادیده گرفت هر چند این به معنای توجیه خطاهای این جریان و آنان نیست بلکه مبنا این است که اساسا عالم واقع، عالم سیاه و سفید نیست. - در یک سو می دانیم که فهم مسائل مدرن و حکومت داری به صورت مناسبی در طالبان وجود ندارد هر چند از گذشته خیلی بهتر شده لذا بعید نیست برخی سخت گیری های دینی مذهبی اعمال کنند که تعارض اجتماعی ایجاد خواهد کرد. البته اعلام رسمی امکان اشتغال زنان با حفظ حجاب اسلامی، خود نشانه یک تغییر است. - اعطای آزادی مذهبی برای عزاداری و اعمال عبادی به و مزارشریف و و نیز عدم کشتار مخالفان پس از استیلا بر شهرها و اعلام عفو عمومی، که همین روزها رخ داد، نشانه هایی از وجود یک نوع تغییر در بدنه طالبان امروزین است لذا به درستی جا دارد آنان را «نوطالبان» بخوانیم. - دولت اشرف غنی، یک دولت ناکارآمد وابسته بود که در آخرین با تقلب، کمتر از یک میلیون رای آورد و مردم نیز از او دل خوشی نداشتند. لذا اگر طالبان بتواند امنیت را برقرار کرده و در رفتار خود اعتدال را حفظ کند در مدتی نه چندان طولانی، جمع مهمی از بدنه مردم و بزرگان این کشور را با خود همراه خواهد کرد. مردمی که از چند دهه ناامنی خسته اند. - همچنین طالبان باید بتواند وضعیت اقتصادی و زیرساختی نامناسبی که امریکایی ها در این دو دهه تغییر محسوسی در ان ندادند را بهبود ببخشد که این یعنی نیازمند تعامل با کشورهای پیرامون از جمله ایران است. این یک فرصت برای کشور ما در جهت ایجاد دوستی استراتژیک است که طبعا به افزایش امنیت در مرزهای شرقی ما نیز کمک خواهد کرد. 📍 @komeilialireza
🚨 سوزنی به خود! در قبل، همه مشکلات کشور ناشی از ضعف آنان برآورد می شد و بی رحمانه ترین نقدها را شاهد بودیم. شاید بخش مهمی از آن نقدها هم وارد بوده باشند و مساله نویسنده نفی آنها نیست ولی سوال بنده این است که چند نهاد انقلابی مانند ستاد اجرایی فرمان امام که جناب مخبر 14 سال بر سر آن بودند، بنیاد و موسسات وابسته آن، مگانهادی چون سپاه پاسداران، نیروی قدس، اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی، کمیته امداد، سازمان تبلیغات اسلامی، قرب بقیه الله و.. چرا تا کنون حتی در حد مواردی محدود هم مورد نقد و ارزیابی نخبگانی قرار نگرفته اند؟! در دولت قبل اگر به نقد و ارزیابی این نهادها دعوت می کردی با خاک یکسان می شدی که این چه است که در میانه ناکارآمدی دولت رقیب! چرا به اینها می پردازید ولی حالا دیگر چنین چیزی هم مطرح نیست! من هم می دانم که بودجه های این نهادها به نسبت بودجه نهاد دولت بالا نیست ولی رقم های بودجه اینان نیز عموما چندصد و حتی چند هزار میلیاردی است که بسیار قابل توجه اند! منظور از نقد و البته لجن پراکنی به سبکی که یک مورد جزیی بزرگنمایی می شود نیست ولی اگر مردم نامحرم نیستند و این نهادها هم نمی باشند، باید معلوم شود که میزان موفقیت آنها و بازدهی شان در هزینه کردهای کلانی که دارند چقدر بوده است و چرا هر روز وضعیت ما از حیث فرهنگی و اقتصادی و... بدتر شده است؟! آیا این نهادها بوده اند و فقط دولت فشل بوده؟! نهضت و کمپینی که به میدان بیاید و از نخبگان بخواهد تا وارد ارزیابی و این نهادها بشوند نیاز امروز ماست! طبعا برخی نهادهای نظارتی در دفتر رهبری و... بر سر اینها وجود دارد ولی همه می دانند که بفرموده رهبر انقلاب، نقش و نظارت عمومی و نخبگانی در اصلاح رویه های غلط چقدر موثرتر از های این نهادهاست! آیا می توانیم امیدوار باشیم که زمینه این نقد و ارزیابی نیز مهیا شود؟! 📍 @komeilialireza
✅خاطره و سخنی ماندگار از فیلسوف عدالت، مرحوم علامه محمدرضا حکیمی یار دیرین شریعتی، نگارنده الحیات و مردی که عمرش را با یاد و نام مولا علی علیه السلام گذراند دار فانی را وداع گفت. او مرا با و لزوم مبارزه با سه طاغوت اقتصادی -قارون- و طاغوت سیاسی -فرعون- و طاغوت مذهبی -هامان- آشنا ساخت. سال 81 که در اثنای اولین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی به منزل ایشان رفتیم، تا ساعت سه بامداد بحث ما طول کشید. همین سوالاتی از الحیات پرسید و استاد هم صبورانه پاسخ داد. آن روز سخنی گفت که از یادم نرفته است: من اگر ده درصد نفرتم از سرمایه داری خون آشام را از نشست و برخاست با فقرا به دست آوردم، نود درصد آنرا مدیون گشت و گذار در نهج البلاغه علی هستم. و با این جمله که همیشه در ذهنم می ماند تکمیل کرد که : ما با فقر مبارزه می کنیم چون انسانها را با خطر مواجه می سازد. روح بلند او همنشین مولایش... به برادران او و خاندان رحیم پور و شاگردان و دوستان شان تسلیت می گویم 📍 @komeilialireza
