eitaa logo
خوشه چین
153 دنبال‌کننده
352 عکس
47 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فلسفه عاشورا🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری باید بگوییم عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز می‏ خواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم، تجدید حیات کنیم، روح خودمان را شستشو بدهیم، خودمان را زنده کنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمی‏ خواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداکاری در راه حق، در ما فراموش بشود؛ نمی‏ خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد. این فلسفه عاشوراست، نه گناه کردن و بعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن! گناه کنیم، بعد در مجلسی شرکت کنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد. گناه آن وقت بخشیده می‏ شود که روح ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد؛ اگر پیوند بخورد، گناهان ما قطعاً بخشیده می‏ شود ولی علامت بخشیده شدنش این است که دو مرتبه دیگر دنبال آن گناه نمی‏ رویم. اما اینکه از مجلس حسین بن علی بیرون برویم و دو مرتبه دنبال آن گناهان برویم، نشانه این است که روح ما با روح حسین بن‏ علی پیوند نخورده است. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۷۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آموزگار بزرگ شهادت 🔻دکتر علی شریعتی ◽️و اما تو ای حسین! ◽️با تو چه بگویم؟ ◽️شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل ◽️و تو ای چراغ راه ◽️ای کشتی رهایی ◽️ای خونی که از آن نقطه صحرا، جاودان می‌طپی و می‌جوشی ◽️و در بستر زمان جاری هستی ◽️و بر همه نسل‌ها می‌گذری ◽️و هر زمین حاصلخیزی را سیراب خون می‌کنی ◽️و هر بذر شایسته را در زیر خاک می‌شکافی و می‌شکوفایی ◽️و هر نهال تشنه‌ای را به برگ و بار حیات و خرمی می‌نشانی ◽️ای آموزگار بزرگ شهادت! ◽️برقی از آن نور را بر این شبستان سیاه و نومید ما بیفکن ◽️قطره‌ای از آن خون را در بستر خشکیده و نیم مرده ما جاری ساز ◽️و تفی از آتش آن صحرای آتش خیز را به این زمستان سرد و فسرده ما ببخش ◽️ای که مرگ سرخ را برگزیدی تا عاشقانت را از مرگ سیاه برهانی ◽️تا با قطره خونت، ملتی را حیات بخشی ◽️و تاریخی را به طپش آری ◽️و کالبد مرده و فسرده عصری را گرم کنی ◽️و بدان جوشش و خروش زندگی و عشق و امید دهی! ◽️ایمان ما، ملت ما، تاریخ فردای ما، کالبد زمان ما ◾️به خون تو محتاج است. 📚 نیایش ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ما و حسین🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری شعارهای ما در مجالس، در تکیه‏ ها و در دسته‏ ها باید مُحیی باشد نه مخدّر، باید زنده کننده باشد نه بی حس کننده. اگر بی‏ حس کننده باشد، نه تنها اجر و پاداشی نخواهیم داشت بلکه ما را از حسین علیه السلام دور می‏ کند. این اشک برای حسین ریختن خیلی اجر دارد اما به شرط اینکه حسین آن چنان که هست در دل ما وارد بشود. 《انَّ لِلْحُسَینِ مَحَبَّةً مَکنونَةً فی قُلوبِ الْمُؤْمِنینَ》 اگر در دلی ایمان باشد نمی‏ تواند حسین را دوست نداشته باشد، چون حسین مجسمه‏ ای است از ایمان. شعارهایی که اصحاب اباعبداللَّه می‏ دادند، شعارهای عجیبی است. حادثه کربلا طوری وقوع پیدا کرده که انسان فکر می‏ کند اصلًا این صحنه را عمداً آنچنان ساخته‏ اند که همیشه فراموش نشدنی باشد. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۷۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹منطق یا احساسات🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری انسان باید از منطق پیروی کند نه از احساسات. انسان در کاری که از روی منطق صورت می‌گیرد حساب و پیش‌بینی‌های لازم را کرده، نورافکن عقل و اندیشه خود را به اطراف انداخته و جوانب و اطراف کار را تحت‌نظر گرفته است. ولی در کاری که از روی احساسات صورت می‌گیرد نقشه و حساب و دوراندیشی در کار نیست، صرفآ روح بشر از راهی داغ شده و هیجانی پدیده آمده و انسان برای آنکه هیجان