هدایت شده از 💠 فیلموسوفی 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شرائط نقد فیلم تخصّصی از زبان استاد فرجنژاد
🔹دوستان میپرسن که چجوری وارد نقد فیلم بشیم. در روش استاد #نقد_فیلم تخصصی نیاز به چندین تخصّص داره و کار میان رشتهایه
🔹لذا اگر کسی با #تفکر_اسلامی عمیقا آشنا نباشه و فرهنگ زمینهای اثر رو هم نشناسه، طبیعتا نمیتونه به تنهایی نقد فیلم بنویسه و ورودش به دیگران و بیشتر از همه به خودش، آسیب میزنه
🔹نشست سبک زندگی در هالیوود
🖌️فیلموسوفی
@Filmosophy
هدایت شده از 💠 فیلموسوفی 💠
💠انتشار دورهٔ
جهان موازی و سینما
🔹جلسهٔ اول: بررسی اجمالی جهانموازی از منظر علم جدید و فلسفه
🔹جلسهٔ دوم: بررسی اجمالی جهانموازی از منظر ادیان ابراهیمی و جریانشناسی آن در آثار مشهور سینمایی، سریالی، انیمه و بازیهای کامپیوتری
🔹جلسهٔ سوم: نقد و بررسی کامل فیلم Inception
🔹ارائهٔ خلاصهای از کتاب «جهان موازی و سینما» توسط مؤلّف
🖌️فیلموسوفی نقد عمیق فیلم
@Filmosophy
🔸در آوریل 2023، نتفلیکس تعهد خود را برای سرمایه گذاری 2.5 میلیارد دلاری در محتوای کره جنوبی طی چهار سال آینده اعلام کرد.
🔹هدف این اقدام، افزایش تولید درامهای کره ای و فیلمهایی است که برای استراتژی جهانی نتفلیکس بسیار مهم و تاثیر گذار است.
🔸این پلتفرم افزایش چشمگیری در بینندگان محتوای کرهای داشته است، به طوری که تقریبا 60 درصد از مشترکان آن حداقل یک سریال کره ای را تماشا کرده اند.
🔹قابل ذکر است که زمان تماشای این نمایشها در طول چهار سال شش برابر شدهاست.
🔸این سرمایه گذاری فقط برای تولید محتوا نیست. لذا شامل ابتکاراتی برای آموزش و حمایت از سازندگان محلی است.
نتفلیکس قصد دارد با سازمان های محلی برای شناسایی و پرورش استعدادهای نوظهور در این صنعت همکاری کند.
⬅️ انتظار میرود این رویکرد با افزایش اشتغال و فروش در بخشهای مرتبط، اثری تاثیرگذار بر اقتصاد داشته باشد.
#کره_جنوبی
#نقد
#سینما
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
❇️حضور نتفلیکس همچنین چشم انداز خلاقانه فیلمسازان و برنامه نویسان کره ای را تغییر داده است.
♦️نتفلیکس با فراهم کردن منابع مالی و منابعی که ممکن است از طریق کانالهای سنتی داخلی در دسترس نباشد
🔺داستانسرایی نوآورانه را تشویق میکند که به مضامینی بپردازد که کمتر در رسانههای محلی نشان داده شده است، مانند روایتهای عجیب از ژانرهای دینی و فرا دینی.
♦️در حالی که نتفلیکس آزادی خلاقانه را ترویج میکند، انتظارات خاصی را در مورد ژانر و سبک نیز تحمیل میکند، که منجر به غلبه انواع خاصی از درامهای میشود .
که اغلب مضامین تیره ای دارند.
🔺 این آزادی باعث شده کارگردانان و نویسندگان کره بهتر بتوانند نگاه مغرضانه و جانب دارانه خود را به تصویر بکشند.
#کره_جنوبی
#نقد
#سینما
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
هدایت شده از موسسه بینالمللی هاتف شرق
⭕️ دین در کره جنوبی
🕋 اعتقاد به خدا یا قدرت برتر
طبق نظرسنجی موسسه پیو در سال 2024 ، اعتقادات مرتبط با دین و خدا به این شرح است:
15% من به خدا همانطور که در کتاب مقدس (مثلاً انجیل، قرآن، تورات و غیره) توصیف شده است، ایمان دارم.