⛔️ دولت مردم و خطر اضمحلال مردمی ها! چطور در دولتی با شعار مردم، مردمی ها می توانند حذف بشوند؟! با همین فرایندی که حالا هست که خیلی ها را می خواهند به داخل دولت بکشند و مسؤولیتی را به آنها بسپارند با این توجیه که خوب اینجا پول و امکانات هست پس مهمتر است! من این معضل را - که اگر مراقبت نشود یک صدمه به بدنه مردمی خودجوش متعهد کارآمد است- ناشی از روشن نبودن حدود در اندیشه انقلاب اسلامی می دانم! يعنی اگر نقش مردم یک نقش صوری نیست و واقعا در فعالسازی ظرفیت های گسترده و متعدد مردمی برای پیشبرد نیازهای متنوع و متکثر انقلاب ضروری است پس چرا بجای کشاندن اینها به دولت، از توسعه آنها حمایت نمی شود؟! کم نیستند دوستانی که فعالیت مردمی برای شان در حکم و استراحت است و آنرا یک کار جدی نمی بینند و اگر بپرسی تعطیل بشود چه می شود قلبش خواهد گفت هیچ! این یعنی اصالت با جایی است که حیطه اختیارات و اموال گستره تری باشد! توجیهش هم معلوم است : جلوگیری از تداوم حضور افراد خائن یا ناکارآمد! .البته نگارنده مخالف حضور موردی و ضروری فعالان مردمی در برخی مناصب نیست ولی اصل آنرا ضربه به جایگاه رو به رشد مردمی ها و صدمه به حکمرانی گام دومی می دانم. راه حل اصلی حمایت واقعی از فعالان مردمی واقعی است 📍 @komeilialireza
💠 شاگرد مکتب عقلگرای درون دینی استاد مرحوم حاج حیدر رحیم پور ازغدی، شاگرد مکتب شیخ هاشم و شیخ مجتبی قزوینی و از آخرین شاگردان علمای سنتی و در عین حال بشدت عقل گرای مشهد بود. گرچه او را به مقالات عدالتخواهانه و نقدهای شجاعانه اش به عملکردهای مدیران مختلف کشور می شناسند ولی یک مولفه در ساختار اندیشه ایشان نقش محوری داشت که شایسته تامل است. روش فهم دین در دستگاه این مکتب، در عین اینکه مخالفت با فلسفه و انچه به علوم عقلی معروف شده را با خود دارد ولی اصلا به اخباری گری و ظاگرایی نزدیک نمی شود و برعکس کاملا اصولی، به روز و عملگراست. نگارنده مدعی نیست که این روش فهم دین، بخاطر دوری از فلسفه، نواقصی ندارد یا در فهم ماهیت پدیده های مدرن نقص ندارد ولی چیزی که عامل جلب توجه به این منش شده، عقلگرایی اجتهادی در عین پایبندی به نصوص دینی است. حاج حیدر گرچه خود کسوت روحانیت را رها کرده بود ولی آبشخور فکری خود را به جریان اساتید خود متصل نگاه داشته و برای فهم دین مبتنی بر عقل درون دینی و اجتهاد روزآمد تلاش می کرد. وی استاد فلسفه نبود و معمولا هم به مناقشات تفکیکی فلسفی ها وارد نمی شد ولی همواره در تلاش بود، شاگردان خود را نه بر اساس تحلیل های عملگرایانه بدون مبنا و نه جزم اندیشی های غیرواقع بینانه یا بنیادگرایانه تربیت کند. تلاش او برای همراهی با انقلاب اسلامی و مسائل آن در این چهار دهه و عدم انزوای فکری – در عین دوری از پذیرش مسوولیت های رسمی- بر خلاف عده ای از هم سلکان خود که حتی دغدغه ها و اولویت های شان نسبتی با انقلاب نداشت، نشانه بارز حفظ اصالت تفکر دینی خود و در عین حال به روز بودن و حتی سیاست ورزی بود. از موضوعی بنام آزاداندیشی دینی و تولید علم و نظریه پردازی تا عدالت طلبی و نقد ساختارهای غیردینی موجود در بروکراسی کشنده ادارات ما نشانه هایی از تلاش وی برای پاسخ به سوالات روز مبتنی بر مبانی متفن دینی است که اتفاقا در این رویکرد اجتهادی، فهم امروزین قرآن و حدیث نیز پررنگ است. بنظر من وی توانست یک اصولگرایی دینی روزآمد را به شاگردان و دوستداران خود عرضه کند و معنای عقلانیت دینی را بدون افتادن در وادی تحجر و انزوا، تمثلی نو بخشید. روحش شاد و راهش پررهرو 📍 @komeilialireza
⛔️ دولت‌های مجاهدین، زمینه ساز ظهور تالوان! دولت قبل تالوان دقیقا در زمانی شکل گرفت که مردم رنجدیده و مومن ، با تقدیم بیش از 1.5 میلیون شهید، کمونیستی را اخراج کرده بود به این امید که در ذیل استقلال به دست آمده، دولتی اسلامی را توسط مجاهدین تاسیس خواهد کرد ولی این دولت تبدیل شد به جنگهای داخلی میان آنان! گرچه شوروی سال 1989 رفت ولی نجیب 3 سال دوام آورد و بعدش مجاهدان روی کار آمدند که تقریبا چهار پنج سال در قدرت بودند. آنقدر این گروه‌ها از هم کشتند و اینقدر به هم خیانت کردند که هر وقت پای سخن مردمان درباره آن دوره می نشینم دوست دارم این چند سال کاملا از ذهن ها پاک بشود و این خون ها که ازبک و تاجیک و پشتون و هزاره و.. ریخته و جنایت هایی که علیه هم کرده اند، کاملا فراموش بشود! سه سال درگیری در خیابان های کابل فقط گوشه تلخی از این دوره است. همین عامل یعنی تجربه خونین و شکست خورده دولت مجاهدان، باعث شد که تالوان بتواند روی کار بیاید. گرچه امنیت برقرار شد ولی تجربه سخت گیرانه او در مسائل دینی باعث شد که باز، آمادگی دفاع از دولت را نداشته باشند و زمینه اشغال فوری افغانستان توسط مهیا شود. بار دیگر مجاهدان دیروز، روی کار آمدند. این بار آمریکا کشور را اشغال کرده بود ولی نه اینها قصد درگیری با او را داشتند و نه آمریکا به این راحتی قصد خروج داشت. تجربه جدیدی از حکومتی که با محوریت عمده مجاهدان دیروز شکل گرفته بود ایجاد شد. این بار خونریزی بینابینی در کار نبود ولی تا بخواهی قوم گرایی و پارتی بازی و فساد مالی و اداری و اخلاقی وسط آمد تا جایی که باز حذف شدند. آخرین انتخابات این کشور با مشارکت بسیار کم برگزار شد! عمده مردم از ناامنی های خیابانی و راهزنی ها و فساد حاکمان و گسترش بی دینی ها نارضایتی داشتند و انگیزه حمایت از دولتی که روزگاری با امیدهای زیادی شکل گرفته بود را نداشتند. هر چند بدنه هایی شیفته غرب هم در این دوره تربیت و ایجاد شد که همان وضعیت را ترجیح می دادند. این بار هم عملکرد دولت مجاهدان دیروز، زمینه ساز روی کار آمدن تالوان شد و تاریخ به نحو دیگری برای مردم این کشور، تکرار گردید! 📍 @komeilialireza
