eitaa logo
کرسی های آزاد اندیشی و گام دوم انقلاب
68 دنبال‌کننده
57 عکس
10 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه امام خمینی ره
بيانية هيأت علميه نجف با تأييدية آخوند خراساني درباره انتخابات مجلس: لزوم آگاهي و احساس مسئوليت در مردم «اي ملت ايران! حال قريب چند ماه به وقت انتخاب داريد. به شما گفتيم، ‌تنبيه نموديم، راه را از چاه شناسانديم، تا مِن بعد نگوييد غافل بوديم، اشتباه کرديم، تا آن‌که بعضي از جهّال، مقام منيع رياست روحاني را مورد اشکال قرار دهند. هر چه بشود، به حسن يا سوء اختيار خود شماهاست. کسي تقصير ندارد. چشم‌هاي خود را باز کنيد، انتخاب مردمان صحيح نمائيد. که انشاء‌الله تعالي بر حسب غيرت مسلماني و حميّت ايراني خود همّت کنيد و مفاسدِ سابقة اين مملکت را اصلاح و اساب آسايش عامه را فراهم آريد». جملات فوق،‌ بخش پاياني بيانيه‌اي است که به امضاي «هيأت علميه نجف اشرف» و با تقريظ و تأييدية آخوند ملامحمدکاظم خراساني در شعبان 1329 (حدود چهار ماه قبل از وفات مشکوک آخوند) انتشار يافت. https://hawzah.net/fa/Article/View/98894
🌹تصویر مادر ایران - مادر ۹ شهید🌹 ☑️نام این مادر ، خانم صفیه گلزاری و ساکن جزیره هرمز میباشد 🔸شهدای این خانواده در عملیات ؛ خیبر، فتح المبین، والفجر۸ ، کربلای ۴ و کربلای ۵ بوده و آخرین شهید نیز دختر اوست که در جنایات آل سعود در سال ۶۶ به شهادت رسید.
به نام خدا و سلام 🌼فقه انتخابات، بحث «تکلیف انتخاب اصلح» و نسبت آن با نتیجه (اختلاف) 1️⃣ گذری بر گذشته در پیایند مباحث «فقه انتخابات» گفته شد که طبق مبانی دینی و فرمان ولیّ امر، انتخاب اصلح یک تکلیف است. در این جا ممکن است برخی بپندارند که تأکید بر انتخاب اصلح، ضد وحدت و سبب اختلاف است. در این حال نه تنها عمل به تکلیف واجب نیست، بلکه حرام هم هست. اکنون متنی از بیان امام خامنه ای هم یافته اند که به آن استشهاد می کنند: 2️⃣ استناد به کلام امام خامنه ای: «حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعییی هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که تصور میکردیم تکلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود.» 3️⃣ نقدهای فرامتنی این استناد 👈 آ. نقد «فلسفه تشریع»ی خداوند احکام را برای رسیدن به مصالح و مفاسد تشریع کرده است. اگر انجام هر تکلیفی که ممکن است سبب دلخوری و اختلاف کسانی شود، حرام باشد، نخستین حرام الهی، اعلام جانشینی هابیل برای آدم (ع) بود که سبب فتنه در خانواده و قتل و گسست خانواده شد. بنابراین اگر قرار است اختلاف سبب تبدیل شدن واجب به حرام شود، بسیاری از واجبات و محرمات (به ویژه احکام اجتماعی) به حرام و بسیاری از حرامها به واجب تبدیل می شوند! 👈ب. نقد «فلسفه اجتماع»ی خداوند انسانها را برای رسیدن به «اجتماع توحیدی» آفریده است؛ اگر قرار است احکام اجتماعی که برای تحقق جامعه توحیدی تشریع شده است، به سبب قرار گرفتن در معرف نتیجه اختلافی، مسخ و بلکه تبدیل به ضد خود شوند، این مساله با هدفگذاری «وحدت اجتماعی» سازگار است؛ نه با هدف گزاری اجتماع توحیدی. 👈 ج. نقد «فلسفه فقه» احکام برای رسیدن به مصالح و دفع مفاسد هستند؛ بنابراین طبیعتاً بین عمل به تکلیف و رسیدن به نتیجه مطلوب، تضادی نیست و این دو قطبی، دو قطبی جعلی است. به همین دلیل امام خمینی و امام خامنه ای مکرر گفته اند که «همه ما مأمور به ادای تکلیفیم؛ نه مأمور به نتیجه» و امام خامنه ای با وجود مباحث مفصل در این مساله، هرگز نگفته اند که نتیجه به تکلیف مقدم است؛ ابدا! 4️⃣ نقد درون متنی به این استناد امام خامنه ای در ۱۲ تیر ۱۳۶۸ در فضای بحثی که درباره برای مطرح کرده اند، می