🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
#حسینیه
#مکتب_أم_البنین_فی_القرآن
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
#قسمت_هجدهم
ا❁﷽❁ا
✨قلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا إِنَّ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذا يُتْلى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً »
(سوره مبارکه اسراء، آیه ۱۰۷)
✨«وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ وَ يَزيدُهُمْ خُشُوعاً»
(سوره مبارکه اسراء، آیه ۱۰۹)
{کسانی که به آنان علم داده شده، هنگامىكه آیات حضرت قرآن بر آنان خوانده مىشود، سجدهكنان به خاك مىافتند.. گريه مىكنند و ذکر آیات، همواره بر خشوعشان مىافزايد}
ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا
🔳آیات فوق از سوره مبارکه اسراء ، از دیگر آیات حضرت قرآن است که در بطن، به بکاء بر حضرت قتیل العبرات (علیه السلام) اشاره می نماید؛ مؤمنان حامل علم را به سبب بکاء و حزن مستمرشان مدح نموده و اشک مؤمن را نشانه خضوع و خشوع قلبش معرفی می نماید؛ همانطور که حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند:
▫️يا أَبَا ذَرٍّ مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى مِثْلِ طُولِ الْحُزْنِ.. لأَنَّ اللَّهَ نَعَتَ الْعُلَمَاءَ فَقَالَ جَلَّ وَ عَزَّ «إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ..» (سوره اسرا آیه ۱۰۷).. يا أَبَا ذَرٍّ مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يَبْكِيَ فَلْيَبْكِ وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَلْيُشْعِرْ قَلْبَهُ الْحُزْنَ وَ لْيَتَبَاكَ (۱)
▪️خداوند عزوجل بر چیزی همچون طول حُزن عبادت نشده است.. حضرت قرآن علماء را مدح نموده است (اشاره به آیات ۱۰۷ و ۱۰۹سوره مبارکه اسراء) پس هر کس که می تواند بگرید، پس بگرید؛ و هر آنکس که نمی تواند گریه کند قلبش را محزون کرده و تباکی کند.
🖋همانطور که در قسمت های قبل بیان شد، «بکاء و ندبه و اشک» صورت و وجه دیگری از حقیقت «فدایی شدن » برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است که پس از کربلای آن حضرت در این وجه بروز و ظهور دارد.
چنانکه در فرازهای زیارت ناحیه مقدسه از لسان مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) تصریح شده که گریه هر صبح و شام، همان نصرت جد شریفشان امام حسین (علیه السلام) و به منزله محاربه با قتلة و بذل مهجة در معیت حضرتشان در کربلاء می باشد:
«فَلَئِن أخَّرتَنی الدُهُور وَ عاقَني عَن نَصرِکَ المَقدور فَلَم أکُن لِمَن حارَبَکَ مُحارِباً لِمَنْ نَصَبَ لَكَ الْعَدَاوَةَ مُنَاصِبا فَلَأنْدُبَنَّكَ صَباحاً وَ مَسآءً وَ لَأبْكِيَنَّ لَكَ بَدَلَ الدُّموُعِ دَماً»
➖همچنین در عبارتی از زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می خوانیم:
▫️«اتقرب الی ربّی بوفودی الیک و بکائی علیک و عویلی و حسرتی و اسفی و بکائی...» (۲)
▪️ای مولایم، با گریستن بر تو و با صداى بلند زارى کردن و حسرت و تأسف خوردن و گریه کردن به خدا تقرب مى جویم.
☑️بیان شد که الگوی این وجه از فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) خاتون ام البنین (سلام الله علیها) هستند که پس از واقعه عاشوراء، به تبعیت از مولاة خویش حضرت أم المصائب زینب الکبری (سلام الله علیها) با اشک و ندبه و بکاء، این وجه از فدایی شدن را با تمام اعضاء و جوارح خویش به منصه ظهور رساندند.
✔️لذا پس از تبیین سیره و محیای زینبی (سلام الله علیها) در قسمت قبل، در این قسمت به شرح سیره حضرت خانم البنین (سلام الله علیها) که به واسطه تبعیت از مولاتشان زینب الکبری (سلام الله علیها)، الگو و اسوه برای خلق گردیده اند، می پردازیم.