⭕️ روایت امارت (5) همه جا به دنبال سلفی ها می گردیم! نزدیک مرز ایران یکی از مسوولان نسبتا مهم طالبان را دیدم. از او تقاضا کردم در صورت امکان یک مصاحبه با او داشته باشم. پذیرفت. اینکه چقدر جوابها جامع هست نمی دانم چون باید از افکار دیگر داخل این جریان نیز پرسیده شوند. 🔰درسته که شما به غیر طالب و غیر پشتون اعتماد نمی کنید؟ گفت در شرایط فعلی تقریبا درسته چون خیانت زیاد دیده ایم از بقیه. البته در شمال برخی ازبک ها و تاجیک ها همراه ما شده اند و از اقوام دیگر و به درجات مهم و وزارت و معاون وزیر هم رسیدند ولی فعلا امکان اعتماد به خیلی ها خصوصا مربوط به رژیم گذشته نیست و داریم افراد جدید سالم را شناسایی می کنیم تا با آنها کار کنیم. 🔰درباره سطح علمی سران طالب و بدنه های فکری شان پرسیدم؟ گفت اکثر بدنه ما به تعبیر خودمان «حاجی ملا» هستند یعنی افرادی که مولوی نشده اند و درس حسابی نخوانده اند! ولی برخی مثل شهاب الدین دلاور، ثاقب که رفت وزارت حج، همین هیبت الله خیلی بزرگ بودند و درس های چند صد نفره در پاکستان داشتند لذا شما نباید همه بدنه ما را ملاک فکری ما فرض کنید. 🔰درباره جریانات فکری داخل طالبان پرسیدم؟ ما دیوبندی هستیم و حتی معتدل تر از دیوبند. یعنی دیگه تندترین ما می شود دیوبند و متصوف هم در ما زیاد است. مثلا دیده اید که دیوبندها دعای بعد از نماز سنت را بدعت می دانند ولی ما در افغانستان می خوانیم. 🔰درباره حقانی ها هم گفتم از زمانی که دموکرات ها خواستند با طالبان مذاکره کنند گفتند طالبان خوب و بد. حقانی ها را بخاطر ارتباط با القاعده، متهم کردند؟ حقیقت این جریانات داخلی تان چیست؟ گفت ما در کشورمان عوام و خرافات هم داریم مثلا هفت سنگ به جسد مرده می زنند و.... اتفاقا حقانی ها روشنفکر و تحصیلکرده های ما هستند. با عرب ها از قدیم مرتبط بوده اند و دنیا دیده تر هستند و اهل خرافات عوامانه نیستند. علمای باسواد طالبان هم عمدتا در بدنه آنها بوده اند که اتفاقا از قندهار هم نیستند. کلا در قندهار کمتر عالم داشتیم ولی خب حالا چندتایی علمای بزرگ داریم. علمای شرق افغانستان بیشتر از جنوب بوده اند همیشه. یک نفر بنام تاج میر هست که حالا شده معاون استخبارات و آدم بسیار باسوادی است با اینکه نابیناست! (دقیق متوجه نشدم که آیا باسوادتر بودن حقانی ها در تضاد با نگرش شبیه سلفی است الزاما یا نه... باید بررسی کنم) در امارت سلفی اهل حدیث نداریم ولی متاسفانه در شهرها زیاد شده اند و مثلا در هرات زیاد است! الان کلا استخبارات ما دنبال سلفی ها در همه جاست! چون اینها هستند که مستعد جذب به داعش هستند. معمولا بیسواد هم هستند. با این بیسوادی حکم اباحه اموال مردم را می دهند و مردم را کافر و مرتد کرده و از آنها دزدی می کنند! لذا پول هم دارند! مردم هم از سلفی ها خیلی ناراضی هستند لذا داعش در کشور ما نمی تواند مردم را جذب کند و توسعه جدی پیدا کند. تنها جایی که داعش شاید رشد کند شهرهاست. در مناطق دیگر ساختار ریش سفیدی و قبیله ای هست و هویت بومی مردم محکمتر می ماند و براحتی تغییر نمی کند ولی در شهرها تشتت هست و جذب به سلفیت رخ می دهد! قبلا یک نفر هم بین ما بود که بعدا متمایل به داعش شد بنام سید جلیل! رفت سوریه و ما همه را تکفیر کرد! قبلا از این موارد بود ولی حالا حساسیت ما روی اینها خیلی بالا رفته و جذب مان به بدنه طالبان خیلی سختگیرانه است. در ساختار ما دسته بندی هست. «دله گی» داریم و بعد «گروب» و بعد هم افراد هستند. اندازه اینها هم یکی نیست. گاهی گروبی ده نفر است گاهی صد نفر. مسوول هر جمعی هم باید پاسخگوی رفتار و فکر و گرایشات اعضای خود باشد. با این ساختار داریم کنترل می کنیم. مستند بنیان مرصوص که کلا درباره جهادی ها هست را ببینید. دیدید که طالبان پاکستان و حتی بخشی از القاعده با امیرالمومنین ما بیعت کردند چون می دانید که از قبل ارتباطاتی میان ما و آنها بوده است هر چند با داعش مشکل داریم چون تکفیری اند. ✅ @shouba 📍 @komeilialireza