فرمایند که نباید اسیر برنامه ریزی های دشمن شد، دشمن سعی می کند نقشه هایش را شرعی برای شما کند و شما را فریب بدهد، در این فضا، اگر انجام یکی از این گونه کارهای طراحی شده از سوی دشمن را تکلیف دانستید و متوجه شدید که این کار سبب اختلاف و از دست رفتن وحدت می شود، به این احساس تکلیف دل ندهید و بلکه آن را حرام بدانید؛ ارکان کلام امام خامنه ای 1. برنامه ریزی می کند و شایعه و اغراضش را در قالب احساس وظیفه برای شما مجسم می کند؛ نه این که سخن از و تکلیف واضح ولیّ امر باشد؛ 2. ما نسبت به این قبیل موارد، وظیفه می کنیم؛ نه این که برای ما ثابت باشد؛ احساس وظیفه نسبت به انجام نقشه های دشمن، غیر از تعَیُّن وظیفه نسبت به دستورات مشخص ولیّ فقیه است. 👈 در انتخابات، ما با مواجهیم و وقتی با فرموده خود ایشان، با و با کسی را اصلح تشخیص دادیم، باید در پی معرفی وی به مردم بر آییم که خود این معرفی کردن هم یک از سوی ولیّ امر است؛ نه یک که ما گول خوردیم و تکلیف کردیم. اینها زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند. 5️⃣ متن فرمایش امام خامنه ای: 📚👈«آن‌جا که حرفی را از کسی پیش ما می‌آورند، یا ای را علیه کسی و مقامی و مدیری و مسؤولی درست میکنند، یا در ، 👈 وظیفه شرعی را 👉 و را بزنی یا این موضع را بگیری، در همه 👈 ،👉 اولین چیزی که باید به ذهن بیاید، این است که را کرده است، تا به وسیله آن ایجاد کند. حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعییی هم ، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که 👈 تکلیف شرعی است، 👉 حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود.» 6️⃣👈حریم کلام حق را پاس بداریم و با تحقیق و فهم عالمانه، مانع تضییع حق بشیم. ابوالفضل امامی، متخصص فقه انتخابات @korsihaye_azad
📚شرعیت شرکت در انتخابات ❇️ ادعا فردی درباره انتخابات اشکال کرده است که چرا می گویید شرکت در انتخابات، تکلیف شرعی است؟ و سپس با ادبیاتی نابالغ به سرهم بندی مطالبی به اسم فقه پرداخته است که حقیقتا ارزش نقد علمی ندارد. اجمالا می توان مطالب وی را این گونه بیان کرد: بسته به شرایط، ممکن است که کسی مثل امام خمینی بگوید که شرکت در انتخابات واجب است. اما دیگر شرایط عوض شده و اکنون دیگر واجب شرعی دانستن انتخابات، توجیهی ندارد! آنگاه می گوید که انتخابات یک «عنوان شرعی» مستقلی مثل عنوان نماز یا زکات نیست و تابع عناوین دیگری (مثل تقویت نظام حق یا تضعیف نظام جور) احکام مختلفی به خود می گیرد. سپس در برای مخالفت با بحث دادن حکم شرعی بودن یا نبودن شرکت در انتخاب از سوی فقیه، تشخیص این شرایط که الان شرکت در انتخابات لازم است یا نه، اولا آن را از عهده فقیه خارج می کند؛ ثانیا آن را بر عهده کارشناسان می گذارد و ثالثا در ادامه، با این بهانه که مردم نابالغ نیستند، خود مردم را متولی شناخت مصالح و مفاسد شرکت یا عدم شرکت در انتخابات می داند و لذا نه این مسائل ربطی به وظیفه فقیه دارد، نه کارشناسان و مردم، حق تقلید از فقیه را دارند، چون تقلید یعنی رجوع جاهل به عالم (مردم) با جاهل (فقیه از آن جهت که فقیه است). آنگاه در بررسی پیامدهای این مسأله می گوید: وقتی شرکت در انتخابات را واجب شرعی می دانیم، معنایش این است که شرکت نکنندگان در انتخابات، فاسق هستند و این کار یعنی چوب حراج به مفاهیم دینی، آن هم برای مقاصد سیاسی و تقویت یک جریان خاصی در حاکمیت. ❇️ نقد 1️⃣ سنخ شناسی احکام: احکام شرع بر دو دسته است، احکم الهی (اطیعوا الله) و احکام ولایی (اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم) لذا به دنبال عنوان مستقل شرعی الهی بودن درست نیست. و انتخابات