eitaa logo
،مشاور زنان ،خانواده ،سبک زندگی،تمدن اسلامی
402 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
459 ویدیو
112 فایل
👇👇👇👇 خانم دکتر لیلاوطنخواه دکترای مطالعات زنان وخانواده کارشناسی ارشدروان شناسی مشاورنهادرهبری دردانشگاهها پژوهشگر ومشاور روان شناسی اسلامی کارشناس صداوسیما همکاری بامراکز مشاوره ونهادها و... https://eitaa.com/lvatan 💜🦋
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜✨⚜⚜✨⚜✨⚜⚜✨⚜ ⚜✨⚜⚜✨⚜ ⚜✨⚜⚜ ⚜✨ ❇️مشهد الرضا علیه السلام❇️ 🔹چه زمان مي توان به حقيقت اهل بيت (علیهم السلام) شاهد شد؟ هنگامیکه به مقام "حل" برسیم. همانکه فرمودند: " السلام علی الارواح التي حلت بفنائك"¹. حسين (علیه السلام) كه سيد الشهدا است و ارواحي كه "حلت بفنائك" شدند مي شوند شهداء. 🔹 شهادت در يك عرصه اي در سرزمین کربلا به ظهور رسيد و متجلي شد، در ظهر عاشورا و بر بالاي ني. 🔹و بعد از ارباب ما، ابا الحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) مضجع شريفش مشهد الرضا شده است. مشهد يعني محل شهود. همان چيزي كه حسين( علیه السلام) پرچمدارش بود و معناي شهادت را به ظهور رساند. 👈بعد از حسين (علیه السلام) هر كس بدنبال شهادت و شهود مي گردد، در زير قبه ابا الحسن علي بن موسي الرضا (علیه السلام) است كه مي شود مشهد. 🔹 بدون عشق امام رضا (علیه السلام) و بدون خاك شدن درب خانه ارباب و بدون گدايي ابا الحسن علي بن موسي الرضا (علیه السلام)، احد الناسي به هيچ جايي نمي رسد. اوسلطان عالم است. 🔅خوشا پروانه هاي شمع رويش 🔅خوشا پرپر زنان گرد كويش 🔹مشهد الرضا(علیه السلام)یعنی همانگونه که در کربلا سید الشهدا(علیه السلام) را می یابید، کسانی که نتوانستند به کربلا بروند، به مشهد بروند. آنجا مکان شهود است. بخاطر همین است که زیارت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) از زیارت امام حسین (علیه السلام) افضل است.² دیگر بالاتر از زیارت حسین (علیه السلام) در عالم معنا دارد؟ اما زیارت امام رضا(علیه السلام) بالاتر از زیارت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است . آنجا مکان شهود است ✨وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ ³؛ شاهد و مشهود همگي از شهادت و از شهود مي آيند. آنجا مشهد است، یعنی آنچه که شهید در این دنیا می بیند، می توان در خراسان دید، در زیر گنبد حضرت رضا (علیه السلام) می توان به حق رسید. 🔹بخاطر همین است که در روایت می فرمایند: ✨مَنْ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ قُلْتُ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ⁴ هر کس یک شب در کنار اباالحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بیتوته کند، مانند آن است که خدا را در عرش زیارت کرده است. زمانی که حجاب ها برداشته شود زمانیکه از این ظلمات نفس خارج شویم، قدر مشهد علی بن موسی الرضا(علیه السلام)را خواهیم دانست. 🔹خدا میداند حرم ات بهشت ماست. فرموده اند: ✨قبر علی بن موسی الرضا(علیه السلام) روضه من ریاض الجنه است.⁵ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ¹. فرازی از حدیث قدسی زیارت عاشورا ².