روحی خود را تسکین دهد به عملی مبادرت می‌کند و به واسطه غبار و تیرگی که از تهیج احساسات پیدا می‌شود مجال دوراندیشی و توجه به عواقب و نتایج کار از انسان سلب می‌شود. بر همه افراد بشر کم و بیش، هم منطق حکومت می‌کند و هم احساسات. یک جمله که انسان در حضور جمعی ادا می‌کند یا یک عملی که در اجتماع انجام می‌دهد، از یک طرف وابسته به یک سلسله احساسات و عواطف و هیجانات درونی است و از طرف دیگر چون کم و بیش در اطرافش دقت و فکر شده وابسته به منطق و تعقل است. ولی برخی مردم بیشتر اهل منطق‌اند و بعضی مردم بیشتر اهل احساسات. جامعه‌شناسان می‌گویند این اختلاف در میان ملل نیز دیده می‌شود؛ بعضی از ملل به منطق نزدیکترند و بعضی به احساسات. این دستور جامع رسول اکرم می‌گوید: همیشه در کارها منطق را دخالت بده و جلو طغیان و حکومت احساسات را بگیر؛ مرد منطق باش نه احساسات. هر اندازه که یک فرد یا یک ملت در راه کمال و ترقی پیش می‌رود، به تدریج از احساسات به منطق می‌گراید. نزدیک شدن به حکومت منطق و خارج شدن از تحت سیطره و حکومت احساسات، دلیل بر پختگی و تکامل روح است. انسان در طفولیت و کودکی یک پارچه احساسات بی‌منطق است و به همین جهت از اداره کردن خود و از حفظ مصالح خود عاجز است، و به همین جهت است که طفلی را زود می‌شود در جریانی وارد کرد و احساساتش را استخدام کرد و به نفع خود در مجرایی به کار انداخت. اما هر اندازه که از سنین عمر می‌گذرد و تجربه زیادتر می‌شود، منطق در وجود انسان قوّت می‌گیرد. البته تنها مرور زمان و گذشتن عمر کافی نیست که انسان را مرد منطق و تعقل کند؛ این فضیلت اخلاقی نیز مانند همه فضایل دیگر اخلاقی تمرین و ممارست و مجاهدت لازم دارد؛ اولا اندوخته علمی و سرمایه فکری لازم است، ثانیآ انسان باید مدتی با زحمت خود را وادار کند که در پیشامدها و تصمیم ها زیاد فکر کند و تا عواقب و نتایج کاری را کاملا نسنجد به هیجانات درونی خود ترتیب اثر ندهد. 📚 بیست گفتار، ص ۲۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بهانه‌های اختلاف🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی عزیزان من! برادران! خواهران! در سرتاسر کشور، امروز ما احتیاج داریم به اتحاد و یکپارچگی. بهانه‌های اختلاف زیاد است. گاهی در یک قضیه‌ای سلیقه‌ی یک نفر، دو نفر با هم یکسان نیست؛ این نباید بهانه‌ی اختلاف بشود. گاهی در کسی یک گرایشی هست، در دیگری نیست؛ این نباید مایه‌ی اختلاف بشود. آراء، نظرات، همه محترمند. اختلاف در درون، منازعه‌ی در درون، موجب فشل می شود. قرآن به ما تعلیم می دهد: 《و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم》 اگر منازعه کنیم، سر مسائل گوناگون - مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، مسائل شخصیتی - دست ‌به ‌یقه شویم، دشمن ما جری می شود. یک مقدار از جرأتی که دشمن در سال های گذشته پیدا کرد، به خاطر اختلافات بود. امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) به ما درس می دهد؛ می فرماید: «لیس من طلب الحقّ فاخطأه کمن طلب الباطل فأصابه». مخالفین دو جورند. یک مخالفی است که دنبال حق است، او هم دنبال جمهوری اسلامی است، او هم دنبال انقلاب است، او هم دنبال دین و خداست، منتها راه را اشتباه کرده؛ با این نباید دشمنی کرد؛ این فرق دارد با کسی که در جهت غیر نظام اسلامی، با هدف معاندانه‌ی علیه نظام اسلامی حرکت می کند. دل ها را به هم نرم کنید، برخوردها را نسبت به یکدیگر مهربانانه‌تر کنید. 