از مقولات احکام شرعی ولایی است نه احکام الهی. 2️⃣ کیفیت تقیید حکم ولایی: وقتی که حکم ولایی امام خمینی هست، محدود کردن آن به زمان خاصی (تقیید)، نیاز به دلیلی هم عرض آن یعنی حکم ولایی دیگر دارد؛ نه نظر امثال سروش محلاتی یا حتی نظرات یک فقیه. 3️⃣ صلاحیت شناخت مصالح امور حکومتی: امکان تشخیص مصالح و مفاسد انتخابات، تنها در صلاحیت کسی است که: ۱. اجتهاد در حقیقت شناسی داشته باشد؛ یعنی اسلام را بشناسد و بدانند حقایق مطلوب چیست و باید به چه چیزهایی رسید؛ ۲. اجتهاد در واقعیت شناسی داشته باشد؛ یعنی واقعیت های موجود را بشناسد تا بفهمد که در چه وضعیتی هستیم؛ 3. اجتهاد تحقق بخشی داشته باشد؛ یعنی در کشف روش درست و مدیریت حرکت از واقعیت به حقیقت دارای صلاحیت باشد. این سه مورد (حقیقت شناسی، واقعیت شناسی و تحقق بخشی) باید ناظر به؛ آ. شناخت انسان و درک عناصر تربیتی و رشد عقلی، آموزشی، انگیزشی، ارتباطی و رفتاری وی باشد (رجوع شود به مباحث ابرفقه). حقیقتا انتخابات می تواند بهترین بستر هم سلوکی، همفکری، همدلی، هم ارتباطی و همرفتاری باشد. ب. شناخت کشور، منطقه و جهان؛ در حوزه های مختلف سیاسی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و .. و شناخت جریان ها دوست و دشمن و نقشه های دشمنی و دوستی و ظرفیت های رشدزا و آسیب زا و ... 🚨جاهلانه ترین تصور، تصوری است که می گوید که کارشناسان یا حتی مردم عادی هم می توانند این مصالح و مفاسد که بیش از ۲۵۰ هزار حالت پیدا می کند را درک کند. نویسنده سپس با رویکردی عوامفریبانه می گوید این حرفها (تکلیف شرعی بودن انتخابات) برآمده از نابالغ پنداری مردم است. ✅👈آن کسی که قطعا این صلاحیت را دارد، ولیّ فقیه است؛ لذا فقهای دیگری که سخن از واجب شرعی می گویند، در ذیل نوری است که امام خمینی بر این مسأله تابانده است و امام خامنه ای هم تداوم می بخشد. 🌼خدایا ما را از درافتادن در دام لجاجت با حق رهایی بخش/ امامی @korsihaye_azad
☝️بخشی از محاسبات اجتهاد ولایی در دستگاه ابرفقه 🏓محاسبات ذهن در یک ثانیه از بازی پینگ پنگ 1️⃣برای هر واکنشی باید محاسبات مختصات میز (کمینه۴ نقطه)، سرعت توپ (کمینه ۴ سرعت)، ارتفاع و طول تور (۲)، وزن و حجم توپ (۲)، وزن و سطح راکت (۲)، صفحه راکت (۲)، نوع چوب و رویه راکت (۲)، زاویه های راکت (کمینه ۵)، زاویه فرود و موقعیت توپ (کمینه ۲) نوع پیچ (کمینه ۲)، شدت پیچ (۲)، مناطق راکت برای ضربه (کمینه ۴)، موقعیت طولی و عرضی نسبت به میز (کمینه ۲)، فاصله و حالت پا (۲)، بخش های دست (۳ بخش: مچ، ساعد، بازو)، موقعیت دست از نظر ارتفاع و موقعیت طولی و عرضی (۳) و مطالب دیگری که نادیده می گیریم. 3️⃣ این حالات موارد مشترک بین ورزش ها نیست، یعنی تنها کسی که پینگ پنگ بازی می کند این محاسبات را می تواند بفهمد و عمل کند و یک والیبالیست یا بدمینتون باز نمی توان آنها را درک و اجرایی کند . 4️⃣ نتیجه: ۲۹۴۹۱۲۰=۴ × ۴ × ۲ × ۲ × ۲ × ۲ × ۲ × ۵ × ۲ × ۲ × ۲ × ۴ × ۲ × ۲ × ۳ × ۳ 5️⃣در این جا برخی محاسبات به گونه نیمه خودآگاه انجام می شود، لکن این محاسبات از آغاز و متناسب با این وضعیت آگاهانه انباشت شده است و هر کدام از این حالات را ذهن انسان نتواند ارزیابی و فرمان دهی کند، نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. 6️⃣ اگر شما بخواهید یک ربات تنیس باز طراحی کنید، باید تمام محاسبات (حد اقل صد برابر آن) را به ربات بدهید تا بتواند پینگ پنگ بازی کند. 7️⃣ الزامات ولایت امر: آ. اجتهاد حقیقت شناختی؛ ب. اجتهاد واقعیت شناختی؛ ج. اجتهاد تحقق بخشی. در حوزه های پنجگانه و در سطوح فرد، جامعه، کشور، منطقه، جهان اسلام، جهان، در حوزه های ...
