کتابخانه ادیان
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و دومین برنامه)
🔸الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾ خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾
🔹[خداى] رحمان (۱)قرآن را ياد داد (۲)
انسان را آفريد (۳) به او بيان آموخت (۴)
▫️ سوره مبارکه الرحمن
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔹شیخ عبدالعظیم زاهر(۱۹۰۴-۱۹۷۱م.) یکسال پیش از مصطفی اسماعیل در روستای مجول از استان قلیوبیه زادگاه شیخ منصور بدار، قاری بنام دیگر مصری، بود دیده به جهان گشود و بنابر این از نسل قاریان قدیمی به شمار میآید. این نسل که نسلی خلاق و مبدع در قرائت قرآن بود غالبا برای عموم مسلمانان جهان شناختهشده نیستند و از این جهت از میان آنان کسانی چون مصطفی اسماعیل را باید استثنا شمارد.
به رسم معهود در مصر در کودکی قرآن را آموخت و پیش از هشتسالگی به حفظ آن توفیق یافت. از محضر اساتید بزرگ قرائت برای فراگیری قرائات مختلف بهره برد و به قرائات سبعه و بلکه عشره تسلط یافت. به جهت استعداد ممتاز در قرائت قرآن شهرتی به هم زد و در ۲۲ سالگی، در سال ۱۹۳۶م.، به عنوان قاری رادیوی مصر پذیرفته شد. بهواقع او از نخستین کسانی بود که به رادیو راه یافته و همین سبب شهرت بیشتر او در مصر شد.
او نخست و پیش از انقلاب مصر در ۱۹۵۲م. قاری مسجد محمد علی پاشا، واقع در ارگ قاهره، بود ولی بعدها به عنوان قاری رسمی مسجد صلاحالدین ایوبی قاهره برگزیده شد.
استاد زاهر را از برجستگان عالم قرائت مصر و اسلام دانستهاند. زیرا هم از جهت تسلط بر قرائات، هم سبک خاص و ابداعی و هم قوت حافظه استادی ممتاز بوده است. او را در قوت حافظه و حفظ بسیار قرآن ستودهاند و شیخ علی محمود از قراء برجسته همعصر او، بود در وصف این توانمندی زاهر گفته است که او بههنگام قرائت هرگز دچار سهو و نسیان و اشتباه نشد: «القارئ الذى لم يخطئ». زیرا گاهی برای بسیاری از قاریان فراموشی، سهو و اشتباه پیش میآید. اما زاهر را از این جهت بیخطا دانستهاند.
در وصف صوت و سبک زاهر نیز گفتهاند حنجرهای طلایی داشت که بینظیر یا کمنظیر بوده است بهطوری که نابغه دهر قرائت محمد رفعت که روابط بسیار خوبی با او داشت شیفته استماع تلاوت قرآن از حنجره او بود و بسیارش میستوده است. ابوالعینین شعیشع، از قلههای شامخ تلاوت مصر، صدا و نوای او را به «مزمار من مزامیر آل داوود»، نای و نغمهای از نغمات داودی، وصف کرده است. اینها همه نشان از جایگاه ممتاز و ارجمند این قاری کهن مصری دارد که البته عموما کمتر شناخته شده است.
تلاوت این قاری برجسته از متانت، حزن و توجه به انطباق صورت و معنا برخوردار است. از مانورهای صوتی که مناسب هنر روحانی قرائت باشد میپرهیزد و با آنکه نفسی ممتد ندارد اما با مهارت و استادی در وقف و ابتدا به تلاوتش حسن و زیبایی میبخشد. تلاوتش بهسبب روانی و انعطاف صدا دارای سرعت است و از تحریرهای کوتاه و سریع بهره میگیرد و دارای سبک خاص و ابداعی خود است از تنوع نغماتی بهره میگیرد هرچند آشکارا و با یک برنامه ترتیبی خاص از همه دستگاهها بهره نمیگیرد.
با اینهمه و با تأسف قرائات دارای کیفیت ضبط زیادی از او، بهویژه در محافل، در دست نیست. البته تلاوتهای اذاعی بیشتری از او در گنجینه رادیوی مصر موجود است که در این سالهای اخیر شماری از آنها پخش شده است. اکنون تلاوتی روحانی و زیبا را در این صبح آدینه استماع میکنیم. سماعا طیبا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#عبدالعظیم_زاهر
#محمد_جاودان
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
⏮ تلفن تماس :
☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
⏮ | سایت:
🌐 www.adyanpub.com
⏮ | ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
⏮| تلگرام
📲 @libadyan
⏮ | اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
⏮ | واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
🌐 تعطیلات تابستانی کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب از ۲۰ مرداد تا ۴ شهریور ۱۴۰۳ میباشد.
🔸به اطلاع پژوهشگران و اعضای کتابخانه میرساند، کلیه بخشهای کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب تا تاریخ چهارم شهریور تعطیل میباشد.
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
⏮ تلفن تماس :
☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
⏮ | سایت:
🌐 www.adyanpub.com
⏮ | ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
⏮| تلگرام
📲 @libadyan
⏮ | اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
⏮ | واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
کتابخانه ادیان
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و سومین برنامه)
🔸قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَىٰ ﴿٤٥﴾قَالَ لَا تَخَافَا ۖ إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ ﴿٤٦﴾
🔹گفتند: پروردگارا! ما می ترسیم که [پیش از دعوت کردنش به حق] با سخت گیری و شکنجه بر [ضد] ما پیشی گیرد یا بر سرکشی خود بیفزاید. (۴۵) خدا فرمود: نترسید که من بی تردید با شما هستم [سخن او و شما را] می شنوم و [اعمالتان را] می بینم. (۴۶)
▫️ سوره مبارکه طه
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻عوضین مغربی( ۱۹۲۱-۱۹۹۲م.) از اولین و معدود اساتید مصری است که پیش از انقلاب برای تلاوت به ایران سفر کرده است. او در سال ۱۳۵۲، به همراه مبتهل و قاری شهیر مصری استاد سید نقشبندی، تلاوت های متعددی در ایران اجرا کرده است. باوجوداین، یکی از قراء کمتر شناخته مصر در ایران است. او البته در مصر به یمن پذیرش در آزمون رادیو مصر از قاریان اذاعه شد و در نتیجه به شهرت بالایی در موطن خود دست یافت.
🔻اما اتفاقاتی سبب شد در رادیو ممنوع القرائت شود. ماجرا از این قرار بود که در پی دعوت به قرائت در مجلس بزرگداشت پدر ملک فاروق، تصویر او از قرائت در این محفل در جراید مصری انتشار یافت. اما اندکی بعد، حکومت ملک فاروق در پی انقلاب ۱۹۵۲ در مصر، سقوط کرد و تصویر یادشده دستاویزی شد تا استاد از تلاوت در رادیو منع شود. متاسفانه این ممنوعیت تا اواخر عمر این استاد ادامه داشت و بنابراین فرصت زیادی برای ضبط تلاوتهای او از میان رفت. صدای بم نیرومند و تحریر پذیر و ادای واضح و فصیح از ویژگی های تلاوت اوست.
🔻در تلاوت از سبک مصطفی اسماعیل الهام گرفته است. بنابر این تا حدی تنوع مقامی او را در قرائت به کار می گیرد. اما این الهامگیری سبب نشده است که او یکسره مقلد مصطفی باشد. لذا تلاوت او مستقل و ممتاز از مصطفی اسماعیل است. محمد بدر حسین نیز مقلد مصطفی است و در عین حال تلاوت او ممتاز و مستقل و با ابداعات خاص خود همراه است.
این به عکس تقلیدهای برخی از قاریان ایرانی ماست که معمولا از تلفیق تقلید و ابداع سبک نوی عرضه نمیکنند و ای بسا قرائتشان در قرائت مقلَد محو میشود.
🔻استاد شاهمیوه در کانال تلگرامی خود با عتوان مهارتهای تنغیمی در مورد شباهتها و تفاوتهای او و مصطفی اسماعیل چنین توضیح میدهد
«هرچند وی در اصل مقلد مرحوم مصطفی اسماعیل بوده امابه دو دلیل تلاوت وی تا حدی متفاوت میباشد :
دلیل اول : تفاوتهای آشکاری که بین اصوات این دوقاری وجود دارد، ازجمله: حجم وقدرت بالاتر نسبت به مصطفی اسماعیل، رنگ صوتی خاص وی وتعلق آن به حوزه اصوات باس درمقایسه با صدای باریتون مصطفی، وسعت بسیار کمتر صدای عوضین ونهایتا چالاکی، انعطاف و تکنیک های صوتی بسیار کمتر نسبت به مصطفی اسماعیلِ؛
دلیل دوم: ارایه ردیفها وجملات لحنی، قفلات وتحریرهای کم تنوعتر و محدودتر نسبت به سبک مصطفی اسماعیل وحذف وجابجایی برخی ردیفهای ایشان که ناشی از همان محدودیتها و ویژگیهای صوتی یادشده است.»
🔸اکنون تلاوت زیبای مغربی را از سوره مبارکه طه می شنویم که در ایران اجرا شده است. تلاوة عطرة و سماعا طیبا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#عوضین_مغربی
#محمد_جاودان
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
⏮ تلفن تماس :
☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
⏮ | سایت:
🌐 www.adyanpub.com
⏮ | ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
⏮| تلگرام
📲 @libadyan
⏮ | اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
⏮ | واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
کتابخانه ادیان
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و چهارمین برنامه)
🔸كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا ﴿١٣﴾
🔹قوم ثمود به سبب سرکشی و طغیانش [پیامبرشان را] تکذیب کرد، (۱۱) زمانی که بدبخت ترینشان به پا خاست. (۱۲)پس فرستاده خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را [واگذارید] (۱۳)
▫️ سوره مبارکه شمس
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻عبد العزیز عکاشه ( ۱۹۴۸-۲۰۱۳م.) در خاندانی قرآنی نشو و نما یافت. پدر و پدربزرگش قاری و امام مسجد زادگاهشان بودند و طبیعی بود که این فرزند خوشقریحه را نیز در این راه پرورش دهند. او از چهار سالگی فراگیری قرآن را آغاز کرد و تا نه سالگی به حفظ آن توفیق یافت. نزد اساتید فن تجوید و قرائت شاگردی کرد و در نوجوانی قاری مشهوری در دیار خود شد.
به توصیه برخی اساتید به قاهره سفر کرد و در آن مقیم شد. او مسیر قرائت را، نخست، در یکی از مساجد محلات قاهره بهعنوان مؤذن و سپس امام آن آغاز کرد اما بعداً به ارتش پیوست و از ارتش هم پس از هفت سال جدا شد و وقت خود را وقف امر قرائت کرد.
🔻بهسبب صوت گیرا و سبک زیبایی که داشت مخاطبان بسیاری یافت که متقاضی قرائت وی بودند. در برخی محافل با آنکه بسیار جوان بود همراه بزرگانی چون عبدالباسط، علی البنا و خلیل الحصری تلاوت میکرد. در یکی از این محافل هنگامی که مشغول قرائت بود و استاد حصری وارد مجلس شد از ابهت و جایگاه حصری متأثر و قرائتش را ناگهان بهپایان برد. حصری از او پرسید چرا چنین کردی و او در پاسخ گفت چگونه ادامه میدادم در حالی که شما در جلسه حضور یافتید. اما حصری او را تشجیع کرد که نه از من ونه از هیچ قاری دیگری هراسی بهخود راه مده و هم او را تشویق و تحسین کرد که قاری بسیار خوبی است و صدایش او را شگفتزده کرده است. حصری آنگاه به او گفت که در نوبت دیگری که در محفل مشترکی هستند، تمام وقت اختصاصی او را نیز قرائت کند.
🔻عکاشه در آزمون اذاعه قرآن نیز موفق شد و از طریق قرائت در آن شهرتش در تمام مصر و بیرون از آن فراگیر شد. لذا به کشورهای مختلف برای قرائت یا داوری مسابقات بینالمللی سفر کرد. همچنین سه نوبت به ایران سفر کرد، هم برای قرائت و هم برای داوری مسابقات قرآن.
قرائتش در مجموع رنگوبوی ویژه خود را دارد و بنابراین میتوان گفت صاحب سبک اختصاصی خود است. شاید سبکی تلفیقی در مکتب و مدرسه شرقیه مصر.
🔻صدای دورگه نسبتا بمی دارد که از حلاوتی ویژه برخوردار است و معمولا بنیان تلاوت بر پرده پایین و متوسط استوار است و در پرده اوج یا جواب الجواب تلاوت نمیکند اما حجم و قدرت صدای بالایی دارد. انعطاف و توان تحریری بالایی در صدای وی وجود دارد. البته قاری پرنفسی نیست و لذا قرائت فرازهای طولانی در دستورکارش قرار ندارد.
🔻از مقامات و الحان مختلف در قرائت بهره میگیرد و تغییرهای آنی و مدام در آنها از ویژگیهای سبک وی است.
در این صبح آدینه تلاوت زیبای او را از سور یس، بلد، شمس و علق استماع می کنیم. سماعا طیبا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#عبدالعزیز_عکاشه
#محمد_جاودان
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
⏮ تلفن تماس :
☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
⏮ | سایت:
🌐 www.adyanpub.com
⏮ | ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
⏮| تلگرام
📲 @libadyan
⏮ | اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
⏮ | واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
🔹 «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.»
▪️فرا رسیدن اربعین حسینی(ع) تسلیت باد.
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
➣ سایت:
🌐 www.adyanpub.com
➣ ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
➣ تلگرام
📲 @libadyan
➣ واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
➣ اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
🌐 در دست انتشار (چاپ دوم)
🔹زمینه های تفکر سیاسی در قلمرو تشیع و تسنن/ دکتر محمد مسجدجامعی/ قم:انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب / تابستان ۱۴۰۳
#تشیع
#تسنن
#اندیشه_سیاسی
#صدر_اسلام
#خلافت
#علی_علیه_السلام
#اهل_سنت
#عدالت
#حکومت
#نشرادیان
#انتشارات_دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
⏮ تلفن تماس :
☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
⏮ | سایت:
🌐 www.adyanpub.com
⏮ | ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
⏮| تلگرام
📲 @libadyan
⏮ | اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
⏮ | واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
🌐 #منتشر_شد (چاپ اول)
🔹ایمان یا آزادی: اندیشمندان مسلمان و گفتمان های معاصر/ نویسنده: محمدحسین مظفری/ ناشر: نشر ادیان ؛ کتابخانه مجلس شورای اسلامی/ چاپ اول/ سال چاپ: تابستان ۱۴۰۳
🛒خرید اینترنتی از فروشگاه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 🔻🔻
https://b2n.ir/IMAN-YA-AZADI
#حقوق_بشر
#آزادی_عقیده
#عقیده_در_اسلام
#کرامت_انسان
#سکولاریسم
#آزادی_مذهب
#زنان_مسلمان
#ایمان_یا_آزادی
#محمدحسین_مظفری
#انتشارات_دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
#نشرادیان
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
⏮ تلفن تماس :
☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
⏮ | سایت:
🌐 www.adyanpub.com
⏮ | ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
⏮| تلگرام
📲 @libadyan
⏮ | اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
⏮ | واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
کتابخانه ادیان
🔹مجموعه مقالات کتاب حاضر نشان میدهد که مباحثات میان جريان اسلامی و سكولار در جوامع اسلامی درباره مسائل مهم سياسی و اجتماعی به نوعی تقابل فكری و جبههبندی سیاسی و گسست اجتماعی انجامیده است. با این حال، هیچ یک از دو سوی این جبههگیری فرهنگی تا به حال نتوانستهاند نظرية سياسی و اجتماعي اصيل، جامع و روشني براي حل و فصل مسايل مهم سیاسی و اجتماعی جوامع خود ارایـه کنند. از ایـنرو، در جـریـان خیـزشهای مردمی در کشورهای عربی و شمال آفریقا، فقدان نظريه مشخص و نداشتن مهارت لازم برای برقراری گفتگوهای سازنده، زمینه را برای دخالتهای خارجی فراهم آورد و در نهایت به تشدید خشونت و ناکامی قطعی نهضت انجاميد. حال آنکه پيشرفت و رفاه جوامع اسلامی در صورتي ميسر است كه انديشمندان آن بتوانند با نظريهپردازی و از مسیر گفتگوهای سازنده سهم خود را در حل و فصل مسايل سياسی و اجتماعی جوامع خود ايفا كنند. مجموعة حاضر این چالشهای فراگیر را به تصویر کشیده است.
🔸ایمان یا آزادی: اندیشمندان مسلمان و گفتمانهای معاصر/ نویسنده: محمدحسین مظفری/ ناشر: نشر ادیان ؛ کتابخانه مجلس شورای اسلامی/ چاپ اول/ سال چاپ: تابستان ۱۴۰۳
🛒خرید اینترنتی با تخفیف 🔻🔻
https://b2n.ir/IMAN-YA-AZADI-2
#ایمان_یا_آزادی
#محمدحسین_مظفری
#انتشارات_دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
#نشرادیان
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
⏮ تلفن تماس :
☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
⏮ | سایت:
🌐 www.adyanpub.com
⏮ | ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
⏮| تلگرام
📲 @libadyan
⏮ | اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
⏮ | واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
کتابخانه ادیان
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و پنجمین برنامه)
🔸فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا ۚ فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ ۖ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿٢٥﴾
🔹پس یکی از آن دو [زن] در حالی که با حالت شرم و حیا گام بر میداشت، نزد او آمد [و] گفت: پدرم تو را می طلبد تا پاداش اینکه [دام های] ما را آب دادی به تو بدهد. چون نزد او آمد و داستانش را بیان کرد، گفت: دیگر نترس که از آن گروه ستمکار نجات یافتی. (۲۵)
▫️ سوره مبارکه قصص
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻علی حُزَیِن محمد عطیه(۱۹۰۲-۱۹۷۱م.) از قاریان شناخته شده نسل اول- الرعیل الاول- مصر در قرن بیستم و به همین سبب، از نخستین قاریان اذاعه مصر و ایستگاههای خصوصی در اوائل دهه سوم این قرن بود.
هنگامی که رادیو مصر افتتاح شد، شیخ علی حزین و قاری برجسته و شهیر مصری محمد رفعت در مراسم افتتاحیه آن که در اواخر ماه مه ۱۹۳۴م. در خانه اپرای سلطنتی برگزار شد شرکت کردند.
همچنین در سال ۱۹۴۰م. پس از افتناح اذاعه فلسطین به مدت دوماه همراه اساتید ابوالعینین شعیشع و عبدالعظیم زاهر تلاوت کرد.
🔻شهرت حزین پس از مرگش چندان دوام نیاورد، زیرا بیشتر آثار ضبط شده وی از میان رفت.
حزین به حفظ قرآن کریم در سن ده سالگی و پیش از ثبت نام برای تحصیل در مدارس زیر نظر الازهر موفق شد.
این قاری برجسته در حین تحصیل در الازهر در دنیای قرائت شهرت یافت و در مدت کوتاهی توانست توجهات را به خود جلب کند و مردم در منطقه حدائق القبه قاهره شیفته شنیدن تلاوت او شدند و در انتظار استماع قرائات او. به همین سبب حزین تصمیم گرفت درس و بحث الازهر را رها کند و خود را یکسره وقف یادگیری فنون تجوید، الحان و نغمات تلاوت و دانش قرائات کند.
🔻علی حزین در اواسط دهه چهارم قرن بیستم، در قراردادی با شرکت پخش بیسیم بریتانیا ۱۲ تلاوت را ضبط کرد که از بهترین تلاوتهای وی بودند و با تاسف، به دلیل سهل انگاری مفقود شدند.
در سال ۱۹۴۸م.، شیخ حزین برای تلاوت قرآن در مسجد فَرَج در حدائق القبه انتخاب شد، مسجدی که توسط محمد فرج، پدر حسین فرج، « بزرگ سمیعههای مصطفی اسماعیل» و صاحب بزرگترین کتابخانه قرآنی در مصر ساخته شد و حزین تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۱م. قاری آن مسجد بود.
🔻در وصف کیفیت صدای ممتاز وی گفته اند: «حنجرة جمعت كل آلات الطرب» کنایه از بی نقص بودن بودن صدای وی.
مصطفی اسماعیل از هنر وی تمجید بسیار کرده است.
گفتهاند محمد صدیق منشاوی قاری شهیر جهان اسلام به ویژه در مقام صبا از او اثر پذیرفته است.
این شواهد حاکی از کیفیت عالی صدا و سبک تلاوت علی حزین و تسلط و ابداعات وی در الحان و مقامات قرائت قرآن است.
ادای واضح و فصیح و معناگرایی در تلاوت از جمله ویژگی های هنر قرآنی وی است.
از بازی با صدا می پرهیزد؛ تحریرها حساب شده است؛ ظاهرا نفس بلندی ندارد. بم و توسط می خواند.
اکنون به یکی از معدود تلاوت های موجود وی از سوره قصص گوش فرامی دهیم.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#علی_حزین_محمد_عطیه
#محمد_جاودان
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
⏮ تلفن تماس :
☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
⏮ | سایت:
🌐 www.adyanpub.com
⏮ | ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
⏮| تلگرام
📲 @libadyan
⏮ | اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
⏮ | واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
#منتشر_شد (چاپ دوم)
🔹سکولاریزم در جهان عرب/ دکتر حمیدرضا شریعتمداری/ ناشر: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب/ نوبت چاپ: دوم/ تابستان۱۴۰۳
🛒 خرید اینترنتی از فروشگاه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 🔻🔻
https://b2n.ir/SEKOLARISM-ARAB
#سکولاریسم
#سکولاریزم
#مصلحان_اسلامی
#عرفی_گروی
#علمانیون
#دموکراسی
#محمد_عبده
#جمال_الدین_افغانی
#شبلی_شمیل
#فرح_آنتوان
#حقوق_بشر
#اسلام_و_سیاست
#روشنفکران_مسیحی
#حمیدرضا_شریعتمداری
#سکولاریزم_در_جهان_عرب
#انتشارات_دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابخانه ادیان
✨باما همراه باشید✨
📱کانالهای ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻
⏮ تلفن تماس :
☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
⏮ | سایت:
🌐 www.adyanpub.com
⏮ | ایتا
📲 http://eitaa.com/libadyan
⏮| تلگرام
📲 @libadyan
⏮ | اینستاگرام
https://instagram.com/libadyan
⏮ | واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50