📚 بیانات در حرم مطهر رضوی، ۱۳۹۱/۱/۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی و اختیار انسان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری انسان در میان موجودات، رسیده به مرحله آزادی و اختیار و خلیفة اللَّهی و انتخاب و به مرحله‏ ای که خود باید برای خود نیکی را انتخاب کند و آن نیکی که خود برای خود انتخاب نکرده و از خارج به او تحمیل شده است اصلًا برایش نیکی نیست. مثلًا صداقت، امانت، راستی، آزادی خواهی، آزادمنشی، تقوا همه اینها آن وقت برای انسان فضیلت است که این انسانی که در سر دوراهی انتخاب قرار می‏ گیرد طرف خوب را برای خود انتخاب کند. همین‏ قدر که از خارج به او تحمیل شد یعنی طبیعی و ذاتی شد، آن کمالْ دیگر کمال انسانی و آن فضیلتْ دیگر فضیلت انسانی نیست. شرط فضیلت انسانی این است که خود انسان قیام به آن فضیلت بکند. بعد ما می‏ آییم سراغ بهشت و مقابل آن، جهنّم. طبیعت بهشت یعنی تجسم اعمال اختیاری انسان. اگر عملی اختیاری نباشد اصلًا بهشتی وجود ندارد. بهشت یعنی مخلوق خود انسان، یعنی تجسم اعمال اختیاری خود انسان. اگر انسانی نباشد و اگر اختیاری و عمل اختیاری وجود نداشته باشد اصلًا بهشتی نمی‏ تواند وجود داشته باشد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۶، ص ۱۲۶ - ۱۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شتابزدگی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر قضاوت و اظهار نظری مقداری معین مدارک لازم دارد و تا مدارک به قدر کافی در یک مسئله جمع نشود هرگونه اظهار نظر، شتابزدگی و موجب لغزش اندیشه است. قرآن کریم مکرر به اندک بودن سرمایه علمی بشر و کافی نبودنش برای برخی قضاوت های بزرگ اشاره می‏ کند و اظهار جزم را دور از احتیاط تلقی می‏ نماید. مثلًا می‏فرماید: 《وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا》 آن مقدار علم و اطلاعی که به شما رسیده اندک است و برای قضاوت کافی نیست. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تأدیب فرمود: یکی اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‏ اند تصدیق نکنند {شتابزدگی در تصدیق} و دیگر اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‏ اند، تا به مرحله علم و یقین نرسیده‏ اند، رد و نفی نکنند {شتابزدگی در انکار} خداوند در یک آیه فرمود: 《أَ لَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ مِیثاقُ الْکتابِ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ‏》 آیا از آنها در کتاب {کتاب فطرت یا کتاب های آسمانی} پیمان گرفته نشده که جز آنچه حق است {حق بودنش محرز است} به خداوند نسبت ندهند؟ در آیه دیگر فرمود: 《بَلْ کذَّبُوا بِما لَمْ یحِیطُوا بِعِلْمِهِ‏》 انکار کردند و تکذیب کردند چیزی را که به علم آن احاطه نداشتند. {نمی‏ شناختند} 📚 انسان و ایمان، ص ۶۶ - ۶۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حقوق زندانی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ما هزار و سیصد سال است که می‏ گوییم - و اینهاست که این مکتب را حفظ کرده و نگه داشته - کاسه شیر را در دم آخر برای علی علیه السلام می‏ آورند، می‏ خواهد میل بفرماید، می‏ فرماید باقی‏ اش را به اسیرتان بدهید، مبادا اسیرتان گرسنه بماند: ارْفَقوا بِاسیرِکمْ‏ با اسیرتان با رفق و مدارا رفتار کنید. در مدتی که ابن ملجم در خانه علی زنده بود، کسی کوچکترین شکنجه‏ ای به او نداد و این افتخار اسلام است. ما دیدیم خود امام خمینی سلّمه اللَّه تعالی در روزهای اولی که رژیم سقوط کرد و افراد را می‏ گرفتند، در اولین اعلامیه‏ هایی که ایشان دادند گفتند - و همیشه این مطلب را تکرار کرده‏ اند؛ در هفته گذشته که در خدمتشان بودیم باز به دادستان تأکید می‏ کردند - که زندانی اسیر است، زندانی تا وقتی که زندانی و اسیر است، کوچکترین مزاحمتی به او نباید بشود، شکنجه نباید بشود، آزار نباید بشود، پذیرایی هم باید بشود. محکمه به جرمش رسیدگی کند، هر مجازاتی برایش تشخیص داد آن مجازات باید اجرا شود، ضمن این که توصیه می‏ کردند هیچ شفاعتی را قبول نکنید، هیچ وساطتی را قبول نکنید، هیچ وابستگی را نپذیرید، هر کس می‏ خواهد باشد، وابسته به هر کس می‏ خواهد باشد، هر کس می‏ خواهد شفیعش باشد، هیچ این حرف ها نباید مطرح باشد، ولی در عین حال آن مجرم هم در عالم خودش حقی دارد، حق او هم نباید از بین برود. این است که آینده ما جز این که بر پایه همان عدالت اسلامی و ارزش های اسلامی باشد قابل بقا نیست. این را من فقط به عنوان یک نوع اندرز به طبقه جوان و پراحساس که احساسات آنها را همیشه تقدیر کرده و می‏ کنم عرض می‏ کنم که ما نباید تحت تأثیر احساساتمان ولو درباره یک مجرم از مرز خارج شویم. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۹۸ - ۹۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مداح نباید با خون امام حسین تجارت کند🔹 📣 حمید منتظر مداح و پیرغلام اهل‌بیت (ع) ما مداحان آمده‌ایم با امام حسین(ع) به سعادت دنیا و آخرت برسیم نه اینکه با خون سیدالشهدا به تجارت برسیم. ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹صداقت و حقیقت جویی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر حزبی، هر مرامی مادام که در فکر خودش صداقت دارد، از روی عقیده و ایمان حرفی را می‏ زند یعنی‏ حقیقت جوست {ولو از نظر اسلام منحرف شده اما حقیقت‏ جوست} از نظر اسلام حقیقت جو عاقبتش به خیر است، چون آیه: 《وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا》 در واقع همین است. من واقعا معتقدم هر فرد یا گروهی، هر مرامی، هر فکر و هر مذهبی داشته باشند، اگر آن فکر و آن مذهب را از روی صداقت بپذیرند و واقعا روی همان حس حقیقت‏ جویی دنبال آن بروند عاقبتشان به خیر است، یا در همین دنیا خدا آنها را هدایت می‏ کند و یا اگر احیانا در مسیر حقیقت‏ جویی از دنیا بروند در آن دنیا خدای متعال نه تنها آنها را معذب نمی‏ کند، بسا هست که مقام خوبی هم داشته باشند. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۱۱۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹 دوری از گناه 🔻 امام علی علیه‌السلاممَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها》 آن‏كه در گناهان بسيار انديشه كند، [اين كار] او را به گناه می‌كشانَد. 📚 غررالحكم، ح ۸۵۶۱ ‌ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بازگو نکن، تحقیق کن🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اسلام چه می‏ گوید؟ می‏ گوید هر وقت چنین چیزی شنیدی ابداً به زبان نیاور. اگر دغدغه داری، خودت برو تحقیق کن. تو که حوصله تحقیق کردن نداری دیگر چرا بازگو می‏ کنی؟! حق تحقیق داری، برو تحقیق کن اما حق بازگو کردن نداری. {می‏ گویند در دهی مسلمان و یهودی با هم زندگی می‏ کردند. از آن ده تا مزاری دو فرسخ راه بود.} یهودی ها می‏ گفتند این مزار مال ماست، آن را ما ساختیم. مسلمان ها می‏ گفتند خیر، مال ماست. یهودی ها می‏ گفتند این مال ماست به دلیل این که مناره ندارد، مسلمان ها می‏ گفتند مال ماست به دلیل این که مناره دارد. با همدیگر دعوا و زد و خورد می‏ کردند، دست و سرها شکست و آدم ها کشته شد. همیشه به سر و کله همدیگر می‏ زدند اما حالِ این که دو فرسخ بروند ببینند آیا مناره دارد تا مال مسلمان ها باشد یا مناره ندارد تا مال یهودی ها باشد، نداشتند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۳۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عطوفت تا پای دار🔹 ✍ امام خمینی از اموری که هر چه بیشتر باید به آن توجه شود رفاه حال زندانیان است. چه گروه هایی که بر ضد جمهوری اسلامی قیام مسلحانه نموده و مردم بیگناه کوچه و بازار را به خاک و خون کشیده‌اند؛ و چه کسانی که با فروش و توزیع مواد مخدره فرزندان کشور را به فساد کشانده‌اند؛ و چه سایر گناهکاران. اینان اکنون اسیران شما هستند، و به دست خود به اسارت کشیده شده‌اند. با اسرای خود، چه اینان و چه اسرای جنگی، رئوف و مهربان باشید و برادرانه رفتار کنید؛ و زندان‌ها را به یک مدرسۀ آموزش و تربیت اخلاقی مبدل کنید، چنانچه تا کنون عمل کرده‌اید، تا منحرفان و گناهکاران شیرینی عدالت اسلامی را بچشند، و به اسلام و نظام اسلامی رو آورند؛ و از روی حقیقت توبه کنند و بازگشت به اسلام و خدای متعال نمایند، که باب رحمت گنهکاران را بهتر جذب می‌کند. حتی آن کس که مستحق حدود الهی است، از قتل و دیگر جزاها، باید از عطوفت‌ مأموران، تا پای دار و محل مجازات، برخوردار باشند. 