📣 زنگ خطر را به صدا در بیاورید! 💡 بروید توبه فکری بکنید! چندی قبل در جلسه ای بودم که به بررسی روابط جمهوری اسلامی با اخوان اختصاص داشت. یکی دو آدم مطرح هم در آن بودند. یکی شان که سالها مسؤولیت مهمی در عرصه بین الملل داشته هر چند در پشت صحنه، شروع به سخن کرد. سردرد شدم! اینقدر حرف بی ربط و غلط را یکجا و فشرده نشنیده بودم! از جمله افاضات: اگر بخواهیم تمدنی نگاه کنیم اسلامگراها نزدیک هستند ولی از منظر مدیریتی و حکمرانی، سکولارها بهترند! با اسلامگراها نمی شود کار کرد...نباید اینها به حکومت برسند والا مخالف ما خواهند شد! و کلی حرف مهمل دیگر که علاوه بر اشکالات بینشی، مشکلات دانشی جدی هم داشت و ناشی از نشناختن جریانات بود! از جمله اینکه طالبان را هم تکفیری خواند... آنجا بود که فهمیدم چرا حرف های مشابه ایشان را دارم اینطرف و آنطرف می شنوم! وقتی چنین کسانی مسوولیت های مهم دارند معلوم است که باید برخی که به اینها اعتماد دارند، آنها را تکرار کنند و البته پول و قدرت و رسانه هم دارند و خوب می توانند غوغاسازی کنند. سخن به اوج خود رسیده بود! گفت: در ماجرای کودتا علیه اخوان مصر، اتفاقا سیدحسن را هم دیدم و گفتم من هم مثل شما خیلی خوشحال شدم! البته شنیدم ظاهرا اقا ناراحت شده بودند ولی خب ما خوشحال شدیم! طوری سخن می کرد که گویی یک بچه گفته من از ناراحتی آن شب تا صبح نخوابیدم!!! نوبت به جمع بندی جلسه توسط شخص دیگر رسید. گفت این انقلاب یک مبانی دارد که اگر از آن خالی شود با کشورداری دیگران فرقی ندارد! نافی اشکالات این جریانات نیستم ولی اتفاقا من به سیدحسن گفتم اینکه گفتید شورای مان را جمع کردیم که باید توبه کنیم چون رهبر ما آن شب که ما خوشحال بودیم! ناراحت بوده، کافی نیست! بروید توبه فکری کنید! توبه زبانی کافی نیست. اختلاف معیار ها از همین جاها معلوم می شود و بعدا به واگرایی جدی تر منجر می شود. بروید ببینید چرا شما دقیقا حس برعکس رهبری داشتید؟! ⚠️پی نوشت: فتنه سوریه یکی از مصادیق سیاسی اختلاف ایران با اسلامگرایان بود و همه آنانکه در آنجا می جنگیدند تکفیری نبودند. مشترکات ما با این جریانات خیلی بیش از اختلافات ماست. 📍 @komeilialireza
🚨 يوسف قرضاوی نواندیشی که درگیر فتنه سوریه شد خبر رحلت دکتر یوسف قرضاوی تاثربرانگیز بود. خدایش بیامرزد و سدد أخطأه. وی را شاید دو دهه قبل از طریق مقالات خواندنی فقه الحیات شناختم. عالمي نواندیش که از پیشگامان تقریب و حامیان فلسطین بود و بر اساس رویکرد اخوانی اش، تلاش های زیادی برای تقویت فکر اسلام سیاسی کرد. وی همچنین عالمي نواندیش بود. یادم هست یکی از علمای قم می فرمود من وقتی برای صحبت درباره زکات دعوت می شوم به کتاب زکات ایشان که خیلی جامع و مفید است مراجعه می کنم و واقعا استفاده می کنم. وی اما متاسفانه در ایام فتنه سوریه همچون دیگر اسلامگرایان درگیر آن شد و مواضعی تند علیه حزب الله، ایران و شیعیان گرفت. البته اهل تحلیل می دانند بحران سوریه فتنه ای بس بزرگ بود و خیلی ها را لغزاند. به یاد دارم در اوج مساله سوریه، العربية با او مصاحبه ای ترتیب داده بود که گفت من در زمان جنگ 33 روزه فتوای دفاع از حزب الله دادم حال آنکه علمای شما در سعودي این کار را نکردند و ظاهرا معلوم شد که بصیرت آنها بیشتر بود!! وی را می توان موسس موسسه القدس الدولي و اتحادیه علمای مسلمين و یکی از پیش تازان تقریب دانست که متاسفانه بخاطر کوتاهی های ما و اشتباهات خودش درگیر تعارضات مذهبی نیز شد. خدا عاقبت همه ما را بخير کند. 📍 @komeilialireza
⭕️ اعتراف کنیم همه در بند استحمار مدرن ایم! خدا رحمت کند شریعتی را که پنجاه سال قبل از تغییر سیاست استعمار در کتاب "خودآگاهی استحمار" سخن گفت و به خوبی نشان داد که دیگر زمان اینکه رای مردم را فیزیکی و در صندوق اخذ رأی تغییر بدهند گذشته و حالا دیگر با تاثیرگذاری بر صندوق خلق رای که همان ذهنیت و افکار مردم است استعمار را رقم می زنند! ماجرای مهسا امینی به وضوح اوج حاکمیت غرب بر افکار جوامع و حتی جامعه ما را به تصویر کشید و نشان داد که چطور حتی رئیس جمهور چپ شیلی که علیه رژیم صهیونیستی موضع می گیرد هم مجبور می شود با فضایی که امپراطوری رسانه ای غرب ساخته همراهی کند و پروژه ایشان را امضا نماید. دیگر چه انتظاری است از سلبریتی های ما که هویت شان را از غرب می گیرند؟ حتی دانشجویان ما که روزگاری در شانزده آذر ماه در مقابل استعمار ایستادند و شهید دادند، حالا تحت نفوذ فکری کامل و صد در صد غرب اند و نظام حساسیت شان را ناخواسته از استعمار می گیرند. این است پیچیدگی دوره آخرالزمانی و حاکمیت دجال یک چشم رسانه بر زندگی ما... این است همان قدرتی که دیروز تصمیم گرفته بود دروغ بزرگ جنگ پنجشیر را مساله اول همه حتی حزب اللهی ها کند و حالا نوبت مهسا امینی بود و فردا... 📍 @komeilialireza
