eitaa logo
خوشه چین
153 دنبال‌کننده
352 عکس
47 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آرامش🔹 ✍️ حسن کمالیان سال ۵۸ آیت‌الله بهشتی به مشهد سفر کرد. من هم عکاسی می‌کردم. او نسبت به بقیۀ روحانیون، خیلی مردمی بود و به راحتی با ایشان احساس صمیمیت می‌کردیم… بهشتی در حرم امام رضا علیه السلام سخنرانی داشت. من درگیر کار خودم بودم و مشغول عکاسی از جمعیتی که پای سخنرانی ایشان نشسته بودند. ناگهان یک نفر از میان جمعیت بلند شد و حرف‌های رکیکی به آیت‌الله بهشتی نسبت داد. تعدادی از جمعیت هم به سمت این فرد هجوم بردند تا صحبت‌هایش را قطع و تنبیه‌اش کنند. در کمال تعجب، بهشتی از مردم خواست او را آزاد بگذارند تا حرفش را بزند. این شخص هم حدود پنج دقیقه هرچه در دلش بود گفت و بعد در بین جمعیت نشست. بهشتی با سعۀ صدر صحبت‌هایش را گوش کرد و بعد هم به صحبت‌های این فرد جواب داد. آرامش و متانت او در جواب‌هایش آن قدر زیاد بود که آن شخص بعد از دقایقی، ناخودآگاه از بین جمعیت بلند شد و از روی خجالت، سخنرانی را ترک کرد. 📚 آقای کاف میم، خاطرات شفاهی حسن کمالیان ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شنیده بودیم🔹 📣 حجت‌الاسلام ناطق نوری به قاتل شهید مفتح گفتم: چرا مفتح را شهید کردید.؟ گفت: شنیده بودیم این آقا آمریکایی است و بر اساس شنیده های خود عمل کردیم و خودمان از نزدیک نرفتیم زندگی اش را بررسی کنیم. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، ج ۱، ص ۱۸۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخاب آزاد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست های اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه می‏ شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت - تا چه رسد به این که سوء نیت داشته باشند - به بهانه این که مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی‏ فهمند و لیاقت ندارند آزادی را از آنها بگیرند این مردم تا ابد بی‏ لیاقت باقی می‏ مانند. مثلا انتخابی مانند انتخاب وکیل مجلس می‏ خواهد صورت بگیرد. ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‏ اید حسن نیت هم داشته باشید و واقعا تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب کند، و فرض می‏ کنیم واقعا هم آن فرد شایسته‏ تر است. اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل کنید و بگویید شما نمی‏ فهمید و باید حتما فلان شخص را انتخاب کنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می‏ خواهد وکیل شود تبلیغات کند، آن کسی هم که می‏ خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی‏ در بیاید که رشد اجتماعی دارد. والّا اگر به بهانه این که این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‏ ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند باز باید آزاد باشد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماز شب🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی استاد علاّمه‌ طباطبایی ‌فرمودند: چون‌ به‌ نجف‌ اشرف‌ برای تحصيل‌ مشرّف‌ شدم‌، از نقطۀ نظر قَرابت‌ و خويشاوندی و رَحِميّت‌ گاه گاهی به محضر مرحوم‌ قاضی شرفياب‌ می شدم‌؛ تا يك‌ روز درِ مدرسه‌ای ايستاده‌ بودم‌ كه‌ مرحوم‌ قاضی از آنجا عبور می كردند، چون‌ به من‌ رسيدند دست‌ خود را روی شانۀ من‌ گذاردند و گفتند: «ای فرزند! دنيا می خواهی نماز شب‌ بخوان‌؛ و آخرت‌ می خواهی نماز شب‌ بخوان‌!» اين‌ سخن‌ آنقدر در من‌ اثر كرد كه‌ از آن‌ به بعد تا زماني كه‌ به‌ ايران‌ مراجعت‌ كردم‌ پنج‌ سال‌ تمام‌ در محضر مرحوم‌ قاضی روز و شب‌ به سر می بردم‌؛ و آنی از ادراك‌ فيض‌ ايشان‌ دريغ‌ نمی كردم‌. و از آن‌ وقتی كه‌ به وطن‌ مألوف‌ باز گشتم‌، تا وقت‌ رحلت‌ استاد پيوسته‌ روابط‌ ما برقرار بود و مرحوم‌ قاضی طبق‌ روابط‌ استاد و شاگردی دستوراتی می دادند و مكاتبات‌ از طرفين‌ بر قرار بود. ايشان‌ می فرمودند: «ما هر چه‌ داريم‌ از مرحوم‌ قاضی داريم‌.» 📚 مهر تابان، ص ۲۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زاد و ولد فرهنگی🔹 ✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی من‌ عمیقا متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌»، طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو، باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد. حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌، «آزادی‌ بیان‌»، مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری‌، تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد و حریت‌ و تعادل‌ و عقلانیت‌ و انصاف‌، سکه‌ رائج‌ شود تا همه‌ اندیشه‌ها در همه‌ حوزه‌ها فعال‌ و برانگیخته‌ گردند و «زاد و ولد فرهنگی‌» که‌ به‌ تعبیر روایات‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و اهلبیت‌ ایشان‌ (علیهم‌ السلام‌)، محصول‌ «تضارب‌ آراء و عقول‌» است‌، عادت‌ ثانوی‌ نخبگان‌ و اندیشه‌وران‌ گردد. به ویژه‌ که‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ و تمدن‌ اسلامی‌ همواره‌ در مصاف‌ با معضلات‌ جدید و نیز در چالش‌ با مکاتب‌ و تمدن های‌ دیگر، شکفته‌ است‌ و پاسخ‌ به‌ شبهه‌ نیز بدون‌ شناخت‌ شبهه‌، ناممکن‌ است‌. 📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹گذشت بزرگوارانه🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی حاج شیخ مرتضی آشتیانی شخص اول تهران بود. به نظرم از آ سید فرج الله فقیهی اصفهانی شنیدم، نماز حاج شیخ مرتضی به قدری شلوغ می شد که برای مامومینی که دیر می آمدند، جا پیدا نمی شد. یکی از اشراف برای اینکه در نماز حاج شیخ مرتضی شرکت کند، به یکی از مامومین پنج تومان داد تا جایش را به او بدهد، این قضیه مربوط به صد سال پیش است و در آن وقت پنج تومان مبلغ زیادی بود. حاج شیخ مرتضی مخالفی داشت که سید بود. آن سید برای اینکه مرحوم آشتیانی را از میدان به در کند، با مقدماتی در بین مردم شایع کرد که وی با روس ها در به توپ بستن حرم حضرت رضا علیه السلام همکاری و تبانی کرده است! این شایعه و تهمت بزرگ وقتی در میان مردم منتشر شد، کار را به جایی رساند که حتی یک نفر هم در نماز وی شرکت نمی کرد و فقط کسی که سجاده را می انداخت، همراه او می آمد. شرایط به گونه ای شد که مرحوم آشتیانی نتوانست در تهران بماند و به مشهد رفت. وقتی آن سید موفق شد به این شکل مرحوم آشتیانی را کنار بزند و میدان برای او خالی شد، متوجه شد که چه گناه بزرگی کرده و چه ضربه ای به مرحوم آشتیانی زده است. لذا برای استحلال نزد او رفت. آ شیخ مرتضی بزرگوارانه گفت: اگر به من وعده بدهی که نزد جدت از من شفاعت کنی، حاضرم تو را ببخشم! 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۳۳ - ۴۳۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قدرت طلبی🔹 📣 امام خمینی قدرت طلبی در هر که باشد، این اسباب این می‌شود که زمین بخورد. قدرت طلبی از هر که باشد از شیطان است؛ می‌خواهد رئیس جمهور امریکا قدرت طلبی کند یا یک طلبه‌ای در مدرسه بخواهد قدرت طلبی بکند یا یک امام جمعه ای در مرکزی که دارد. اگر وضع این باشد که قدرت طلبی در کار بیاید و کار این که من این طور باید باشم، بشود، بداند که این از شیطان است. شیطان این تزریق را از ابتدا کرده است و ما را هم از این راه، بیشتر از جاهای دیگر می‌تواند بازی بدهد، که تو فلانی هستی، تو چه هستی، دیگران چی‌اند، از این معانی. هیچ فرقی مابین آن آدمی‌که به حسب ظاهر قدرتمند دنیاست و دارد باز هم دنبال قدرت می‌گردد، با آن آدم زاهدی که توی یک صومعه نشسته است، در این جهت فرق نیست که اگر هر دوشان بگویند: من این طور، این زاهد بگوید: من این زاهد هستم، من چه، یا آن بگوید، من قدرتمند هستم، هر دویش از شیطان است، بلکه این فسادش بیشتر از آن است. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احمق🔹 📣 دکتر علی شریعتی یک نفر در هواپیما پهلوی من نشسته بود، به او گفتم روزنامه‌ ات را بده، دیدم لهجه‌ اش به قدری فرنگی است که اصلا نمی ‌تواند با من حرف بزند، با خودم گفتم حتماً از بس در خارج بوده فارسی یادش رفته است، ولی بعد یک نفر فرنگی از او چیزی می ‌خواست که دیدم زبان خارجی هم بلد نیست، تظاهر را نگاه کنید. چقدر آدم‌ هایی را دیده‌ ایم که سه سال یا دو سال به اروپا رفته‌ اند، ولی با چه افتخاری می ‌گویند که فارسی یادشان رفته است و من می‌ گویم ‌ای احمق، تو که اینقدر استعدادت زیاد است که زبانی را که در ۲۵ سال یاد گرفته ‌ای در سه سال فراموش می ‌کنی، پس چطور زبان خارجی را در سه سال یاد گرفتی؟ 📚 بازگشت به خویشتن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اخلاص🔹 📣 حجت‌الاسلام سید منیرالدین حسینی شیرازی قدری که بنده با مرحوم شهید بهشتی صحبت کردم، ناگهان ایشان با لحن قاطعشان گفتند: آقای حسینی! شما اخلاص را چگونه تعریف می کنید؟ من پاسخ را اخلاص انقلابی دانستم و گفتم: مرگ با بدنامی. وقتی این تعبیر را به کار بردم، قاطعیت ایشان به نرمی تبديل شد و گفتند: بله! این بالاترین حد است. و احتمالا افزودم: با مرگ، هم هویت اجتماعی و تاریخی شخص و هم آرمانش احیا می شود. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید منیرالدین حسینی شیرازی، ص ۲۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تاوان نیست🔹 ✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی مردکی را چشم درد خاست، پیش بیطار رفت که دوا کن. بیطار از آنچه در چشم چارپای می کند در دیده او کشید و کور شد. حکومت به داور بردند گفت: بر او هیچ تاوان نیست. اگر این خر نبودی، پیش بیطار نرفتی. مقصود از این سخن آن است تا بدانی که هر آن که ناآزموده را کار بزرگ فرماید با آن که ندامت برد به نزدیک خردمندان به خفت رای منسوب گردد. ◽️ندهد هوشمند روشن رای ◾️به فرومایه کارهای خطیر ◽️بوریا باف اگر چه بافنده‌ست ◾️نبرندش به کارگاه حریر 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹توفیق ادب🔹 ✍ مولوی ◽️از خدا جوییم توفیق ادب ◾️بی‌ادب محروم گشت از لطف رب ◽️بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد ◾️بلک آتش در همه آفاق زد ◽️مائده از آسمان در می‌رسید ◾️بی‌شری و بیع و بی‌گفت و شنید ◽️در میان قوم موسی چند کس ◾️بی‌ادب گفتند کو سیر و عدس ◽️منقطع شد خوان و نان از آسمان ◾️ماند رنج زرع و بیل و داس‌مان ◽️باز عیسی چون شفاعت کرد حق ◾️خوان فرستاد و غنیمت بر طبق ◽️مائده از آسمان شد عائده ◾️چون که گفت انزل علینا مائده ◽️باز گستاخان ادب بگذاشتند ◾️چون گدایان زله‌ها برداشتند ◽️لابه کرده عیسی ایشان را که این ◾️دایمست و کم نگردد از زمین ◽️بدگمانی کردن و حرص‌آوری ◾️کفر باشد پیش خوان مهتری ◽️زان گدا رویان نادیده ز آز ◾️آن در رحمت بریشان شد فراز ◽️ابر بر ناید پی منع زکات ◾️وز زنا افتد وبا اندر جهات ◽️هر چه بر تو آید از ظلمات و غم ◾️آن ز بی‌باکی و گستاخیست هم ◽️هر که بی‌باکی کند در راه دوست ◾️ره‌زن مردان شد و نامرد اوست ◽️از ادب پر نور گشته‌ست این فلک ◾️وز ادب معصوم و پاک آمد ملک 📚 مثنوی معنوی، دفتر اول ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹برخورد سالم انديشه ها🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی معتقدم كه جامعه اسلامى جامعه اى است كه به برخورد سالم و سازنده انديشه ها ميدان مى دهد و اين باعث بارورى اين پويش ها و جستجوها مى شود. البته، اگر يك جا ديديم در پويشى رسوبات بيگانه از اسلام آنقدر هست كه ممكن است ذهنيت نسل جوان ما را براى مدت ها ناخالص بكند، اشكالى ندارد كه در آنجا صريح بگوييم؛ حيف كه اين صراحت را هم خيلى ها نمى پسندند. يعنى گاهى هواداران يك فكر، يك پويش، يك پوينده، آنقدر سخت مى گيرند كه حتى راه نقد سالم را هم بر او مى بندند. در نتيجه وقتى اين راه بسته شد از آن سو حركت هاى شديد و تنش هاى پر آسيب به وجود مى آيد. بايد سعى كنيم در جامعه مان كيفيت سالم و سازنده برخورد آرا و عقايد روز به روز بهتر بشود. 📚 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص 119 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تنها راه پاسداری از اسلام🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می‏ دهم که یک وقت خیال نکنند که حفظ و نگهداری اسلام با سلب آزادی بیان تحقق می‏ یابد.، برخی جوانان خیال نکنند که راه حفظ معتقَدات اسلامی و جهان‏ بینی اسلامی این است که نگذاریم دیگران حرف هایشان را بزنند. نه، بگذارید بزنند؛ نگذارید خیانت کنند. اگر دیدید یک فرد مارکسیست مثلا آمد گفت «به نام امام خمینی»، مانع شوید، به او بگویید: تو بگو به نام لنین، به نام استالین، به نام مارکس، انگلس؛ دروغ نگو. اگر می‏ گویی «مبارزه» باید برای من روشن کنی تو با چه می‏ خواهی مبارزه کنی؟ اگر می‏ گویی «آزادی» برای من روشن کن آزادی از چه؟ تو چه را فرض کرده‏ ای که از او باید آزاد شد؟ اینها را برای من روشن کن. هدفت را بگو، راهت را هم بگو تا من ببینم راه من و هدف من با تو یکی است یا دو تا. پس چنین تصور نشود که با جلوگیری از ابراز افکار و عقاید می‏ شود از اسلام پاسداری کرد. از اسلام فقط با یک نیرو می‏ شود پاسداری کرد و آن منطق و آزادی دادن و مواجهه صریح و رُک و روشن با افکار مخالف است. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلافات مذهبی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی چه چیزی می تواند دل‌های دنیای اسلام را از جمهوری اسلامی و از ملت ایران جدا کند؟ همین اختلاف‌ها و تعصب‌های مذهبی است. این‌ها می تواند دل‌ها را از هم جدا کند. از این باید ترسید؛ از این باید ترسید. همه مسئولند که مراقبت کنند. اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعه‌ای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنی ای را شیعه خواهد کرد. آن کسانی که مایلند همه‌ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل‌بیت و ولایت اهل‌بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمی توان شیعه کرد و به ولایت اهل‌ بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء‌ و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا می خواهد، صهیونیست‌ها می خواهند و دارند برای آن تلاش می کنند. 📚 بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید، ۱۳۸۸/۹/۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اهل ولایت نیست🔹 📣 حجت‌الاسلام ناطق نوری وضع ظاهری شهید بهشتی بسیار مرتب بود و در خانه اش از مبل استفاده می کرد و گاهی هم لباده می پوشید. همه این عوامل جمع شده بود که یک جوی بر ضد ایشان به راه اندازند که مثلا ایشان "اشهد ان محمد رسول الله و ان علیا ولی الله" را در اقامه نماز نمی گوید، پس اهل ولایت نیست. در حالی که ایشان می گفتند: "اشهد ان محمد رسول الله و ان علیا ولی الله" اما آنها این را بهانه ای برای کوبیدن شهید بهشتی قرار داده بودند. از خصوصیات آقای بهشتی قبل و بعد از انقلاب این بود که هیچ موقع، در صدد این نبود که به این حرف ها پاسخ بدهد. در جلسه ای که روزهای چهارشنبه عصر در منزل ایشان برگزار می‌شد، بنده به طور متناوب شرکت می کردم. مباحث مختلف فقهی را با تکیه بر فقه سنتی، منتهی با واژه‌های مدرن طرح می کرد و معتقد بود که اطلاعات و دانش ما باید به روز باشد. منتهی عده ای مقدس نما بودند و می گفتند: ایشان چون در خانه اش مبل استفاده می کند و به زبان انگلیسی حرف می زند و به خارج از ایران رفته است، آدم انقلابی نمی تواند باشد. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، ج ۱، ص ۱۰۱ - ۱۰۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رفتار پدرانه🔹 📣 امام خمینی ائمۀ جمعه، ائمۀ جماعت، روحانیون محترم، اینها باید توجه به این معنا داشته باشند که اینها پدر هستند از برای ملت. اینها با مردم باید سمت پدری داشته باشند، اینها با مردم باید رفتارشان رفتار پدرانه باشد. بین خودشان برادر باشند، رفتار، رفتار برادری باشد. اجتماع داشته باشند، در هر شهری با هم در هر هفته یک روز، دو روز با هم مجتمع باشند، مسائل خودشان را بگویند. اگر یک خیالی دارند، اگر یک کاری دارند او را بگویند، حل کنند بین خودشان و هیچ وقت یک مسئله ای را به خطبه های نمازجمعه نکشانند، چه اشکال داشته باشند به فلان استاندار، فلان حاکم یا فلان وزارتخانه و چه اشکال داشته باشند به فلان آدم یا فلان شخص. این جای خطبۀ نماز جمعه، جای دعوت به حق است و دعوت به تقوا و مصالح مسلمین را در او گفتن، و تعرض به این خرده ریزی ها، اینها از شأن ائمۀ جمعه خارج است، پرهیز کنند از این معنا. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خردمند🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی ملک از خردمندان جمال گیرد و دین از پرهیزگاران کمال یابد. پادشاهان به صحبت خردمندان از آن محتاجترند که خردمندان به قربت پادشاهان. ◽️پندی اگر بشنوی ای پادشاه ◾️در همه عالم به از این پند نیست ◽️جز به خردمند مفرما عمل ◾️گرچه عمل کار خردمند نیست 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رقابت شیطانی🔹 📣 امام خمینی گویندگان ما، نویسندگان ما هر چند هم بسیار خوب باشند و بسیار متعهد باشند، لکن گمان نکنند که از آن شرور باطنی پاک شدند؛ از آن شیطان باطن پاک شدند. توجه کنند که شیطان باطنی انسان تا آخر هم همراه انسان هست. گاهی این شیطان کاری می‌کند که انسان خودش را به هلاکت برساند که رفیقش را به هلاکت برساند. شما این قصه را شنیده‌اید که یک نفر بنده‌ای داشت و به او بسیار محبت کرد و بسیار تربیت کرد بعد گفت به او: من در مقابل این‌ همه محبت که به تو دارم فقط یک خواهش از تو دارم، آن این است که بیا بالای پشت بام این همسایۀ من که رقیب من است سرِ من را بِبُر! انسان یک همچو موجودی است که حاضر است سرش را بِبُرد که رقیبش از بین برود. اصطلاح دیرینۀ ما این است که «خرِدیزه»، که یک قسم از خرهای فضول است، خودش را به چاه می‌اندازد که به صاحبش ضرر بزند! انسان یک همچو موجودی است. انسان یک همچو موجود پیچیده‌ای است. 📚 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، نمایندگان و مسئولان سیاسی عقیدتی شهربانی‌های سراسر کشور و ...، ۱۳۵۹/۱۲/۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خود خواهی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی از خودخواهی ها باید استغفار کنیم. خودخواهی نقطه‌ی مقابل خداخواهی است. دل خودخواه به همان اندازه که خودخواه و خودپرست است، از خداخواهی و خداپرستی دور است. این خودخواهی به معنای وسیع کلمه است؛ یعنی شامل حمایت بی استدلال و متعصبانه و حمیت‌آمیز از خود، از حزب خود، از جناح خود، از خویشاوند و وابسته‌ی خود و از دوست و رفیق صمیمی خود است؛ این غلط است. بسیاری از اختلافاتی که در جامعه‌ی سیاسی کشور ما وجود داشت، ناشی از همین بود. بنده سال ها پیش - شاید بیست سال پیش - گفتم اختلافاتی که به عنوان چپ و راست بروز می کند، مثل اختلافات قبیله‌یىِ زمان قدیم است. نگذاریم این حالت ادامه پیدا کند؛ نگذاریم این خودخواهی ها در ما رسوخ کند و منشأ اثر شود. 📚 بیانات‌ در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۸۴/۸/۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹غرور علمی و قدرت توجیه‌گری🔹 ✍ آیت الله ابراهیم امینی اهل علم نیز مانند دیگران، برای نجات از هلاکت و نیل به سعادت و کمال، نیاز به تقوا و تزکیه و تهذیب نفس و جدیت در عبادت و عمل صالح دارند، لیکن بزرگترین مشکل ما غرور علمی و قدرت توجیه‌گری است. علم و دانش که باید باعث تنبّه و بیداری و خوف و خشیت باشد و انسان را به کوشش و جدیت در عمل وادار کند، متأسفانه گاهی موجب غرور و جهالت می‌شود و وسیله توجیه‌گری و بهانه‌جویی و عذر تراشی می‌گردد. شیطانی که در کمین ما نشسته از سایر شیاطین حیله‌گرتر و مکارتر است. در راه اغواگری حتی از موقعیت دینی و علمی ما نیز استفاده می‌کند و از طریق بهترین کارها که باید ما را به بهشت هدایت کند به دوزخ می‌فرستد. ما گناهان و اخلاق رذیله را خوب می‌شناسیم و از کیفر و تبعات آنها کاملا آگاهیم، لیکن در اثر توجیهات و عذرتراشی‌های غلط مغرور شده‌ایم. ممکن است دروغ بگوییم، غیبت بکنیم، تهمت بزنیم، حیثیت و آبروی افراد را ببریم، خلف‌ وعده بکنیم، حقوق افراد را تضییع نماییم، خانواده‌مان را اذیت کنیم، بر طبق دلخواه و برای حفظ شخصیت خودمان، بیت المال را به مصرف برسانیم، تکبر داشته باشیم، وظائف فردی و اجتماعی را انجام ندهیم، بدون اینکه مسؤولیتی را بپذیریم و به اسلام خدمت کنیم تا آخر عمر از سهم امام ارتزاق نماییم، لیکن به وسیله قدرت علمی همه را تأویل و توجیه و تجویز کنیم و بدین وسیله وجدانمان را قانع سازیم. ولی باید بدانیم که این تأویلات و توجیهات و عذرتراشی‌ها از نیرنگ‌های شیطان و نفس اماره است و در قیامت پاسخگوی زشتی اعمال ما نخواهد شد. ممکن است با این عذرتراشی ها وجدانمان را قانع سازیم، لیکن در قیامت پاسخ خدا را چگونه خواهیم داد؟!. 📚 خودسازی (تزکیه و خودسازی)، فصل بزرگترین مشکل ما ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اسلام دین جنگ و صلح🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری آیا اسلام دین جنگ است یا دین صلح؟ اگر دین صلح است، تا آخر باید آن روش را ادامه می ‏دادند و می ‏گفتند اساساً جنگ کار دین نیست، کار دین فقط دعوت است، تا هر جا که پیش رفت رفت، هر جا هم نرفت نرفت؛ و اگر اسلام دین جنگ است، پس چرا در سیزده سال مکه به هیچ وجه اجازه ندادند که مسلمین حتی از خودشان دفاع کنند، دفاع خونین؛ یا اینکه نه، اسلام، هم دین صلح‏ است و هم دین جنگ، در یک شرایطی نباید جنگید و در یک شرایطی باید جنگید. باز ما حضرت رسول را می‏ بینیم که در همان دوره مدینه هم در یک مواقعی با مشرکین یا با یهود و نصاری‏ می‏ جنگد و در یک مواقع دیگر حتی با مشرکین قرارداد صلح می‏ بندد، هم چنان که در حدیبیه با همین مشرکین مکه که الَدُّ الخصام پیغمبر بودند و از همه دشمن های پیغمبر سرسخت‏ تر بودند، علیرغم تمایل تقریباً عموم اصحابش قرارداد صلح امضا کرد. باز در مدینه می ‏بینیم پیغمبر با یهودیان مدینه قرارداد عدم تعرض امضا می‏ کند. 📚 سیری در سیرۀ ائمۀ اطهار، ‏ص: 52 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مسیر راستین🔹 📣 آیت الله شهید دکتر بهشتی اين روزها مكرر از من مى پرسند نظرت درباره فلان گروه چيست؟ نظرت درباره فلان شخص چيست؟ پاسخ من اين است: نظـر من اين است كه از جمهورى اسلامى ما، يك نظام اسلامى خالص، موفق، پيروز و نيرومند به وجود آيد؛ يك جريان كه در آن بسيارى از كسانى كه امـروز آنها را رد مى كنيد و نمى پسنديد قرار بگيرند و ساخته شوند؛ و به صورت رهپويان و روندگان راهى در آيند كه آنها را عاشقانه دوست داشته باشند. اصلاً تا جامعه ما به چنين وضعى در نيايد، انقلاب مـا در مسير راستين خود قرار نگرفته است. 📚 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دو هواپیما اجناس لوکس🔹 📣 حجت‌الاسلام ناطق نوری شایع کرده بودند که زمانی که شهید بهشتی از آلمان برگشته، دو هواپیما اجناس لوکس برای منزلش آورده و در خانه اشرافی زندگی می کند و دارای نوکر و کلفت است. عده ای رفته بودند جلوی منزل ایشان که مثلا خانه ایشان را ببینند. همسر شهید بهشتی به این عده گفته بود: آن نوکر و کلفتی که می گویند من هستم. این هم زنبیل اجناسی است که خریداری کردم. 📚 خاطرات حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، ج ۱، ص ۱۰۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ما مُقتدی هستيم‌🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی از همان‌ زمان‌ طلبگی ما در قم‌، كه‌ من‌ زياد به منزل علامه طباطبایی می رفتم‌، هيچگاه‌ نشد كه‌ بگذارند ما با ايشان‌ به‌ جماعت‌ نماز بخوانيم‌. و اين‌ غصّه‌ در دل‌ ما مانده‌ بود كه‌ ما جماعت‌ ايشان‌ را ادراك‌ نكرده‌ايم‌؛ و از آن‌ زمان‌ تا به حال‌، مطلب‌ از اين‌ قرار بوده‌ است‌. تا در ماه‌ شعبان‌ كه‌ به مشهد مشرّف‌ شدند و در منزل‌ ما وارد شدند، ما اطاق‌ ايشان‌ را در كتابخانه‌ قرار داديم‌ تا با مطالعۀ هر كتابی كه‌ بخواهند روبرو باشند. تا موقع‌ نماز مغرب‌ شد. من‌ سجّاده‌ برای ايشان‌ و يكي‌ از همراهان‌ كه‌ پرستار و مراقب‌ ايشان‌ بود پهن‌ كردم‌ و از اطاق‌ خارج‌ شدم‌ كه‌ خودشان‌ به‌ نماز مشغول‌ شوند، و سپس‌ من‌ داخل‌ اطاق‌ شوم‌ و به جماعتِ اقامه‌ شده‌ اقتدا كنم‌؛ چون‌ می دانستم‌ كه‌ اگر در اطاق‌ باشم‌ ايشان‌ حاضر برای امامت‌ نخواهند شد. قريب‌ يك‌ رُبع‌ ساعت‌ از مغرب‌ گذشت‌. صدائی آمد، و آن‌ رفيق‌ همراه‌ مرا صدا زد، چون‌ آمدم‌ گفت‌: ايشان‌ همين طور نشسته‌ و منتظر شما هستند كه‌ نماز بخوانند. عرض‌ كردم‌: من‌ اقتدا می كنم‌! گفتند: ما مُقتدی هستيم‌! عرض‌ كردم‌: استدعا می كنم‌ بفرمائيد نماز خودتان‌ را بخوانيد! فرمودند: ما اين‌ استدعا را داريم‌. عرض‌ كردم‌: چهل‌ سال‌ است‌ از شما تقاضا نموده‌ام‌ كه‌ يك‌ نماز با شما بخوانم‌ تا به حال‌ نشده‌ است‌؛ قبول‌ بفرمائيد! با تبسّم‌ مليحی فرمودند: يك‌ سال‌ هم‌ روی آن‌ چهل‌ سال‌. و حقّاً من‌ در خود توان‌ آن‌ نمی ديدم‌ كه‌ بر ايشان‌ مقدّم‌ شده‌ و نماز بخوانم‌، و ايشان‌ به من‌ اقتدا كنند؛ و حالِ شرم‌ و خجالت‌ شديدی به من‌ رخ‌ داده‌ بود. بالاخره‌ ديدم‌ ايشان‌ بر جای خود محكم‌ نشسته‌ و به هيچ وجه‌ من‌ الوجوه‌ تنازل‌ نمی كنند؛ من‌ هم‌ بعد از احضار ايشان‌ صحيح‌ نيست‌ خلاف‌ كنم‌، و به‌ اطاق‌ ديگر بروم‌ و فُرادی نماز بخوانم‌. عرض‌ كردم‌: من‌ بنده‌ و مطيع‌ شما هستم‌؛ اگر امر بفرمائيد اطاعت‌ می كنم‌! فرمودند: امر كه‌ چه‌ عرض‌ كنم‌! امّا استدعای ما اين‌ است‌! من‌ برخاستم‌ و نماز مغرب‌ را به جای آوردم‌، و ايشان‌ اقتدا كردند. و بعد از چهل‌ سال‌ علاوه‌ بر آنكه‌ نتوانستيم‌ يك‌ نماز به‌ ايشان‌ اقتدا كنيم‌ امشب‌ نيز در چنين‌ دامی افتاديم‌. خدا می داند آن‌ وضع‌ چهره‌ و آن‌ حال‌ حيا و خجلتی كه‌ در سيمای ايشان‌ توأم‌ با تقاضا مشهود بود، نسيمِ لطيف‌ را شرمنده‌ می ساخت‌، و شدّت‌ و قدرتش‌ جماد و سنگ‌ را ذوب‌ می كرد. 📚 مهر تابان، ص ۸۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حق برای حق🔹 📣 امام خمینی باید اشخاصی که می‌خواهند صحبت کنند ببینند که آیا حق را می‌خواهند برای حق؟ بزرگتر چیزی که انسان اگر آن را داشته باشد کمال بزرگ دارد این است که حق را برای حق بخواهد. از حق خوشش بیاید برای اینکه حق است و از باطل متنفر باشد برای اینکه باطل است. اگر حق به دست دشمنش هم اجرا شد، این مالکیت را داشته باشد بر نفس خودش که آن حق را تعریف کند. و اگر باطل از فرزندش یا دوستانش وجود پیدا کرد، این مالکیت را داشته باشد که از او تنفر داشته باشد و اظهار تنفر کند. کسانی که حق را برای حق خواهند اندک‌اند، بسیار اندک. کسانی که باطل را برای باطل بودنش بُغض بر آن دارند و تنفر از آن دارند اندک‌اند، و بسیار اندک. انسان خودش هم نمی‌تواند بفهمد که چه‌ کاره است. انسان باید یک کسی که دشمن او هست پیش او برود ببیند قضاوت او نسبت به این چه هست، تا عیب های خودش را بتواند بفهمد. انسان نمی‌تواند از دوستان خودش تعلیم بگیرد. انسان باید از دشمنان خودش تعلیم بگیرد. وقتی که یک صحبتی می‌کند ببیند دشمن ها چه می‌گویند؛ و تفکر کند که عیب ها را دشمن‌ها می‌فهمند. دوست ها هر چه هم شما عیب داشته باشید و ما عیب داشته باشیم، برای اینکه حق را برای حق نمی‌خواهند و باطل را برای اینکه باطل است دشمن ندارند، به ما می‌آیند و به شما می‌آیند و می‌گویند که چه‌ قدر خوب صحبت کردی و چه مقالۀ خوبی نوشتی؛ چه مقالۀ کوبنده‌ای بود این؛ چه‌طور حریف خودت را منزوی کردی؛ چه‌ طور حرف های حریف خودت را ولو هم صحیح بود، باطل کردی! دوستان انسان، دشمنان واقعی انسان‌اند. و دشمنان انسان، دوستان واقعی انسان‌اند. انسان باید از کسانی که بر او خرده می‌گیرند از آنها یاد بگیرد. کسانی که از او تعریف می‌کنند بداند که این زبان؛ زبان تعریف؛ خصوصاً در یک اموری که جای انتقاد است تعریف می‌کنند، این همان زبان شیطانی است و آن هم تأییدش تأیید شیطانی است. گویندگان ما، نویسندگان ما، کسانی که در این موقع می‌خواهند صحبت بکنند، توجه داشته باشند که آیا مالک خودشان هستند؟ 📚 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، نمایندگان و مسئولان سیاسی عقیدتی شهربانی‌های سراسر کشور و ...، ۱۳۵۹/۱۲/۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin