eitaa logo
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
775 دنبال‌کننده
40 عکس
3 ویدیو
12 فایل
✅ کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🔸ارتباط با ادمین: @legenhausen_admin 🔸این کانال توسط روابط عمومی مؤسسه امام خمینی(ره) اداره می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 «یاحسین(ع)» ✅ شعری از پروفسور لگنهاوزن در رسای امام سوم شیعیان(علیه السلام) باعنوان «یاحسین(ع)» به مناسبت عاشورای حسینی 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 با سلام و عرض ادب صفحه‌ی اجتماعیِ تلگرام و ایتای پروفسور لگنهاوزن مشغول فعالیت است؛ برای آشنایی حقیقت‌جویان با ایشان، لطفاً این صفحه‌ها را به اطرافیانتان معرفی فرمایید. "ادمین" 🔰فهرست زندگی‌نامه‌ی ایشان: https://eitaa.com/Legenhausen_ir/54 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #اطلاعیه «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ جلسه‌ی #نشست علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیا
📢 «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ خلاصه‌ی ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن در نشست علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی که به همت مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری موسسه رجعت عیسی«ع» برگزار گردید. ❇️ پروفسور لگنهاوزن: بنابر تجربه خود بنده سه شیوه گفت‌وگوی مهم و کاربردی وجود دارد: ۱. گفت‌وگوهای دیپلماتیک و رسمی؛ مثلا هیئت‌هایی از شوراهای کلیسایی پروتستانی یا کاتولیکی به‌ کشوری مسلمان سفر می‌کنند و یا بلعکس و با رهبران و مقامات رسمی آن کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. سفر پاپ به عراق و گفت‌‌‌وگوی او با آیت‌الله سیستانی (ره) نمونه‌ای از این نوع گفت‌‌وگو است. ۲. گفت‌وگوهای عمومی؛ به این‌ معنا که گفت‌‌وگوهای بین‌الادیانی در میان افراد جوامع مختلف صورت می‌پذیرد تا ارتباطی بین آن‌ها ایجاد شود. اثرگذاری این شیوه گفت‌‌وگو نیز قابل توجه است. مثلا در تورهای مسافرتی معمولا مردم َمن آشنایی با فرهنگ کشورهای دیگر با دین و آداب و رسوم و مناسک مذهبی آن‌ها هم آشنا می‌شوند و گفت‌گوهایی هم بین آن‌ها صورت می‌گیرد. ۳. گفت‌وگوهای آکادمیک و دانشگاهی به منظور ارتقای جایگاه علمی گفت‌گوهای دینی. در این نوع گفت‌‌وگوها هر کسی نمی‌تواند شرکت کند، زیرا طرفین گفت‌‌وگو باید به مباحث اعتقادی طرف مقابل کاملا اشراف داشته باشد و نکته مهم‌تر اینکه احترام متقابل به ارزش‌ها نیز کاملا حفظ شود. در غیر این‌ صورت گفت‌‌وگو از حالت علمی و آکادمیک خارج می‌شود. فرق بین گفت‌وگوی دیپلماتیک و عمومی این است که در گفت‌‌وگوی عمومی همه می‌توانند شرکت کنند و هدف آن ایجاد ارتباط است. در حالی که هدف در گفت‌‌وگوی دیپلماتیک بیشتر سیاسی است و شاید نیازمند انعقاد قرارداد باشد. در این نوع گفت‌‌وگو برای حل مناقشه اعتقادی باید ارزش‌های مقدس طرفین مثل مکان‌‌ها و شخصیت‌های مقدس مورد توجه ویژه قرار گیرند و به‌طور رسمی از طرفین خواسته شود که به هیچ‌وجه توهین و تمسخری درباره نمادهای دینی صورت نگیرد. خودمحوری از هر یک از طرفین مجاز نیست، زیرا نه تنها راهگشا نیست، بلکه مناقشه را افزایش می‌دهد. گفت‌‌وگوی بین‌الادیانی از منظر علامه مصباح سه گونه است؛ الف. طرفین باید تفاهم داشته باشند، به این شکل که هدف تغییر عقیده طرف مقابل نباشد، بلکه رفع سوء‌تفاهم باشد. ب. پرداختن به اعتقادات مشترک. باید اجازه داد که طرف مقابل بنابر آموزه‌های خودش فکر کند و تصمیم بگیرد. ج. همکاری. بنابر روایت آخرالزمانی شیعیان به رهبری امام عصر (ع) ارواحنا فداه و مسیحیان پیرو حضرت مسیح (ع) در جنگ علیه دَجّال و شیاطین اتحاد و همکاری خواهند داشت تا با پیروزی بر ظلم و ستم، شرایط و مقدمات لازم برای برقراری عدالت و صلح جهانی فراهم شود. ❇️ پرسش و پاسخ: یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که از جناب پروفسور لگنهاوزن پرسش شد بدین شرح است؛ به نظر شما با توجه به ناسالم بودن فضای سیاسی فرق و ادیان راه‌کارهای عملی گفت‌وگو چیست؟ و آیا در فضای دانشگاهی، آزادی بیان وجود دارد که بتوان حرف حق را گفت؟ پاسخ پروفسور لگنهاوزن: سوال خیلی خوبی پرسیدید،... باید نقطه نظرات را دید و با آگاهی کامل حرکت کرد و کسانی باید پا به عرصه گفت‌‌وگو بگذارند که تسلط کافی بر مبانی اعتقادی طرف مقابل داشته باشند و منظور طرف مقابل را به‌خوبی درک کنند. طرفین گفت‌وگو باید شناخت کافی از خطرات گروه‌های افراطی مثل داعش و تبشیریون داشته باشند و بدانند که آن‌ها با اقدامات افراطی خود در مباحث مختلف، زمینه را برای گفت‌وگوی ناسالم و خطرناک آماده می‌کنند. 🔰 نشانی نشست در کانال مجمع جهانی شیعه شناسی: https://eitaa.com/shiastudyir/2391 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #اطلاعیه «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ جلسه‌ی #نشست علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیا
📢 «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ گزارش تصویری علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی با ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن که به همت مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری موسسه رجعت عیسی«ع» برگزار گردید. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
❇️ ضبط دوره فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی با تدریس پروفسور لگنهاوزن به پایان رسید. ✏️ به گزارش خبرنگار آکادمی بین‌المللی حکمت در راستای ادامه برنامه‌های تابستانی این مجموعه در سال ۱۴۰۳ دوره‌ای با عنوان فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی با تدریس پروفسور حاج محمد لگنهاوزن -عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)- در استودیو این مجموعه ضبط شد. 🔄 دوره فلسفه اسلامی پس از تدوین در سایت آکادمی بین‌المللی حکمت قرار می‌گیرد و مخاطبین می‌توانند از این دوره فاخر بهره‌مند شوند. 📍برای مشاهده خبر در سایت به لینک زیر مراجعه کنید: hekmat.academy/news/islamic-philosophy 🔸آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
68.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 «نسبی‌انگاری و عینیت» پروفسور لگنهاوزن در بیست و پنجمین کنگره جهانی فلسفه(2024) ❇️ این کنگره در شهر رم ایتالیا برگزار شده و ایشان با ارائه‌ی مقاله‌ای با عنوان Relativism and Objectivity (نسبی‌گرایی و عینیت) در آن شرکت کرده اند 🔰اطلاعات بیشتر راجع به کنگره https://wcprome2024.com 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #فیلم «نسبی‌انگاری و عینیت» ✅ #ارائه‌ پروفسور لگنهاوزن در بیست و پنجمین کنگره جهانی فلسفه(2024)
Relativism and Objectivity.pdf
1.74M
📢 «نسبی‌انگاری و عینیت» ✅ فایل ارائه‌ شده توسط پروفسور لگنهاوزن در بیست و پنجمین کنگره جهانی فلسفه(2024) 🔰اطلاعات بیشتر راجع به کنگره https://wcprome2024.com 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «پرچم کربلا» ✅ شعری از پروفسور لگنهاوزن در رسای امام سوم شیعیان(علیه السلام) باعنوان «پرچم کربلا» به مناسبت اربعین حسینی ❇️ The Flag of Karbala My blood is red like the flag of Karbala, glistening in the sunlight. My spine is the rod of the flag of Karbala, bent in the fast hot wind. My breath blows through the flag of Karbala, snapping with the catch in my throat, A wind bearing dust and salt, the salt of torrid tears, tears lost on the wretched plain, Over which his life was spilled. And I have grown from the clay Upon which he was slain. I am the flag of Karbala marking the grave of Husayn (‘a)! My breath the wind, My spine the rod, My blood the color red… Husayn! The place you fell is where I plant my feet. Between heaven and hell Is where I wave to greet The pilgrims whom I meet For whom this song I tell, To breathe a word In praise of God To stand up in the wind, Upon the earth stained with his blood To offer up this hymn: Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «Religion and Temporality» International Meeting on Comparative Theology ✅ تصویری از ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن با موضوع «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید» در کنفرانس دین و زمان‌مندی نشست بین المللی الهیات تطبیقی که به همت دانشکده‌ی الهیات کاتولیک دانشگاه بن برگزار شد. 📍دانشگاه بن آلمان 🗓 آگوست ۲۰۲۴ 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #عکس «Religion and Temporality» International Meeting on Comparative Theology ✅ تصویری از ارائه‌
AtemporalityInIslamicphilosophy.pdf
5.4M
📢 «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید» ✅ فایل ارائه مقاله‌ «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید»‌ ارائه شده در نشست بین المللی دین و زمان‌مندی دانشگاه بن آلمان 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #عکس «Religion and Temporality» International Meeting on Comparative Theology ✅ تصویری از ارائه‌
📢 «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید» ✅در این مقاله دیدگاه‌ برخی از فیلسوفان مسلمان برای نشان‌دادن بیرون از زمان‌بودن خداوند بررسی شده است. تمرکز عمده بر آرای ابن‌سینا و ملاصدرا استوار است. ❇️ آنچه در پی می‌آید خلاصه‌ای است از مطالبی که در این نشست ارائه شد. پیش از ابن‌سینا دیدگاه رایج وابستگی زمان به حرکت و تعیین حرکت با فلک اطلس بود. همان‌گونه که علامه مصباح فرموده‌اند نظام افلاک اکنون قابل دفاع نیست‌ و فلسفه اسلامی باید پاسخگوی این امر باشد که به جای فلک اطلس چه چیزی می‌تواند حرکت را تعیین کند. به عبارت دیگر، چه چیزی می‌تواند اکنون مقیاس حرکت باشد. با بررسی دیدگاه ملاصدرا متوجه می‌شویم که هرچند نظریه افلاک مورد پذیرش او بود، ولی مقیاس حرکت را مستقل از نظام افلاک می‌دانست. از نظر ملاصدرا زمان بعد چهارم اجسام است و نهایتا حرکت از حرکت جوهری تعیین می‌‌شود. از طرف دیگر می‌بینیم که زمان در فیزیک جدید و براساس نظریه نسبیت خاص اینشتین(Special Relativity Theory) نسبی است و این مسئله که آیا دو حادثه همزمان هستند یا نه نیز مطلبی نسبی است. نتیجه فیزیک جدید برای الهیات این است که خداوند نمی‌تواند داخل زمان باشد، زیرا خداوند در فضا-زمان(space-time) مکانی ندارد و چیزی که جایی در فضا-زمان ندارد، نمی‌تواند زمانی باشد.‌ در فلسفه اسلامی هم ملاصدرا و هم ابن‌سینا هر دو نشان می‌دهند که خداوند نمی‌تواند زمانی باشد، ولی چون ملاصدرا زمان را به عنوان بعد چهارم اجسام معرفی می‌کند راحت‌تر می‌توانیم نظریه او را برای سازگارشدن با نظریه فیزیک جدید یا نظریه اینشتین بپرورانیم. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #عکس «Religion and Temporality» International Meeting on Comparative Theology ✅ تصویری از ارائه‌