🏴▪️
🏴▪️🏴▪️🏴
@Lowhon_Mahfooz
🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
#حسینیه
#مکتب_أم_البنین_فی_القرآن
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
#قسمت_هجدهم
⏪یکی از القاب حضرت ام البنین (سلام الله علیها) «بكّائة» یعنی بسیار گریه کننده می باشد.
☑️آن حضرت هم با فدا نمودن چهار فرزندشان که ابناء امیرالمومنین علی (علیه السلام) بودند، و هم با مرثیه خوانی و عزاداری که همواره در مدینه اقامه می نمودند، آداب بندگی و عزاداری را به خلق نشان داده و معنا نمودند و مکتب فدایی شدن برای امام حسین (علیه السلام) را بنا نمودند؛ تا آنجا که بر اثر شدت بکاء ، بینایی چشمان خویش را از دست دادند.
به عبارت دیگر، ايشان به بالاترين صورت ممكن اقامه عزاي حسيني كردند فلذا صاحب مكتبي شدند كه فدا شدن را الي الأبد با عويل و ندبه و بكاء بر حسين بن علي (عليهما السلام) به خلق مي آموزد.
➖چنانچه از امام صادق (علیه السلام) روايت شده است:
▫️«كَانَتْ أُمُّ الْبَنِينِ أُمَّ هَؤُلَاءِ الْأَرْبَعَةِ الْإِخْوَةِ الْقَتْلَى تَخْرُجُ إِلَى الْبَقِيعِ فَتَنْدُبُ بَنِيهَا أَشْجَى نُدْبَةٍ وَ أَحْرَقَهَا فَيَجْتَمِعُ النَّاسُ إِلَيْهَا يَسْمَعُونَ مِنْهَا (۳)
▪️خانم ام البنين (سلام الله علیها) در بقيع چهار شبه قبر آماده كرده بود و آن جا مي نشست و بر پسران خويش گريه و ناله مي كرد، ناله اي سوزناك و غم انگيز كه مردم بر گرد او جمع مي شدند و گوش مي دادند و گريه مي كردند
➖همچنين نقل است بانوانى كه از كربلا به مدينه مراجعت كرده بودند، در خانه حضرت ام البنين (عليها السلام) جمع شده و عزادارى مى كردند (۴).
⏪به الگو و اقتدای حضرت سیدة نساء العالمین فاطمة زهرا (سلام الله عليها) که پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و غصب خلافت، هر روز دست حسنین (عليهما السلام) را می گرفته و به بیت الاحزان می رفتند، ام البنین (سلام الله علیها) نیز دست فرزند چهار ساله قمر بنیهاشم (علیه السلام) [به نام عبيدالله] را می گرفته و به جنة البقیع می بردند ؛ که آنجا را بيت الأحزانی قرار داده بود برای امام حسين (علیه السلام) و اولاد خود كه فدايی امام حسين (علیه السلام) شده بودند (۵).
✔️گریه ها و اشک و بکاء های خانم ام البنین (سلام الله علیها) به گونه ای بود که حتی سبب گریه دشمنان می شد ، چنانکه نقل است مروان ملعون نیز به آنجا می آمد و با شنیدن این مرثیه ها می گریست: فَكَانَ مَرْوَانُ يَجِيءُ فِيمَنْ يَجِيءُ لِذَلِكَ فَلَا يَزَالُ يَسْمَعُ نُدْبَتَهَا وَ يَبْكِي» (۶)
🖋حضرت ام البنین (سلام الله علیها) این وجه از فدایی شدن (بکاء) را در اعلی صورت خویش به منصه ظهور رساندند ؛ چرا که از دست دادن بینایی در حقیقت اعلی درجه بکاء است که کسی بر اثر شدت اشک و گریه، نابینا گردد. چنانکه در اقوال تصریح شده :
▫️«بَكَى الحسين عليه السلام خَمْسَ حِجَجٍ، وَكَانَتْ أُمُّ جَعْفَرٍ الْكِلَابية تَنْدُبُ الْحُسَين وَتَبْكِيهِ وَقَدْ كُفَّ بَصَرُهَا (۷)
▪️پنج حج، (پنج سال) بر حضرت اباعبد الله الحسین (علیه السلام) گریه و عزاداری شد. خانم ام البنین (سلام الله علیها) در این مدت بر حضرت اباعبد الله (علیه السلام) ندبه و بکاء می کرد تا آن که چشمانشان، بینایی اش را از دست داده و نابینا شد
▫️«و كانت أم جعفر الكلابية، تندب الحسین و تبكيه، و قد كف بصرها، فكان مروان، و هو والي المدينة، يجيء متنكرا بالليل حتى يقف، فيسمع بكاءها و ندبها» (۸)
▪️ ام جعفر کلابی (ام البنين) (سلام الله علیها)، برای حسین (علیه السلام) مرثیه می سرایید و می گریست تا این که چشمانش نابینا شد. مروان ملعون، حاکم مدینه، به صورت ناشناس می آمد و پشت در می ایستاد و به گریه و مرثیه سرایی او گوش میداد.
