⚜️✨⚜️✨⚜️
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#مفضل
ا❁﷽❁ا
✨«قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»
(سوره مبارکه يونس، آیه ۵۸)
✨«لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ»
(سوره مبارکه فاطر، آیه ۳۰)
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «مُفضِل» است؛ یکی از اسماء حسنای الهی به معنای «فزون بخش؛ آنکه از فضل خود بر نعمت بيفزايد»؛ چنانکه در ادعیه میخوانیم:
▫️«يا مُحْسِنُ يا مُجْمِلُ، يا مُنْعِمُ يا مُفْضِلُ..» (۱) : اي نيكوكار، اي زيبايي بخش، اي نعمت افزا، اي فزونبخش.
✔️«فضل خداوند» در اتم و اکمل معنا دلالت دارد بر وجود مبارک «پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام »: فَضْلُ اللهِ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله (۲)؛ باب أن أمير المؤمنين صلوات الله عليه هو الفضل (۳)؛ که خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن میفرماید: «بگو تنها به فضل خدا و رحمت او بايد خوشحال شوند؛ كه اين، از تمام آنچه گردآورى مىكنند، بهتر است» (سوره مبارکه يونس آیه ۵۸)
و نیز میفرماید: «.. و از فضل خود چيزى بر آن مىافزايد..» (سوره مبارکه فاطر ،آیه ۳۰) که مقصود ولایت آل محمد (علیهم السلام) است: «وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» قَالَ الْوِلَایَهًُْ لِآلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ (۴)
🖋از آنجا که اسم الله حسنای «مُفضِل» در وجود مبارک أئمه اطهار (علیهم السلام) به ظهور اکمل رسیده است، حضرت مولانا صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بدین نام، ملقب میباشند (۵).
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).فرازی از دعای مشلول
(۲). تفسير فرات الکوفی، ص۱۷۹؛ تفسير القمی، ج۱، ص۳۱۳
(۳).بحارالأنوار ج ۳۵ ص۴۲۳
(۴).البرهان في تفسير القرآن ج ۲ ص۲۰۹
(۵). النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب ج۱ ص۲۴۳
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ»
(سوره مبارکه توحید ، آیه ۳)
⬅️قسمت سیزدهم
⚜️خلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور⚜
◀️اين شمس الشموسي، سرِّ صمديت بود. نورُ النّور. اين خلقِ «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» ي است.
☑️« لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» يعني «بِسْمِ اللَّهِ النُّور بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّور... بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور»، اين خلق است، خلق نوري که « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ ».
⏪تنها خلقي که در عالم توصيف به « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ »ي مي شود، نور است. و نحن نورُ الله و نَحنُ کلماتُ الله الّذي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون »؛ شمسُ الشُّموسي است و آن چيزي است که حضرت ثامن از حضرت مشکاة و حضرت کوثر دارد؛ شمس الشُّموسي. باز هم توصيفِ السُّلطان و الصَّمد بود.
✔️« لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » و اين، تجلّي و جلوه اي بود بر حضرت أحد که جلوه او بر حضرت أحد، وجهُ الله را به ظهور مي رساند و وجهُ الله، در جلوه ي مشکاة بر حضرت أحد است و چون مشکاة بر أحد جلوه مي کند، «هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» ظاهر مي شود و « اللَّهُ الصَّمَدُ »، وصف به « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » مي شود. « لَمْ يَخْرُجْ مِنْهُ شَیْءٌ كَثِيفٌ ...وَ لَا لَطِيفٌ» ، « لَا مِنْ شَیْءٍ وَ لَا فِي شَیْءٍ وَ لَا عَلَى شَیْءٍ و هو مُبْدِعُ الْأَشْيَاء ».
✔️و « نُورُ اللَّهِ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضین »، همان هويت وجود است؛ چون ظلمات يعني نيستي و نور يعني هستي؛ و وجود و هويت، همان نورانيت است، چون اين نور، نورِ وجود است و ظلمت، نيستي و فناست.
✔️پس هويت، « هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ »، همان نورِ وجود است و ظهور « هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ »، همان « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » است. کلماتُ الله و نورُ الله.
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
@Lowhon_Mahfooz
📃💢📃💢📃💢
📃💢📃
📃
#مطاعن_في_القرآن
#خباثت
ا❁﷽❁ا
🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «خباثت»
✨«قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبيثِ َاتَّقُوا اللهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
(سوره مبارکه مائدة آيه ۱۰۰)
✨«مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ»
(سوره مبارکه ابراهیم آيه ۲۶)
✨«الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»
(سوره مبارکه نور آيه ۲۶)
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
☑️«خبیث» که در مقابل «طیّب» قرار دارد، در آیات حضرت قرآن ، به کافران ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) تفسیر و معنا می شود: فالخبيث الكافر و الطيب المؤمن (۱). همانطور که حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تبیین قول خداوند که می فرماید «تا خبیث از طیب شناخته شود»؛ «.. حَتَّى يَميزَ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ..» (سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۷۹) بیان نمودند: يعْنِي الْمُنَافِقَ الْكَاذِبَ مِنَ الْمُؤْمِنِ الصَّادِقِ (۲): یعنی منافق دروغ گو از مؤمن راستگو تمییز و تشخیص داده شود.