🔰 چرا مطهری درمان اغتشاشات امروز ماست؟! " اغتشاشگران تربیت شدگان همین انقلاب اند والا در زمان شاه که رزمنده های ما تربیت شدند!" واقعا حرف های سست مثل این مدعا چقدر زیاد شده... با همین استدلال می شود گفت که تربیت شدگان نسل پیامبر ص نوه او را قطعه قطعه کردند و نتیجه گرفت که.. اینها مال نشناختن طبیعت جوامع است. کدام جامعه بدون جانی و خودفروخته و قاتل بوده و خواهد بود؟ جامعه ای هست که زن هرزه و جاسوس خودفروش نداشته باشد؟ مگر شهدای هسته ای ما را چند ایرانی حقیر به ثمن بخس نکشتند؟ این چه مدل استدلال های صفر و یکی است که در اذهان نشر می دهیم؟ چرا ما شرقی ها از آسمان خیال به زمین واقعیت بر نمی گردیم؟؟ نگرانی آنجاست که جماعتی عاطفی با اغتشاشگران همراه می شوند. وقتی بجای ها و جوادی و حسن زاده آملی ها و کلا اهل علم، هر معممی میدان دار می شود و در لایه سخیف تر ماجرا هر احمقی به خود حق اظهار نظر در همه چیز می دهد طبعا جامعه هم باید سطحی و عاطفی شود. آثار شهید مطهری ویژگی مهم شان این است که روحیه و قوت عقلی را تعميق می بخشند. چنان نظر رقیب را تقرير می کند که گویی نظر خودشان همان است ولی وقتی شروع به رد آن می کنند باز چنان قوی است که به ذهن مستدل ایشان احسنت می گویی. این خلا در جامعه اینستاگرامی امروز بشدت ملموس است. در جامعه سلبریتی زده، فرد معلوم الحالی مثل م م - که اگر مردم زندگی شخصی سراسر قمار و اعتیاد و هرزگی برخی از اینها را بدانند تف هم به صورت شان نخواهند کرد- یا آدم بیسوادی مثل علی کریمی که کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال ما هم بود(!) بزرگ می شوند و در سطح استدلال های کوچه بازاری تحلیل می کنند و برخی هم شنیده و تصدیق به قبول می نمایند! البته بنظر من حال سایر فعالان غير سلبریتی بعضا انقلابی که هر کاری می کنند تا دیده شوند هم فرقی ندارد و آنها هم صرفا تکرار کننده اخبار تلخ این طرف و آن طرف هستند... بجای حلقای های کتاب خوانی نباید هیئت نشاند. نسل جدید متمایل به خودنمایی و پرحرفی در اینترنت را باید خصوصا با آثار شهید مطهری تعمیق کرد. این از اوجب واجبات است. 📍 @komeilialireza
حجاب، عامل جلوگیری از فروکاست زن به تن! ادعای اینکه با بی حجابی و برهنگی می خواهیم به جنسیتی پایان دهیم دروغی بسیار واضح است چرا که بزرگترین ابزار تجاری غرب، همچنان است و اتفاقا با حجاب است که زنانگی به تن فروکاسته نمی شود و آنگاه زن می تواند در کنار مرد در همه امور اجتماعی و فکری کنشگری کند. تجربه تلخ غرب امروز برای زن در هیچ دوره ای از تاریخ بشر تا این حد تحقیر آمیز و فریبکارانه نبوده است. به اسم آزادی زن او را به تبرج و خودنمایی کشانده اند و نتیجه ای جز استفاده ابزاری از او باقی نمانده است. بنا بر عقیده اسلامی و مسلمات فلسفی، زن بودن یا مردن بودن که مربوط به تن ماست تاثیری در شان و جایگاه انسانی ما ندارد و میزان توجه به حقیقت انسان که همان است، شان و منزلت را تعیین می کند پس باید جذابیت های حیوانی و ظاهری به کنار بروند و این جز با مراعات حجاب و حدود شرعی روابط میسر نخواهد شد. آن که این حقیقت را منکر شود اگر زن باشد فریب خورده است چرا که این امر خصوصا در دوره مدرن چنان عیان شده که نیاز به بازگویی هم ندارد. 📍 @komeilialireza
🚨 این حجم از هجمه فقط یک تحلیل قانع کننده دارد! علت اینکه اینطور عجیب و غریب همه توان جهان را پای کار زدن ایران آورده اند و تمام سلبریتی های مطرح جهانی که قطعا نام ایران را هم تا به حال نشنیده اند هم با تماس آن قدرت ها، هشتگ ضد ایرانی زده اند بنظرم یک چیز است و بس : خبر فوت رهبر ج.ا.ا که احتمالا فریب دستگاه امنیتی ما بوده که در قالب یک خبر جدی به آنها داده شده و آبروی نیویورک تایمز هم در این ماجرا رفت. همین یک شرف ما را بس که همه توان کفر اینطور در مقابل ما به میدان آمده و صد حیف که حاج قاسم های رسانه و فرهنگ نداریم! همین که توان گستره غرب برای خراب کاری و آنارشی و نداشتن انسجام و رهبری علیه ایران به وضوح دیده شد هم برای همه مبارک باشد... توهم اینکه یک ساختار منسجم با چند شورشگر خیابانی و اغتشاش از بین می رود را فقط کودکان باور می کنند. 📍 @komeilialireza
❇️ لزوم گفتگو با جوانان بجای سیاسیون کاخ نشین! همه قائل اند که اغتشاشگر را باید از جوانان کم سن و سالی که از هستند جدا کرد با این نسل باید گفتگو کرد و او را دعوت به استدلال نمود تا از غلبه هیجان به آرامش برسد بجای کشاندن ورشکسته های سیاسی و امتحان پس داده های اصلاح طلب از کاخ های بالاشهر به تلویزیون، باید همین جوان ها را با نخبگان يا مدیران کشور به گفتگو نشاند متاسفانه پاتوق های گفتگو در جامعه ما بشدت کم اند این موج های خرابکاری که با دخالت مستقیم خارجی انجام می شوند، می آیند و می روند ولی فاصله گرفتن تدریجی نسلی که با فرهنگ غربی خو گرفته از انقلاب بدون اقدامات تربیتی و گفتگوهای جدی، حل نمی شود 📍 @komeilialireza
✅ چرا دشمن نتیجه کافی نگرفت؟ یک سوال مهم درباره اتفاقات اخیر وجود دارد که بنظرم باید پاسخ نظری عمیقی بیابد و دوستان غربزده هم توان پاسخ به آن را ندارند. فقط اینکه امیداورم اهل تعمق بدان پاسخ دهند. سوال این است که چرا با وجود اجرای سنگین ترین عملیات روانی و هجمه رسانه ای در تاریخ بشریت که حتی خود غربی ها درباره چرایی چند صد میلیونی شدن هشتگ های آن مشکوک شدند، ولی در کف میدان، حتی به اندازه بحران های سابق نیز بازخورد گرفته نشد و بجز هفته اول که اندکی شلوغ شد، دیگر شلوغی خاصی مشاهده نشد و اگر خرابکاری ها و آتش زدن ها نبود دیگر ویدیویی برای نشر نداشتند! چرا شنبه ها و فراخوان های متعدد و کشته سازی ها و همه اقدامات دیگر فقط رسانه زده ها را ترساند ولی نتوانست ناراضی از عملکرد دولت ها و گرانی های چند ساله و بی کفایتی های مکرر را به کف میدان اعتراضات بکشاند؟! آیا این مساله به تلقی اکثریت مطلق جامعه ایرانی از نسبت خود با انقلاب اسلامی بر می‌گردد؟! دوستان اهل فکر را به نوشتن در این رابطه دعوت می کنم. 📍 @komeilialireza
🔍 شمایان مسؤول هستید يا معصوم؟! ماجرای تلخ زاهدان با وجود گذشت یک ماه هنوز با بررسی و پاسخ دقیق مسوولان امر مواجه نشده است و این در حالی است که وزیر محترم کشور در اقدامی مناسب، بلافاصله در آنجا حضور یافتند و ابعاد ماجرا را بررسی کردند. من هم در خور توانم و بخاطر ارتباطات گذشته ام با دوستان زاهدانی ابعاد ماجرا را بررسی کردم ولی چون درباره ابتدای حادثه ابهاماتی وجود داشت و مطمئن نبودم که آغاز تیراندازی از طرف چه کسانی بوده است سکوت کردم اما سرعت عمل مسوولان را که می بینم تعجب می کنم و مجبورم دست به قلم بشوم. پر واضح است که کسانی از این ماجرا سوء استفاده کرده اند. قطعا خاطیانی هم در میان برخی مسوولان محلی وجود دارد چنانچه در ماجرای مربوط به اتهام تجاوز در چابهار نیز کوتاهی صورت گرفت و مثل همیشه پاسخ روشنی به مردم داده نشد. تا کی قرار است آبروی چند مسوول مساوی آبروی نظام باشد؟! مگر مسوولین ما معصوم هستند که خطایی نکنند و یا نشود با آنها برخورد قضایی کرد؟ چرا عده ای فورا همه چیز را امنیتی می کنند تا نشود درباره آن حرف زد و آن را مورد سوال قرار داد!؟ آیا به فکر مهمترین داشته انقلاب یعنی سرمایه اجتماعی هستیم؟ آیا کسی بجز رهبری، قدر مردم مؤمن بلوچ که حاضر نبودند بخاطر دفاع از بی حجابی به میدان بیایند و در هیچ تظاهراتی شرکت نکردند را می داند؟ آیا کسی قدر علمای بزرگ آن منطقه که با تمام توان خود درگیری ها را کنترل کرده و مردم را آرام کردند را می داند؟ آیا بناست حتی پس از آرام شدن فضا هم آنان حق سوال و مطالبه نداشته باشند و درباره ابعاد حادثه تلخی که منجر به ریخته شدن خون چندین نفر شده است نپرسند؟! 📍 @komeilialireza
منافقین داعشی های ایرانی شیعه اند و نسخه وهابی آنها هم موجود است هیچ کس تروریست ها را نماد مردم یک کشور نمی داند مراقب دعوای قومی مذهبی يا دعوای ایرانی غیرایرانی باشیم بازی جدید به بهانه جنایت شیراز از این جنس است 📍 @komeilialireza
😞 چند روایت نامعتبر! از عاشقان نوشتن و دیده شدن! چندی قبل به دوستی که اهل سفر و نوشتن است و تصویری از دعا خواندن نیروهای ا.ا افغانستان جلوی قبر پیر هرات منتشر کرده بود پیام دادم که این دعا خواندن جلوی قبر برایت جالب توجه نیست؟ گفت بهش توجه نکرده بودم! بهش گفتم متاسفانه در کتابی که از سفر پاکستان ت چاپ کردی هم کلی اشتباه وجود داره چون جریانات و فرق رو نمی شناختی... مساله روایت أمری است که بدون داشتن مبادی و چهارچوب فهم آن مساله، قابل اتکا نیست. کسی که برای روایت مشکل آب دشتیاری رفته و طوری می نویسد که گویی فقط با کشیدن آب از دریا مشکل مردم حل خواهد شد گرچه روایتی از زبان مردم کرده ولی عملا راه حل اشتباه را به ذهن مخاطب خورانده است. این روزها شاهد نوشتن های باصطلاح انسان رسانه ها و خبرنگاران متعدد هستیم. کسانی که بدون داشتن فهم درست از پیچیدگی ها، فقط عاشق نوشتن اند و دیده شدن!! از افغانستان و سیستان و بلوچستان و عراق و لبنان پیچیده چنان ساده سخن می گویند که گویی آن هویت موزائیکی چند لایه را می شناسند بعد هم اگر اشکال کنی می گویند من فقط آنچه دیدم را نوشتم ولاغیر! خدا به خیر کند نسلی را که اهل علم و کتاب نیستند و همین پست های اینترنتی را مبنای فهم خود قرار می دهند!! 📍@komeilialireza
🔊 هشدار به اصولگرایان درباره اهل سنت ایران! نمی دانم در جریان اصولگرا عقلایی که به این مساله فکر کنند هستند یا نه ولی بارها گفته و نوشته ام که جریان فکری و رویکردهای عمده ایران زمین، دین مدار و به دور از گرایشات غربگرایی است و از همین رو می توانند با معتدلان اصولگرا نیز پیوندی عمیق بخورند بشرطی که از سر تعصب مذهبی وارد تعامل نشوند. گرچه معتقدم مساله مهم و مغفول باید توسط جوانان انقلابی جلو برود نه سیاسیون ولی چون قدرت دست این جریان است به آنها هشدار می دهم که با رویه کنونی بی اعتمادی در انتصابات از میان شایستگان اهل سنت، حق ندارید فردا از آنان گله کنید که چرا رای چند میلیونی شان را به سبد اصلاح طلبان می ریزند و علت شکست های خود را همین تفاوت رای بدانید! شما شاید به فکر انقلاب نباشید ولی اقلا به فکر سبد رای خود باشید و از نگاه های امنیتی غلط یا دوگانه های قومیتی که در برخی مناطق تلفیقی وجود دارد خود را رها سازید و مدیران خود را از تندروهای قومی این مناطق انتخاب نکنید! از آنجا که سپاه هم در ذهن خیلی ها بعنوان نماینده فکر انقلابی محسوب می شود بتواند رفتار و رویه خود را اصلاح کند تاثیر بسزایی در این رابطه خواهد گذاشت. والأمر الیکم... 📍 @komeilialireza