هدایت شده از جواد جاویدنیا
📌 اطلاعیه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در خصوص ممنوعیت استفاده از پیام رسانهای خارجی🔻 ⭕️ باتوجه به مصوبات شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی درخصوص ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، شهروندان گرامی می توانند مراکز آموزشی را که به جای استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی، از طریق شبکه های اجتماعی خارجی اقدام به ارائه آموزش از راه دور، اعلام تکالیف درسی و یا هرگونه ارتباط با دانش آموزان یا اولیاء می نمایند را با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور به نشانی ذیل گزارش داده تا از طرق مربوطه پیگیرد قانونی صورت پذیرد. 📎https://internet.ir/shekayat/payamresan 🔹 تاکید می شود هر گونه اجبار مردم به عضویت در پیام رسانهای بیگانه فاقد وجاهت قانونی است و با خاطیان برخورد خواهد شد. 📎https://internet.ir/shekayat/payamresan 🆔@Dr_Javidnia
🌻سخنان شگفت امام خامنه ای در جمع جوانان جهادی در 10 مرداد 98 که مبتنی بر پردازه ابرفقه می باشد: ♻️ امیرالمؤمنین (ع): «العقول ائمة الافکار و الافکار ائمة القلوب و القلوب ائمة الحواس و الحواس ائمة الاعضاء» 🌕 بیان امام خامنه ای ناظر به فقره دوم به بعد از ابرپردازه است: «و الافکار ائمة القلوب و ...». به کلمات امام خامنه ای درباره دقت کنید: .https://b2n.ir/331666 ✅👈«هرچه ممکن است تلاش کنید و پیش بروید؛ هرچه ممکن است فکر کنید و این فکر را به مرحله عمل در بیاورید». ✅👈 «بگذارید ما از نسل انقلاب اسلامی را در کشورمان شاهد باشیم که از لحاظ ، ، خدمت‌رسانی، و ، به باشد که 👈 به آنجا نرسیده و 👈 بگیرند.» علم مفید محصول تعقل است نه تعلم 🌻مرجع ابرفقه @abarin
هدایت شده از ابرفقه
سلام و تسلیت "بهشت نرفتن مدافعان حرم بی بی زینب در "زُمَر" و بشارت به مدافعان بی بی سی «وَ سیقَ الَّذینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَی الْجَنَّهِ زُمَراً» زمر، ۷۳. 🌵🌵ا🌹ا🌵🌵 تیغ روشنفکران، تیغ تر از : الشام الشام الشام! و تیغ طعنه شام، بدتر از خنجر شمر 🌍 مرجع کشف ابرفقه @abarin
هدایت شده از ابوالفضل امامی
2.94M
📚فرصت یابی ویژه از تهدید کرونا پیشنهادهای ساده برای خودسازی تمدنی؛ بر مبنای «ابرفقه» @abarin
هدایت شده از ابرفقه
پاسخ به خاکستر خواندن آتش در نوشته ای با اسم سید حسن آقامیری به نام خدا سلام اما نه ☄️ آسیب هیچگاه متوجه چشم مصنوعی نمی شود؛ هیچگاه مانکن های پشت ویترین تب نمی کنند پس اگر چشمی درد گرفت؛ بد نگوییم به مهتاب اگر تب کردیم. 🌻تب و درد، نشان حیات است کلیسا قرن هاست که تب نمی کند حوزه های علمیه اما هنوز چشم درد می گیرند هنوز تب می کنند بد نگوییم به مهتاب اگر تب کردیم. 💠حوزه های علمیه زیر فشار صدها شبکه ماهواره ای دنیاست زیر فشار میلیاردها دلار پول آمریکا و اروپا و عربستان و امارات و ترکیه و ... سربلند و سرافراز جهان را فتح می کند. 📚 صدای حوزه های علمیه در گوشاگوش جهان پیچیده است من از رم برای تان می نویسم اینجا چشمهای فراوانی به قم دوخته شده است. و قم زنده تر از همیشه نفس زنان والعادیات ضبحا را تمرین می کند 🚨قم به رغم تمام تخریب های لندنی و واشنگتنی شیطان اکبر را با شعار مرگ، خوار می کند: قل موتوا بغیظکم: بگو از عصبانیت تان بمیرید. این مرگ گفتن، حیات آیه های قرآن است و اگر تب کردیم بد نگوییم به مهتاب ✅ بدانید که قم زنده است و انقلاب را نمی توان با لاشخوری کرونایی قرنطینه کرد اگر قم لاشه بود، هزاران کلاش کینه تور در لباس دوست و دشمن به آن نمی تاختند ☄️ قم را می توانی در سفر آیت الله اعرافی به هند بهتر تماشا کنی در نیجریه قم را می توانی در هر کجا تماشا کنی که دو تیغه تحجر و تجدد گلوی مردم را قیچی نکرده اند و از پارچه های مخملی رسانه های فریبکارشان، چشم بند برای مردم ندوخته اند و تیغ سانسور بر حلقوم رسانه های انقلاب نگذاشته اند. 🌏 قم را می توانی در سوریه و یمن و عراق و بحرین و پاکستان و زینبیون و فاطمیون و افغانستان و هند و نیجریه تماشا کنی قم را می توانی در زکزاکی به خوبی متوجه شوی 🌗چشمت را باز کن فرزند ناتنی حوزه علمیه قم قم را می توانی در نُه هزار و نهصد و نود و نُه بنر سردار سلیمانی در بیش از صد شهر ایتالیا تماشا کنی ☄️حوزه بالنده تر از آن است که آتش گر گرفته از معرفت و عشق آن را خاکستر بخوانی و رومانتیزم اسلامی را از این خاکستر انتظار بکشی ✅ قم آتش است نه خاکستر بد نگوییم به مهتاب اگر تب کردیم مرگ بر آیه های کتاب شیطانی یأس مرگ بر آمریکا مرگ بر کرونا 📚 در ماجرای کرونا، قم تابع قانون است؛ نه جلو می افتد نه عقب اما نور قم قرنطینه نمی شود انقلاب به همه جا صادر شده است کرکس ها هوس قرنطینه کردن تفکر انقلابی را به گور خواهند برد ⛔️بد نگوییم به مهتاب اگر تب کردیم @abarin