🏴از آنجا که این مرثیه ها و مدیحه سرایی ها و اقامه عزاء خانم ام البنین (سلام الله علیها) همچون مولاتشان زینب الکبری (سلام الله علیها) دارای جنبه ظلم ستیزی و رسوا نمودن شجره خبیثه بنی امیه نیز بوده است، دشمنان این گریه ها را تاب نیاورده و با دسیسه و توطئه، ايشان را در آخر با عسل زهرآگین مسموم کردند (۹)
🏴▪️
🏴▪️🏴▪️🏴
@Lowhon_Mahfooz
🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
#حسینیه
#مکتب_أم_البنین_فی_القرآن
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
#قسمت_هجدهم
⏪لذا حضرت خانم البنین (سلام الله علیها) آموزگار فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می باشند:
➖با تربیت فرزندانی که در معیت مولایشان در کربلا، مهجه قلب خویش را فدا نمودند ؛ علی الخصوص تربیت سپهسالار و علمدار کربلاء که بر تنهایی و غریبی امام حسین (علیه السلام) خون گریست
➖همچنین خود نیز با اقامه نمودن اشک و بکاء پس از کربلاء که صورت دیگری از همان حقیقت فدایی شدن است، و به جا آوردن آن در اعلی صورتش با لسان و قلب و جوارح و جوانح ؛ تا جایی که نابینا شده و جان خویش را نیز در راه رسوا کردن شجره خبیثه بنی امیه از دست دادند.
☑️در حقیقت بانوی بقیع، ام البنین (سلام الله علیها) با این بکاء ، ندای «هَلْ مِنْ مُعِينٍ یعیننی؟!» امام خويش را لبیک گفتند و به تمام متعلّمین مکتب خود تا روز ظهور، اعانت امام زمان با بکاء را آموختند.
🕋امروز حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (أرواحنا فداه) خود بر جد شریفشان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) خون میگریند و وارث سپهسالار کربلاء ابالفضل العباس (علیه السلام) هستند که در کربلاء بر تنهایی و غریبی امام حسین (علیه السلام) خون گریست؛ که با نشستن تیر بر چشمانش ، آنچه که در دل داشت را ظاهر نمود.
از عیون مبارک امام الأرض و الزمان (أرواحنا فداه) امروز خون جاری است و این امر تا آن زمان که همه هستی و عالَم مخاطب «ألا یَا أهلَ العَالَم؛ إنَّ جَدّي الحُسین قَتَلوهُ عَطشاناً» (۱۰) شوند، ادامه دارد.
☑️این بکاء، یاقوت احمر و اکسیر اعظمی است که حتی اصحاب الحسین (علیه السلام) نیز آرزوی آن را دارند (۱۱)
☑️همان امر حضرت سید الشهداء اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به شیعیانشان؛ که به دخترشان سکینه (سلام الله علیها) فرمودند:
▫️«شِیعَتِی مَا إِنْ شَرِبْتُمْ ماء عَذْبٍ فَاذْکُرُونِی
أَوْ سَمِعْتُمْ بِغَرِیبٍ أَوْ شَهِیدٍ فَانْدُبُونِی
▫️وَ أَنا السِّبْطُ الَّذی مِنْ غَیرِ جُرْمٍ قَتَلُونی
وَ بِجَرد الخَیلِ بَعْدَ القَتْلِ عَمْداً سَحِقُونی
▫️لَیتَکُم فی یوْمِ عاشُورا جمیعاٌ تَنْظُرونی
کَیفَ أَسْتَسْقی لِطِفْلی فَاَبَوْا أَن یرْحَمُونی
▫️و سَقَوهُ سَهْمَ بَغْىٍ عِوَضَ الماءِ المَعینِ
یا لَرُزْءٍ وَ مُصابٍ هَدَّ أرْکانَ الحَجِونِ
▫️وَیلَهُم قَدْ جَرَحُوا قَلْبَ رَسُولِ الثَّقَلَینِ
فَالْعَنُوهُم مَا اسْتَطَعْتُم شِیعَتِى فِى کُلِّ حِینٍ»(۱۲):
ای شیعیانم، هر گاه از شهید و یا غریبی سخن به میان آمد، بر من ندبه کنید و بگریید..
ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا
(۱).بحار الأنوار ؛ ج۷۴ ؛ ص۷۹؛ الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص۵۲۹؛ الوافي ؛ ج۲۶ ؛ ص۱۸۹
(۲).کامل الزیارات، ص ۲۴۲ تا ۲۴۹.
(۳).بحار الأنوار، ج۴۵، ص۴۰.
(۴). رياحين الشريعه، ج۳، ص۲۹۴.
(۵).مقاتل الطالبیین،ص۸۵.
(۶).بحار الأنوار، ج۴۵، ص۴۰.
(۷).الأمالي الخميسية، الشجري، ج ۱، ص ۲۳۰.
(۸).موسوعة الإمام الحسين عليه السلام، ج ۹، ص ۵۵۶.
(۹). وقایع الشیعه، وقایع سیزدهم جمادی الثانی،ص۸۵.
(۱۰).إلزام الناصب، ج۲، ص۲۳۳.
(۱۱). خصائص الحسینیة ؛ زندگی نامه فقها و مجتهدین، به نقل از آیت الله میرزا جواد تبریزی
(۱۲).المصباح للکفعمی ص ۷۴۱؛ اسرار الشهادة، فاضل دربندى، ص ۴۶۲؛ معالى السبطین، ج۲، ص۳۱.
🏴▪️
🏴▪️🏴▪️🏴
@Lowhon_Mahfooz
#حسنیه
🏴آجرک الله یا مولانا یا بقیة اللّه فی أرضه ، یا صاحب العصر و الزمان (أرواحنا فداه)
ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خاتَِمَ النَّبِيّينَ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَيِّدَ الْمُرْسَلين
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَعْدِنَ الْوَحْيِ وَالتَّنْزيلِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُبَلِّغاً عَنِ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ الْهادينَ الْمَهْدِيّينَ
ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِىُّ
السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَهُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ
@Lowhon_Mahfooz
#عزای_محسنیه
#از_شب_۲۸_صفر_تا_شب_اول_ربیع_الأول
🏴نعزي مولانا صاحب العصر و الزمان أرواحنا فداه بمناسبة أيام استشهاد المحسن بن علی (علیه السلام)
🏴فرا رسیدن عزای محسنیه ، ایام شهادت محسن بن علی (علیهما السلام) را به ساحت مقدّس أمّ عالم امکان حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و به پیشگاه حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شیعیان حضرت تسلیت عرض می نماییم.
@Lowhon_Mahfooz
🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
#حسینیه
#مکتب_أم_البنین_فی_القرآن
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
#قسمت_نوزدهم
ا❁﷽❁ا
✨«والَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولَٰئِكَ مِنْكُمْ ۚ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»
{ و آنان كه بعد [از مؤمنان و نخستین مهاجران] ایمان آوردند و هجرت كردند و همراه شما با دشمنان جنگیدند از شمایند؛ و خویشاوندان در كتاب خدا مقرّر شده از دیگران سزاوارترند؛ یقیناً خدا به همه چیز داناست}
(سوره مبارکه انفال آيه ۷۵)
ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا
🔳شریفه ۷۵ سوره مبارکه انفال از هجرت و جهاد یعنی خارج شدن از حالت قعود ، حرکت و قیام نمودن فی سبیل الله، و ملحق شدن متأخرین به سابقین در این امر سخن به میان می آورد. حقیقت هجرت [همانطور که پیشتر بیان شد] هجرت به سوی امام و رجعت به اصل فطرت خویشتن است .چنانکه در عبارتی از زیارت مخصوصه حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می خوانیم:
▫️ «أَتَيْتُكَ زَائِراً أَلْتَمِسُ ثَبَاتَ الْقَدَمِ فِي الْهِجْرَة إلیک» (۱)
▪️یا اباعبدالله (علیه السلام)! آمدم نزد شما در حالي که زائر شما هستم و خواهانم که قدم من را در مسیر هجرت به سوی خودتان ثابت نگه دارید.