◀️ولایت طواغیت امّت (لعنة الله علیهم)، همان «کلمة خبیثه» ای است که در آیات حضرت قرآن در مقابل «کلمة طیبّة» یعنی ولایت اهل بیت (علیهم السلام) معرفی شده و بندگان از «اتخاذ خبائث» یعنی پذیرش قول اعداء الله، نهی و برحذر داشته شده اند.
✔️حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند: ضَرَبَ اللَّهُ لِأَعْدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) مَثَلًا فَقَالَ وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ (۳): خداوند عزوجل برای دشمنان آل محمّد (علیهم السلام) مَثَلی زد و فرمود: «کلمهی خبیثه» [سخن ناپاک] به مانند شجره خبیثه ای است که از زمین ریشهکن شده و قرار و ثباتى ندارد (سوره مبارکه ابراهیم آيه ۲۶)
✔️و نیز در تبیین این حقیقت که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله)، خبائث را بر امّتشان حرام کرده اند، «..وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ» (سوره مبارکه اعراف آیه ۱۵۷) فرمودند: الْخَبَائِثُ قَوْلُ مَنْ خَالَفَ (۴): خبائث همان گفتار اعداء الله است.
☑️لذا معاویه ملعون و اصحابش در آیات حضرت قرآن به «خبیثون و خبیثات» وصف شده اند که حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند:
▫️«الخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ» هم و الله يا معاوية أنت و أصحابك هؤلاء و شيعتك «وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ ..» هم علي بن أبي طالب و أصحابه و شيعته (۵)
▪️قول خداوند عزوجل که می فرماید «زنان ناپاك از آنِ مردان ناپاكند، و مردان ناپاك از آنِ زنان ناپاك» به خدا قسم ، ای معاویه! مقصود تو هستی و اصحاب و پیروانت؛ «و زنان پاك از آن مردان پاكند، و مردان پاك از آن زنان پاك..» مقصود علی بن ابیطالب (علیه اسلام) است و اصحاب و پیروانش [اشاره به آيه ۲۶ سوره مبارکه نور]
🖋اما اصل و ریشه خباثت، به دومی ملعون ارجاع داده می شود؛ به عبارت دیگر، «خبیث» در آیات حضرت قرآن در اتم معنا، به ملعون ثانی اشاره می نماید. همانطور که حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) با اشاره به آیه ۱۰۰ سوره مبارکه مائده که می فرماید: «..لا يَسْتَوِي الْخَبيثُ وَ الطَّيِّبُ..»: بگو [هيچگاه] خبیث و طیّب برابر نيستند؛ هر چند فراوانی خبیث ، تو را به شگفتى اندازد..» و نیز آیه ۲۶ سوره مبارکه نور، «الخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ»؛ بیان نمودند:
▫️نزلتا فيه [عمربن الخطاب] (۶): این دو آيه در مورد ملعون ثانی نازل شده است.
🖋و حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) آن ملعون را اینگونه توصیف و مورد خطاب قرار دادند: لَا رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَا غَفَرَ لَكَ أَيُّهَا .. الْخَبِيثُ الْمُخْبِثُ (۷).
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱).فقه القرآن ؛ ج۲ ؛ ص۷۷؛ بحار الأنوار ؛ ج۶۲ ؛ ص۱۱۸
(۲).تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۱۲۱؛ بحار الأنوار ؛ ج۲۰ ؛ ص۶۰
(۳).تفسیر القمی، ج۱، ص۳۶۹تفسير العياشي ؛ ج۲ ؛ ص۲۲۵؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۳ ؛ ص۲۹۸
(۴).الكافي ؛ ج۱ ؛ ص۴۲۹؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۲ ؛ ص۵۹۴
(۵).الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج۱ ؛ ص۲۷۸؛ بحار الأنوار ؛ ج۴۴ ؛ ص۸۴
(۶).الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ؛ ج۳ ؛ ص۲۸
(۷).بحار الأنوار ؛ ج۴۲ ؛ ص۵۵
📃
📃💢📃
📃💢📃💢📃💢
@Lowhon_Mahfooz
#عسکریة
ا❁﷽❁ا
✨«إِیّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیّاکَ نَسْتَعینُ»
(سوره مبارکه حمد آيه ۵)
✍حضرت امام حسن بن علی الزکی العسکری (علیه السلام) در تبیین « إِیّاکَ نَسْتَعینُ» فرمودند:
▫️خداوند عزوجل می فرماید: (ای بندگان!) بگویید : «[پروردگارا] تنها از تو یارى مىجوییم» بر طاعت و عبادتت و بر دفع شرور و مکرهای دشمنانت و ثبات قدم بر آنچه که ما را بدان امر نمودی»؛ همانا عظیم ترین طاعات نزد من، توحیدم است و تصدیق پیامبرم و تسلیم شدن به آنکه او را پس از خود نصب نمود، امیرالمومنین و ائمه طاهرین از نسل او (علیهم الصلوة والسلام)؛ و همانا عظیم ترین معاصی نزد من، کافر شدن به من و پیامبرم است و دشمنی با ولیّ پس از محمد، علی بن ابیطالب و اولیاء پس از او (علیهم الصلوة و السلام).
📓تفسير الإمام العسكري ج۱ صص۴۲ تا ۴۳؛بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۵۲
@Lowhon_Mahfooz