📚 پیام به مناسبت ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۳۶۲/۱۱/۲۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مرا با سخنان زیبای خود مستایید🔹 📣 امام علی علیه السلام مردم از پست ترين حالات زمامداران در نزد صالحان اين است كه گمان برند آنها دوستدار ستايش اند، و كشور دارى آنان بر كبر و خود پسندى استوار باشد، و خوش ندارم، در خاطر شما بگذرد كه من ستايش را دوست دارم، و خواهان شنيدن آن مى باشم. سپاس خدا را كه چنين نبودم و اگر ستايش را دوست مى داشتم، آن را رها مى كردم به خاطر فروتنى در پيشگاه خداى سبحان، و بزرگى و بزرگوارى كه تنها خدا سزاوار آن است. گاهى مردم، ستودن افرادى را براى كار و تلاش روا مى دانند. اما من از شما مى خواهم كه مرا با سخنان زيباى خود مستاييد، تا از عهده وظايفى كه نسبت به خدا و شما دارم بر آيم، و حقوقى كه مانده است بپردازم، و واجباتى كه بر عهده من است و بايد انجام گيرد اداء كنم، پس با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن مى گويند، حرف نزنيد، و چنانكه از آدم هاى خشمگين كناره مى گيرند دورى نجوييد، و با ظاهرسازى با من رفتار نكنيد، و گمان مبريد اگر حقّى به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد، يا در پى بزرگ نشان دادن خويشم، زيرا كسى كه شنيدن حق، يا عرضه شدن عدالت بر او مشكل باشد، عمل كردن به آن، براى او دشوارتر خواهد بود. پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمى دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگارى نيست. او مالك ما، و ما را بر نفس خود اختيارى نيست. ما را از آنچه بوديم خارج و بدانچه صلاح ما بود در آورد. به جاى گمراهى هدايت، و به جاى كورى بينايى به ما عطا فرمود. نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خطبه ۲۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزاد مرد باشید🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری علی علیه السلام می‏ گوید با من که حاکم هستم این گونه نباشید، آزاد مرد باشید. لا تُکلِّمُونی بِما تُکلَّمُ بِهِ الْجَبابِرَة مبادا آن اصطلاحاتی را که در مقابل جبّاران به کار می ‏برید که خودتان را کوچک و ذلیل و خاک پا می ‏کنید و او را بالا می ‏برید و به عرش می ‏رسانید، برای من به کار ببرید. ◽️نُه کرسی فلک نهد اندیشه زیر پای‏ ◾️تا بوسه بر رکاب قزل ارسلان زند مبادا با من این گونه حرف بزنید! با من همان‏ طور که با دیگران حرف می ‏زنید، صحبت کنید. وَلا تَتَحَفَّظوا مِنّی بِما یتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ اهْلِ الْبادِرَة و اگر دیدید احیاناً من عصبانی و ناراحت شدم، حرف تندی زدم، خودتان را نبازید، مردانه انتقاد خودتان را به من بگویید، از من حریم نگیرید. وَلا تُخالِطونی بِالْمُصانَعَةِ با باری به هر جهت، هر چه شما بفرمایید صحیح است، هر کاری که شما می‏ کنید درست است {این را می ‏گویند مصانعه و سازش} با من رفتار نکنید. هرگز با من به شکل سازشکارها معاشرت نکنید. وَلا تَظُنُّوا بِی اسْتِثْقالًا فی حَقٍّ قیلَ لی‏ گمان نکنید که اگر حقّی را در مقابل من بگویید، یعنی اگر علیه من کلمه‏ ای بگویید که حق است، بر من سنگین خواهد آمد. بحق از من انتقاد کنید، ابداً بر من سنگین و دشوار نخواهد بود، با کمال خوشرویی از شما می ‏پذیرم. وَلَا الِتماسَ اعْظامٍ لِنَفْسی‏ ای کسانی که من حاکم و خلیفه ‏تان هستم و شما رعیت من هستید، خیال نکنید که من از شما این خواهش را دارم که از من تمجید و تعظیم کنید، از من تملّق بگویید، مرا ستایش کنید، ابداً. بعد یک قاعده کلّی را ذکر می‏ کند: فَانَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ انْ یقالَ لَهُ اوِ الْعَدْلَ انْ یعْرَضَ عَلَیهِ کانَ الْعَمَلُ بِهِما اثْقَلَ عَلَیه‏ یعنی آن آدمی که وقتی حق را به او می ‏گویی دشوارش می ‏آید و ناراحت می ‏شود که چرا حق را گفتی، عمل کردن حق برای او سخت‏ تر است. 📚 آزادی معنوی، ص ۲۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ناخوش آواز🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی ناخوش آوازی به بانگ بلند قرآن همی خواند، صاحبدلی برو بگذشت و گفت: ترا مشاهره چندست؟ گفت: هيچ. گفت: پس زحمت خود چندين چرا همی دهی؟ گفت: از بهر خدا می خوانم. گفت: از بهر خدا مخوان ◽️گر تو قرآن برين نمط خوانی ◾️ببری رونق مسلمانی 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تدریس مارکسیسم در دانشکده الهیات🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری من به همین دانشکده در چند سال پیش نامه نوشتم‏ و گفتم یگانه دانشکده‏ ای که‏ صلاحیت دارد یک کرسی اختصاص به مارکسیسم بدهد این دانشکده است نه این که مارکسیسم یا بخش اعتقادی و فلسفی و منطقی‏ اش (ماتریالیسم دیالکتیک) را یک استاد مسلمان تدریس کند، بلکه بروید استادی که واقعا مارکسیسم را شناخته باشد و مؤمن به مارکسیسم باشد، ماتریالیسم دیالکتیک را شناخته باشد و معتقد به آن باشد و مخصوصا به خدا اعتقاد نداشته باشد، به هر قیمتی شده پیدا کنید، حقوق گزاف به او بدهید بیاید در همین دانشکده الهیات اینها را تدریس کند. بعد ما هم می‏ آییم، حرفی اگر داشته باشیم می‏ گوییم و منطقمان را عرضه می‏ داریم. هیچ کس هم مجبور نیست که منطق ما یا منطق آنها را بپذیرد. چرا مسئله را به این صورت در می‏ آورید که در این دانشکده چون الهیات است مارکسیسم تدریس نشود. خیر، باید مارکسیسم تدریس شود و وسیله استادی هم تدریس شود که معتقد به مارکسیسم است؛ فقط جلو دروغ گویی و حقه‏ بازی را باید گرفت. دیگر یک مارکسیست نیاید تمسک به آیه قرآن بکند بگوید فلان آیه قرآن هم اشاره به فلان اصل مارکسیستی است. ما با این مخالفیم. این خیانت به قرآن است که یک جهان‏ بینی ماتریالیستی یا مارکسیستی را بگوییم قرآن هم همین مطلب را می‏ خواهد بگوید. خیانت آزاد نیست. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اشتباه های عقل🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی دیگر از چیزهایی که عقل انسان را دچار اشتباه و گمراهی می‏ کند، روش و راه نیاکان است. این موضوع را فراموش نکنید که خیلی مهم است. فرانسیس بیکن گفته است یکی از چیزهایی که عقل انسان را فریب می‏ دهد راهی است که گذشتگان رفته‏ اند. او تعبیر به «بت» می‏ کند، می‏ گوید: اینها برای بشر بت است و عقل انسان را فریب می‏ دهد که انسان اگر دید پدر و مادرش کاری را می‏ کردند او هم همان راه را می‏ رود. راه گذشتگان به انسان اجازه نمی‏ دهد که آزاد فکر کند، جلو آزادی فکر را می‏ گیرد. قرآن روی این موضوع، عجیب تکیه کرده است. اولین کتابی‏ که این حرف ها را زده است قرآن است. من یک وقت تمام قرآن را جستجو کردم دیدم هر پیغمبری که آمده است وقتی با ملتش مواجه شده است، ملتش به او گفته‏ اند که تو می‏ خواهی ما را بر خلاف سیره پدرانمان دعوت بکنی، پدران ما این‏طور بودند و ما هم این‏طور خواهیم بود. پیغمبران می‏ گفتند شما نباید به راه آنها بروید: 《اوَلَوْ کانَ اباؤُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئاً وَ لایهْتَدونَ‏》 شما ببینید عقل چه حکم می‏ کند. یکی دیگر از چیزهایی که سبب لغزش عقل می‏ شود اکابر معاصرین یعنی بزرگان عصر است که انسان تحت تأثیر آنان قرار می‏ گیرد. قرآن کریم می‏ فرماید وقتی عده‏ ای را به جهنم می‏ برند می‏ گویند: 《انّا اطَعْنا سادَتَنا وَ کبَراءَنا فَاضَلّونَا السَّبیلَ‏》 بزرگان ما، ما را گمراه کردند. اکابر یعنی چه؟! خدا برای تو عقل قرار داده است و برایت پیغمبر فرستاده است. 📚 اسلام و مقتضیات زمان، ج ۱، ص ۶۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹محاسن و معایب مردم ایران‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ما مردم ایران یک حسن داریم و یک عیب. حسن ما مردم این است که در مقابل حقیقت، تعصب کمی داریم و شاید می‏ توانیم بگوییم بی‏ تعصب هستیم؛ یعنی اگر با حقایقی برخورد کنیم و آنها را درک کنیم، شاید از هر ملت دیگر زودتر تسلیم آن حقایق می‏ شویم. ولی یک عیب بزرگی در ما ملت ایران هست که به موازات اینکه در مقابل حقایق تسلیم می‏ شویم، به حماسه‏ ها و ارکان شخصیت خودمان زیاد پایبند نیستیم و با یک حرف پوچ، زود آن را از دست می‏ دهیم و رها می‏ کنیم. هیچ ملتی به اندازه ما نسبت به شعائر خودش بی‏ اعتنا نیست. شما هندی ها و ژاپنی ها و اعراب را دیده‏ اید؛ آنها هم مثل ما مشرق زمینی هستند، لکن از این نظر مثل ما