eitaa logo
الله
15 دنبال‌کننده
761 عکس
534 ویدیو
37 فایل
ابن سینا : جَلَّ جنابُ الْحَقِّ عَنْ أنْ یَکونَ شَریعَةً لِکُلّ وارِدٍ ادمین کانال: https://eitaa.com/emamhoseinjan
مشاهده در ایتا
دانلود
سه دقيقه در قيامت.pdf
2.15M
پی دی اف کتاب سه دقیقه در قیامت
️✅ صور و شمایل 📖 : ️🔸خداوند متعال در آیه ۲۴۷ سوره بقره می‌فرماید: «خداوند او را (طالوت پیامبر) در علم (و قدرت) جسم وسعت بخشید.» 📗 : 🔸امام علی علیه السّلام فرمود: «زیبایی برون به زیبایی صورت است و زیبایی درون به زیبایی نهاد –نیّت- است.» (1) 📜 : 🔻 معتذر از زشتی صورت 🔸کسی با حکیمی گفت: «چقدر چهره‌ات زشت است.» فرمود: «نه حسن صورت تو از فعل توست تا به آن ممدوح باشی و نه قبح صورت من از فعل من تا به آن مذموم باشم؛ بلکه این‌ها همه از صنع باری‌تعالی است و بنده از آن بری و هر که صفتی را ذم کند، ذم صانع کرده باشد.» 📚 : (1): غررالحکم، ج ۱، ص ۱۸۸ 📚 #_۴۰۰موضوع۲۰۰۰داستان 👇👇👇👇👇 @cheshme_haye_marefat کانال تلگرامی
معشوق لايزال در گذشتم ز ماه و سال همى / توبه كردم ز قيل و قال، همى تا به كى زخم بى‌كران خوردن / تا به كى رنج بى‌همال، همى همه اندر ره كمالستند / جز تو اى خواجه بى‌كمال همى تا به كى زير پاى حرص و طمع / بايدت بود پايمال همى‌؟ با عزيزى به گفت و گو بودم / اين جواب است و اين سؤال همى گفتمش: پرسشم بود بسيار / گفت: ما را بود مجال همى گفتمش: چيست چاره‌ام‌؟ گفتا: / فارغ از شادى و ملال همى گفتمش: در عذاب هجرانم / گفت: در نعمت وصال همى گفتمش: مى‌گدازم از دردم / گفت: رو نزد اهل حال همى گفتم: از اهل دل كجا پرسم‌؟ / گفت: در نزد ذوالجلال همى گفتم: از ذوالجلال چون خواهم / گفت: وقت سحر بنال همى گفتمش: بار مى‌دهد؟ گفتا: / بانگ مى‌آيدت تعال همى گفتمش: روز من بود تاريك / گفت: چون شب نشد زلال همى گفتمش: چيست شيوه‌ى دنيا؟ / گفت: با مرد حق جدال همى گفتم: از خلق گو سخن! گفتا: / كاروانى‌ست در رحال همى گفتمش: پيشواى قافله كيست‌؟ / گفت: پيغمبر است و آل همى گفتمش: عاقبت چه خواهد شد؟ / گفت: اول بود مآل همى گفتمش: در كجاست صورت كِشت‌؟ / گفت: در عالم مثال همى گفتمش: در مثال منفصل است / گفت: در آن و اتصال همى گفتمش: ديدنش توان‌؟ گفتا: / تا نپندارى‌اش محال همى گفتمش: شرط‍‌ ديدنش چه بود؟ / گفت: بگذر از اين سؤال همى گفتم: از عشق و عاشقى برگو / گفت: معشوق لايزال همى گفتمش: كى رسم به كام دلم / گفت: چون نفس شد عقال همى گفتم: او را اشارتى فرما / گفت: كر باش و كور و لال همى گفتم: اين خستگان چرا خسته‌اند؟ / گفت: از بهر ملك و مال همى گفتمش: چيست حاصل اين رنج‌؟ / گفت: هم وزر و هم وبال همى گفتمش: نيكبخت دانى كيست‌؟ / گفت: درويش بى‌خيال همى گفتمش: گفته‌ى حسن چون‌ست / گفت: من احسن المقال همى صفر ١٣٩٢ ه.ق. وزن: فاعلاتن مفاعلن فع‌لن بحر: خفيف مسدس مخبون محذوف دیوان اشعار حسن زاده آملی، صفحه 269
1_834124317.ogg
783.3K
‍ تذکرات رجبیه‌ی علامه حسن‌زاده حفظه الله تعالی.
📍لیلة‌الرغائب 🔻بر اساس روایات ما، ممتازترین شب‏‌ها در همه‏ سال، سه شب است که همگی در این ماه‏‌های سه‏‌گانه واقع شده: اولی شب جمعه‏ اول ماه رجب است به نام «لیلة‌الرغائب»، دوم شب نیمه‏ شعبان که نامش «لیلة‌البرات» است و دیگر شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان که «لیلة‌القدر» است. ▫️رغائب جمع «رغیبة» است و رغیبة به معنای عطای کثیر است؛ یعنی در چنین شبی، درهای رحمت الهی بی‌حساب باز است. ترکیب «لیلة الرغائب» اضافه‏ موصوف به صفت خود است، بدین ترتیب لیلةالرغائب یعنی «اللیلة التی فیها الرغائب» یعنی شبی که در آن عطایای الهی کثیر است، سپس موصوف به صفتش اضافه شد و «لیلة الرغائب» گردید. ▫️صاحب مراقبات، جمال السالکین، مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، مطلبی به این مضمون می‌فرماید که ماه رجب اول ورود به میهمانی الهی است و تو ببین در این ضیافت الهی با کدامین لباس و زیور بر مولای خود وارد می‌شوی! ▫️تلطیف عمل مهم‌تر از تکثیر در عمل است؛ لذا در اولین شب جمعه ماه رجب که شب عطای خاصّ الهی است، اولین دعایمان مغفرت و طلب استعداد ورود به ضیافت خاص الخاص پروردگار باشد؛ تا در همان شب جمعه اول پاک شویم و اجازه ورود به سرای محبوب را در همه ضیافت سه‌ماهه داشته باشیم. در حالی که در ماه رمضان این طور نیست، شب قدر آن در آخر ماه است که این حساب دیگری دارد. درباره اعمال مخصوص این شب، به آنچه در مفاتیح الجنان آمده اکتفا می‌کنیم. 🔺پیامبر اکرم(ص) فرمودند: غافل از اولین شب جمعه ماه رجب نشوید که ملائکه، آن شب را «لیلة‌الرغائب» نامیدند. این بیان پیامبر(ص) که ملائکه چنین نامی بر این شب نهادند، از آن روست که آن‏ها عالم بالا را می‌بینند و مشاهده می‌کنند که چگونه کرور کرور عطای کثیر و نعم و رحمت‌های خاص الهی در آن شب سرازیر است؛ لذا می‌گویند این شب، شب عطای کثیر است. سپس حضرت می‌فرمایند: زمانی که یک سوم از شب گذشت، تمام ملائک آسمان و زمین به عالم دنیا می‌آیند و گرد خانه خدا طواف می‌کنند و خداوند توجه خاص به ملائکه خود می‌کند. توجّه کنیم که خیلی اوقات ملائک زمینی برای انسان دعا می‌کنند، ولی در آن شب عزیز، ملائکه آسمانی، یعنی میکائیل و جبرائیل و اسرافیل و ملائکه مقدّس الهی که دعایشان قطعاً مستجاب است، دست به دعا برمی‌دارند. خداوند به ملائکش می‌فرماید در این شب هر دعایی دارید بخواهید تا من اجابت کنم، و ملائک دعا می‌کنند: خدایا، روزه‌داران ماه رجب را بیامرز. 📚ادب حضور (دفتر اول).
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسیار مهم ، تا آخر گوش داده بشه 🌱🌱 @laelahaellahu 🌱🌱
هدایت شده از اشعار ناب آیینی
❤️ لب های خشک جاده به دریا نمی رسد باران به خشکی لب دنیا نمی رسد هر کس که هست مدّعی نوکری تو سلمان اگر نگشت به منّا نمی رسد بار گناه باز زمینم زده ببین اهل گنه به عالم بالا نمی رسد هر کس سحر نداشت به جایی نمی رسد هر کس سحر نداشت به معنا نمی رسد این چشم من لیاقت دیدن نداشته وقتی به روی یوسف زهرا نمی رسد حسرت کشیده ام،جگرم تیر می کشد دستم به دامن تو اماما نمی رسد گیرم تمام عمر صدایت زدم ولی بر گوش من صدای تو آقا نمی رسد. 💔 🌷
هدایت شده از بیت‌ الغزل
تا که آیین حقیقت نشناسد ز مجاز خواجه در حلقه‌ی رندان نشود محرم راز یا که بیهوده مران نام محبت به زبان یا چو پروانه بسوز از غم و با درد بساز آنقدر حلقه زنم بر در میخانه‌ی عشق که کند صاحب میخانه برویم در، باز هرکه شد معتکلف اندر حرم کعبه‌ی دل حاش للّه که بود معتکف کوی مجاز مگذارید قدم بیهده در وادی عشق کاندرین مرحله بسیار نشیب‌ست و فراز @beytolghazal
هدایت شده از بیت‌ الغزل
ناصحم گفت که جز غم چه هنر دارد عشق؟ برو ای خواجه‌ی عاقل! هنری خوشتر از این؟ @beytolghazal
هدایت شده از به سوی سماء
روزی خدمت حضرت استاد علّامه (طباطبائی) قدّس الله سرّه عرض کردم: «گویا غالب آیات قرآن بحث خود را در وحدت وجود حضرت حق تعالی و مسألۀ توحیدِ وی پایه گذاری کرده است.» فرمودند: «غالب نیست؛ بلکه جمیع قرآن و سراسر آیات بر این اساس می باشد. قرآن بنیادش أصالة الحقّ و الوجود و توحید صِرف است و همۀ شؤون را بر آن اصل راهنما می باشد.» (الله شناسی، ج ۲، ص۲۵۰) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
غمت در نهان‌خانه دل نشیند به نازی که لیلی به محمل نشیند به دنبال محمل چنان زار گریم که از گریه‌ام ناقه در گل نشیند خلد گر به پا خاری، آسان برآرم چه سازم به خاری که در دل نشیند؟ پی ناقه‌اش رفتم آهسته، ترسم غباری به دامان محمل نشیند مرنجان دلم را که این مرغ وحشی ز بامی که برخاست، مشکل نشیند عجب نیست خندد اگر گل به سروی که در این چمن پای در گل نشیند بنازم به بزم محبّت که آنجا گدایی به شاهی مقابل نشیند طبیب، از طلب در دو گیتی میاسا کسی چون میان دو منزل، نشیند؟ @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
ملک داعی به حقیقت می‌خواند. حقیقتی که عرش الهی را فرا گرفته و چونان سیلی از ساقه‌های عرش به اقیانوس عالم سرازیر می‌گردد؛ «کان عرشه علی الماء»؛ «ینحدر منی السیل و لا یرقی الی الطیر». او به «الرحمن» دعوت می‌کند که مستولی بر عرش است؛ «الرحمن علی العرش استوی». او داعی به یک چنین حقیقت فراگیر و گسترده‌ای است؛ «ان رحمتی وسعت کل شیء». ملک داعی در واقع همان جذبه الرحمن است که نغمه خوش‌آهنگ او عالم را به سوی حقیقت مستولی بر عرش فرا می‌خواند؛ «جذبة من جذبات الرحمن خیر من عبادة ثقلین» و آدم تنها مخلوقی است که نغمه داعی را می‌شنود و از قبرهای عوالم، یکی پس از دیگری مبعوث می‌گردد. تا اینکه با فنای در الرحمن، بر عرش مستولی می‌شود. شاید به همین جهت مبعث پیامبر خاتم (ص) در انتهای ماه رجب واقع شده است. گویی مبعث ختمی مرتبت، انعکاس نغمه داعی در بنیه آدمی است. (باتصرف و تلخیص) @sooyesama