Atemporality in Islamic Philosophy and Comtemporary Phisics - محمد لگنهاوزن.MP3
7.96M
📢 «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید» ✅ صوت ارائه پروفسور لگنهاوزن با موضوع «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید»‌ در نشست بین المللی دین و زمان‌مندی دانشگاه بن آلمان، آگوست ۲۰۲۴ 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «Comparative Theology in Europe» ✅ تصویری از ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن با موضوع «چالش‌های الهیات تطبیقی در روابط بین یهودیان، مسیحیان و مسلمانان» در کنفرانس «الهیات تطبیقی در اروپا» که در بنزبرگ آلمان برگزار شد. 🗓اول تا سوم سپتامبر ۲۰۲۴ 📍 شهر بنزبرگ آلمان 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #عکس «Comparative Theology in Europe» ✅ تصویری از ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن با موضوع «چالش‌های اله
Challenges to Comparative Theologies slides.pdf
2.96M
📢 «چالش‌های الهیات تطبیقی در روابط بین یهودیان، مسیحیان و مسلمانان» ✅ خلاصه‌ی مقاله و فایل ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن با عنوان «چالش‌های الهیات تطبیقی در روابط بین یهودیان، مسیحیان و مسلمانان» در کنفرانس «الهیات تطبیقی در اروپا» بنزبرگ آلمان 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
📢 #عکس «Comparative Theology in Europe» ✅ تصویری از ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن با موضوع «چالش‌های اله
Interview mit Prof. M. Legenhausen.mp3
10M
📢 «Comparative Theology» ✅ مصاحبه دکتر آنت ام. بوکلر محقق مرکز بین‌المللی الهیات تطبیقی و مسائل اجتماعی دانشگاه بن با پرفسور لگنهاوزن درباره برخی از نکات سخنرانی ایشان درباره «چالش‌های الهیات تطبیقی» ❇️این پادکست به زبان است. 🔰نشانی اینترنتی شنیدن این پادکست: https://anders-als-du-glaubst.podigee.io/8-new-episode#t=298 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
💢انجمن فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری اداره پژوهش برگزار می کند: 🔸 : نقد دیدگاه الهیات مسیحی در سازگاری دیدگاه پویانگرانه به زمان با شواهد نظریه نسبیت اینشتین و بازسازی آن بر اساس حرکت جوهری عمومی عالم 👤 ارائه دهنده: دکتر محمد صادق کاویانی استادیار گروه فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم(ع) 👤 ناقد: دکتر محمد لگنهاوزن استاد گروه فلسفه موسسه امام خمینی(ره) 👤 ناقد: دکتر حامد منوچهری دانش آموخته دکترای فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف_پژوهشگر علم و دین 👤 دبیر علمی: دکتر حبیب الله رزمی استاد گروه فیزیک دانشگاه قم 🗓 چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ ⏰ ساعت: ۱۳ 🏢 دانشگاه باقرالعلوم(ع)_طبقه سوم_سالن جلسات شهید بهشتی لینک پخش برخط: http://dte.bz/res1 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
1403.07.18 - کرسي ترويجي - گزارش سفر علمي دکترلگنهاسن به مراکزعلمي درايتالياوآلمان_001.mp3
46.07M
📢 «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) میهمان مراسم هیئت رضویه بود. سخنران این جلسه پروفسور لگنهاوزن به ارائه‌‌ی گزارش از سفرشان به ایتالیا و آلمان پرداختند. 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir
📢 «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) میهمان مراسم هیئت رضویه بود. سخنران این جلسه پروفسور حاج محمد لگنهاوزن به ارائه‌‌ی گزارش از سفرشان به ایتالیا و آلمان پرداختند. اینک در سه پیام، به گزارش جلسه ایشان می‌پردازیم. ❇️ جلسه با مدیحه‌خوانی در مورد پیامبر آغاز شد و در ادامه دکتر علی مصباح از سخنران محترم جناب آقای پروفسور لگنهاوزن برای ارائه گزارش سفر و شرکت در همایش‌های جهانی فلسفه دعوت نمودند. دکتر لگنهاوزن در ادامه به ارائه گزارش سفر علمی خود پرداختند که در ادامه کلام ایشان را به رشته‌ی تحریر در آوردیم: ❇️ سفر ایتالیا ابتدا به دانشگاه رم در ایتالیا که همایش جهانی فلسفه برگزار شد رفتم. در ایتالیا همایش به وسعت شگفت‌انگیزی برگزار شد. تعداد سخنرانی‌ها و موضوعاتی که برای ارائه برنامه‌ریزی شده بود بسیار متنوع و متکثر بود تا جایی که بروشور راهنما بیش از چند صد صفحه بود. 🔻پنل فلسفه دین من در پنل فلسفه دین شرکت کردم. از آنجایی که سخنرانان این پنل نیامده بودند و میزبان نیز عذرخواهی کرده بود، من فرصت را غنیمت شمردم و داوطلبانه و حتی بدون آمادگی و حتی بدون هماهنگی با میزبانان به محل تریبون رفته و سخنرانی کردم. به عنوان سخنران، ابتدا موسسه را معرفی کرده و سپس پیرامون پلورالیسم دینی و در ادامه درباره شر صحبت کردم. اتفاقا بحث بنده سوالات زیادی برای مخاطبان ایجاد کرده بود که ادامه جلسه به پرسش و پاسخ گذشت.‌ خانم دکتری نیز بود که در فلسفه اخلاق کار می‌کرد و با من درباره همکاری‌های پژوهشی صحبت کرد. 🔻واتیکان در واتیکان نیز برنامه‌ای برای جوانان کاتولیکی که الهیات می‌خواندند داشتیم. با زمینه‌سازی دکتر مختاری (سفیر ایران در واتیکان) جلسه‌ای نیز با آکادمی مریم‌شناسی داشتیم. در آن جلسه در خدمت آقای دکتر اعوانی و افرادی از سفارتخانه ایران در واتیکان درباره نگاه قرآن به حضرت مسیح (علیه‌السلام) و حضرت مریم ( علیها‌السلام) با میزبان آنجا که راهبی کاتولیک بود صحبت کردیم. عجیب آن بود که وی ادعا می‌کرد که توان شناخت اثرات شیطان را بر روی افراد دارد. 🔻سخنرانی در پنل فلسفه اخلاق در کنگره جهانی فلسفه در مورد فلسفه اخلاق سخنرانی کردم. بحث من مباحثی پیرامون نسبیت اخلاقی و عینیت‌گرایی بود. محتوای سخنرانی من این بود که علامه طباطبایی مدعی است که در اخلاق دو مسلک داریم. یک مسلک که ارزش‌ها بر محور خوف و رجاست و مسلک دیگر که ارزش‌ها بر محور عشق است. اولی مبتنی‌بر سلوک فقهی و دومی مبتنی‌بر سلوک عرفانی است. در اخلاق علامه نوعی نسبیت‌انگاری دیده می‌شود ولی نه به معنای نسبی‌انگاری، ذهنی‌گرایی و سلیقه‌گرایی، بلکه مبتنی‌بر انتخاب مسلک است و در عین حال عینی‌گراست یعنی ذهنی و سلیقه‌ای نیست. 🔻پنل فلسفه اسلامی روز بعد، جلسه فلسفه اسلامی بود. در پنل فلسفه اسلامی از چهار سخنران سه نفر نیامده بودند. سخنران حاضر هم به زبان اسپانیولی سخنرانی کرد، علی‌رغم اینکه زبان مصوب کنگره نبود. دکتر اعوانی که ریاست جلسه را عهده‌دار بودند از فرصت استفاده کردند و به اندازه وقت سه‌نفر غایب، سخنرانی کردند. ایشان بحث‌های خوبی راجع به مقایسه کانت و ابن‌سینا ارائه دادند که بسیاری از نکات آن جدید بود چون حاصل تاملات خودشان بود. ادامه دارد... 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir
📢 «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ قسمت دوم ❇️ سفر آلمان در آلمان دانشگاه بن در شهر بن میزبان ما بود. پیش از آغاز برنامه‌های دانشگاه فرصتی دست داد تا از جاهای مختلف شهر دیدن کنیم. البته ملاقات‌هایی نیز با چند دانشجو و استاد داشتیم.‌ 🔻کنفرانس هرمنوتیک زیباشناختی در مورد قانون عنوان اولین کنفرانسی که در آلمان شرکت کردم "هرمنوتیک زیباشناختی در مورد قانون: مقایسه بین رویکرد‌های حقوق دینی و حقوق سکولار" بود. این کنفرانس جالب بود. موضوعش برای من جدید بود. رویکرد هنری در مباحث حقوقی فقهی در ادیان اعم از یهودیت و مسیحیت و اسلام بود. معمولاً ما در توجیه دینداری استدلال‌های عقلی فلسفی می‌کنیم، در حالی که منظور کنفرانس این بود که دینداری بیشتر از اینکه وامدار استدلال‌های عقلی باشد به انگیزه‌های روانی و احساسات و عواطف وابسته است؛ لذا باید به جنبه‌های زیباشناختی قوانین و دستورات دینی نیز توجه کنیم. 🔺 موضوعات سخنرانی‌‌ها خیلی متنوع بود. یکی از سخنرانان اسلام‌شناس با اینکه مسلمان نبود در مورد اِفک در قرآن صحبت کرد و بیان کرد که غرض بیان حکم شرعی است ولی در قالب داستان. سخنران دیگر که یهودی بود در مورد تلمود و زیبایی‌های آن صحبت کرد. فرد دیگری که مسلمان پاکستانی مقیم آلمان بود در این باره که احکام دینی برای آنها به صورت و قالب شعر آموزش داده می‌شود ولو وزن و قافیه در شعر مراعات نشود، صحبت کرد. 🔺 سخنران دیگری در مورد قرن سیزدهم در ایران صحبت کرد. زمانی که مغولان بر ایران حاکم بودند و قانون یسع را حاکم کردند ولی مردم ایران تابع دین و شریعت اسلام ماندند و تحت تاثیر مغولان قرار نگرفتند، بلکه این مغولان بودند که مسلمان شدند و این به این خاطر بود که شریعت اسلام در مقابل قانون مغولان زیبا بود. 🔺 سخنران دیگری نیز پیرامون تورات و تمثیلات آن صحبت کرد. فرد دیگری نیز در مورد زیباشناسی احکام قضائی در دادگاه و آداب اعلان آن صحبت نمود. وی در صدد تبیین این نکته بود که تشریفات بیان حکم قاضی از نظر زیباشناختی چه تاثیری در نفوذ حکم دادگاه در ذهن و دل‌ها دارد. 🔺 سخنران دیگری نیز پیرامون قوانین کلیسا بحث کرد. یک مقاله نیز مطالب جالبی داشت که نویسنده آن ادعا کرده بود معمولاً در بحث‌های مربوط به دین به‌ویژه احکام آن هیچ توجهی به بُعد زیباشناختی آن نداریم؛ مثلا در تشریفات و آداب عشای ربانی و در توجیه احکام دین از این موارد زیباشناختی غفلت می‌کنیم و بیشتر در پی توجیهات اخلاقی آن‌ها هستیم. ادامه دارد... 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir
📢 «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ قسمت سوم 🔻کنفرانس دین و زمان موضوع کنفرانس بعدی در آلمان "دین و زمان" بود. در این کنفرانس هم یکی از سخنرانان غایب بود و از بنده درخواست کردند که به جای ایشان سخنرانی کنم. من راجع به فرازمانی بودن خدا در فلسفه اسلامی ابن‌سینا و ملاصدرا و مقایسه آن با فیزیک جدید صحبت کردم و گفتم که از نظر فلسفه اسلامی چیزی که مکان ندارد زمان هم ندارد. این دیدگاه در فلسفه اسلامی می‌تواند بیشتر با دیدگاه‌های الهیات کاتولیک تطابق کند و مسئله ایشان را راجع به زمان و خدا را به صورت بهتر تبیین کند. برخی از کاتولیگ‌ها خداوند را زمان‌مند می‌دانند با این استدلال که ما دعا می‌کنیم و قرار است او دعای ما را بشنود بعد تصمیم بگیرد اجابت کند یا نه. همه این‌ها در زمان رخ می‌دهد و این یعنی خدا هم در زمان است. حتی یک دانشجویان ایرانی که فوق دکتری کار می‌کرد براساس حرکت جوهری ملاصدرا گمان می‌کرد که همه موجودات در حرکت‌اند و هر حرکت‌داری زمان دارد و خداوند هم که موجود است متحرک است و زمان دارد به نوعی به الهیات پویشی گرویده بود. 🔻کنفرانس چالش‌های الهیات تطبیقی در کنفرانس دیگری بحث چالش‌های الهیات تطبیقی با توجه به ارتباط بین یهودیان و مسیحیان و مسلمانان بود که آن هم برای من جالب بود. خیلی از فلاسفه مشهور الهیات کاتولیک در آن کنفرانس حضور داشتند. 🔺 مسئله جالب دیگری که در شهر بن توجه بنده را جلب کرد، این بود که گروهی در این شهر عبادت خاصی داشتند. آنها تعدادی از یهودیان و تعدادی از مسیحیان و تعدادی هم از مسلمانان بودند که به‌طور هفتگی دور هم جمع می‌شدند و به مدت نیم ساعت به تلاوت دعا‌ها و متون مقدس خود که محتوای مشترک و مورد قبول همه بود می‌پرداختند و سعی داشتند به موارد اختلاف برانگیز نپردازند. از تورات و انجیل و قرآن می‌خواندند و در صدد ایجاد تفاهم مشترک بودند. 🔺 داستان حضرت ابراهیم که پیامبر مورد قبول هر سه گروه است در کنفرانسی دیگر مورد بحث بود. موضوع بحث بنده در این کنفرانس، موانع تفاهم ادیان در الهیات تطبیقی بود. اشکالی که من گرفتم این بود اگر می‌خواهیم کار تبشیری و تبلیغی داشته باشیم در جای خود مفید است، ولی در گفت‌وگوی علمی ادیان که معمولا در کنفرانس‌ها و مجامع علمی برگزار می‌شود نباید کار مسیونری و تبشیری کنیم. چون در چنین محافلی صرفا باید کار علمی و محققانه کنیم. ثانیاً پیش‌داوری‌های متعصبانه که در جهت نفی دیگری است نیز مانع این تفاهم مشترک است. ثالثاً در گفت‌وگوی بین ادیان حرف‌های نابخردانه زیاد زده می‌شود. متاسفانه بسیاری از حرف‌ها عامه‌پسند است در حالی که بحث‌ها باید جدی و همراه با تحقیق باشد. 🔻 جلسه‌ با مسلمانان فرانکفورت فرصتی دست داد تا در ادامه سفرمان چند روزی در فرانکفورت باشم و در جلسه‌ای هم با دوستان مسلمان گزارشی از کنفرانس‌ها را ارائه بدهم. برخی از مسلمانان آنجا از تعطیل شدن مساجد و مراکز اسلامی توسط دولت آلمان گلایه داشتند. دولت آلمان آن‌ها را متهم به حمایت از حماس و غزه و ایجاد حکومت اسلامی در آلمان کرده است. ❇️ در پایان برخی اساتید حاضر به طرح سوالات پرداختند و سخنران محترم نیز پاسخ دادند. پایان. 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir
📚 دوره تخصصی فلسفه اسلامی به‌زبان انگلیسی 📖 (با حضور اساتید برجسته بین‌المللی) 1️⃣ دکتر الیور لیمان؛ عصر طلایی فلسفه اسلامی (سفری تاریخی) 2️⃣ دکتر محمد لگنهاوزن؛ تحلیل تطبیقی سنت های فلسفی اسلامی و غرب 3️⃣ دکتر پیتر آدامسون؛ درآمدی بر آثار فلسفی ابن‌سینا 4️⃣ دکتر الگا لزینی؛ اشراق جسم وروح 5️⃣ دکتر فرانک گریفل؛ هماهنگی ایمان و عقل 6️⃣ دکتر سید نظام‌الدین احمد؛ هستی و نیستی در اندیشه اسلامی 7️⃣ دکتر جری کاکوا؛ حکمت نور؛ اشراق گرایی سهروردی 8️⃣ دکتر فریل بوهافا؛ معرفت شناسی اسلامی: منابع معرفت 9️⃣ دکتر حسن اسپایکر؛ مفهوم اختیار در فلسفه اسلامی 🔟 دکتر سید حسین نصر؛ ملاصدرا؛ زندگی، آثار و تعالیم 1️⃣1️⃣ دکتر محمد فاروق؛ وحدت در تنوع: کثرت گرایی در اندیشه فلسفی اسلامی 2️⃣1️⃣ سید علی موسوی جزایری؛ وضعیت کنونی فلسفه اسلامی 🔖 همراه با گواهی پایان دوره 🔻 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: hekmat.academy/islamic-philosophy 🔹 آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
🔸 معرفی اساتید دوره فلسفه اسلامی به‌زبان انگلیسی 2️⃣ دکتر محمد لگنهاوزن 📎 استاد فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🔹 تحلیل تطبیقی سنت‌های فلسفی اسلامی و غرب 📆 زمان: ۱۴ دی 📝 ثبت‌نام: https://hekmat.academy/islamic-philosophy 🛑 توجه داشته باشید جهت بهره‌مندی از تخفیف ویژه فقط تا پایان امروز فرصت باقیست. 📍 آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89