از حضرت امام جواد(ع) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟حضرت فرمودند: زیارهًْ ابی‌افضل، و ذلک ان ابا عبدالله ع‌یزوره کل الناس و ابی لا یزوره الا الخواص من الشیعه 📗کامل الزیارات، ص ۳۰۶ ³. سوره مبارکه بروج آیه ۳ ⁴. مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع فِي حَدِيثٍ قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِي عَلِيٍّ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ قُلْتُ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ .... 📚الكافي ج۴ص۵۸۵ التهذيب ج۶ ص۸۴ بحارالأنوار ج۹۹ص۳۵ ⁵. قال الرضا(ع) : إن بخراسان لبقعة يأتي عليها زمان تصير مختلف الملائكة ، فلا يزال فوجٌ ينزل من السماء وفوجٌ يصعد ، إلى أن ينفخ في الصور ، فقيل له : يا بن رسول الله (ص) وأية بقعة هذه ؟.. قال: هي بأرض طوس وهي والله روضة من رياض الجنة ، من زارني في تلك البقعة كان كمن زار رسول الله (ص) وكتب الله تبارك وتعالى له بذلك ثواب ألف حجّة مبرورة وألف عمرة مقبولة ، وكنت أنا وآبائي شفعاءه يوم القيامة 📗عيون أخبار الرضا(ع) ج۱ص۲۸۶ ⚜✨⚜⚜✨⚜✨
⚜✨⚜⚜✨⚜✨⚜⚜✨⚜ ⚜✨⚜⚜✨⚜ ⚜✨⚜⚜ ⚜✨ ❇️ثامن الحجج؛ بضعةُ المصطفی❇️ 🔹امام رضا علیه السلام از میان اهل بیت ( علیهم السلام) تنها امامی هستند که هم شاخصه علوی دارند و هم شاخصه ی فاطمی. ✨إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في‏ كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ.¹ 🔹 جابر جُعفی روایت کرده است گفت: از امام باقر (علیه السّلام) درباره تأویل این آیه شریفه فرموده خدای عز و جل؛ پرسیدم. گفت: سرورم نفس راحتی کشید و سپس فرمود: 👈 ای جابر! منظور از سنه(سال)، جدم رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) است که سلام و درود خدا بر او و اهل بیت او باد، و ماه‌های آن دوازده تا است. پس از او امیر مؤمنان، تا حسن و حسین و تا پدرم علی زین العابدین و تا من و تا پسرم جعفر و پسرش موسی و پسرش علی و پسرش محمّد و پسرش علی و تا پسرش حسن و تا پسرش محمّد هادی مهدی(علیهم السّلام) ، دوازده امام و حجت‌های خدا در میان خلقش و امنای او بر وحی و علمش هستند. 👈و چهار(ماه های) حرام که دین قیّم هستند؛ چهار نفر از آنان با یک اسم پا به عرصه می‌ گذارند: ➖علی امیر مؤمنان و پدرم علی بن حسین و علی بن موسی و علی بن محمّد (علیهم السّلام). دین قیم، به رسمیت شناختن این امامان است، پس در آنها به خود ظلم نکنید، یعنی به همه آنان ایمان بیاورید، تا هدایت شوید. ² 🔹پس تعداد ماههاي سال دوازده است و از ميان دوازده ماه سال چهار ماه حرام داريم، همانطور که در روايت فوق اشاره شد، دوازده ماه يعني دوازده امام، و چهار ماه حرام منظور چهار علي است، كه در ميان دوازده امام چهار امام نامشان علي مي باشد: 👈علي امام اول، علي ابن الحسين، و علي ابن موسي الرضا و علي ابن محمد الهادي(علیهم السلام) که این شاخصه ی علوی بودن امام رضا علیه السلام است. 🔹و ميان دوازده امام، چهار امام هم شاخص فاطمي دارند كه سّر آن در معناي كوثر است، تنها حرفي كه در نام "كوثر " نقاط، در آن به ظهور رسيده است، حرف "ث " است كه چهار امام از دوازده امام، حرف" ث " در نامشان متجلی شده است: 👈 امام ثاني؛ امام حسن مجتبي امام ثالث؛ امام حسين، امام ثالث، امام ثامن، علي ابن موسي الرضا و امام ثاني عشر ؛ 🔹همه طفيلي وجود اربابمان علي ابن موسي الرضا(علیه السلام) هستيم و خاك پاي كبوترهاي در آستانشان مي باشيم. 