18% من به یک قدرت یا روح برتر اعتقاد دارم، اما نه به خدا که در کتب مقدس توصیف شده است
4% مردم گفتهاند ترجیح میدهم نگوییم
19% گفتهاند در مورد اعتقادم به خدا مطمئن نیستم
44% من به خدا یا به نیروی برتر یا روحی از هیچ نوعی اعتقاد ندارم
ادامه دارد ...
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
موسسه بینالمللی هاتف شرق؛ اولین و تخصصیترین مرجع نقد #موج_کرهای در کشور
🆔 @islam_4_all
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️یکی از سیاست هایی که کره جنوبی در فرزندآوری اتخاذ کرده تا کشورش را از بحران جمعیت خارج کند👆
#کره_جنوبی
#فرهنگ_کره
#سبک_زندگی
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مکالمه ی کره ای👍
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
✅ چند نکته مهم در خصوص فیلم و سریالهای کرهای🇰🇷
🔺سریالهای کرهای به دراماتیک بودنشون مشهوراند.
🔺ترکیب ژانر درام، با ژانرورزشی، اکشن، رعب آور و... باعث شده مخاطبین بسیاری با رده های سنی متفاوت بیننده ی این محصولات باشند .
🔺از اونجایی که شخصیت پردازی و داستان پردازی این فیلم و سریال ها به شدت جذابه، مخاطبین بسیاری در سنین نوجوانی و حتی کودکی جذب کرده.
🔺نداشتن محصولات رسانه ای قوی هم در کشورمون به فراگیری طرفداران این صنعت کمک کرده.
🔺نکته مهم اینجاست که چون سبک فیلم سازی قوی و جذابی دارند مخاطبینش توجهی به رده سنی تماشای محصول نمیکنند و هر سریالی که ساخته میشه رو می بینن، ممکنه چند درصد از این محصولات انگیزشی و امید بخش و ... باشند و به ظاهر سالم اما محتوای پرداخته شده قطعا آسیب خودش رو داره و این آسیب ممکنه خیلی جزئی و سطحی و گاهی عمیق و ریشهای باشه.
🔺صنعت فیلم سازی کره برای جذب مخاطب جهانی هر کاری کرده ،یکی از تکنیکهای موثر، تصویر سازی احساسی بین دو کاراکتر و عدم نمایش صحنه های اروتیک و جنسی
🔺الان هم با جذب حداکثری، مفاهیمی رو داره ترویج می ده که آسیب های اخلاقی زیادی رو به باور و نگرش مخاطبش می زنه .
🔺 یکی از مواردی که داره به وفور دیده میشه، عادی سازی خیانته
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
◾️برشی از تاریخ کره
▪️در سال 1987، کره جنوبی تحت یک دیکتاتوری نظامی قرار داشت، پس از سال ها حکومت ظالمانه که با حوادثی مانند قیام کوانگجو در سال 1980 معروف است، نیروهای دولتی اعتراضات طرفدار دموکراسی را با خشونت سرکوب کردند مشخصه این دوره نقض گسترده حقوق بشر، از جمله شکنجه و زندانی کردن غیرقانونی فعالان متهم به جاسوسی کره شمالی بود .
▫️مبارزه دموکراتیک ژوئن در واکنش به نارضایتی عمومی از امتناع رژیم از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مستقیم پدیدار شد و به اعتراضات گسترده ای که در نهایت منجر به اصلاحات دموکراتیک قابل توجهی در اواخر همان سال شد، به اوج خود رسید.
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
مدرسه زبان و فرهنگ کره
◾️برشی از تاریخ کره ▪️در سال 1987، کره جنوبی تحت یک دیکتاتوری نظامی قرار داشت، پس از سال ها حکومت ظ
👆در خصوص این برههی زمانی فیلم و سریال در کره ساخته شده که برخی موافق و برخی مخالفن(البته مخالفتها از تفاوت سلیقه در بیان کردن این قسمت از تاریخشونه)
🔷 «پلی بین احساسات و قدرت: بررسی سریال گل برفی»
⚪️ «گل برفی» از زمان اکرانش در سال 2022 بحث های مهمی را برانگیخته است این سریال ژانرهایی مانند ملودرام سیاسی، عاشقانه و طنز را در هم می آمیزد.
🟢 گل برفی در پس زمینه اواخر دهه 1980 پرآشوب کره جنوبی میگذرد، «یون یونگ-رو» با بازی «جیسو» از گروه معروف کیپاپ «بلک پینک» و عاشقانه غیرمنتظره او با «لیم سو هو» با بازی «جونگ هه این» را دنبال میکند.