✔️آنچه که این حرکت و قیام و هجرت و رجعت به سوی امام را محقق می نماید، بکاء بر حضرت قتیل العبرات اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است.
🖋بیان شد که فدایی شدن للحسین (علیه السلام) دارای دو صورت «بذل مهجه» و «بکاء» است؛ آن زمان که در معیت امام در کربلاء بوده، در قالب اراقه دم و بذل مهجه بوده است و پس از کربلا در قالب اشک و بکاء و ندبه می باشد که امروز از چشمه چشم مبارک ولی الله الاعظم و صاحب زمان (ارواحنا له الفداء)، صباحًا و مساءًا بر جد غریبشان جاری است و از این جوشش است که عالمی بر حسین بن علی (علیهما السلام) می گریند.
◀️این بکاء که صورت دیگر همان فدایی شدن است، سبب هجرت خلق و قیام و جهادشان و رجعت به سوی حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می گردد و اینگونه است که متأخرین را به سابقین در امر جهاد ملحق می نماید.
⏪فدایی شدنی که در قالب بذل مهجه باشد، ثمره جوشش خون قلب است که «إِنَ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً» (۲) و همین خون است که پس از ذکر مصائب و اقامه عزاداری استحاله شده و در قالب اشک سرازیر می شود.
🖋اشاره شد که آموزگار مکتب فدایی شدن للحسین (علیه السلام)، حضرت بانوی بقیع ، ام العباس ، ام البنین (سلام الله علیها) می باشند ؛ هم با تربیت نمودن اولادی که در کربلاء بذل مهجه نمودند و هم با اقامه عزاداری هایی که این بانوی جلیل القدر، به تأسی از مولاة خویش حضرت عقیلة بنی هاشم زینب الکبری (سلام الله علیها) پس از واقعه عاشورا، بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می نمودند که فرمودند : «اولادی و من تحت الخضراء کلهم فداء لابی عبدالله الحسین علیه السلام» (۳)
☑️امروزه به تأسی از مکتب خانم ام البنین (سلام الله علیها) نه تنها خیمه های عزای امام حسین (علیه السلام) با ندبه و اشک و بکاء بر پا شده اند، بلکه شاهد صورت هایی از بذل مهجه در فدايي شدن بر حريم آل الله (علیهم السلام) نیز می باشیم که این امر نیز از ثمرات مکتب بانوی بقیع می باشد.
☑️امروز مدافعان حرم و حريم آل الله (علیهم السلام)، با بذل مهجه در دفاع از حریم حرم بانوي دمشق (سلام الله علیها)، این فدایی شدن للحسین (علیه السلام) را به ظهور رسانده اند. ایشان مصداق همان مهاجران و مجاهدانی هستند که به سابقین ملحق شده اند : «الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولَٰئِكَ مِنْكُمْ» (سوره انفال آیه ۷۵) و «یا لیتنا کنا معکم» (۴) را اثبات نموده اند.
🖋ایشان پرورش یافتگان مکتب بانوی بقیع می باشند که حضرت بی بی ام البنین، ام الشهداء الأربعة، (علیهم السلام) بواسطه چنین مکتب فدایی شدن که بنا نهاده اند، در امتداد كساء خمسه طيبه، كسائي را گسترده اند که دامنه آن اکنون، تا مزار جمیع شهداء کشیده شده است و مشکاتی برای همه آنان هستند که برای فدائی شدن للحسین (علیه السلام)، به مکتب ایشان تأسی و تمسک می نمایند.