🔅دو نفر تو عالم اند پاره قلب مصطفی 🔅 اولیشون فاطمه ست دومیشون امام رضا 🔹 انسان وقتی نام مولا را می برد بی اختیار به یاد مادر ایشان می افتد. زیرا پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فقط در مورد دو نفر عبارت «بَضْعَةٌ مِنِّي» را فرمودند. یکی فاطمه زهرا (سلام الله علیها)³ و دیگری امام رضا (علیه السلام) که فرمودند: ✨«سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِخُرَاسَانَ»⁴، یعنی یک پاره ای از تن مرا در ارض خراسان دفن می نمایند. هرکس او را زیارت کند، خود حضرت موقع وداع از دنیا به دیدار وی می آید. 🔅من که کبوتر دلم، انس گرفته با رضا 🔅می شنوم ز قدسیان زمزمه ی رضا رضا 🔹پس در ميان اهل بيت(علیهم السلام)حضرت علي ابن موسي الرضا (علیه السلام) در بین چهار امامي كه شاخصه علوي دارند و چهار امامي كه شاخصه فاطمي دارند، مشترك است او هم حرف ث كوثر فاطمي را دارد و هم نامش علي است، 👈ظهور فاطمه و علي(علیهما السلام) در امام رضا(علیه السلام) است. 👈 براي همين در ميان اهل بيت (علیهم السلام)، فقط امام رضا (علیه السلام) سلطان است، 🔹يعني قله قاف ولايت علي ابن موسي الرضا (علیه السلام) است. و به همين علت بعد از علي ابن موسي الرضا (علیه السلام) همه مي شوند: ابن الرضا. حتي حضرت بقيه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را هم ابن الرضا مي نامند. براي همين است كه مي گويند اگر امام رضا (علیه السلام) را قبول داشته باشيم همه اهل بيت (علیهم السلام) را قبول داريم. امام رضا(علیه السلام) همه را به درگاهش راه می دهد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ¹. سوره مبارکه توبه آیه ٣۶ ². غیبه نعمانی، ص ۱۴۹، ح ۱۱۰ ³.إحقاق الحق و إزهاق الباطل ج۲۵ص۱۷۴ ⁴. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص"سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مَكْرُوبٌ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ كُرْبَتَهُ وَ لَا مُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ " 📗 عيون أخبار الرضا ع ج۲ص۲۵۸ وسائل الشيعة ج۱۴ص۵۵۷ ⚜✨⚜⚜✨⚜✨⚜⚜
⚜✨⚜⚜✨⚜✨⚜⚜✨⚜ ⚜✨⚜⚜✨⚜ ⚜✨⚜⚜ ⚜✨ ❇️حضرت سلطان و بکاء بر ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)❇️ 🔹حضرت علی ابن موسی الرضا( علیه السلام) عزای حسینی را اقامه کردند. در زمان امام رضا (علیه السلام) این عزاداری مقدمه چینی شد تا زمان حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفدا ء) . 🔹از حضرت رضا(علیه السلام) نقل شده فرموده اند : ✨لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي¹. اگر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک میکردم تمام طول عمرم را خدمتش را میکردم. 🔹يكي از شئون ابا صالح المهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اقامه ولايت حسيني است. چرا که شاخصه اصلی حضرت گریه و روضه خوانی بر حسین( علیه السلام)است، آن نكته بارز و برجسته اي كه حضرت بقية الله الاعظم ( ارواحنا له الفدا ء)، روي آن تاكيد دارند اشك بر حسين (علیه السلام) است که در زیارت ناحیه مقدسه می فرمایند: ✨فلأندبنك صباحا و مساء و لأبكين لك بدل الدموع دما. ² هر صبح وشام در عزای جدم حسین (علیه السلام) میگریم واگر اشکم تمام شد برای او خون گریه میکنم. 