🟡 داستان در خوابگاه دانشجویی دختران در دورانی سیاسی که اعتراضات طرفدار دموکراسی در جریان است، رخ می دهد.
🔵این سریال به دلیل پرداختن به چالش های تاریخی، به ویژه در مورد دخالت کره شمالی در اعتراضات کره جنوبی، با واکنش های منفی مواجه شده است.
🟤منتقدان استدلال می کنند که این امر میراث کسانی را که در این دوره برای دموکراسی جنگیدند تضعیف میکند.
🟣این اثر از موتیفهای بصری مانند تضادهای رنگی استفاده میکند. بهویژه رنگ سفید برف در پس زمینه تاریک، سرکوب سیاسی را به خوبی تصویر پردازی میکند.
این تضاد در خدمت برجسته کردن مبارزه بین امید و فسادحکومتی در داستان است.
🟠استفاده از نور و سایه در صحنههای مختلف بر این دوگانگی بیشتر تأکید میکند و نشان میدهد که چگونه امید میتواند حتی در زمانهای تاریک باقی بماند.
🔴این سریال با داستان پردازی قوی،با به تصویر کشاندن احساسات شخصیتهای اصلی، فساد حاکم بین سران حکومتی و نظامی کره را به خوبی به نمایش گذاشت.
#کره_جنوبی
#نقد
#سینما
#گل_برفی
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
کار رسانه ای قوی یعنی اینکه تو شرایط سخت به جای پمپاژ ناامیدی، روحیه مقاومت روببری بالا.👍
🔺آگاهی دادن خوبه اما نه به هر قیمتی،
مثل کار برخی از دوستان و فعالان فرهنگی شده که مزخرفات ذهنی خودشون رو به جای دین و دین داری و نگاه متفاوت غالب مخاطبینشون می کنند بعد اسمش رو می گذارن کار فرهنگی موثر، در نهایت با به چالش گشوندن نظرات دیگران و تضعیف کردنشون می خوان جایگاه به دست بیارن که در نهایت بگن ما بلدیم بقیه چرت وپرت می گن .....
ما هنوز یاد نگرفتیم های زیادی داریم که اگر بگیم بیشتر خودمونو زدیم ......
جریان نفوذ رو جدی نمی گیریم درنهایت
ساعت ها و سال ها درباره ی چگونگی نفوذ کلاس و کنفراس می گذاریم😏
نفوذ یعنی اینکه تو زمین بازی دشمن به دشمن گل بزنی و از گل زدنت خوشحال بشی در حالی که در نهایت تو داری تو زمین اون بازی می کنی😕
29.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ منتظر اتمام سریال هستیم 👀
انشالله پس از اتمام سریال قاضی جهنمی قراره این سریال پر سرو صدا رو نقد کنیم .✋
قاضی جهنمی یک مجموعه تلویزیونی محصول کره جنوبی با بازی پارک شین هه و کیم جه یونگه.🙇
🟢 این مجموعه در سپتامبر ۲۰۲۴ از اسبیاس در حال پخش است.
#کره_جنوبی
#نقد
#سینما
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
🔺سریال شیطان من بارها در نشستهای اساتید مجموعمون نقد شده و مفصل در خصوص این سریال محبوب صحبت شده.
🔺متاسفانه غالب نقدهایی که صورت گرفته خیلی سطحیه و مخاطب رو قانع نمی کنه .
🔺این سریال به وضوح مبانی دینی رو زیر سوال برده و تصویر متفاوت از خدا رو به نمایش گذاشته .
چیزی که جریانش در فیلم و سریال و موسیقی کره ای پر رنگ شده تفکر خطرناک مکاتب التقاطیه.
🔺مکاتبی که به جای پرداخته شدن بهش کنار گذاشته شدن و فقط شیطان پرستی رو مد نظر قرار دادن
🔺 سریال شیطان من رو از یک زاویه دیگه هم میشه نگاه کرد......
#کره_جنوبی
#نقد
#سینما
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نقدی بر سریال شیطان من
⬅️ سریال شیطان من از مضامین گنوسی استفاده می کند، به ویژه در به تصویر کشیدن شخصیت ها و انگیزه های آنها.