🏴▪️
🏴▪️🏴▪️🏴
@Lowhon_Mahfooz
🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
#حسینیه
#مکتب_أم_البنین_فی_القرآن
#اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کلهم_فداء_لأبی_عبدالله
#قسمت_نوزدهم
◀️این مجاهدان فی سبیل الله [اعم از فاطمیون ، زينبيون، انصارالله، حزب الله، وارثان مشايه اربعين، علمداران موكب هاي حسيني.. ] سرّ اجتماع همه آنان این است که در عوض آنکه در کربلاء حضور نداشتند تا ندای «هل من ذاب یذب عن حرم رسول الله» (۵) را لبیک گفته و در آن زمان بذل جان نمایند، به وصیت حضرت عقیلة بنی هاشم زینب الکبری (سلام الله علیها) در خصوص مضجع شریف حضرت رقیة خاتون (سلام الله علیها) و رعایت این امانت الهی (۶) عمل نمودند ؛ در دفاع از حریم بانوی دمشق (سلام الله علیها) تا پای جان ایستادگی کردند تا نگاه سوء حرامی ها و بغاة و طغاة را از آن حریم و ساحت قدسی دور نمایند؛ با اولاد البغایا محاربه و مجاهدت نمودند تا شجره خبیثه را از میان بردارند و ازاله آن را رقم زنند.
✔️جهاد مدافعان حرم و حريم آل الله، ثمره همان حرارتی است که در قلوب مؤمنین هرگز سرد نمی گردد و همان، موجب حرکت و هجرت به سوی امام می شود که مصداق بارز و واضح آن مشایه اربعین است که همه قلوب آماده و مهیای حرکت به سوی امام و زیارت حضرتش می باشند.
و همین امر، هجرتی است که ظهور را در وجود ها محقق كرده و رجعت خلق به اصل خویش را حاصل مي كند.
☑️ لذا مکتب بانوی بقیع، خانم ام البنین (سلام الله علیها) الگویی بی بدیلی است براي جمیع مؤمنین و مؤمنات تا آخر تاريخ؛ و وجود مبارکشان مشکاتی است برای جمیع آنان که برای فدایی شدن للحسین (علیه السلام) از ایشان پیروی و تبعیت نمایند.
ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا
(۱). تهذیب الاحکام، ج۶، ص ۶۰
(۲).مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۱۰ ؛ ص۳۱
(۳). تنقیح المقال، ج ۳ رحلی، ص ۷۰.
(۴).الأمالي( للصدوق)، النص، ص۱۳۰ [حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند: ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» اى پسر شبيب اگر خواهى ثواب آنان که در معیت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) شهید شدند را دريابى هر گاه به یاد آن حضرت افتادى بگو «كاش با آنها بودم و به فوز عظيمى مىرسيدم»]
(۵). اللهوف علی قتل الطفوف، ص ۱۱۶.
(۶).خصائص الزينبية ،ص۲۹۶ [ سفارش حضرت مولاتنا عقیلة الهاشمیین ، زینب الکبری (سلام الله علیها) : يا أهل الشام؛ لقد أودعناكم في هذه الخرابة أمانة ، فالله الله فيها: اي اهل شام! در این خرابه امانتی را پیش شما باقی گذارده ایم، الله الله (شما را قسم میدهیم) در مورد او..]