👴🏾 افزایش گرایش سیاه پوستان به اسلام بخاطر لانه جاسوسی! دوستی که مقیم آمریکا بود تعریف می کرد که پس از اعلام آزادی کارکنان زن، کودک و سیاه پوست سفارت آمریکا در تهران، این سوال در ذهن جامعه سیاهان ایجاد شد که چرا امام در کنار زنان و کودکان که در همه جا مورد ترحم هستند و بر اساس کنوانسیون ژنو این اسرا رها می شوند، چرا سیاهان را نیز آزاد کرده اند و پاسخ شنیدند که امام گفتند: "و سیاه‌پوستان، که عمری را تحت فشار و ظلم آمریکا به سر برده‌‏اند، و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند، نسبت به آنان، در صورتی که جاسوسی آن‌ها ثابت نشده باشد، تخفیف دهید" همین مساله برای اقلیت ظلم کشیده سیاه در آمریکا که اسلام را دین مخالف نژادپرستی یافته بود جذاب شد تا جایی که سالیانه بیش از صد هزار تن از آنان در آمریکا مسلمان می شدند. این تنها یک گوشه از خاطرات شفاهی خارجی انقلاب است. چیزی که کلا فراموش شده و تبعات و آثار انقلاب در جهان تقریبا هیچ جا ثبت نشده است!! 👈 کاش به طلاب و دانشجویان غیر ایرانی مقیم یا موسسات خارجی مرتبط با ایران، پروژه ثبت این خاطرات سپرده بشود تا دیر نشده و صاحبان آن خاطرات زنده اند... 📍 @komeilialireza
📜 یک نامه انتقادی مودبانه به مولوی عبدالحمید جناب آقای مولوی عبدالحمید مدیر محترم دارالعلوم مکی شهر زاهدان سلام علیکم اینجانب که سالهاست در کنار برادران اهل سنت خود، بنا به وظیفه انقلابی و شرعی، در حال دفاع از حقوق ایشان بوده ام و به خاطر آن از طرف تندروها هر نوع توهین و ناسزایی را تحمل کرده ام، بخش هایی از سخنان جنابعالی در نماز جمعه امروز را ناروا دانستم لذا همانطور که شما تاکید کرده اید «دلسوزانه و از سر خیرخواهی» چند نکته را خدمت شما تقدیم می کنم که هر چند ممکن است این بار مانند یادداشت قبلی حقیر -بخاطر انتقاد به جنابعالی- در رسانه های شما منعکس نگردد ولی امیدوارم به دست شما برسد و فرصت کنید نکات این حقیر را بخوانید. یکبار دیگر که نقدی کوتاه و مودبانه درباره سخنان شما پیرامون «علل بروز کرونا» نوشتیم برخی دوستان شما تعبیر بی ادبی کردند که ما متعجب شدیم. امیدوارم همچون روحیه نقادی خود شما برای دیگران نیز چنین حقی قائل بشوند. 1. بیانیه شورای تامین گامی مهم بود که بدان توجه نشد در ماجراهای اخیر، خصوصا با پیگیری نماینده رهبری در استان و برخی دیگر از دلسوزان، نگاه شما درباره مظلوم واقع شدن برخی کشته های حادثه خونین 8 مهرماه به نتیجه رسید و علاوه بر عزل دو مسوول و پذیرش قصور، ساز و کار قضایی برای پیگیری شکایت مظلومان این حادثه آغاز شد ولی از طرف شما و برخی دوستان بنحوی با بیانیه شورای تامین استان تعامل شد که گویی هیچ اقدامی رخ نداده است و نظام به هیچ وجه حرف شما را نشنیده است! آری بنده هم معتقد نیستم که حکومت بخاطر اجرای عدالت منتی بر سر شما دارد و اتفاقا تحقق عدالت، وظیفه ذاتی جمهوری اسلامی است ولی طبیعی است که ابعاد دقیق تر ماجرا در یک دادگاه و با بررسی همه اسناد معلوم خواهد شد و با عنایت به حمله برخی افراد به پاسگاه و حمل کلت دارای تیر جنگی و جمعیت بالای مهاجمین – که شما هم این بخش را قبول دارید-، نمی توان براحتی حکم بر بیگناه بودن همه داد ولی ظاهرا درباره نمازگزارانی که نزدیک پاسگاه نبودند نظر شما پذیرفته شده و امیدوارم در مراحل قضایی آینده بطور دقیق تر نیز بررسی گردد و از مسوولان هم بعنوان یک شهروند، تقاضای رسیدگی جدی و فوری تر به این پرونده را دارم. 2. قبول دارم وضعیت پیشرفت استان سیستان و بلوچستان خوب نیست من از وضعیت استان سیستان و بلوچستان اطلاع دقیق دارم و کاستی های آن در زمینه توسعه را به خوبی می شناسم. فعلا به ادله آن کاری ندارم ولی اندکی مقایسه وضعیت کنونی استان سیستان و بلوچستان در شاخص های مختلف با قبل انقلاب، ما را به چه نتیجه ای می رساند؟ خودمان را با کجا مقایسه کنیم؟ بلوچستان پاکستان؟ افغانستان؟ هند؟ عراق؟ کردستان ترکیه؟ مصر؟ کجا؟ کاش فرصتی بشود و در محیط علمی به بررسی دقیق تر شاخص های استان پرداخته شود که تقاضا می کنم توسط تیم های علمی چنین اتفاقی بیفتد تا از مشهورات نادرست یا حس های متاثر از رسانه یا برخی دردها متاثر نشویم. البته من وضعیت پیشرفت در استان شما را اصلا خوب نمی دانم ولی بخشی از این کاستی به دلیل نگاه سنتی خود شما و سایرین به این مقوله است. به یاد دارم که چند سال قبل به خود شما حضورا عرض کردم که ما حاضریم تیم های کارآفرینی موفق کشور را بیاوریم تا تحولات خوبی در وضع اقتصادی این استان رخ بدهد و مثال هایی هم از برخی اقدامات موفق آن تیم ها در همان استان ذکر کردم ولی نیازمند همراهی شما و جوانان این استان بود اما رویکرد جنابعالی صرفا مطالبه از مسوولان برای اصلاح همه مسائل بوده و هست حال آنکه وقتی علما بعنوان اولین گروه مرجع اجتماعی در آن استان، درک درستی از ابعاد توسعه ندارند چطور از نهادهای کارمندی کم اثر می توان انتظار تحول بخشی داشت؟! بنده اولین منتقد نهادهای رسمی بوده و هستم و همین روزها هم درباره لزوم اعطای مسوولیت های ملی کلان به اهل سنت نوشته ام ولی فکر می کنم نگاه به پیشرفت عمیق تر از انتصاب چند تن از اهل سنت است، چرا که حضور مسوولان بومی در همه شهرهای بلوچستان و مدیران منتسب به شما در برخی نهادهای موثر هم منجر به تحول در خیلی از حوزه ها نشده و این نشانگر لزوم توجه به همان ابعادی از تحول است که بدان توجه نمی شود! 3. وضعیت کل کشور سیاه است؟ اینها جملات شماست: «خارجی ها مردم را تحریک می کنند ولی این فریادها نتیجه آن تحریک ها نیست» «پخش اعترافاتی که به اجبار یا تطمیع گرفته شده جامعه را ملتهب تر می کند» «مردم گرسنه اند» «این مردم خون دیده اند و کشته داده اند. نمی توانید آنها را بیرون برانید» «رفراندمی فوری با حضور ناظران بین المللی برگزار کنید» «ایران یکی از کشورهای استتثنایی از لحاظ منابع و معادن در جهان است که امروز به خاک نشسته است» «مغزهای متفکر همه فراری شده اند» شما امروز از حادثه تلخ استان به مسائل کشوری منتقل شدید که طبعا حق شماست که بتوانید درباره آنها اظهار نظر کنید... 👇
ولی بی انصافی های فراوانی در این سخنان وجود داشت. واقعا کدام کشور باندازه ما تحت فشار و تحریک خارجی است؟ شما کدام خبر از کشته شدن دختران بی گناه در کشورهای مختلف جهان را شنیده اید؟ وقتی یک طلبه توسط عده ای سلاخی می شود یا یک سرباز صفر بیچاره توسط ماشینی له می شود و قاتل درباره آن حرف می زند، واقعا اسمش اعتراف اجباری است؟! اگر دیگران با همین نوع قضاوت ها با شما تعامل کرده اند که معترض شده اید اقلا شما مانند آنها نباشید. تعجب است شما که به افراد مختلف رای داده و حمایت کرده اید چرا حالا دم از ناظران بین المللی می زنید که نتیجه رفتار ظالمانه شان در همین همسایگی ما معلوم است؟ یعنی روی کارآمدن طیف های مختلف سیاسی از خاتمی تا احمدی نژاد را هم در انتخابات قبول نداشتید؟! بعنوان یک عالم دين برای کشوری اسلامی یک رئیس جمهور تکنوکرات بی نماز را تصور کردن ناشی از مبانی دینی است؟! واقعا ایران اسلامی که امروز در جهش علمی و تکنولوژی و نظامی جزو برترین های جهان در بسیاری عرصه هاست بدون نخبه و متفکر است؟ کشوری که پس از ظالمانه ترین تحریم ها -که جنابعالی متاسفانه برای مقابله با آن اقدامی نکرده اید- دچار نارسایی های اقتصادی شده را باید به خاک نشسته تعبیر کرد؟! واقعا کدام کشور پس از اعمال سنگین ترین تحریم های قابل تصور در تاریخ بشریت می توانست اینطور سرپا بایستد و وضعیت اقتصادی خود را در کنترل نسبی قرار دهد؟ من هم موافقم کسی که امروز منکر مشکلات و فسادها و بی عرضه گی ها شود فقط کور است ولی آیا این ملت مقتدر، «به خاک نشسته» و «گرسنه» و حقیرند و باز هم دشمن هر روز برای شان توطئه و طرحی جدید می ریزد؟! 4. کدام زن در ایران مظلوم تر از زن بلوچ است؟ اینها جملات شماست: «زنان به حجاب تنفر پیدا کرده اند» «وقتی زنان را از همه چیز محروم کرده اید و می خواهید ملت را به زور به بهشت ببرید، بدانید که شیعه و سنی به زور به بهشت نمی رود... اگر می خواهید به زور سرنیزه...» واقعا روسری سوزی از طرف کسانی که تقریبا هیچ محدودیتی در برهنگی نداشته اند بخاطر حس تبعیض بوده است؟ اگر زن تهرانی حس تبعیض دارد پس وای به حال زن بلوچ! من از آن روشنفکران غربزده ای نیستم که ازدواج زود دختران و پسران یا خانه داری زنان را ملاک بگیرم ولی مساله در بلوچستان فقط اینها نیست. هیچ وقت اهل گلایه نبوده ام و نمی خواهم با ذکر مثال های فراوان از ظلمی که بر زنان بلوچ می رود کام همه را تلخ کنم ولی معتقدم بکارگیری زنان در تهران و مشهد و کردستان و ارومیه و فعالیت اجتماعی خودجوش آنان احتمالا «صد برابر» بلوچستان است و اینکه شما به یکباره مدافع حقوق زنان شده اید عجیب است چرا که می توانستید زودتر از اینها برای میلیون ها زن دیده نشده بلوچ کاری بکنید. این عدد صد برابر را جدی گفتم. می توانید بررسی کنید. فکر نمی کنید هیچ جای ایران باندازه بلوچستان زنها در محرومیت و حاشیه نگاه داشته نشده اند و اتفاقا این امر بر خلاف خواست جمهوری اسلامی بوده است؟! 📍 @komeilialireza