eitaa logo
لب المیزان
6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
34 ویدیو
178 فایل
🔸 گروه فرهنگی المیزان 🔸استاد اصغر طاهرزاده 💎ارتباط با مدیر کانال @modir_lobolmizan 🔹سروش: Sapp.ir/lobolmizan 🔹ایتا:Eitaa.com/lobolmizan 🌐www.lobolmizan.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺شرح 🌺 🔺جناب حافظ وگزارش دینداری واپسین انسان 💠https://lobolmizan.ir/leaflet/1500 🔮استاد اصغر طاهرزاده کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan آدرس اینستاگرام 📱https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh آدرس آپارات 🌐https://www.aparat.com/asghar_taherzadeh
🌺شرح 🌺 🔮استاد اصغر طاهرزاده 🔺جناب حافظ وگزارش دینداری واپسین انسان بسم الله الرحمن الرحیم دیدی ای دل که غمِ عشق دگربار چه کرد     چون بشد دلبر و با یارِ وفادار چه کرد     آه از آن نرگسِ جادو که چه بازی انگیخت        آه از آن مست که  با مردمِ  هشیار چه کرد      اشکِ من رنگِ شفق یافت ز بی‌مِهری یار          طالعِ بی‌شفقت بین  که در این کار چه کرد     برقی ازمنزلِ لیلی  بدرخشید سحر       وَه که با خرمنِ مجنونِ دل‌افگار چه کرد      ساقیا جامِ مِیّ‌ام دِه که نگارنده غیب    نیست معلوم که در پرده اسرارچه کرد      آن‌که پُرنقش زد این  دایره  مینایی    کس ندانست که در گردشِ پرگار چه کرد         فکرِ عشق آتشِ غم در دلِ حافظ زد و سوخت           یارِ دیرینه  ببینید که با یارچه کرد     🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🌸دیدی ای دل که غمِ  عشق  دگربار چه کرد      🌸چون بشددلبرو با یارِ وفادار چه کرد              باز حکایت شور ایمان است و رُخ‌برتافتنِ حضرت محبوب برای حضوری دیگر. جناب حافظ  با دل خود نجوا می‌کنند که چگونه تجلیات معنویِ دلبر، رُخ بر تافته و غمی که حاصل رفتن آن حضور است به میان آمده و احساس می‌کند از آن محبت که محبت و گرایش خاصی است به حضرت محبوب، کاسته شده، و معلوم است برای کسی که زندگی را شناخته و آن را در بستر محبت معنا کرده، کاسته‌شدنِ آن محبت و آن حضور، سخت است ولی به هر حال راهی جز نظر به آن محبت راه دیگری نیست پس باز باید در همان حضور در انتظار بود. حضور در محبتی که جناب حافظ در ادبیات خود آن را «عشق» نامید ولی نه عشقی که معشوق در آن، ابژه باشد، بلکه عشق و محیتی که جان انسان را فرا گرفته و آن را گرم کرده است.[1] 🌸آه از آن نرگسِ جادو که چه بازی انگیخت    🌸آه از آن مست که  با مردمِ  هشیار چه کرد نظر حضرت محبوب که همان چشم جادویی و سحرانگیز اوست چه بازی‌ها که برمی‌انگیزد. چشم مست او که در وجود خود مستغرق است با ما که با هوشیاری خود و تفکر حصولی، هنوز به آن حضور نرسیده‌ایم ولی طالب آن حضور هستیم و مزه آن را چشیده‌ایم، چون نظر خود را برگیرد، چه کارها که با ما نمی‌کند، نه چون شهدا که ذیل نرگس و نظر او پای‌کوبان در آن وسعت حاضر شدند. آری! به اصطلاح اهل عرفان ما هنوز هشیاریم و حسابگرانه فکر می‌کنیم[2]، ولی او با رحمت واسعه خود با همه این کوتاهی‌ها، چند صباحی ما را نیز از خود بی‌خود کرد. 🌸اشکِ من رنگِ شفق یافت ز بی‌مِهری یار     🌸طالعِ بی‌شفقت  بین که در این کار چه کرد   حال مائیم و اشک شوقی که ما را به سوی حضرت محبوب در برگرفته تا آن‌جایی که اشک چشم من رنگ شفق گرفته و چون خون قرمز شده و این قصه طالع و اقبالِ بی‌شفقت و بی‌مهر است که سالک را تا این‌جاها جلو می‌برد تا معنای ایمان خود را در چنین میدانی احساس کند که جلوه جلال و استغناء اوست، آن‌گاه که انسان با نور ذات او که همان غمزه چشم نرگس‌اش می‌باشد، روبه‌رو می‌‌شود و مستی و بی‌نیازی او را احساس می‌کند، باشد که متوجه باشیم راهی بس عظیم در پیش است و باید شایسته آن آینده بزرگ تاریخی خود شد که خبرها در پیش دارد ، از آینده‌ای که او در عین جلال خود در سرکوبی رژیم صهیونیستی، جمال خود را به نمایش می‌گذارد با شوقی که ملت ما از سرکوبی آن رژیم در شوق قرار گرفتند . به همان معنایی که در بیت بعدی از آن خبر داد و گفت:   🌸برقی از منزلِ لیلی بدرخشید سحر          🌸وَه که با خرمنِ مجنونِ دل‌افگار چه کرد  آری! بالاخره این جلوات رحمانی حضرت محبوب است که سحرگاهان بر قلب سالک اصابت می‌کند و انسان را از خود بی‌خود می‌نماید ، پیش آمد و باز در چهره‌ای دیگر پیش می‌آید، تا آن‌جایی که انسان هرچه بیشتر طالب فنایی است که در حضور تاریخی‌اش برایش پیش می‌آید که از یک طرف زیبایی توحید است در جبهه مقاومت و فنایی که در آن برای انسان‌های صبّار نهفته است؛ و از طرف دیگر سیاهی و سیاه‌روزیِ جبهه استکبار که روز به روز بیشتر پیدا می‌شود. 🌸ساقیا جامِ  مِیّ‌ام دِه  که نگارنده غیب     🌸نیست معلوم که در پرده اسرار چه کرد  معلوم است که در چنین حضوری که انسان مزه نسبتی که بین او و حضرت محبوب به میان می‌آید را می‌چشد؛ خطاب به حضرت ساقی که چنین حضوری را پیش آورده تقاضا می‌کند تا جام میِّ غرق حضورشدن را به او عطا کند، حضوری که معلوم نیست چه حکمت‌هایی در آن نهفته است و ما با چه آینده‌ عجیبی روبه‌رو می‌شویم زیرا به جهت وسعتی که دارد قابل تصور نیست. هرچه هست برقی از از منزل لیلی در سحرگاهی تاریک درخشیده و جان موحدان عالم را بسی حیران کرده، به طوری که آماده‌اند تا آخر پای موقعیت مقابله با استکبار بایستند. 🌸آن‌ که  پُرنقش   زد   این  دایره  مینایی     🌸کس ندانست که در گردشِ پرگار چه کرد        
همان پروردگاری که دایره مینایی عالم هستی را این‌چنین پر نقش و حیرت‌انگیز به میان آورده، معلوم نیست در گردش پرگار او چه سنت‌هایی پنهان است که ما را در چنین موقعیتی حاضر می‌کند که از یک جهت باز رُخ بر می‌بندد و آن هم با یار وفاداری که همه فکر و ذکرش نظر به حضرت محبوب است و با نرگس سحرانگیز و غمزه استغناء‌اش از غیر، ما را به خود وا می‌گذارد و از جهتی دیگر برقی از منزل لیلی در سحرگاهِ به یاد لیلی‌بودن می‌درخشد و در عین امیدواری، شوق وصال را بر می‌انگیزد و باز اشک، که هم اشک فراق است و هم اشک وصال، و این یعنی جام میِّ نگارنده غیب که ابعاد پنهانی ما و تاریخ‌مان را می‌نگارد، مانند شرابی که در شهادت حاج قاسم سلیمانی به ملت ما نوشانده شد که حکایت توجه به حضوری عرشی بود، در عین طلب حضوری بیشتر. این است نقشی که حضرت محبوب به میان آورد، با هزاران هزار اسرار و راز که در گردش پرگار او نهفته است.  🌸فکرِ عشق آتشِ غم در دلِ حافظ زد و سوخت  🌸یارِ  دیرینه ببینید که با یار چه   کرد در راستای همان ایمان و حضوری که در مکتب جناب حافظ در میان است، حال آن عشق و شیدایی، بیش از آن‌که ما را به وصالی برساند که وصال محبوب مفهومی و ابژگی است، باز شیدایی و آتش غمِ طلب[3]. و این حکایتِ مواجهه یار دیرینه و محبوب ازلی است با ما و گزارش دینداریِ نابی که هر آن‌کس بدان نزدیک شد از آفتاب فلک خوب‌تر شود و جناب حافظ گزارش‌گر آن بود با زبانی که تنها زبانی است که برای فهم آن حضور بدان نیازمندیم، برای درک ایمان در تاریخی که در پیش است از طریق اشاراتی که جناب حافظ  را در برگرفت و او برای واپسین‌انسان، «گفت» آنچه را «گفت». والسلام [1] - می‌توان به این نکته فکر کرد که آیا حضور در چنین محبت و عشق در این آخرین دوران برای آخرین انسان، همان حضور در «وجود» به معنایی که «اصالت وجود» متذکر آن است؛ نمی‌باشد؟ [2] - به گفته جناب مولوی:« زیرکی بفروش و حیرانی بخر/ زیرکی ظن است و حیرانی نظر» و هشیاری که جناب حافظ می فرمایند، همان زیرکی است. [3]به همان معنایی که حضرت علی «علیه السلام» در دعای صباح عرضه می دارند: اِلهي قَلْبي مَحْجُوبٌ وَ نَفْسي مَعْيُوبٌ وَ عَقْلي مَغْلُوبٌ وَ هَوائي غالِبٌ وَ طاعَتي قَليلٌ وَ مَعْصِيَتي كَثيرٌ وَ لِساني مُقِرٌّ بِالذُّنُوبِ فَكَيْفَ حيلَتي يا سَتّارَ الْعُيِوبِ وَ يا عَلّامَ الْغُيُوبِ وَ يا كاشِفَ الْكُروُبِ اِغْفِرْ ذُنُوبي كُلَّها بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ يا غَفّارُ يا غَفّارُ يا غَفّارُ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ . 💠https://lobolmizan.ir/leaflet/1500 کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
🏴قسمتی از متن پیام تسلیت رهبر انقلاب ✅بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
هدایت شده از مطالب ویژه
بسم رب الشهدا و الصالحین إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ فقدان حضور قدسی مردان الهی همچون شهید آیت الله ابراهیم رئیسی که مأموریت اتصال عالم فرش به عالم عرش را در میان آوردند؛ بازگشت به همان عالمی است که مأمور اشاره به آن عالَم بودند و با فقدانشان توجه ها را نیز متوجه عرش نمودند و این است راز های ما که حکایت طلب جان های شماست به سوی عالم عرش. و این است تفصیل حضور عرشی شما. آن شهادت که آنها را نصیب شد و این حضور که شما را پیش آمد؛ مبارک باد که قصه حضور تاریخیِ معنوی و قدسی امروز و فردای ما است که سیاست، عینِ دیانت خواهد بود. طاهرزاده @esharat
🔸 🔸سوره ⏱زمان:شنبه ها ساعت۱۸ 🌸جلسه ۷ 🌸مکان:اصفهان-سه راه سیمین-مسجدانبیاء 🔮استادطاهرزاده 🌐https://lobolmizan.ir/sound/1456 کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan پیام رسان سروش 📱sapp.ir/lobolmizan پیام رسان ایتا 📱eitaa.com/lobolmizan آدرس اینستاگرام 🌐 https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh آدرس آپارات 🌐https://www.aparat.com/asghar_taherzadeh
ج۷_تفسیرسوره اعلی.mp3
15.03M
🔸 🔸سوره 💠حضوری ماورای نه مرگ و نه زندگی 🔮استاداصغرطاهرزاده ⏰جلسه7 (1403/02/29) 🔻متن جلسه https://lobolmizan.ir/get-file/5120/?item=1 🔻فیلم جلسه https://lobolmizan.ir/get-file/5120/?item=2 کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄ 🌸 🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده 💠سوال شماره ۳۷۵۹۵ ⁉️سلام و وقت بخیر پیرو سوال۳۷۵۹۳ 1-بنده در ابتدای سوال نظر شخصی جنابعالی را پرسیدم و اظهار نظر جنابعالی برای روشن شدن اذهان مخاطبین و آحاد جامعه با توجه به اهمیت موضوع و تضاد آشکار آن با شعار سال جویا شدم.(درصورت تمایل نظر شخصیتان را بفرمایید) 2-اگر اظهار نظر امثال شما برای شورای نگهبان مهم نباشد پس باید نتیجه گرفت که نظر آحاد مردم مومن هم برای شورای نگهبان مهم نمیباشد که البته بنده این مورد را قبول ندارم. التماس دعا ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به هر حال همانطور که عرض شد موضوع تعطیلی رسمی  در مورد روز شنبه با فرهنگ سنتی و تاریخی ما همراهی ندارد حال چگونه بایداین موضوع را به میان آورد؛ همگان باید به نحوی تذکر خود را اظهار نماییم. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/37595 ‌🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄ 🌸 🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده 💠سوال شماره ۳۷۵۹۶ ⁉️با سلام! دو سوال دارم. سوال اول: آیا انسان پس از اینکه میمیرد وارد عالم مثال منفصل میشود؟ سوال دوم : اگر پس از مرگ برای انسان باز مثال منفصل و مثال متصل وجود دارد ، صورت هابی که توسط ملکه های نفسانی ایجاد میشود ، در مثال منفصل رخ می‌دهد یا مثال متصل ؟ با تشکر! ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: انسان در عالم برزخ میهمان سفره خود است و منقطع از نسبت دنیایی خود با بیرون از خود تنها با صورتهایی که از قبل در خود نهادینه کرده است به سر می برد. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/37596 ‌🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄ 🌸 🌸استـــاداصغـــرطاهــــــرزاده 💠سوال شماره ۳۷۵۹۷ ⁉️سلام استاد وقتتان بخیر ، و بابت پاسخگویی تان ممنونم نطر به پاسخ پرسش ۳۷۵۸۸ ، فهمیدن حکمت صدرایی و داشتن منظومه فکری فلسفی و فهم درست از فلسه و حکمت صدرایی نیاز به گذراندن موسسات تخصصی فلسفه و حکمت و شرکت در دروس میسر میشود ? یا با داشتن سیر مطالعاتی و نرفتن به موسسات تخصصی میشود به یک منظومه فکری صدرایی رسید و بجای ان در یک رشته دیگر تحصیل اکادمیک داشته باشد ? پیشنهادتان چیست و اگر سیر مطالعاتی مد نظر در مورد فلسفه و حکمت صدرایی هست بفرمایید . باتشکر ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بحمدلله با نسلی روبرو هستیم که گویا جناب صدرالمتالهین از قبل متوجه عقل و اندیشه آنان بوده و اتفاقاً آن مرد الهی در ذات حکمت خود، عقل اندیشه های آماده برای آنچنان سخنانی را مدّ نظر آورده و بدین لحاظ پیشنهاد میشود اگر با معرفت نفس و برهان صدیقین شروع کنیم، در افق «اصالت وجود» معنای بسیاری از آنچه که در این تاریخ با آن روبرو میشویم را درک می کنیم. شاید مباحث شرح کتاب «معاد، بازگشت به جدی ترین زندگی» افقی در این رابطه بگشاید. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/37597 ‌🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
هدایت شده از لب المیزان
🌸پخش زنده 💎استاد اصغرطاهرزاده ▫️تفسیرسوره مبارکه ⏱ ساعت ۱۸ ▫️به صورت زنده از طریق لینک زیر👇 👉https://www.skyroom.online/ch/sohasima/tafsir @soha_sima کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan پیام رسان سروش 📱sapp.ir/lobolmizan پیام رسان ایتا 📱eitaa.com/lobolmizan آدرس اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh آدرس آپارات 🌐https://www.aparat.com/asghar_taherzadeh