🏴▪️
🏴▪️🏴▪️🏴
@Lowhon_Mahfooz
#صفر_المظفر
▪️«السَّلَامُ عَلَى الإمامِ الرَّءُوفِ الَّذی هَیَّجَ أحْزَانَ یَومِ الطُّفُوف»
🏴آجرک الله یا بقیة الله فی أرضه و سماءه (أرواحنا فداه) بهذا المصاب الألیم
▪أعظم الله اجورنا و اجورکم بإستشهاد الإمام الشهيد الغریب، السلطان على بن موسى الرضا (علیه السلام)
🕋«اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ موسَی الرّضَا الْمُرتَضی الإمامِ التَّقیِّ النَّقیِ و حُجَّتِکَ عَلَی مَن فَوقَ الأرْضِ و مَن تَحتَ الثَّرَی الصِّدّیقِ الشَّهیدصَلاةً کَثیرَةً تَامَّةً زَاکِیةً مُتَوَاصِلةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادفَةً کَأفضَلِ ما صَلَّیتَ عَلَی أحَدٍ مِن أولیائِک»
ا═✧❁▪️❁✧═ا
⚫️في حديث دعبل، ان الرضا (عليه السلام) قال له: لا تنقضي الأيام والليالي حتى تصير طوس مختلف شيعتي وزواري ألا فمن زارني في غربتي بطوس كان معي في درجتي يوم القيامة مغفورا له
➖جناب دعبل نقل ميکند که امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «روزها و شبها نمیگذرد تا این که طوس جایگاه آمد و رفت شیعیان و زائرانم میشود؛ آگاه باشید کسی که مرا در غربتم در طوس زیارت کند، روز قیامت با گناهان آمرزیده هم درجه ی من خواهد بود»
📓وسائل الشیعه ج۱۰ ص۴۳۸
@Lowhon_Mahfooz
#عزای_محسنیه
#از_شب_۲۸_صفر_تا_شب_اول_ربیع_الأول
✨«وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»
(سوره مبارکه تکویر، آیات ۸ و ۹)
🖋الموؤدة إنما هو المحسن (عليه السلام)
ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا
☑️حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند :
هذِهِ الْآيَةُ هِيَ لَنَا خَاصَّةً فِي الْكِتَابِ وَ هِيَ مُحَسِّنٌ (عليه السلام) لِأَنَّهُ مِنَّا؛ وَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» وَ إِنَّمَا هِيَ مِنْ أَسْمَاءِ الْمَوَدَّةِ.. وَ هَلْ فِي الْمَوَدَّةِ وَ الْقُرْبَى غَيْرُنَا ؟!
▫️این آیه در کتاب خداوند، تنها در خصوص ما اهل بیت (علیهم السلام) نازل شده و منظور از «موؤدة» حضرت محسن (علیه السلام) است که او از ماست؛ خداوند عزوجل می فرماید : «بگو ای پیامبر، من از شما اجر رسالت نمی خواهم، جز مودّت خویشانم» (سوره مبارکه شوری، آيه ۲۳) و همانا آن (یعنی موؤدة) ، از اسماء «مودّت» است؛ و آیا شخص دیگری جز ما اهل بیت (علیهم السلام) در «مودّت» و «ذي القربی» منظور شده است؟!
📓الهداية الکبری، ص۴۱۸
📓بحارالأنوار ،ج ۵۳ ،ص۲۳
@Lowhon_Mahfooz
💢🔅💢🔆💢🔅💢🔆
🔅💢🔆
💢🔆
🔆
💢
🔅
✨وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً✨
📣همراهان گرامی کانال ربیع الانام:
💐 ضمن آرزوی قبولی عزاداریهای دو ماه محرم و صفر، همزمان با آغاز ماه ربیع الاول، ماه سرور و شادی دل اهل بیت (علیهم السلام) این افتخار نصیبمان گشت تا وجود زلال و پاک خویش از کوثر حسینی را، با معارف نورانی اهل بیت (علیهم السلام) منوّر گردانیم و جام وجودی خویش را جرعه جرعه با سلسله مباحث
✨مشکات✨
از حقیقت معارف ناب حضرت امیرالکونین، امیرالمومنین علی بن ابیطالب و اهل بیت (علیهم السلام) سیراب گردانیم.
⚜یَکُونُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ اَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ⚜
🔅سید الساجدین امام علی بن الحسین (علیه السلام) در روایتی می فرمایند: در آخرالزمان مردمی محقِّق و موشکاف می آیند.
🔆باشد که با تامل و تعمق و تدبر در این معارف، مقدمات ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در آفاق و انفس وجود خویش مهیا کنیم.
✨اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم✨
🕛 هر ظهر جمعه در این قسمت نیز با ما همراه باشید.