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 "مایک رایان" از مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی: ایرانی‌ها طی چند دهه گذشته بارها ثابت کرده‌اند که راه غلبه بر بحران را بلدند. 🔸 آن‌ها کارنامه پرافتخاری در مقابله با بلایا دارند و من بارها تحت‌تأثیر جامعه مدنی و نیروهای امدادی ایران قرار گرفته‌ام. 🔸 آموخته‌ها و تجربیات پزشکان و پرستاران ایرانی در خط مقدم مبارزه با برای همه جهان مفید خواهد بود. 🔴به کمپین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از ابرفقه
taeb.mp3
12.03M
🌻سخنان فوق العاده استاد طائب درباره ابتلائات و کرونا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💉 رو اگه کشف کنیم اجازه استفاده اون واکسن رو به ما نمیده و اگه استفاده کنیم تخلف کردیم!! 🚨 مجموعه در خصوص و نهادهای زیر مجموعه آن چه تصوری دارند؟ ⁉️ آیا این همه اطاعت و فرمان برداری از سازمان ملل و نهادهای زیر مجموعش درسته؟ 📽 در این نماهنگ براتون توضیح میده ✅ و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً @korsihaye_azad
هدایت شده از ابرفقه
🖌 هدف اصلی خلقت و بعثت انبیاء؛ عقل، اخلاق، عبادت یا عدالت؟ 🌻🌻مبعث مبارک🌻🌻 1️⃣ امیرالمؤمنین: «عقلها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلبها هستند، قلبها امامان حس ها هستند و حسها امامان عضوها هستند. بحار، ج 1، ص 96. ♻️ بر این پایه، هدف اصلی خقلت، عقلی است، آنگاه اهداف فکری ،قلبی، حسی و عضوی قرار دارند. اصل در عقل نیز عبادت است؛ لکن عبادت به طور طبیعی ارزش اقتضائی دارد و تنها «عبودیت» است که ارزش قطعی دارد. 🌕 بدیهی است که هدف اصلی خلقت، و فرستادن پیامبران و کتب آسمانی، رشد گوهر وجود آفریده، یعنی عقل است؛ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا لَعَلَّکمْ تَعْقِلُونَ» یوسف، 2. البته تعقل به معنای فکر کردن نیست؛ به معنای رشد جوهره وجود است نه قدرت درک مفاهیم کلی و استدلال کردن. 2️⃣ دانستیم که فکر کردن، به معنای تعقل نیست، اما عقل چه نسبتی با «عبادت» دارد؟ طبعاً کاملترین عامل تحقق کمال، ارتباط گوهر وجود آفریده، با کاملترین وجود؛ یعنی خداوند است. برجسته ترین مصداق ارتباط با خداوند نیز «عبادت» است: «أَفْضَلُ طَبَائِعِ الْعَقْلِ‏ الْعِبَادَةُ ...» الإختصاص، مفید، النص، ص244. ✅ بنابراین شکوفا شدن برترین طبعیت عقل، با عبادت است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ»؛ جن و انس را نیافریدم جز برای این‌که عبادتم کنند. ذاریات، 56. 3️⃣ روایات به صورت روشنی به هدف خلقت (رشد عقل) اشاره دارند: «مَا قَسَمَ اللَّهُ لِلْعِبَادِ شَیئاً أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ ... وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً وَ لَا رَسُولًا حَتَّی یسْتَکمِلَ الْعَقْلَ وَ یکونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ عُقُولِ جمیع أُمَّتِه...» . کافی، کلینی، دار الحدیث، ج1، ص 30. خداوند چیزی را بهتر از عقل برای بندگان بخش نکرده است ... و خداوند نبیّ و پیامبری را برنینگیخته است، تا این که عقل کامل گردد و عقل او برتر از عقل‌های همه امتش است. ✅و نیز: «... فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَإ إِلَیهِمْ أَنْبِیاءَهُ لِیسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یذَکرُوهُمْ مَنْسِی نِعْمَتِهِ وَ یحْتَجُّوا عَلَیهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ‏ الْعُقُول‏». نهج البلاغة، نشر هجرت، ص43. 