🔹اقامه ی عزای حسینی توسط امام رضا (علیه السلام) بصورت امروزی در آمده است و اولین کسی که مراسم روضه ی حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) را بصورتی که بین شیعیان رایج شد را در آورد، حضرت رضا (علیه السلام) بودند که دعبل خزایی را آوردند تا روضه بخواند. خود حضرت گریستند ، پرده ای زدند و خانم ها رادر آنطرف برای عزاداری نشاندند، دقیقاً همان شاکله ای که امروز در هیئت های امام حسین (علیه السلام) وجود دارد. 🔹يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ. ³ ابن شبيب اگر مي خواهي گريان بر چيزي باشي گريان برحسين (علیه السلام) باش. 🔹دعبل میگوید : خدمت حضرت رضا آمدم عرض کردم یابن رسول الله یک قصیده ای برای شما اهل بیت گفته ام. حضرت فرمودند: خیلی خوش آمدی دعبل بیا بنشین برایم بگو. به محض این که دعبل شروع کرد قصیده اش را خواندن، حضرت رضا(علیه السلام)گفتند دعبل صبر کن، رفتند یک پرده ای زدند، به اهل و عیالشان فرمودند پشت پرده بنشینید شما هم گریه کنید ببینید دعبل چه میگوید. 🔅أَ فَاطِمُ لَوْ خِلْتِ الْحُسَيْنَ مُجَدَّلًا 🔅 وَ قَدْ مَاتَ عَطْشَاناً بِشَطِّ فُرَات‏⁴ 🔹دعبل میگوید : همین طور که من داشتم میخواندم دیدم حضرت رضا محکم با دست مبارک روی پایشان میزنند، بلند بلند گریه میکنند و می فرمایند : ✨وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا آل محمد حقهم أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ¹. بحار ج ۵۱ ص ۱۴٨ ². بحار الانوار ج۹۸ص۳۱۷ فرازی از زیارت ناحیه مقدسه ³.عيون أخبار الرضا ع ج۱ ص۲۹۹ الأمالي للصدوق ص۱۹۲ الإقبال ج ۳ ص ۲۹ ⁴. نهضة الحسين، الشهرستاني، هبة الدين ج۱ ص۲۱۰ ⚜✨⚜⚜✨⚜✨⚜⚜✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜✨⚜⚜✨⚜✨⚜⚜✨⚜ ⚜✨⚜⚜✨⚜ ⚜✨⚜⚜ ⚜✨ ❇️كلمة لااله الا الله حصني فمن دخل حصني امن من عذابي بشروطها ، و انا من شروطها ❇️ 🔹حضرت علي بن موسي الرضا(علیه السلام) در مسیر خراسان، به نيشابور رفتند . هنگام بازگشت، شیعیان و علمای نیشابور گفتند: براي ما حديثي بگوييد. 🔹 و کانَ قَد قَعَدَ فِی العُمارِیةِ، فَأَطلَعَ رَأسَهُ ✨و قالَ: سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ: سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ 👈یقولُ: (کلمة)لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی. قالَ: فَلَمّا مَرَّتِ الرّاحِلَةُ نادانا: فرمودند: 👈بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها. ¹ 🔹در میان ائمه (علیهم‌ السلام) بعد از اميرالمؤمنين، فقط علي بن موسي الرضا (علیه السلام) "انا " فرمودند، زيرا هم علي است و هم اباالحسن است و هم مرتضي است. 🔹حال اگر روایت :✨ولاية علي بن أبي طالب حصني فمن دخل حصني أمن من عذابي ²؛ را در كنار روایت سلسله الذهب؛ ✨كلمة لا اله الا الله حصني فمن دخل حصني امن من عذابي؛ قرار دهيم؛ ارتباط میان این دو حدیث معلوم می شود که : 👈شرط كلمة لااله الا الله ؛ ولايت اميرالمومنين ( علیه السلام) است . و در حديث سلسلة الذهب هم حضرت سلطان اباالحسن الرضا ، وجود مبارك خويش را شرط كلمة لا اله الا الله معرفي فرمودند. يعني كسب توحيد جز از در خانه امام رضا و ولايت ايشان ممكن نيست 🔹پس ولایت، اصل و اساس دین ماست. ✨ بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ ³. اسلام بر پنج اصل بنيان يافته نماز و روزه و حج و جهاد و ولايت ، كه هيچ كدام به گرد پاي ولايت هم نمي رسند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ¹. التوحید، صدوق ص۲۵ امالی صدوق، ص۲۳۵. معانی الاخبار، ص۳۷۱. عیون أخبار الرضا، ج۲، ص۱۳۵. ². عیون أخبار الرضا ع، ج ۲، ص ۱۳۵ جامع الاخبار ص۵۲ ³. الکافی، شیخ کلینی، ج۲، ص۱۸ مرآة العقول، ج۷ص۱۰۰ ⚜ ⚜✨⚜⚜✨⚜✨⚜⚜
سلام علیکم اسعدالله ایامکم 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠ویژگی های روابط سالم و سازنده خانواده با نوجوان 💠 ✳️وضع مقررات روشن و قابل اجرا هررابطه سالم و متعادلی به ضوابط و مقرراتی نیاز دارد که اعضای آن خود را متعهد به رعایت آن بدانند تا در سایه آن آسایش و فراغ همگانی میسر شود. این مقررات باید روشن و قابل اجرا باشد و براساس معیارهای اعتقادی والدین تهیه شود. برخی خانواده‌ها مقررات ثابتی ندارند و هر روز درباره فرزندان خود تصمیم تازه‌ای می‌گیرند. طبیعی است چنین شیوه‌ای برای فرزندان زیان‌بار است. ✳️ ایجاد ارتباط مناسب با نوجوان ارتباط با کودکان بسیار آسان است؛ زیرا آن‌ها خود به سراغ اولیا می‌آیند؛ ولی با ایجاد تغییرات طبیعی در سن بلوغ ارتباطات والدین و فرزند نوجوانشان کاهش می‌یابد. دیگر نوجوان اسرار و احساسات خود را مانند دوران کودکی با والدین خود مطرح نمی‌کند. بنابراین بسیاری از والدین در ایجاد ارتباط مناسب با فرزندشان دچارمشکل می‌شوند. شاید یکی از دلایل این امر تفاوت دنیای والدین با نوجوان باشد آنچنان که در روایات اسلامی بدان اشاره شده است. 🌺https://eitaa.com/lvatan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠ویژگی های روابط سالم و سازنده خانواده با نوجوان💠 ✳️گذراندن زمانی با فرزندان در زندگی پرمشغله مدرن باید گفت مدت در کنار هم بودن از نظر کیفی مهم است، نه کمی. یک ساعت رابطه مثبت از چندین ساعت در خانه بودن و هیچ گونه رابطه و گفتگوی صمیمانه نداشتن بهتر است. لذا باید روزانه ساعاتی را با نوجوانان خود به گونه‌ای که هر دو لذت ببریم؛ بگذرانیم. ✳️انتخاب شیوه‌های مراقبتی آسان در سنین نوجوانی و جوانی باید پی‌جوی فرزندان بود، ولی نه به گونه‌ای که احساس کنند والدین همواره مراقب آن‌ها هستند؛ زیرا این گونه رفتار ممکن است به عصیان یا مخفی‌کاری بینجامد. بنابراین مراقبت از فرزندان باید به گونه‌ای باشد که آن را دخالت مستقیم در زندگی خود به شمار نیاورند و به شخصیت و استقلال‌شان لطمه‌ای وارد نشود. 🌺https://eitaa.com/lvatan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️گام های سالم ارتباطی خانواده با نوجوان✴️ ♦️گام پنجم، پذیرش از نیازهای مهم نوجوان این است که مقبول و مورد پذیرش والدین و اعضای خانواده باشد و احساس کند که در میان خانواده اش موقعیتی مطلوب و پذیرفتنی دارد. لذا وقتی از امام صادق (ع) سؤال شد که: از بهترین چیزها برای آدمی چیست؟ فرمودند : نگاه کردن به فرزند نوجوانی که در حضور والدین است. ♦️ گام ششم: کنار آمدن با واقعیت‌ها وعدم سرزنش دوران نوجوانى دوران تخيلات و اوهام است. دوره بى باكى و افراط در عشق و محبت است. دوره هيجان هاى شديد و عواطف حساب نشده و ناموزون و دوره آشفتگی است. با اين همه باید با این واقعیت‌ها که به ظاهر آشفتگی است؛ کنار آمد. نبايد نوجوان مورد ملامت و سرزنش قرار گيرد چون وضع آشفته روان نوجوانان يک پديده طبيعى و مقدمه تعالى و تكامل است و اساس آن به قضاى حكيمانه خداوند در نظام آفرينش پايه‌گذارى شده است . امام على (ع) می‌فرمایند: عذر نادانى نوجوان پذيرفته و مقبول و علم او محدود و محصور است. 💞https://eitaa.com/lvatan
✴️گام‌های سالم ارتباطی خانواده با نوجوان ♦️گام هفتم، اهتمام در راهنمایی نوجوانى كه خود از يك طرف دچار نارسايى عقل طبيعى است و از طرف ديگر اسير احساسات تند و آتشين است، هرگز قادر نيست به تنهايى جميع مصلحت‌هاى خود را بشناسد و به درستى راه رستگارى خويش را تشخيص دهد. او در پيمودن اين راه خطرناك و پر پيچ و خم نیاز به راهنمايى افراد عالم، شايسته و دلسوز دارد. ♦️گام هشتم، تبادل عاطفی از عوامل مهم تعیین کننده در شکل گیری هویت خانوادگی تبادل عاطفی متوازن است. پیامبر اسلام(ص) انس و تبادل عاطفی بین فرزند و والدین را بهتر از یک سال جهاد در راه خدا می‌دانند. همان‌گونه که والدین برای تنظیم درآمدها و مخارج خود از برنامه اقتصادی ویژه ای پیروی می‌کنند و طرح باثباتی در این زمینه معمولاً دارند در مناسبات عاطفی با نوجوانان نیز باید طرح‌های مطمئن و متعادلی تنظیم شود تا باعث به جریان افتادن انگیزه‌ها و کشش‌های عاطفی میان آن‌ها شود. https://eitaa.com/lvatan 💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 نقش در الهی شدن فرزند در اینجا این مسئله مطرح میشود که: نقش پدر و مادر در این مسئله چیست⁉️ آن کسانی که پرورش دهنده انسان هستند - یعنی والدین - چه نقشی در رابطه با الهی شدن فرزند دارند⁉️ چون اولین محیط که میخواهد انسان را بسازد اینجاست. منشاء آنها محبت است و غیرتشان، غيرت حیوانی نیست. غیرت انسانی و الهی است، بعد معنوی انسان است. اگر والدین میخواهند فرزند از نظر باطن، صورتی الهی و انسانی پیدا کند، بدانند این امر از همان تربیتی که آنها میکنند، تحقق مییابد. درباره نقش والدين تعبیراتی وجود دارد که همه اینها متخذ و برگرفته از معارف ماست. 👈 مانند اینکه نقش والدین مانند نقش و دهقان است. اما با تفاوتهایی! زارع هم باید زمین را شخم بزند و آماده و کند، هم بذر بپاشد یا نشا کند و بعد هم آبیاری بکند تا آرام آرام، محصول برسد و ثمر دهد. 🌺https://eitaa.com/lvatan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 ادب، سازنده شاكلة وجودی هر شخص چرا مال از بین رفتنی است و ادب باقی میماند⁉️ زیرا ادب شاكله ی و انسان را میسازد و شکل به آن میدهد. وجود ما هم تا قیامت، همان شاكلة وجودی است. شاکله وجودی هر فردی که ظاهرا شبیه انسان است، ممکن است انسان نباشد. باطن او را که تو نمیبینی! چشم برزخی تو باز نشده است تا بفهمی در باطن او چه هست! باطن هر کس شکل خاص خودش را دارد. ممکن است باطن انسان یک گرگ درندهای باشد. البته با مرگ چشم برزخی آدمی باز میشود: «فبک اليوم حديد (ق 22)» امروز چشمت تیزبین شده است یعنی حقیقت همه چیز را میبینی. آن موقع است که انسان میبیند وضعش چگونه است. وقتی از این عالم دارد میرود میفهمد انسان میرود، یا یک حیوان میرود. راجع به قيامت هم داریم « و إذا الوحوش حشرت (تکویر5)» و هنگامی که حیوانات وحشی برانگیخته میشوند. پس ادب شاكلة وجودی هر انسانی را میسازد. حالا اگر تعبیر میکنم به انسان، مسامحه است. 👈 باید بگویم هر شخص، این ادب است که موجب میشود شخصی به بشود. یعنی ملکات الهی پیدا کند 🌹https://eitaa.com/lvatan