به برخی از جنبه های کلیدی منعکس کننده افکار عرفانی در روایت داستان اشاره می کنیم :
🔸ثنویت : گنوسیسم اغلب بر جهان بینی دوگانه تأکید می کند و در تقابل قلمرو مادی و معنوی است. در شیطان من ، تنش بین دیو (نماینده هرج و مرج و تاریکی) و قهرمانان انسانی (نماد نور و نظم) این دیدگاه دوگانه را منعکس می کند و مبارزه بین خیر و شر را برجسته می کند.
🔹دانش و روشنگری : محور اعتقاد گنوسی این ایده است که رستگاری از طریق دانش (گنوسیس) حاصل می شود. شخصیت گو وون، شیطانی که بینش ها و قدرت هایی را برای دو دو هی فراهم می کند، مظهر این مفهوم از روشنگری است.
▪️رابطه او با دو دو هی را می توان استعاره ای برای جستجوی حقایق عمیق تر فراتر از درک متعارف دانست.
🔹شورش علیه اقتدار : گنوسیسم اغلب چهره هایی مانند لوسیفر را به عنوان شورشیان علیه خدای خالق ظالم (دمیورژ) به تصویر می کشد.
🔸 در شیطان من، شخصیت گو وون این کهن الگو را منعکس میکند، زیرا او وجود خود را در دنیایی که توسط قدرت های بالاتر اداره می شود هدایت می کند در حالی که هنجارهای ثابت را به چالش میکشد و به دنبال خودمختاری است.
#کره_جنوبی
#نقد
#سینما
#شیطان_من
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
🔹 رستگاری و دگرگونی : این مجموعه چگونگی به دست یافت رستگاری را به تصویر می کشد، به ویژه از طریق تعاملات گو وون با دو دوهی. این با روایتهای گنوسی که اغلب سفری از جهل به روشنگری را به تصویر میکشند، همسو میشود، جایی که شخصیتها از طریق عشق دستخوش دگرگونی میشوند و در نهایت به دنبال اتحاد مجدد با حقیقت معنوی بالاتر هستند.
🔸 ابهام خیر و شر : متون عرفانی غالباً خطوط بین خیر و شر را محو می کنند و نشان می دهد که هر دو می توانند در درون افراد وجود داشته باشند. پیچیدگی شخصیت گو وون - که هم ویژگیهای اهریمنی و هم انسان واقعی را در خود دارد این ابهام را منعکس میکند و بینندگان را به بازنگری در دوتاییهای اخلاق سنتی و ضد اخلاق به چالش میکشد.
🔹در «شیطان من »، افکار گنوسی از طریق کاوش در ثنویت، معرفت به عنوان راهی برای رستگاری، شورش علیه قدرت، مضامین رستگاری، و ابهام پیرامون خیر و شر تبیین می گردد. این عناصر روایت را غنی می کنند و بینندگان را به درگیر شدن با پرسش های فلسفی عمیق تر درباره هستی و اخلاق به چالش می کشاند.
◀️این اثر مضامین عرفانی عمیقی را بررسی میکند که اخلاق، عدالت و روان انسان را در هم آمیخته است. این روایتها به پیچیدگیهای انتقام و ماهیت شر میپردازند و اغلب مرزهای بین قهرمانی و شرارت را محو میکنند.
#کره_جنوبی
#نقد
#سینما
#شیطان_من
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
هدایت شده از موسسه بینالمللی هاتف شرق
موسسه بینالمللی هاتف شرق با همکاری مدرسه رسانهای استاد فرج نژاد برگزار میکند:
درسگفتار . کتاب دین در سینمای شرق و غرب بررسی. تعامل آیین های شرقی و سینما .
جلسه سوم : بررسی تائوتیسم و کنفوسیوس
در سینمای شرق
استاد: سرکار خانم حیدری (سردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی)
زمان: چهارشنبه 1403/07/11
ساعت 15
مکان: قم، خ بسیج، مدرسه رسانهای استاد فرج نژاد
پخش زنده از کانال موسسه بینالمللی هاتف شرق
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
موسسه بینالمللی هاتف شرق؛ اولین و تخصصیترین مرجع نقد #موج_کرهای در کشور
🆔 @islam_4_all
🌟 لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
🌟 لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ ۙ
🌟يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
🌟وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ
🔅انشالله قراره مطالب تخصصی در موضوع کیپاپ بگذاریم منتظر تحلیل های ما باشید🔅
✅در خصوص نسل سوم کیپاپ نقد و تحلیل هایی صورت گرفته ، تحلیل های که بعضاً توجه ویژه به متن و ظاهر موزیک ویدیو ها شده و کمتر توجهی به زیرمتن آنها صورت گرفته.(قبلا اشاره کرده بودیم)
✅دلیلش هم مشخصه ولی الان مورد بحث ما نیست .
