eitaa logo
،مشاور زنان ،خانواده ،سبک زندگی،تمدن اسلامی
398 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
465 ویدیو
112 فایل
👇👇👇👇 خانم دکتر لیلاوطنخواه دکترای مطالعات زنان وخانواده کارشناسی ارشدروان شناسی مشاورنهادرهبری دردانشگاهها پژوهشگر ومشاور روان شناسی اسلامی کارشناس صداوسیما همکاری بامراکز مشاوره ونهادها و... https://eitaa.com/lvatan 💜🦋
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠ویژگی های روابط سالم و سازنده خانواده با نوجوان 💠 ✳️وضع مقررات روشن و قابل اجرا هررابطه سالم و متعادلی به ضوابط و مقرراتی نیاز دارد که اعضای آن خود را متعهد به رعایت آن بدانند تا در سایه آن آسایش و فراغ همگانی میسر شود. این مقررات باید روشن و قابل اجرا باشد و براساس معیارهای اعتقادی والدین تهیه شود. برخی خانواده‌ها مقررات ثابتی ندارند و هر روز درباره فرزندان خود تصمیم تازه‌ای می‌گیرند. طبیعی است چنین شیوه‌ای برای فرزندان زیان‌بار است. ✳️ ایجاد ارتباط مناسب با نوجوان ارتباط با کودکان بسیار آسان است؛ زیرا آن‌ها خود به سراغ اولیا می‌آیند؛ ولی با ایجاد تغییرات طبیعی در سن بلوغ ارتباطات والدین و فرزند نوجوانشان کاهش می‌یابد. دیگر نوجوان اسرار و احساسات خود را مانند دوران کودکی با والدین خود مطرح نمی‌کند. بنابراین بسیاری از والدین در ایجاد ارتباط مناسب با فرزندشان دچارمشکل می‌شوند. شاید یکی از دلایل این امر تفاوت دنیای والدین با نوجوان باشد آنچنان که در روایات اسلامی بدان اشاره شده است. 🌺https://eitaa.com/lvatan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠ویژگی های روابط سالم و سازنده خانواده با نوجوان💠 ✳️گذراندن زمانی با فرزندان در زندگی پرمشغله مدرن باید گفت مدت در کنار هم بودن از نظر کیفی مهم است، نه کمی. یک ساعت رابطه مثبت از چندین ساعت در خانه بودن و هیچ گونه رابطه و گفتگوی صمیمانه نداشتن بهتر است. لذا باید روزانه ساعاتی را با نوجوانان خود به گونه‌ای که هر دو لذت ببریم؛ بگذرانیم. ✳️انتخاب شیوه‌های مراقبتی آسان در سنین نوجوانی و جوانی باید پی‌جوی فرزندان بود، ولی نه به گونه‌ای که احساس کنند والدین همواره مراقب آن‌ها هستند؛ زیرا این گونه رفتار ممکن است به عصیان یا مخفی‌کاری بینجامد. بنابراین مراقبت از فرزندان باید به گونه‌ای باشد که آن را دخالت مستقیم در زندگی خود به شمار نیاورند و به شخصیت و استقلال‌شان لطمه‌ای وارد نشود. 🌺https://eitaa.com/lvatan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️گام های سالم ارتباطی خانواده با نوجوان✴️ ♦️گام پنجم، پذیرش از نیازهای مهم نوجوان این است که مقبول و مورد پذیرش والدین و اعضای خانواده باشد و احساس کند که در میان خانواده اش موقعیتی مطلوب و پذیرفتنی دارد. لذا وقتی از امام صادق (ع) سؤال شد که: از بهترین چیزها برای آدمی چیست؟ فرمودند : نگاه کردن به فرزند نوجوانی که در حضور والدین است. ♦️ گام ششم: کنار آمدن با واقعیت‌ها وعدم سرزنش دوران نوجوانى دوران تخيلات و اوهام است. دوره بى باكى و افراط در عشق و محبت است. دوره هيجان هاى شديد و عواطف حساب نشده و ناموزون و دوره آشفتگی است. با اين همه باید با این واقعیت‌ها که به ظاهر آشفتگی است؛ کنار آمد. نبايد نوجوان مورد ملامت و سرزنش قرار گيرد چون وضع آشفته روان نوجوانان يک پديده طبيعى و مقدمه تعالى و تكامل است و اساس آن به قضاى حكيمانه خداوند در نظام آفرينش پايه‌گذارى شده است . امام على (ع) می‌فرمایند: عذر نادانى نوجوان پذيرفته و مقبول و علم او محدود و محصور است. 💞https://eitaa.com/lvatan
✴️گام‌های سالم ارتباطی خانواده با نوجوان ♦️گام هفتم، اهتمام در راهنمایی نوجوانى كه خود از يك طرف دچار نارسايى عقل طبيعى است و از طرف ديگر اسير احساسات تند و آتشين است، هرگز قادر نيست به تنهايى جميع مصلحت‌هاى خود را بشناسد و به درستى راه رستگارى خويش را تشخيص دهد. او در پيمودن اين راه خطرناك و پر پيچ و خم نیاز به راهنمايى افراد عالم، شايسته و دلسوز دارد. ♦️گام هشتم، تبادل عاطفی از عوامل مهم تعیین کننده در شکل گیری هویت خانوادگی تبادل عاطفی متوازن است. پیامبر اسلام(ص) انس و تبادل عاطفی بین فرزند و والدین را بهتر از یک سال جهاد در راه خدا می‌دانند. همان‌گونه که والدین برای تنظیم درآمدها و مخارج خود از برنامه اقتصادی ویژه ای پیروی می‌کنند و طرح باثباتی در این زمینه معمولاً دارند در مناسبات عاطفی با نوجوانان نیز باید طرح‌های مطمئن و متعادلی تنظیم شود تا باعث به جریان افتادن انگیزه‌ها و کشش‌های عاطفی میان آن‌ها شود. https://eitaa.com/lvatan 💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 نقش در الهی شدن فرزند در اینجا این مسئله مطرح میشود که: نقش پدر و مادر در این مسئله چیست⁉️ آن کسانی که پرورش دهنده انسان هستند - یعنی والدین - چه نقشی در رابطه با الهی شدن فرزند دارند⁉️ چون اولین محیط که میخواهد انسان را بسازد اینجاست. منشاء آنها محبت است و غیرتشان، غيرت حیوانی نیست. غیرت انسانی و الهی است، بعد معنوی انسان است. اگر والدین میخواهند فرزند از نظر باطن، صورتی الهی و انسانی پیدا کند، بدانند این امر از همان تربیتی که آنها میکنند، تحقق مییابد. درباره نقش والدين تعبیراتی وجود دارد که همه اینها متخذ و برگرفته از معارف ماست. 👈 مانند اینکه نقش والدین مانند نقش و دهقان است. اما با تفاوتهایی! زارع هم باید زمین را شخم بزند و آماده و کند، هم بذر بپاشد یا نشا کند و بعد هم آبیاری بکند تا آرام آرام، محصول برسد و ثمر دهد. 🌺https://eitaa.com/lvatan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 ادب، سازنده شاكلة وجودی هر شخص چرا مال از بین رفتنی است و ادب باقی میماند⁉️ زیرا ادب شاكله ی و انسان را میسازد و شکل به آن میدهد. وجود ما هم تا قیامت، همان شاكلة وجودی است. شاکله وجودی هر فردی که ظاهرا شبیه انسان است، ممکن است انسان نباشد. باطن او را که تو نمیبینی! چشم برزخی تو باز نشده است تا بفهمی در باطن او چه هست! باطن هر کس شکل خاص خودش را دارد. ممکن است باطن انسان یک گرگ درندهای باشد. البته با مرگ چشم برزخی آدمی باز میشود: «فبک اليوم حديد (ق 22)» امروز چشمت تیزبین شده است یعنی حقیقت همه چیز را میبینی. آن موقع است که انسان میبیند وضعش چگونه است. وقتی از این عالم دارد میرود میفهمد انسان میرود، یا یک حیوان میرود. راجع به قيامت هم داریم « و إذا الوحوش حشرت (تکویر5)» و هنگامی که حیوانات وحشی برانگیخته میشوند. پس ادب شاكلة وجودی هر انسانی را میسازد. حالا اگر تعبیر میکنم به انسان، مسامحه است. 👈 باید بگویم هر شخص، این ادب است که موجب میشود شخصی به بشود. یعنی ملکات الهی پیدا کند 🌹https://eitaa.com/lvatan
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی ادامه👆👆👆 🌺 تربیت فرزند از زراعت آسانتر است والدین هم نقش زارع و دهقان را دارند اما به یک معنا خیلی . شاید این تعبیر را تا به حال نشنیده باشید که تربیت برای والدین خیلی آسانتر است نسبت به کاری که زارع و دهقان برای محصولش انجام میدهد، نه سختتر‼️ زارع باید سه کار بکند: هم باید زمین را شخم بزند و آماده کند، هم بذر را بپاشد، هم آبیاری کند. بعد بنشیند دستش را روی هم بگذارد ببیند ثمری میگیرد یا نه.🤔 ولی در مورد تربيت طفل لازم نیست دو کار اول را بکنی،👈 یک کار بکن. چون از نظر زمین، زمین آن طفل آماده است، هیچ شخم زدن نمیخواهد. در روایتی که جلسه گذشته مطرح شد دیدید که علی (علیه السلام) به این مضمون فرمودند که بچه ای که تازه در دامن تو چشم باز کرده، صفحه روح او، قلب او، پاک است. هیچ سنگ و کلوخی در آن نیست. اتفاقا سریع هم اثر میگذارد. هم سریع است و هم عمیق. هر دو در تعبیر حضرت وجود دارد. بذر هم لازم نیست تو بپاشی، بذر آن را خدا پاشیده است. بذرش همان است. تمام اموری که از دیدگاه عقل ما حسن است یا قبیح است، همه اینها را میداند. اما به صورت است، است. تو فقط این را در طفل به فعلیت برسان. یعنی اینکه تو فقط باید آبیاری بکنی. زمین آماده است، نشا را خدا کاشته است، بذر را پاشیده است. تو میتوانی خیانت نکنی⁉️ میتوانی جنایت نکنی https://eitaa.com/lvatan 💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوستان وسروران خوبم شبتون بخیر اگر دوسه روزی وقفه افتاددربرنامه هامون، عذرخواهی می کنم💝 ممنونم از عزیزانم، انشالله شمابزرگواردرصحت وسلامت باشید💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 ادب یعنی شکوفایی عقل عملی لذا در روایاتمان داریم که والدین باید به او شکل بدهند و در او ایجاد کنند. چگونه ملکه را برای او درست میکنند⁉️ 🌿 علی (علیه السلام) این تعبیر را میفرماید که: «الأدب صورة العقل» ادب صورت عقل است. مراد است. 📚 غرر الحکم، ص 247 ،روایت 5097. یعنی آن بذرها باید به فعلیت برسد، ادب آنها را به فعلیت میرساند. ما در بحثهای طلبگی خودمان میگوییم فعلیت شیء به صورت شیء است. نقش ادب این است که آن چیزهایی که در مکنون طفل نهفته است را آشکار میکند و به فعلیت میرساند. چه در بعد انسانی او، چه در بعد الهی او. «كل مولود يولد على الفطرة» هر طفلی بر سرشت الهی بدنیا می آید. 📚 بحار االنوار، ج 3 ،ص 2. https://eitaa.com/lvatan ☘🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 ادب، آب حیات تربیت انسان است. بذر هم لازم نیست تو بپاشی، بذر آن را خدا حرف این است که ای پدر و مادر! فقط آب بده! حال میگویم که آب دادن یعنی چه. 🌿 على (عليه السلام) فرمودند: «إن بذوي العقول من الحاجة إلى الأدب كما يظمأ الرع الى المطر» نیاز ذوي العقول به ادب مانند زرع است به باران. 📚 غررالحکم، ص53، ح 406. 👈 این عقل، عقل نظری نیست، است. همه انسانها احتیاج به ادب دارند، اما میدانی ادب برای آنها مثل چه میماند⁉️ احتیاجشان مثل این است که زرع احتياج به باران داشته باشد، نقش ادب مانند نقش باران و آب است. والدین باید فقط کاری کنند که عقل عملی طفل، به فعلیت برسد. به فعلیت برسد یعنی چه⁉️ یعنی عقل عملی را که جنبه استعدادی دارد و به صورت بالقوه است، شکوفا کنند. https://eitaa.com/lvatan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 تربیت از دو طریق و است والدین اگر میخواهند چیزی برای او به ارث بگذارند، یک چیزی را انتخاب کنند که در تمام نشئات از آن بهره بگیرد. 👈 و آن است. تربيت مانند مسئله زراعت است. اما با این تفاوت که خیلی آسانتر از آن است. این زمین شخم زدن نمیخواهد، بذر پاشیدن نمیخواهد، نشا کاشتن نمیخواهد. خدا کاشته است. تو خرابکاری نکن‼️ فقط آن را آب بده‼️ حالا با چه چیزی آب بدهی⁉️ 👈 تربیت از دو طریق و است. ما بر اثر ایجاد میشود. هنگامی که بچه به دنیا می آید، از نظر درونی اینگونه است که یک دارد (اتاق بایگانی). هر چه به او بگویی و هر چه ببیند، سریع میبرد و در اتاق بایگانی اش میگذارد. سرعت گیرندگی اش زیاد و عمیق است. وقتی هم رفت آنجا، به این زودی بیرون نمی آید. 👈 وقتی که این کار شد، به صورت ملکه در می آید و شاکله او را تشکیل میدهد. شاكلة وجودی معنایش این است که ملکات، از دو راه و شاكلة وجودی و درونی انسان را تشکیل میدهد. ما در روایاتمان داریم که بچه وقتی به دنیا آمد، مستحب است همان روز اول، در گوش راست او اذان گفته شود و در گوش چپ او اقامه. یعنی اولین صوت و آهنگی که از راه سمع و گوش به او میرسد، توحید و نبوت و... باشد. این در روز اول مستحب است. میگویند تا قبل از اینکه ناف او بیفتد که معمولا حدود ده روز طول میکشد این کار مستحب است و این از طریق سمع است. 🌿 روایتی از امام باقر (عليه السلام) است و هم از امام صادق (صلوات الله عليه) است که فرمودند: « إذا بلغ الغلام ثلاث سنين يقال له سبع مرات قل: لا إله الا الله ثم يترك». بچه وقتی به سه سالگی رسید به او هفت مرتبه اینگونه گفته شود که: بگو: لا اله الا الله سپس رها شود» 📚 بحار االنوار، ج 85 ،ص 131. وقتی بچه به سن سه سالگی رسید یعنی دو سالش تمام شد، میخواست وارد سه سال بشود و معمولا بچه زبان باز می کند که میتواند کلمات را بگیرد و ادا کند - «بلغ» یعنی میرسد به اینجا - به او کلمہ توحید را بگو و هفت بار هم بگو. چرا هفت بار⁉️ برای اینکه این کلام با تکرار ملکه ی او بشود، یادش. 💕https://eitaa.com/lvatan