4️⃣ حتی در آیه معروف «اقامه قسط»، هدف غایی، قسط نیست؛ بلکه چنان که در ذیل آیه آمده است، معلوم شدن ولایت مداران (یاوران عقل برون) است؛ ولی متأسفانه این هدف اصلی، گاه قربانی معرفی هدف سطحی تر ارسال رسل و کتب (قسط) می‌شود: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمیزانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیعْلَمَ اللَّهُ مَنْ ینْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِی عَزیز» حدید، 25. 5️⃣ البته برای رشد درست عقلی، باید هدف های فکری، قلبی، حسی و عضوی هم محقق شوند؛ در اینجا به یک هدف قلبی هم که معمولا تأکید زیادی بر آن به عنوان «هدف بعثت» می شود، اشاره می شود: 6️⃣ حضرت محمد (ص): «إنّما بعثت لأتمّم‏ مکارم‏ الأخلاق». نهج الفصاحة، ص345. من برای به سرانجام رساندن بزرگواری‌های اخلاقی برانگیخته شدم. 🌕اما بین عقل و اخلاق هم به طور طبیعی، جدایی نیست؛ امام صادق (ع): «أكملُ الناس عقلاً أحسنُهم خُلٌقاً». کافی، کلینی، ج 1، ص 53. کامل ترین مردم از نظر عقلی، نیکوترین آنان است از نظر اخلاقی. 7️⃣از نظر عضوی نیز، هدف خلقت، رسیدن به «احسن العمل» است: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً. ملک، 2. کسی که مرگ و زیست را آفرید تا شما را بیازماید که کدامتان از نظر عمل، بهترید. در اینجا بهترین عمل اصل نیست، بلکه بهترین شما از نظر عمل، مهم است. همه ما به نحوی به سبب «عقل» و «حجت درون» درون، در پرتو حجت برون (ولیّ امر) به بعث رسیده ایم و باید در مسیری که پیامبر و امام و ولیّ فقیه تبیین می کنند، به وظایف مان عمل کنیم تا تعقل کرده باشیم. 🌻زنده و برازنده ظهور باشیم @abarin
هدایت شده از ابرفقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تعداد اضلاع یا لایه های یک تشکل چند تا است؟ روش شناخت تعداد لایه ها باید مبتنی بر ضوابط فقهی باشد. برای توجه به اهمیت حضور هر چیزی در جای خودش؛ به نقش گرگها در پارک طبیعی یلو استون دقت کنید. 🌻هسته ابرفقه تشکیلات در کلام امیرالمؤمنین: ❇️ العُقولُ أئمةُ الأفکار و الأفکارُ أئمةُ القلوبِ و القلوبُ أَئِمَّة الحواسِّ و الحواسُّ أئمة الأعضاء عقل‌ها، ائمه فکرها هستند و فکرها، ائمه دل‌ها هستند و دل‌ها ائمه حسّ‌ها هستند و حسّ‌ها، ائمه عضوها 🌻مرجع ابرفقه @abarin
هدایت شده از ابرفقه
انتساب یک بیانیه مشکوک و عجیب به علامه جوادی 📚 پیام نسبت داده شده به آیةالله جوادی حفظه الله درباره هاشمی، از نظر اضطراب شدید متن، اشتباه در جمله بندی، ادبیات غیرفنی و محتوای مغلوط، نمی‌تواند رشحات قلم آیة الله جوادی به عنوان مفسر حامی ولایت فقیه باشد؛ لذا نقد این نوشته، ربطی به جایگاه وزین آیةالله جوادی ندارد. 1️⃣ نوشته ابتدا با تمجیدهای کذایی از هاشمی و با استناد به زیارت جامعه، می‌رساند که هاشمی در تحقیقاتش، «مُحقِّقٌ‏ لما حَقَّقتُم‏ مُبطِلٌ لما أَبطَلتم» بوده است! 2️⃣ اما احقاق حق و ابطال باطل هاشمی در این نوشته، چیست؟ ! نوشته می‌گوید «علاقه» فقهی هاشمی این بود که «حکومت دینی تشکیل شود قانون آن دینی، افراد هم قانون‌مدار و محصول آن هم فتواهای دینی و گرایش‌های روایی باشد. فقیه نام‌آوری هم در رأس این سیاست و حکومت قرار بگیرد تا از راهنمایی آن فقیه جامع، جامعه اسلامی طرْفی ببندد.» 3️⃣ تأملات آ. فقه شده امری علاقه‌ای!؟ ب. «حکم» ولیّ امر شده فتواهای فقها!؟ ج. اضطراب عجیب محتوایی: فتوا، محصول حکومت است!؟ د. «ولیّ امر» شده فقیه نام‌آور! ه. کارکرد ولیّ امر شده کردن؟! و. وظیفه جامعه: از راهنمایی‌های وی ! ز. ادبیات غیرفنی (طرْف بربستن) متناسب با چیست؟ یا کرسی شعر؟! ح. وهن علمی: «فقیه نام آوری در و حکومت قرار بگرید» اما با این راس نباشد!؟ چون نوشته در ادامه می‌گوید: « به می‌رسد و از آن نظر واحد، می‌کند.»! 4️⃣ این حرفها ذخیره استراتژیکی برای بُغاة فتنه‌ی « » است. نقش اکبر و عفت و فائزه و مهدی در فتنه باغیان چه بود؟ 5️⃣🚨 اوج تأسف: «نکته دیگری که در جامعیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از نظر فقهی و قرآنی ... است این است که در سوره مبارکه «آل عمران» قرآن کریم همان طوری که مادی و اقتصادی را کلاً محکوم می‌داند، و فرهنگی را هم محکوم می‌داند؛ می‌فرماید هیچ پیامبری کتاب الهی را رهنمودهای الهی را دریافت نکرد بعد به مردم بگوید: «ما کان لبشر أن یؤتیه اللهُ الکتابَ و الحکم و النبوة ثم یقولَ للناس کونوا عبادا لی من دون الله» فرمود ، ، هیچ ولی‌ّای از اولیا الهی، معارف آسمانی را از خدا دریافت نکرد که بعد مُجاز باشد برابر عمل کند بگوید 👈 اندیشه مرا_ارج بنهید، هیچ پیامبری نمی‌گوید به طرف من گرایش پیدا کنید که شما ... [چون] که این یک است 👈 مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی را پیشنهاد می‌داد که بودن، یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند؛ البته به می‌رسد و از واحد . 6️⃣ تأملات ۱. نوشته در اسلوب «قول جازم»؛ (نفی تک‌رأیی و اثبات رأی شورا)، هاشمی را مُبطل نظریه فقیه امام و اصل ۵۷ قانون اساسی می‌داند! آ. آیا «مرگ اصل ولایت فقیه» یعنی «محقق لما حققتم»؟ یا یعنی ابطال چیزی که رقاصه‌های لوس‌آنجلس و موساد و سیا خواهان ابطالش بوده‌اند؟ ب. مگر در ولایت‌فقیه، کسی می‌گوید که باید ولی‌فقیه را عبادت کنند؟ که آیه (کونوا عباداً لی) آورده شده؟! مگر جز این است که این کار «کفر» است؟ آیا ولایت فقیه را باید با این تصویرسازی کفری و ادبیات نفرت‌زا و «منحوس» به خورد شیعیان امام صادق (ع) داد؟ ج. قرینه: برخلاف ادعای این بیانیه، علامه جوادی در تفسیر این آیه، اصلا سخن از «قانون ارباب و رعیتی مادی یا فرهنگی» نیاورده‌اند. ۲. رکن اسلام، ضرورت دستوردادن پیامبر و امام و لزوم آن از سوی همگان است؛ بنابراین ادعای این بیانیه، نسبتی با دین و علامه جوادی ندارد! ۳. آیا هیچ پیامبر و امام و ولییّ گفته است که حکم ولیّ امر، حجت نیست؟ چه رسد که آن را قانون منحوس «ارباب و رعیتی فرهنگی» بداند ۴. اگر ارباب‌ها پنج نفر شدند و مردم موظف به عمل به دستورات آنها شدند، آیا دیگر نظام منحوس ارباب و رعیتی نیست؟! ۵. مگر ولی‌امر، شورای فقهی ندارد؟! فرق فقهی (اذا عزمت) با چیست؟ 7️⃣تطهیر نماز جمعه تفرقه‌افکن هاشمی: «اگر [هاشمی] تحلیلاتی در و غیر نماز جمعه داشت واقعاً محققانه بود» 8️⃣👈امام خامنه‌ای: «چنانچه دیدیم تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزه علمیه قم کنند، باید کنیم ... یک‌وقت هست که صریحاً با انقلاب مخالفت نمیشود، [اما] با مخالفت میشود؛ باید حسّاس بود»۲۵/۱۲/۹۴ 🌹با ولی‌فقیه باشیم، تا باشیم؛ چون هستند کسانی که نیستند @abarin
هدایت شده از ابرفقه
تبیین فلسفه حوادث و ناگواری‌ها از دیدگاه اسلام: متن و صوت سخنرانی آیت‌الله اعرافی مورخ ۱۳۹۹/۱/۸ این روزها در قصه این بلا و حادثه مجموعه‌ای سؤالات و پرسش‌هایی وجود دارد که ممکن است در اذهان کسانی رسوخ پیدا کند و خوب است که به‌اختصار نکاتی ناظر به این پرسش‌ها عرض کنم. در لینک زیر متن و صوت سخنرانی آیت‌الله اعرافی را ببینید : 👇 http://meybodadineh.ir/news/item/5341 @abarin
هدایت شده از 🇮🇷 صبح میبد
Tawuse delha, طاووس دلها.mp3
5.8M
✅ شعر فاخر از استاد زکریا اخلاقی 🌻 آواز بداهه و جانفزای استاد میثم اخلاقی از آرژانتین طاووس دل ها بعد از این طوفان سنگین، فصل باران های آهنگین می آید کاروان در کاروان گل، با صدای پای فروردین می آید روح صحراها گل افشان، جان مشرق ها و مغرب ها درخشان خاک لبریز از نیایش، از تمام دشت ها آمین می آید می تراود در فلسطین، می درخشد بر بلندی های جولان در شبی سرشار حیرت، مثل ماه از آسمان پایین می آید پرشکوه این دشت ها را، اسب یال افشان او درمی نوردد زیر باران تجلی، با سوارانی زلال آیین می آید در ترنم های تونس، در نواهای شبانگاهان لیبی با تغزل های موزون، با بشارت های آهنگین می آید مثل سروی سایه گستر، می چمد در ساحت میدان لؤلؤ عشق ها گل می دهد باز، شوق ها را لحظه ی تکوین می آید از پی صبحی نمایان، در میان حلقه ی شوق شهیدان از مسیر ارغوان ها، با سپاه لاله و نسرین می آید چون نسیمی آسمانی، می وزد در جان یاران یمانی با شمیم آشنایی، با تبسم های عطرآگین می آید موج هایی پر تکاپو، از فرات افشانده تا نیل این هیاهو کشتی این جزر و مدها، عاقبت تا ساحل تسکین می آید آخر آن طاووس دل ها، کعبه را محو تجلی می نماید چشم در راهیم آری، موسم آن وعده ی دیرین می آید سختی این سال ها را، می تکاند با سلامی سبز و آخر با تمام خارها گل، با تمام تلخ ها شیرین می آید 👇 🆔 @sobhemeybod ¦ صبح میبد
هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توضیح دکتر لنکرانی در خصوص تاثیر روزه داری بر قدرت دفاعی بدن 🔹️ آیا روزه داری در ایام کرونا باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن نمی‌شود؟ 🔴 اخبار و تحلیل های برگزیده👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
📚 نشست های علمی روزهای الهیاتی رمضان 🖌دبیر علمی: دکتر مرتضی کریمی 🖌ناظر علمی: حجت السلام سید مصطفی دریاباری ◀️موسسه بین المللی فرهنگ و تمدن با همکاری مرکز بین المللی توسعه، صلح، فرهنگ و عقلانیت، رادیو معارف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رادیو برون مرزی انگلیسی
🌻ابرکاوی تراز لحن اسلامی سخن و نقد استانداردهای غربی نشریات علمی در قرآن عباراتی مثل «فی قلوبهم مرض» می بینم؛ یعنی در دل های شان مرض است. آیا این سخنان استاندارد ارسطوئی انتشار در نشریه های علمی پژوهشی را به دست می آورند؟ یا نستجیر بالله فحاشی تلقی می شوند؟ آیا سخن قرآن علمی نیست؟ یا استانداردهای غربی و شیطانی ما اشتباه است؟ آیا لحن دانش نسبت به حق نباید ارزشی و تحریکی باشد؟ آیا نباید قلب را برای تحقق آن به حرکت درآورد؟ تفکیک بین دانش و ارزش از نظر لحن، آیا سکولاریزم گفتاری نیست؟ این گونه که پیش می رویم، چهار روز دیگر باید در دادگاه های غربی ها و غرب زده ها، پاسخگوی خواندن آیات قرآن با عنوان جرم اعمال منافی فرهنگ باشیم! برای مثال رادیو زمانه با جسارت می گوید که ادبیات امام خامنه ای و طبعا امام خمینی و آیت الله جوادی بسیار هتاکانه است: 🖌 متن کامل در: b2n.ir/761322 📚 eitaa.com/korsihaye_azad
هدایت شده از ابرفقه
🌹سلام برادر و خواهر دینی 👈 فاجعه این است که ده روز است که یک امکان در یک ایجاد شده برای برخورد قانونی با عاملان ولنگاری در فضای مجازی؛ و در دهها کانال و گروه برای چند ده هزار نفر منتشر شده؛ ولی تا کنون فقط ۱۸۰۰ نفر اقدام به حمایت کرده اند. 🔸اگر شما بابی توجه از سر این مساله گذشتی، قطعا در پیشگاه الهی و در حضور شهدا پاسخی نخواهی داشت؛ زیرا میتوانستی اما در جهت مبارزه با فساد برداری و برنداشتی. ✅ پس تا دیر نشده با تمام ظرفیت این تکلیف را انجام داده، برای آن تلاش مومنانه کنید؛ تا ان شاء الله به ۵۰ هزار حمایت برسد و خبرگزاری فارس آن را در سطح طرح در صحن علنی مجلس مطالبه کند. 🌻اقدام از طریق لینک زیر در خبرگزاری فارس:👇 https://www.farsnews.ir/my/c/23860 1️⃣ روی گزینه حمایت میکنم بزنید 2️⃣شماره «همراه» را وارد کنید 3️⃣بعد شماره تاییدیه را نیز وارد کنید تا حمایت شما ثبت شود. 🌗نماز جماعت تعطیل است؛ امر به معروف جماعت که تعطیل نیست؛ یا علی! @abarin
هدایت شده از ابرفقه
🌏 /۳؛ در یکی از پُر امضا ترین پویشهای «فارس من» ✅ فرایند شکل گیری پویش: «محاکمه عاملان ولنگاری در فضای مجازی»:👇 1️⃣ اعتراضات مردمی به فضای مجازی 2️⃣ اعتراض مکرر رهبری به فضای مجازی 3️⃣ نامه اعتراضی آیةالله اعرافی به جهرمی 4️⃣ نامه نهادها و بیش از ۴۰۰ استاد و شخصیت حوزوی کشور به رئیس برای بازداشت و محاکمه جهرمی و فیروزآبادی 5️⃣ حمایت مردمی از محاکمه فضای مجازی در سومین پویش پُرطرفدار ثبت شده در سال ۹۹👇 ❇️ رفتن به : www.farsnews.ir/my/c/23860 🌕 زدن روی گزینه ❇️ ارسال شماره همراه 🌕 ارسال تایید دریافتی 🌹به امید فضای مجازی ارزان، سریع، پاک، امن، خاطره انگیز و 🌔 🇮🇷 @abarin
هدایت شده از ابرفقه
🌍فرازی از نگاه تمدنی و تاریخی آیة الله اعرافی به مساله فلسطین در همایش قدس شریف: «بر لزوم حمایت از ملت فلسطین در مسیر مبارزه تاکید می کنیم و این کاری است که جمهوری اسلامی ایران آن را انجام می دهد و امروز در نوک پیکان جهان اسلام و محور مقاومت در جبهه مبارزه با توطئه های امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم قرار دارد. این کار بر اساس دین و اعتقاد و قانون اساسی و مبانی ایران و رهنمودهای رهبر انقلاب و ولی امر مسلمانان امام خامنه‌ای دام‌ظله است که حمایت از مقاومت تا آزادی آخرین وجب از سرزمین‌های اسلامی و در راس آنها قدس شریف را یک واجب دینی و اعتقادی و اخلاقی و تمدنی می داند که اگر تمام جهان این تکلیف را رها کنند، او رها نمی کند همان گونه که ایستادگی و مقاومت در برابر توطئه های آمریکا را نیز واجب شرعی و دینی همیشگی می داند که هیچ زمان و مکانی آن را محدود نمی سازد.» 📚متن کامل سخنرانی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی 🇮🇷 @abarin
هدایت شده از ابرفقه
2.47M
✅ نقد رؤیت هلال با چشم غیر مسلح 🇮🇷 @abarin