✅چون سعیمون تا الان این بوده نقد منصاف داشته باشیم و اگر هم کسی تو این حوزه نقد جدی داره و براساس مبنای درست و پایه ی علمیه بپذیریم .
✅کلی مقاله و یادداشت برای فصلنامه مطالعاتمون ارسال میشه که اونایی که مبنای درست و علمی دارند رو حتما منتشر می کنیم .
✅نقد محصولات رسانه ای کیپاپ باید اصولی و دقیق صورت بگیره :
✅چون ما چند سطح از مخاطب رو داریم .
که قراره امروز به اون بپردازیم
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
طرفداران کیپاپ .aac
5.78M
♦️طرفداران کیپاپ چه کسانی هستند؟؟
♦️ منتقدین کیپاپ چه چیزی را توجه کنند؟؟
#نقد
#کیپاپ
#کره
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 ما به سوی میدان جنگ، پرواز میکنیم!
🎙استاد سیدعلی خامنه ای
▫️این صدای آقاسیدعلی خامنهای است که در اولین نمازجمعه پس از آغاز جنگ تحمیلی، فریاد شهادتطلبی سر میداد: «شنیدم دستگاه تبلیغاتی مزدور عراق پیغام داده است و سخن پراکنده است که چرا آنها که میگویند خودشان به میدان نمیآیند و شنیدم اسم مرا آورده است.
ما میدان آمدنمان مانند میدان آمدن خائن و کافری چون صدام نیست؛ ما به سوی میدان جنگ پرواز میکنیم.»
۱۳۵۹/۰۷/۰۴
مدرسه زبان و فرهنگ کره🇰🇷
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool
هدایت شده از موسسه بینالمللی هاتف شرق
نیشتری بر جریان نقد موج کرهای در کشور
اینکه ما اصرار داریم اگر کسی میخواهد موج کرهای را نقد کند باید حداقل به تاریخ، سیاست، جامعهشناسی، فرهنگ، زبان و... کره در صد سال گذشته مسلط باشد دلایل متعددی دارد که در برخی نوشتهها توضیح دادهایم. اگر هالیو یا موج کرهای را پدیدهای سیاسی، با اهداف عمدتا اقتصادی و با استفاده از ابزار فرهنگی بدانیم که در واقع هم همینگونه است، آن را خیلی عمیقتر از آنچه در کشور به عنوان «نقد موج کرهای» رواج پیدا کرده باید دید و نقد کرد تا به صواب نزدیکتر باشد.
صرف معرفی چند گروه موسیقی و نقد ظاهری، آن هم با چند کلیشه پرتکرار مانند همجنسگرا بودن، شیطانپرستی و... را نمیتوان نقد موج کرهای نامید و دوره نقد موج کرهای برگزار نمود. بهعنوان نمونه، برخی از کسانی که خود را ناقد موج کرهای میپندارند به گروهی مانند بیتیاس از جهت اینکه آرایش میکنند و آرایش برای مردان در فرهنگ ما قبیح است، ایراد میگیرند. برخی دیگر نیز که خود را عالمتر میپندارند و به قول خودشان با هزاران دخترِ طرفدار گفتگو داشتهاند و خیلی میدانند که موج کرهای چیست! با ژشتی روشنفکرانه و همه چیز دان، این رفتار را توجیه میکنند که آرایش کردن برای مردان کره امری عادی است و مردان کرهای بیشترین میزان استفاده از لوازم ارایشی در جهان را دارند.
گرچه این اطلاعات درست است، اما این باعث میشود قبح و زشتی این کار از بین برود؟ آیا عادی پنداری این رفتار باعث نمیشود تا توسط نوجوانان و جوانان کشور ما الگوبرداری شود و سالها بعد آرایش کردن مردان در ایران هم عادی جلوه داده شود؟ این اساتید ناقد! آیا تاکنون به این فکر کردهاند که آرایش کردن مردان از چه زمانی در کره باب شده و از چه زمانی قبح آن از بین رفته است؟ آیا آرایشی که بین مردان در کره مرسوم است، همان آرایشی است که مثلا گروه بیتیاس از آن استفاده میکند؟ یا اینگونه آرایش حتی در کره نیز امری عادی محسوب نشده و تابو شمرده میشود؟
تنها در ظرف تقریبا سه دهه کره از موقعیت سابق بهعنوان «میگو در میان نهنگها» و یک کشور «جهان سومی» و عضو جداییناپذیر جنگ سرد به یکی از پیشرفتهترین دموکراسیهای اقتصادی در جهان تبدیل شد. ملیگرایی، جهانی شدن، جنبشهای ضد استعماری و سیاستهای مستبدانه و دموکراتیزاسیون به شیوههای منحصر بهفرد و پیچیده، سیاستهای عصر مدرن کره جنوبی در قرن بیستم را تحت تاثیر قرار دادهاند. کره به شکل فزایندهای توسعه و رشد پرسرعتی را تجربه کره که برخی از جامعهشناسان کرهای آن را «مدرنیته فشرده» توصیف کرده و این اتفاق بدون پیامدهای اخلاقی و اجتماعی نبوده است.
یکی از این پیامدها که بهویژه پس از بحران IMF و شکافهای اجتماعی و اقتصادی رو به گسترش ناشی از بیکاری آن نمود پیدا کرد علاقه روز افزون به «بدن» در بین کرهایها بود. زمانی که جامعه کرهای پس بحران IMF در تلاش بود تا به سرعت خود را به شکلی بهینه شده برای سیستم نئولیبرال سازماندهی کند، علاقه به بدن شروع به رشد کرد. از مدها و استایلهای پوشش گرفته تا غذاهای رژیمی، تناسب اندام گرفته تا مراقبت از بدن و جراحیهای زیبایی و استفاده بیاندازه از
لوازم آرایشی و هر آنچه پیرامون بدن تعریف میشد، تبدیل به علاقه و گفتمان رایج بین مردم شد.
پس از IMF است که در آن زنان و مردان به شکل فزایندهای در معرض رقابت اجتماعی و گرفتن تاییدیه براساس داشتن یک چهره «درست» قرار میگیرند و منبع خودتوانمندسازی دیگر مبتنی بر فضایل اخلاق سنتی نیست، بلکه بر اساس عوامل قابل اندازه گیری و کمی مانند قد، وزن و شاخص BMI است.
شروع پدیده «بدن» در کره را میتوان از این زمان در نظر گرفت اما اینکه سیاستهای حکومتی مانند سیاستها و هدفگذاریهایی که «کیم دای جونگ» آن را پیگری مینمود چه تاثیری در افزایش آرایش مردان داشته و سرریز آن در صنعت فرهنگی کره مانند آنچه در گروههای موسیقی همچون بیتیاس مشاهده میکنیم، چگونه بوده است نیاز به فرصتی دیگر دارد که ان شاء الله به آن نیزخواهیم پرداخت.
موج کرهای پدیدهای صرفا فرهنگی نیست که آن را فقط با ابزار فرهنگی بسنجیم و نقد کنیم، گرچه حتی برای نقد با شاخصهای فرهنگی نیز نیاز داریم تا سنجههایی با توجه به ویژگیهای هالیو داشته باشیم و مطابق با آن و با توجه به اقلیم و زیستبوم فرهنگی کشور خودمان، هالیو را نقد نماییم.
در انتها باز هم فرمایش پیامبر اکرم (ص) را متذکر میشوم که فرمودند: مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ كَانَ مَا يُفْسِدُ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُ؛ اگر كسي بدون علم كاري انجام دهد، تباه سازي اش بيشتر از سازندگي اش خواهد بود.
✍️ منصوریخواه، مدیر مسئول فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
موسسه بینالمللی هاتف شرق؛ اولین و تخصصیترین مرجع نقد #موج_کرهای در کشور
🆔 @islam_4_all
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺این صحبت هیچ وقت قدیمی نمیشه .
🌟حرف از تاریخ سازی شد زمانی که اوج استقبال به این سبک ثابت کرد که خیلی میشه کار کرد ......
اما متاسفانه این حرف همون جا موند......
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
https://eitaa.com/koreanschool