💐 @rabialanaam
💢
🔅💢
💢🔅💢🔆💢🔅💢🔆
#حسینیه
◾️لَمَّا اشْتَدَّ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) مَرَضُهُ الَّذِي مَاتَ فِيهِ ضَمَّ الْحُسَيْنَ (علیه السلام) إِلَى صَدْرِهِ يَسِيلُ مِنْ عَرَقِهِ عَلَيهِ وَ هُوَ يَجُودُ بِنَفْسِهِ وَ يَقُولُ: «مَا لِي وَ لِيَزِيدَ لَا بَارَكَ اللَّهُ فِيهِ اللَّهُمَّ الْعَنْ يَزِيدَ!» ثُمَّ غُشِيَ عَلَيْهِ طَوِيلًا وَ أَفَاقَ وَ جَعَلَ يُقَبِّلُ الْحُسَيْنَ وَ عَيْنَاهُ تَذْرِفَانِ وَ يَقُولُ أَمَا إِنَّ لِي وَ لِقَاتِلِكَ مُقَاماً بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
➖هنگامی که بیماری پیامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) که بر اثر آن وفات یافتند، شدت يافت، امام حسين (عليه السلام) را به سينه ي مبارکشان چسبانيدند و عرق جبين مباركشان بر روي او مي ريخت و مي فرمود: «مرا با يزيد چه كار است؟ خداوند كشتن فرزند من را بر او، مبارك قرار ندهد، خدایا، يزيد را لعنت كن!!» پس مدت طولانی بر او بیهوش شده و چون به هوش آمدند، امام حسین (علیه السلام) را مي بوسيده و مي گريستند و فرمودند: همانا برای من و قاتل تو، جايگاهی است نزد خداوند عزوجل كه در آنجا با او مخاصمه میکنم.
📓بحار الأنوار ج ۴۴ ص۲۶۶
@Lowhon_Mahfooz
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#المحیط
✨« وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطًا»
{از آن خداست هر چه در آسمانها و زمين است و خدا بر هر چيزى احاطه دارد}
(سوره مبارکه نساء، آیه ۱۲۶)
ا┅═✧❁ ⚜ ❁✧═┅ا
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «المحیط» است. وجود مبارک آن حضرت محیط (۱) بر دایره زمان و مکان ، شاهد بر خلق و عالِم بما کان و ما یکون می باشند.
☑️چنانکه در توقیع شریفی که از ناحیه مقدسه شان صادر شده است، فرمودند : فَإِنَّا نُحِيطُ عِلْماً بِأَنْبَائِكُمْ وَ لَا يَعْزُبُ عَنَّا شَيْءٌ مِنْ أَخْبَارِكُم (۲): ما بر اخبار شما احاطه کامل داریم (آگاه و مطلع هستیم) و چیزی از احوال شما بر ما پوشیده نیست
☑️و نیز حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : أَلا إنَّهُ وارِثُ کُلِ ّ عِلْمٍ وَالمُحِیطُ بِهِ (۳) : آگاه باشید که آخرین وصی، تمام علوم به او ارث می رسد و او بر همه آن احاطه دارد.
☑️و حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) در وصف فرزندشان فرمودند : اَلْمُحِيطُ بِمَا لَمْ يُعْلَنْ (۴): ایشان محیط است بر آنچه که آشکار نشده است
🖋حضرت طالب بدم المقتول بکربلاء (أرواحنا فداه) محیط بر هر آنچه که آموخته و دیده نشده هستند؛ از همین جهت است که در زیارت ناحیه مقدسه از لسان مبارکشان وارد شده: «فلاَندُبنّک صباحا و مَساءاً و لاَبکیّنّ لَک بَدل الدّموع دماً»
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱). هو الرعاية و التوجّه مع الاستيلاء.
(۲).الخرائج و الجرائح، ج۲، ص ۹۰۲ و ۹۰۳
(۳).بحارالانوار، ج ۳۷، ص ۲۱۳
(۴).الهداية الکبرى ج ۱، ص ۳۲۷
@Lowhon_Mahfooz
#عباسیة
✨«أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ»
(سوره مبارکه اعراف ، آيه ۶۸)
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
📜«أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بالَغْتَ فِي النَّصِيحَةِ»
«شهادت میدهم که تو کمال نصیحت و خیرخواهی را به انجام رسانده ای»
(فرازی از زیارت حضرت مولانا ابالفضل العباس عليه السلام)
🖋قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) :
▫️إن أعظم الناس منزلة عند الله يوم القيامة أمشاهم في أرضه بالنصيحة لخلقه.
همانا بالاترین منزلت نزد خداوند عزوجل در روز قیامت، برای کسی است که بالاترین اهتمام را در أمر نصحیت و خیرخواهی خلق داشته باشد.
📔بحار الأنوار، ج ۷۴ ص۳۵۸
@Lowhon_Mahfooz