eitaa logo
لشکر خوبان(دست‌نوشته‌های م. سپهری)
1.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
821 ویدیو
13 فایل
جایی برای نشر آنچه از جنگ فهمیدم و نگاشتم. برای انتشار بخش‌هایی از زندگی، کتاب‌ها، لذت‌ها، رنج‌ها و تجربه‌هایی که در این مسیر روزی‌ام شد. نویسنده کتاب‌های: 🌷لشکر خوبان (۱۳۸۴) 🌷نورالدین پسر ایران (۱۳۹۰) 🌷مرد ابدی (۱۴۰۳) راه ارتباطی: @m_sepehri
مشاهده در ایتا
دانلود
برای کمی سخن گفتن از سرداران شهیدمان طهرانی‌مقدم و حاجی‌زاده، این‌جا خواهیم بود امروز ان‌شاءالله
لطفا این فیلم را ببینید. عزیزان بهداری رزمی دفاع مقدس برای اهدا کتاب ، به دکتر محمد اسماعيل اکبری، از پزشکان فعال در دفاع مقدس ۸ ساله به محل کار ایشان رفته‌اند که در اثنای صحبت، منطقه تجریش مورد اولین اصابت موشک/ یا بمب جنگنده دشمن صهیونیستی قرار می‌گیرد. سخنان دکتر اکبری قبل و پس ازین حادثه محل تامل است. راست گفت امام ما: این جنگ یک نعمت است...
بخشی از متن نوشته شده توسط همکار شهید فرشته افشردی؛ فرزند شایسته و خلف سردار سپهبد محمد باقری: گاهی پیش می‌آمد که بچه‌ها در مورد مسئولان صحبتی می‌کردند، اما فرشته در همه مدت و در مقابل همه آن حرف‌ها سکوت می‌کرد و حرفی نمی‌زد. اصلاً این طور نبود که بخواهد ازموضع بالا پاسخی بدهد یا گله‌ای بابت شنیدن این حرف‌ها داشته باشد، تنها جمله‌ای که فرشته گاهی بر زبان می‌آورد، این بود: «بچه‌ها همه که مثل هم نیستند.» افشردی اصالتاً اهل افشرد آذربایجان و ترک بود. او خیلی به ترک بودنش افتخار می‌کرد و می‌گفت: «من ترک زبان هستم.» گاهی به شوخی می‌گفتم؛ فرشته با دانستن چند جمله ترکی که آدم ترک محسوب نمی‌شود، تو تهرانی هستی! می‌گفت: نه من ترک هستم و این اصالتم را دوست دارم.  میتوانید مطلب را اینجا بخوانید: https://www.tafahoseshohada.ir/fa/news/3388 https://eitaa.com/lashkarekhoban
1.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پنج‌شنبه است. ما شهیدانمان را فراموش نمی‌کنیم. با این مردان خدایی، با زنان باوقار و محترمی که لایق شهادت شدند؛ ما دوره می‌کنیم؛ شب را و روز را ؛ هنوز را؛ هنوز؛ راه جهاد گشوده است. هنوز جبهه حق، یار می‌طلبد؛ هنوز؛ فاطمه دختر پیامبر، در خانه صحابی و انصار می‌رود و عهد دیرین را یادشان می‌آورد. مبادا کور و کر شویم مبادا عادت کنیم به چسبیدن به دنیا مبادا راضی شویم به کوچک بودن‌های پیشین‌.. یاران! شتاب کنیم... https://eitaa.com/lashkarekhoban
به یاد شهدای موشکی در جنگ 12 روزه برویم بخشی از کتاب مرد ابدی را بخوانیم؟ کتابی که هر بار به آن برمی‌گردم خدا را شکر می‌کنم که روایتی شفاف و دقیق و عمیق و انشاالله خواندنی از سیر موشکی در کشور عزیزمان است. به گمانم این کتاب که مورد قبول و سفارش سردار عزیز سپاه اسلام؛ سردار حاجی‌زاده نیز بود؛ پیوست فرهنگی قدرت موشکی ماست... اثری که نشان می‌دهد مردان بزرگی چون مقدم و حاجی‌زاده و موسوی و ... چگونه رشد کردند و چرا با این ضربه سنگینی غافلگیرانه در آغاز تهاجم دشمن دون، باز هم در فاصله اندکی، موشکی ما به رغم از دست دادن فرماندهان بزرگش، غرید و به دنیا نشان داد رژیم جعلی چگونه نابود خواهد شد انشاالله ... https://eitaa.com/lashkarekhoban
🔻روایت اولین سایت زیرزمینی پرتاب موشک از کتاب مرد ابدی ( بخش اول) کوه و قلّه و سرزمینِ شگفتی نبود که حسن مقدّم آرزوی فتحش را در دل نداشته باشد. زیبایی کوه، برایش فقط در پیچش سنگ‌ها، پاکی هوا، برف‌های انبوه خفته در سایه‌ها و زیبایی بوته‌های وحشی در کوهپایه‌ها، نبود. با کوه انس داشت و از آن درس می‌گرفت؛ از بزرگی‌اش، سکوت رازآلودش، شگفتی کوه‌های فرورفته در افق، از باری که هر کس باید به دوش می‌کشید، از تنهایی در شب‌های تاریک، بیشتر و بهتر خدا را می‌یافت. می‌گفت: «بچه‌ها تاریکی و سکوت فضای کوهستان در شب، آدم‌و یاد قبر می‌ندازه! واقعا چه چیزایی باید با خودمون ببریم؟ خدا به دادمون برسه!» بخشی از سکوت او در حین کوهنوردی، به تفکر دربارۀ پروژه‌های جدید موشکی می‌گذشت. آن روزها حاج حسن درگیر یک پروژۀ بسیار بزرگ و جذاب بود! فکر پویای او، دنبال امن کردن فرایند عملیات موشکی، مدام در جستجو بود. در برابر تهدیدات دشمنِ پُرزوری که در منطقه خیمه زده و مرتب بر تعداد پایگاه‌های نظامی‌اش در منطقه می‌افزود، یا باید انبوهی از سکوهای مختلف و مواضع پرتاب داشتند، یا دست به ابتکاراتی می‌زدند که دشمن فکرش را نمی‌کرد. این ایده مدت‌ها در ذهن خلّاق حسن پرورش یافته بود تا زمانی که آن را مطرح کرد و باز چندین گروه را برای عملی کردن آن گِرد هم آورد. https://eitaa.com/lashkarekhoban
لشکر خوبان(دست‌نوشته‌های م. سپهری)
🔻روایت اولین سایت زیرزمینی پرتاب موشک از کتاب مرد ابدی ( بخش اول) کوه و قلّه و سرزمینِ شگفتی نبود
🔻 روایت اولین سایت زیرزمینی پرتاب موشک از کتاب مرد ابدی (قسمت دوم) ـ بچه‌ها ما تا الان برای نگهداری موشک‌ها و تجهیزات‌مون از تونل استفاده می‌کردیم، باید برای عملیات موشکی هم بریم زیرِ زمین! آنها در بازدید از کشورهای مختلف دیده بودند که برخی تونل‌ها و کارخانجات موشکی آنها زیرِ زمین است. در ایران هم تا حدی از تونل‌ها برای نگهداری هم استفاده می‌شد اما این ایدۀ جسورانه، در اجرا بسیار دشوار و پیچیده بود. نه دانش آن را داشتند و نه ابزار کاملِ کارش را. برای یافتنِ پاسخِ سوالات جدی و مهم در این زمینه، جلسات مختلفی برگزار می‌کردند. نتیجۀ جلسات، به طراحی یک سیلوی خاصِ پرتاب منجر شد که اسمش را «خیبر» گذاشتند و بین خودشان به شَفت و مُغار معروف شد. ( شَفت در مهندسی عمران، یک گذرگاه عمودی یا شیب‌دارِ زیرزمینی و مُغار به فضای بزرگِ زیرزمینی گفته می‌شود.) عملیات حفاری پیچیده‌ای برای این کار لازم بود. آن روزها امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده مهندسی نیروی هوایی بود که اجرای این کارِ بکر و بی‌نظیر را به عهده گرفت. https://eitaa.com/lashkarekhoban
🔻 روایت اولین سایت زیرزمینی پرتاب موشک از کتاب مرد ابدی (قسمت سوم) از نظرات و کمک مهندسین معدن استفاده شد و بچه‌های نقشه‌برداری برای این‌که فرآیند حفاری دقیق و درست انجام شود، به کمک آمدند. وسعت و ارتفاعِ محیطِ سیلو باید به اندازه‌ای می‌بود که یک موشک بتواند آنجا جابه‌جا شده و روی سکو عمود شود. مهندسی نیروی هوایی برای حفاری چنین موضعی کارهای ابتکاری فراوانی انجام داد، در حالی‌که آن روزها تجهیزات لازم برای حفاری عمودی در کشور وجود نداشت! یک سکوی خاص و ثابت برای سیلوی زیرسطحی نیز باید طراحی و ساخته می‌شد که تا آن روز، نمونه نداشت. طراحی و ساخت چنین سکویی به‌همراه تجهیزات جانبی پرتاب، شامل تاسیسات برقی، مکانیکی و هیدرولیکی، همگی در مرکز تحقیقات صنیع‌خانی با مسئولیت خودِ حاج حسن، توسط مردان سخت‌کوش و مهندسان بی‌ادعای خودشان طراحی و ساخته انجام شد و به سوالات متعددی پاسخ داده شد. ـ باید برای خروجِ انرژی گاز در لحظۀ پرتاب، طراحی خاصی انجام بشه تا گاز داخل فضای سیلو نشه! ـ این موضع باید از نظر صدا آگوستیک باشه، سروصدای زیادِ پرتاب ممکنه به خودِ موشک صدمه بزنه! باید دیواره‌های موضع با عایق خاصی تجهیز بشه تا صدا تو محیط جذب بشه! ـ باید تجهیزات اطفاء حریق پیش‌‌بینی بشه. سیستم‎های خنک‌‌‌کنندۀ عمومی که در مواضع معمولی استفاده می‌شه، اینجا باید به صورت ثابت تو سیلو نصب بشه که از چند جهت بتونند سکو را خنک کنند. ـ باید کابل‌کشی خاصی انجام بشه تا نفراتی که کارِ برنامه‌ریزی پرتاب‌و انجام ‌می‌دن، خارج از محیط سیلوی پرتاب، عملیات‌ رو مدیریت کنن. بچه‌ها باید پشت درهای ضد انفجار باشن که اگر اتفاقی افتاد، درها بتونن انفجار یا هر اتفاق غیرمترقبه را داخل تونل دَمپ کنند! https://eitaa.com/lashkarekhoban
فکر می‌کنید تاریخ این تلاش بزرگ به چه زمانی برمی‌گردد؟
🔻روایت اولین سایت زیرزمینی پرتاب موشک از کتاب مرد ابدی (قسمت چهارم) کار در هر بخش با ملاحظات و پیچیدگی‌های فراوان، توسط چندین تیم به صورت کاملا محرمانه انجام می‌گرفت تا ده‌ها گره دشوار علمی باز ‌شود. برای ساخت درهای ضدانفجار، مطالعات زیادی انجام شد و پس از چند بار شبیه‌سازی، بالاخره چیزی را که می‌خواستند، ساختند. اجرای اولین سیلوی پرتاب زیرسطحی جمهوری اسلامی، پروژۀ بسیار پیچیده‌ای بود که حدود سه سال طول کشید و بالاخره در فروردین 1379 به مرحلۀ تست رسید. تست این سیلو، مثل همۀ تست‌های دیگر و بلکه بیشتر از آنها، اهمیت و اضطرابی خاص داشت؛ چون بخشی از مسیر حرکت عمودِ موشک از داخلِ جدارۀ کوه انجام می‌شد. با حضور سردار قالیباف، فرمانده وقت نیروی هوایی و تعدادی از فرماندهان دیگر که ناظر این پرتاب بودند، تست انجام شد. منطقۀ تست نزدیک مرز بود و نگران بودند کشورهای نزدیک هم اطلاعات این عملیات را بگیرند. یک فروند شهاب_1 با برد کوتاه‌شده، پرتاب شد تا مسیر پروازش آن‌قدر طولانی نباشد که اطلاعاتش برای غریبه‌ها مشخص شود. این تست، تست موفق و بسیار درخشانی بود که پایۀ کارهای بعدی شد. کمتر پروژه‌ای بود که کارهای تکمیلی بعدی بر آن استوار نشود. با اقتباس از دانش و تجربه‌ای که در فرآیند ساخت شفت‌ومغارِ خیبر به دست آوردند، ایدۀ سیلوهای دیگرِ پرتاب عملی شد. حسن مقدّم، هر نوآوری را پاس می‌داشت. ایده‌های بکر و دورنگری‌های خودش، جرئت و جسارتی می‌طلبید که هر کسی آن را نداشت... https://eitaa.com/lashkarekhoban