نیستند. به اندازه‏ ای که ما در مقابل لغات و عادات اجنبی تسلیم هستیم، هیچ ملتی تسلیم نیست. به عکس هایی که در کتاب های تاریخ علوم هست نگاه کنید، می‏ بینید دانشمندان درجه اول هند با همان عمامه و لباس خودشان هستند. نهرو که یک سیاستمدار بزرگ و یک وزنه جهانی بود، با همان لباس هندی در همه جا حرکت می‏ کرد. بلندی و کوتاهی لباس و یا سفید و سیاه بودنش اهمیت ندارد، اما اینکه آن دانشمند عمامه خودش را سرش می‏ گذارد و یا نهرو با آن شلوار سفید و گشاد و پالتوی مخصوص همه جا می‏ رود، می‏ خواهد به همه مردم دنیا بگوید که من هندی هستم و باید هندی باقی بمانم و در مقابل علم و صنعت تعصب ندارم، که علم و صنعت مربوط به کشور خاصی نیست؛ در مقابل عقاید بزرگ فلسفی و دینی تعصب ندارم اما در مورد شعارهای ملی، هر کسی به شعارهای خودش پایبند است، من چرا باید شعار یک ملت دیگر را بپذیرم؟ ولی ما، اگر فرنگی یک زُنّار ببندد، ما دو تا زنّار می‏ بندیم، با اینکه او روی حساب شعار خودش این کار را می‏ کند. در جامعه ما این حساب ها نیست. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۴۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹با سر و پای برهنه🔹 ◀️ اشاره: یکی از مخالفین سرسخت امام موسی صدر شخصی به نام ابونایف فرزند ملهم عاصم المصری بود. وی یکی از افراد سرشناس در منطقه بعلبک به شمار می آمد. سال های متمادی با امام موسی صدر دشمنی داشت و به او انواع و اقسام تهمت ها و افتراها را روا داشته بود. و مدعی بود که وی ایرانی، منحرف، همکار اسرائیل و شاه و دشمن فلسطینی هاست. استاد زکریا حمزه معروف به ابویحیی که مسئول وقت بخشی از امور نظامی حرکت امل بود، خاطره زیبایی در باره برخورد امام با ابونایف دارد که به شرح ذیل است: ⏪ یک روز امام موسی صدر مرا خواست و ماموریت داد تا پیش ابونایف بروم و بگویم که امام موسی صدر می خواهد به دیدار شما بیاید. من که حیرت زده بودم مدتی تامل نمودم و کار به تاخیر افتاد. امام تردید مرا دید، دوباره بر خواست خود اصرار ورزید. من گفتم: سرورم این آقا یک عمر با شما دشمنی کرده و تهمت زده است. او گفت: عیبی ندارد، هر آنچه می گویم عمل کنید. بالاخره دستور بود و باید اجرا می شد. بین محل اقامت ما و منزل ابونایف حدود یک کیلومتر بود. من رفتم به آن آقا گفتم: که امام می خواهد به ملاقات شما بیاید. او هم تعجب کرد و پرسید: آیا خود امام موسی شما را فرستاده است؟ گفتم: بله ابونایف مرا خوب می شناخت، نیم ساعت وقت خواست تا خودش را آماده کند. بر گشتم به امام موسی صدر خبر دادم. بعد از نیم ساعت با ماشین رهسپار منزل آن آقا شدیم. وی باغ بزرگی داشت. از ساختمان تا باغ ۲۰۰ متر فاصله بود. وقتی به در باغ رسیدیم، دیدیم ابونایف با تمامی افراد خانواده و فرزندان به انتظار امام ایستاده اند. ابونایف حدود ۷۵ سال داشت با پای برهنه و سر برهنه به استقبال امام آمده بود. چنين برخوردی در میان عرب و در قبایل و منطقه بعلبک خیلی معنا دارد. او امام موسی را در آغوش گرفت و شروع به گریستن کرد. سپس به اتفاق وارد ساختمان شدیم و حدود ۱۰ دقیقه در آنجا نشستیم. فنجانی از قهوه خوردیم و برگشتیم. 📚 امام موسی صدر امید محرومان، عبدالرحیم اباذری، صفحه ۱۸۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اگر معمم، مهذب نباشد🔹 📣 امام خمینی فیضیه، اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی‌خورد. «اَلْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الاَْکْبَرْ» هرچه انباشته‌تر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می‌کند. باید کوشش بشود در این حوزه‌های علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که اینها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزه‌های اخلاقی، حوزه‌های تهذیب باشد، و حوزه‌های سلوک «الی اللّه‌ تعالی». شما می‌دانید که مرحوم شیخ فضل اللّه‌ نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمّم زنجانی؛ یک ملاّی زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد؛ وقتی معمّم، ملاّ؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است. در بعض روایات هست که در جهنم، بعضی‌ها ـ اهل جهنم ـ از تَعفُّن بعض روحانیین در عذاب هستند، و دنیا هم از تعفُّن بعضی از اینها در عذاب است. تا اصلاح نکنید نفوس خودتان را، از خودتان شروع نکنید و خودتان را تهذیب نکنید، شما نمی‌‌توانید دیگران را تهذیب کنید. آدمی که خودش آدم صحیحی نیست نمی‌تواند دیگران را تصحیح کند؛ هرچه هم بگوید فایده ندارد. کوشش کنند علمایی که الآن در حوزه‌ها هستند؛ در هر حوزه‌ای از حوزه‌های اسلامی که این جوان‌ها که با یک فطرت سالم می‌آیند، بعد از ده، بیست سال با یک فطرت فاسد بیرون نروند. تهذیب لازم است؛ هم در شما و هم در شما. البته همه، همۀ ملت و همۀ انسان ها باید مهذَّب بشوند. لکن تاجر اگر مهذَّب نشد، کارش یک کار گرانفروشی و نمی‌دانم اینهاست که وقتی همه‌اش را روی هم بگذارند فسادش زیاد است، اما یک نفر این قدرها فساد ندارد. اما عالِم اگر فاسد بشود، یک شهر را، یک مملکت را به فساد می‌کشد. 📚 بیانات در دیدار با مدرسان و طلاب حوزۀ علمیه قم، ۱۳۵۹/۹/۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جهل، تنگ نظری، تکفیر🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری خوارج با روح فرهنگ اسلامی آشنا نبودند ولی شجاع بودند. چون جاهل بودند، تنگ نظر بودند و چون تنگ نظر بودند زود تکفیر و تفسیق می‌کردند تا آنجا که اسلام و مسلمانی را منحصر به خود دانستند و سایر مسلمانان را که اصول عقاید آنها را نمی‌پذیرفتند کافر می‌خواندند، و چون شجاع بودند غالباً به سراغ صاحبان قدرت می‌رفتند و به خیال خود آنها را امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند و خود کشته می‌شدند. و گفتیم در دوره‌های بعد، جمود و جهالت و تنسُّک و مقدس مآبی و تنگ نظری آنها برای دیگران باقی ماند اما شجاعت و شهامت و فداکاری از میان رفت. خوارج بی شهامت یعنی مقدس مآبان ترسو، شمشیر پولادین را به کناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منکر صاحبان قدرت که برایشان خطر ایجاد می‌کرد صرف نظر کردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند. هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم کردند، به طوری که در تاریخ اسلام کمتر صاحب فضیلتی را می‌توان یافت که هدف تیر تهمت این طبقه واقع نشده باشد. یکی را گفتند منکر خدا، دیگری را گفتند منکر معاد، سومی را گفتند منکر معراج جسمانی و چهارمی را گفتند صوفی، پنجمی را چیز دیگر و همین‌طور، به طوری که اگر نظر این احمقان را ملاک قرار دهیم هیچ وقت هیچ دانشمند واقعی مسلمان نبوده است. وقتی که علی تکفیر بشود، تکلیف دیگران روشن است. بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین شیرازی، فیض کاشانی، سیدجمال الدین اسدآبادی و اخیراً محمد اقبال پاکستانی از کسانی هستند که از این جام جرعه‌ای به کامشان ریخته شده است. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص ۱۴۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شیخ چنین کن، چنان کن🔹 📣 علامه محمدتقی جعفری در اولین سفر حج كه با تعدادی از دوستان و فضلا همسفر بودم، در فرودگاه جدّه متوجه شدم تعدادی از اهالی روستایی از اطراف مراغه به علت نداشتن روحانی كاروان، ناراحت و مضطرب هستند. از همراهان خود پوزش طلبيده، جهت انجام مناسك حج به جمع روستاييان پيوستم. در اين سفر، بيش از ديگر سفرها لذت بردم، چون آن‌ها عنوان خاصی برايم قائل نبودند و مرا به صورت دانشمند و استاد و اين چيزها نمی شناختند. آنان خيلی ساده و بی پيرايه دور من جمع می شدند و ضمن طرح مسائل شرعی خود، از برای اطمينان، حمد و سوره خود را نيز می خواندند. حتی برای صدا زدن من، عنوان «شيخ» را به كار می بردند و پيوسته دستور می دادند: شيخ! چنين كن و چنان كن. برای من بسيار شيرين بود كه در ميان آن‌ها باشم و بدون تشريفات و بی ريا، با آن‌ها دعا بخوانم و برخی از مسائل حج را برای آن‌ها بگويم. 📚 وبسایت انتشارات علامه محمدتقی جعفری، بخش خاطرات ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin