#حسینیه
#صلوات_خاصة_حضرت_اباعبدالله_الحسین_علیه_السلام
🏴حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) ،در مسیر حرکت به سوی کربلا، به مردی از اهل کوفه فرمودند:
«أَمَّا وَ اللَّهِ لَوْ لَقِيتُكَ بِالْمَدِينَةِ لَأَرَيْتُكَ أَثَرَ جَبْرَئِيلَ مِنْ دَارِنَا وَ نُزُولِهِ عَلَى جَدِّي بِالْوَحْيِ يَا أَخَا أَهْلِ الْكُوفَةِ مُسْتَقَى الْعِلْمِ مِنْ عِنْدِنَا أَ فَعَلِمُوا وَ جَهِلْنَا ؟! هَذَا مَا لَا يَكُونُ! »
«به خدا قسم اگر تو را در مدینه مى دیدم، جاى پاى جبرئیل (علیه السلام) را در خانه مان و جایگاه وحی و نزول او بر جدّم را به تو نشان مى دادم؛ اى برادر کوفى! سرچشمه علم، نزد ما می باشد؛ آنگاه دیگران بدانند و ما ندانیم؟! این ناشدنى است!»
📓بصائر الدرجات في فضائل آل محمد عليهم السلام، ج۱، ص۱۲؛ باب في أئمة آل محمد (صلوات الله علیهم) مستقى العلم عندهم
@Lowhon_Mahfooz
📃💢📃💢📃💢
📃💢📃
📃
#مطاعن_في_القرآن
#منکر
ا❁﷽❁ا
🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «مُنکَر»
✨«إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
(سوره مبارکه نحل آيه ۹۰)
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
☑️«مُنکَر» که از نظر لغوی به معنای «ناشناخته» و در اصطلاح فقه، به معنای هر فعلی است که شرع و عقل سليم آن را قبيح و ناپسند ميداند، در مقابل «معروف» قرار دارد ؛ زیرا «معروف» به هر آنچه که در قلب و فطرت خلق شناخته شده است و عقل سلیم آن را حسن و پسندیده برمی شمرد، اطلاق می شود (۱).
◀️حقیقت و بطن «معروف» به وجود مبارک اهل بیت (علیهم السلام) و حقیقت و بطن «منکر»، به اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ارجاع داده می شود؛ چنانکه حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین حقیقت معنای «امر به معروف و نهی از منکر» فرمودند:
▫️المَعْرُوفُ يَا أَبَا حَنِيفَةَ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ الْأَرْضِ وَ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام قالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَا الْمُنْكَر؟ قالَ اللَّذَانِ ظَلَمَاهُ حَقَّهُ وَ ابْتَزَّاهُ أَمْرَهُ وَ حَمَلَا النَّاسَ عَلَى كَتِفِهِ (۲)
▪️معروف چيزى است كه معروف و شناخته شده در اهل آسمان باشد و معروف در اهل زمين؛ و آن امير المؤمنين على بن ابى طالب (عليهما السلام) است؛ و منکر همان دو نفری هستند كه به حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ستم روا داشتند و مقامش را غصب نمودند و مردم را عليه او شوريدند.
✔️لذا در آیات حضرت قرآن، حقیقت «منکر» به ولایت طواغیت (لعنة الله علیهم) تفسیر و معنا می شود؛ آنان که مُنکِر فضل و برتری وجود مقدس ولي الله الأعظم ، أميرالمؤمنين علي (علیهم السلام) شدند: عن اباجعفر (علیه السلام): «..وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْمُنْكَرُ مَن أَنكَرَ فَضلَ الإمَام و جحَده» (۳)؛ ائمه جور (لعنة الله علیهم اجمعین) که خداوند عزوجل ، مودّت و اطاعت از ایشان را بر بندگان خود، قبیح و ناپسند بر شمرده است. حضرات مبیّنان وحی (علیهم السلام) در تفسیر آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل به این مطلب تصریح نموده و فرموده اند:
▫️وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ هُوَ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ قَتَلَهُمْ وَ مَنَعَ حُقُوقَهُمْ (۴)
«و خداوند از فحشا و منکر و ستم، نهى مى کند» (سوره نحل آيه ۹۰) مقصود کسانی هستند که به اهل بیت (علیهم السلام) ظلم کرده و آنان را به قتل رسانده و از حقوقشان منع کردند
▫️وَ نَهَاهُمْ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ مَنْ بَغَی عَلَی أَهْلِ الْبَیْتِ وَ دَعَا إِلَی غَیْرِنَا (۵)
➖و خداوند بندگان را از فحشاء و منکر بازمی دارد؛ یعنی از آنان که به اهل بیت (علیهم السلام) ستم روا داشته و مردم را به غیر ایشان دعوت کردند
▫️وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ وَ هُمْ أَعْدَاءُ الْأَنْبِیَاءِ وَ أَوْصِیَاءِ الْأَنْبِیَاءِ وَ هُمُ الْمَنْهِیُّ عَنْ مَوَدَّتِهِمْ وَ طَاعَتِهِمْ یَعِظُکُمْ بِهَذِه لَعَلَّکُم تَذَکَّرُون (۶)
➖«و خداوند از فحشا و منکر و ستم، نهى مى کند» (سوره نحل آيه ۹۰) مقصود دشمنان انبیاء و اوصیاء هستند که مودّت و اطاعت از آنان نهی شده است و خداوند شما را اینگونه اندرز مى دهد، شاید متذکّر شوید.
▫️« وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» قال: ولاية فلان و فلان (۷)
➖«و خداوند از فحشا و منکر نهى مى کند» یعنی ولایت اولی و دومی ملعون
🖋لذا مطابق کلام نورانی حضرت صادق الائمه (علیه السلام)، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام)، در آيات حضرت قرآن، با اسامی «فحشاء و منکر و بغی» نام برده شده اند: و عَدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّه عَزَّ وَ جَلَ الْفَحْشاءُ وَ الْمُنْكَرُ وَ الْبَغْيُ (۸) و از آنجا که مصداق اتم «منکر» به دومی ملعون برمی گردد، در حدیثی تصریح فرمودند که «المنكر»: الثاني (۹).
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱). مجمع البحرين ج ۵ ص۹۳ و ج۳ ص۵۰۲؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم،۱۲ص ۲۴۱
(۲).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص٨١٧؛ بحار الأنوار ج٢۴ ص ۵٨
(۳). الكافي ج١ ص۴٢٩؛ البرهان في تفسير القرآن ج٢ ص۵٩٣
(۴).بحارالأنوار ج۲۴ ص۱۸۸؛ تأویل الآیات في فضائل العترة الطاهرة ص۲۶۴
(۵).تفسیر نورالثقلین ج۳ ص۸۰؛ تفسیر العیاشی ج۲ ص۲۶۸؛ بحارالأنوار ج۲۳،گ ص۲۶۸
(۶). مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج۴ ص۲۰۲؛ بحارالأنوار ج۲۴ ص۲۸۹
(۷). البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص ۴۴۹
(۸). تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص٢٢
(۹). البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص ۴۴۹؛ تفسير العياشي ج۲ ص٢۶٨
📃
📃💢📃
📃💢📃💢📃💢
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ»
(سوره مبارکه توحید ، آیه ۳)
⬅️قسمت چهاردهم
⚜️كلَّ شَیْ أَحْصَيْناهُ في إِمامٍ مُبين⚜
☑️آيه مبارکه « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » هم، سرّ وحدت، ظهور و توصيفش، در ذوات مقدّسه اهلُ البيت و آل الله علیهم السلام است که چون او لَمْ يَلِدْ، آنان لَمْ يُولَدْ. و آيينه أحديت، در لَمْ يُولَدْ تجلّي مي کند.
⏪« قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ »؛ در اينجا هم سرِّ وحدت، سرِّ تفسير و سرِّ معناي اين آيه مبارکه، در إمامٍ مُبين است و قرآن، همه حکايتِ إمام مبين و توصيفِ إمام المبين است، « وَ كُلَّ شَیْءٍ أَحْصَيْناهُ في إِمامٍ مُبين » (۱).
و صَلَّی اللهُ علی سَیدنا محمّد و آله الطیبین الطاهرین
🖋پایان تأويل آيه سوم سوره مبارکه توحید
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ
سوره مبارکه یس، آیه ۱۲
@Lowhon_Mahfooz